13-v poika katosi Espoossa 16.12. - löytyi kuolleena 17.12.

Selvinneet tapaukset ja tuntemattomat löydetyt.
Tay77
Theo Kojak
Viestit: 1164
Liittynyt: Su Tammi 24, 2010 12:01 am

Re: 13-v poika katosi Espoossa 16.12. - löytyi kuolleena 17.

Viesti Kirjoittaja Tay77 »

Klywon kirjoitti:OFFTOPICIA
Tay77 kirjoitti: Pieni korjaus edelliseen kommenttiini. Kysyin eilen lapselta, tietääkö mikä on snapchat ja osaako kertoa tietämättömälle aikuiselle, mitä sillä tehdään. Oli kyllä kuullut siitä mutta ei osannut minulle kertoa muuta kuin, että se on "joku viestijuttu". Ei käytä/ole koskaan käyttänyt sitä. Juu, ja ihan normaalia koulua käy tämä lapsi! :lol: Uskokaa tai älkää mutta kaikki teinit eivät ihan oikeasti notku jatkuvasti somessa!
No voi herrajumala. :D Ihan varmasti tietää lapses tasan tarkkaan että mikä se Snapchat on. Ei vaan kiinnosta kertoa omalle vanhemmalleen, koska tietää että vanhemmat suhtautuu aina kriittisesti lapsen tekemisiin ja näkee niin tv-ohjelmissa, videopeleissä kuin älypuhelinsovelluksissakin loppumattoman määrän vaaroja ja mitä tahansa millä niiden käytön kieltoa tai rajoitusta pääsis perustelemaan.

Snapchat on pikaviestisovellus jolla voi lähettää kavereille kuvia ja tekstiä jotka pysyy ruudulla vain tietyn sekuntimäärän ja katoaa sitten. Näin ainakin alunperin oli, tosin nyt kun snapchat on kasvattanut suosiotaan, on siihen tullut muitakin ominaisuuksia. Nyt on varmaan sanomattakin selvää että nuoret käyttää tuota sovellusta päivittäisen viestimisen lisäksi esim. lähetelläkseen alastonkuvia tai muuta kertakäyttöluontoista materiaalia toisilleen. Nyt varmaan myös vanhempana alkoi hälytyskellot kilkattaa kovaa vauhtia, mutta annas kun kerron että snapchat ei ole sen vaarallisempi vempele kuin tekstiviestit tai vasara, jolla voi huolimaton käyttäjä paukauttaa sormeensa. Joten älä nyt tämän minun pelottelun takia ainakaan mene lapseltas kieltämään snapin käyttöä :) muuten eristät hänet ikätovereistaan, koska ihan oikeasti KAIKKI 10-20-vuotiaat älypuhelimen omistajat käyttää tuota sovellusta.

Mutta joo, varmasti tietää mikä juttu on kyseessä. Ei vaan halua kertoa sitä vanhemmalleen, joka tahallisesti tai tahattomasti ymmärtää kaikki nuorten villitykset aina väärin.
Anteeksi, jatkan hieman tätä OT:ia, ylläpito poistakoon mikäli haluaa.
Uskon omiin kasvatustaitoihini vielä sen verran, että tiedän kuinka (ainakin useimmiten) saada lempeästi ja oikeilla kysymyksillä lapsi kertomaan totuus. Lisäksi uskon, että huomaan kyllä jos lapseni valehtelee...
Kävimme tästä snapchatistä jotakuinkin tällaisen keskustelun, jossa teeskentelin vieläkin tietämättömämpää, kuin olen:
Minä: "hei xx, tiedätkö mikä tällanen joku snapchätti on? Siis onko se joku puhelin- tai tietokonejuttu?"
Lapsi: "öö, se on kai joku puhelimen viestijuttu"
Minä: "Siis puhelimen. Okei, tiedätkö sä mitä sillä tehdään, lähetetään jotain viestejä vai?"
Lapsi: "Niin kai." Tähän lapsi sitten mm. sanoi, ettei itse tarvitse mitään sellaisia, koska lähettää viestit tekstareina. Ja minä ainoastaan myötäilin kysymällä vaikkapa, että osaisiko hän neuvoa, jos minä haluaisin käyttää jotakin tällaista. Ei kuulemma osaisi. Enkä missään vaiheessa edes kysynyt, onko hän itse käyttänyt sitä.
Tunnen lapseni sen verran hyvin, että jos hän todella tietäisi jotain tästä palvelusta, olisi hän osannut kertoa "typerälle vanhemmalle" siitä edes jotain mutta olisi varmaan sanonut ainoastaan "kavereiden käyttävän sitä" tmv

No tämä nyt vain siksi, että korostan vielä kerran; kaikki (etenkään 10-13 -vuotiaat) eivät todellakaan notku netissä tai käytä puhelinta jatkuvasti! En tiedä onko tilanne toinen täällä maaseudun peräkylillä, kuin vaikkapa Helsingissä.
Ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä ihmisiä

gou övei, gou övei juu agli hipi, juu smel of narkotiks
Atlanta
Adrian Monk
Viestit: 2565
Liittynyt: Ma Joulu 17, 2012 1:46 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: 13-v poika katosi Espoossa 16.12. - löytyi kuolleena 17.

