Hoitaja myrkyttäjänä

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Tampereen Tyttö
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5172
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 8:18 pm

Viesti Kirjoittaja Tampereen Tyttö »

Ja vielä. Ihminen voi joutua vaikkapa onnettomuuteen, jonka johdosta vammautuu vaikeasti. Tai synnytyksessä voi vammautua.
Voipi myös sairastua sairauteen, joka vammauttaa vaikeasti.

Mitäs heille tehdään?

Ja todella kun ei aina voi varmasti tietää onko syntyvä lapsi vammainen. Silti syntyy vammaisia, vaikka seulontoja tehdään.
Mielestäni melko hyvin asiasta puhui vaikeasti syntymästään saakka cp-vammainen mies. Hän piti kovin loukkaavana sitä, että vammaisista ikäänkuin halutaan päästä kokonaan eroon, mm. sikiöseulonnoilla.

Itse tykkään, että seulontoihin menkööt ne jotka haluavat. Joku ihminen voi haluta ottaa vastaan lapsen, vaikka tämä ei olisi terve.
Eihän vanhojakaan enää surmata, yhteiskunnalla on varaa hyvinkin hoitaa vanhansa ja sairaansa. Voi olla hyväksikin nähdä erilaisuutta.

Kuka laatisi kriteerit sille kuka on liian vammainen saadakseen elää?
-Takuulla, sano Tampereenlikka!

kahvitar
Jane Marple
Viestit: 1002
Liittynyt: Ke Huhti 11, 2007 12:14 pm

Viesti Kirjoittaja kahvitar »

Vammaisista. Minä voin ihan rehellisesti sanoa, että tekisin ehdottomasti abortin jos selviäisi, että lapsi on vaikeasti vammainen, nimenomaan vaikeasti vammainen eli paljon pahempi kuin vaikkapa Downin syndrooma. Downin syndroomaa sairastavat pystyvät yleensä elämään hyvinkin itsenäistä elämää ja ovat omatoimisia.

Minäkään en koe, että sellainen on ihmisarvoista elämää, että makaa sängyssään koko elämän pystymättä liikkumaan, puhumaan, keskustelemaan, ylipäänsä tekemään mitään koko elämänsä aikana.

Se on myös totta, että tervekin voi vammautua, mutta mielestäni ei voi lähteä siitä liikkeelle, että alkaa pelätä pahinta. Eihän kukaan mene naimisiinkaan siinä luulossa tai pelossa, että avioero tulee.
Tässä minun mietteitäni.

Tattoo
Hetty Wainthropp
Viestit: 478
Liittynyt: To Heinä 05, 2007 2:28 am

Viesti Kirjoittaja Tattoo »

Mäkin kyllä ymmärrän "töpseli seinästä"-meiningin, elintomintojen koneellisen ylläpidon lopettamisen henkilön omasta tahdosta, tai joissain tapauksissa omaisten suostumuksella.

Aivokuollut on "hieman" eri asia kuin esim. kehitysvammainen.

On hyvä että seulontaa on ja että voi päättää haluaako lapsen pitää, se on aina iso vastuu ja varmasti raskastakin huolehtia lapsesta, eteenkin esim. kehitysvammaisesta lapsesta

Ihminen voi kuitenkin olla täysin terve noin järjeltään ja muuten, mutta ulkoiset ominaisuudet on hieman epäonnistuneet, rajan veto olis vaikeaa ja aika ihmisyyttä loukkaavaa...miksipä ei sitten voitaisi samalla lopettaa myös skitsofreenikot, syöpää sairastavat lapset ja kaikki muutkin pikkuvikaiset.

Eutanasiankin ymmärrän jos se tehdään ihmisen omasta tahdosta esim. parantumattoman ja kivuliaan sairauden vuoksi, kehitysvamma ei kuitenkaan ole sellainen asia mikä tuottaisi välttämättä tuskaa, miten ihminen voisi tietää millaista on elää täysin terveen ihmisen elämää, kun ei sellainen ole koskaan ollut ?...ja jos on elämäniloinen ja ymmärryksen omaava ihminen vaikkakin hieman "viallinen" niin sellainenko ansaitsisi sitten tulla poistetuksi?

