Oriveden vainaja 2007

Selvinneet tapaukset ja tuntemattomat löydetyt.
Seikku
Jack Taylor
Viestit: 18
Liittynyt: Ma Kesä 15, 2009 1:30 pm

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja Seikku »

Lieneekö tästä mitään apua, mutta kirjoitanpa nyt kuitenkin.
Tampereella hiihtoloma oli vuonna 2007 26.02. - 02.03. Mahtoiko olla samaan aikaan esim. Orivedellä (itse arvelen, että oli).
Skorpioni
Poliisikoira Rex
Viestit: 268
Liittynyt: Ti Kesä 09, 2009 12:25 am

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja Skorpioni »

Juu olen nyt jutellut sukulaiseni kanssa ja näköhavainto on mitä todennäköisimmin maaliskuun alku päiviltä.
Myös kuva oli saman suuntainen kuin muistot nähdystä henkilöstä mutta aika tekee tehtävänsä ja varma ei voi olla.
Ps.. olen itse juuri lähdössä Berliiniin joten katselen jos sattuisi näkymään samanlaisia laukkuja tai vaatteita. :idea:
härkä
Jack Bauer
Viestit: 936
Liittynyt: Ke Syys 17, 2008 6:34 pm

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja härkä »

Siwan kassa :

Kuten viimeviikolla selvisi, ei ko. kassa ole enää Siwassa töissä.
Pyysin ottamaan yhteyttä, mutta mitään ei ole kuulunut.
Tuli mieleen : Olisiko joku sellainen henkilö, joka tätä foorumia lueskelee, vaikka ei itse tänne kirjoittelisikaan, mutta joka siellä paikkakunnalla tuntisi tähän näköhavainto tapaukseen liittyvän henkilön - henkilöitä ? Pystyisi valaisemaan asiaa minfon kautta.
Oliko vaatetus samanlainen ?
Jos ei, niin millainen ?
Mistä keskustelu sai alkunsa ?
Kertoiko itse , avoin , nauravainen ?
Mikä kellonaika ? Sopisiko junavuoroihin Vilppulaan ?
Mitä muuta osti, kuin sen lehden ?
Kuinka hyvää suomea puhui ? Puhuiko muita kieliä samalla ?

Tämä paikallisjunahan kulkee reittiä Tampere-Orivesi-Vilppula ja takaisin.
Skorppioni, Ailar, ynnä muut siellä päin.
Onko ajateltavissa joku muu reitti, jota hän olisi käyttänyt tullessaan Oriveden rautatieasemalle, ja jatkanut loppumatkan Vilppulaan ko. junalla ?
Tampereelta tullessaan olisi siis päässyt suoraan pientä pysähdystä lukuunottamatta.
- siwan näköhavainto n. 3-5.2
- soitin kiinni koneessa 15.2
- jämsä-tre bussiliput 19.2
- kassilöytö raut,as Oriv. 20.2
- oletettu kuolema 19-21.2
Näköhavainto sopisi mielestäni tähän kulkuun paremmin, kuin jos havaintoja olisi maaliskuun alussa. Kaikki on toki mahdollista vielä.
Saattaa kyllä olla,että kun tietoa nyt kulkeutuu vähän joka suuntaan, niin ratkeaa helpommin sitä kautta.

T
Härkä
Skorpioni
Poliisikoira Rex
Viestit: 268
Liittynyt: Ti Kesä 09, 2009 12:25 am

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja Skorpioni »

Säästä vielä että kyllä helmikuussakin oli päiviä jotka sopisi näköhavainto päiväksi. :roll:
MEG
Adrian Monk
Viestit: 2589
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 2:01 pm

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja MEG »

Yleisöltä pyydetään aika ajoin rikosvihjeitä, varsinkin kadonneista ihmisistä. Mutta e.sim. löydetyistä ja selvitetyistä katoamistapauksista ollaan kovin nihkeitä tiedottamaan, Nimi vain painuu unhoon eikä enää näy medioiden sivuilla ja "kadonneiden listoissa".
Minä vaan sitä että olisiko tämänkin naisen henkilöllisyys jo selvitetty vähin äänin?
elisa_day
Jack Bauer
Viestit: 923
Liittynyt: La Helmi 07, 2009 3:11 pm

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja elisa_day »

^ En usko. Poliisilta on kuitenkin kysytty luvat käyttää noita kuvia noilla sivuilla. Kaipa he olisivat kertoneet, että turha perustaa sivuja jos asia näin olisi.. :lol: Tai mistäs sitä tietää.
kid

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja kid »

