Petäjäveden niittokonesurma

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
mardy
Alibin satunnaislukija
Viestit: 61
Liittynyt: Ke Kesä 13, 2007 9:53 pm

Petäjäveden niittokonesurma

Viesti Kirjoittaja mardy »

Hatarat muistikuvat mulla, josko joku osaisi kertoa enempi?

Lis.
Muistaakseni siinä veli tappoi toisen ajamalla niittypuimurilla yli?
McAbre
Sabrina Duncan
Viestit: 369
Liittynyt: Ti Heinä 03, 2007 9:57 pm
Paikkakunta: Väli-Suomi

Viesti Kirjoittaja McAbre »

Alibin sivuilta tuttu, mutten muista paljoakaan enempää kuin aiheen aloittaja. Savossa taisi tapahtua ja viinalla oli osuutta.
mardy
Alibin satunnaislukija
Viestit: 61
Liittynyt: Ke Kesä 13, 2007 9:53 pm

Viesti Kirjoittaja mardy »

Tästä ei ole tullut lisää esille. :?
Coyote
Sofia Karppi
Viestit: 425
Liittynyt: Ti Maalis 04, 2008 5:48 pm
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja Coyote »

Vai mahtaisiko kyseessä olla Petäjävedellä sattunut lautasniittokoneella tehty murha? Hämärän muistikuvan mukaan veljeksistä nuorempi oli lähtenyt keskinäisen riidan päätteeksi humalassa pellolle töihin ja vanhempi veli oli tullut perässä pellolle estämään veljeään ajamasta kännissä. Tästä suivaantunut pikkuveli päätti sitten ajaa vanhemman veljensä yli. Lautasniittokoneessa on yleensä neljä pyörivää lautasta joissa on joka lautasessa neljä terää kiinni. Koska kyseinen laite kulkee aika lähellä maan pintaa (suunnilleen nilkan korkeudella) jokainen voi miettiä kuinka siinä käy. Verrattavissa ruohonleikkuriin jossa ei ole teräsuojaa...Ja jos oikein muistan niin pikkuveli oli vielä varmuuden vuoksi ajanut uudelleen maassa makaavan veljensä yli.
Ed
Neuvoja-Jack
Viestit: 547
Liittynyt: Su Heinä 29, 2007 11:52 pm

Viesti Kirjoittaja Ed »

Maalaismurhissa on jotain kiehtovaa verrattuna lähiöpuukotuksiin.
Niittokone, kaivosta kuuluva vaikerrus, muumioitunut vanhaisäntä lypsykoneen suutin nivusissaan.
Kaunista, katoavaa perinnettä.
Is it not fine to dance and sing
while the bells of death do ring?
Avatar
Blues
Rico Tubbs
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2007 3:11 pm
Paikkakunta: Aurinkoinen Etelä

Viesti Kirjoittaja Blues »

Heinäkuun 12.päivänä 1990 Surmasi Petäjävetelainen 55-vuotias maanviljelijä Jouko S. 65-vuotiaan maanviljelijä veljensä Martti S.:n ajamalla tämän yli niittokoneella.

Jouko palasi hoitamaan kotitilaansa avioeronsa ja oman yrityksensä konkurssin jälkeen kaksi vuotta aiemmin. Vaikka sairaalloinen Martti hoitikin lähestulkoon vain talon yhteydessä olleen kaupan toimintaa, oli tällä karjanmistajana ja ilmeisesti vanhempana suurin päätösvalta talon asioista.

Joukon ja Martin välit olivat kireät ja Joukon runsas alkoholin käyttö aiheutti närää absolutisti Martissa.

Jouko joi kaupasta olutta koritolkulla ja otti rahaa kaupan kassasta kun sitä viinan hankkimiseen tarvitsi.

Surmaa edeltävänä päivänä oli Martti unohtanut auton avaimensa autoon ja Jouko käytti tilaisuutta hyväkseen hakemalla lastin alkoholia Keuruun Alkosta.

Seuraavana aamuna Jouko nautti aamupalaksi noin kolmasosan hankkimastaan vodka-pullosta. Iltapäivällä hän sai päähänsä lähteä niittämään heinää pellolta traktoriin kytketyn ns. Lautasniittokoneen kanssa.

Koneella työskennellessä seurataan sekä niittokoneen kulkua, että traktorin menosuuntaa.
Martin omistamasta VALMET 66-YY traktorista oli hyvä näkyvyys joka suuntaan.
Niittokoneen voimansiirto ei mene päälle traktorin liikkuessa eteenpäin. Lautasniittokoneen leikkaavia teriä pyörittävät kiilahihnat, terät tulevat ulos keskipakoisvoiman vuoksi, eikä näitä voida ihmisen painosta pysäyttää.
Jos siis niittokone törmää ihmiseen, kaatuu hän sen päälle, niittokone ei myöskään nouse ihmisen päälle jos ihminen sattumalta makaa maassa.
Terät kulkevat niin matalalla, että sänkeä jää pellolle noin 5cm, terien alla, maatamyöten, kulkee teräslevy. Jos kuvitellaan ihmisen jäävän teriin, pitäisi hänen mennä koneesta läpi, tai siirtyä sivuun.
Jouko tiesi ja tunsi koneen toiminnan yhtä hyvin kuin veljensäkin.

