Oriveden vainaja 2007

Selvinneet tapaukset ja tuntemattomat löydetyt.
elisa_day
Jack Bauer
Viestit: 923
Liittynyt: La Helmi 07, 2009 3:11 pm

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja elisa_day »

härkä kirjoitti: Muistakaa hän oli käynyt suomalaisessa LIDL:n kaupassa. ( Goldfield - aski suom. teksti ) Ei myydä kuin LIDL:ssä ja on maailman pahin tupakka polttaa. Toinen aski oli Lucky Strike sekin suomalaisella tekstillä. Molempien tumppeja paljon ruumiin löytöpaikalla.
Tällaista en muistanutkaan/tiennytkään. Että olivat Lidl-röökejä. Mistä tämä tieto on, muistatko?
nurich kirjoitti:Saksalaisesta passia haettaessa lomakkeeseen täytetään henkilön pituus ja silmien väri.
Allright, kiitos tiedosta. Eli, jos nyt leikitään ajatuksella, että BK on tämä vainaja, niin mittausvirhe olisi tapahtunut ruumishuoneella. Ikäkin kyllä arvioitiin aika alakanttiin, varsinkin kun poliisitv:n sivuilla ikä arvioidaan haitariin 25-35.

Haluu lisää tietoo heti! :mrgreen:
Rezah
Christopher Lorenzo
Viestit: 1581
Liittynyt: To Kesä 14, 2007 7:04 pm

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja Rezah »

Koskas Rayan aloitti Irlannin-lennot? Ja polttiko tämä BK?
There are no crimes behind enemy lines
härkä
Jack Bauer
Viestit: 936
Liittynyt: Ke Syys 17, 2008 6:34 pm

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja härkä »

Härkä tässä.

Kyseltiin Lidlin tupakoista. Tieto on saatu epävirallisesti viranomaislähteestä.
Sitä ei muistaakseni julkaistu missään muussa yhteydessä. Eivät varmaan toimittajat olleet tupakoitsijoita, kuten minä olen.
Hänen hallussaan on siis ollut kahdesta eri paikasta hankittuja suomenkielisin tekstein varustettuja tupakka-askeja. ( Goldfield , vain LIDL ja Lucky-Strike, esim ÄRRÄ, ei joka k-kaupassa tai siwassa esim. ) NS parempi merkki tämä Lucky-Strike.
Näihin kadonneita etsiviin portaaleihin, missä on viranomaisyhteys liitetty mukaan kannattaa laittaa asiasta tietoa. Jos joku näyttäisi sopivan tuntomerkkeihin.
Kannattaa tallentaa kuvat kassista ja vaatteista ja liittää mailin mukaan.
Oriveden rautatieasemalta löytynyt kassi jossa oli kevyttä vaatetusta on todettu vainajalle kuuluvaksi. Samoin tietenkin päällä ollut vaatetus.
Jos saadaan riittävän lähelle osuva vihje, vaikkei edes lopulta oikea, saadaan ryanairin matkustajatiedot avatuksi.

Härkä
Cassandra
Rico Tubbs
Viestit: 1267
Liittynyt: La Helmi 07, 2009 4:40 pm

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja Cassandra »

Onko missään mainittu minkä maalaisia 2-senttiset pääasiassa oli? Irlannissahan on eurot käytössä, Englannissa ei. Se puhuisi sen puolesta, että nainen olisi majaillut Irlannissa.
Sekin tuli mieleen, että välttämättä mitään sidettä Suomeen ei ole. Ehkä ensimmäinen lento, jolle paikan on saanut on lähtenyt Pirkkalaan. Tai sitten Suomi on vain tuntunut sopivalta maalta kadota...
Annie W
Harjunpää
Viestit: 325
Liittynyt: Pe Loka 12, 2007 5:58 pm

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja Annie W »

^ Tässä ketjussa aiemmilla sivuilla mainitaan, että ovat saksalaisia kolikoita.

Ja kiitos Bluesille (+ muillekin aktiivisille), seuraan tätä ketjua taas ihan uudella mielenkiinnolla! Paljon tuntuu olevan yhteen sopivuuksia tuohon BK:iin. Josko vaikka tapaus jonain päivänä selviäisi...
Misery is almost always the result of thinking.
skoone
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4648
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 9:59 pm

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja skoone »

härkä kirjoitti:Härkä tässä.
Kyseltiin Lidlin tupakoista. Tieto on saatu epävirallisesti viranomaislähteestä.
Sitä ei muistaakseni julkaistu missään muussa yhteydessä. Eivät varmaan toimittajat olleet tupakoitsijoita, kuten minä olen.
Hänen hallussaan on siis ollut kahdesta eri paikasta hankittuja suomenkielisin tekstein varustettuja tupakka-askeja. ( Goldfield , vain LIDL ja Lucky-Strike, esim ÄRRÄ, ei joka k-kaupassa tai siwassa esim. ) NS parempi merkki tämä Lucky-Strike.
Entisenä tupakoitsijana ihmettelen sitä, että kuolleella olisi ollut kahta eri sortia tupakkaa? Yleensä kyllä polttajat käyttävät vain juuri "omaa" merkkiään Olisiko kuitenkin paikalla ollut joku muukin?
Muista lähdekritiikki!
cracker
Remington Steele
Viestit: 213
Liittynyt: Ke Touko 20, 2009 6:28 pm

