Kaksi miestä ja oma tytär surmasivat isän, Joensuu 1981

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Rousku
Theo Kojak
Viestit: 1102
Liittynyt: Pe Elo 24, 2007 11:29 pm

Re: Isä raiskasi tyttärensä, tytär tappoi isänsä (1981)

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Siru83 kirjoitti:Jos Maarit ei ole ilmoittanut lainkaan ennen tekoa sosiaaliviranomaisille, kouluviranomaisille tai poliisille tulleensa raiskatuksi ja on ensimmäistä kertaa kertonut siitä tapon jälkeen selittäkseen tekoaan, voidaan hänen kertomuksensa kyseenalaistaa.
Sulla ei taida olla mitään käsitystä siitä häpeästä, mitä raiskatuksi tuleminen aiheuttaa? Siitä tunteesta, että itse on likainen ja syypää kaikkeen. Se voi sulkea suun aika tehokkaasti. Joku 12-vuotias sitä paitsi on vielä lapsi, eikä tosiaan aina ymmärrä, että tuollaiset viranomaiset ovat henkilöitä joille voisi uskoutua. Sikäli kuin edes olivat; tuohon aikaan vaikka niille olisi kertonutkin, olisi hyvin voitu ajatella että lapsi vain satuilee.

Minua ei ole raiskattu, mutta aika raakaa perheväkivaltaa jouduin vähän tuota vanhempana todistamaan. Eipä tullut mieleenikään, että olisin voinut jollekin viranomaiselle purkaa ahdistustani, vaikka olinkin ikäisekseni aika fiksu. Sillä tavoin avuttomia lapset ja nuoret ovat.
Siru83 kirjoitti:Vielä suurempi kysymys on se, että jos isä oli hänet raiskannut, mitä 19-vuotias teki vielä asumassa kotona isänsä kanssa, kun olisi voinut muuttaa pois kotoa jo aiemmin?
Ihan sama juttu kuin niin monissa perheväkivaltatapauksissa. Miksei sitä vain lähdetä väkivaltaisen puolison luota, vaan kestetään joskus kuolemaan asti? En minä tiedä miksi niin tehdään, mutta se ei poista sitä tosiasiaa että moni roikkuu kiinni pahoinpitelijässään ja raiskaajassaan.

En väitä, että raiskauksia olisi tapahtunut - ei niistä näyttöä ole - mutta en pidä pätevinä myöskään perusteitasi, joiden mukaan niitä ei olisi tapahtunut. Pakko sanoa vain että emme tiedä.

Mitä tuohon Maaritin persoonaan tulee, minähän hänet pintapuolisesti tunsin, kun olimme samalla luokalla vuoden ajan (ihan normaalissa peruskoulussa), niin ei hän siihen aikaan myöskään mitenkään erityisen aggressiivinen ollut, tai häirikkö tai kylmän ja tunteettoman oloinen. Ihan normaali, ei mikään älyn jättiläinen mutta on sitä tyhmempiäkin nähty, tavallinen alempien sosiaaliluokkien kasvatti opettajamme silmissä varmaan, muutaman samantyylisen tytön vakioporukassa hengaili. Ei mitenkään tullut sitä ajatusta että tuossapa tuleva kriminaali, kuten ehkä joistakin muista luokkakavereistani.

On voinut vati täyttyä kaiken isän taholta koetun paskan takia, tai on voinut olla kysymys tavanomaisesta päihteidenkäyttäjien koheltamisesta, johon myöhemmin kehitetään puolustelua.
Inhorealisti

Re: Isä raiskasi tyttärensä, tytär tappoi isänsä (1981)

Viesti Kirjoittaja Inhorealisti »

Rousku kirjoitti: Sulla ei taida olla mitään käsitystä siitä häpeästä, mitä raiskatuksi tuleminen aiheuttaa? Siitä tunteesta, että itse on likainen ja syypää kaikkeen. Se voi sulkea suun aika tehokkaasti. Joku 12-vuotias sitä paitsi on vielä lapsi, eikä tosiaan aina ymmärrä, että tuollaiset viranomaiset ovat henkilöitä joille voisi uskoutua. Sikäli kuin edes olivat; tuohon aikaan vaikka niille olisi kertonutkin, olisi hyvin voitu ajatella että lapsi vain satuilee.

Minua ei ole raiskattu, mutta aika raakaa perheväkivaltaa jouduin vähän tuota vanhempana todistamaan. Eipä tullut mieleenikään, että olisin voinut jollekin viranomaiselle purkaa ahdistustani, vaikka olinkin ikäisekseni aika fiksu. Sillä tavoin avuttomia lapset ja nuoret ovat.

Ihan sama juttu kuin niin monissa perheväkivaltatapauksissa. Miksei sitä vain lähdetä väkivaltaisen puolison luota, vaan kestetään joskus kuolemaan asti? En minä tiedä miksi niin tehdään, mutta se ei poista sitä tosiasiaa että moni roikkuu kiinni pahoinpitelijässään ja raiskaajassaan.

En väitä, että raiskauksia olisi tapahtunut - ei niistä näyttöä ole - mutta en pidä pätevinä myöskään perusteitasi, joiden mukaan niitä ei olisi tapahtunut. Pakko sanoa vain että emme tiedä.

Mitä tuohon Maaritin persoonaan tulee, minähän hänet pintapuolisesti tunsin, kun olimme samalla luokalla vuoden ajan (ihan normaalissa peruskoulussa), niin ei hän siihen aikaan myöskään mitenkään erityisen aggressiivinen ollut, tai häirikkö tai kylmän ja tunteettoman oloinen. Ihan normaali, ei mikään älyn jättiläinen mutta on sitä tyhmempiäkin nähty, tavallinen alempien sosiaaliluokkien kasvatti opettajamme silmissä varmaan, muutaman samantyylisen tytön vakioporukassa hengaili. Ei mitenkään tullut sitä ajatusta että tuossapa tuleva kriminaali, kuten ehkä joistakin muista luokkakavereistani.

On voinut vati täyttyä kaiken isän taholta koetun paskan takia, tai on voinut olla kysymys tavanomaisesta päihteidenkäyttäjien koheltamisesta, johon myöhemmin kehitetään puolustelua.
Kiitos Rousku! Kirjoitit todella hyvän ja mielenkiintoisen viestin!

Se antoi ainakin allekirjoittaneelle paljon ajattelemisen aihetta. Täällä minfossa on se vika, että monet kirjoittajat lähtevät puoliautomaattisesti asettelemaan asioita vastakkain, vaikka usein niin ei olisi tarvis. Asioille on olemassa syitä ja seurauksia, totuus on joskus esitettyjen asioiden puolivälissä ja nyansseja riittää. Monet myös sortuvat revisionismiin eli he peilaavat ja ihmettelevät historian tapahtumia nykyisyyden kautta. Etenkin se sukupolvi, joka ei ole itse elänyt kulloistakin ajanjaksoa. Asuin Joensuussa pari vuotta sitten muutaman viikon. Alusta lähtien (länsisuomalaisella) oli se tunne kuin olisin siirtynyt ajassa taaksepäin. 2000-luvun ihminen kokisi varmaan 70-80 -luvun vaihteen kovin kovin toisenlaisena, jos pääsisi elämään molempia samanikäisenä.

Palatakseni viestiisi Rousku (yritin kyllä lukea nuo aikaisemmatkin), mikä on sinun käsityksesi: oliko Maarit insestin uhri vai oliko tämä kaikki jotain, minkä hän koki vain mielessään? Mopoterroristi kertoi omassa viestissään varsin tylyn näkemyksensä: häiriintynyt, pyöri väärissä porukoissa, käytti vääriä aineita, miesten hyväksikäyttämä. Oliko huono suhde isään syy vai seuraus kaikesta em.?
Joku toinen
Harjunpää
Viestit: 348
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 11:22 pm

Re: Kaksi miestä ja oma tytär surmasivat isän, Joensuu 1981

Viesti Kirjoittaja Joku toinen »

Huomaa että nämä nuorukaiset (Siru83) peilaavat 80-luvun alkua näihin päiviin.
Eroa vaan on kuin yöllä ja päivällä.
Mitä 19-vuotias teki kotona?
Asumistuet ym. ovat olleet "hieman" erilailla toimivia kuin nykypäivänä. Muutenkaan henkilö jolla ei ole koulutusta tai työpaikkaa on paitsiossa asunnon hakujonoissa (jos on edes hakenut).
Joensuu on ollut pikkukylä 80-luvulla (ja jopa 2000- luvulla huomasi että aika mateli taaksepäin pääkaupunkiseudun elämäntyylistä) ja jutut leviävät nopeaan.
Maaritin pelko on voitettu juurikin mukaan otetuilla kavereilla, kaverit ovat olleet se tuki ja turva ja helpompihan se on pahoinpideltyä puukottaa kuin tuoretta verta.
Se että lasten seksuaalisesta hyväksikäytöstä on oikein kirja kirjoitettu ja julkaistu vuonna 88 ei varmaankaan koske tätä tapahtumaa (vuosi -81).
Utelias66
Alokas
Viestit: 1
Liittynyt: Ti Helmi 20, 2024 12:47 pm

Re: Kaksi miestä ja oma tytär surmasivat isän, Joensuu 1981

Viesti Kirjoittaja Utelias66 »

Minäpä kerron jakson elämästäni MM kanssa.!
Hän tuli Louhela 2. kouluun syksyllä 1977. ensimmäisenä päivänä hän istui ruokalassa vastapäätä minua.
Sen jälkeen emme eronneet välitunnille toisistamme, muutamaan viikkoon syntyi jenkki, mikä koostui meidän molempien luokkakavereista. Hän asui Haapajoen ja Niinivaaran välissä, siellä vietimme aika huuruista elämää noin 10 kk. Olimme melkein kaikki alaikäisiä, mutta Enska hankki meille alkoholia. Sitä haettiin, vaikka keskellä yötä naapuri kaupasta. Kyllä siellä pyöri joskus aika hämärää porukka, mutta ei sitä silloin pidetty pelottavana. Olen kysellyt jälkikäteenkin hän ei lähennellyt ketään meidän porukastamme. MM oli kokenut kaiken laista, hänen ”poika ”kaverinsa tapettiin, kun MM oli noin 13/14, ja hän oli itse paikan päällä. Yksi entisistä sulhasistaan on tappanut kaksi vaimon tekeleittä. Ja minä olen antanut itselleni kertoa, Että MM tapettiin sen aikaisen miehensä johdolla joskun 90 luvulla. Heillä kait oli yhteisiä lapsia myös. Minä juttelin MM kanssa viimeksi 1978 kesällä, ja tajusin juosta pois.
Vastaa Viestiin