Lisanne Froonin ja Kris Kremersin katoaminen Panamassa 2014

Selvinneet tapaukset ja tuntemattomat löydetyt.
Foxie
Sofia Karppi
Viestit: 440
Liittynyt: La Elo 07, 2010 8:32 pm

Re: Lisanne Froonin ja Kris Kremersin katoaminen Panamassa 2014

Viesti Kirjoittaja Foxie »

Neo7 kirjoitti:
Su Joulu 04, 2022 12:02 pm
Kyllä tuohonkin tarinaan aukkoja jää, ja selvittämättömiä asioita.
- - -
Vaikka aika vaikea tähän tapaukseen on varmuudella mitään tapahtumakuviota sovittaa, niin tuollainen nuorten miesten porukka on se mitä eniten pidän oikeanlaisena. Ja tosiaan juuri noita Foxien mainitsemia henkilöitä tai osaa heistä.
Mä olen edelleen täysin eksymisteorian kannalla - ainakin lopullisessa kohtalossa. Kuten jo jokunen viesti sitten mainitsin, tämä on uskottavin kuulemani/lukemani vaihtoehtoinen teoria, joka sisältää mahdolliset raiskausmurhat.

Tärkeintä tässä lienee kuitenkin se, että saadaan yhdistettyä paikallista nuorisoa Krisiin ja Lisanneen. Paljon on liikkeellä huhuja, kuinka heidät olisi nähty katoamista edeltävinä päivinä ties keiden paikallisten poikien kanssa jne. "La chicas holandesas" - hollantilaistytöt - on tullut useammassakin paikassa esille paikallisen nuorison puheissa. Mun mielestäni tämä on (toistaiseksi) paras vaihtoehto kuinka paikalliset pojat olisivat tienneet heidät.

Edelleen mua ihmetyttää - ja on aina ihmetyttänyt - se huhu tai "varma tieto", että jonkun paikallisen kuisman puhelimessa olisi ollut Krisin puhelinnumero nimellä "Chris". Tällainen pikku-pikku höpöheinäkauppa selittäisi lähes täydellisesti, miksi Kris olisi heti parin päivän oleilun jälkeen antanut numeronsa jollekin paikalliselle. Mitään muuta järkevää selitystä mä en keksi sille. Huomattavasti uskottavammalta se mun mielestäni vaikuttaa, että puhelinnumero olisi annettu juuri tämänlaiseen yhteydenpitoon kuin esim. naku-uinnille Caldera Hot Springsiin. Muistatko sinä Neo7 tai joku muu, missä tästä Krisin löytyneestä puhelinnumerosta oli jotain mainintaa?
Neo7 kirjoitti:
Su Joulu 04, 2022 12:02 pm
Toki tuossa vaihtoehdossa jää aika vähän aukkoja treffata niitä paikallisia poikia, ja tytöt kai olivat aika väsyneitäkin saavuttuaan Boqueteen, mutta olisivatko kuitenkin hakeutuneet joidenkin noiden paikallisten seuraan jossakin välissä.
Palataan jälleen hieman ajassa taaksepäin.
Perjantai 27.03.2014 oli Krisin ja Lisannen viimeinen ilta Bocas del Torossa. Päiväkirjamerkintöjen mukaan silloin (-kin) oli biletetty, vaikka tiedossa oli suhteellisen aikainen nousu lauantaiaamuna. Bussi oli perillä Boquetessa klo 15:30 iltapäivällä. Ulkomuistista muistelisin, että matka Bocas del Torosta Boqueteen kestäisi noin neljä tuntia. Vaikka siitä käytetäänkin nimitystä "shuttle bus", en nyt pidä panamalaista "sukkulabussia" minään varsinaisena kiitolinjana.

Kuljetushan oli osittain kielikoulun järjestämä tai paremminkin kuljetusyhtiö oli tunnettu yhteistyökumppani. Samalla bussillahan tuli mm. kielikoulun nuori saksalainen työntekijä Eileen Witek Bocas del Toron toimipisteestä Boqueteen. Kuljetus lähti hostelli Mamallenasta. En ole koskaan katsonut missä kyseinen hostelli sijaitsee Krisin ja Lisannen Bocas del Toron majapaikkaan nähden. Kuljetus on lähtenyt karkeasti arvioiden reilusti ennen puoltapäivää. Lisannen päiväkirjasta: "Saturday morning around 10 o'clock we are ready to leave for our new destination: Boquete!" Kris ja Lisanne olivat ulkona poikien kanssa edeltävänä iltana. Vaikka aivan tappiin saakka ei mentykään, yöunet jäivät suhteellisen vähäisiksi. Myös alkoholia nautittiin - mahdollisesti illan jälkeen myös muita päihteitä? Kyllähän sitä nuorena jaksaa muutaman tunnin yöunilla tai jopa samoilla silmillä yllättävän hyvin.

Se päiväkirjoissakin merkitty väsymys meni pois lauantai-illan ja sunnuntain vastaisen yön aikana. Kun katsoo näitä Krisin ja Lisannen kuvia sunnuntaipäivältä, en mä ainakaan niissä mitään kuolemanväsyneitä naisia näe. Tältä päivältähän on mm. kuvat ruokailusta siinä parvekkella, jossa Lisanne tutkii paikallista karttaa. Eli voitaneen sanoa, että sunnuntaina "elämä on jälleen voittanut". Tarinahan kertoo, että he olisivat vasta sunnuntai-iltana olleet ensimmäistä kertaa kontakteissa paikallisiin. Väsymys oli jo nukuttu pois.

Kris ja Lisanne olivat myös sosiaalisia. Todella nopeastihan he tutustuivat Bocas del Torossa mm. tähän hollantilaiskaksikkoon. Lisäksi päiväkirjoissa on merkintöjä ainakin australialaisesta ja kanadalaisesta tyypistä. Bocas del Toron tyyppisessä lomakohteessa tutustuminen turisteihin ympäri maailmaa on tietysti helpomaa kuin Boquetessa, vaikka Boquetessakin turismi on paikallisten pääelinkeino. Kyseessä ovat kuitenkin täysin erityyppiset kohteet. Tätä taustaa vasten mua ei lainkaan ihmetytä, että Kris ja Lisanne ovat illallisen jälkeen päättäneet käydä jossain paikallisessa yökerhossa parilla ja samalla jutelleet paikallisten kanssa - erityisesti parikymppisten poikien.
Neo7 kirjoitti:
Su Joulu 04, 2022 12:02 pm
Ehkä vähän ihmetyttää että olisivat huumeita alkaneet kyselemään, siis itse kyselemään eikä niin, että ottaneet vastaan jos kaupattu tai tarjottu. Missä varovaisuus, jos tuo paikkansa pitää? Toki Hollannissa marihuana on laillinen päihde, ja siten voi olla tytöille tuttua.
Hyvä kysymys! Pitää kuitenkin muistaa, että Kris ja Lisanne olivat olleet Panamassa jo kaksi viikkoa. Maan tavat ja kulttuuri olivat jo osittain selvillä, vaikka vaihdos Bocas del Torosta Boqueteen olikin jonkinlainen kulttuurishokki. Kenties Bocas del Torossa oli jo hieman pössytelty? Kenties siellä heille oli jo tarjottu - päiväkirjamerkinnöissäkin oli maininta jostain hahmosta, jota he pitivät todellisena maailmanmatkaajana? Eli ehkä Bocas del Torossa on rannalla nautittu muutakin kuin vain juotu suoraan kookonpähkinästä? Marijuana on Panamassa laiton huume - hallussapito ja jopa käyttäminen ovat rangaistavia tekoja. Joten en usko siihen, että missään julkisilla paikoilla, ravintolan terassilla tai vastaavissa olisi polteltu. Vastaavasti jos puoliautiolla rannalla tämä maailmanmatkaaja ("Davis - really a sort of survivor") olisi kaivanut jointin repustaan tai jonkun baari-illan jälkeen oltaisiin vielä kielikoulun/hostellin pihalla polteltu pienet hyvänyönsauhut... pidän täysin mahdollisena. Bocas del Torossa pidempään olleet Krisin ja Lisannen matkatuttavuudet olisivat hoitaneet ostopolitiikan ja tarjonneet?

Boquetessa Kris ja Lisanne olivat yksin. Rantakohteen tuttu kaveripiiri oli poissa, koti-ikävä vaivasi, kohdekaan ei välttämättä vastannut odotuksia. Kyllä mä pidän sitä täysin mahdollisena, että sunnuntai-iltana (todennäköisesti Krisille?) on tullut kuningasidea: "Käydään tossa drinksulla tai parilla, kysytään joltain paikalliselta hyvännäköiseltä pojalta, jos löytyisi vähän kukkaa. Poltellaan sitten Myriamin terassilla pienet sauhut, kun isäntäperhe on mennyt nukkumaan. Kyllä tää tästä vielä iloksi muuttuu". Ei siitä sen ihmeellisempää numeroa tarvitse tehdä. Tällaisista asioista tuskin mainittaisiin päiväkirjassakaan.

