60 v. mies surmattiin Kotkassa 15.11.2012

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Mary Shannon
Armas Tammelin
Viestit: 80
Liittynyt: Ke Marras 07, 2012 6:37 pm

Re: Henkirikos Kotkassa

Viesti Kirjoittaja Mary Shannon »

Frau Jungfrau kirjoitti: Olisko esim kuolema...
Tälle poliisin lausahdukselle on varmaan hymähdelty siellä täällä vaikkei muuten nauratakaan. Polliisin kannattais ehkä muotoilla sanojaan ennenkuin päästää niitä ulos. Pienet sanat alkaa elää omaa elämäänsä, varsinkin kun tiedotuslinja on muuten tiukka.
Totta. Tuosta kun saa sellaisen kuvan, että on kyse suunnilleen jostain yliluonnollisesta tai ufoista :shock: . Kuitenkin todennäköisesti on kyse vaan niin epäinhimillisestä tekotavasta/väkivallasta. Karmivalta kuulostaa jokatapauksessa.
korsteenimerkki
Jack Taylor
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Touko 06, 2008 10:15 pm
Paikkakunta: alakerrassa

Re: Henkirikos Kotkassa

Viesti Kirjoittaja korsteenimerkki »

Frau Jungfrau kirjoitti:
Olisko esim kuolema...

Käsittääkseni kuolema, kuten myös syntymä, ovat elämälle suht normaaleita piirteitä. Kumpaakin sisältyy elämään yksi kappale.
its nice to be important, but its more important to be nice..
Frau Jungfrau
Scooby-Doo
Viestit: 26
Liittynyt: Su Elo 21, 2011 12:02 pm

Re: Henkirikos Kotkassa

Viesti Kirjoittaja Frau Jungfrau »

@Mary Shannon Niin, traaginen muuttuu helposti koomiseksi. Tiedotus on vaikea ala ja ihmisten mielikuvitus liian hyvä.

@korsteenimerkki Kyllä se kuolema aika vierasta on, minulle se on elämän vastakohta, mutta annetaan sen asian olla. Pointtini oli tiedotuksen tyyli ja mihin se johtaa.
Niinhän se elämä menee. Lapsuudesta toipumiseen.
-Katja Kallio
Avatar
Tuomion Pasuuna
Jessica Fletcher
Viestit: 3484
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 10:43 am

Re: Henkirikos Kotkassa

Viesti Kirjoittaja Tuomion Pasuuna »

- Ajatellaan sitten suomalaista väkivaltarikollisuutta yleisesti tai suomalaista mentaliteettia, niin sitäkin taustaa vasten tässä on elämälle vieraita piirteitä ja juttu on tekotavallisesti poikkeuksellinen, Huhta-aho toteaa.
Tässähän nyt selkeästi tarkoitetaan vain sitä, että rikos on normaaliin suomalaiseen henkirikokseen nähden hyvin epätavallinen.
Yleisvalvoja
Susikoski
Viestit: 40
Liittynyt: Ke Huhti 02, 2008 4:59 pm
Paikkakunta: Lintukylä

Re: Henkirikos Kotkassa

Viesti Kirjoittaja Yleisvalvoja »

Sikäli että satun tuntemaan Kervisen, sanoisin että hän ei voi olla murhaaja. Mukava mies josta en mitenkään voisi uskoa että tekisi jotain tuollaista, en vaan usko.

Mitä taas spekuloitu aiemmin uhrista niin helppohan tuo oli selvittää kenestä kysymys.
syytön mä siihen oon...
Avatar
Zultor_Horrens
Susikoski
Viestit: 42
Liittynyt: Su Elo 28, 2011 6:27 pm

Re: Henkirikos Kotkassa

Viesti Kirjoittaja Zultor_Horrens »

Nooh... jos vainaja on kiinnitetty huoneen kattoon lihakoukuilla ja sähköjohdot korvissa suoraan pistorasiasta... jotain hämärää tekotavassa on ollut!

