Mika Dammert: Surmasi kovan maineen ja huvin vuoksi

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
apollo
Christopher Lorenzo
Viestit: 1584
Liittynyt: La Heinä 14, 2007 4:09 am

Viesti Kirjoittaja apollo »

Lehtokurppa kirjoitti:Salminen päätyi mopopojaksi ja se polku kuljetti hänet erääseen pizzeriaan Lahdessa, josta hänet kannettiin jalat edellä ulos.
Karuja poikia, karuja kohtaloita.
Aivan, lisään vielä sen verran että pääsi tosiaan kovaksi pojaksi kuten halusi. Oli kuollessaan bandidoksen prospect-jäsen ja uusi nimi oli Sakke Pirra. Tämä ammuskelu tapahtui tammikuussa 2000: http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic. ... aammuskelu

Helkama
Scooby-Doo
Viestit: 28
Liittynyt: Su Huhti 13, 2008 8:51 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mika Dammert: Surmasi kovan maineen ja huvin vuoksi

Viesti Kirjoittaja Helkama »

Vai asustelee Dammert Kalliossa sairaseläkeläisenä. Onkohan kenelläkään mitään tietoa, miltä äijä näyttää nykyisin? Tai missäpäin siihen voisi törmätä. Siellä Kalliossa kun itsekin asustelen, niin olis ihan kiva osata pitää silmänsä auki, kun kyseessä kuitenkin tuntuu aika hullu jätkä olevan.

WHISKY88
Alokas
Viestit: 4
Liittynyt: Pe Tammi 01, 2010 1:11 am

Re: Mika Dammert: Surmasi kovan maineen ja huvin vuoksi

Viesti Kirjoittaja WHISKY88 »

Helkama kirjoitti:Vai asustelee Dammert Kalliossa sairaseläkeläisenä. Onkohan kenelläkään mitään tietoa, miltä äijä näyttää nykyisin? Tai missäpäin siihen voisi törmätä. Siellä Kalliossa kun itsekin asustelen, niin olis ihan kiva osata pitää silmänsä auki, kun kyseessä kuitenkin tuntuu aika hullu jätkä olevan.
Kalliosta Damu sai spettarin handuun joten olisiko ympyrä tältä osin sulkeutunut, tämä tuli itselleni mieleen kun lueskelin näitä juttuja Damusta.Eksyin tälle sivustolle vahingossa kun googlettelin vanhoja tuttuja.Damun teosta on oikeastaan jo kaikki kirjoitettu ja toivotaan jotta ei tule uusia juttuja.
Minä tutustuin kaveriin elokuussa -83 kun me aloitimme 10- luokan Aleksis Kiven koulussa.Koko 10-luokka oli varsin uusi asia silloin ja olimme toinen luokka joka aloitti tämän, vuotta aiemmin oli vuosaaressa ollut
kokeilussa tämä luokkamuoto opettaja Pekka Bergmanin johdolla.Alussa ei opettajilla oikein ollut selvää opetus-suunnitelmaa eikä meille kirjoja eikä lukujärjestystä, näin meillä oli varsin hyvää aikaa tutustua tuleviin luokkatovereihimme,tosin aikaa oli kyllä koko lukuvuoden ajan.

Mika oli se pieni kaveri jolla oli lyhyt fleda ja aina verkkarirotsi,farkut ja lenkkarit.Me opimme nopeasti tuntemaan hänet Damuna jona hän halusi itseään kutsuttavan.Me opimme myös tuntemaan hänet kaverina joka ei osannut nauraa itselleen ja jonka verbaalinen lahjakkuus oli niukka, sitävastoin Damulla oli nopeat jalat ja kädet jotka korvasivat tuon verbaalisen lahjakkuuden puutteen.Tästä me opimme vittuilemaan Damulle siten , että hän ei aina bonjannut.Tiesimme myös sen, että ei Damu koskaan meille oikeasti hermostunut, jos olisi, niin olisihan se vetänyt meitä kaikkia lättyyn, vaikka itse
luulin(kin) pärjääväni matsissa hänen kanssaan.Tuon vuoden aikana meistä tuli Damun kanssa ystäviä.

Damu kertoi asuvansa isänsä kanssa ja vanhempiensa eronneen, äiti oli lentoemäntä.Äidistään Damu ei paljon kertonut, enemmän faijastaan joka tuntui olevan väkivaltainen,brenkusta tykkäävä kubbe.
Tämä väkivaltaisuus tuli kerran esiin kun Damu antoi minulle koulupäivän jälkeen nuuskapurkin säilytettäväksi, koska jos sen faija löytäisi sen se saisi turpaan.Damu antoi minun säilyttää purkkia aina koulupäivän jälkeen koska luotti tässä minuun ja ei halunnut jättää sitä pulpettiin koska joku oli pöllinyt siltä pulpetista purkin.