Tästä hommat etenisivät kuten nimetön silminnäkijä kertoi yksityisetsivä Martin Ferraran haastattelussa. Yökerhossa Kris ja Lisanne olisivat jutelleet Israel Guerran kanssa ja kyselleet ruohoa. Välittömästi ei ole ollut saatavilla, mutta seuraavana päivänä onnistuisi. Tuskin Israel oli yksin yökerhossa, joten muitakin aiemmissa viesteissä mainittuja hahmoja olisi ollut paikalle. Kris antaa jollekin kuismalle puhelinnumeronsa kontaktiksi - tästä syystä ajattelin, että kyseessä oli todennäköisesti Krisin idea. Tästä eteenpäin hommat etenisivät maanantaina suunnilleen, kuten Osman Valenzuela on kertonut.

Maanantaiaamupäivän Kris ja Lisanne viettivät kielikoulussa. Heidän puhelimensa irtautuivat koulun wifi-verkosta noin 10:40. Kielikoulun johtaja Marjolein J. oli nähnyt bussin ikkunasta tytöt Boqueten keskustassa joskus klo 11:00 jälkeen. Toinen silminnäkijä on kertonut nähneensä Krisin ja Lisannen Boqueten keskustassa "joskus puolenpäivän jälkeen" (12:00 - 12:30?). Silminnäkijä kertoi heillä olleen kova kiire ja ainakin toisella oli puhelin kädessään. Osman Valenzuela on kertonut nähneensä Boqueten kaupunginaukiolla (Town Square) parkissa punaisen tuplahyttisen avolava-auton "earlier in the afternoon". Kuljettajan paikalla olisi istunut Edwin "Sabroson" Aguerre ja matkustajan paikalla Sam John Downer (?). Takapenkillä olisivat istuneet Henry "Tito" Gonzalez sekä Manuel Murgas - ja heidän välissään "hollantilaistytöt". Hm...

Tästä sitten kello yhdeksi päiväkoti Auraan, pettymys siellä, takaisin autiolle kielikoululle, hetki odottelua, ja Lisannen puhelinhan yhdistyi jonkun (minkä?) ravintolan wifi-verkkoon 13:27-13:38. Mä saan kaikki palapelin osaset soviteltua paikoilleen niitä yhtään runnomatta. Ainoa kysymysmerkki tulee siitä, että jos tuolla kaupunginaukiolla joku pikkunyytti olisi vaihtanut omistajaansa, olisiko (todennäköisesti?) Kris kiikuttanut sitä mukanaan päiväkotiin. Toisaalta kielikoulu, päiväkoti Aura sekä majapaikka sijaitsivat erittäin lähellä toisiaan. Olisihan siinä välissä periaatteessa voitu käyty tiputtamassa kukkapussi (repussa?, kaupunkilaukussa?, sellaisenaan?) "kotiin".

Toinen - huomattavasti epätodennäköisempi - vaihtoehto on se, että keskellä maanantaipäivää keskellä kaupunkia ei olisi mitään kauppoja tehty. Silloin oltaisiin "vain" treffattu, mutta sovittu uudesta tapaamisesta illalla. Tähän kuvioon sopisi ne Palo Alton kotibileet maanantaina. Ehkä siellä ei olekaan ollut mitään varsinaisia bileitä, vaan muuten vain sarja paikallisia hahmoja paikalla? Koko tarinahan oli tämän yksityisetsivälle puhuneen nimettömän silminantajan kaverin havainto - eli kolmannen käden "tietoa". Tähän tapahtumasarjaan en usko lainkaan, mutta sekin on täysin mahdollista.

Maanantai-illan (alku-) tapahtumat menevät seuraavasti:

~19:00 - Marjolein saa yhteyden Krisiin ja Lisanneen, jotka ovat "kotona"
- päivällisen jälkeen Kris lukee kirjaa makuuhuoneessaan. Lisanne keskustelee Myriamin kanssa.
~20:00 - hieronta Sigrid Vernooij
~21:00 - Kris ja Lisanne palaavat "kotiin" (mistä tämä tieto?)

Toisaalta Lisanne mainitsee päiväkirjassaan "full body massage". Tunti on todella lyhyt aika kahteen kokovartalohierontaan. Kuinka luotettava tuo tieto on, että Kris ja Lisanne olisivat palanneet hieronnasta suoraan "kotiin"? Pidän erittäin epätodennäköisenä, että Kris ja Lisanne olisivat lähteneet jonkun useamman paikallisen nuoren matkaan avolava-autolla johonkin Palo Altoon. Ihan niin sinisilmäisiksi en tyttöjä laske.

Toisaalta tätä suoraan hieronnasta "kotiin" hommaa vastaan sotii puhelinkäyttäytyminen. Lisannen Samsung on ollut wifi-yhteydessä Guerran kotiverkkoon 02:12 - 07:52, jona aikana hän on vastaanottanut useita Whatsapp-viestejä. Mulle on jäänyt tästä sellainen käsitys, että Lisanne on yhdistänyt puhelimensa majapaikan wifi-verkkoon klo 02:12. Mitä ihmettä tytöt ovat siis tehneet hieronnan jälkeen ~21:00 - 02:00?

Neo7
Christopher Lorenzo
Viestit: 1508
Liittynyt: La Kesä 27, 2020 8:28 pm

Re: Lisanne Froonin ja Kris Kremersin katoaminen Panamassa 2014

Viesti Kirjoittaja Neo7 »

Foxie kirjoitti:
Su Joulu 04, 2022 8:15 pm
Edelleen mua ihmetyttää - ja on aina ihmetyttänyt - se huhu tai "varma tieto", että jonkun paikallisen kuisman puhelimessa olisi ollut Krisin puhelinnumero nimellä "Chris".
Muistatko sinä Neo7 tai joku muu, missä tästä Krisin löytyneestä puhelinnumerosta oli jotain mainintaa?

----

Toisaalta tätä suoraan hieronnasta "kotiin" hommaa vastaan sotii puhelinkäyttäytyminen. Lisannen Samsung on ollut wifi-yhteydessä Guerran kotiverkkoon 02:12 - 07:52, jona aikana hän on vastaanottanut useita Whatsapp-viestejä. Mulle on jäänyt tästä sellainen käsitys, että Lisanne on yhdistänyt puhelimensa majapaikan wifi-verkkoon klo 02:12. Mitä ihmettä tytöt ovat siis tehneet hieronnan jälkeen ~21:00 - 02:00?
En muista muuta kuin että on siitä muistaakseni tässäkin ketjussa mainittu juuri noin kuin sanoit, eli Krisin numero oli jonkun pojan (tai miehen) puhelimessa nimellä Chris. Ei nyt toiminut hakutoiminto, enkä sitä ensimmäisiltä sivuilta löytänyt, pitäisi jaksaa kahlata ketjua pidemmälle tai jos haku toimisi jolkakin muulla. Se Osman Valenzuelan puhelimessa oleva uimakuva oli nimetty Foto Sabrosoniksi, tuli mieleen tuosta kun luettelit niiden nuorten miesten lempinimiä. Sabroson taisi olla ruokapaikkakin Boquetessa, oliko sen Sabrosonin vanhempien paikka.

Toki ne väsymykset oli poissa jo uuden viikon alkaessa, mutta sitä vaan mietin, että olisivatko heti hankkineet uuden väsymyksen tilalle kun oli tarkoitus päiväkodissa työskennellä. Jos siis olivat mahdollisesti tavanneet niitä paikallisia ennen kun tuli tieto, että sillä viikolla ei työtä ollutkaan tarjolla. Pienimmästä päästä ihmetyksen aiheita kuitenkin, ihmiset on erilaisia ja nuorena voi jaksaa paremmin.

