Lisanne Froonin ja Kris Kremersin katoaminen Panamassa 2014

Selvinneet tapaukset ja tuntemattomat löydetyt.
Carrie Mathison
Remington Steele
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Heinä 20, 2021 11:22 am

Re: Lisanne Froonin ja Kris Kremersin katoaminen Panamassa 2014

Viesti Kirjoittaja Carrie Mathison »

Foxie kirjoitti: Ma Elo 09, 2021 10:45 pm Safety in Boquete

In 2014, two Dutch girls went missing when hiking one of the most popular trails, El Pianista trail, and were found dead several months after.

In 2016, an American tourist was murdered on Bocas del Toro islands, and later on, FBI was investigating these two incidents as there might be a connection between them.

Tällainen teksti tuli vastaani. Löytyykö keneltäkään tosta vuoden 2016 murhasta jotain tietoa?
Nettiä selaamalla löytyi jonkin verran asiaa aiheessta. Murhatun naisen nimi on Catherine Johannet ja löytyi nopeasti katoamisensa jälkeen.
Tuomion sai 17 (joidenkin lähteiden mukaan 18, ehkä ehti tyttää sitten 18) vuotias paikallinen nuori mies. Hän olisi ollut Lisanen ja Krisin kuollessa 14/15-v, joten itse en ensimmäisenä epäilisi, että sama nuori on tappanut kaikki kolme.
Tyhjät tynnyrit kolisee eniten
bob
Poliisikoira Rex
Viestit: 267
Liittynyt: La Touko 09, 2015 3:56 pm

Re: Lisanne Froonin ja Kris Kremersin katoaminen Panamassa 2014

Viesti Kirjoittaja bob »

Itse joskus luin tästä Johannetin tapauksesta paljonkin, ja en kyllä huomannut juuri mitään yhtäläisyyttä, muuta kuin maantieteellisen. Vähän ehkä ulkoinen olemus Froonin tyyppinen, mutta luonteeltaan ja elämänkokemukseltaan ja arvoiltaan aika eri maailmasta. Enpä sellaisia yhteisiä nimittäjiä toki silloin etsinytkään, että ehkä joku seikka jäi älyämättä. Aika skeptinen oon kuitenkin tän suhteen. Eikös tässä itse murhakin ollut aika salailematon äkkipikainen kuristus, että senkään suhteen tokkopa on samalla kaavalla menty.
Serafin
Susikoski
Viestit: 36
Liittynyt: Su Heinä 11, 2021 4:08 am

Re: Lisanne Froonin ja Kris Kremersin katoaminen Panamassa 2014

Viesti Kirjoittaja Serafin »

Mitä pidemmälle luen näitä murha-infon keskusteluja sitä vakuuttuneemmaksi tulen sittenkin pelkän inhimmillisen erehdyksen kannalle eli eksymisteorian kannalle.
Ei tarvitse kuin Krisin joenuomassa otettua hulvatonta kuvaa katsoa ja ymmärtää kuinka suloisen Krisin veikeillä kasvoilla heijastuu vahva nuoruuden, leikittelyn ja elämänhalu ilman aavistustakaan pian lähestyvästä kuolemasta ja elämän päättymisestä.
Kriisillä ei ole samoinkuin tuskin Lisettelläkään ei tuskin aavistustakaan mahdollisen eksymisen mahdollisuudesta ainakaan tässä vaiheessa vielä.
Se tekee tästä erityisen traagisen ja sydäntäsärkevän.
Todellisuus sellaisena kuin se on aina kuitenkin läsnä yhtä vahvana vaatien huomiotamme halusimmepa sitä tai emme.

Serafin
Susikoski
Viestit: 36
Liittynyt: Su Heinä 11, 2021 4:08 am

Re: Lisanne Froonin ja Kris Kremersin katoaminen Panamassa 2014

Viesti Kirjoittaja Serafin »

Yhtä asiaa olen ihmetellyt, että eikö tuonne sosiaalityöntekijäksi pyrkineet tytöt edes tienneet mikä on paikallinen häke-numero. Sehän on muutenkin tiedettävä itsekin jos matkustelee ympäri maailmaa ja varsinkin jos opettaa lapsia.
Foxie
Sofia Karppi
Viestit: 443
Liittynyt: La Elo 07, 2010 8:32 pm

Re: Lisanne Froonin ja Kris Kremersin katoaminen Panamassa 2014

Viesti Kirjoittaja Foxie »