En oo tuota kuitenkaan tehny missään nimessä ja oon syytön Kristuksen eressä!
Ja hän sanoi näin: "Kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun".
Rauno
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 106
Liittynyt: Su Touko 27, 2012 1:10 pm

Re: Henkirikos Kotkassa

Viesti Kirjoittaja Rauno »

Zultor_Horrens kirjoitti:Nooh... jos vainaja on kiinnitetty huoneen kattoon lihakoukuilla ja sähköjohdot korvissa suoraan pistorasiasta... jotain hämärää tekotavassa on ollut!

En oo tuota kuitenkaan tehny missään nimessä ja oon syytön Kristuksen eressä!
Totta puhut. Hämärältä kuulostaa.
Unohtamatta sitä anaalitappia.
Avatar
poikani
Telkkaridekkareiden asiantuntija
Viestit: 9987
Liittynyt: Ti Heinä 05, 2011 8:50 pm
Paikkakunta: ?? ???????

Re: Henkirikos Kotkassa

Viesti Kirjoittaja poikani »

Viestiketjun aloittaja ilmeisesti tietää syyllisen, koska pitää rikosta selvitettynä. Muutenhan olisi laittanut tämän selvittämättömien puolelle...

Tuo "tapahtuma, jossa on paljon elämälle vieraita piirteitä" viittaa mielestäni jonkinlaiseen erityiseen kieroutuneisuuteen, sanotaan nyt vaikka ihmissyöntiin. Kukakohan sen on muotoillut? Onhan Suomessakin tapahtunut monia todella härskiin tyyliin tehtyjä henkirikoksia.
????? ?? ??????.
Thai Tanic
Scooby-Doo
Viestit: 20
Liittynyt: Pe Marras 02, 2012 1:28 pm

Re: Henkirikos Kotkassa

Viesti Kirjoittaja Thai Tanic »

poikani kirjoitti:Viestiketjun aloittaja ilmeisesti tietää syyllisen, koska pitää rikosta selvitettynä. Muutenhan olisi laittanut tämän selvittämättömien puolelle...

Tuo "tapahtuma, jossa on paljon elämälle vieraita piirteitä" viittaa mielestäni jonkinlaiseen erityiseen kieroutuneisuuteen, sanotaan nyt vaikka ihmissyöntiin. Kukakohan sen on muotoillut? Onhan Suomessakin tapahtunut monia todella härskiin tyyliin tehtyjä henkirikoksia.
Jep.. Taisi mennä väärään osioon, sorry :roll:
MissHolmes
Ben Matlock
Viestit: 8828
Liittynyt: Ti Syys 11, 2007 2:19 pm
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Henkirikos Kotkassa

Viesti Kirjoittaja MissHolmes »

Minua hämmentää tässä ennen kaikkea se, että Juristi, jolla on jo valmiiksi yksi varteenotettava vihamies, olisi niitä ehtinyt haalia enemmänkin.
Toki ammatti on jo sellainen, ettei kaikki varmasti ole työn tuloksista iloisia, mutta mutta...

Kiinnitin myös huomiota tuohon poliisin kommenttiin ''elämälle vieraita piirteitä''. Kommentti viittaa minusta surmatapaan, jonka täytyy olla poikkeuksellinen.

En vielä googlannut löytyykö nimeltä mainitun juristin takaa rankkojakin juttuja, mutta täytynee koittaa löytää. Ainakaan nimi ei minulle ollut tuttu.
Nuotio & Äreät Tiput
Pirhonen
Olivia Benson
Viestit: 734
Liittynyt: Su Joulu 14, 2008 5:52 pm

Re: Henkirikos Kotkassa

Viesti Kirjoittaja Pirhonen »

Onhan aiemminkin ollut juttuja, joissa poliisien vaitelias tiedottaminen ja typerät sanankäänteet ovat saaneet minfolaiset spekuloimaan ties millä kauheuksilla. Ainakin joku lapsi/perhesurma oli, jossa poliisi ei tiedottanut muuta kuin tyyliin "ennenkokemattoman järkkyä" tjsp.