Foxie
Sofia Karppi
Viestit: 440
Liittynyt: La Elo 07, 2010 8:32 pm

Re: Lisanne Froonin ja Kris Kremersin katoaminen Panamassa 2014

Viesti Kirjoittaja Foxie »

Neo7 kirjoitti:
Su Joulu 04, 2022 10:09 pm
En muista muuta kuin että on siitä muistaakseni tässäkin ketjussa mainittu juuri noin kuin sanoit, eli Krisin numero oli jonkun pojan (tai miehen) puhelimessa nimellä Chris.
Löytyi sivulta 13. On itse asiassa sun kirjoittamasi viesti 10.12.2022. Kirjoitit samassa kappaleessa jostain Juanin sivuilta löytyneistä jutuista. Olisiko tämänkin alkulähde siis siellä Juanin sivuilla?
Neo7 kirjoitti:
To Joulu 10, 2020 5:32 am
Kris oli tosiaan Valenzuelan puhelimessa nimellä Criss.
Mainitsit myös, että numero olisi löytynyt Osman Valenzuelan puhelimesta? Samasta, josta löytyi se uimakuva Foto Sabroson?
Neo7 kirjoitti:
Su Joulu 04, 2022 10:09 pm
Se Osman Valenzuelan puhelimessa oleva uimakuva oli nimetty Foto Sabrosoniksi, tuli mieleen tuosta kun luettelit niiden nuorten miesten lempinimiä. Sabroson taisi olla ruokapaikkakin Boquetessa, oliko sen Sabrosonin vanhempien paikka.
Jep! Eli Edwin "Sabroson" Aguerre on juuri tämän Sabroson-ravintolaketjun omistajien poika. Boquetessa on useampiakin Sabroson-ravintoloita. Ne on nimetty niinkin nokkelasti kuin Sabroson #1, Sabroson #2 jne. Itse asiassa Sabroson #4 taitaa olla todella lähellä kielikoulua sekä Krisin ja Lisannen majapaikkaa.

Edwin Aguerren Facebook-sivuilta löytyy kuva yhdestä tuplahyttisestä avolava-autosta, jonka "rekisteritunnus" on EL SABROSON. Kuva on otettu - tai ainakin postattu Facebookiin - 11.09.2013. Mä olen lähes satavarma, että olen nähnyt kaksi vastaavaa kuvaa (todennäköisesti jopa samassa paikassa), jossa on vastaavanlainen punainen avolava-auto, tuplahytillä ja ylileveillä renkailla. Mä löysin sen ihan Googlen kuvahaulla. Harmittaa edelleen, että en silloin välittömästi tallentanut sitä. Mä olen yrittänyt jopa käydä läpi mun Googlen hakuhistoriaa, mutta tuloksetta. Tässä kuvassa on itse asiassa jopa niin paljon samankaltaisuutta siihen muistikuvaani, että olisiko joku jopa vain photoshopannut auton värin.

2013-09-11 - Sabroson Pick-Up.jpg
2013-09-11 - Sabroson Pick-Up.jpg (367.81 KiB) Katsottu 6086 kertaa
Neo7 kirjoitti:
To Joulu 10, 2020 5:32 am
Toki ne väsymykset oli poissa jo uuden viikon alkaessa, mutta sitä vaan mietin, että olisivatko heti hankkineet uuden väsymyksen tilalle kun oli tarkoitus päiväkodissa työskennellä. Jos siis olivat mahdollisesti tavanneet niitä paikallisia ennen kun tuli tieto, että sillä viikolla ei työtä ollutkaan tarjolla. Pienimmästä päästä ihmetyksen aiheita kuitenkin, ihmiset on erilaisia ja nuorena voi jaksaa paremmin.
Käsittääkseni tarkoitus oli työskennellä puolipäiväisesti. Maanantaina 30.03.2014 työt oli tarkoitus alkaa klo 13:00. Siitä sitten viiteen-kuuteen? Kysehän ei kuitenkaan ollut mistään sellaisesta, että Kris ja Lisanne olisivat olleet bilettämässä aamun pikkutunneille tai jopa auringonnousuun saakka.

Lost In The Jungle -kirjassa tämä sunnuntain ja maanantain välinen yö oli kuvattu vähän epämääräisesti. Siinä oli vain mainita, että aikavälillä 02:12 - 07:52 Lisanne oli saanut useita Whastapp-viestejä. Klo 07:52 on kuitenkin mainittu ajankohtana, jolloin Lisannen puhelin olisi irtautunut Guerran perheen wifi-verkosta. Ajankohta sopii täydellisesti! Guerran majapaikasta kielikouluun käveli "viidessä minuutissa". Kasiltahan he olivat jo kielikoulussa, jonka wifi-verkosta he irtautuivat ~10:40.

Näin ainakin mulle tulee mielikuva, että puhelin olisi yhdistynyt wifiin klo 02:12. Saatan olla väärässäkin tulkinnassani. Mietitään vielä Hollannin ja Panaman aikaeroa. Hollannissa oltiin juuri siirrytty kesäaikaan, jota ei Panamassa ollut. Aikaeroa oli siis seitsemän tuntia aiemman kuuden tunnin sijaan. Toisin sanoen Lisannen saamat viestit olisi lähetetty Hollannista maanantaina 30.03.2014 aikavälillä 09:12 - 16:52. Aivan täysin järkeenkäypää!

Kannattaa myös muistaa pieni yksityiskohta katoamispäivän tiistain 01.04.2014 tapahtumista. Krisin viimeinen yhteydenotto olisi tullut puhelimitse poikaystävälleen Stephanille. Se olisi ollut "noin kahden aikaan iltapäivällä". Krisin isältähän kysyttiin jossain hollantilaisessa keskusteluohjelmassa (löytyy Youtubesta, englanniksi tekstitettynä), että oliko tämä siis Hollannin vai Panaman aikaa. Pienen empimisen jälkeen Krisin isä vastaa Panaman aikaa. Krisin iPhone kadotti yhteyden 13:38 eikä yhteys enää koskaan palautunut. Miradorin huipulla oltiin noin 13:00 - 13:15. Tästä noin 20min Miradorin huipun pohjoispuolelle mentäessä puhelimet kadottavat yhteydet. Näin tapahtui Krisin vanhempienkin kävellessä kyseisen reitin. Kaikki täsmää!

Mä olen sitä mieltä, että Krisin viimeinen yhteydenotto poikaystäväänsä on ollut tosiaan kahden aikaan iltapäivällä - Hollannin aikaa. Toisin sanoen Whatsapp-viesti on lähetetty katoamispäivänä seitsemän pintaan aamulla - Panaman aikaa. Sopii jälleen hienosti kuvioon! Seiskalta ylös ja kahdeksalta kielikoululle. Tällöinhän Krisin iPhone olisi ollut Guerran perheen wifi-verkossa. Jotkuthan ovat miettineet ja pitäneet sitä jopa perustana salaliittoteorioille, että kuinka Kris olisi voinut lähettää viestin vasta kahden aikaan iltapäivällä. Näinhän ei ole käynyt, vaan viesti on vastaanotettu kahden aikaan iltapäivällä. On ollut myös ihmettelyitä siitä, oliko tämä yhteydenotto puhelu vai viesti vai mikä. Mun käsittääkseni kyseessä on ollut Whatsapp-viesti, jossa Kris on kertonut tämän päiväisestä pienestä kävelystä viidakossa - "walk in the jungle" - sen enempiä tarkentamatta.

Krisin poikaystävä Stephan Mesrits ei ole pahemmin retostellut julkisuudessa, mutta kyllähän sen nyt järkikin sanoo. Jos sä saat viestin joltain, kyllähän sitä kertoo kellonajan, jolloin sen on saanut. Ei siinä ruveta miettimään ja laskemaan, että mihin aikaan lähettäjä on sen lähettänyt joltain toiselta aikavyöhykkeeltä.

Neo7
Christopher Lorenzo
Viestit: 1508
Liittynyt: La Kesä 27, 2020 8:28 pm

Re: Lisanne Froonin ja Kris Kremersin katoaminen Panamassa 2014

Viesti Kirjoittaja Neo7 »

Foxie kirjoitti:
Ma Joulu 05, 2022 1:54 am
Löytyi sivulta 13. On itse asiassa sun kirjoittamasi viesti 10.12.2022. Kirjoitit samassa kappaleessa jostain Juanin sivuilta löytyneistä jutuista. Olisiko tämänkin alkulähde siis siellä Juanin sivuilla?
Neo7 kirjoitti:
To Joulu 10, 2020 5:32 am
Kris oli tosiaan Valenzuelan puhelimessa nimellä Criss.
Mainitsit myös, että numero olisi löytynyt Osman Valenzuelan puhelimesta? Samasta, josta löytyi se uimakuva Foto Sabroson?

