Pyöräilijätytön puukotus - Varkaus 2012

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17110
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Re: Pyöräilijätytön puukotus, Varkaus 2012

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Savonlinnalainen Terttu Kosonen menetti tyttärensä väkivaltaisen puukotuksen uhrina kuusi vuotta sitten — Suru tekee hitaaksi, mutta on vain mentävä eteenpäin

Sanotaan, että suru menee tietyn kaavan mukaan — Terttu Kososen mukaan kaikilla se ei mene niin.

Oli vuosi 2012 ja kevät.
Varkautelaisen perheen kuopus Jenna oli silloin 17-vuotias.
— Jenna halusi lähteä kahden kaverinsa kanssa ensi kertaa sinä keväänä pyörällä kaupungille. Tarjosin heille kyllä kyytiäkin, muistelee Jennan äiti, savonlinnalainen Terttu Kosonen kuuden vuoden takaisia tapahtumia.

Samaan aikaan tuntematon, mielenterveysongelmista kärsivä mies, halusi vankimielisairaalaan. Hän osti puukon marketista ja päätti tappaa ensimmäisen vastaantulijan.
Mies kohtasi Jennan kavereineen kevyen liikenteen väylällä järkyttävin seurauksin.

Suru tekee hitaaksi. Aika kulkee kovaa vauhtia eteenpäin, mutta itse olet hidas.
— Jennan isoveli soitti ja sanoi, että Jenna makaa maassa.
— Sanoin, että älä tuommoista sano, ei saa laskea leikkiä tuollaisella asialla, Terttu Kosonen muistaa.

Tapahtuneesta jäi paljon kysymyksiä.
— Miksi mies ei hakannut vaikka maata puukollaan?

Kosonen on ihmetellyt myös sitä, miksi tyttären ystäviä ei viety tilanteesta pois.
— He näkivät ihan kaiken — puukotuksenkin. He seisoivat poliisin nauhojen keskellä ja katsoivat, kuinka ensimmäisenä paikalle tullut poliisi yritti elvyttää Jennaa.
Terttu Kosonen itse ei päässyt tyttärensä luo.
—  Soitin työkaverini apuun. Olin shokissa. Ainoa ajatukseni oli, että tämä ei voi olla totta!
Myöhemmin äidille kerrottiin, että Jennaa yritettiin elvyttää tunnin ajan — turhaan.
— Ihmiset pitivät minusta huolta. Papin rouva tuli luokseni, soitti tädilleni ja sanoi, että minua ei saa jättää yksin. Seurakunnasta kävi työntekijä juttelemassa. Se oli suuri apu toipumisessa.

Terttu Kososella on myös vuosina 1989 ja 1991 syntyneet pojat. Surmapaikalle sattunut Jennan isoveli meni kaikesta näkemästään niin shokkiin, että joutui sairaalahoitoon. Tyttären, siskon ja lapsenlapsen väkivaltainen kuolema järkytti ja muutti kaikkien läheisten elämän pysyvästi.

Terttu Kosonen oli eronnut lastensa isästä jo aiemmin.
— Jennan kohtalo sotki hänen työasiansa pitkäksi aikaa. Isä ja tytär olivat hyvin läheisiä toisilleen.

Tieto henkirikoksesta levisi ja järkytti pienessä kaupungissa. Monet, ihan tuntemattomatkin ihmiset, lähettivät Jennan perheelle kukkia ja suruadresseja.

Terttu Kosonen muistaa, kuinka ensimmäisinä päivinä tyttären kuoleman jälkeen kotiin tuodut kukkalähetykset tuntuivat jotenkin pahalta.
– Mutta nyt, kun aikaa on kulunut, olen alkanut ajatella, että olisi ollut ahdistavampaa, jos kukaan ei olisi reagoinut mitenkään. Nuoren ihmisen kuolema on kuitenkin aina epätavallinen asia.

