Oriveden vainaja 2007

Selvinneet tapaukset ja tuntemattomat löydetyt.
Severin A
Jack Bauer
Viestit: 987
Liittynyt: Pe Loka 02, 2009 2:09 pm

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja Severin A »

Olipas Carinalla mielenkiitoista kerrottavaa, kiitos!

Tuo karvalämpsäke on ollut tähän asti se kaikista oudoin kapistus. Aidosta hiuksesta tehnynä se ei kai ole kovin halpa hankinta. Joten kertoisi osaltaan myös siitä, ettei tuntematon aivan varaton ollut taustoiltaan.

Itseäni vaivaa edelleen se, miksi tuntematon halusi salata henkilöllisyytensä. Mihin hän(?) hävitti esim. pankkikorttinsa. Mukana olleella rahamäärällä ei pitkälle Suomessa potkita.

Aivan liian paljon kysymyksiä ja aivan liian vähän vastauksia.
Älä oleta
rosamarine
Adrian Monk
Viestit: 2645
Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 10:03 am

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja rosamarine »

Carina kirjoitti: Kysyin mikä on peruukin alla näkyvä keltainen "juttu" ja hän sanoi että se on joko teippialustaa, johon voi kiinnittää kaksipuolista teippiä, jolla peruukki kiinnitetään paljaaseen kohtaan päässä tai sitten se on monofilamet tylliä, jonka tarkoituksena on alla olevan paljaan ihon kuultaminen läpi, jotta se näyttäisi omalta päänahalta. Eikö se silloin ole peruukki?? Ei kai lisäkkeessä tarvita tämmöistä ominaisuutta. Lähetin vielä varmistavan sähköpostin, että onko siis kyseessä peruukki, ei lisäke. En huomannut sitä ekassa viestissä suoraan kysyä, eikä hän siihen suoraan vastata.
Erikoisen valinnan on vainaja siis tehnyt..Olisiko saanut jostain halvalla? Tosin jos se on aitoa hiusta, niin ei se ole ihan halpa voinut olla??
Mielenkiintoinen tieto oli myös se, että hän oli asiantuntijana sitä mieltä, että kuvissa olisi kaksi eri peruukkia :shock: Mutta eihän se voi olla mahdollista?? Eihän... :roll:
Hänen mielestään ne jotka ovat käsissä, ovat erit kuin ne jotka ovat valkoista taustaa vasten. Hiustenväri ja laatu/taipuisuus näyttävät kuulemma eriltä. Mutta kaipa se on vain se valaistus..
Kiitos Carina selvityksistä =) Mietin vaan niitä pinnejä/klipsuja? oliko siinä sitten kaksi kiinnitystä? Tai, jos kyse oli kahdesta yhdistetystä peruukista, niin oliko hän itse fiksannu tällaisen härdellin päähänsä? Peitelläkseen pälvikaljua vai turhamaisuuttaan?
Juu, en minäkään usko siihen, että kyseessä olisi ollut suomalainen nainen. Kannattaisi ModestyBlaisen lukea ketjua ainakin 100 - 150 sivua taaksepäin, niin ei olisi ihan hatusta heitetty kommentti ;)
A winner listens, a loser just waits until it is their turn to talk...
Carina
Neuvoja-Jack
Viestit: 524
Liittynyt: Pe Heinä 20, 2007 3:05 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja Carina »

Oleppas hyvä Severin ja muutkin :)

Mä olen miettinyt semmoista, että kun mulla on käynyt kavereita täällä Espanjassa kylässä, niin usealla, ainakin kolmella, on ollut erikseen semmoinen pikkulompakko käsilaukussa, jossa on säilyttänyt vain käteistä, sitten on ollut toinen lompakko isommassa laukussa, jossa on ollut pankkikortit, ajokortit jne..
Eli käteistä he pitivät mukana täällä kulkiessamme ja kortit ja muut olivat tallessa meillä kotona.
Olisiko vainajalla voinut olla samanlainen tapa? Näin vältytään mahdollisen varkauden myötä siltä, että kaikki rahat menevät.
Tällöin olisi myös mahdollista, että hän olisi mahdollisesti lähtenyt esim. jostain autosta, mökistä, jolloin se urheilukassi on jäänyt sinne autoon/mökkiin ja sinne myös lompakko, jossa oli henkilöpaperit. Naisen mukana olisi ollut vain olkalaukku jossa olisi pikkukukkaro ja käteistä.