MEG kirjoitti:Yleisöltä pyydetään aika ajoin rikosvihjeitä, varsinkin kadonneista ihmisistä. Mutta e.sim. löydetyistä ja selvitetyistä katoamistapauksista ollaan kovin nihkeitä tiedottamaan, Nimi vain painuu unhoon eikä enää näy medioiden sivuilla ja "kadonneiden listoissa".
Minä vaan sitä että olisiko tämänkin naisen henkilöllisyys jo selvitetty vähin äänin?
Jotenkin en usko. Kyllä ainakin Aamulehdessä olisi pieni maininta ollut - samaisen lehden sunnuntailiitteeseen se monen sivun juttukin silloin aikoinaan tuli. Ei olisi ihme, jos jossain Iltasanomissa tai Hesarissa ei naisen tunnistamista mainittaisi. Ja ollaanhan tässä aika tiuhaan poliisiinkin oltu yhteydessä, eiköhän viimeistään sieltä olisi kerrottu, jos olisi nainen tunnistettu. :----)
buracee
Martin Riggs
Viestit: 642
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2007 9:47 pm

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja buracee »

MEG kirjoitti: Minä vaan sitä että olisiko tämänkin naisen henkilöllisyys jo selvitetty vähin äänin?
Njaah, ihanko oikeasti luulet, ettei kellekään ole tullut mieleen kysyä tuota viranomaisilta? :mrgreen:
Mut joo, ei ole henkilöllisyys selvinnyt vielä. Ja joo, ihan on suoraan kysyttykin tuota asiaa, viime viikolla viimeks kun KRP Tampereen kanssa olin puhelinyhteydessä.
härkä
Jack Bauer
Viestit: 936
Liittynyt: Ke Syys 17, 2008 6:34 pm

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja härkä »

Kassien sisältö / Aikajana

Minua askarruttaa edelleen se seikka, että raut.asemalta löydetyssä kassissa oli huomattavan paljon alusvaatteita, mutta ei esim hammastahnaa ja harjaa.
( Muistaako joku paremmin 3:n kassin lehtikirjoitusta ? )
Oliko hän juuri tullut , vai peräti poistumassa maasta, ja vaatteet pesty jossakin täällä suomessa ? Likapyykkiähän ei ollut siinä kassissa.
Tuntuisi oudolta ottaa niin paljon vaatteita, jos olisi aikeissa tehdä itsemurhan.
Tarkoitan siis sitä, että jos oli itsemurha, niin syy tehdä se syntyi vasta täällä suomessa. Jos olisi vaikkapa Ryanilla tullut, niin Pirkkalan kentältä ei tarvitse montaa sataa metriä kävellä, kun löytyy vastaava paikka poistua oman käden kautta.

T
Härkä
Seikku
Jack Taylor
Viestit: 18
Liittynyt: Ma Kesä 15, 2009 1:30 pm

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja Seikku »

"Tarkoitan siis sitä, että jos oli itsemurha, niin syy tehdä se syntyi vasta täällä suomessa."

Samankaltaisten ajatusten äärellä olen ollut minäkin. Vaikeaa uskoa muutenkin, että kukaan hankkiutuisi (vaivalloisesti?) jonnekin outoon maahan tehdäkseen itsemurhan. Kuoleman jälkeenhän on itse vainajalle yksi ja sama, missä ruumis on ja tunnistaako kukaan vai ei; eihän sitä itse enää tiedä.

Onko tuntemattomaksi heittäytyminen ja itsemurha kosto läheisille? Mutta eihän se voi olla kosto, jos läheiset näin ollen eivät edes saa tietää, että henkilö on kuollut.

Olen myös pohtinut tuota paikkaa, josta vainaja löytyi. Se lienee tosiasia, että hän on ollut Orivedellä (Oriveden asemalta löytynyt kassihan kuuluu kiistatta vainajalle). Jos hän on kävellen lähtenyt Orivedeltä kohti Tamperetta ja jo siinä vaiheessa suunnitellut itsemurhaa, on outoa, että hän on kävellyt niinkin pitkälle. Oriveden risteyksen ja Orituvan välillä on hirviaidassa useampia portteja, joiden kautta olisi voinut mennä pöppeikköön; samaa metsämaatahan se koko matka on.

Onko siis mahdollista, että hän on saanut kyydin vaikkapa Orituvalle ja siitä mennyt metsään. Mutta miksi ylittänyt tien? Sitä samaa metsikköähän on myös samalla puolella tietä kuin Oritupakin on.

Onko paikalla sittenkin ollut jokin merkitys hänelle? Lapsuudessa liikkunut seudulla tms?

