Jasmin Kaarne, Espanja

Selvinneet tapaukset ja tuntemattomat löydetyt.
Avatar
humma
Poliisikoira Rex
Viestit: 270
Liittynyt: Ke Kesä 29, 2011 12:22 am

Jasmin Kaarne, Espanja

Viesti Kirjoittaja humma »

Taas kerran facebookista. https://m.facebook.com/story.php?story_ ... _tn__=%2As
KADONNUT!
Jasmin Aliisa Kaarne, syntynyt vuonna 1993.
Tullut Espanjan Aurinkorannikolle ilmeisesti
lokakuussa, ja Suomessa olevan perheen
viimeinen yhteys häneen on päivältä 2.3.
Ole kiltti ja jaa tämä, jotta tyttö löytyisi
mahdollisimman pian. Jos tapaat tytön, pyydä
heti ottamaan yhteys Suomessa oleviin
perheenjäseniin.
¡¡¡DESAPARECIDA!!!
Jasmin Aliisa Kaarne, nacida 1993. Llegó a la
Costa del Sol en el otoño y el último contacto con
la familia en Finlandia es del día 2 de marzo. Por
favor, comparte esto para que entre todos
localicemos a la chica lo antes posible.
Jotenkin iski epäilys, ettei olisi tulossa case Lepomäen uusintakierrosta. Hieman epämääräinen katoamisilmoituskin kyllä.

Avatar
Blues
Rico Tubbs
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2007 3:11 pm
Paikkakunta: Aurinkoinen Etelä

Re: Jasmin Kaarne, Espanja

Viesti Kirjoittaja Blues »

No tämä tyyppi nyt on niin ihmeellinen tapaus muutenkin, että en yhtään ihmettele, vaikka olisi hengestään päässytkin. Noin niinkus maailmankuva tuntui juttujen perusteella olevan aika vääristynyt.
Parikymppinen haihattelija, joka oli viime syksynä tulossa tännenäinää rahatonna ja liftaamalla, tai ajatuksen ostaa pohjois-Espanjasta polkupyörä ja polkea Costalle, elämään teltassa ja kasvattamaan ruokansa itse.

Tuolla se "Mercadonan -puistossa" muiden kodittomien suomalaisten kanssa näytti viihtyvän.
Ja nyt oli kuuleman mukaan haikaillut kotiin, äidin lihapatojen ääreen. Jo täällä etsittiin vapaaehtoista raahaamaan tyttö lentokoneeseen, että varmasti kanssa pääsee sinne asti.
En tiedä.

Olisko kuitenkin ihan vapaaehtoinen piiloleikki kyseessä?
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.

Bias
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1354
Liittynyt: Su Heinä 19, 2009 1:04 pm

Re: Jasmin Kaarne, Espanja

Viesti Kirjoittaja Bias »

Facebookin mukaan ilmoittaja asuu Fuengirolassa, ei siis ole sukua? Tässä tytön kuva
1507704_10205214004564140_774681074151070706_n.jpg
1507704_10205214004564140_774681074151070706_n.jpg (41.13 KiB) Katsottu 48481 kertaa
Ei ole syyttömiä. On vain huonosti kuulusteltuja.
Josif Stalin

Avatar
Blues
Rico Tubbs
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2007 3:11 pm
Paikkakunta: Aurinkoinen Etelä

Re: Jasmin Kaarne, Espanja

Viesti Kirjoittaja Blues »

Ei ole sukua, enkä tiedä, kuinka "kadonnut" Jasmin on, vai onko ollenkaan.
Voihan tuo ollakin. Ajelin aamulla entisen "asuinpaikkansa" puiston ohi, en kyllä käynyt siellä sadesuojien alla katsomassa, onko Jasmin siellä ystäviensä keralla.
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.