Pöydällä on Jennan vanhojentanssikuva ja lehtileikkeitä, joista yhdessä lukee: ”17-vuotias mielivaltaisen puukotuksen uhrina kuollut oli iloinen, avoin, sosiaalinen, Varkauden nuorisovaltuuston aktiivi ja seurakuntanuori”.
— Minulla meni kauan tuon taftimekon silitykseen, Terttu Kosonen sanoo ja katsoo tyttärensä kuvaa.

Sanotaan, että suru menee tietyn kaavan mukaan. Terttu Kososen mukaan kaikilla se ei mene niin.
— Ensishokin jälkeen olin koko ajan hirveän vihainen kaikille. Tiuskin viattomille läheisilleni ja ketutti ihan hirveästi. Joka aamu heräsin ja kelasin, mitä oli tapahtunut. Minulla ei ollut enää mitään.

Sitten tuli häpeä.
—  Miksi juuri minulle kävi näin? Joku sanoi minulle, että olin tehnyt jotakin todella pahaa, kun minua noin rangaistiin.
—  En syönyt, en vain muistanut syödä ja laihduin paljon. Myös toinen Jennan ystävistä lopetti syömisen.

Tyttären kuoleman jälkeen Terttu Kososelta meni muisti ja ajantaju. Puhelinliittymä katkaistiin, koska hän ei ollut muistanut maksaa laskua.
—  Suru tekee hitaaksi. Aika kulkee kovaa vauhtia eteenpäin, mutta itse olet hidas. Tiedän, että moni on samassa tilanteessa joutunut taloudellisiin vaikeuksiin.

Kosonen tietää myös sen, kuinka hiuskarvan varassa on se, ettei sureva ajaudu itsemurhaan.

Terttu Kosonen sanoo, että surevan pitää saada itsensä ulos, ei saa jäädä neljän seinän sisälle.
— Pitää keksiä vaikka tikusta asiaa, että saa itsensä ulos.

Surevaa ei myöskään saa jättää yksin, pitää olla ystävä, joka hoitaa asioita.
Terttu Kosonen löysi apua Henkirikoksen uhrien läheiset Huoma ry:n vertaistukiryhmästä. Hän käy edelleen juttelemassa Varkauden ryhmässä kerran kuussa.
— Yritin liian pitkään selvitä yksin. En ymmärtänyt pyytää apua. Ajattelin, että kukaan ei voi viedä sinua eteenpäin, itse on pärjättävä.
— Jennan kuolinilmoituksesta joku sanoi minulle, että miksi laitoit noin pienen, anopillakin oli ollut isompi. Ja: Miksi sinä suret, eihän sinulle käynyt kuinkaan? Ulkomailla kuolee rikoksen uhreina ihmisiä paljon enemmän kuin Suomessa.

Jennan haudalla on 13 enkeliä.
—Minun on vaikea mennä haudalle. Lapsena olin ujo ja arka. Nyt olen taas muuttunut sellaiseksi. Olen taantunut.


Jenna pienenä.
Jenna pienenä.
Jenna.jpg (48.44 KiB) Katsottu 12839 kertaa
Yhteiskunta laittaa surulle rajoja, mutta suru voi kestää. Kelalla sallittu surun pituus on kolme vuotta. Kosonen oli poissa töistä kaksi kuukautta ja sen päälle vielä seuraavan kesän.
— Jokainen käsittelee surua eri tavalla. Toinen tekee hienoja taideteoksia. Joku tekee ylitöitä hirveästi viisi vuotta ja sitten romahtaa. Minä lähdin kauppaan ostamaan yhtä kahvipakettia, että oli syy lähteä ulos.

Terttu Kosonen oli siivoojana sairaalassa Varkaudessa ja työkaveri, sairaanhoitaja, keksi, että nyt lähdetään kansalaisopiston ompelukurssille.
— Olin kauhean väsynyt, mutta lähdin mukaan, vaikka en edes pidä ompelusta. Siellä ompelukurssilla ei tarvinnut puhua asiasta kenellekään.