Usein olen ajatellut, että hän onkin tullut kuolinpaikalleen joltain mökiltä. Mutta tämä teoriahan on mahdoton; onhan poliisi mitä ilmeisimmin tarkistanut kaikki lähiseutujen mökit ja niissä olleet asukkaat.

Uskaltaisin kuitenkin pitää mahdollisena, että hän on saanut (liftannut) kyydin Orituvalle, eikä mahdollinen kyydin antaja edes tänä päivänä tiedä, että vainajaa etsitään. Vainajasta on loppu viimeksi ollut hyvin vähän juttua lehdissä; piirroskuva ei ole levinnyt oikeastaan minnekään (siis tähän mennessä); tätä palstaa lukevia on jonkin verran, mutta kaikki muutenkin asiaa "harrastavia"...Kyydin antaja on voinut olle kotoisin miltä tahansa paikkakunnalta, siis hyvinkin kaukaa itse tapahtumaseudulta...

Laukuista vielä: Käsittääkseni on täytynyt olla jokin muukin laukku kuin se asemalta löytynyt. Onkohan vainajalta voinut unohtua kaksi laukkua ja toisen on joku ottanut "parempaan talteen", jos siellä on vaikkapa ollut uudehkoja vaatteita (kuten vainajan yllä olleet), koruja, kello, kännykkä...Alusvaatteita "pitkäkyntinen" tuskin on havitellut.

KMV-lehti ei muuten ainakaan vielä näyttänyt tarttuneen juttuun.
härkä
Jack Bauer
Viestit: 936
Liittynyt: Ke Syys 17, 2008 6:34 pm

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja härkä »

Tukkitie löytöpaikalle :

Tuli tuosta Seikun laittamasta sellainenkin mieleen , Olisiko hänellä ollut jotain arvokkaampaa ryöstettävää ?
Voitko Seikku tai joku muu paikallinen hankkia esim. metsurin arvion. Voiko kuvitella sitä tukkitietä voineen käytetyn ?
Olen käynyt tien alkupäässä kesällä 07, ja silloin se näytti ajokuntoiselta henkilöautollekin. Siis 9-tien puolelta.
Hänethän on voitu jättää sinne heitteille, ja on siten jättänyt jälkensä löytöpaikalle.
Eräs tuttavani heitti jo kesällä 07 ajatuksen:
Tämä tapaus tuo mieleen vaienneen kylän , kuten Kyllikki Saaren tapauksessa aikoinaan. Silloin tosin uhri tunnettiin.
Toivottavasti en saa taas moitteita järjettömistä kommenteista.
Rikokset vaan kun joskus sattuvat järjettömiä olemaan.

T
Härkä
buracee
Martin Riggs
Viestit: 642
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2007 9:47 pm

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja buracee »

Ot:tä taas.. Mutta, kun lainaatte jonkun tekstiä, niin onko nuo quote-tagit jotenkin vaikeat/hankalat/monimutkaiset? On nimittäin ihan veetun vaikea kännyn selaimella yrittää tajuta noiden lainausmerkkien ideaa tai edes huomata niiden olemassaoloa. Ja ihan villi arvaus, tai oikeastaan 25 veen kokemus suomesta, yksikään metsä-konetie keski-Suomessa ei ole oikeasti ajettavissa millään henkilö-autolla maalis-huhtikuussa. Taaskin voin olla väärässä, kun en paikalla ole itse käynyt, mutta mulle metsätie, tai metsäkonetie on kyllä tosiaan henkilöautolla kulkukelvoton talvella, kesällähän se voi näyttää jopa hyvältä kun puurekat on sen jyrännyt sileäksi.
elisa_day
Jack Bauer
Viestit: 923
Liittynyt: La Helmi 07, 2009 3:11 pm

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja elisa_day »

^^ Itsemurhat ovat myös aika järjettömiä, ja tässä nyt kuitenkin puhutaan todennäköisemmin itsemurhasta kuin rikoksesta. Jos nainen olisi kuollut rikoksen uhrina, niin poliisi olisi sen huomannut. Ja rikos oli ensimmäisiä asioita, joka suljettiin pois, koska ulkoisia merkkejä ei ollut vainajassa, eikä lähimaastossa.