En haluaisi elää yhteiskunnassa jossa langetetaan kuolemantuomioita ihmisille joiden ainoa "rikos" on olla jotain muuta kuin valtaosa ihmisistä.

Olen kyllä kauhistunt mikäli "hoitajaa" ei tuomittaisi murhista pelkästään sen takia että uhrit oli vaikeastivammaisia jos kyseessä selkeästi tahallinen ja harkittu teko...hoitovirheet erikseen.
Viimeksi muokannut Tattoo, Su Elo 12, 2007 2:24 am. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Kalessin
Adrian Monk
Viestit: 2942
Liittynyt: Ke Touko 30, 2007 3:26 pm
Paikkakunta: Maameri, läntiset rajavedet

Viesti Kirjoittaja Kalessin »

Surku kirjoitti:Mun mielestä pitäisi olla jokin sellainen laki, että se olisi kiellettyä synnyttää vaikeasti vammaisia. Odotusajalla tulisi tehdä pakolliset tutkimukset ja jos siinä havaittaisiin, ettei sikiö synnyttyään pysty ikinä elää normaalia elämää, vaan olisi koko elämänsä jonkun toisen ihmisen holhottavana eikä välttämättä edes eläisi aikuiseksi - niin siinä tapauksessa pitäisi olla jokin pakko-abortti.

Minusta se vain on jotenkin tosi julmaa ja vastuutonta synnyttää vammainen lapsi, jos on siis jo ajoissa tiennyt sen olevan vammainen. Ymmärrän kyllä, että jotkut uskonnolliset fanaatikot ja muut hörhöt eivät ikinä hyväksyisi tämmöstä. Se ei kuitenkaan ole mitään elämän kunnioittamista jos tieten tahtoen antaa lapsellensa tuskaisen ja avuttoman elämän vaikeasti vammaisena. :!:
mä en ole uskonnollinen fanaatikko ja itse en koskaan haluaisi synnyttää vammaista lasta, jos tietäisin että elämästä tulee sille ja itselle kohtuuttoman vaikeaa, mutta nyt on kyllä pakko vähän ihmetellä sun kommentteja...en tiedä tarkoitatko niitä provoiksi, vai onko maailmasi todella niin mustavalkoinen, että uskot esim. edellä kirjoittamaasi paatokseen? pakko-abortti??? jo ajatus pakko-abortista, suomessa alkaa hirvittää, ja kyseinen toimenpide ihan verrattavissa siihen, että naisilta vietäisiin valinnanvapaus teettää abortti halutessaan. jokaisella on oikeus päättää omasta ruumiistaan, oli kyseessä abortti tai vammaisenlapsen synnyttäminen. nousisitko itse barrikaidelle abortti-oikeuden puolesta ja jos tekisit niin, niin miten pakkotoimet auttaisivat naisen tai lapsen asemaa, sehän riistäisi meiltä sen jo kovalla työllä taistellun edun eli valinnan vapauden???? :roll:

muok. ja toisekseen, jos kerran mielestäsi kriteeri on, että on koko elämänsä muiden autettavana ja ns. "avuton" niin pitäisikö sellaisetkin päästää päiviltään, jotka nuoruuden huumassa hyppäävät laiturilta, katkaisevat niskansa ja halvaantuvat 2.niskanikamasta alaspäin. todellisuus on silloin, se, että henkilö on neliraajahalvaantunut, ei kykene hengittämään itse, jolloin tarvitsee lopun ikää hengityskonetta ja näin ollen koko ajan 24/7 toisen ihmisen apua. mutta siitä huolimatta pää pelaa kuitenkin, on orientoitunut ja henkisesti "terve". eli hiukan tarkennusta kaipaisin oudohkoon kommenttiisi.
"Ei ne karhutkaan koko aikaa riehu, ne vetää välillä puolukoita". -Kummeli, Kultakuume-

blackwidow

surku vs poppoo

Viesti Kirjoittaja blackwidow »

