Nainen ja lapset kateissa Pöytyällä, 14.8.16

Selvinneet tapaukset ja tuntemattomat löydetyt.
Syskon S
Jane Marple
Viestit: 1095
Liittynyt: Pe Touko 08, 2015 9:45 pm

Re: Nainen ja lapset kateissa Pöytyällä, 14.8.16

Viesti Kirjoittaja Syskon S »

Tay77 kirjoitti: Nykyään ei ole kuin yksi numero (112) johon soittaa kaikissa hätätilanteissa. Siellä sitten arvioidaan, onko tarvetta poliisille tai ambulanssille. Eli soittaja ei voi oman arvionsa mukaan "tilata" tiettyä apua :roll:
Olen itse joutunut soittamaan apua eräälle minulle tuntemattomalle naiselle, joka valitteli kovaa rintakipua. Tovi istuttiin yhdessä kadulla apua odottamassa kunnes paikalle kaarsi poliisiauto, mitä itsekin ihmettelin. Asia hoitui näin.
Olisikohan poliisipartio ollut lähimpänä ja se pyydettiin siksi paikalle. Rintakipuiseen ihmiseen suhtaudutaan käsittääkseni aina vakavasti.

Jos hätäkeskus saa ilmoituksen sekavasta ihmisestä, niin lähettävät ensisijaisesti ambulanssin hakemaan hänet (väkivaltaisen sekoilijan hakee yleensä poliisi JA ambulanssi). Vosikohan tuo käsitys poliisien tulosta rannalle johtua vaan ihmisten oletuksesta, että poliisi hoitaa sekavat ihmiset ja lastensuojelutapaukset vai onko hätäkeskuksesta todella sanottu, että lähettävät poliisin paikalle? Mahdoton tietää. Poliisin hommia on se, jos ihminen on humalassa ja lapset on mukana tai ko. henkilö meinaa lähteä ajamaan. Ehkä hätäkeskukseen soittanut arvioi naisen sekavuuden johtuvan humalasta. Oli miten oli, sivustaseuraajan pitäisi ottaa lapset huostaansa, jos vanhempi on sekaisin, mutta ymmärrän kyllä, että joissain rajatapauksissa voi olla vaikea tietää, milloin on sellainen hetki, jolloin pitää toimia.

Syskon S
Jane Marple
Viestit: 1095
Liittynyt: Pe Touko 08, 2015 9:45 pm

Re: Nainen ja lapset kateissa Pöytyällä, 14.8.16

Viesti Kirjoittaja Syskon S »

Siellä rannalla huomattiin tilanne ja koitettiin soittaa apua. Minä en moralisoisi paikalla olijoita. Voihan olla, että naisen lähdön estäminen olisi vaatinut fyysisen voiman käyttöä ja useamman ihmisen apua (lapset varmaan tarrautuisivat äitiinsä ja heidät pitäisi ensin repiä hänestä irti ja nainen voisi käydä aggressiiviseksi). Jälkeen päin ajatellen on harmi, etteivät ihmiset puuttuneet keinolla millä hyvänsä, mutta se on jälkiviisautta.

Syskon S
Jane Marple
Viestit: 1095
Liittynyt: Pe Touko 08, 2015 9:45 pm

Re: Nainen ja lapset kateissa Pöytyällä, 14.8.16

Viesti Kirjoittaja Syskon S »

Vaikeinta on varmaan silloin, jos ei ole ihan varma, onko toisen kunto oikeasti niin huono, että pitäisi puuttua. Hätäkeskuskin ehkä pisti tuon tehtävän listan häntäpäähän :(

Tiina
Sherlock Holmes
Viestit: 7241
Liittynyt: Ti Touko 01, 2007 6:48 pm
Paikkakunta: Suomessa ollaan.