Serafin kirjoitti: Ke Elo 11, 2021 11:05 pm Yhtä asiaa olen ihmetellyt, että eikö tuonne sosiaalityöntekijäksi pyrkineet tytöt edes tienneet mikä on paikallinen häke-numero. Sehän on muutenkin tiedettävä itsekin jos matkustelee ympäri maailmaa ja varsinkin jos opettaa lapsia.
Itse asiassa hätäkeskus sellaisena kuin me suomalaiset sen tunnemme on kohtuullisen harvinainen. Numerosta 112 alettiin tehdä yleiseurooppalaista hätänumeroa 90-luvun alussa. Kuitenkin vasta vuonna 2008 kaikkiin EU-maihin tuli yleinen hätänumero 112. Siitä huolimatta suurimmassa osassa EU-maista on edelleen käytössä omia hätänumeroitaan esim. Iso-Britanniassa 999. Useasti tilanne on jopa sellainen, että poliisi, ambulanssi tai palokunta "tilataan" eri numeroista. Näinhän oli Suomessakin vielä 90-luvun alussa: ulkomuistista poliisi 002, ambulanssi 003 ja palokunta 005. Toki Suomessa oli jo tuolloin käytössä yleinen hätänumero 000. Se tosin vaihtui nykyiseen muistaakseni jo ennen EU:in liittymistä.

Tosin 112 on maailmanlaajuisesti varattu GSM-verkossa yleiseksi hätänumeroksi eli teoriassa missä päin palloa tahansa valitessasi 112 soiton pitäisi yhdistyä paikalliseen hätäkeskukseen tai vähintään jonkinlaiseen puhelinvaihdeviritelmään. Käytännön toimivuudesta voidaan olla montaa mieltä. En todellakaan panostaisi siihen, että jossain pimeimmässä Afrikassa 112-soitto yhdistyisi mihinkään.

Kris ja Lisanne olivat molemmat syntyneet 90-luvun alussa, joten käytännössä heille 112 ON hätänumero. En nyt ruvennut sen enempää asiaa tarkastelemaan, mutta uskoisin, että Hollannin häke-numero oli koko Krisin ja Lisannen elämien ajan 112. Lisanne ei muistaakseni ollut matkustellut eteläistä Saksaa kauemmas, ja Kris oli kerran käynyt vanhempiensa kanssa Perussa (?). Sanoisin, että noin 18-vuotiaalle eurooppalaisnuorukaiselle paikallisen hätänumeron selvittäminen ei voisi olla kaukaisempi asia matkustaessaan vanhempiensa kanssa.

Jälleen kerran pitää mennä tyttöjen "pään sisään". Eivät parikymppiset tytöt lähde mihinkään reissuun soittaakseen paikalliseen hätänumeroon. Siitä syystä se jää myös selvittämättä. Sillä ei ole mitään merkitystä, vaikka he periaatteessa olivat menossa "sosiaalityöntekijöiksi". He olivat menossa kuuden viikon lomalle tai paremminkin "itsenäistymisriitille" opinnoista valmistumisien kunniaksi ja siinä samalla vapaaehtoistyöhön parantaakseen omaa kielitaitoaan. Kyllä siellä "työpaikalla" sitten olisi opetettu paikalliset hätänumerot, jos se olisi katsottu tarpeelliseksi. Todennäköisesti siellä oli edelleen käytössä lankapuhelimet, joiden vieressä on sitten tarpeellisia numeroita esim. hätänumerot.

Mä itse muutin noin kolmevitosena Sveitsiin vuonna 2011 ja vain oletin, että tarvittaessa Suomesta tuttu 112 toimii sielläkin. Niinhän se toimiikin, mutta missään vaiheessa mulle ei tätä kerrottu tai edes tarkastettu tiedänkö. Mutta jo ensimmäisellä viikolla mulle taottiin päähän useampaan otteeseen numero 1414. Se on paikallisen helikopteripelastuspalvelun (REGA) numero. Tämä on se numero, jonka kautta lähtee pelastuspalvelut liikkeelle, jos/kun ihmisiä katoaa Alpeilla. Erittäin tärkeä numero, jos Sveitsissä liikkuu vähänkin urbaanin alueen ulkopuolella! Kuinka moni Sveitsiin vaikkapa laskettelulomalle matkaava suomalaisturisti selvittää tämän? REGAlle ei löydy edes suomenkielistä Wikipedia-sivustoa.

https://www.rega.ch/en/
https://en.wikipedia.org/wiki/Rega_(air_rescue)

Lisäksi muistelisin lukeneeni, että (ainakin) vuonna 2014 Panamassa 911 oli yksityisen ambulanssi-/lääkäripalvelun numero. Poliisille oli omansa, samoin palokunnalle, jotka eivät olleet lähelläkään numeroa 911. Mahtaako siellä vielä tänä päivänäkään olla mitään yleistä hätänumeroa tai ylipäätään hätäkeskusta?
terssi
Poliisikoira Rex
Viestit: 269
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 3:23 pm