------

Krisin poikaystävä Stephan Mesrits ei ole pahemmin retostellut julkisuudessa, mutta kyllähän sen nyt järkikin sanoo. Jos sä saat viestin joltain, kyllähän sitä kertoo kellonajan, jolloin sen on saanut. Ei siinä ruveta miettimään ja laskemaan, että mihin aikaan lähettäjä on sen lähettänyt joltain toiselta aikavyöhykkeeltä.
Ai se olikin nimellä Criss, eikä Chris. Muistin että C:llä kuitenkin ja oman nimensä kaltainen. Harmi etten ole lähdettä laittanut, mutta Juanin kuvia, Koude Kaas blogia ja imperfectplan blogia olen ehkä eniten lukenut tämän tapauksen tiimoilta. Lisäksi lehtiartikkeleita ja yt videoita ym. Harmi etten muista hyvin lähteitä, enkä tuotakaan että itse olin tuon tiedon jostakin löytänyt, että Krisin numero oli Valenzuelan puhelimessa.

Juanilta taitaa löytyä kaikki mahdollinen mitä tästä tapauksesta on kirjoitettu, todella paljon ainakin. Mutta mielestäni siellä on myös paljon yliampuviakin juttuja, että niitä joutuu suodattaa pois, mutta hyvähän ne on jossakin olla tallessa. Esimerkkinä se rekkakuskin tarina, jossa olisi kyydinnyt Krisin Brasiliaan.

Kyllä varmasti on jälkeenpäin tarkastikin laskettu mihinkä aikaan Krisin viimeinen yhteydenotto tapahtui, oli sitten puhelu tai viesti. Siis nimenomaan on laskettu mihin Panaman aikaan yhteys on otettu, koska se oli viimeinen kerta kun tytöistä on kuultu. Tietenkin myöhemmin näkyi vielä ne hätäpuheluyrityset, mutta en minä ainakaan pysty päättelemään oliko ne varmuudella tyttöjen, vai yritettiinkö lavastaa eksymistä.

Kuolemannaakka
James Bond (David Niven)
Viestit: 10813
Liittynyt: Ma Touko 31, 2010 10:43 pm

Re: Lisanne Froonin ja Kris Kremersin katoaminen Panamassa 2014

Viesti Kirjoittaja Kuolemannaakka »

Jonkun youtube-jutun tästä katselin puolella silmällä.
Siinä oli, että kadonneilla olisi ollut mukanaan ravintolanomistajan (?) koira, joka palasi yksinään kotiin myöhemmin. Onko tämä fakta? Esiintyykö koira kuvissa?
Jos ei esiinny, niin minusta erikoista, että koira muka olisi mukana eikä sitä olisi kuvattu. Ja jos sulla on vieras koira mukana, niin kai se nyt jossain ketjussa oli, vaiko vain seuraili mukana? Aika ihmeellinen luotto siihen, että koira tulee joskus kotiin eikä karkaile viidakkoon, mutta ehkä sitten "tuolla päin" voitiin näin luottaa...?

Miten tämä koira sopii tähän eksymisteoriaan? Mihin aikaan koira palasi? Jos se ei ollut missään hihnassa ja palaili ilman hihnaa, niin oliko se siis vaan kyllästynyt menemään tyttöjen kanssa ja näille oli sanottu, että kyllä se sieltä sitten kotiin osaa, antakaa mennä? Jos OLI hihnassa, niin miten oli päässyt irti? Luulisi, että tytöillä olisi ollut kovakin huoli siitä, etteivät hukkaa vierasta koiraa viidakkoon.

Kuvista päätellen mitään koiria ei ainakaan tuolla huipulla ollut mukana, eikä koiraa oltu minnekään hukattukaan, koska ilmeet on iloiset.

Semmoista vaan ajattelin, että jos tuo koira olisikin lähtenyt jonnekin viidakkoon sivupolulle ja nämä olisivat yrittäneet saada sen kiinni ja onnistuneet eksymään. Koska siis jossain vaiheessahan polulta lähdettiin, ja kauas. No, ei taida oikein toimia tämäkään.
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS


”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi

Neo7
Christopher Lorenzo
Viestit: 1508
Liittynyt: La Kesä 27, 2020 8:28 pm

Re: Lisanne Froonin ja Kris Kremersin katoaminen Panamassa 2014

Viesti Kirjoittaja Neo7 »

Kuolemannaakka kirjoitti:
To Tammi 26, 2023 3:46 pm
Jonkun youtube-jutun tästä katselin puolella silmällä.
Siinä oli, että kadonneilla olisi ollut mukanaan ravintolanomistajan (?) koira, joka palasi yksinään kotiin myöhemmin. Onko tämä fakta? Esiintyykö koira kuvissa?
Tästä taitaa olla vähän ristiriitaista tietoa. Kuvissa ei näy koiraa. Siitä koirasta on kerrottu, että tykkäsi kulkea ihmisten mukana reiteillä, ehkä siis vapaana sai kuljeskella ja aina löysi takaisin kotiin. En enää usko koiran olleen mukana.

Romain on lisännyt n. kuukausi sitten youtube kanavalleen muutaman uuden videon, dronekuvaa reitiltä ja sen ympäristöstä jälleen. En vielä katsonut kaikkia.

https://youtu.be/loehcHwq-Uc

Clover

Re: Lisanne Froonin ja Kris Kremersin katoaminen Panamassa 2014

Viesti Kirjoittaja Clover »

Romainin lisäksi olen seurannut Scarlet R:n julkaisuja YouTube-kanavalla - en enää mitenkään aktiivisesti. Molemmat ovat paneutuneet tähän keissiin kyllä huolella, arvostan. Scarletin osalta laitan linkin, jossa kerrotaan mm. noista silminnäkijähavainnoista.

https://www.youtube.com/watch?v=libGa8plt_4

Xarles
Alokas
Viestit: 1
Liittynyt: To Touko 31, 2018 12:21 pm

Re: Lisanne Froonin ja Kris Kremersin katoaminen Panamassa 2014

Viesti Kirjoittaja Xarles »

Neo7 kirjoitti:
To Tammi 26, 2023 7:20 pm
Kuolemannaakka kirjoitti:
To Tammi 26, 2023 3:46 pm
Jonkun youtube-jutun tästä katselin puolella silmällä.
Siinä oli, että kadonneilla olisi ollut mukanaan ravintolanomistajan (?) koira, joka palasi yksinään kotiin myöhemmin. Onko tämä fakta? Esiintyykö koira kuvissa?
Tästä taitaa olla vähän ristiriitaista tietoa. Kuvissa ei näy koiraa. Siitä koirasta on kerrottu, että tykkäsi kulkea ihmisten mukana reiteillä, ehkä siis vapaana sai kuljeskella ja aina löysi takaisin kotiin. En enää usko koiran olleen mukana.
Joo, paikalliset olivat puhuneet tuosta koirasta mutta mitään muuta todistetta ei juuri ole varsinkaan yhtäkään kuvaa... muistan lukeneeni että koira palasi isäntä perheeseen illasta/iltapäivästä(?) ja tytöt eivät josta tuo juttu.

Itse tutkin kyllä vuosien myötä itselle raaka teorian mitä tapahtui oikein (en ole jaksanut lukea tätä ketjua joten varmaan täällä jo kaikki sama onkin) ja paikallisten poliisien tehottomuus kyllä päästi syylliset helpolla ja kaiken lisäksi ne useammat mystiset kuolemat tapauksen jälkeen olivat vaikuttavan selviä hiljentämisiä.

Veikkaisin että jos menisi tonkimaan erään farmarin tiluksia kaivamalla löytyisi luita jos vaan tietäis tarkan paikan ja tämä pianistan polun jälkeinen jäämistö homma ei vaan käy mitenkään järkeen vaan tavarat on sinne sijoiteltu ja viskattuja osa on jopa yläjuoksulla (!?) mitä luin...

Se mistä ne 'löyti' ne luut vedestä ja osa oli paikallisten asukkaiden luita tutkimuksissa kertoo vain että siellä on kokenut tekijä joka siroittelee samoihin paikkoihin jämiä liotus prosessin jäljeltä (lehmien ruhojen yms hävitys liottamalla tuttua hommaa siellä)

Mielestäni isoin vinkki oli se että tyttöjen repussa(?) ei juuri isommin roskia ollut vaikka ne kävivät kaupassa ennen pianistan polulle menoa ja näitä mahdollisia 'sopivia' roskia löytyi luolasta ihan muulta suunnalta kuin polulta mutta tuota ei isommin tutkittu.

Puhelinten soitto yritys logikin että tiettyinä aikoina joka päivä vain kuvastaa vankeutta tai kökköä väärennystä laiskasti saatikka että kännykän akku olisi kestänyt niin kauan luonnon armoilla ulko tiloissa.