Avatar
humma
Poliisikoira Rex
Viestit: 270
Liittynyt: Ke Kesä 29, 2011 12:22 am

Re: Jasmin Kaarne, Espanja

Viesti Kirjoittaja humma »

Ahaa, eli tässä voi olla omaehtoinen... Hmmm. Elämäntapakatoaminen kyseessä? En itse löytänyt tästä typykästä oikein mitään netistä, mutta mielenkiintoista saada vähän lisävalotusta asiaan. Toivottavasti maailma on kasvattanut haihatukset pois ja ottaa omaisiinsa yhteyttä. Tyly homma perheelle tuollainen, vaikka toki aikuisella ihmisellä onkin oikeus olla kaikelta piilossa niin halutessaan.

Avatar
Blues
Rico Tubbs
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2007 3:11 pm
Paikkakunta: Aurinkoinen Etelä

Re: Jasmin Kaarne, Espanja

Viesti Kirjoittaja Blues »

Jasmin Alisa tosiaan 2014 Syyskuussa etsiskeli tietoa elämisestä täällä Aurinkorannikolla Facebookissa:
Jasmin Alisa Facebook kirjoitti: Jasmin Alisa
4. syyskuuta 2014 · Muokattu
Heipähei ja kiitokset ryhmään hyväksymisestä. Olen 21-vuotias nuori nainen Suomesta, Oulusta syntyjään, mutta asunut Tampereella viimeisimmät noin neljä vuotta ja lentämässä 25.10.2014 Girona Barcelona-lentokentälle, josta jatkan matkaani aurinkorannoille joko kimppakyydillä tai liftaten todennäköisimmin. Mukanani täältä lähtiessäni on riippumatto ja makuupussi, joilla pärjään ainakin alkuaikoina, mutta tarkoituksena olisi alkaa etsiä työ- sekä asuinpaikkaa heti paikanpäälle päästyä.
Olen varsin "monitaitoinen" ihminen, kokemusta on lasten-, eläinten- ja viherkasvien- sekä puutarhanhoidosta, ruoanlaitosta, leipomisesta, puu- ja käsitöistä, ruokakaupoissa työskentelystä(kassamyyntiä, tuotteiden hyllytystä, salaattibaarin hoitoa ym.), maalaamisesta(niin kuvien kuin huonekalujen ja hiukan seinienkin), runsaasti tietoa kerättynä erinäisistä luontoon, ruokavalioon ja terveyteen liittyvistä asioista ja koulutusta peruskoulun jälkeen muutama kuukausi puutarha-alalla ja noin vuosi luonto- ja ympäristöalan ammattikoulussa.
Äidinkieleni on suomi, englantia puhun sekä kirjoitan sujuvasti, ruotsia osaan hiukan ja espanjaa opiskelin alle vuoden peruskoulun viidennellä luokalla, joten siitä en paljoa muista. Kielikurssi olisi hyvä tottakai, mutta en ole juuri nyt sellaiselle menossa, vaan opettelen sitten paikanpäällä ja pikkuhiljaa tarvittaessa. Hymiö smile
Mikäli jollakulla on jotain vinkkejä tai mainittavaa, ellei sitten jopa työtä tai asuinpaikkaa tarjolla niin kuulisin mielelläni!
Jasmin Alisa Facebook kirjoitti:Jasmin Alisa Liftata mulla on ollut tapana erittäin runsaastikin täällä Suomessa ja lisäksi ollessani Englannissa edellisenä kesänä neljä kuukautta, ja siellä asuimme ystäväni kanssa koko sen ajan pääasiassa teltassa, sekä joitain viikkoja myös puumajassa ja välillä taivasalla. Ymmärrän toki että Espanjassa liftaaminen voi toki olla vaarallisempaa kuin täällä Suomessa tai siellä Englannissa, mutta en ole ainakaan kuullut kenellekään ystävistäni sattunut mitään pahaa heidän liftaillessaan runsaasti ympäri Eurooppaa, Espanjaa ja Portugaliakin. Riskinsä tietenkin kaikessa, mutta jo ennen kuin kenenkään kyytiin hyppää täytyy tietenkin hiukan katsoa millainen ihminen on kyseessä, ettei välttämättä edes kyytiä ota vastaan. Vuokra-asuntoa minulla ei ole varaa hankkia ennen kuin on jonkinlainen työ- tai työharjoittelupaikka alla, joten sitä en voi ikävä kyllä vielä tehdä. Muutoin olisi toki parempi ensin asunto hankkia.
4. syyskuuta 2014 kello 18:22 · Tykkää
Jasmin Alisa Facebook kirjoitti:Jasmin Alisa Juu ei mun sinänsä muuta rahaa saada kuin ruokarahat jostakin ja mikäli jokin työ löytyisi niin sitten voisi toki sen asunnonkin vuokrata. Aijon ainakin nuita puhelinmyyntifirmoja kokeilla ja sitten aktiivisesti kauppojen ilmoitustauluja ynnä muita selailla ja paikallisilta kysellä josko minkäänlaisia pikkutöitä löytyisi ruokarahoja tai muita vastaan.
5. syyskuuta 2014 kello 0:38 · Tykkää · 2
Jasminin kirjoittelu oli tuollaista nuorten haihattelua. Ainoana erona, että hän todella pääsi tänne. Ja itsekin olen hänen olemassaolonsa useasti siellä kodittomien, suomalaistenkin, keskuudessa todistanut.