Sain tarkentavan vastauksen peruukkipaikasta:
"Kyseessä ei ole kokoperuukki, vaan ns. puoliperuukki koska siitä puuttuu korvanipukat ja pohjaa pitää olla paljon enemmän, niskakin puuttuu. Peruukissa ei ole koskaan näin paljon erikoiskampoja, joilla se kiinnitetään päähän. Lisäkkeessä josta oli kuva pohja puoli kameraan päin, on näitä kampoja, joilla se saadaan kiinni päähän melkein mihin kohtaan hyvänsä. Luulisin että kyseistä lisäkettä on käytetty pään etuosassa lähellä hiusrajaa.
Jos kyseisellä ihmisellä oli harva tukka etuosassa, noin 10cm huisrajasta taaksepäin, niin lisäkkeen paikka olisi siinä"

Eli kyseessä on Julietin mainitsema puoliperuukki. Hyvä Juliet, tiesit myös sen, että se on aitoa hiusta! (taputapu hymiö)
Mutta mielenkiintoista oli, että peruukkiliikkeestäkin osattiin sanoa, että se olisi ollut siellä pään etuosassa, aivan kuten on poliisikin arvellut. Mutta miksi ihmeessä? :roll:
Minulla ei ole mitään niitä vastaan, joilla ei ole mitään minua vastaan.
Carina
Neuvoja-Jack
Viestit: 524
Liittynyt: Pe Heinä 20, 2007 3:05 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja Carina »

Rosamarinen tavoin mullekin tulee mieleen se fiksaus.. :roll: Kun en myöskään ymmärrä, että se olisi tarkoitettu kaljuun päähän, mutta sitten on pinnit, ei tarvitse kauhea expertti olla, että ymmärtää jotain olevan pielessä :lol:
Noita clip on- pinnejä myydään monissa kampaamotarvikeliikkeissä ja tiedän useita, jotka ovat itse tehneet lisäkkeitä niiden avulla.
Minulla ei ole mitään niitä vastaan, joilla ei ole mitään minua vastaan.
Severin A
Jack Bauer
Viestit: 987
Liittynyt: Pe Loka 02, 2009 2:09 pm

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja Severin A »

Eikös tuntemattomalla ollut jonkin sortin päähinekin mukanaan, pipo tms. Näin muistan aiemmin ketjusta lukeneeni. Jos pipo olisi päässä siten, että vain etuosa hiuksista on näkyvissä, voisi tällaisella hiuslisäkkeellä melko dramaattisesti muuttaa ulkonäköään. Ts. hiusraja muuttaa aivan muuksi kuin mitä se normaalisti on. Naisellista turhamaisuutta vai tarkoituksellinen ulkonäön muuttaminen tietystä syystä?
Älä oleta
joey
Angus MacGyver
Viestit: 6783
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja joey »

Carina kirjoitti: Mielenkiintoinen tieto oli myös se, että hän oli asiantuntijana sitä mieltä, että kuvissa olisi kaksi eri peruukkia :shock: Mutta eihän se voi olla mahdollista?? Eihän... :roll:
Hänen mielestään ne jotka ovat käsissä, ovat erit kuin ne jotka ovat valkoista taustaa vasten. Hiustenväri ja laatu/taipuisuus näyttävät kuulemma eriltä. Mutta kaipa se on vain se valaistus..
Tämä on kyllä erittäin mielenkiintoista, kuten ovat muutkin peruukkimiehen kommentit. Kiitosta Carinalle haastattelusta :)

Ennen kuin joku ehtii lyttäämään asiantuntijalausunnon, kerron tämän: lankoni oli kerran liikkeellä kampaajansa kanssa, kun mieheni sattui kävelemään vastaan. Kampaaja tajusi miehet jo kaukaa veljeksiksi, sillä miesten hiuslaatu oli kuulemma niin samanlainen, että kyse ei voinut olla kuin veljeksistä. Mieheni on ruumiinrakenteeltaan veljensä vastakohta, he eivät näytä kenenkään mielestä toisiltaan ja hiuksensakin ovat luonnostaan täysin eriväriset. Tuon jälkeen olen suhtautunut kaikkiin hiusalan ammattilaisiin aivan uudenlaisella kunnioituksella.

Kannatan rosamarinen fiksausteoriaa. Ja huomautan myös, että ellei vuoden 2007 hintataso maailmalla eroa suurelti nykysuomen hinnoista, eivät aitohiuslisäkkeet maksa niin paljoa, etteikö niihin olisi varaa tavallisellakin naisella. Ja tietysti, jos nainen on oikeasti kärsinyt esimerkiksi pälvikaljusta tai todella harvasta tukasta, ei sekään pieni sijoitus ole tuntunut missään.
Avatar
Juliet Jones
Axel Foley
Viestit: 2418
Liittynyt: La Elo 23, 2008 10:40 pm
Paikkakunta: Little Stempington

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja Juliet Jones »

:lol: (itsetyytyväistä hekotusta)

Olet sinä Carina kyllä mestari hakemaan tietoa ja selvennystä mysteeriin asiantuntijoilta! Paljon kiitoksia koko "orkesterilta"!