Terttu Kosonen muutti Varkaudesta Savonlinnaan vuonna 2014 auttamaan vanhaa isäänsä. Isä oli yksin, koska Kososen veli oli kuollut 1994 ja äiti vuonna 2011.
— Minun oli mentävä eteenpäin isäni ja poikieni vuoksi. Toinen pojista on jo omillaan ja toinen asuu isänsä kanssa Virtasalmella ja auttaa häntä maatilan töissä.

Kososen isä kuoli 2016 ja hän muutti vanhaan kotitaloonsa Savonlinnan Kaartilaan.
— Isäni oli viimeiset puoli vuotta Savonrannalla hoitokodissa. Ajattelin, että himputti sentään, kun Savonrannalla saakka pitää käydä katsomassa, mutta loppujen lopuksi isä tykkäsi olla siellä.

Nykyisin Terttu Kosonen tekee yötyötä siivoojana.
— Olen ehkä liikaa yksin. Joskus tulee mieleen, että soitanpa jollekin, mutta sitten tajuan, että kello on kaksi yöllä ja muut ihmiset nukkuvat. En jaksa aina pitää yhteyttä, kun olen niin väsynyt.
Miesystävä asuu Haminassa. Serkkuja ja täti asuvat Savonlinnassa.

Jennan hautajaisten jälkeen Terttu Kosonen sai lahjaksi pitkän tomaatin taimen, joka kuoli.
Nyt, kuusi vuotta myöhemmin, ikkunalla on isän haudalta tuotu pelargonia ja paljon pieniä tomaatintaimia. Kosonen aikoo istuttaa ne rantasaunan takana olevaan kasvihuoneeseen kun kevät koittaa.
— Jennan kuoleman jälkeen näin unia, joissa pidin sylissä vierasta vauvaa, jotain outoa lasta. En ole kuuteen vuoteen nähnyt unia Jennasta, mutta nyt hän on jälleen tullut uniini. Yhdessä unessa Jenna tuli luokseni jalassaan ihmeelliset eriparikengät.

Jennan tappaja pääsi vankimielisairaalaan.


Kymen Sanomat
2.4.2018 9:05

"Miksi sinä suret, eihän sinulle käynyt kuinkaan? Ulkomailla kuolee rikoksen uhreina ihmisiä paljon enemmän kuin Suomessa".

Nämä joidenkin sanomiset Jennan äidille ovat ns. suvakkiajattelua. Ehkä se lähtee siitä, että "Meillä on enemmän kuin ansaitsemme", (arkkipiispa Kari Mäkinen). Suomalaisten pitäisi kait itkeä jonkun absurdanistanissa kuolleen pakolaismiehen takia - eikä suinkaan surmatun oman lapsen takia.
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
jayroot
Remington Steele
Viestit: 234
Liittynyt: Pe Huhti 08, 2016 8:01 pm

Re: Pyöräilijätytön puukotus, Varkaus 2012

Viesti Kirjoittaja jayroot »

"- Jennan kuolinilmoituksesta joku sanoi minulle, että miksi laitoit noin pienen, anopillakin oli ollut isompi. Ja: Miksi sinä suret, eihän sinulle käynyt kuinkaan? Ulkomailla kuolee rikoksen uhreina ihmisiä paljon enemmän kuin Suomessa."


Siis aivan sairasta jos joku oikeasti on näin tyttärensä kamalalla tavalla menettäneelle äidille sanonut! Ei taida ihan kaikki ruuvit olla päässä paikallaan kyseisellä henkilöllä.

Tämä tapaus kyllä todellakin järkytti ja oli ikävä muistutus siitä, että koskaan ei voi tietää mitä vastaantulijan päässä liikkuu, vai liikkuuko mitään. Mitä vaan voi käydä tässäkin maassa jossa mielenterveysongelmia on valtavasti ja niiden hoito usein puolivillaista.