Katoamisesta on nyt niin ristiriitaista juttua, joissa osassa on saatu Jasmin kiinni, mutta hän ei halua Suomeen lähteä, ja osassa taas haluaisi Suomeen lähteä, mutta kukaan ei tiedä missä hän on.
Jollen nyt väärin muista, niin viime viikonloppuna olisi joku häneen puhelinyhteydessä ollut.
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.

Naula
Scooby-Doo
Viestit: 21
Liittynyt: Pe Heinä 20, 2012 10:53 am

Re: Jasmin Kaarne, Espanja

Viesti Kirjoittaja Naula »

Blues, osaatko sanoa, mistä olet saanut kuvan että yhteyksissä olisi oltu? En ole itse nähnyt tällaista tietoa missään, olisi mukava jos siitä saisi "tositteen". En tosin tapauksestakaan ole nähnyt muuta keskustelua kuin facebookissa käydyn, tuon kuvan ja ilmoituksen keskustelun. Siellä useat sanoivat nähneensä tyttöä ties missä muttei voinut olla 100% varmoja näkemästään...
Leikki se kun leipä loppuu, se tuska kun tupakka loppuu.

MissGianna
Alokas
Viestit: 2
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 12:59 am

Re: Jasmin Kaarne, Espanja

Viesti Kirjoittaja MissGianna »

Alkuperäinen ilmoitus on ainakin Facebookista kadonnut, oliskohan routa ajanut porsaan kotiin? Ainakin toivon näin.
Itse en tyttöä ole koskaan tuolla Mercadonalla nähnyt, mutta ilmeisesti epämääräisiä havaintoja oli useammallakin ihmisellä vähän sieltä täältä.

Avatar
Blues
Rico Tubbs
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2007 3:11 pm
Paikkakunta: Aurinkoinen Etelä

Re: Jasmin Kaarne, Espanja

Viesti Kirjoittaja Blues »

Facebookin Costan alueen- ryhmistä sen tiedon sain. Tuolloin Jasmin löydettiin muistaakseni Granadasta, saattoi olla Cordobasta, mutta nyt on palannut tuttuun ja turvalliseen merkkarin puistoon. Tämän päiväisessä Iltalehden artikkelissa, joka käsittelee Espanjan Aurinkorannikon kodittomia, on myös mainittu parikymppinen Jasmin.
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.

irisu
Scooby-Doo
Viestit: 28
Liittynyt: Ma Maalis 23, 2015 2:04 pm

Re: Jasmin Kaarne, Espanja

Viesti Kirjoittaja irisu »

Iltalehden jutussa (18.6.) on Fuengirolan suomalaisista kodittomista. Sivulauseessa mainitaan "parikymppinen Jasmin", joka "on koditon, mutta pääsee yöksi tutun suomalaisen pojan luokse". Kuvia ei ole. Tulipa vaan tämä ketju mieleen.

http://www.iltalehti.fi/terveys/2015061 ... 0_tr.shtml

Muokkaus: anteeksi, meni ohi silmien, että edellinenkin mainitsi samaisen jutun. No, tuossa kuitenkin linkkikin juttuun.