Re: Lisanne Froonin ja Kris Kremersin katoaminen Panamassa 2014

Viesti Kirjoittaja terssi »

Toinen tytöistä kirjoitti päiväkirjaansa:
I had no problems for two weeks and suddenly I went completely crazy. The transition from two weeks of lively holiday to stepping into the life of a real Panamanian family is just too much for me. I cannot make myself understood and this is real life, not a vacation anymore. I was way too naive to think that I could handle this. Because this is exactly the type of situation that I just can't handle. Not even now that I'm 22 and living on my own. I'm in way over my head. I want mom and dad to hold me tight and tell me that everything will be alright. But I can't let them know how I feel now, because I don't want them to worry. It is precisely because I am 22 that I think I have to solve this myself. Still, I now feel like a small child of 2 yelling for her mother who is 2 meters away. I didn't really want this, but I went anyway. I thought I should be able to do this, the final test before I can be really happy with myself. So far I have failed badly. Shit."
Tuon jälkeen tytöille tuli iso takaisku, kun sovittu työ ei päässytkään alkamaan.

Mietin vain, että jos mentaalipuoli petti siellä retkeillessä ja kaksikon välille tulikin riitaa vaikka navigoinnista, joka johti tappeluun ja toisen toimintakyvyttömyyteen (tyyliin lyönti kivellä päähän). Ja toinen ei tämän jälkeen edes halunnut tulla löydetyksi.
Carrie Mathison
Remington Steele
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Heinä 20, 2021 11:22 am

Re: Lisanne Froonin ja Kris Kremersin katoaminen Panamassa 2014

Viesti Kirjoittaja Carrie Mathison »

En itse usko tuohon riitaan. Jos on eksysissä viidakossa niin tajuaa varmaan, ettei siinä tilanteessa enää riidellä kannata vaan täytyy vetää yhtä köyttä, jotta yhteistyöllä olisi mahdollisuus vielä pelastua.
Oma arvaukseni on edelleen, että eksyivät kun eivät tajunneet, miten herkästi se noissa olosuhteissa tapahtuu. Kun huomasivat, etteivät osaakaan takaisin/mihinkään, niin koittivat soittaa ensimmäiset hätäpuhelut. Sen jälkeen ollut monta päivää selviytymiskamppailua, epätoivoista tien etsimistä pois viidakosta. Sitten joko on tapahtunut joko onnettomuus Krisille tai hänen kroppansa vaan antoi ensin periksi. Kuollut siinä kohtaa kun Lisanne otti yökuvia. Ehkä siksi, että jotenkin saisi dokumentoitua paikan, johon Kris kuolleena jäi. Lisanne itse koitti vielä pelastaa itsensä ja lähti hortoilemaan johonkin suuntaan toivoen, että kohtaisi pelastajan/löytäisi pois. Ehti pari päivää vielä kulkea johonkin suuntaan reppu mukanaan kunnes hänenkin elimistö petti.
Tyhjät tynnyrit kolisee eniten
terssi
Poliisikoira Rex
Viestit: 269
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 3:23 pm

Re: Lisanne Froonin ja Kris Kremersin katoaminen Panamassa 2014

Viesti Kirjoittaja terssi »

Molemmat eksyksissä päiväkausia ja molemmilla kännykät joilla yritetty soittaa, mutta annettujen tietojen mukaan 0 yhteydenottoa tai -yritystä sukulaisiin. Ei tekstareita odottamassa verkkoyhteyttä, ei mitään.

Miten sen selittäisi?
Carrie Mathison
Remington Steele
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Heinä 20, 2021 11:22 am

Re: Lisanne Froonin ja Kris Kremersin katoaminen Panamassa 2014

Viesti Kirjoittaja Carrie Mathison »

Lisannen puhelimesta loppui muistaakseni akku jo alkuvaiheessa, olisko ollut jo 3-4. päivä. Tuolloin todennäköisesti oli vielä usko siihen, että heidät löydetään ja pelastuvat eikä ajateltu, että pitäisi jotain infoa kirjoitella muistioon tms.
Loppuaika oltiin sitten Krisin puhelimen varassa (?) ja näin kotisohvalla voi toki ihmetellä miksei sitten edes siihen puhelimeen jotain viestiä jätetty siitä, mitä on tapahtunut. Ja miksei Kris kertonut pin koodiaan tai ottanut pin koodia kokonaan pois? Varmaan usko pelastumiseen on ollut vahva edelleen mutta?