..
Viimeksi muokannut blackwidow, Ma Loka 08, 2007 1:30 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Kalessin
Adrian Monk
Viestit: 2942
Liittynyt: Ke Touko 30, 2007 3:26 pm
Paikkakunta: Maameri, läntiset rajavedet

Viesti Kirjoittaja Kalessin »

mun kohdalla kyse ei ole henkilökohtaisuuksista, vaan näkemyserosta, joista yleensä keskustelut syntyvät.
"Ei ne karhutkaan koko aikaa riehu, ne vetää välillä puolukoita". -Kummeli, Kultakuume-

Geepo
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 114
Liittynyt: Ma Huhti 23, 2007 6:36 pm

Viesti Kirjoittaja Geepo »

Siru: miten se laitokseen tutustuminen muuttaisi totuutta?

ja miten niin luonto korjaa jo alussa pois,kun sitten kuitenkin syntyy näitä kehareita,jotka eivät omillaan todellakaan pärjää???jos pärjäisivät,ei niitä hoitolaitoksia tarvittaisi+se että jos vaikka ne varsinkin tietoisesti vammaisen synnyttäneet ottaisivat ITSE vastuun siitä vammaisesta lapsestaan eikä laittaisi yhteiskunnan hoidettavaksi..
Heikot itkevät
Vahvat nauravat
Viisaat hymyilevät

anni
Alibin satunnaislukija
Viestit: 64
Liittynyt: Pe Touko 11, 2007 8:32 pm

Viesti Kirjoittaja anni »

Toi pakko-abortti mistä surku kirjoitti;
siitä ei ole mahdottoman pitkää aikaa kun vammaisia vielä kohdeltiin ala-arvoisesti.
- tehtiin näitä abortteja pelkästään sen takia että äiti oli vammainen....
- samoin sterilisaatioita.....
Mielestäni asiat on menneet kuitenkin parempaan päin.
Tuskin se abortin tekeminen on helppo juttu vaikka tietäisi lapsen olevan vammainen.
Se vammainen lapsi voi olla ainoa minkä "luoja" suo.

kahvitar
Jane Marple
Viestit: 1002
Liittynyt: Ke Huhti 11, 2007 12:14 pm

Viesti Kirjoittaja kahvitar »

Vielä luin jotain palstaa, jossa oli joku aihe vammaisiin liittyen, siellä moni oli töissä vaikeasti vammaisten hoitolaitoksessa ja kirjoitti ihan suoraan, että tekisi mielummin abortin kuin synnyttäisi vaikeasti vammaisen lapsen.

Ja tässä vaikeasti vammainen tarkoittaa sellaista, jolla ei ole juuri mitään, lähestulkoon sama kuin aivokuollut. Ei mitään järjellistä ajattelutoimintaa, ei liikunta- tai puhekykyä. Päivät menee sängyssä maatessa.

Se on eri asia jos joku loukkaantuu ja vammautuu sen puolesta. Mutta jos siinä loukkaantuessa tulee ns. vihannekseksi niin kyllä minä voin myöntää, että siinä tapauksessa jos sukulaiseni olisi tuollainen vihannes eli ei mitään toimintaa tai järkeä niin ehdottomasti haluaisin hänen kärsimyksensä lopetettavan.

Se, että neliraajahalvaantuu niin siinä yleensä säilyy vielä aivotoiminta eli järki on ihan normaalin ihmisen. Se on toki ihmiselle kova paikka, mutta hän ei monen vaikeasti vammaisen tavoin ole silti vielä vihannestilassa.

Mielestäni vaikeasti vammaisia ei tarvitsisi tuoda tänne kärsimään enää lisää jos on mahdollista päättää heidän elämänsä jo abortilla. Eihän se ola elämää, että maataan vain ja mitään ei osata, ei puhua tai liikkua tai edes ajatella.