Asiantuntija ei tainnut ottaa kantaa puoliperuukin karvoituksen alkuperään? Väitän edelleen niiden olevan eurooppalaista alkuperää ja ne ovat aika hintavaa materiaalia vielä nykyisinkin.
cicero
Michael Knight
Viestit: 4160
Liittynyt: Pe Syys 07, 2007 2:40 pm
Paikkakunta: ulkomaat

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja cicero »

Nykyään ei ole mitenkään erikoista käyttää peruukkia, siis ihan sellaisetkin ihmiset joilla hiukset ovat ihan ok käyttävät isoja rahoja peruukkien hankintaan. Se ei nykyään ole enää pelkästään hankinta kaljuuntumista vastaan. Tutustuin tähän hauskaan ilmiöön kun suunnittelin omia häitäni ja tutustuin muutamaan muuhun tulevaan morsioon ja yllätykseni oli suuren suuri kun kaksi heistä osoittautuivat peruukkien käyttäjiksi. Kyse ei ollut siis lisäkkeistä vaan ihan oikeista peruukeista. Ja nämä olivat kyllä ihan tavallisia suomalaismammoja ja vielä Helsingin ulkopuolelta. Heiltä kuulin että myös jotkut heidän ystävänsä käyttävät peruukkeja. Sen jälkeen myös eräällä hääfoorumilla näin jonkun esittelevän näitä "erikoisuuksia" Aitoa hiusta olevat ovat tietenkin hieman kalliimpia mutta nykyään saa ulkomailta tilattua paljon halvemmalla ja ihan hyvää laatua. Täytyykin käydä katsomassa että löytyykö kyseinen ketju kyseisestä foorumista...
"jos on pakko tehdä jotain epäsuosittua sen voi saman tien tehdä täydestä sydämestä"
Rezah
Christopher Lorenzo
Viestit: 1581
Liittynyt: To Kesä 14, 2007 7:04 pm

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja Rezah »

Jos tosiaan on pitänyt tuota puoliperuukkia :lol: ihan päivittäin, luulisi ihmisten muistavan, koska ero omaan hiukseen oli aika radikaali? Samoin kun sen, jos hänellä on ollut huomattava kalju kohta hiuksissaan. Laihuus ja kaljuus viittaavat mm. anoreksiaan, mutta myös moneen muuhun.
There are no crimes behind enemy lines
Quellervo
Remington Steele
Viestit: 221
Liittynyt: To Loka 23, 2008 1:24 pm

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja Quellervo »

Carina kirjoitti:Mä olen miettinyt semmoista, että kun mulla on käynyt kavereita täällä Espanjassa kylässä, niin usealla, ainakin kolmella, on ollut erikseen semmoinen pikkulompakko käsilaukussa, jossa on säilyttänyt vain käteistä, sitten on ollut toinen lompakko isommassa laukussa, jossa on ollut pankkikortit, ajokortit jne..
Eli käteistä he pitivät mukana täällä kulkiessamme ja kortit ja muut olivat tallessa meillä kotona.
Olisiko vainajalla voinut olla samanlainen tapa?
Minulla on sama tapa ulkomailla käydessä. Hotellin tallelokeroon tms. jätän kortit ja enimmät rahat, tarpeellisen määrän pidän mukana. Vaikkei Suomessa varsinaista ryöstön vaaraa ole niin miksei ulkomaalainen voisi toimia näin Suomeen tullessaan?
Varsinaisen lompakon nykyinen sijainti sitten. Mitenhän löytätavarat? Voisiko joku olla löytänyt/ottanut lompakon? Ottanut kortit ja henkkarit "parempaan" talteen, heittänyt lompakon puskaan, joku tienvarsien siivooja sen löytänyt pitkän aikaa myöhemmin ja vienyt poliisin löytötavaroihin.
Milläs sitä sitten voisi päätellä jos että kuuluu vainajalle? Lompakko jossa ulkomaalaisia kuitteja (minä pidän vainajaa selkeästi ulkomaalaisena), kuitteja matkan varrelta asemilta tai terminaaleista, kuitteja jotka voitaisiin yhdistää vainajaan kuten kuitit tupakka-askien ja vesipullojen ostamisesta. Lompakko jonka sisällön voisi jotenkin yhdistää vainajaan.
Munch
Poliisikoira Rex
Viestit: 255
Liittynyt: Pe Loka 16, 2009 6:43 pm
Paikkakunta: Savo

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja Munch »

Eikös kolmaskin laukku löydetty ja hävitettiin arvottomana tavarana? Pitääkö tuo paikkansa ja olisikohan tuossa laukussa ollut jotain henkilöllisyyteen viittaavaa...niin mistä sitten tiesivät että hävitetty laukku juuri kuului tuolle vainajalle. Naisellahan oli ollut mukana 3 laukkua jonkun rekkakuskin havainnon mukaan.