Ajattelisin, ettei tuossa tilanteessa välttämättä enää toiminta ole samalla tavalla loogista mitä näin kotona istuskellessa ajattelisi. Ei välttämättä edes oma toiminta ja reagointi olisi sellaista, mitä tässä ja nyt sen ajattelisi olevan, jos joutuisi vastaavaan tilanteeseen.
Taistele tai pakene reaktio ei ole pelkästään sitä, että joko taistelee tai pakenee vaan myös esim. lamaantuminen on yhtä mahdollista. Jos reaktiona on ollut lamaantuminen, niin sekin voisi selittää miksei ole tullut ajatelleeksi kirjoittaa mihinkään mitään siitä, mitä on tapahtunut.

Entä olisiko sellainen mahdollista, että joku viesti olisikin olemassa mutta omaiset eivät ole halunneet tätä tietoa julkisuuteen?
Tyhjät tynnyrit kolisee eniten
bob
Poliisikoira Rex
Viestit: 267
Liittynyt: La Touko 09, 2015 3:56 pm

Re: Lisanne Froonin ja Kris Kremersin katoaminen Panamassa 2014

Viesti Kirjoittaja bob »

Yleistä pohdiskelua aikani kuluksi.

Mä oon huomannut aika kauan tän jutun parissa aikaani viettäneenä, että lähes kaikilla tän suhteen kiertää mielipide samaa rataa. Ensin vaikuttaa oudolta, mutta sitten pienen tutustumisen jälkeen eksyminen ja onnettomuus tuntuu selvältä. Sitten kun syvemmälle paneutuu, niin lähes kaikilla muuttuu mielipide ja yksi toisensa perään alkaakin uskoa murhavaihtoehtoon. Aika monella foorumilla ihmisten muuttuvia kantoja seuranneena, on toi kiertokulku tullut huvin tutuksi.lähestulkoon ainoan poikkeuksen tekee tän foorumin Foxi. Enkä tarkoita dissata, hyvää tutkimusta oot tehnyt, ja saatat olla jopa oikeassakin, mutta silti vähän ihmettelen, koska noin syvälle asiaan paneutuneista oot harvinainen poikkeus uskoaessasi vahvasti edelleen eksymiseen ja luomupoistumiseen. Itselleni kävi ihan samoin kuin valtaosalle. Alun jälkeen onnettomuus oli ihan päivän selvä pläkki ja kaikki muu oli ihan huuhaata. No nyt aika tarkkaan asioita tutkineena, ei se onnettomuus ole enää oikeastaan edes vaihtoehto. Pari outoa yhteensattumaa voi keissiin kuin keissiin mahtua, mutta tässä on niitä omituisia yhteensattumia niin kymmenittäin, ettei mitään rajaa.

Jos nyt oon oikein ymmärtänyt, niin tää uutuuskirja ottaa kyllä myös sen onnettomuusteorian lähtökohdakseen. Onhan se tietysti se helpoin tapa saada tällainen skandaalikirja myytyä, ei tarvitse syytellä ketään eikä osoitella mihinkään suuntaan. Eikä siis tartte miettiä sanavalintojaan kunnianloukkauksien ja oikeusjuttujenkaan pelossa. Toi valokuvamuokkaustenkin ohittaminen ja perättömäksi todistelu ihmetyttää aikalailla. Tietysti kun tarpeeksi monelta asiantuntijalta mielipidettä kysyy, niin aina löytyy se todistaja, jonka lausunto miellyttää ja sopii agendaan. Mutta kyllähän noita kuvia on jo vuosia tutkineet aika monet alan osaajat, ja on niissä selittämättömyyksiä niin paljon, että niitä miettiessä järki jättää. Hyvä jos kirjaa varten on löydetty tutkija, jonka mielestä niitä outouksia ei ole, mutta vähän sellanen ilmastonmuutos vs. tiedevastaiset –asetelma se tässäkin on. Eli jos 98 prosenttia tutkijoista on samaa mieltä, niin jos ei halua itse siihen uskoa, niin aina voi siteerata niitä 2 prosenttia ja sen perusteella yleistää hakien tukea omalle mielipiteelleen.
terssi kirjoitti: To Elo 12, 2021 11:26 am Toinen tytöistä kirjoitti päiväkirjaansa:
I had no problems for two weeks and suddenly I went completely crazy. The transition from two weeks of lively holiday to stepping into the life of a real Panamanian family is just too much for me. I cannot make myself understood and this is real life, not a vacation anymore. I was way too naive to think that I could handle this. Because this is exactly the type of situation that I just can't handle. Not even now that I'm 22 and living on my own. I'm in way over my head. I want mom and dad to hold me tight and tell me that everything will be alright. But I can't let them know how I feel now, because I don't want them to worry. It is precisely because I am 22 that I think I have to solve this myself. Still, I now feel like a small child of 2 yelling for her mother who is 2 meters away. I didn't really want this, but I went anyway. I thought I should be able to do this, the final test before I can be really happy with myself. So far I have failed badly. Shit."
Tuon jälkeen tytöille tuli iso takaisku, kun sovittu työ ei päässytkään alkamaan.