Ei mitään hajua
Martin Beck
Viestit: 832
Liittynyt: Ma Marras 21, 2022 12:01 am

Re: Lisanne Froonin ja Kris Kremersin katoaminen Panamassa 2014

Viesti Kirjoittaja Ei mitään hajua »

Olen kahlannut tätä tapausta nyt aika pitkään. En ole käynyt läpi läheskään koko keskusteluketjua vaan tutustunut ennemminkin muuhun ulkopuoliseen aineistoon, mm. näihin sivustoihin, mitä muutkin ovat kahlanneet:

https://imperfectplan.com/kris-kremers- ... -articles/
https://koudekaas.blogspot.com/

Lisäksi olen katsonut mm. videon Krisin vanhempien patikoinnista samaisella El Pianistalla.

Juanin materiaaliin en ole perehtynyt muuta kuin mitä täältä olen lukenut epäilyistä, että tytöt eivät olisi ollenkaan kuolleita. En usko tuollaiseen teoriaan.

Todella paljon ristiriitaista tietoa. Tästä on vaikea tehdä analyysiä. Panamalaisten viranomaistenkaan lausuntoihin ei voi täysin luottaa. En varmaankaan tuo mitään uutta näkökulmaa, mutta kokoanpahan tähän nyt sen, mitä ajatuksia tämä on minulle tuonut.

Joutuivat eksyksiin?
Eivät joutuneet. Tämän puolesta puhuvat seuraavat:
- Krisin vanhempien reissu ko. reitille ja jatkuvasti kommentoitiin, että reitiltä ei voi joutua harhaan
- eksymisteoria on täysin ristiriidassa löytöjen kanssa: reppu löydettiin lähes hyväkuntoisena ja muutamia ruumiinpaljoja löydettiin ilman, että niissä olisi ollut eläinten puremia. Suuria luita, mm. pääkalloja ei ole löydetty
- miten luut ja reppu olisivat eksymisen jälkeen päätyneet virran vietäviksi ja niitä löydettiin kuitenkin kilometrien päässä toisistaan
- eksymis- ja onnettomuusteorialle yhteistä: mitään hyvästi-viestejä perheille ei jätetty. Ei mitään. Tytöt pitivät säännöllisesti yhteyttä perheisiinsä. Muut tapaukset, mm. Claire Nelsonin katoaminen (ja löytyminen) vaellusonnettomuuden jälkeen osoittavat, että hyvästi-viestejä jätetään.

Joutuivat onnettomuuteen?
Ainakaan pelkästään eivät joutuneet onnettomuuteen, mutta uskon että eivät ollenkaan tai eivät ainakaan ensimmäiseksi. Tämän puolesta puhuvat seuraavat:
- onnettomuuden jäljiltä tytöt olisivat olleet jossakin polun läheisyydessä loukkaantuneina. Heidät olisi löydetty etsintöjen aikana. Ja ainakaan kumpikin ei voinut kuolla onnettomuudessa, koska matkapuhelimia oli käytetty vielä 10 päivää katoamisen jälkeen, eli 11.4.
- eksymis- ja onnettomuusteorialle yhteistä: mitään hyvästi-viestejä perheille ei jätetty. Ei mitään. Tytöt pitivät säännöllisesti yhteyttä perheisiinsä. Muut tapaukset, mm. Claire Nelsonin katoaminen (ja löytyminen) vaellusonnettomuuden jälkeen osoittavat, että hyvästi-viestejä jätetään.
- reppu löytyi lähes hyvässä kunnossa, mutta luita löytyi kilometrien etäisyydellä toisistaan

Saattoivat siis joutua onnettomuuteen, mutta se ei voinut olla ainoa aiheuttaja lopputulokseen. Ketjun alkupäässä bobin esittämä hybriditeoria on kyllä mahdollinen, eli onnettomuus + ulkopuolinen

Siispä: Ulkopuolinen osallisena
Pidän täysin varmana, että tähän liittyy joku ulkopuolinen. Monet asiat puhuvat tämän puolesta:

- kuiva ja pääosin kunnossa oleva reppu ilmestyi kuin tyhjästä ja jonka löytäjä (nainen) kertoo, että on varma, ettei reppua ollut ko. paikassa löytöpäivää aiemmin.
- tytöt olisi varmasti löydetty viikon sisällä polun ympäriltä. Polulla oli kuitenkin käyttöä ja alueella oli joitakin maatiloja ja asutusta muutoinkin
- löytyneistä luista ei löytynyt eläimien puremajälkiä. Ja luista löytynyt vain yksittäisiä ja isot luut ja pääkallot ovat jääneet löytymättä. Jos eläin olisi raadellut ruumit, niin luut olisivat olleet lähes samassa paikassa ja niissä olisi ollut puremajälkiä.
- Krisin luut olivat "valkaistuja". Tämä ei ole voinut tapahtua luonnollisesti neljän kuukauden aikana. On mahdollista, että Krisin lihan irrottamiseen luista on käytetty kemikaaleja.
- puuttuva kuva #509 viimeisen päiväkuvan ja viikkoa myöhempiä otettujen 90:n yökuvan välillä. Joku on tämän deletoinut.
- Krisin ja Lisannen luiden lisäksi on löytynyt ainakin kolmen muun ihmisen luita (jossakin mainitaan, että samalta paikalta kuin Krisin 10. kylkiluu löytyi vanhemman naisen ja vastasyntyneen luita)
- Krisin vanhemmat tekivät saman vaelluksen ja videoivat sen. Krisin isä totesi moneen kertaan, että mihinkään ei voi pudota eikä eksyä. Monkey Bridge oli Krisin isän mukaan liian kaukana, jotta ensimmäiset hätäpuheluyritykset olisi voitu tehdä sieltä.

Mutta ehkä kaikkein varmin asia ulkopuolisen sekaantumisesta tähän keissiin on se, että sekä Krisin että Lisannen ruumiin osia löytyi monen kilometrin päässä joen alajuoksulta samasta paikkaa.

https://www.laestrella.com.pa/nacional/ ... holandesas

Kriminologi Octavio Calderón:
"Nada indica que ellas estaban cerca del agua; además, dos huesos de distintas partes del cuerpo, de dos personas, no acaban juntos en un banco de arena nunca. Esto demuestra que alguien los colocó allí. No hay otra razón. La versión de que estaban en el río no tiene fundamento; no hay prueba de ello."
Vapaa käännös:

“Mikään ei viittaa siihen, että he olisivat olleet lähellä vettä; lisäksi kaksi luuta kehon eri osista ja kahdelta eri henkilöltä ei koskaan päädy yhteen (samaan paikkaan) joen hiekkareunustalle. Tämä osoittaa (todistaa), että joku laittoi ne sinne. Ei ole mitään muuta syytä (selitystä). (syyttäjän) Selitys siitä, että he olivat olleet joessa on perusteeton; siitä ei ole todisteita."

Omituisuuksia
Ihmetystä toki herättää useakin asia, mm.

- miksi kameralla ei ole otettu yhtään kuvaa 1.4.2014 klo 13:54:59 ja 8.4.2014 klo 1:29:32 välillä. Ja sitten yhtäkkiä 90 kuvaa pimeydessä. Kuvissa ei näy ihmisiä eikä muutoinkaan oikein mitään merkittävää paitsi Krisin harvinaisen puhtaan oloiset hiukset. Ei kenelläkään, joka on ollut viikon henkihievereissä sademetsässä, voi olla noin puhtaanoloisia hiuksia.
- Viimeisin oikea PIN-koodi on syötetty Krisin Iphoneen 5.4.2014 klo 10:50 ja aina tätä ennen PIN-koodi on näppäilty oikein. Kyseessä on Krisin Iphone. On mahdollista, että Krisin kuoleman jälkeen Lisanne olisi yrittänyt avata Krisin Iphonen tietämättä PIN-koodia.
- viimeinen soittoyritys hätänumeroon on tehty 3.4. klo 09:32. Hätänumeroon soittoyritys ei tarvitse PIN-koodia, mutta silti tämän jälkeen ei oltu yritetty soittaa hätänumeroon.
- kumpaakaan puhelinta ei laitettu päälle 6.4. klo 14:35 ja 10.4. klo 05:15 välillä. Miksi? Iphone kuitenkin oli 11.4. päällä jopa 64 minuutin ajan ilman että PIN-koodi olisi syötetty oikein.
- kuva #509 oli deletoitu kamerasta. Muutoinkin on esitetty epäilyjä, että kuvia olisi kenties manipuloitu. Kahden kuvan välillä esim. vain kuusi sekuntia ja sinä aikana Lisanne olisi ehtinyt vaihtaa paikkaa lähes pilvettömästä kuvanottopaikasta kokonaan pilvisen tausta alueelle ja ottaa uuden "peukut ylös" -poseerauskuvan. Lisäksi 24 sekuntia väliä kahden kuvan välillä, missä Lisannella ensin oli hiukset kiinnitettyinä (#498 @ 13:01:14) ja toisessa kuvassa (#499 @ 13:01:38) irrallaan
- löydetystä repusta löytyvät myös tyttöjen rintaliivit. Toinen rintaliiveistä on aivan samannäköinen kuin Lisannen esim. Mirador-kuvissa näkyvä liivi. Tuskin nyt tuollaiselle päiväreissulle ovat ottaneet vararintsikoita. Lisäksi löydettiin Krisin farkkushortsit paljon ylempää joesta kuin esim. jotkut löydetyistä luista.
- Osman Valenzuelan järvikuva kahden Krisin ja Lisannen näköisten tyttöjen kanssa. Kuva on liian epätarkka, jotta siitä voisi tehdä lopullisia päätelmiä
- jos Osmanin kuvissa oli Kris ja Lisanne... niin omituista on Osman Valenzuelan hukkuminen vain kolme päivää tyttöjen katoamisen jälkeen. Myös kaksi muuta Osamanin "jengin" jäsentä kuoli vuotta myöhemmin, toinen hukkumalla. Lisäksi tyttöjä El Pianistan alkupisteelle kuskannut taksikuski kuoli hukkumalla vuotta myöhemmin. Aika monta hukkumistapausta.
- turistinaisia yleisesti ahdistelevaksi tiedetty paikallisopas Feliciano on yllättäen henkilö, joka löytää tyttöjen jäänteitä ensimmäisenä; eikä mitenkään kaukana omalta maatilaltaan Alto Romerosta.