Marttia suututti Joukon päätös niittää heinää humalassa, ja vielä kun alkoi satamaankin. Lisäksi Jouko ajoi Martin mielestä liian lujaa ja holtittomasti. Niinpä Martti päätti lähteä kieltämään veljeään niittotöistä.

Jouko oli ehtinyt niittää puolet pellosta Martin saapuessa paikalle.
"Kun Martti tuli pellolle, olin juuri ajamassa poispäin hänestä, sen koommin en häntä muista nähneeni..." kertoi Jouko poliisille tapahtuman jälkeen.

Poliisi löysi Joukon navetan luota piileskelemästä saapuessaan paikalle. Alcometer kertoi alkoholilukemaksi 2,8 promillea.

"Ollessani niittämässä pellon eteläpäässä, huomasin äkkiä, että Martti putosi leikkuukoneesta mykkyrässä jalat edellä pellolle...""En ollut huomannut häntä koska olin katsonut juuri sillä hetkellä eteenpäin..."

Kun Jouko oli huomannut Martin kuolleen, ja todenneen pahoin silpoutuneesta miehestä, ettei mitään ollut tehtävissä, oli hän ajanut heti kotiin.
Hän kertoi yrittäneensä soittaa apua, muttei ollut kyennyt. Paikalle saapunutta naapuriaan hän oli pyytänyt soittamaan ambulanssin ja juossut sen jälkeen itse pellolle hakemaan Martin auton pois.

Joukon käsityksen mukaan Martin on täytynyt maata pellolla sillä puolella, missä leikkuukone oli. Edelleen hän oli selvittänyt, kuinka Martti oli sairastanut aivoverenvuodon ja tästä syystä hän on voinut tuupertua maahan.
Jouko kertoi myös, että hieman ennen Martin leikkuukoneesta putoamista, "ei kone ollut toiminut kunnolla".
Jouko oli myös maininnut Martin tulleen kieltämään häntä, mutta perui puheensa hetken kuluttua.

Pellolla tehdyissä tutkimuksissa selvisi, että Jouko oli ajanut yhtä sivua terät niin korkealla, ettei heinä ollut edes leikkaantunut vaan ainoastaan lakoontunut.

Vainaja löytyi noin 35 metrin päästä traktorista. Jälkien mukaan törmäys oli tapahtunut ainakin viisi metriä ennen pahoin silpoutuneen vainajan löytöpaikkaa ja törmäyksen jälkeenkin oli ajettu vielä ainakin kymmenen metriä.

Jouko pidätettiin 12.7.90 törkeästä rattijuopumuksesta ja kuolemantuottamuksesta, vangittiin 16.7.90 ja vapautettiin 23.7.90, samalla hänet määrättiin matkustuskieltoon 3.9.90 asti.

17.12.90 päästiin vihdoin oikeuskäsittelyyn. Syyte kuolemantuottamuksesta oli vaihtunut syytteeseen taposta.

Martille ruumiinavauksen tehnyt lääkäri kertoi Martin polvien alapuolella ilmenneiden haavojen syntyneen kamppailusta juoksuvauhtia päälle tulevan niittokoneen edessä. Uhri oli siis ollut pystyssä, sen kertoivat haavojen suunnat. Jos uhri olisi maannut pellolla, olisivat haavat olleen toisen suuntaiset.
Pitkässä esityksessään lääkäri tukeutui lukuisiin valokuviin ja muuhun aineistoon, jotka kertoivat omaa karua kieltään Martin silpoutumisesta leikkureissa.

Tapahtumaa oli rekonstruoitu uhria pienemmän nuken, sekä sianruhon kanssa, kumpikaan ei mennyt laitteen lävitse, vaan pyöri laitteen edellä.
Kokeellisesti ei voitu määrittää millaisesta matkasta tai ajasta oli uhrin kohdalla ollut kysymys.

Jyväskylän kihlakunnanoikeus antoi jutussa päätöksensä 28.12.90 siinä sanotaan:
"Jouko S. on ainakin 2 promillen humalassa ajaessaan ns.lautasniittokoneella varustettua traktoria sekä Martti S.:n tultua pellolle kieltämään Joukolta heinänkaadon sateella, tahallaan surmannut Martin ajamalla lautasniittokoneella tämän päälle. Martin vasen reisi on leikkautunut täysin poikki sekä valtimot ja laskimot täysin katkenneet. Seurauksena on ollut ankara verenvuoto, mihin Martti on heti kuollut. Kuolemaan myötävaikuttivat monet vakavat vammat päässä ja ympäri ruumista."