Re: Nainen ja lapset kateissa Pöytyällä, 14.8.16

Viesti Kirjoittaja Tiina »

Suomessa kulttuuri on jo pitkään ollut menossa siihen, että toisten asioihin ei ole uskallusta tai edes sopivaa puuttua. Onhan monia tapauksia missä esim. tappeluihin altavastaajaa auttamaan mennyt on lopulta sitten se kuka pahimmin hakataan.
Nykyään jos menet ojentamaan vaikka huonosti käyttäytyvää kakaraa, niin voit olla varma, että saat yhtä huonosti (jos ei vielä huonommin :wink: ) käyttäytyvät vanhemmat kimppuusi.
Ennen kun se oli ihan normia(jos ei peräti toivottavaa) että kylän muu väki ojensi vallattomia tenavia.

Tässäkin on toimittu sitten niin, että hoitakoon virkavalta. Ja sehän on ihan oikein. Siitähän niille maksetaan. :)

Syskon S
Jane Marple
Viestit: 1095
Liittynyt: Pe Touko 08, 2015 9:45 pm

Re: Nainen ja lapset kateissa Pöytyällä, 14.8.16

Viesti Kirjoittaja Syskon S »

Joukossa voi tulla myös se ilmiö, että oletetaan jonkun muun huolehtivan. Voi olla että hätäkeskukseen soittanut ihminen ei ole voinut jäädä odottelemaan loputtomiin rannalle vaan on joutunut lähtemään kotiin omien lastensa kanssa. Hän ei ole välttämättä tiennyt, että tuo nainen oli auton kanssa liikkeellä ja on voinut ajatella, että muut rannalla olijat katsovat naisen perään ennen poliisin tuloa. Monesti tuollaisissa epäselvissä tilanteissa keskustellaan muiden paikalla olevien kanssa ja haetaan näiltä henkistä tukea asiaan puuttumiseen ja hätäkeskukseen soittamiseen. Tässä ei nyt tiedä, onko asiaa pohdittu porukalla vai ei.

Minulla on lapset niin lähellä sydäntä, että puuttuisin ehdottomasti, jos tilanteessa on lapsia mukana. Joskus soittelin pulsuistakin hätäkeskukseen, mutta luovuin siitä suurimmalta osin, kun vastaanotto oli monesti niin tympeää. Luultavasti ajat ovat jo muuttuneet ja vastaavat asiallisesti. Kerran kun soitin kylmällä ilmalla yhdestä ulkona makaavasta ja annoin aukottomat osoitetiedot (kaupunkialueella se oli helppoa), niin siellä se tyyppi makasi maassa vielä 1,5 h myöhemmin, kun seuraavan kerran kävelin ohi. Eivät nuo ole mitään ykkösprioriteetteja poliisille, mutta silloin kyllä pitäisi olla, kun on lapsia mukana.

TinTin
Poliisikoira Rex
Viestit: 275
Liittynyt: Ma Kesä 23, 2008 2:31 pm

Re: Nainen ja lapset kateissa Pöytyällä, 14.8.16

Viesti Kirjoittaja TinTin »

Mitä jos kyseessä on ollut anafylaktinen shokki johtuen esim. ampiaisen pistosta tai kyyn puremasta? Itseäni pisti ampiainen tässä lähiaikoina(niitä on nyt paljon) ja meinasi oikeasti käydä huonosti. Olin todella sekavassa tilassa hetken aikaa ja ilman hoitohenkilökunnan apua tuskin olisin tässä nyt kirjoittamassa. Ja tämä tuli täysin puun takaa, eli en tiennyt olevani noin vakavasti allerginen mokomalle ampiaisen pistolle.