Siru
Nikke Knakkertton
Viestit: 177
Liittynyt: Ma Heinä 23, 2007 7:12 pm

Viesti Kirjoittaja Siru »

Geepo kirjoitti:Siru: miten se laitokseen tutustuminen muuttaisi totuutta?
Kehitysvammaiset ja down syndroomaa sairastavat ihmiset ovat aidoimpia ihmisiä joita olen koskaan tavannut. Laitokset ovat lämminhenkisiä paikkoja ja hoitajat välittävät asukkaiden hyvinvoinnista antaen heille parhaimman mahdollisen ympäristön elää ja jopa itsenäistyä. He sanovat suoraan mitä ajattelevat ja he näyttävät tunteensa - oli ne sitten positiivisia tai negatiivisia.
Laitoksessa ei todellakaan ole mikään "sairaalasänkymeininki", vaan heillä jokaisella on oma huone - niin kuin meillä taviksilla kotona. Ehkä jopa sinunkin ennakkoluulot voisi muuttua käynnin yhteydessä.
Geepo kirjoitti:ja miten niin luonto korjaa jo alussa pois,kun sitten kuitenkin syntyy näitä kehareita,jotka eivät omillaan todellakaan pärjää???
Miksi keskenmenoja on? Miksi vauvat syntyvät kuolleena? Se on luonnon oma keino ottaa pois sellaiset yksilöt, joilla ei ole minkään valtakunnan mahdollisuutta pärjätä tässä julmassa maailmassa.

Edelleen olen sitä mieltä, että jokainen vanhempi voi halutessaan päättää itse lapsensa kohtalosta. Oli hän sitten vakaasti uskovainen tai ei. Mutta pakkoabortti ei ole ratkaisu siihen täydelliseen maailmaan, jota niin moni tuntuu kaipaavan.

viikate
Sofia Karppi
Viestit: 443
Liittynyt: Su Kesä 17, 2007 9:22 pm

Viesti Kirjoittaja viikate »

Kyllikki S kirjoitti: Tästä olen ihan pihalla. Eikö sairaanhoitajilla tosiaan ole enää psykologisia testejä kuten aikaisemmin?
Helsingin AMK (stadia) on sieltä valmistuneen sairaanhoitaja kolleegan mukaan luopunut psykologisista testeitä jo muutamia vuosia sitten. Pääsykokeissa ei ole muuta kuin aineistokoe ja opettajien haastattelu. Tarkastin koulun sivuilta eikä siellä puhuttu mitään mainintaa psykologisista testeistä.

Omat kokemukset sairaanhoitajien psykologisista testeistä ei ole kovin hyviä. Olen törmännyt opiskelijoihin mm. omana opiskeluaikana jotka ovat olleet pakkohoidossa suljetulla, joutuneet syömään vahvoja psyykelääkkeitä ja käymään avopuolella opistojen aikana. Sitten löytyy päihdeongelmaisia opiskelijoita jotka käyttävät mm. rauhoittavia, extacya, alkoholia ja jopa amfetamiinia.
Sen verran täytyy kuitenkin sanoa että pahimmat hullut ovat todennäköisesti karsiutuneet sillä olen törmännyt lukuisiin psyykepotilaisiin jotka ovat kertoneet käyneensä lähihoitaja/sairaanhoitaja koulun pääsykokeissa mutteivat päässeet.

pmv
Alibin satunnaislukija
Viestit: 62
Liittynyt: Pe Elo 10, 2007 3:39 pm

Viesti Kirjoittaja pmv »

Myrkyttämisestä epäilty sairaanhoitaja on vangittu
Julkaistu: 11.8.2007 20:48
Päivitetty: 12.8.2007 14:45

Marjo Valtavaara / helsingin sanomat

Kehitysvammaisten myrkyttämisestä epäilty sairaanhoitaja on vangittu. Naista epäillään kahdesta murhasta, törkeästä pahoinpitelystä ja murhan yrityksestä.