Mietin vain, että jos mentaalipuoli petti siellä retkeillessä ja kaksikon välille tulikin riitaa vaikka navigoinnista, joka johti tappeluun ja toisen toimintakyvyttömyyteen (tyyliin lyönti kivellä päähän). Ja toinen ei tämän jälkeen edes halunnut tulla löydetyksi.
Muistaakseni toi linaamasi sitaatti on Lisannen viimeisiä päiväkirjamerkintöjä ja jos mä nyt oon oikein päivistä kartalla, se takaisku on tuossa vaiheessa jo tapahtunut, ja se osittain on juuri se tekijä sille, että nyt ei enää ollakaan kivalla lomalla vaan eletään normaalia panamalaisen perheen arkea ilman varmaa ja turvallista tietoa tulevasta.

Toi tyttöjen keskinäinen riita ja sen seurauksena äksidentti on teoriana tullut esille tässä ketjussa parikin kertaa. Itselleni se tuli ekana esille kun oma pikkupoikani 10-v. ehdotti, että onko sitä mietitty, että jos toinen niistä tytöistä tappoikin toisen.

Noh, periaatteessa mahdollista tietty kun ei muutakaan tiedetä, mutta aika epätodennäköistä. Mitään kivellä päähän juttua en usko, mutta joku riita vaikkapa kameran käytöstä on voinutkin johtaa johonkin. Keskustelu on käyty tyyliin...: Lopeta ny jo vittu toi kuvaamine. Enhän lopeta, mä otan ny pari kuvaa. Vitun vittu me ollaan eksytty ja sä suatana vaan kuvaat, ny lopeta se sen räpsyttämine!! Mee ny tohon kivelle seisomaa, tästä tulee hyvä kuva. Nyt sitte lähtee se kamera vittuhun! En anna!. Tänne se perkele! EN! Nysse vekotin lähtee!!! Ja sitten on riidelty kamerasta ja pienen tönäyksen seurauksena toinen menettää kameransa, tasapainonsa ja henkensä lipsahdettuaan 25 metriä rinnettä alaspäin. Sen jälkeen sitten voikin olla tapahtunut vaikka mitä, mikä on johtanut siihen, että kumpikaan ei sieltä metsästä palaa.

Kumpikaan tytöistä ei ollut kuumakalle, joten se kivellä ohimoon ei ole likely, mutta joku väsykiukun aiheuttama äkkiriita ja sen seuraama vahinko kuolemantuottamus vois ollakin.
Huomion arvoista se, että tytöthän eivät olleet mitään parhaita kaveruksia – vaikka monesti niin kirjoitetaan. Kyseessä ei ollut mikään lapsuudenkaveruus ja paita ja perse – tyyppinen ikiystävyys vaan pikemminkin päinvastoin. Enkä tällä tarkoita huonoja välejä vaan sitä, että he olivat ymmärtääkseni enemmänkin työ- ja opiskelukavereita kuin maailman parhaita bestiksiä. Jokainen voi kuvitella, että duunipaikalta voi löytyä joku, jonka kanssa juttu luistaa ihan ookoo ja samalla herää joku kuningasidea, että voidaan käydä joku kerta yhdessä jossain retkellä, telttailemassa tai vaikka Panamassa. He asuivat tavallaan kimpassa ja olivat samassa duunissa, mutta muuten heillä oli omat kaveripiirinsä ja menonsa. Esimerkiksi tyttöjen vanhemmat eivät edes tunteneet toisiaan eikä heillä ollut edes toistensa puhelinnumeroita. Muistaakseni tapasivatkin ensimmäistä kertaa koskaan vasta katoamista selvitellessään.
bob
Poliisikoira Rex
Viestit: 267
Liittynyt: La Touko 09, 2015 3:56 pm

Re: Lisanne Froonin ja Kris Kremersin katoaminen Panamassa 2014

Viesti Kirjoittaja bob »

jaskari kirjoitti: Ma Elo 09, 2021 9:54 pm
Carrie Mathison kirjoitti: Ma Elo 09, 2021 8:23 pm Luin ketjun parissa päivässä ja olen pahoillani, jos tämä on jo tullut esiin mitä mietin.
Nimittäin se, että entä jos Kris on kuollut ensin ja Lisanne on siinä hetken mietittyään päätynyt jättämään Krisin siihen ja koittaa vielä pelastautua itse. Näin hän olisi kulkeutunut jonnekin kauemmas Krisistä ja menehtynyt itsekin sitten päätyen hiukan eri tavalla jäänteiden löytypaikkaan.