Niin, mistä nainen sai rahaa elämiseeen , tuolla vajaalla satkulla ei pitkälle pötkitä joten naisella lienee ollut automaattikortti/luottokortti ja tilillä rahaa elämiseen.
Avatar
vivy
Martin Beck
Viestit: 822
Liittynyt: Ma Joulu 08, 2008 1:11 pm

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja vivy »

Munch kirjoitti:Eikös kolmaskin laukku löydetty ja hävitettiin arvottomana tavarana? Pitääkö tuo paikkansa ja olisikohan tuossa laukussa ollut jotain henkilöllisyyteen viittaavaa...niin mistä sitten tiesivät että hävitetty laukku juuri kuului tuolle vainajalle. Naisellahan oli ollut mukana 3 laukkua jonkun rekkakuskin havainnon mukaan.

Niin, mistä nainen sai rahaa elämiseeen , tuolla vajaalla satkulla ei pitkälle pötkitä joten naisella lienee ollut automaattikortti/luottokortti ja tilillä rahaa elämiseen.
Eikai tuosta laukusta voitu missään vaiheessa sanoa kuuluiko se vainajalle vai ei?
Carina
Neuvoja-Jack
Viestit: 524
Liittynyt: Pe Heinä 20, 2007 3:05 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja Carina »

Juliet Jones kirjoitti::lol: (itsetyytyväistä hekotusta)

Olet sinä Carina kyllä mestari hakemaan tietoa ja selvennystä mysteeriin asiantuntijoilta! Paljon kiitoksia koko "orkesterilta"!

Asiantuntija ei tainnut ottaa kantaa puoliperuukin karvoituksen alkuperään? Väitän edelleen niiden olevan eurooppalaista alkuperää ja ne ovat aika hintavaa materiaalia vielä nykyisinkin.
Kiitos :oops:

Hän ei osannut mitään sanoa peruukin alkuperästä. Olet Juliet oikeassa, eurooppalainen hius on suhteellisen arvokasta, veikkaisin tuon lähtöhinnaksi ainakin 100€, jollei ole joku oma tekele.
Minä luulen, että hän on vain ostanut/tehnyt sen turhamaisuuttaan. Poliisi ei ainakaan ole sanonut, että vainaja olisi kärsinyt mistään kaljuuntumisesta. Ja tuohon aikaan oli tosiaan muotia se alta tummat, päältä vaaleat hiukset, joten semmoinen tuolla on tosiaan saatu aikaan.
vivy kirjoitti:
Munch kirjoitti:Eikös kolmaskin laukku löydetty ja hävitettiin arvottomana tavarana? Pitääkö tuo paikkansa ja olisikohan tuossa laukussa ollut jotain henkilöllisyyteen viittaavaa...niin mistä sitten tiesivät että hävitetty laukku juuri kuului tuolle vainajalle. Naisellahan oli ollut mukana 3 laukkua jonkun rekkakuskin havainnon mukaan.

Niin, mistä nainen sai rahaa elämiseeen , tuolla vajaalla satkulla ei pitkälle pötkitä joten naisella lienee ollut automaattikortti/luottokortti ja tilillä rahaa elämiseen.
Eikai tuosta laukusta voitu missään vaiheessa sanoa kuuluiko se vainajalle vai ei?
Joku kolmas laukku tosiaan löytyi joskus, mutta tietoa siitä kenelle se kuului, ei ole. On hyvin mahdollista, että se oli vainajan, sillä en usko, että kovin usein Orivedeltä löytyy laukkuja sisältöineen päivineen. Varsinkin jos se löytyi ajankohtaan sopivaan aikaan.
Siellä tuskin kuitenkaan oli mitään henkilöllisyyspapereita, sillä silloinhan omistaja olisi tiedetty.
Minulla ei ole mitään niitä vastaan, joilla ei ole mitään minua vastaan.
Sijaltainen
Harjunpää
Viestit: 338
Liittynyt: Pe Maalis 14, 2008 2:08 am

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja Sijaltainen »

Minulta on mennyt vähän ohi, ei sinällään mitenkään ainutkertaista.... mutta mikä tämä kolmas laukku on?
Jos Sijaltainen nousisi, taivaaseen ota luoksesi.
Munch
Poliisikoira Rex
Viestit: 255
Liittynyt: Pe Loka 16, 2009 6:43 pm
Paikkakunta: Savo

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja Munch »

Sijaltainen kirjoitti:Minulta on mennyt vähän ohi, ei sinällään mitenkään ainutkertaista.... mutta mikä tämä kolmas laukku on?
Jollain ketjun sivulla mainittiin että löytötavaratoimistoon olisi toimitettu kolmaskin laukku mutta se on hävitettiin arvottomana, ei osattu yhdistää tähän tapaukseen. Mutta tosiaan ei voida ihan varmasti sanoa oliko laukku kuulunut naiselle.
Vastaa Viestiin