RBW
Susikoski
Viestit: 37
Liittynyt: Su Elo 25, 2013 6:59 pm

Re: Jasmin Kaarne, Espanja

Viesti Kirjoittaja RBW »

"Päivät kuluvat kerjäämällä"
Torstai 18.6.2015 klo 10.15
Espanjan Fuengirolassa elää kadulla 30 suomalaista. Koditon Katja ikävöi suomenkielistä sosiaalityöntekijää.

Katjan, Mickin ja Pico-koiran koti on palmun alla.


Radio soittaa listahittejä ja olut- ja viinitölkit tyhjenevät pienessä Mercadonan puistossa Fuengirolassa. Katja, Jasmin ja kolme suomalaista miestä istuvat ringissä ja keskustelevat maahanmuutosta ja rasismista.

Ilta on lämmin ja aurinko punertaa taivaan.

Osa seurueesta alkaa tehdä lähtöä. Parikymppinen Jasmin on koditon, mutta pääsee yöksi tutun suomalaisen pojan luokse.

Katja ryhtyy laittamaan sänkyä pahveista ja pehmusteista palmun alle. Hän asuu puistossa brittiläisen miesystävänsä Mickin ja roskiksesta löydetyn Pico-koiransa kanssa. Iltalukemisena on Ilkka Remeksen Nimessä ja veressä.

Katja saapui Espanjaan neljä vuotta sitten töiden perässä. Hän työskenteli puhelinfirmassa, joka Katjan mukaan jätti kuitenkin osan palkoista maksamatta.

Firman lupaaman tuhannen euron takuupalkan eteen piti myydä kolmen tuhannen euron edestä. Jos ei yltänyt myyntitavoitteisiin, jäi takuupalkkakin saamatta.

Siitä alkoivat ongelmat.

- Loukkasin selkäni ja jouduin sairauslomalle. Sen jälkeen ei ollut enää mitään toivoa.

Katjalla ei ollut rahaa maksaa asuntonsa vuokraa. Jonkin aikaa hän muutti kaverin asunnosta toiseen, kunnes päätyi Mercadonan puistoon palmun alle.

Katja on siivonnut Fuengirolassa myös koteja. Nyt hän ei voi tehdä mitään töitä, koska oikea käsi murtui helmikuussa kolmesta kohtaa.

- Päivät kuluvat kerjäämällä.

Katja kiittelee, että puistossa on turvallista nukkua.
Katja kiittelee, että puistossa on turvallista nukkua.
Perinnöllä alkuun
Seuraavana päivänä Katja ja Mick istuvat puistossa edessään lipas, johon he toivovat ohikulkijoiden tiputtavan rahaa. Lippaassa lukee viidellä eri kielellä kiitos.

Viereisen kerrostalon asukkaat ovat tuoneet aamulla voileipiä. Pico on saanut luun.

Picolla on myös oma passi ja kaikki rokotukset kunnossa.

- Äiti pitää parempaa huolta koirasta kuin itsestään, Katja sanoo ja halaa koiraansa.

Aamuisin on herättävä kahdeksan maissa. Poliisi käy tarkastamassa puiston hieman ennen yhdeksää ja yösija on korjattava sitä ennen.

Katjan mukaan puistossa on turvallista nukkua. Poliisi tai ohikulkijat eivät häiritse.

- Minut on pahoinpidellyt ainoastaan entinen miesystävä.

Katjan ja Mickin seuraan on liittynyt 40-vuotias suomalaisnainen, joka ei halua kertoa nimeään. Hän muutti Fuengirolaan kaksi ja puoli vuotta sitten.