Itselle tuli vaikutelma, että kyseessä on ollut eksyminen ja myöhemmin jonkinlainen onnettomuus, mikä esti molempien liikkumisen eikä kaveria tietenkään haluttu jättää loukkaantuneena jälkeen. Tai toisen elimistö vaan antoi nopeammin periksi. Olosuhteet siellä viidakossa lienee tulleet kuitenkin yllätyksenä, samoin kuin se, miten helposti eksyy. Onko heti kärkeen menty vahingossa väärään suuntaan vai oliko tarkoitus käydä hiukan eri reitillä ja palata sitten samaa reittiä takaisin mutta eksytty suht nopeasti.
Luulen henk.koht. että on näköalapaikalta menty hieman pidemmälle löytäen hienoja paikkoja ja pian jo eksytty suunnasta. Pilvinen sää vaikka yhdistettynä outoon paikkaan ja suuntavaisto on nopeasti väärin. Itselläkin kokemusta aivan tutusta metsästä jossa pikkuteitä onneksi menee kolmella sivulla niin löysin tielle johon en kuvitellut tulevani.

Mutta takaisin asiaan, jotenkin kaikki viittaa että Kris on kuollut ensin tai mennyt tajuttomaksi ja Lisanne koittanut saada hänen puhelintaan auki. Jotain kyläläiset kyllä pitää sisällään edelleenkin vaikka eivät itse kuolemiin olisikaan sotkeutuneet, turismi kärsisi. Osaako joku kertoa mikä tuosta tekee suositun turistikohteen ellei tulivuorta lasketa, sekään ei tälle reitille edes osunut tietääkseni. Nuo kuvat maisemista ja polusta itsestään ei ainakaan minua välttämättä saisi tuonne varaamaan matkaa.
Jos eksymiseen haluaa uskoa ja kaikki muut outoudet sivuuttaa, niin se ei ole ollenkaan vaikeaa, itse asiassa se on se kaikkein kivoin, traagisin ja koukuttavin vaihtoehto. Kyllähän tonne itsensä eksymään saa ja varmasti myön ikuisesti katoamaan hyvin monin eri tavoin, se ei ole ollenkaan vaikea rasti.

Tosta alueen suosiosta sen verran, että on noi sademetsät oikeasti aika huikeita paikkoja, Panamassa en ole käynyt, mutta parissa muussa Karibian massa kylläkin. Ja itse voisin ihan hyvinkin innoissani tonne varata matkan. Pelkkä ajatus siitä, että jalkojen juuressa vilisee iguaaneja kuin leppäkerttuja meillä konsanaan, maailman harvinaisimpia papukaijoja istuu vieressä oksilla ja laiskiaiset makoilee möykkyinä yläpuolella, niin kyllä itseäni ainakin houkuttaa. Paljon enemmän kuin joku suomalasite perinteinen Kanariansaaret ja se Teneriffa.
Foxie
Sofia Karppi
Viestit: 443
Liittynyt: La Elo 07, 2010 8:32 pm

Re: Lisanne Froonin ja Kris Kremersin katoaminen Panamassa 2014

Viesti Kirjoittaja Foxie »

terssi kirjoitti: To Elo 12, 2021 2:15 pm Molemmat eksyksissä päiväkausia ja molemmilla kännykät joilla yritetty soittaa, mutta annettujen tietojen mukaan 0 yhteydenottoa tai -yritystä sukulaisiin. Ei tekstareita odottamassa verkkoyhteyttä, ei mitään.

Miten sen selittäisi?
Käytännössä edellisessä viestissäsi vastasit jo omaan kysymykseesi otteella Lisannen päiväkirjasta.
But I can't let them [Lisannen vanhemmat] know how I feel now, because I don't want them to worry. It is precisely because I am 22 that I think I have to solve this myself.
Miksi ihmeessä olisi pitänyt kirjoittaa joku tekstari ja mitä siihen olisi pitänyt kirjoittaa?

"Moikka äiti ja iskä! Ollaan nyt Krisin kanssa eksyksissä täällä keskellä viidakkoa jossain hevonperseessä. Ei varmaan selvitä pois hengissä ja me kuollaan tänne. Rakastan teitä! Lisanne"?

Vai mitä niihin "puuttuviin" viesteihin olisi pitänyt kirjoittaa? Lisannen (ja Krisin) vanhemmat olivat kyseisellä hetkellä >9.000km päässä. Siitä ei olisi ollut pätkääkään hyötyä, jos joku tuollainen viesti olisi ollut roikkumassa, odottamassa verkkoyhteyttä. Tämä jos mikä olisi ollut täysin ajattelematon teko, jos vähääkään ajattelee esim. vanhempiaan. Varmasti vanhempana todella "jännä" tunne saada tuollainen viesti keskellä yötä, kun oma tytär on melkein toisella puolen maapalloa. Mitäs siinä sitten vanhempana teet? Kaikki kiteytyy niin hienosti tohon Lisannen päiväkirjamerkintään: "I don't want them to worry".