Kihlakunnanoikeus tuomitsi Jouko S.:n yksin teoin tehdystä törkeästä rattijuopumuksesta ja taposta 12.7.90 yhdeksäksi vuodeksi vankeuteen.

Muista ajorikoksistaan traktorilla hänelle tuomittiin sakkoja ja kolme kuukautta vankeutta. Yhdistettynä 9 vuotta ja 1 kuukausi.

Heti päätöksen jälkeen ilmoitti Jouko S.:n avustaja asiakkaansa tyytymättömyyden päätökseen.

Edit: hups, olipa osa kopioinnista kadonnut.
Niin ja Lähdehän on Alibi 3/91
Viimeksi muokannut Blues, Ma Helmi 09, 2009 7:23 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.
otus
Axel Foley
Viestit: 2329
Liittynyt: Ke Tammi 02, 2008 7:00 pm
Paikkakunta: Youranus

Viesti Kirjoittaja otus »

Hyi helvata, mahtanut hieman ehkä veri lentää.. ja Jouko se se vaan "teki työtään laulellen"..


Ps: Kiitos Blues.

Ja Bluesin selventävän kirjoituksen ansiosta voisi taasen otsikkoa muuttaa ketjun aloittaneen toimesta vaikkapa muotoon -> Petäjäveden niittokone surma.
Jos alkaa pännii, niin anna bannii..
kakojootti
Olivia Benson
Viestit: 707
Liittynyt: Ti Kesä 24, 2008 5:07 pm
Paikkakunta: karu pohjola

Viesti Kirjoittaja kakojootti »

Aika karuu jälkee ollu. huhhuh. :shock:
Kyllä skitskofrenia aina yksin olemisen voittaa.
Scythe

Viesti Kirjoittaja Scythe »

Muistan rikospaikkakuvan jostain tuon ajan lehdestä. Siinä uhri makasi pellolla selällään, toinen jalka oli leikkautunut irti reiden kohdalta. Verta oli kaikkialla melkoisesti. Nykyään ei tuollaisia kuvia edes olisi lehdissä. Kertakaikkisen karu rikos.
Avatar
Blues
Rico Tubbs
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2007 3:11 pm
Paikkakunta: Aurinkoinen Etelä

Viesti Kirjoittaja Blues »

No tuossa lähteenäni toimineessa Alibissa oli kannessa pieni värikuva ja sisäsivuilla sitten mustavalkeita, että ihan hyvin oli setä siivutettu.
Jos oikein jaksan joskus ponnistaa voin niitä kuviakin tänne linkin taakse laittaa.
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.
mardy
Alibin satunnaislukija
Viestit: 61
Liittynyt: Ke Kesä 13, 2007 9:53 pm

Re: Petäjäveden niittokonesurma

Viesti Kirjoittaja mardy »

Kiitos Blues.

Tuossa on kyllä aika karua jälkeä tosiaan saatu aikaiseksi, hyi olkoon :/
Avatar
Geissimummo
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1392
Liittynyt: Su Huhti 20, 2008 4:03 pm

Petäjäveden niittokonesurma

Viesti Kirjoittaja Geissimummo »

Aloitin juuri uuden keskustelun samasta aiheesta, koska en huomannut tätä. Kuukausi sitten ilmestyneessä Alibissa (8/10) on niittokone-surmasta juttua. Minua lähinnä kiinnostaisi Alibissa 3/91 olleet kuvat kuolleesta Marttista.

http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic.php?f=11&t=9516
Ystävä ei ole mitään muuta, kuin tuttu vihollinen.
A friend is nothing, but an known enemy.
Orca
Alibin satunnaislukija
Viestit: 65
Liittynyt: Su Helmi 01, 2009 1:30 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: Petäjäveden niittokonesurma

Viesti Kirjoittaja Orca »

Varmasti on ilkeää jälkeä tullut, mikäli kaikille ei ole tuttu millainen on lautasniittokone niin tässä videopätkää: http://www.youtube.com/watch?v=gqtmTirUWxw , kohdassa 1:15 näkyy hyvin millä tavoin lautaset pyörivät.
"Poverty is the mother of crime" -Marcus Aurelius
Avatar
Geissimummo
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1392
Liittynyt: Su Huhti 20, 2008 4:03 pm

Re: Petäjäveden niittokonesurma

Viesti Kirjoittaja Geissimummo »

Osaan vain kuvitella miltä mun kissastani on tuntunut, kun se joutui tuollaiseen koneeseen :cry:
Ystävä ei ole mitään muuta, kuin tuttu vihollinen.
A friend is nothing, but an known enemy.
Avatar
Blues
Rico Tubbs
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2007 3:11 pm
Paikkakunta: Aurinkoinen Etelä

Re: Petäjäveden niittokonesurma

Viesti Kirjoittaja Blues »

Pahoittelen täydellistä unohdusta, lupaan kuvia heti kun löydän skannerin virtajohdon.
Toivottavasti ei mene toista puoltatoista vuotta :roll:
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.
Vastaa Viestiin