Damu oli viipurin nyrkkeilijöiden kasvatteja ja oli pärjännyt hyvin poika ja nuorten matseissa.Koulun jälkeen Damu lähtikin usein salille treenaamaan ja tuolloin oli siirtynyt 48 kg sarjasta 54 kg sarjaan.
Olin usein sanonut Damulle pieksäväni hänet kehässä.Kerran Damu ilmoitti tuoneensa kouluun mukanaan kahdet hanskat joten voikkatunneilla kisiksessä voidaan ottaa erää..No Damu koulutti meikäläistä kolme erää ja voittajasta ei ollut epäselvää vaikka meistä minä olin 190 cm, 85 kg ja pelannut fudista ja korista koko lyhyen ikäni tuohon aikaan ja olinhan minä pärjännyt kuulassa ja pituudessa.
Tämä lujitti ystävyyttämme Damun kanssa,Damu oli ollut varma jotta en uskalla lähteä hänen kanssa kehään ja minä uskoin (hölmö) pieksäväni tuon pienen sintin.

Koulussa Damu ei ollut mikään ruudinkeksijä muuta ei häirikkökään. Damusta pidettiin koska hän oli hyväntahtoinen ja lojaali ja piti loppuun asti kavereiden puolta.Tämä näkyi monet kerrat välitunneilla jolloin maleksittiin porvoon-flemarin-hesarin katujen ympäristössä jossa tuli muutaman kerran hörhöjä
vastaan.Damu oli valmis aina jos minun diplomatia ei riittänyt.Kouluajoista voisi kertoa paljon juttuja jotka olivat varsin hauskoja, no koulu loppui keväällä -84 spettari handuun ja kesälomalle.

Tapasin vielä kerran Damun, muistaakseni syksyllä -85 jolloin olin tullut täysi-ikäiseksi, olin tulossa happäristä ulos kun kadulla törmäsin kolmen samanikäisen sälliin ja olkapääni osui yhteen heistä.Tästä alkoi pieni suunsoitto ja kavereiden takaa ilmestyi minulle tuttu kaveri Damu joka alkoi provosoimaan ja yllyttämään yhtä heistä lyömään minua.Olin aivan äimänä ja kaverihan aikoi tulla päälle kuin yleinen syyttäjä, ehdin hieman nostaa käsiä suojaksi kun kuulin Damun huudon -vittu jätkä, tämä on mun kaveri ja kädet kävivät kun singeri, kaveri sai pannuun sitä tahtia jotta minulla oli työ saada D lopettamaan.
Sain Damun irti ja oli lähellä ettei kaveri lentänyt Arean isosta ikkunasta läpi, onneksi kaverit tajusivat ottaa jalat alleen.Vaihdoimme maisemaa ja kuulumiset, Damu kertoi olleensa Keravalla ja kertoi muutenkin juttuja jolloin tajusin jätkän muuttuneet todella paljon, mitä oli tapahtunut ?
Sain kuulla juttuja kamasta,keikoista, pahoinpitelyista yksityiskohtineen.Hiffasin haluavani tästä kaverista äkkiä eroon ja menimme jonkun kapakan jonoon ja kun tulimme ovelle ei portsari päästänyt
Damua lenkkareissa ja farkuissa sisään.Huikkasimme toisille nopeasti ja se oli viimeinen kerta kun olen Damun nähnyt.Myöhemmin kuulin tutuilta Damun olleen laajasalon puukotuksen takana ja syyttäjän ajavan pyttytuomiota jota ei sitten Damun nuoren iän takia tullut (?).