Käännetään vielä toisinpäin! Lisanne olisi kirjoittanut kyseisen viestin roikkumaan. Sitten tunnin-parin kuluttua paluureitti olisikin löytynyt tai pelastajat löytäneet heidät. Paluumatkalla verkkoyhteys palaa, viesti lähtee ja kello Hollannissa lähentelee jo puolta yötä... "kiva" pikku yllätys vanhemmille?

Muistetaan vielä sekin, että Lisannen Samsungin akku loppui 03.04.2014 aikaisin aamulla. Tytöt olivat lähteneet majapaikastaan aamupäivällä 01.04.2014 eli alle 48 tuntia sitten ja siitä ajasta olleet eksyksissä reilut 36 tuntia. Olisiko Lisannelle tullut sellainen paniikki jo vajaan kahden vuorokauden aikana, että olisi pitänyt kirjoittaa jäähyväisviesti toiselle puolen maapalloa? Ehdottomasti EI, sillä siinä vaiheessa, kun Lisannen Samsungin akku hyytyi, hänellä/heillä oli vielä uskoa jäljellä, että reitti "kotiin" löytyy. Torstain 03.04.2014 klo 07:36 jälkeen Lisanne ei enää olisi edes voinut lähettää mitään viestiä omasta hyytyneestä Samsungistaan.

Pari tuntia Lisannen Samsungin hyytymisen jälkeen klo 09:32 Krisin iPhonesta yritetään vielä kahdesti soittaa hätänumeroon 911. Näiden soittojen jälkeen Krisin iPhone käynnistyy vielä viisi kertaa signaalin tarkastusta varten - viimeisen kerran lauantaina 05.04.2014 klo 10:50. Tämän jälkeen Krisin iPhoneen ei syötetä enää oikeaa PIN-koodia. Todennäköisesti Kris ei siis pystynyt enää itse käyttämään puhelintaan - hän oli joko kuollut, tajuton tai erittäin heikossa kunnossa.
terssi
Poliisikoira Rex
Viestit: 269
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 3:23 pm

Re: Lisanne Froonin ja Kris Kremersin katoaminen Panamassa 2014

Viesti Kirjoittaja terssi »

Lisanne antoi kirjoituksessaan ymmärtää, että hänen vanhempansa tiesivät hänen mielenhäiriöistään.

Eipä siis ihme, että vain Krisin vanhemmat haluavat aktiivisesti saada totuuden selville.
Roina-Raija
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Syys 24, 2018 1:36 am

Re: Lisanne Froonin ja Kris Kremersin katoaminen Panamassa 2014

Viesti Kirjoittaja Roina-Raija »

Foxie kirjoitti: Ma Elo 09, 2021 12:57 pm
EtsiväPossu kirjoitti: Ma Elo 09, 2021 11:57 am Suosittelen edelleenkin kirjan lukemista
- - -
Mielestäni olisikin kiva päästä kuulemaan, mitä mieltä olette tapauksen kulusta, kun olette kirjan lukeneet. Koska tosiaan yllättävän moni keskustelupalstoilla kiertävä jutun fakta kumotaan kirjassa.
On vain tehty käsittämättömän hankalaksi kirjan tilaaminen.

Mielelläni haluaisin sen ihan fyysisenä kopiona. Toistaiseksi en ole löytänyt sitä (English edition) muualta kuin jostain jenkkikaupasta. Tulee vain törkeän kalliiksi: kirja parikymmentä taalaa, lähetys toiset mokomat + tullimaksut, verot ja postin käsittelymaksut. ~50EUR yhdestä pokkarista - ei kiitos.

Hollanninkielisellä sivustolla https://www.verlorenindejungle.nl/ mainostetaan:
"Koop de paperback of het e-book bij uw plaatselijke boekhandel."
"Osta pokkari tai e-kirja paikallisesta kirjakaupastasi."

Tosin siinä lienee kyse vain alkuperäiskielisestä painoksesta.