Eli tuota taustaa vasten, tuo "elämälle vieraita piirteitä" voi viitata ihan vain selvinpäin ja harkiten tehtyyn henkirikokseen, erotuksena tavalliseen kännitappoon. Voi se tietenkin viitata muuhunkin, poliisin tiedotuslinja on näköjään välillä hieman arvoituksellinen... :roll:
Avatar
McMann
Sabrina Duncan
Viestit: 351
Liittynyt: Ma Maalis 14, 2011 12:56 am
Paikkakunta: Vaihtelee

Re: Henkirikos Kotkassa

Viesti Kirjoittaja McMann »

Voisihan se tarkoittaa myös sitä, että surmaan liittyi nimenomaan uhrin 'elämälle' vieraita piirteitä. Esim. uhri on voitu pumpata täyteen huumeita ja kuollut kituen ja kärsien yliannostukseen.
murjaani
Martin Beck
Viestit: 796
Liittynyt: Ma Elo 15, 2011 5:09 pm

Re: Henkirikos Kotkassa

Viesti Kirjoittaja murjaani »

Jos uhrin työjuttuja käy setvimään, niin kannattaa melkein samalla avata Kervis-lipaskin. Melko tuoreena kotkalaisena en kokonaan ymmärrä tätä Kervis-jupakkaa, mutta siihen liittyvää loanheittoa (puolin ja toisin) on monessa viestimessä ollut ja varmaan paljon edelleenkin on jäänyt luettaviin. Siis niiltä osin kuin uhriin liittyvä kommentointi on jotenkin kytköksissä Kervis-keissiin, niin se kannattaa joko kokonaan sivuuttaa tai lueskella tarpeeksi, jotta saa muodostettua yleiskuvan retoriikan ärhäkkyydestä.

Oma veikkaukseni on, että surma ei liity millään tavalla Kerviseen, mutta että se voisi hyvinkin liittyä uhrin ammattiin muiden juttujen kautta.

Tuo poliisin "elämälle vieras"... minun tulkintani on, että siitä sitaatista puuttuu määre akselilta tavallinen/normaali/tyypillinen. Siis että tekotavassa tai uhrin kohtelussa on jotakin, jota poliisi ei laske tavalliseen/normaaliin/tyypilliseen elämään kuuluvaksi. Esimerkiksi viitteitä erikoisesta aseesta tai kiduttamisesta, joka vaatisi jotakin erikoisosaamista tai suunnittelua. Sanotaan nyt vaikka että antaisi eläimen kaluta uhrin hengiltä (Amerikan psykon tyyliin). Eihän murha nyt koskaan peruseloa ole, mutta puukolla aorttaan tai haulikolla päin näköä on kuitenkin kai "tavallinen" tapa toteuttaa kyseinen rikos.
Savolax
Nikke Knakkertton
Viestit: 188
Liittynyt: Ke Huhti 25, 2012 10:45 pm

Re: Henkirikos Kotkassa

Viesti Kirjoittaja Savolax »

McMann kirjoitti:Voisihan se tarkoittaa myös sitä, että surmaan liittyi nimenomaan uhrin 'elämälle' vieraita piirteitä. Esim. uhri on voitu pumpata täyteen huumeita ja kuollut kituen ja kärsien yliannostukseen.
Tai sitten ns. normi-ihmisvastaisesti. Mites se "veroprofesori" homma meni... Kuka tykkää mistäkin.
Mat-Lock
Jack Bauer
Viestit: 909
Liittynyt: La Syys 20, 2008 11:15 am

Re: 60 v. mies surmattiin Kotkassa 15.11.2012

Viesti Kirjoittaja Mat-Lock »

"Elämälle vieras" voi tarkoittaa "normaalielämälle vierasta". Tällöin sillä saatetaan viitata yksinkertaisesti siihen, että uhri oli hyvässä ammatissa, mikä on suomalaisessa henkirikoksessa harvinaista. Yleensä henkirikokset tapahtuvat päihdeongelmaisten keskuudessa. Jossain määrin juttu muistuttaa Ulvilan tapausta.
Vastaa Viestiin