Mitähän tälle tekijälle mahtaa kuulua? Missä majailee ja jokohan kohta on vapaakävelyitä tiedossa?
Dope Boy
Axel Foley
Viestit: 2022
Liittynyt: To Marras 17, 2016 10:52 pm

Re: Pyöräilijätytön puukotus, Varkaus 2012

Viesti Kirjoittaja Dope Boy »

Eipä tässä kai muuta voi sanoa kuin että voimia omaisille ja osanottoni suruunne :( Tuskinpä tekijä vielä liikkuu edes valvotussa tilassa siis ihmisten ilmoille tarkoitan. Mutta valitettavasti sekin hyypiö vielä joskus tallaa meidän keskuudessamme ellei kuolo korjaa sitä ennen.
"If you aim for a king, you better not miss"
Avatar
dazu
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4667
Liittynyt: Pe Elo 19, 2011 4:28 pm
Paikkakunta: Tampereen puukotushoodit

Re: Pyöräilijätytön puukotus, Varkaus 2012

Viesti Kirjoittaja dazu »

Tästä teostahan suurimman vastuun kantavat Almamedian, Sanoman, mtv3:n ja Ylen toimitukset, koska ne levittivät koulusurmien jälkeen erittäin aktiivisesti propangandaa jostain "hoitoon haluavista nuorista, jotka ovat valmiita tappamaan päästäkseen hoitoon". Tämä propaganda upposi tämän teon tehneeseen keski-ikäiseen mieheen ja hän sai lehtiä lukemalla asioista sellaisen kuvan, että olisi muodostunut normaaliksi käytännöksi tappaa päästäkseen hoitoon ja sitten hän tappoi päästäkseen hoitoon.
Tästäkin tekijästä puhuttiin aluksi "mielenterveysongelmaisena nuorena miehenä, joka halusi hoitoon", vaikka kyseessä oli keski-ikäinen mies.

Kun media myy tällaisia ajatuksia ihmisille, niin tämä tapaus on erinomainen esimerkki siitä, mitä tällaisesta journalimista seuraa, kun juttuja on kuitenkin lukemassa ihmisiä, joihin tällaiset jutut tarttuvat, ja jotka saavat tällaisista uutisista yllykkeen ikäville teoille.

Harmillista, että tapaukseen syylliset toimittajat eivät saa tästä minkaanlaista rangaistusta. Itse löisin kaikille osallisille toimittajille yli 10 vuotta ehdotonta ja vastuuasemassa oleville giljotiinia.
Suomen on ottanut otteeseensa USAsta ja Venäjältä johdettu alt-right oikeisto ja USAsta johdettu vihervasemmisto, jotka toteuttavat USAn ja Venäjän sisäpolitiikkaa Suomessa ja ovat näin tehneet Suomesta ks. maiden jatkeen ja vieneet Suomelta itsenäisyyden
Avatar
UglyBetty
Neuvoja-Jack
Viestit: 586
Liittynyt: Ke Loka 29, 2014 2:03 am
Paikkakunta: Cloud Cuckoo Land

Re: Pyöräilijätytön puukotus, Varkaus 2012

Viesti Kirjoittaja UglyBetty »

jayroot kirjoitti:
"- Jennan kuolinilmoituksesta joku sanoi minulle, että miksi laitoit noin pienen, anopillakin oli ollut isompi. Ja: Miksi sinä suret, eihän sinulle käynyt kuinkaan? Ulkomailla kuolee rikoksen uhreina ihmisiä paljon enemmän kuin Suomessa."


Siis aivan sairasta jos joku oikeasti on näin tyttärensä kamalalla tavalla menettäneelle äidille sanonut! Ei taida ihan kaikki ruuvit olla päässä paikallaan kyseisellä henkilöllä.

Tämä tapaus kyllä todellakin järkytti ja oli ikävä muistutus siitä, että koskaan ei voi tietää mitä vastaantulijan päässä liikkuu, vai liikkuuko mitään. Mitä vaan voi käydä tässäkin maassa jossa mielenterveysongelmia on valtavasti ja niiden hoito usein puolivillaista.

Mitähän tälle tekijälle mahtaa kuulua? Missä majailee ja jokohan kohta on vapaakävelyitä tiedossa?
Ihmisiltä liikenee yllättävän vähän myötätuntoa tai inhimillisiä sanoja kun joku menettää läheisensä ns. epätavallisesti.
Tai tämä on ainakin oma kokemus ja esim. luettavissa joskus näin muidenkin kokemuksista.
Joskus saatetaan vain hilpeästi ohittaa aihe, tai sitten heitetään joku omituinen läheistä syyllistävä kommentti. Kuten tässäkin.

Vanhuuteen kuoleminen on Suomessa hyväksytty ja ymmärretty ja sitä pitkän elämän elänyttä mummoa saa surra, mutta tabuja löytyy: Lapsen tai nuoren kuolema, oli se sitten itsemurha, sairaus, henkirikos tai onnettomuus, on monille aivan mahdoton aihe.
Ja koska joku aina sanoo, että eihän kukaan kuolemasta jaksa loputtomiin jankata, niin ei siitä monet pysty edes alkuakaan keskustella, ei edes aivan normaalia kuulumisten vaihtoa, ei tarvitse edes olla itkua ja parkua.

dazu, tuossa on muuten aika paljon päätä ja häntää!
Oliko se nyt muka niin varmaa, että tappoivat vain saadakseen apua?
Vai oliko tuo vaan halu saada tietynlainen otsikko selittämään karmeita tapahtumia?
Median osuudestahan voisi keskustella monessa tapauksessa paljon enemmänkin, (se on sitten eri asia tuleeko siihen koskaan mitään muutosta, koska se myy mikä myy) esim. vääristelevistä otsikoista, jotka uppoavat moniin täysin ilman "suodatinta", kun koko uutistakaan ei jakseta lukea.

Niin, kuinkahan tuon "nuoren miehen" kuntoutuminen on sujunut?
Saanut haluamaansa hoitoa?
Vain ajan kysymys, kun taas joku päätyy yhtä sattumanvaraiseen tekoon...
Ehkä joku kuka sinne vapaakävelylle päästetään tai lähtee omin luvin?
Rusty
Sabrina Duncan
Viestit: 374
Liittynyt: Ti Heinä 24, 2007 8:46 pm

Re: Pyöräilijätytön puukotus, Varkaus 2012

Viesti Kirjoittaja Rusty »

Doctor Lecter kirjoitti:
Rappa kirjoitti:Tällekin paskiaiselle oli "äänet" kertonu, että nyt pitää tappaa joku. Ihmeellisesti ne "äänet" osaa yleensä ohjailla sellasen ihmisen kimppuun joka ei pysty aiheuttamaan vastarintaa. Fiksuja noi äänet.
Hyvä huomio! Näinhän tuo tosiaan on useasti mennyt. Hoitoon haluavat käyvät "sattumalta" puolustuskyvyttömän kimppuun - ihan vaan sattumalta...? Tämän tapauksen lisäksi oli juurikin .
Mutta oletteko havainneet myös sellaista ilmiötä, että aina kun tällainen sekopää valitsee helpon uhrin joko tietoisesti tai sattumalta, niin uhriksi sattuu aina ihana, sosiaalinen, avulias, ystävällinen, aurinkoinen kaikkien rakastama valoisa persoona. Mahtaako tämä olla median luomaa illuusiota, jolla vain yritetään lisätä tekijän vihattavuutta? Eikö jo pelkän todennäköisyyden vuoksi joku tällainen uhri voisi olla täysi mulkku? Toki täysin tuomittava teko ja omaisille raskas taakka kantaa.
Avatar
Tuomion Pasuuna
Jessica Fletcher
Viestit: 3484
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 10:43 am

Re: Pyöräilijätytön puukotus, Varkaus 2012

Viesti Kirjoittaja Tuomion Pasuuna »

Millä perusteella uhri on "aina ihana, sosiaalinen, avulias, ystävällinen, aurinkoinen kaikkien rakastama valoisa persoona"? Esitätkö muutamia esimerkkitapauksia?

Esim. tässä jutussa puukotettiin 53-vuotias asunnoton puliukko: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005197121.html
Rusty
Sabrina Duncan
Viestit: 374
Liittynyt: Ti Heinä 24, 2007 8:46 pm

Re: Pyöräilijätytön puukotus, Varkaus 2012

Viesti Kirjoittaja Rusty »

Tuomion Pasuuna kirjoitti:Millä perusteella uhri on "aina ihana, sosiaalinen, avulias, ystävällinen, aurinkoinen kaikkien rakastama valoisa persoona"? Esitätkö muutamia esimerkkitapauksia?

Esim. tässä jutussa puukotettiin 53-vuotias asunnoton puliukko: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005197121.html
Ei ketään kiinnosta puliukkojen tapot, ei se herätä tunteita kuten ei muutkaan miehiin kohdistuvat henkirikokset. Tämän takia uhri ei ole ihana, sosiaalinen, avulias, ystävällinen, aurinkoinen kaikkien rakastama valoisa persoona.

Annappas olla kun uhri on nuori nainen tai teinityttö ja tekijänä mies. Kyllä silloin löytyy näitä edellä mainittuja ylistäaviä ominaisuuksia uhrista, jotta tekijä voitaisiin kuvata mahdollisimman brutaalina.

Ja tässä sinulle esimerkkejä, ole hyvä:

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2008072 ... 4_uu.shtml

http://www.iltalehti.fi/kotimaa/2017091 ... 1_u0.shtml

https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/arti ... gs.gCCLeh0

https://www.mtv.fi/uutiset/rikos/artikk ... gs.xDesluI
Permit_Denied
Harjunpää
Viestit: 305
Liittynyt: Ma Kesä 01, 2015 8:56 pm

Re: Pyöräilijätytön puukotus, Varkaus 2012

Viesti Kirjoittaja Permit_Denied »

Rusty kirjoitti:
Doctor Lecter kirjoitti:
Rappa kirjoitti:Tällekin paskiaiselle oli "äänet" kertonu, että nyt pitää tappaa joku. Ihmeellisesti ne "äänet" osaa yleensä ohjailla sellasen ihmisen kimppuun joka ei pysty aiheuttamaan vastarintaa. Fiksuja noi äänet.
Hyvä huomio! Näinhän tuo tosiaan on useasti mennyt. Hoitoon haluavat käyvät "sattumalta" puolustuskyvyttömän kimppuun - ihan vaan sattumalta...? Tämän tapauksen lisäksi oli juurikin .
Mutta oletteko havainneet myös sellaista ilmiötä, että aina kun tällainen sekopää valitsee helpon uhrin joko tietoisesti tai sattumalta, niin uhriksi sattuu aina ihana, sosiaalinen, avulias, ystävällinen, aurinkoinen kaikkien rakastama valoisa persoona. Mahtaako tämä olla median luomaa illuusiota, jolla vain yritetään lisätä tekijän vihattavuutta? Eikö jo pelkän todennäköisyyden vuoksi joku tällainen uhri voisi olla täysi mulkku? Toki täysin tuomittava teko ja omaisille raskas taakka kantaa.
Tai sitten näitä elämäänsä kyllästyneitä mulkkuja (Elliot Rodger, Turun ählämiterroristi, tämän ketjun puukottaja, jne.) nimenomaan vituttaa nähdä nuoria, kauniita ja hyviä ihmisiä, nämä kun edustavat kaikkea mitä he eivät ole. Erityisesti tuon Rodgerin manifesti antaa aika hyvän katsauksen näiden ali-ihmisluusereiden ajatusmaailmaan. Yksinkertaistettuna, pahikset haluavat tuhota hyviksiä ja hyvikset pahiksia.
Avatar
Tackleberry
Adrian Monk
Viestit: 2734
Liittynyt: La Touko 02, 2015 1:53 am

Re: Pyöräilijätytön puukotus, Varkaus 2012

Viesti Kirjoittaja Tackleberry »

Rusty ajaa nyt tärkeää asiaa. :roll:

"Pitääkö niistä uhreista aina puhua niin kivasti, ärsyttää."