Kindlen e-kirjapaskaan mä en mielelläni käsiäni upottaisi.
Yritin tosin tilata sitä Amazonilta, mutta ainakaan Saksan Amazon ei suostu lähettämään Suomeen.
"Wir konnten Ihren Einkauf nicht abschließen.
Ihr Kindle-Konto ist auf Amazon.com angemeldet. Kindle-Titel, die für Ihr Land verfügbar sind, erhalten Sie auf Amazon.com."
"Emme voineet suorittaa ostostasi loppuun. BLAA-BLAA-BLAA"

Kuinka saisin edullisesti fyysisen kopion tai e-kirjan paremmalla alustalla kuin Kindle?
Ehdotuksia otetaan vastaan!
Ei sitä ole tehty käsittämättömän hankalaksi, vaan sitä ei ole tehty helpoksi (ts. ei ole hommattu laajaa myyntiverkostoa). Mutta tossa sun Amazonin virheilmoituksessahan se kerrotaan, sun Kindle-tili on liitetty amazon.comiin joten sun pitää ostaa se amazon.com:n eikä amazon.de:n kautta.

Enkä kyllä tiedä mikä tossa Kindlessä niin paskaa on, ainakin android appi on mielestäni ihan kätevä ja siinä on hyviä ominaisuuksia, esim. sanakirjasta haku kun maalaa sanan sekä arvioitu lukuaika kappaleen loppuun. Ainoa huonopuoli siinä on että kirjat on sidottu Amazon-tiliin ja niitä voi lukea vain Kindlen kautta, mutta tuskin Amazon/Kindle on ihan heti poistumassa linjoilta joten sinänsä ei ole kovin iso huoli.

Itse ostin e-kirjan Amazon.com:sta ja oli kyllä helppoa kun oli Amazon-tili valmiina, lisäksi hain Androidin play storesta Kindle-softan (saatavilla myös pc, mac ja iphone/ipad versiot) ja lukemaan pääsi hetkessä. Tässä vielä linkki: https://www.amazon.com/Lost-Jungle-myst ... B099QRH18P

Kirja on itellä vielä kesken mutta vaikuttanut kyllä tähän mennessä hyvin mielenkiintoiselta. Joitakin kirjoitus- ja käännösvirheitä on kyllä osunut silmään, ja lisäksi on vähän hämäävä että välillä samoista henkilöistä käytetään etu- tai sukunimeä eri kerroilla, mikä on aiheuttanut välillä tarvetta tarkistaa nimiä tarkemmin, varsinkin aluksi.
Roina-Raija
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Syys 24, 2018 1:36 am

Re: Lisanne Froonin ja Kris Kremersin katoaminen Panamassa 2014

Viesti Kirjoittaja Roina-Raija »

bob kirjoitti: To Elo 12, 2021 5:05 pm Jos nyt oon oikein ymmärtänyt, niin tää uutuuskirja ottaa kyllä myös sen onnettomuusteorian lähtökohdakseen. Onhan se tietysti se helpoin tapa saada tällainen skandaalikirja myytyä, ei tarvitse syytellä ketään eikä osoitella mihinkään suuntaan. Eikä siis tartte miettiä sanavalintojaan kunnianloukkauksien ja oikeusjuttujenkaan pelossa. Toi valokuvamuokkaustenkin ohittaminen ja perättömäksi todistelu ihmetyttää aikalailla. Tietysti kun tarpeeksi monelta asiantuntijalta mielipidettä kysyy, niin aina löytyy se todistaja, jonka lausunto miellyttää ja sopii agendaan. Mutta kyllähän noita kuvia on jo vuosia tutkineet aika monet alan osaajat, ja on niissä selittämättömyyksiä niin paljon, että niitä miettiessä järki jättää. Hyvä jos kirjaa varten on löydetty tutkija, jonka mielestä niitä outouksia ei ole, mutta vähän sellanen ilmastonmuutos vs. tiedevastaiset –asetelma se tässäkin on. Eli jos 98 prosenttia tutkijoista on samaa mieltä, niin jos ei halua itse siihen uskoa, niin aina voi siteerata niitä 2 prosenttia ja sen perusteella yleistää hakien tukea omalle mielipiteelleen.
Kirja on itellä toki vielä kesken kuten viime viestissäni kerroin, mutta heti alussa tekijät kertovat että niidenkin mielipide tapahtumista on vaihdellut ajan saatossa suuntaan jos toiseen, myös välillä kertovat kuinka mielipide on muuttunut mistäkin syistä, ja käsittelevät asioita aika laajasti muutenkin joten on mielestäni väärin sanoa että onnettomuusteoria olisi otettu lähtökohdaksi.

Mutta noista valokuvamuokkauksista ja asiantuntijalausunnoista, niin sulla on varmaan näyttää niitä asiantuntijalausuntoja, tai niihin viittaavia artikkeleita, mitkä puoltavat muokkaamista jos niitä on kerran 50 kertaa enemmän? Enkä tarkoita tässä mitään nettihahmoja, jotka väittävät itseään alan asiantuntijaksi.
Viimeksi muokannut Roina-Raija, To Elo 12, 2021 9:07 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin