60 v. mies surmattiin Kotkassa 15.11.2012

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Samuli
Martin Riggs
Viestit: 642
Liittynyt: To Marras 22, 2012 11:43 pm

Re: 60 v. mies surmattiin Kotkassa 15.11.2012

Viesti Kirjoittaja Samuli »

Asianajajan murha Kotkassa: Yhtä vaihtoehtoa KRP ei sulje pois

Keskusrikospoliisi ei ole vielä sulkenut pois vaihtoehtoa, etteikö kotkalaisen asianajajan surmaajalla olisi voinut olla apuri tai apureita.

--------------------------------------------------------------------------------

Julkaistu:

05.12.2012 17:06

--------------------------------------------------------------------------------

Krp kertoi keskiviikkona, että noin 25-vuotias kymenlaaksolainen mies on pidätetty epäiltynä asianajajan murhasta. Poliisi on tutkinnallisista syistä kuitenkin toistaiseksi vaitonainen epäillystä ja teon yksityiskohdista.

- Edelleen on auki esimerkiksi se, onko hän ainoa, jota on syytä epäillä teosta. Emme ole vielä pystyneet sulkemaan pois mahdollisia apureita tai rikoskumppaneita, rikoskomisario Kimmo Huhta-aho perustelee.

Huhta-ahon mukaan käsitys teon motiivista on selkiintymään päin. Epäillyn kuulustelut ovat kuitenkin vielä niin alkuvaiheessa, että Huhta-ahon mukaan motiiviin ei ole niissä vielä päästy kunnolla pureutumaan.

Onko epäillyllä ja uhrilla ollut joku yhteys ennen tekoa vai olivatko he täysin tuntemattomia toisilleen?

- Kuten henkirikoksissa yleensä, niin jonkunlainen yhteys on löydettävissä.

Poliisilla on huomiseen asti aikaa päättää, esittääkö se epäillyn vangitsemista käräjäoikeudelle.

Rami Mäkinen
Dr Bergmeister
Adrian Monk
Viestit: 2803
Liittynyt: La Maalis 13, 2010 10:37 pm
Paikkakunta: Pohjanmaan rannikkoseutu

Re: 60 v. mies surmattiin Kotkassa 15.11.2012

Viesti Kirjoittaja Dr Bergmeister »

Minäkin mietin, että mahtaako olla esim. uhrin avioton lapsi, mutta poliisihan tiedotti, että tekijä ei ole sukua uhrin perheelle. Mutta joku suhde on tainnut kumminkin olla. Onko sitten ollut uhrin nuori rakastaja? On täällä monia teorioita kehitelty, myös homojuttuja. Ei tässä nyt mistään voi olla varma ennen kuin poliisi tiedottaa asiasta enemmän.
Gods made heavy metal.
Protagonist
Susikoski
Viestit: 31
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2011 4:55 pm

Re: 60 v. mies surmattiin Kotkassa 15.11.2012

Viesti Kirjoittaja Protagonist »

Pakko heittää oma veikkaus tähän väliin nyt kun tuo ikä selvisi (ja kyseessä tosiaan vaan epäily, joka on kuitenkin käynyt mielessä jo alusta asti). Mietityttää vaan hieman tuo "täysin ulkopuolinen" ja "ei kuulu perheeseen", että miten läheiset ihmiset poliisi luokittelee perheeseen kuuluvaksi. Tähän yhdistettynä tuo suomi24:n "vihje: läheltä liippaa.." sopisi tähän mahdolliseen tekijään. Asiaa vastaan hieman sotii myös tuo aiempi väite, että "poika ei tuntenut tekijää", koska tässä tapauksessa poika kyllä ainakin tietäisi epäillyn (siitä en mene vannomaan, että tunnistaisiko tätä naamioituneena). Toivon todella että olen väärässä mietteideni suhteen.

Se myös, että ihan hyvä kun poliisi nyt vihdoin julkisti tiedon, ettei poika ole syyllinen. Toivottavasti ei päädy ainakaan hetkeen lukemaan näitä kirjoituksia, vaikka onhan se ymmärrettävää, että ihmiset spekuloi niin kauan kun jotain virallista tietoa tulee. Tuskin kukaan meistä tahallaan on halunnut synkentää pojan mieltä entisestään..
Samuli
Martin Riggs
Viestit: 642
Liittynyt: To Marras 22, 2012 11:43 pm

Re: 60 v. mies surmattiin Kotkassa 15.11.2012

Viesti Kirjoittaja Samuli »

No edelleen täällä tunnutaan tietävän tekijän olevan sukulainen. Se, ettei kuulu perheeseen, ei toki sukulaisuutta pois sulje, Tero Haapalahan tosin totesi tekijän olevan "täysin ulkopuolinen".

En minä mitään nimeä, kuvaa tai edes nimikirjaimia halua, mutta voisitteko te, ketkä tunnutte tietävän kenestä on kyse (esim. Protagonist), valottaa edes sitä sukulaisuussuhdetta? Esim veljenpoika, siskonpoika tai jotain?
Canaglia
Alokas
Viestit: 3
Liittynyt: Pe Marras 06, 2009 10:28 pm

Re: 60 v. mies surmattiin Kotkassa 15.11.2012

Viesti Kirjoittaja Canaglia »

Poliisin mukaan pidätetty ei siis kuulu uhrin perheeseen eikä liity hänen työhönsä asianajajana. Pompottelenpa siis hiukan jäljelle jääneitä vaihtoehtoja:

*) Uhrilla muitakin bisneksiä, joista velkaa tai vihamiehiä? Uhhapelausta, kiinteistöjä, taidetta, mikeipä jotain ihan kunnolla laitontakin?

*) Uhrin ystäväpiiri? En keksi mitään loogista selostusta.

*) Mustassukaisuus/kolmiodraama? (25-vutotias sopisi iältään uhrin ikäisen pojaksi)

*) Tyttären (ex)-poikaystävä

*) Taustalla ollut jonkin sortin kiristys tai ramboilu nuorten kundien toimesta? (Mennyt sitten pieleen ja suuren maailman tyyli pidetty loppuun saakka.. Kaukaa haettua, eiköhän juristi olisi osannut poliisin puoleen kääntyä)

*) Useasti ehdotetut homostelutkin kai tähän on lisättävä :D

Aika paljon on siis jo poliisin toimesta suljettu pois, vaikkakaan mitään kovin konkreettista ei ole annettu. Hmm. Jänniteyksellä odotamme lisää.
zalando
Susikoski
Viestit: 39
Liittynyt: To Marras 15, 2012 11:43 am

Re: 60 v. mies surmattiin Kotkassa 15.11.2012

Viesti Kirjoittaja zalando »

Mun veikkaus on pieleen mennyt ryöstö.. ottanu mallia jostain jenkkileffoista se hyypiö, stalkannu sopivaa rikasta uhria joka asuu syrjäkylillä, sitte lähteny lapasesta jotenki..
Protagonist
Susikoski
Viestit: 31
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2011 4:55 pm

Re: 60 v. mies surmattiin Kotkassa 15.11.2012

Viesti Kirjoittaja Protagonist »

En tosiaan TIEDÄ henkilöä, saati edes tunne ko. tapaukseen liittyviä muitakaan ihmisiä millään lailla. Jos veikkaukseni pitäisi paikkansa, niin tämä ihminen ei ole mitään sukua uhrille, mutta en viitsi kirjoittaa tarkemmin, koska se olisi sama asia kuin jos kirjoittaisin tyypin koko nimen tänne.

Heitin tuon epäilykseni pitkän hiljaiselon jälkeen tänne vain siksi, jos joku muukin epäilisi tätä samaa henkilöä ja saisin itse "varmuuden" tästä ajatuksestani. Mielestäni täällä ei kuitenkaan ole kovaäänisesti aiemmin tuotu julki epäilyjä tuota henkilöä kohtaan. Taisi jossain alkupuoliskolla joku mainita muutamassa lauseessa, mutta muistaakseni se teoria kumottiin/ignoorattiin. Olen lukenut koko ketjun/seurannut alusta asti päivittäin, joten ei voi muistaa enää kaikkea.
Ihraponnari
Frank Drebin
Viestit: 399
Liittynyt: Pe Syys 21, 2007 8:09 pm

Re: 60 v. mies surmattiin Kotkassa 15.11.2012

Viesti Kirjoittaja Ihraponnari »

zalando kirjoitti:Mun veikkaus on pieleen mennyt ryöstö.. ottanu mallia jostain jenkkileffoista se hyypiö, stalkannu sopivaa rikasta uhria joka asuu syrjäkylillä, sitte lähteny lapasesta jotenki..
Myös minun.
Hemmo
Nikke Knakkertton
Viestit: 168
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 2:39 pm

Re: 60 v. mies surmattiin Kotkassa 15.11.2012

Viesti Kirjoittaja Hemmo »

Dr Bergmeister kirjoitti:. Ei tässä nyt mistään voi olla varma ennen kuin poliisi tiedottaa asiasta enemmän.
Vaastaavista kotona tapetuista miehistä puheen ollen poliisi on vain tiedottamisellaan sekoittanut asioita, ja ollut viellä oikeudessakin eri mieltä keskenään.
Todennäköisesti tiedottaa että henkilö on vangittu ja käräjille mennessä ei mitään tietoja.

Kekkosen ajalla olin muuten toimittajana Kymenlaaksolaisessa lehdessä, silloin poliisit olivat hyvin avoimia ja kertoivat yleensä kaiken ja vähän lisääkin, sanoivat lyllä että lehteen ei saa laittaa. Sitten kun kirjoitin lehteen, niin piti käyttää erilaisia kiertoilmaisuja ja piti runolijan-lahjojakin käyttää. No mulla niitä ei ollut, mutta kekkosenajan ihmiset osasivat lukea rivien välit, siis asioita ei sanottu suoraaan, mutta info meni perille.
Esimerkki: Vepsän saarelta löytyi kaksi haulikolla ammuttua miestä. Toinen urhi oli haulikon omistaja jonka kädessä murha-ase oli löydettäessä. Lehdistö vain totesi tosiasioita eikä rakennellut teorioita. Siihen aikaan oli erikseen sensaatio lehdet kuten Hymy ja Nyrkkiposti ja iltapäivä lehtiä oli vain yksi.
Olisi kiva lukea vanhoja hymyjä nyrkkipostia siellä oli välillä rankaakin arvostelua, joka muuten oli lehdistössä täysin itsesensuroitu. Silloin ei ollut nettiä oli vain juoruja, mutta minusta tämä palsta on täynnä ihmisiä jotka olisivat slloin lukeneet noita ja muita "roskalehtiä"
Ilina
Scooby-Doo
Viestit: 28
Liittynyt: Ti Marras 27, 2012 10:09 am

Re: 60 v. mies surmattiin Kotkassa 15.11.2012

Viesti Kirjoittaja Ilina »

Dr Bergmeister kirjoitti:
Ilina kirjoitti:
Sherlock Holmes Jr kirjoitti:Ei vaadi mitään hirveän suuria ennustajanlahjoja päätellä, kuka on pidätetty...
Vihjailetko että poika?

Mua hirvittää ja pelottaa että se on poika. Toivon hartaasti ettei olisi.
Pidätetty nuori mies on 25 vuotias. Eikö nyt ole jo aika lopettaa tuo asianajajan 16 vuotiaan pojan epäileminen tässä vaiheessa.
Taisin tulla väärinymmärretyksi. En todellakaan itse ole missään vaiheessa epäillyt pojan syyllisyyttä. Se että jotkut ovat epäilleet poikaa syylliseksi ja se vaihtoehto että näin olisi, on pelottanut minua. Tässä vaiheessa kun nämä edellä olevat viestit on kirjoitettu, ei ole ollut vielä tietoa pidätetyn nuoren miehen iästä. Äärettömän hieno asia että poliisi on sulkenut pois vaihtoehdon asianajajan pojan syyllisyydestä, joten sitä ei tarvitse enää spekuloida. Toivottavasti kenellekkään ei jäänyt nyt epäselväksi oma kantani pojan osuuteen ja pyydän anteeksi niiltä ketä satuin mahdollisesti loukkaamaan tuolla väärinymmärretyllä kommentillani.

Oma veikkaus motiiviksi on joku sopimaton koskettelu/raiskaus/läheisen, esimerkiksi tekijän äidin hyväksikäyttö. Jotakin asinanajaja on tehnyt joko tekijälle itselleen tai hänen läheisilleen. Suurta vihaa tämä teko vaatii.

Todella hienoa työtä kuitenkin poliisilta, jos oikea tekijä on saatu kiinni.
Hemmo
Nikke Knakkertton
Viestit: 168
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 2:39 pm

Re: 60 v. mies surmattiin Kotkassa 15.11.2012

Viesti Kirjoittaja Hemmo »

Ihraponnari kirjoitti:
zalando kirjoitti:Mun veikkaus on pieleen mennyt ryöstö.. ottanu mallia jostain jenkkileffoista se hyypiö, stalkannu sopivaa rikasta uhria joka asuu syrjäkylillä, sitte lähteny lapasesta jotenki..
Myös minun.
Jos olisi ryöstöstä kysymys, niin olisi voinut viedä taiteen harrastajalta varmaan kymmenien tuhansien eurojen talut. MInusta kiduttaminen vittaa siihen että olettivat urhrilla olevan omaisuutta piilotettuna Asianajajahan voi helposti laittaa rahaa vaikka minne tilille.
Kidutusta lisää uhri ei puhu, kun tuli sen kielikin jo leikattua.

Luulisin että jos kidutetaan niin pankkikortit ja tunnusluvut löytyvät

Jos tämä oli pieleen mennyt ryöstö, ihmettelen että ryöstöt ylipäätänsä ovat mahdollisia Suomessa.
Varmaan olisi kiduttaja saanut rahaa ja paljon, tahtoi kai muuta. Ja ne pelkät taulut olivat arvokkaita,

En usko että mikään on mennyt pieleen.
Tai sitten tämä on kun se tilanne pohjamaalla oli köyhä erakko, mutta ihmiset puhuivat että sillä on rahaa piilossa, no tepettiinhan se ja rahaa ei löytynyt kiduttamallakaan, lieko tekijä jo vapaalla
Hemmo
Nikke Knakkertton
Viestit: 168
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 2:39 pm

Re: 60 v. mies surmattiin Kotkassa 15.11.2012

Viesti Kirjoittaja Hemmo »

Dr Bergmeister kirjoitti:
Ilina kirjoitti:
Sherlock Holmes Jr kirjoitti:Ei vaadi mitään hirveän suuria ennustajanlahjoja päätellä, kuka on pidätetty...
Vihjailetko että poika?