Olen miettinyt Damua ja hänen pieleen mennyttä elämäänsä sekä niitä joiden elämään hän on vaikuttanut.Teko oli omaa luokkaansa,aivan järjetön.Damu kertoi juttuja minulle itsestään (hän oli tuolloin n 16 v) ja vaikeasta lapsuudestaan, vanhempiensa erosta, dorkasta faijastaan joka tosiaankin oli dorka ja väkivaltainen.Selvästi muistan koulussa Damulla olleen hahmotushäiriön (jolle me naurettiin jätkien kanssa) ja jos tuolloin olisi puhuttu ADHD-oireyhymästä niin tämä Damulla varmaan myös oli.
Damulla oli myös helvetin huono itsetunto,selvästi ongelma pienen kokonsa takia, (ihmettelen kirjoituksia jossa Damun kerrotaan olleen 180 cm, vain jos oli skrinnarit jalassa.Damu oli lyhyt max 172 cm,)vaikeuksia vastakkaisen sukupuolen kanssa,alkoholista kouluaikana kieltäytyminen ja sen korvaaminen imppaamalla ei ollut varmaan parantamaan Damun oloa.Silti moikkaisin kaveria jos vastaan tulisi ja jos Ilpo Larha tulisi vastaan vetäisin pannuun.Näitä kahta jos vertaan niin Ilpo oli hieltä haiseva natseja ihannoiva paskiainen josta ei ollut mihinkään ilman tykkiä ja joka oli ihan omaa luokkaansa, suurin osa kirjoituksista on täyttä soopaa, mies oli aivan luuseri.

Lopuksi tahdon sanoa, että en millään tavoin hyväksy Damun teko(j)a, kirjoitin tämän siksi jotta jos joku haluaa tietää Damun elämästä pikkuisen ennen tuota ikävää tekoa.
Mukavaa alkavaa vuosikymmentä MMX.

seppoilmari
Martin Beck
Viestit: 776
Liittynyt: Pe Huhti 25, 2008 11:37 pm

Re: Mika Dammert: Surmasi kovan maineen ja huvin vuoksi

Viesti Kirjoittaja seppoilmari »

Kiitoksia selvennyksestä, harvemmin täällä saa lukea moista.

papillon
Perry Mason
Viestit: 3635
Liittynyt: Su Joulu 23, 2007 12:12 pm
Paikkakunta: Ei kenenkään maa.

Re: Mika Dammert: Surmasi kovan maineen ja huvin vuoksi

Viesti Kirjoittaja papillon »

^ Kiitokset Whisky, todella mielenkiintoinen stoori ja hyvin kirjoitettu.
- Sanos muuta ja älä muuta sano!

Avatar
Mäsä-Masa
Neuvoja-Jack
Viestit: 571
Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 2:33 am

Re: Mika Dammert: Surmasi kovan maineen ja huvin vuoksi

Viesti Kirjoittaja Mäsä-Masa »

Hyvin kirjoitettu, Whisky88!
"Moon Leka-Veka, soot Mäsä-Masa", sanoi koulutoveri minulle ennen muinoin.

otus
Axel Foley
Viestit: 2329
Liittynyt: Ke Tammi 02, 2008 7:00 pm
Paikkakunta: Youranus

Re: Mika Dammert: Surmasi kovan maineen ja huvin vuoksi

Viesti Kirjoittaja otus »

Joo kiitti viski, joko olet helvetin hyvä storytelleri tai sitten tosiaan tunsit Damun, ei kai tollasta stooria ihan päästä heitetä..
Jos alkaa pännii, niin anna bannii..

WHISKY88
Alokas
Viestit: 4
Liittynyt: Pe Tammi 01, 2010 1:11 am

Re: Mika Dammert: Surmasi kovan maineen ja huvin vuoksi

Viesti Kirjoittaja WHISKY88 »

otus kirjoitti:Joo kiitti viski, joko olet helvetin hyvä storytelleri tai sitten tosiaan tunsit Damun, ei kai tollasta stooria ihan päästä heitetä..
Kiitoksia vaan, en minä näitä ole keksinyt vaan ovat tapahtumia nuoruusvuosilta.Olen viime päivät roikkunut aika ahkerasti täällä ja itsellenikin on muutama asia selvinnyt vasta täällä, kuten Damun mukana
ollut kaveri Salminen oli myöhemmin Sakke Pirra joka taas teki lyhyen työuran itä-Helsinkiläisessä ravitsemusliikkeessä (-93 tai -94).Kaveri oli tuuraaja joka teki työnsä hyvin, tosin "vihreänä" oli taipumus
käyttää voimaa joissakin tilanteissa liikaa.Kaverin ura sai nolon lopun kun tuli asiakkaaksi vapaa-ajallaan ja
baaritiskillä rupesi kanta-asiakkaan kanssa riitelemään,ollen väärässä ja kun tiskin toisella puolella oli omistaja joka kehotti Sakkea lopettamaan ja poistumaan baarista.Sakke poistumisen sijaan rupesi pystypainiin jolloin omistaja otti Sakkea takaapäin ja lopetti painin.Tämän jälkeen ei Sakesta kuultu ennen kuin tuli julkisuuteen nuo Lahden pizzerian tapahtumat.Heitän tässä teille pienen pähkinän purtavaksi.
Mitä yhteistä on seuraavilla henkilöillä Kekkosen Tapsa alias Murha-Maija ja Ilpo Larha ja Sakke Pirra ja Jari Pajunen joka murhasi taksikuskin matkalla stadista lahteen.

papillon
Perry Mason
Viestit: 3635
Liittynyt: Su Joulu 23, 2007 12:12 pm
Paikkakunta: Ei kenenkään maa.