Oikeesti. Get a life.
jayroot
Remington Steele
Viestit: 234
Liittynyt: Pe Huhti 08, 2016 8:01 pm

Re: Pyöräilijätytön puukotus, Varkaus 2012

Viesti Kirjoittaja jayroot »

Onko Rustylla nyt syytä epäillä että tämä uhri ei ollut valoisa, ystävällinen ja ihana ihminen? Oliko hän kauhea ihminen joka ansaitsi tulla randomin mielenterveysongelmaisen puukottamaksi kavereidensa nähden keskellä kirkasta päivää? Vai mikä tässä nyt hiertää niin paljon?
Avatar
Tuomion Pasuuna
Jessica Fletcher
Viestit: 3484
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 10:43 am

Re: Pyöräilijätytön puukotus, Varkaus 2012

Viesti Kirjoittaja Tuomion Pasuuna »

Suomalaiseen tapakulttuuriin käsittääkseni kuuluu, että kuolleista ja etenkin vastikään kuolleista pyritään puhumaan hyvää.
Rusty
Sabrina Duncan
Viestit: 374
Liittynyt: Ti Heinä 24, 2007 8:46 pm

Re: Pyöräilijätytön puukotus - Varkaus 2012

Viesti Kirjoittaja Rusty »

Tuomion Pasuuna kirjoitti:Suomalaiseen tapakulttuuriin käsittääkseni kuuluu, että kuolleista ja etenkin vastikään kuolleista pyritään puhumaan hyvää.
Totta turiset. Näinhän se menee, että vainajista mielellään muistellaan niitä hyviä asioita ja eihän siinä mitään pahaa tietenkään ole. Kysymykseen vastaan, että minulla ei ole syytä epäillä, että tämä uhri tai uhrit eivät olisi olleet ihania ihmisiä. Mutta kannattaa muistaa, että vaikka joku pitää jotain maailman ihanimpana ihmisenä, saattaa joku muu pitää häntä täytenä mulkkuna, mutta kuten aiemmin todettiin, vainajista muistetaan vain ne hyvät asiat. Tosin nyt tämä aihe alkaa jo rönsyillä aiheen ulkopuolelle. Kiitos Tackleberry :D Ei kun vaan poliisiopisto pyörimään ja matka kohti Blue Oysteria.
Avatar
dazu
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4667
Liittynyt: Pe Elo 19, 2011 4:28 pm
Paikkakunta: Tampereen puukotushoodit

Re: Pyöräilijätytön puukotus - Varkaus 2012

Viesti Kirjoittaja dazu »

Permit_Denied kirjoitti:Tai sitten näitä elämäänsä kyllästyneitä mulkkuja (Elliot Rodger, Turun ählämiterroristi, tämän ketjun puukottaja, jne.) nimenomaan vituttaa nähdä nuoria, kauniita ja hyviä ihmisiä, nämä kun edustavat kaikkea mitä he eivät ole. Erityisesti tuon Rodgerin manifesti antaa aika hyvän katsauksen näiden ali-ihmisluusereiden ajatusmaailmaan. Yksinkertaistettuna, pahikset haluavat tuhota hyviksiä ja hyvikset pahiksia.
Elliot Rodger oli muuten homoseksuaali, jolla oli ongelmia suuntaumuksensa kanssa. Hän tappoi käytännössä heteromiehiä.