Mua hirvittää ja pelottaa että se on poika. Toivon hartaasti ettei olisi.
Pidätetty nuori mies on 25 vuotias. Eikö nyt ole jo aika lopettaa tuo asianajajan 16 vuotiaan pojan epäileminen tässä vaiheessa.
Ei suinkaan, sillä rikostovereita etsitään yhä. Kuka hyötyy murhasta? kenellä on motiivi? Kuka päästi rosvon sisälle?
Kuitenkin ilmeisesti useampia henkilöitä uhrilla lähestymiskiellossa,

Miksi te nyt pojan hylkäsitte? Ei hän varmaan tuollaiseen tappoon olisi pystynyt mutta osallinen kuitenkin. Miksi poika sidottiin? sen vuoksi että häntä ei epäiltäisi, ehkä poika on halunnut itse katsoa tapahtumia. Siksi se kyppärin ovi on ollut välillä kiinni välillä taa sanotaan että näki kaiken.

Ei poika on syyllinen kunnen toisin näytetään. Jos poika istuu 6 vuoden tuomiosta parivuotta, kuten on käytäntö, niin hänenhän ei pitäisi päästä isänsä rahoihin kiinni.
Uskon että poika on pää suunnittelija
Samuli
Martin Riggs
Viestit: 642
Liittynyt: To Marras 22, 2012 11:43 pm

Re: 60 v. mies surmattiin Kotkassa 15.11.2012

Viesti Kirjoittaja Samuli »

En oikein usko ryöstöhommaan tässä, ainakaan en lähtisi uhrin kortilla nostelemaan pikapankista rahaa, kamerathan niissä on. Jos taas arvokkaita tauluja olisi hävinnyt seiniltä, ei kai poliisi olisi ollut niin hakoteillä motiivista kuin yhdessä vaiheessa olivat. Tai sitten olivat vaan olevinaan, tiedä häntä.

Olisiko niin, että tekijästä on käsitys kaiken aikaa ollut poliisilla ja jos nyt vaikka on dna- ja muut tulokset valmistuneet, niin pääsivät pidättämään? Mielenkiinnolla todellakin jäämme odottamaan seuraavia tiedotuksia. Milloinkas se uusi Alibi ilmestyykään? :)
Tiina
Sherlock Holmes
Viestit: 7241
Liittynyt: Ti Touko 01, 2007 6:48 pm
Paikkakunta: Suomessa ollaan.

Re: 60 v. mies surmattiin Kotkassa 15.11.2012

Viesti Kirjoittaja Tiina »

^Eiköhän se tuossa joulun jälkeen ilmesty.

Hieno käänne. Olin jo ihan varma, että tämä jää pimeäksi. Vaikka eihän se vielä ole kirkossa kuulutettu, että oikea jäppinen on nyt kiinni. Tutkikoon Krp:n pojjaat nyt ensin, sitten vasta hutkitaan... :idea:
Kyllikki S
Adrian Monk
Viestit: 2652
Liittynyt: Pe Heinä 13, 2007 1:30 am

Re: 60 v. mies surmattiin Kotkassa 15.11.2012

Viesti Kirjoittaja Kyllikki S »

Hemmo kirjoitti: Uskon että poika on pää suunnittelija
:) Tosissaan tai ei, mutta miten seuraava kohta saadaan sopimaan jos asialla poika ja kumppanit yhteistuumin:
Aiemmin poliisi pyysi havaintoja nuoresta tai nuorehkosta ja hoikasta tai normaalivartaloista nuoresta miestä, joka puhuu suomea. Pituudeksi kerrottiin hieman yli 180 senttimetriä. Tuntomerkit sopivat pidätettyyn.

- Oli juuri oikeanlainen tämä luonnehdinta hänestä, tutkinnanjohtaja Kimmo Huhta-aho keskusrikospoliisista toteaa.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012120 ... 8_uu.shtml

Miksi poika olisi antanut oikeat tuntomerkit rikostoveristaan?
Tuliko katumus päälle vai onko kyse niin patologisesta tapauksesta, että hoitelee oitis saaliin jakajat elinkautiseen.

Minua mietityttää nyt enemmän, että minkälainen ryhmä nuoria aikuisia voisi yhdessä saada päähänsä jotain näin typerää.
Totuus
Vastaa Viestiin