Maijulainen
Sabrina Duncan
Viestit: 350
Liittynyt: Ti Loka 27, 2015 9:18 pm

Re: Nainen ja lapset kateissa Pöytyällä, 14.8.16

Viesti Kirjoittaja Maijulainen »

TinTin kirjoitti:Mitä jos kyseessä on ollut anafylaktinen shokki johtuen esim. ampiaisen pistosta tai kyyn puremasta? Itseäni pisti ampiainen tässä lähiaikoina(niitä on nyt paljon) ja meinasi oikeasti käydä huonosti. Olin todella sekavassa tilassa hetken aikaa ja ilman hoitohenkilökunnan apua tuskin olisin tässä nyt kirjoittamassa. Ja tämä tuli täysin puun takaa, eli en tiennyt olevani noin vakavasti allerginen mokomalle ampiaisen pistolle.
Voisi sopia muuten, mutta käsittääkseni oireet tulevat aika nopeasti. Tiedän lähipiiristä ihmisen, jolta meinasi henki lähteä ampiaisen piston takia. Se pisti kaulaan ja henkeä alkoi ahdistamaan lähes välittömästi. Onneksi sai kyypakkauksen nopeasti ja suurin vaara meni ohi. Pääsi sitten lääkäriin ihan viime tingassa. Toki jokainen reagoi eri tavoin, mutta olisiko naisella ollut aikaa noin kauan? Luulisi hänen kyllä siitä maininneen lasten isälle, että jokin pisti mua ja nyt on huono olo. Toisaalta, onhan hän voinut sanoakin, sitä ei vaan meille kerrota.

Syskon S
Jane Marple
Viestit: 1095
Liittynyt: Pe Touko 08, 2015 9:45 pm

Re: Nainen ja lapset kateissa Pöytyällä, 14.8.16

Viesti Kirjoittaja Syskon S »

No ei todellakaan anafylaktisessa shokissa selviä tuommoista aikaa, kyllä se henki lähtee jonkun puolen tunnin tai tunnin sisään viimeistään, jos on lähteäkseen! Jos TinTin tarkoittaa, että autossa vajan vieressä olisi tullut anafylaktinen shokki, niin se on toki mahdollista, mutta ei se ei valaise naisen aikaisempaa käytöstä.

Avatar
TiiaStiina
Javier Pena
Viestit: 1849
Liittynyt: Ma Elo 16, 2010 12:09 am

Re: Nainen ja lapset kateissa Pöytyällä, 14.8.16

Viesti Kirjoittaja TiiaStiina »

Maijulainen kirjoitti:
TinTin kirjoitti:Mitä jos kyseessä on ollut anafylaktinen shokki johtuen esim. ampiaisen pistosta tai kyyn puremasta? Itseäni pisti ampiainen tässä lähiaikoina(niitä on nyt paljon) ja meinasi oikeasti käydä huonosti. Olin todella sekavassa tilassa hetken aikaa ja ilman hoitohenkilökunnan apua tuskin olisin tässä nyt kirjoittamassa. Ja tämä tuli täysin puun takaa, eli en tiennyt olevani noin vakavasti allerginen mokomalle ampiaisen pistolle.
Voisi sopia muuten, mutta käsittääkseni oireet tulevat aika nopeasti. Tiedän lähipiiristä ihmisen, jolta meinasi henki lähteä ampiaisen piston takia. Se pisti kaulaan ja henkeä alkoi ahdistamaan lähes välittömästi. Onneksi sai kyypakkauksen nopeasti ja suurin vaara meni ohi. Pääsi sitten lääkäriin ihan viime tingassa. Toki jokainen reagoi eri tavoin, mutta olisiko naisella ollut aikaa noin kauan? Luulisi hänen kyllä siitä maininneen lasten isälle, että jokin pisti mua ja nyt on huono olo. Toisaalta, onhan hän voinut sanoakin, sitä ei vaan meille kerrota.
Vakava reaktio tulee heti jos on tullakseen, mutta jos on ollut lääke omasta takaa, tilanne voi näyttää ensin helpottuvan. Myös jos reaktio onkin tullut ruoasta tai juomasta (tai lääkkeestä, ehkä mahdollista sekin), ensin on voinut tulla lievempi ja mahdollisen uuden altistumisen yhteydessä voimakkaampi.

Vaikka pääsisi ensiapuun ja ensiavusta melko pian kotiin, mikä on mahdollista lievemmässä tapauksessa, vaara ei ole silläkään vielä ohitse. Yksin ei suositella jäämään muistaakseni noin vuorokauteen, ainakaan moneen tuntiin. Näin ainakin jossain neuvotaan, on mahdollista että ohjeistus vaihtelee.

Moni joka saa reaktion ei edes tiedä olevansa allerginen eikä tunnista oireita. On totta että jokainen myös reagoi eri tavoin. Jos syy on muu kuin pistos, syy-yhteyttä ei ehkä edes arvaa.

En ole lukenut ketjua kokonaan, vastasin vain edellisiin.

Edit: viimeisimpään sama vastaus.

Sinitiainen
Alibin satunnaislukija
Viestit: 65
Liittynyt: Ti Touko 28, 2013 3:50 pm

Re: Nainen ja lapset kateissa Pöytyällä, 14.8.16

Viesti Kirjoittaja Sinitiainen »

Ihan omasta kokemuksesta mitä tulee kyyn puremaan. Eipä siinä mennyt kymmentä minuuttia edes, kun hengenahdistus ja huimaus oli sitä luokkaa, että ei miettinyt enää soittaako häkeen vai ei. Lanssin tullessa (n. 20-25 min pistosta) olin ollut sekaisin kun seinäkello.

rikukiri
Alokas
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Elo 15, 2016 8:08 am

Re: Nainen ja lapset kateissa Pöytyällä, 14.8.16

Viesti Kirjoittaja rikukiri »

Minä voin kertoa sitten syyn, kun ruuminavauksen tulokset saadaan. Ei tarvitse enää arvailla.

rokka
Remington Steele
Viestit: 218
Liittynyt: Ti Helmi 05, 2008 5:50 pm

Re: Nainen ja lapset kateissa Pöytyällä, 14.8.16

Viesti Kirjoittaja rokka »

Tässä(kään) tapauksessa ei auttaisi mennä syyllistämään yhtään ketään puuttumisesta tai puuttumattomuudesta. Joku jo tuossa aiemmin sanoikin, että Suomessa ei nykyään uskalla/kannata mennä puuttumaan toisten asioihin. Itse voi saada pahoin damagee. Mutta minusta tässä hommassa on pahiten kussu tiedotus. Ei pitäis aina uskoa kaikkea mitä iltapas..iltalehdessä tai iltasanomissa lukee. Poliisien tiedotuskin usein päin videoo. Kun on ensin hutkittu (annetaan lausuntoja) aletaan vasta tutkia ja oikeaa tietookin alkaa tippumaan. Me kaikki ollaan inhimillisiä olentoja ja aletaan kerätä ja analysoida tiedon muruista vaikka mitä skenaarioita, kun mitään faktaa ei vielä ole. Ei syyllistetä siitä itseämme, eikä muitakaan. Kiitos, uuugh, olen puhunut! Paasausta voon!
-Heittämällä läpi-

Sopuli
Lauri Hanhivaara
Viestit: 140
Liittynyt: Pe Loka 02, 2009 2:44 pm

Re: Nainen ja lapset kateissa Pöytyällä, 14.8.16

Viesti Kirjoittaja Sopuli »

rikukiri kirjoitti:Minä voin kertoa sitten syyn, kun ruuminavauksen tulokset saadaan. Ei tarvitse enää arvailla.
Joko syy on selvinnyt? Tämä tapaus on jostain syystä ajoittain mielessä.

mummeli-61
Alokas
Viestit: 2
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2015 10:23 pm

Re: Nainen ja lapset kateissa Pöytyällä, 14.8.16

Viesti Kirjoittaja mummeli-61 »

Eiköhän tässä ajassa jo tulos ole selvinnyt. Epäilyttää edelleen tuon "rikukirin" tietojen aitous.

Vastaa Viestiin