Viesti Kirjoittaja Atlanta »

Tämän nuoren miehen kuolinilmoitus on tämänpäivän Helsingin Sanomissa.
En tiennyt hänen nimeään, mutta syntymä-ja kuolinajan perusteella ymmärsin kenestä oli kysymys.
"Kaiken viisauden alku on tosiasioitten tunnustaminen". J.K.Paasikivi.
Avatar
Krum
Frank Drebin
Viestit: 381
Liittynyt: Ti Elo 22, 2017 10:13 pm

Re: 13-v poika katosi Espoossa 16.12. - löytyi kuolleena 17.

Viesti Kirjoittaja Krum »

Atlanta kirjoitti:Tämän nuoren miehen
13-v poika on mielestäsi "nuori mies"?
Atlanta
Adrian Monk
Viestit: 2565
Liittynyt: Ma Joulu 17, 2012 1:46 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: 13-v poika katosi Espoossa 16.12. - löytyi kuolleena 17.

Viesti Kirjoittaja Atlanta »

Sinullako ei ollut muuta kommentoitavaa viestiini.
Käytin sanaa nuori mies vain kohteliaisuudesta vainajaa kohtaan. Ja kyllä hän alkoi jo olla nuorukainen, ei enää poika.
"Kaiken viisauden alku on tosiasioitten tunnustaminen". J.K.Paasikivi.
peteme
Neuvoja-Jack
Viestit: 572
Liittynyt: Ti Heinä 05, 2011 7:10 pm

Re: 13-v poika katosi Espoossa 16.12. - löytyi kuolleena 17.

Viesti Kirjoittaja peteme »

Alkaa olemaan joka ketjussa monta sivua samaa saivartelua miten kukakin sanoo. :evil:
PoliisimestariSisu
Rico Tubbs
Viestit: 1230
Liittynyt: To Elo 14, 2014 6:41 pm

Re: 13-v poika katosi Espoossa 16.12. - löytyi kuolleena 17.

Viesti Kirjoittaja PoliisimestariSisu »

Itsekin vielä offtopicia jatkan sen verran, että en ole koskaan näppi-tsättiä käyttänyt, vaikka olen älypuhelimia omistanut laidasta laitaan jo jokusen vuoden ajan. Ehdottomasti turhin sovellus mitä on olemassa. Tai sitten olen vaan jo niin vanha.

Mutta tosiaan, ikäviä tapauksia nämä aina. 14-v serkkuni kuoli jokunen vuosi sitten, ja helvetin kovillehan se otti. Voimia omaisille.
ktaina
Adrian Monk
Viestit: 2874
Liittynyt: To Helmi 05, 2015 10:52 am
Paikkakunta: Rannikolla tuulee

Re: 13-v poika katosi Espoossa 16.12. - löytyi kuolleena 17.

Viesti Kirjoittaja ktaina »

Menehtyneelle 13-vuotiaalle perustettiin muistorahasto nuorten hyväksi – "Kaunis välittämisen teko ystäviltämme" MUISTORAHASTO "Tarkempi suunnittelu tehdään, kun meillä on voimia", sanoo menehtyneen pojan äiti, Mia Kantakoski.



Joulukuussa Karakalliossa menehtyneen 13-vuotiaan pojan muistoksi on perustettu rahasto ja yhdistys, joiden kautta on tarkoitus tukea nuorten yhteisöllisyyttä ja turvallista kasvua lähiympäristössä.

Menehtyneen pojan äiti, Mia Kantakoski kertoi Arttu Kantakosken muistorahastosta ja yhdistyksestä Facebookissa Puskaradio Espoo -ryhmässä torstaina.

Muistorahaston ja yhdistyksen perustivat perheen ystävät. Pojan vanhemmat ovat mukana yhdistyksen hallituksessa.

Kantakoski kertoo, että muistorahasto toimii yhdistyksen kautta, ja yhdistystä haetaan parhaillaan yhdistysrekisteriin.

Muistorahasto perustettiin nopealla aikataululla, jotta muistotilaisuuden "kukkalaiterahat" saatiin ohjattua rahastoon. Yhdistyksen kotisivut avattiin vasta eilen.

Rahaston ja yhdistyksen kautta on tarkoitus kerätä varoja ja tukea rahoilla esimerkiksi nuorten harrastamista sekä järjestää erilaisia nuorille suunnattuja tapahtumia.

– Tarkempi suunnittelu tehdään, kun meillä on voimia,Kantakoski sanoo.

Surullisista tapahtumista on vasta vajaa kolme viikkoa aikaa.

Hän kuvailee poikansa olleen onnellinen ja tasapainoinen nuori.

– Meille tuli kauniina yllätyksenä kuinka moni nuori kertoi, että Arttu oli aina valmis kuuntelemaan ja tukemaan muita, luottoystävä jolle saattoi puhua. Tätä haluamme jatkaa, Kantakoski sanoo.

Yhteisöllisyyden on todettu lisäävän lapsissa ja nuorissa muun muassa oma-aloitteisuutta, avoimuutta, rehellisyyttä, oikeudenmukaisuutta, tavoitteellisuutta ja vastuuta, Kantakoski kirjoittaa.

– Tämä (muistorahaston perustaminen) oli kaunis välittämisen teko ystäviltämme. Rakkaus on tekoja, välittäminen on toimimista, kohtaaminen on toisille annettua aikaa. https://www.lansivayla.fi/artikkeli/595 ... ksi-kaunis
Vastaa Viestiin