Poliisi epäilee hieman alle 30-vuotiaan sairaanhoitajanaisen myrkyttäneen kaksi kehitysvammaista Ylisen kuntoutuskeskuksessa. 54-vuotias mies kuoli heinäkuun lopulla ja 79-vuotias nainen viikko sitten.

Pirkanmaalla asuva nainen ehti olla työssään vain kuukauden. Epäillyllä sairaanhoitajalla on työkokemusta useasta hoitolaitoksesta. Hänellä ei ole aiempaa rikosrekisteriä.

Ylisen kuntoutuskeskus on Pirkanmaan sosiaalipalvelujen kuntayhtymän omistama laitos, jossa on noin 300 paikkaa kehitysvammaisille.

Naprapath
Susikoski
Viestit: 41
Liittynyt: Ti Elo 07, 2007 12:10 pm

Viesti Kirjoittaja Naprapath »

Onhan kiperä aihe, mutta hieman pohdintaa:

Ihminen on leikkinyt jumalaa jo vuosikaudet "hoitamalla" sairaita koneiden avulla ja pitänyt kuolemankielissä olevat väkisin hengissä.

Olisiko jumala-ihmisen aika alkaa huolehtia luonnollisesta poistumisesta tappamalla "turhat" yksilöt jo syntyessä tai mahdollisen vammauttavan onnettomuuden jälkeen. Tällöinhän vain "parhaat" eli yhteiskunnallisesti tehokkaimmat yksilöt selviäisivät. Samalla voisimme rajoittaa syntyvyyttä. Perustetaan virasto, josta pitää hakea lupaa synnyttää. Mikäli lupaa ei heru, vastauksena on automaattisesti abortti.

Tämä kuulostaa kaukaa haetulta, mutta olisi ratkaisu moneen ongelmaan: liikakansoittuminen, köyhyys, nälänhätä, rikollisuus...

Lisäksi voisimme tutkia synnyttävien vanhempien äo:n. Mikäli luku olisi alle keskiarvon --> abortti. Näin tieteet kehittyisivät, eikä lopulta olisi enää "tyhmiä" ihmisiä.

Kapitalistisessa maailmassa tämäkin luultavasti toimisi vain vaikutusvaltaisimpien (lue: rikkaimpien) hyväksi.


Itsehän olen sitä mieltä, että jokainen joka lastaan rakastaa saisi sen pitää. Sillä edellytyksellä, että itse pystyisi lapsestaan huolehtimaan. Vertaa köyhä ihminen, jolle syntyy viides terve lapsi vs. rikas, jolla kehitysvammainen. Tällöin abortoisin köyhän lapsen.

Cicciolina
Neuvoja-Jack
Viestit: 522
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 1:17 am

Viesti Kirjoittaja Cicciolina »

Ehkäpä siksi tänne maailmaan myös meidän "terveiden" lisäksi syntyy, Luojan luomana näitä kehitykseltään erilaisia, että muistaisimme ihmisyyden ja inhimillisyyden. Eihän tämä maailmakaan täydellinen ole!! JOKAISELLA ihmiselämällä on jokin tarkoitus.

viikate
Sofia Karppi
Viestit: 443
Liittynyt: Su Kesä 17, 2007 9:22 pm

Viesti Kirjoittaja viikate »

pmv kirjoitti:Myrkyttämisestä epäilty sairaanhoitaja on vangittu
Julkaistu: 11.8.2007 20:48
Päivitetty: 12.8.2007 14:45

Marjo Valtavaara / helsingin sanomat

Kehitysvammaisten myrkyttämisestä epäilty sairaanhoitaja on vangittu. Naista epäillään kahdesta murhasta, törkeästä pahoinpitelystä ja murhan yrityksestä.

Uhreja siis alkaa paljastumaan lisää ja nähtäväksi jää kuinka suureksi luku nousee. Kyseessä ei ollut sairaanhoitajan ensimmäinen työpaikka joten saattaa viedä tovin kun vanhoja kuolemia selvitellään.

Vastaa Viestiin