- En saanut Helsingissä kaupungin asuntoa, vaikka sosiaalitoimisto olisi maksanut vuokran. Kun sain perinnön tulin tänne, löin rahat tiskiin ja sain heti asunnon.

Perintörahat riittivät kahdeksi vuodeksi. Viimeiset puoli vuotta hän on ollut osa-aikakoditon.

Katja sanoo pitävänsä koirastaan parempaa huolta kuin itsestään.
Katja sanoo pitävänsä koirastaan parempaa huolta kuin itsestään.
Vaikeaa palata
Katjan mukaan Fuengirolassa on noin 30 suomalaista koditonta, joista suurin osa elää kadulla osa-aikaisesti.

- Kun yksi saa kämpän, saattaa hän majoittaa sinne seitsemän muuta. Yritetään aina auttaa, että muutkin pääsisivät suihkuun ja pesemään pyykit.

Muukin apu tulisi Katjan mukaan tarpeeseen. Erityisesti hän kaipaa suomalaista sosiaalityöntekijää.

- Sosiaalivirkailija auttoi perimään palkkoja. Hän hankki tulkin, varasi ajat sosiaalivirastoon ja oikeusaputoimistoon ja hankki asianajajan.

Helsinkiläisnainen on saanut apua Espanjan Punaiselta Ristiltä.

- He antoivat makuupussin ja voileipiä ja neuvoivat paikalliseen terveyskeskukseen. Sain sieltä lääkkeet paniikkihäiriööni ja kipulääkkeet hampaisiini, jotka ovat huonossa kunnossa.

Katja haluaisi saada kätensä kuntoon, mutta se ei onnistu ilman vakinaista asuntoa.

Suomeen hän ei voi matkustaa hoitoon ainakaan lentäen, koska molempien korvien tärykalvot ovat halki.

TEKSTI JA KUVAT
JENNI JESKANEN
Tuossa vielä linkki avattuna talteen.

Aurorah
Scooby-Doo
Viestit: 21
Liittynyt: Ti Joulu 29, 2015 3:30 am

Re: Jasmin Kaarne, Espanja

Viesti Kirjoittaja Aurorah »

Tämä Jasmin Kaarne löytyy facebookista nimellä Jasmin Alisa. On Suomessa, ja suljetulla osastolla ollut jo pidempään.

Avatar
humma
Poliisikoira Rex
Viestit: 270
Liittynyt: Ke Kesä 29, 2011 12:22 am

Re: Jasmin Kaarne, Espanja

Viesti Kirjoittaja humma »

Onpas kyllä sangen mielenkiintoisia päivityksiä neitokaisella. Ehkä tuo "vapaudenriisto" tekee ihan hyvää... :shock:

Nemesia
Neuvoja-Jack
Viestit: 574
Liittynyt: Su Loka 12, 2008 5:54 pm

Re: Jasmin Kaarne, Espanja

Viesti Kirjoittaja Nemesia »

^ joo katsoin ihan samaa. Onneksi löytyi kuitenkin. Henkisen ja älyllisen kapasiteetin ollessa tuota luokkaa saattaa joutua kielitaidottomana isompiinkin ongelmiin Espanjassa.

Wickeddy
Frank Drebin
Viestit: 393
Liittynyt: Ti Touko 05, 2015 2:20 pm

Re: Jasmin Kaarne, Espanja

Viesti Kirjoittaja Wickeddy »

Jos henkiset ongelmat on alkaneet jo 13 vuotiaana niin en ihmettele yhtään tuota pakkohoitoa.
Ei se matkailun vapauskaan tainnut tällä mennä ihan putkeen ilman ongelmia ja hankaluuksia.
Täysin tyhjänpäälle tuolle reissulle lähti ja henkinen kapasiteetti kun on mitä on niin tämähän on ihan looginen päätös olla hetki hoidossa. Jos ei ymmärrä suosiolla niin sitten väkisin.
Huonompikin vaihtoehto olisi ja siihen ehkä päätynytkit jos ei takaisin olisi ymmärtänyt tulla.
kunnia meni ,mutta maine jäi.

Vastaa Viestiin