Re: Mika Dammert: Surmasi kovan maineen ja huvin vuoksi

Viesti Kirjoittaja papillon »

otus kirjoitti:Joo kiitti viski, joko olet helvetin hyvä storytelleri tai sitten tosiaan tunsit Damun, ei kai tollasta stooria ihan päästä heitetä..
Minäkään en stoorilla tarkoittanut sitä että juttu olisi kesitty, vaan sitä että se oli hyvä-tosi-tarina , näin arvelen.

Sitä tarkoitin, että toisilla on se kyky kertoa sanallisesti juttuja ikäänkuin he juttelisivat sen tässä ja nyt, kuten whiskikin, hötkyilemättä ja vailla mitään tunkeiluja, toteavaan sävyyn " näin se meni... "
Siksi se minusta oli hyvin duunattu ja on vieläkin. :lol:
- Sanos muuta ja älä muuta sano!

rosecrux
Susikoski
Viestit: 48
Liittynyt: Ke Heinä 08, 2009 6:29 pm

Re: Mika Dammert: Surmasi kovan maineen ja huvin vuoksi

Viesti Kirjoittaja rosecrux »

WHISKY88 kirjoitti:Heitän tässä teille pienen pähkinän purtavaksi.
Mitä yhteistä on seuraavilla henkilöillä Kekkosen Tapsa alias Murha-Maija ja Ilpo Larha ja Sakke Pirra ja Jari Pajunen joka murhasi taksikuskin matkalla stadista lahteen.
Kävivätkö samaa koulua tai olivatko Damun kanssa Keravalla samaan aikaan?
"Faster, faster, faster... until the thrill of speed overcomes the fear of death." -Hunter S. Thompson

Cassandra
Rico Tubbs
Viestit: 1266
Liittynyt: La Helmi 07, 2009 4:40 pm

Re: Mika Dammert: Surmasi kovan maineen ja huvin vuoksi

Viesti Kirjoittaja Cassandra »

rosecrux kirjoitti:
WHISKY88 kirjoitti:Heitän tässä teille pienen pähkinän purtavaksi.
Mitä yhteistä on seuraavilla henkilöillä Kekkosen Tapsa alias Murha-Maija ja Ilpo Larha ja Sakke Pirra ja Jari Pajunen joka murhasi taksikuskin matkalla stadista lahteen.
Kävivätkö samaa koulua tai olivatko Damun kanssa Keravalla samaan aikaan?
Ainakin kaks keskimmäistä pääsi hengestään Lahdessa, Larha oman käden kautta ja Pirra muiden avustamana?

WHISKY88
Alokas
Viestit: 4
Liittynyt: Pe Tammi 01, 2010 1:11 am

Re: Mika Dammert: Surmasi kovan maineen ja huvin vuoksi

Viesti Kirjoittaja WHISKY88 »

Cassandra kirjoitti:
rosecrux kirjoitti:
WHISKY88 kirjoitti:Heitän tässä teille pienen pähkinän purtavaksi.
Mitä yhteistä on seuraavilla henkilöillä Kekkosen Tapsa alias Murha-Maija ja Ilpo Larha ja Sakke Pirra ja Jari Pajunen joka murhasi taksikuskin matkalla stadista lahteen.
Kävivätkö samaa koulua tai olivatko Damun kanssa Keravalla samaan aikaan?
Ainakin kaks keskimmäistä pääsi hengestään Lahdessa, Larha oman käden kautta ja Pirra muiden avustamana?
Kysymys oli hieman huonosti muotoiltu,pahoittelen.Larhan ja Kekkosen yhdisti ammatti, taksinkuljettajia molemmat.Pirran ja Pajusen yhdisti myös ammatti, molemmat olivat hetken portsareina.

