Tyypillisesti tapahtuva virhehän noissa on se että pysäytetään auto mukamas vain hetkeksi ja jätetään vaihde D-asentoon kun eihän se auto tyhjäkäynnillä liiku, sitten ruvetaan kaivamaan sieltä takapenkiltä jotain tai noustaan autosta ja unohdetaan että vaihde jäikin siihen D-asentoon, sitten joko ilmastointi tai jokin muu automatiikka nostaa tyhjäkäyntiä hieman ja auto lähteekin liikkeelle.Paamu kirjoitti: ↑Su Elo 28, 2022 10:13 am Joo tyypillisesti P laitetaan päälle pysähdyttäessä en muista ikinä itse laittaneeni automaattia vapaalle. Ainakin jotkin autot taitavat hälyttää jos yrittää sammuttaa muun kuin P:n ollessa pykälässä, mutta tuskin näin on ollut aina. Joku enemmän autoista tietävä ehkä osaisi kertoa miten tuon ikäluokan automaatit tai ihan kyseinen malli käyttäytyy jos sammuttaa N pykälässä?
Ihan kohtalaisen järkevälle tutullenikin on käynyt näin ja auto päätyi kotipihasta naapurin pensasaitaan sillä aikaa kun kävi hakemassa sisältä unohtunutta lompakkoa.
Omassa amerikan fordissani on ärsyttävä mutta ilmeisen tarkoituksella tehty ominaisuus että se ei D-asennossa pysy tyhjäkäynnilläkään paikallaan ellei jalka ole kevyesti jarrulla, eikä vaihdevalitsinta saa käännettyä P-asennosta pois ellei samaan aikaan paina jarrua.
Tässä Kielyn tapauksessa en oikein usko tuollaiseen, auto näyttää siltä että se on voinut hyvinkin pyöriä tuossa hiekkarannalla kyljen kautta ympäri ennen veteen päätymistään, ellei nuo vauriot sitten ole tullut kun autoa on käännetty rannalle hinaamista varten.