Kommentteja kuvista
- ovat ostaneet reissun alkupuolella joitakin rannekoruja. Tytöillä ei ole niitä ensimmäisissä kuvissa, mutta molemmilla on sellaiset Mirador-kuvissa. Ei nyt selitä yhtään mitään, mutta ehkä mahdollisia ostoksia varten ovat varanneet hiukan enemmän rahaa mukaansa. Toki 83 USD on panamalaisittain varsin iso rahamäärä.
- El Miradorin jälkeinen kuva (#505), missä Kris taivuttautuu etukenoon oudon näköinen ilme kasvoilla: en näe siinä kuvassa mitään majaa enkä muutakaan taustalla, mitä täällä on vissiin joku nähnyt
- viimeinen päiväkuva (puronylitys, #507 - 508) on otettu samasta purosta, mikä näkyy Krisin isän videolla. Vaikka kaikkia kiviä ei olekaan Krisin isän kuvissa enää paikoillaan, niin riittävän monta täysin samaa kiveä siinä on. Tämä todistaa sen, että tytöt ovat jatkaneet El Miradolilta eteenpäin. Myös ne syvät kulku-urat, joissa on seinämää molemmin puolin, ovat mitä suurimmalla todennäköisyydellä El Miradorin jälkeen (samannäköinen seinämä näkyy vanhempien videolla)
- on esitetty väitteitä, että muiden kuvien järjestystä on muutettu ja tytöt ehkä olivat täysin pilvisissä Mirador-kuvissa jo paluumatkalla. Mahdollinen teoria, mutta en usko siihen.
- yökuvista siinä oranssisessa muovipussit risuissa -kuvassa en kyllä näe mitään kaapeleita vaikka kuinka vaalennan kuvaa. Mutta en sano, ettei se kuva voisi Monkey Bridgeltä ollakin.
- Krisin hiuskuva on otettu takaraivosta. En näe siinä mitään kasvoja vaikka ne reiät näenkin. Mahdollisesti oikeassa alareunassa on Lisannen tummia hiuksia tai yhtä hyvin siinä voi olla tumma sormi pitelemässä Krisin päätä ylhäällä tai sitten ei yhtään mitään erityistä.

Ruumiiden eri hajoamistila
Katoamiseen on varmasti liittynyt ulkopuolinen tai ulkopuolisia. Tappamisen jälkeen ainakin Krisin ruumis laitettiin johonkin kemikaaliin, jotta se hajoaisi nopeammin. Lisannen ruumis oli ihan eri hajoamistilassa (paljon aikaisemmassa vaiheessa) kuin Krisin. Kun ruumiit olivat riittävästi hajonneet, luut ja reppu siroteltiin eri puolille reittiä mukamas, että olisivat virran kuljettamia.

Kuvia peukaloitu?
Mielenkiintoista on kuitenkin se, että tappamisen jälkeen on nähty aika paljon vaivaa ruumiiden kanssa. Kenties kuitenkin etsinnät lisääntyivät ja tekijät epäilivät, että johonkin saumaan se tutkinta ulotetaan maatiloille ja sinne piilotetut ruumiiden muut osat löytyvät.

Varsinaiseen kuvien peukalointiin en usko, mutta kuva #509 on kyllä deletoitu. Kuvan #509 on todennäköisimmin deletoinout joko katoamiseen liittyvä ulkopuolinen taho tai panamalainen viranomainen, koska se olisi varmaankin osoittanut, että katoamiseen liittyy juurikin joku ulkopuolinen, mitä tietoa viranomaiset eivät halunneet julkisuuteen.

Mitä tapahtui?
Kuka ulkopuolinen? Tähän jää useita vaihtoehtoja: elinkauppiaat, paikallinen opas, paikallinen jengi, alkuasukasheimo osana jotakin rituaalia, joku muu ulkopuolinen.

Oma veikkaukseni on, että tytöt ovat tavanneet jonkun viimeistään jo näköalapaikalla (El Mirador) ja tämä joku (tai jotkut) on joko houkutellut tytöt jatkamaan eteenpäin puhuen esim. vesiputouksesta tai omasta lähellä olevasta maatilastaan (jolloin olisi pitänyt olla tytöille aiemmin tuttu, siis esim. Valenzuela tai paikallisopas Feliciano) tai sitten pakottanut tytöt jatkamaan matkaa (jolloin pakottaja on voinut olla kuka tahansa). Tätä pakottamista tai uhkailua voisi tukea Krisin ei enää mitenkään iloiset ilmeet parissa viimeisessä kuvassa. Samoin tämä selittäisi sen, miksi järkeviksi tiedetyt tytöt jatkoivat eteenpäin vaikka paluumatkaakin vielä oli aika paljon. Lisanne kärsi joko astmasta ja/tai flunssasta ja seuraavillekin päiville oli varattu jo lisää patikointia. Ei siis mitään syytä venyttää päivää. Itse veikkaisin, että tähän pakottamiseen/vankina pitämiseen liittyy seksuaalinen motiivi, mutta voi olla vaikka joku elintenluovuttajaporukkakin.

Tyttöjä on sitten pidetty vankeina jossakin ja ehkä vangitsija on tiennyt, että siellä ei voi olla mitään kuuluvuutta, niin ei ole juuri kännyköistä välittänyt paitsi sitten muutaman päivän jälkeen eli 5.4. jälkeen ottanut ne tytöiltä pois. Tämä selittäisi ne yritykset avata puhelin ilman, että PIN on ollut oikein. Seksuaalinen motiivi selittää myös sen, että tyttöjen on annettu peseytyäkin (Krisin aika puhtaan oloinen tukka siinä yökuvassa #580) välillä ja että rintaliivit on otettu pois (no, kuulemma kaarituelliset rintaliivit ovat epäkäytännöllisiä pitää päällä pitkän aikaa, joten voi olla toki muukin kuin seksuaalinen motiivi riisua ihan itse ne pois päältä). Krisin farkkushortsikin olivat täysin erkaantuneet muusta ruumiista, joten ehkä poistettu päältä muiden vaatteiden mukana.

Tytöt ovat päässeet karkuun ehkä 7.4. yöllä ja ovat pudonneet jonnekin jo silloin ja 7.4. päivänvalon aikaan kyhäilleet SOS-merkkejä tai muovipusseja keppeihin. Tai sitten eivät ole uskaltaneet päivällä liikkua, koska kiinnijäämisen riski on ollut liian suuri. Ovat ehkä muutoinkin olleet nälkäisiä / janoisia eivätkä ole jaksaneet juuri kuumassa ilmassa liikkua. Sitten 8.4. yöllä on sattunut jotakin. Lisannen mieli on pettänyt, jos Kris on kuollut tai sitten ovat nähneet etsintäjoukon ampumia valoraketteja ja vaan yrittäneet vastata niihin. Ja siitä johtuu iso määrä salaman käyttöä ja kuvien ottoa noin kolmen tunnin ajanjakson aikana (01-04 yöllä). Tämähän oli tosiaan ensimmäinen yö, kun etsintäpartio vietti maastossa ja he käyttivät myös valoraketteja.

Tosiaan se, että yökuvissa näkyy rakenneltu SOS-merkki (tai no, ei siinä mitään selvää SOS-merkkiä ole, mutta ehkä jotakin yritelmää) ja sidottu muovipusseja keppeihin, osoittaa sen, että ovat päässeet karkuun jo päivänvalon aikaan ja pystyneet näitä rakentamaan.

Tämän jälkeen loukkaantuneina (tai toinen ehkä kuolleena) ja uuvuksissa tytöt ovat vääjäämättä jääneet uudelleen kiinni. Myös tämä vangittuna jossakin oleminen selittää sen, miksi reppu on ollut löydettäessä niin hyväkuntoinen ja kuiva.

Ei nyt ihan "vedenpitävä" tarina, mutta selittäisi kyllä aika monta tarinan ihmeellisyyksistä.

Ihan vapaasti voi opponoida (ja pitääkin) tai olla eri mieltä. Siksihän täällä keskustellaan. Harmi vaan, että 99% varmuudella tähän ei koskaan saada mitään uutta tietoa.

Neo7
Christopher Lorenzo
Viestit: 1508
Liittynyt: La Kesä 27, 2020 8:28 pm

Re: Lisanne Froonin ja Kris Kremersin katoaminen Panamassa 2014

Viesti Kirjoittaja Neo7 »

Harvemmin tulee tätä tapausta enää seurattua. Romain on julkaissut drone-videon ensimmäisen kaapelisillan maisemista, lähinnä Culebra-jokea ylä- ja alavirtaan. Kuvattu 3/2022, joten sadekausi ei ole vielä alkanut ja olosuhteet vastannevat tyttöjen katoamisolosuhteita ainakin lämpötilojen ja jokien veden määrän suhteen (oma arvelu, ei tietoa onko noissa huomattavaa vaihtelua eri vuosina). Tämä ensimmäinen kaapelisilta oli katoamisen aikaan vain kaapeli, mutta on sittemmin rakennettu vähän tukevammaksi.

Imperfectplanissa ei ole pitkään aikaan julkaistu uutta tähän tapaukseen liittyen, mutta Romainilta on tulossa lisää drone-videoita.

Maura Isles
Frank Drebin
Viestit: 390
Liittynyt: To Syys 01, 2011 9:01 pm

Re: Lisanne Froonin ja Kris Kremersin katoaminen Panamassa 2014

Viesti Kirjoittaja Maura Isles »

Myös redditissä on keskustelua:

https://www.reddit.com/r/KremersFroon/

Ei mitään hajua
Martin Beck
Viestit: 832
Liittynyt: Ma Marras 21, 2022 12:01 am

Re: Lisanne Froonin ja Kris Kremersin katoaminen Panamassa 2014

Viesti Kirjoittaja Ei mitään hajua »

Tällaista vertailua on saatettu tehdä jo aiemmilla sivuilla (kuten sanoin, en ole kahlannut kaikkia ketjun sivuja läpi), mutta puhelutiedoista on tarjolla hieman kahtalaista tietoa:

Ketjun aloituksessa oli jo linkki tähän kuvaan (jonka kokoajaa en tiedä, kutsun tätä kuvaa merkinnällä AK = alkuperäinen kuva):
https://i.4pcdn.org/x/1498450377129.png

Sitten taas Imperfect Planin sivuilla on tällainen kuva (kutsun tätä kuvaa merkinnällä IM = Imperfect Plan):
https://imperfectplan.com/wp-content/up ... -froon.png

Ei näiden erovaisuus tätä tapausta tietenkään ratkaise, mutta erojahan näiden välillä on (ohitan ihan 1-2 minuutin erot); puhelimia kutsun merkinnöillä IP4 = iPhone4 ja GS3 =Galaxy S3 :

- 2.4. IM: GS3 @ 13:50 (laitettu päälle ja pois; ei yrityksiä hätänumeroihin), AK: GS3 @ 13:56 tehty soittoyritykset 112/911
- 2.4. IM: GS3 @ 16:19 (pidetty päällä seuraavaan aamuun klo 07:36 saakka, jolloin akkua 1%, tänä aikana käytetty mm. sääsovellusta 3.4. @ 02:21 ja jotakin muuta sovellusta 3.4. @ 02:41), AK: ei mitään merkintää tästä
- 3.4. IM: IP4 @ 11:46 (laitettu päälle ja pois), AK: ei mitään merkintää
- 3.4. AK GS3 @ 13:50, IM: ei mitään merkintää (huom! Tämä on täsmälleen sama toiminne samaan aikaan kuin mitä IM:n mukaan tapahtui vuorokautta aiemmin)
- 3.4. AK GS3 @ 16:19 IM: ei mitään merkintää (huom! Tämä on täsmälleen sama toiminne samaan aikaan kuin mitä IM:n mukaan tapahtui vuorokautta aiemmin)
- 4.4. IM SG3 @ 13:14 (There is a logfile created on the Galaxy S3 which is only possible if the phone had power.), AK: ei mitään merkintää
- 6.4. AK IP4 @ 13.37 (no PIN) vs. IM IP4 @ 14:35 (no PIN)
- 10.4. IM SG3 @ 05:15 (There is a logfile created on the Galaxy S3 which is only possible if the phone had power.). AK: ei mitään merkintää

Onko näiden osalta kannanottoja siitä kumpi on uskottavampi?

Itse taipuisin uskomaan enemmän Imperfect Planin aika täsmällistä selostusta ja analyysiä eri puhelutapahtumista, mutta en nyt sano, että se varmasti olisi se totuus.

Ei mitään hajua
Martin Beck
Viestit: 832
Liittynyt: Ma Marras 21, 2022 12:01 am

Re: Lisanne Froonin ja Kris Kremersin katoaminen Panamassa 2014

Viesti Kirjoittaja Ei mitään hajua »

Joo, saatan taas kysellä asiaa, joka on jo selvitetty, mutta ketjun avauksessa sanotaan:
Väliin jäävien viiden päivän aikana puhelin on kuitenkin käynnistetty 77 kertaa ilman, että se on ehtinyt hakemaan verkkoa.
Viidestä päivästä puhuttaessa tarkoitetaan ajanjaksoa 6.4. klo 13:37 - 11.4. klo 10:51

Tuo 77 on ilmeisesti peräisin täältä, jossa noiden 77:n ajanjaksoksi mainitaan 7-10.4.
https://imgur.com/gallery/3pAB2BL

Mutta noissa kummassakaan edellisessä viestissäni mainitsemassani kuvassa tai Imperfect Planin tarkemmassa listassa puhelulogeista ei ole mainitaa näistä 77 yrityksestä. Mitenhän näihin 77:ään pitäisi suhteutua? Jos nämä ovat tapahtuneet, miksei alkuperäinen kuva tai Imperfect Plan puhu näistä ollenkaan?

Tässä tapauksessa on toki tosi paljon ristiriitaista tietoa, mutta onko mitään tietoa, mistä tuo 77 on alun perin peräisin?

kissafani2
Remington Steele
Viestit: 203
Liittynyt: Su Loka 21, 2018 11:04 am

Re: Lisanne Froonin ja Kris Kremersin katoaminen Panamassa 2014

Viesti Kirjoittaja kissafani2 »

En ole niin tarkasti perehtynyt tapaukseen että tietäisin laajasti mitään yksityiskohtia. Katsoin muutaman pidemmän youtubevideon jossa kiinnitin huomiota muutamaan seikkaan.

Miksi ihmeessä lähtivät niin myöhään ja huonosti valmistautuneena patikointiretkelle.
Olivatko niin kokemattomia ja huonosti perehtyneet alueeseen vai jotenkin sekaisin?
Olisi pitänyt tietää kuinka pitkälle ehtivät ja milloin tulee pimeä.
Olivat jo väsyneitä kun lähtivät silminnäkijälausuntojen mukaan ja toisella oli jo jalka kipeä ennestään eikä siksi kovin innokas. Olivat suunnitelleen jo paluuta kylään ekan ja väärän patikointireitin alussa sanoi joku silminnäkijä. Joku kuvaili että toinen tytöistä näytti huonovointiselta kävellessä toisen reitin alkuun. Joku oli maininnut että näki heidät liftaavan 20min välimatkalla.
Mietin jo olivatko ottaneet jotain huumetta joka piristi ja sai toimimaan järjettömästi lähtemällä liian myöhään liian pitkälle ja vielä jatkamaan määränpään ohi.
Oliko sovittu tapaaminen reitillä?
Kävelivätkö ylensäkkään kovin pitkälle, onko edes selvää että kuvat otettu tietyllä korkeudella reitillä.
Eikö kukaan muu todellakaan tullut vastaan alkumatkan jälkeen jossa monta silminnäkijöitä lyhyellä matkalla. Outoa.
Onnettomuus, eksyminen, kidnappaus, murha.. vai useampi näistä?

Pimeys/kylmyys varmasti yllättänyt jos todella jatkaneet reitin loppuun ja mitä vain voinut sattua. Mitä eläimiä liikkuu? Eksyäkin pimeässä ainakin voinut ja lähteä ihan väärään suuntaan. Ruoka/juomaa ilman ei kauan jaksa kulkea.

Ei mitään hajua
Martin Beck
Viestit: 832
Liittynyt: Ma Marras 21, 2022 12:01 am

Re: Lisanne Froonin ja Kris Kremersin katoaminen Panamassa 2014

Viesti Kirjoittaja Ei mitään hajua »

Vastaan nyt sen tiedon ja käsityksen valossa, mikä minulla on:
kissafani2 kirjoitti:
Ma Huhti 24, 2023 10:44 pm
Miksi ihmeessä lähtivät niin myöhään ja huonosti valmistautuneena patikointiretkelle.
Lähtöajasta on kahta tietoa. Taksikuskin ja kielikoulun mukaan lähtivät noin klo 13, mutta kuvien aikaleimauksien mukaan lähtivät klo 11. Klo 11 olisi aivan riittävä aikaisin, jotta ehtivät käydä Miradorilla ja tulla takaisin. Auringonlasku oli tuolloin klo 18:40 ja totaalipimeys klo 19:02.
kissafani2 kirjoitti:
Ma Huhti 24, 2023 10:44 pm
Olivatko niin kokemattomia ja huonosti perehtyneet alueeseen vai jotenkin sekaisin?
Olisi pitänyt tietää kuinka pitkälle ehtivät ja milloin tulee pimeä.
Olivat ainakin kokemattomia vaeltelemaan Panaman olosuhteissa. Olivat kyllä googlailleet ja kyselleet tietoa reitistä, olisi pitänyt olla tietoa, että Miradoria kauemmas ei kannata mennä. Toisaalta, jossakin oli joku maininta, että olisivat jutelleet Boquetessa kahden tuntemattoman miehen kanssa vesiputouksesta Miradorin takana. Miradorin takanakin on jossakin vesiputous, mutta pois varsinaiselta polulta. Oliko se nyt niissä Romainin videoissa sen joen alajuoksulla, josta on tyttöjen viimeinen kuva (joenylitys). Miradorin Boqueten puolellakin on ilmeisesti jossakin piilossa vesiputous.
kissafani2 kirjoitti:
Ma Huhti 24, 2023 10:44 pm
Olivat jo väsyneitä kun lähtivät silminnäkijälausuntojen mukaan ja toisella oli jo jalka kipeä ennestään eikä siksi kovin innokas. Olivat suunnitelleen jo paluuta kylään ekan ja väärän patikointireitin alussa sanoi joku silminnäkijä. Joku kuvaili että toinen tytöistä näytti huonovointiselta kävellessä toisen reitin alkuun. Joku oli maininnut että näki heidät liftaavan 20min välimatkalla.
Mietin jo olivatko ottaneet jotain huumetta joka piristi ja sai toimimaan järjettömästi lähtemällä liian myöhään liian pitkälle ja vielä jatkamaan määränpään ohi.
Silminnäkijälausunnoissa on paljon ristiriitaisuuksia; minkään yksittäisen lausunnon varaan ei taida voida kovin hyvin rakentaa mitään johtopäätöstä, mutta toki jokainen silminnäkijälausunto on mahdollisesti juuri se oikea. Ilmeisesti alueella liikkui samoihin aikoihin toinenkin (ehkä kolmen) ulkomaalaisen tytön porukka. Osa silminnäkijöistä on sekoittanut ehkä nämä porukat. Lisäksi tuolla liikkuu varmaan lähes joka päivä turisteja, niin, kun kysytään esim. viikonkin vanhoista asioista, niin päivät ja kulkijat voivat helposti mennä sekaisin. Varmasti useat länsimaiset saattoivat näyttää panamalaisten silmissä lähes samannäköisiltä.

Olivat olleet väsyksissä saapuessa Boqueteen lauantaina 29.4., mutta la-su yön olivat nukkuneet hyvin eikä su 30.3. tai ma 31.3. ollut mitään kovin kummoista liikkumista. Lisanne kärsi kyllä joko flunssasta tai astmasta. Tuota jalkakipua en muista, mutta saattoipa sekin pitää paikkaansa. Joka tapauksessa järkevintä olisi ollut tiistaina 1.4. tehdä kohtuullisen lyhyt vaellus.

Saapuivat Miradorille hyvissä ajoin klo 13 aikoihin ja ehkä ajattelivat, että ovat vielä voimissaan ja heillä on riittävästi aikaa ennen pimeää käydä vielä jossakin Miradorin takana... tai sitten on esitetty teoria, että luulivat Miradorin takana olevan polun tuovan kiertoteitse takaisin Boqueteen... tai sitten joku ulkopuolinen on puuttunut peliin ja houkuttelemalla tai uhkaamalla saanut tytöt jatkamaan Miradorilta eteenpäin.
kissafani2 kirjoitti:
Ma Huhti 24, 2023 10:44 pm
Oliko sovittu tapaaminen reitillä?
Kävelivätkö ylensäkkään kovin pitkälle, onko edes selvää että kuvat otettu tietyllä korkeudella reitillä.
Eikö kukaan muu todellakaan tullut vastaan alkumatkan jälkeen jossa monta silminnäkijöitä lyhyellä matkalla. Outoa.
Mahdollisesta tapaamisesta ei ole mitään todistetta, mutta on ihan mahdollinen skenaario. Jos kyseessä on ollut kidnappaus ja murha, niin tuskin tuon tapaamisen sopinut henkilö itse tuosta mitään kertoo...

Jos kännyköiden ja kameran kuvia ei ole manipuloitu, niin kyllä kävivät Miradorilla ja jatkoivat siitä eteenpäin. Viimeinen päiväkuva (ennen poistettua kuvaa #509) on selvästi (n. 45 minuutin kävely; ehkä paluu Miradorille olisi vienyt ylärinteeseen noin tunnin) Miradorin takana "joki 1":ltä, jossa myöhemmin kävivät mm. Krisin vanhemmat ja ottivat videokuvaa samasta paikkaa.

Ei ole tietoa, että kukaan muu turisti olisi heitä polulla nähnyt. Silminnäkijälausunnot taitavat olla ainoastaan paikallisilta asukkailta polun alkuvaiheen tietämiltä.
kissafani2 kirjoitti:
Ma Huhti 24, 2023 10:44 pm
Onnettomuus, eksyminen, kidnappaus, murha.. vai useampi näistä?

Pimeys/kylmyys varmasti yllättänyt jos todella jatkaneet reitin loppuun ja mitä vain voinut sattua. Mitä eläimiä liikkuu? Eksyäkin pimeässä ainakin voinut ja lähteä ihan väärään suuntaan. Ruoka/juomaa ilman ei kauan jaksa kulkea.
Tämä kaikki on suurta spekulaatiota. Mitä viimeisen joenylityksen jälkeen tapahtui vai kääntyivätkö takaisin (ottamatta yhtään paluukuvaa tai sitten niiden muutaman pilvisen Mirador-kuvan kellonaikaa on jälkeenpäin editoitu) ja olisivatkin olleet Miradorin ja Boqueten välissä? Vai ehtivätkö sittenkin takaisin polun alkuun ja liftasivat väärään kyytiin?

Hätäsoittojen aikana verkkoa ei ollut, mikä kyllä kertoo aika varmasti, että olivat jossakin muualla kuin lähellä Boquetea liftaamassa väärään kyytiin tai Miradorin välittömässä läheisyydessä, jossa kuuluvuutta oli.

Ensimmäinen hätäsoitto on soitettu klo 16:39 eli 2h 46 minuuttia sen oletetun viimeisen päiväkuvan (joenylitys klo 13:55) jälkeen. Aurigon laskuunkin oli tuolloin vielä kaksi tuntia aikaa. Mitä joenylityksen ja hätäsoiton aikana on tapahtunut?

Ihmiset päätyvät eri teorioihin tiedossa olevien faktojen tai "faktojen" perusteella. Oman "arvaukseni" olen tuossa yllä esittänyt, mutta joku muukin teoria on mahdollinen. Tuo hybridimalli, eli useampi tapahtuma on myös mahdollinen. Jäänee ikuiseksi arvoitukseksi, kun Panaman poliisi on sulkenut aika päiviä sitten jo tämän casen, ellei nyt sitten joku tästä ehkä tietävä kerro, mitä todellisuudessa kävi... tuskin kukaan puhuu.

Vastaa Viestiin