Jos kyseessä olisikin rikos, niin johan on harvinaisen taitava tyyppi kyseessä. Enkä nyt härkä moiti sinua, vaan tämä on minun mielipiteeni. Spekulaatiothan ovat tämän ketjun kantava voima, koska mitä tahansa on voinut tapahtua, periaatteessa.. :D

Ei itsemurhassa tarvitse sen kummempaa logiikkaa olla, olihan Lyle Stevikilläkin hammasharja mukanaan viimeisellä reissullaan.. :)
Cassandra
Rico Tubbs
Viestit: 1269
Liittynyt: La Helmi 07, 2009 4:40 pm

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja Cassandra »

buracee kirjoitti:Ot:tä taas.. Mutta, kun lainaatte jonkun tekstiä, niin onko nuo quote-tagit jotenkin vaikeat/hankalat/monimutkaiset? On nimittäin ihan veetun vaikea kännyn selaimella yrittää tajuta noiden lainausmerkkien ideaa tai edes huomata niiden olemassaoloa.
Paljon kännyllä surffaavana täytyy allekirjoittaa tämä...
Ja järjettömän pitkiä lainauksia vois kans muokkailla, ja lainata vaan sen oleellisen. Ja kun niitä lainauksissa olevia tekstejä poistaa, niin voisi katsoa, että tagit jää oikein, että lainauskin toimii.
buracee kirjoitti:Ja ihan villi arvaus, tai oikeastaan 25 veen kokemus suomesta, yksikään metsä-konetie keski-Suomessa ei ole oikeasti ajettavissa millään henkilö-autolla maalis-huhtikuussa. Taaskin voin olla väärässä, kun en paikalla ole itse käynyt, mutta mulle metsätie, tai metsäkonetie on kyllä tosiaan henkilöautolla kulkukelvoton talvella, kesällähän se voi näyttää jopa hyvältä kun puurekat on sen jyrännyt sileäksi.
Tämänkin allekirjoitan. Metsäautoteitä ei aurata, ja vaikka niillä olisikin ajettu jollain ajoneuvolla niin tavallisella henkilöautolla on todella paskamainen yrittää pysyä urilla ja samalla pitää vauhti sellaisena, ettei jää kiinni. Tämä tuli kokeiltua viime talvena :oops:
Ja sitten kun lumet sulaa muuttuu tie niin pehmeäksi, että siihen jää helposti kiinni.

Oikeat nelivedot on asia erikseen, niillehän hanki ja muta ei ole ongelma.

Mut silti herää kysymys, miksi nainen olisi jätetty harhailemaan niin outoon paikkaan..
delila
Martin Riggs
Viestit: 625
Liittynyt: Su Elo 17, 2008 12:38 pm
Paikkakunta: Kohtalaisen keskellä.

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja delila »

Kuten elisa_day kirjoitti, itsemurhissa ei ole mitään suurempaa logiikkaa, kunhan on saanut selväksi, että aikoo päivänsä päättää, ja miten ne päättää. Päätöksen tehtyään ei välttämättä ryntää lähimpään paikkaan kuolemaan, vaan sitä saattaa vaan kävellä ympäriinsä ajatellen, että "tämä on viimeinen päiväni, minne menisin.. Kävelenpä tuonne, kun ei tarvi pelätä eksymistä.. Vai kävelisinkö tuonne.."

Ja jos lisätään mahdollisuus, että taustalla on psyykkinen sairaus, niin epämääräinen vaeltelu voi olla vieläkin mahdollisempaa. Tai jos lääkkeitä on napsittu jo etukäteen, niin ettei ole ollut kunnollista tajua, mihin kävelee, ja miksi. Klassinen esimerkki, jonka poliisi kertoi joskus yläasteen huumevalistustunnilla oli, että joku oli pöllyissä koittanut kuoria itseään kuorimaveitsellä, koska oli kuvitellut olevansa appelsiini. On sitten urbaanilegendaa, tai ei, niin esimerkki siitä, että lääkkeet (tai huumeet) voivat saattaa ihmisen toimimaan kovinkin erikoisesti.

Joku aiemmin pohti, että miksi on mennyt juurakon, eikä vaikka ison kuusen suojaan. Ehkä tarkoitus ei ole ollut varsinaisesti suojautua, vaan esimerkiksi istahtaa jonnekin napsimaan lääkkeet naamaan. Juurakon suojassa on saattanut olla esimerkiksi vähemmän lunta, tai juurakko on suojannut tuulelta sopivasti, että siihen on ollut hyvä istahtaa. Tai jos vedetään lääkekuvio tähänkin, niin tarpeeksi sekaisin ollessa se juurakko on voinut näyttää vaikka isolta laavulta :D

Sitä mietin, että onko missään mainittu tarkalleen, että oliko vainaja oksentanut, vai ollut vaan asennossa, josta olisi voinut päätellä niin? Tai pystytäänkö asiaa esim. maaperästä tutkimaan, jos vainaja on ollut naamallaan kyseisen paikan päällä jo jonkun aikaa?
Vastaa Viestiin