Näin kertoi profiloija ja FBI:n käyttäytymistieteiden yksikön entinen johtaja Jim Clemente.
Suomen on ottanut otteeseensa USAsta ja Venäjältä johdettu alt-right oikeisto ja USAsta johdettu vihervasemmisto, jotka toteuttavat USAn ja Venäjän sisäpolitiikkaa Suomessa ja ovat näin tehneet Suomesta ks. maiden jatkeen ja vieneet Suomelta itsenäisyyden
Paikalla
Oikeus ennen kaikkea
Hercule Poirot
Viestit: 7600
Liittynyt: Ti Maalis 30, 2021 2:48 pm

Re: Pyöräilijätytön puukotus - Varkaus 2012

Viesti Kirjoittaja Oikeus ennen kaikkea »

”Olisiko tämä voitu estää?”
Kun 17-vuotias Jenna joutui raa’an henkirikoksen uhriksi Varkaudessa, hänen äitinsä Terttu Kosonen tunsi tekijää kohtaan valtavaa vihaa. Vuosien kuluessa ajatukset alkoivat muuttua. Murhaaja paljasti poliisille motiivinsa, joka sai Tertun surulliseksi – ja lopulta antamaan ”pienesti anteeksi”.

Oletko varma, ettette tarvitse kyytiä?
Jenna vakuutti äidilleen, että kyllä he pääsevät perille pyöräillen. Jenna oli lähdössä kahden kaverinsa kanssa katsomaan asuntoa, johon yksi tytöistä oli muuttamassa. Äiti pakkasi ostoksia auton takakonttiin kauppakeskuksen parkkipaikalla ja katsoi, kun tytöt lähtivät matkaan.
Jenna ei koskaan päässyt perille.
17-vuotias tyttö oli Terttu Kososen nuorin lapsi. Hänen elämänsä päättyi aivan tavallisena huhtikuisena keskiviikkoiltapäivänä.
Erotessa Terttu ei osannut aavistaa sitä, että hän näki tyttärensä viimeistä kertaa elossa. Eikä sitä, että reilun vartin päästä hän saisi elämänsä tuskallisimman puhelun. Tai sitä, että Jennan kohtalosta tulisi valtakunnan suurin uutinen ja puheenaihe.
Terttu oli laittamassa ostoksia jääkaappiin, kun puhelin soi. Se oli hänen poikansa, joka asui jo omillaan. Hän kuulosti hysteeriseltä ja huusi puhelimeen: ”Jenna makaa maassa! Jennaa on hakattu jollain!”
– Ensireaktioni oli sanoa, ettei nyt tuollaisia leikkejä, että lopeta pilailu, vaikka ei poikani ikinä tehnyt tuollaisia piloja.
Poika antoi puhelimen Jennan ystävälle, joka vakuutti, ettei nyt ollut kyse mistään leikistä: Jenna oli puukotettu, ja hän makasi maassa. Isoveli osui sattumalta paikalle ja näki kaiken.

Terttu ryntäsi itsekin tapahtumapaikalle, jonne oli jo saapunut poliisipartio ja ambulanssi. Eristysnauhojen ympärille kerääntyi ihmisiä katsomaan. Terttu yritti päästä tyttärensä luo, mutta häntä estettiin. Hän kertoi olevansa Jennan äiti, ja hänet istutettiin ambulanssin kyytiin.
– Joku minussa taisteli vastaan. Mietin, että ei tämä voi olla totta. Ei Jenna voi olla tuolla maassa.
– Odotin autossa, kun Jennaa yritettiin pelastaa. Sitten lääkäri tuli sanomaan minulle, etteivät he onnistuneet.
Kaikki tuntui epätodelliselta. Terttu, poika, Jennan ystävät ja muut silminnäkijät kuljetettiin ensiapuun saamaan kriisihoitoa. Paikalle saapui myös pappi. Jennan isälle piti soittaa, Terttu ei sitä itse pystynyt tekemään. Joku hoitajista soitti hänen ex-miehelleen suru-uutisen.
Jenna Tikkanen.jpg
Jenna Tikkanen.jpg (49.39 KiB) Katsottu 4297 kertaa
Jenna Tikkasen hauta.jpg
Jenna Tikkasen hauta.jpg (219.89 KiB) Katsottu 4297 kertaa
Jenna Tikkasen tappaja.jpg
Jenna Tikkasen tappaja.jpg (25.89 KiB) Katsottu 4211 kertaa
Lisää Iltasanomat Extra: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010261893.html
Vastaa Viestiin