Avatar
Sajaki
Jack Bauer
Viestit: 987
Liittynyt: Pe Maalis 19, 2010 8:53 pm
Paikkakunta: Left-hand path

Re: Mika Dammert: Surmasi kovan maineen ja huvin vuoksi

Viesti Kirjoittaja Sajaki »

WHISKY88 kirjoitti: Olen miettinyt Damua ja hänen pieleen mennyttä elämäänsä sekä niitä joiden elämään hän on vaikuttanut.Teko oli omaa luokkaansa,aivan järjetön.Damu kertoi juttuja minulle itsestään (hän oli tuolloin n 16 v) ja vaikeasta lapsuudestaan, vanhempiensa erosta, dorkasta faijastaan joka tosiaankin oli dorka ja väkivaltainen.Selvästi muistan koulussa Damulla olleen hahmotushäiriön (jolle me naurettiin jätkien kanssa) ja jos tuolloin olisi puhuttu ADHD-oireyhymästä niin tämä Damulla varmaan myös oli.
Damulla oli myös helvetin huono itsetunto,selvästi ongelma pienen kokonsa takia, (ihmettelen kirjoituksia jossa Damun kerrotaan olleen 180 cm, vain jos oli skrinnarit jalassa.Damu oli lyhyt max 172 cm,)vaikeuksia vastakkaisen sukupuolen kanssa,alkoholista kouluaikana kieltäytyminen ja sen korvaaminen imppaamalla ei ollut varmaan parantamaan Damun oloa.
Tuli tästä ensimmäiseksi mieleen että tuohan on ihan kuin siitä kuuluisasta kouluampujamuotista. Onneksi ei tullut kuitenkaan tästä Suomen ensimmäistä esimerkkitapausta...

Kiitokset Whiskylle tarinasta, on aina hieno kuulla juttujen taustoja. Ja hyvänä yksityiskohtana pisti silmään se että halusit loppujen lopuksi tyypistä nopeasti eroon, fiksu veto.
"Karkea kysymys koko kriminaalipolitiikan historian ajan on ollut, onko rikoksiin syyllistynyt (tai muuten poikkeava) henkilö paha vai hullu."

Andolini
Scooby-Doo
Viestit: 24
Liittynyt: To Huhti 22, 2010 5:15 am

Re:

Viesti Kirjoittaja Andolini »

Doctor Lecter kirjoitti:
EuroJR kirjoitti:Juu ei tuo "suuri humanisti" mielestäni (jos puhumme samasta kirjoittajasta) niinkään kauhistellut tuota syyllistämistä. Pikemminkin piti turhana pitkienkin asiakirjoitusten jälkeen tulevia samankaltaisia "Teloittaa pitäisi" jne. ennalta arvattavia kommentteja. Sinänsä mielestäni oikeassa. Kannatan sitä, että pidetään etenkin täällä henkirikososiossa asiat asioina, ja kerätään tietoa, sekä punniskellaan asioiden teoreettista puolta, sen sijaan, että hyssyttelisimme puoleen jos toiseen. Tuolla vapaassa keskustelussa on sitten rikoksien rangaistuksista ja niiden asteikoista ihan omat osionsa. Ei siinä, etten olisi Doctor Lecterin kanssa muuten suht samaa mieltä rangaistuksista.
Tjaa... Samaa mieltä siinä, että joskus tuntuvat turhalta nuo parin sanan viestit jostain teosta: "munat valtiolle", "hirteen ja heti". Näin Suuren humanistin kirjoituksessa tätä loputtoman suvaitsevaisuuden (kauhea sana) ja ymmärtämisen jaloa taitoa.

Jos hän halusi poistaa/vähentää näitä s24 tason kommentteja, niin suht´ samoilla linjoilla ollaan.

Ei näitä Damuja ja Sakkeja kohtaan ainakaan minulta ymmärrystä löydy. Toki molemmat olivat ankeista oloista, mutta sellaisista oloista ovat monet ponnistaneet "hyviin" olosuhteisiin.

Ei tainnut ainakaan siinä alibissa lukea mitään tekejöiden "olosuhteista" ennen keravaa,mutta jostain syystä muistan varsin hyvin Dammertin kasvot."kovannäköinen" arpi oli pojalla kasvoissa.Liekö veitsellä tehty ?

Tiedän myös jätkiä,jotka kovalta näyttääkseen viiltävät kasvoihinsa haavoja.hullulta kuulostaa,mutta parempi niinkin kuin tappaa ihminen maineen vuoksi.

kakkosurpo
Sherlock John Holmes
Viestit: 8172
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2010 11:53 pm
Paikkakunta: Jupiter

Re: Mika Dammert: Surmasi kovan maineen ja huvin vuoksi

Viesti Kirjoittaja kakkosurpo »

Uskoisin Mika Dammertilla uusimiskynnyksen olevan kohtuu matala, jos joku satunnainen nakkikioski sankari menee liian pitkälle ärsytyksessään.
Piilohomot on in.

Vastaa Viestiin