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja cracker »

skoone kirjoitti:Entisenä tupakoitsijana ihmettelen sitä, että kuolleella olisi ollut kahta eri sortia tupakkaa? Yleensä kyllä polttajat käyttävät vain juuri "omaa" merkkiään Olisiko kuitenkin paikalla ollut joku muukin?
Jospa oma merkki on ollut se Lidlin merkki, sitä ollut jäljellä vain puoli askia, ostanut lisää mutta paikkakunnalla ei ole Lidliä, joten pitänyt ostaa jotain muuta jo varuiksi? Tai toisinpäin Lucky Striken kanssa?
elisa_day
Jack Bauer
Viestit: 923
Liittynyt: La Helmi 07, 2009 3:11 pm

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja elisa_day »

Itsekin polttelen, ja merkki on L&M sininen, mutta esimerkiksi baareista sitä ei saa, jos pääsee baarissa loppumaan, ja jos sitä "omaa" ei saa, niin ei maailma siihen kaadu. Joten luulen, että asia on tässäkin tapauksessa niin kuin cracker sanoi. Tuli myös mieleen, että tuo Lucky strike on mielestäni semmoinen yleinen baareista saatava tupakka.. :roll:
nurich
Poliisikoira Rex
Viestit: 269
Liittynyt: To Loka 30, 2008 4:03 pm

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja nurich »

En "oikeastaan" polta. Kun joskus hermot menee tosissaan, menen ensimmäiseen kauppaan ja ostan halvinta tupakkia askin, merkki ihan sama. Tämä on tapahtunut viimeisen 5 vuoden aikana 3-4 kertaa. Toinen vaihtoehto on minusta se, että kun ne Luckyt on loppunut, osti Lidlistä (huom. Saksassa todella yleinen kauppa) jotain, ihan sama mitä,kunhan jotain ja äkkiä. Meinaan vaan että Lucky Strike ei ole kaikista halvin ja olisi paremmin sopinut naisen oletettuun elintasoon kuin se halpistupakka.

Edelleen haluan tietää vaatteiden merkkejä! Niistä voi sanoa paljon, väitän minä. Härkä, miten olis, saisitko selville? Mitä tarkoittaa "kevyt" vaatetus, suomalaisittain ajatellen tyyliin t-paitoja ja housuja, saksalaiselle kevyt vaatetus tarkoittaa toppia ja shortseja. Olikohan ne päälläolevat vaatteet ostettu vaan Suomea varten,jos kerran muut oli liika ohuita? Muistaakseni Nextinkin pesuohjelapuissa on sellainen "kontrollitarra", joka lähtee pois ensimmäisessä pesussa. Taisi olla vain miehiä tutkimassa!

Muokattu vaatejuttua.
elisa_day
Jack Bauer
Viestit: 923
Liittynyt: La Helmi 07, 2009 3:11 pm

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja elisa_day »

Lainaus Aamulehden jutusta muistukseksi:
Alusta asti Kaartisella on vahva tunne siitä, ettei nainen ole suomalainen. Ehkä tunteen aiheuttavat englanninkielinen sarjakuva-albumi tai saksalaiset kahden sentin kolikot. Tai ruumiinrakenne. Erittäin kapeavyötäröinen ja leveälanteinen vartalotyyppi ei ole yleinen suomalaisnaisen malli.

Käsitystä vahvistavat myös vaatteet ja asusteet. Melkein kaikki ovat samaa, brittiläistä merkkiä. Onko hän tilannut Next-merkkiset vaatteensa verkkokaupasta, ostanut niitä Suomen liikkeistä vai onko hän matkustellut Britanniassa?
härkä
Jack Bauer
Viestit: 936
Liittynyt: Ke Syys 17, 2008 6:34 pm

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja härkä »

Härkä taas !

Tarkoitin kevyellä vaatetuksella lähinnä alusvaatteita. Myös puseroita (ohuita) oli.
En päässyt niitä näkemään. En voi valitettavasti valottaa lisää asiasta.
Kuitenkin niin paljon oli, että olisi varauduttu pitempään oleskeluun verrattuna esim. oman kokemuksen pohjalta naisteni etelänmatkalle ottamaan varustukseen.
Sitten kuitenkin kassi oli jäänyt Oriveden rautatieasemalle.
Outoa sinänsä kuljettaa turistina kalsareita jenkkikassissa. Tosin Ryanair ottaa matkalaukusta lisämaksun.Vuonna 2007 saattoi viedä koneeseen sisälle useita nyssäköitä. Nyt ollaan tarkempia asiassa.
Laitoin Lindaun poliisille saksaan infoa Barbara Kottmayristä.
Monica Liebl on hämmästyttävän paljon vainajamme oletetun hahmon näköinen, mutta kadonnut myöhemmin.
Ei anneta asian hautautua, jos ei nyt tärppää niin jonakin päivänä.

T
Härkä
Avatar
Blues
Rico Tubbs
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2007 3:11 pm
Paikkakunta: Aurinkoinen Etelä

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja Blues »

Täältä löytyy aika hyvin, ainakin suuri osa Saksassa kadonneista.
Vieläkään en ole onnistunut löytämään uudelleen sitä saittia, missä oli maininta lapsista (voi olla, että oli vain lapsi), mutta näin muistelen lukeneeni.
Tosin, kuten sanoin, olen kahlaillut läpi aika monien maiden kadonneita, että voisi olla prosentuaalinen mahdollisuus notta olen sotkenut kaksi ihmistä.

Ilmeisesti eilinen meilini tuonne Polizeille kantoi hedelmää, koska BK:n tietoja oli päivitetty.

Tämä taas vaan yksi mahdollisuus, mutta eipä junnata paikallamme :wink:
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.
buracee
Martin Riggs
Viestit: 642
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2007 9:47 pm

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja buracee »

Vähän OT:na, on tullut keskiviikkona pirusti hittejä saksasta noihin kuviin kun Apachen logia katselin..
Ailar
Jessica Fletcher
Viestit: 3284
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 3:25 pm

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja Ailar »

Moikka! En enää nykyisin kirjoita tälle palstalle, joskus lueskelen.
Blues ja kumpp. ovat tehneet järjettömän hyvää työtä selvittääkseen oriveden vainajan henkilöllisyyden. Jutusta on kehittynyt todella mielenkiintoinen.
cracer mainitsi tekstissään seuraavaa tupakkamerkeistä puhuttaessa:

"Jospa oma merkki on ollut se Lidlin merkki, sitä ollut jäljellä vain puoli askia, ostanut lisää mutta paikkakunnalla ei ole Lidliä, joten pitänyt ostaa jotain muuta jo varuiksi? Tai toisinpäin Lucky Striken kanssa?"

Tähän toteaisin: Ainakin Orivedellä on Lidl, samoin ympäristökunnissa (Kangasala, Jämsä, Tampere). Itse poltan, mutta merkillä ei ole minkäänlaista väliä, mielelläni jopa vaihtelen eri merkkejä. Tästä johtuen en kovin kiinnittäisi itse huomiota tuohon merkkiin, mene ja tiedä.
Joskus aiemmin pohtiessamme tätä keissiä, kirjoitin kuinka olen itse ostanut ulkomaalaisia sarjakuvalehtiä/-kirjoja Jämsän Pirkkis-kirppikseltä. Syystä tai toisesta, siellä on usein runsas valikoima niitä. Pirkkiksen lähellä on myös Lidl.

Toivotan teille myötäisiä tuulia jutun ratkaisemiseksi. Onpa onni, että Blues jaksaa ahkeroida minfossa. :D
Ralle Ryökäle
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 114
Liittynyt: Ma Huhti 27, 2009 8:50 am

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja Ralle Ryökäle »

Jokin aika sitten lupailin poistua palstalta mutta sitten erään Tampereen lähellä asuvan henkilön juttujen perusteella innostuin lukemaan tätä Oriveden vainaja juttua. Jotkut tänne kirjoittajista ovat todella nähneet vaivaa jutun selviämiseksi kuten tässä tämä Ailar kirjoitti. Luin koko "ketjun" läpitte ja on kyllä mystinen juttu.

Mutta sitten on kirjoituksissa jotain kummallista josta en pääse perille kuten eilen oli ja oli joskus myös mutta paljon aiemmin.

"Vähän OT:na, on tullut keskiviikkona pirusti hittejä saksasta noihin kuviin kun Apachen logia katselin.."

Mitä tässä halutaan sanoa. On tullut hittejä (suosittuja musiikkikappaleita?) kun jotain apaccen logia on katseltu. Tuli mieleen kun firmaan tuli tietokoneheppu asentamaan jotain ohjelmaa niin en ymmärtänyt hänen puheistaan juuri mitään. Lopulta sanoin, että puhu kuten ihmisten pitää äläkä väännä sitä hiton ammattislangia ja osoita sillä pätevyyttäsi. En minäkään maanrakennustarjousta asiakkaalle tehdessä puhu alan slangia vaan kerron selkokielellä mitä tehdään, mitä tavaraa käytetään ja mikä vaikuttaa mihinkin.

Että miten liittyy tähän juttuun kun oli tullut pirusti hittejä apaccen logiin. Voisiko joku kääntää tuon suomeksi.
...tie auki taivasta myöten, eikä koskaan takaisin.
Vastaa Viestiin