15v tytön surma - Seinäjoki 2015

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Elisabeth
Alibin satunnaislukija
Viestit: 61
Liittynyt: Su Marras 08, 2015 3:10 am

Re: 15v tytön surma, Seinäjoki 2015

Viesti Kirjoittaja Elisabeth »

Gurney kirjoitti:--Mitä olen kuullut, isä oli ankara, lapsen oli pakko olla paras koulussa. Huusi kaikille ja eniten lapselleen kun veti treenejä ( tietyn urheiluseuran vanhemmat vetivät vuorotellen jotain treenejä). Lapsen oli pakko olla paras, mutta toisaalta sai kaiken mitä vaan halusi. Nämä siis naapureiden ja tytön kaverien vanhempien juttuja
Näiden tietojen valossa aiemmin esitetty spekulaatio siitä, olisivatko vanhemmat painostaneet H:ta tunnustamaan, kuulostaa mahdolliselta. H on tottunut siihen että tekee kaikkensa niinkuin vanhemmat haluavat, ja palkkioksi hän saa itse kaiken mitä keksii pyytää. En millään tavalla syytä H:n vanhempia tapahtuneesta, ja he eivät tämänhetkisten tietojen valossa olisi voineet ennakoida tai estää sitä. Kuitenkin tämä täydellisyyden tavoittelu saattoi johtaa siihen ettei H voinut sallia itselleen epäonnistumista missään, ei edes tässä ihastuksessa.

Kuulusteluiden alettua ja H:n kiistettyä teon useaan kertaan ovat vanhemmat tyttärensä parasta ajatellen painostaneet häntä tunnustamaan, ja H on sen tehnyt, ajatellen omaa parastaan; "jos tunnustan, vanhemmat antavat minulle kaiken mitä haluan myös sitten kun pääsen vankilasta pois". Tyttö saattoi uskoa että jos hän uhmaa vanhempiensa pyyntöä ja tekee oman tahtonsa mukaan, eli ei tunnusta, on hän "puilla paljailla" tai toisinsanoen minimitukien varassa kun vankilasta pääsee, eivätkä työnsaantimahdollisuudet välttämättä ole mitenkään päätähuimaavat. Parhaassa tapauksessa tunnustusta voi vielä myöhemmin käyttää vanhempien omatuntoon vetoamiseen: "Te pakotitte mut sanomaan että mä murhasin sen, vaikka mä en edes itse muista tehneeni sitä! Teidän takia mä olin x vuotta vankilassa ja te ette voi uskoo miten kamalaa siel oli!"

Spekua siis taas 8)
Mikisu
Martin Riggs
Viestit: 644
Liittynyt: Ti Syys 24, 2013 9:24 pm

Re: 15v tytön surma, Seinäjoki 2015

Viesti Kirjoittaja Mikisu »

Gurney kirjoitti:Tottakai saa muuttaa Turkuun... Kerroin vaan, että vanhemmat muuttaneet sinne H perässä, kun joku sitä kysyi, että asuvatko samassa talossa.

Mitä olen kuullut, isä oli ankara, lapsen oli pakko olla paras koulussa. Huusi kaikille ja eniten lapselleen kun veti treenejä ( tietyn urheiluseuran vanhemmat vetivät vuorotellen jotain treenejä). Lapsen oli pakko olla paras, mutta toisaalta sai kaiken mitä vaan halusi. Nämä siis naapureiden ja tytön kaverien vanhempien juttuja
Chattailuksi melkein menee, mutta itseäni siis alustin tuolla "Saahan sitä Turkuun muuttaa", en paheksunut viestiäsi. Yritin asiaa ymmärtää, ja varmaan Seinäjoella olisikin kestämätöntä jatkaa. On kuitenkin sekin vaihtoehto, että tämän lapsen eteen on tehty kaikki ja tehdään edelleen, toisin kuin monilapsisessa perheessä tehtäisiin yhden lapsen eteen.
tomppa1234
Alokas
Viestit: 1
Liittynyt: Ti Huhti 07, 2015 1:24 am

Re: 15v tytön surma, Seinäjoki 2015

Viesti Kirjoittaja tomppa1234 »

putterson kirjoitti:Tietääkö kukaan vieläkö epäillyn vanhemmat asuvat tuossa surmatalossa?
Luulisi olevan aika tukalaa elämää, kun miettii kohtaamisia naapuruston kanssa tai esim. ihan vaikka kauppareissuilla uhrin omaisten kanssa.
Oudolta kuulostaisi jos yhä asuisivat tuossa talossa ja kävisivät normaalisti entisillä työpaikoillaan.
Suoritin surmatalon ohiajon tänään niin pihassa oli harmaa/hopea bmw ja valot talossa eli ilmeisesti ne sielä vielä asuu
July
Remington Steele
Viestit: 232
Liittynyt: Ti Elo 16, 2011 7:31 pm

Re: 15v tytön surma, Seinäjoki 2015

Viesti Kirjoittaja July »

MarkoS kirjoitti:
voi-voi kirjoitti:
Nemesia kirjoitti:Kiva saada lapselta puhelu töihin "isä, ..."
"Kiva" myös siivota surman jäljet. Kukahan tämän työn joutui tekemään? USA:ssa on ainakin kaupungeissa siivousfirmoja, jotka ovat erikoistuneet veritekojen siivoamiseen. Ehkä perhe sai palkattua apua siivousfirmalta? Aika järkyttävä ajatus, jos joutuivat itse huolehtimaan tästä.

Tutun ex-mies oli ampunut itteään päähän. ISS:n siivoojat olivat siivonneet sotkut. Mut ilmeisesti poliisi oli ensin raivannut enimmät palaset pois.
Mun kaveri kun ampui itsensä huoneeseensa aikoinaan, niin siskonsa ne sotkut sieltä siivosi. Mutta toki siivousfirman sinne myös saa. Vähän kyllä ihmettelin miten siskonsa pystyi siellä siivoomaan..
kaljaloota
Theo Kojak
Viestit: 1158
Liittynyt: To Syys 13, 2012 5:34 pm
Paikkakunta: si lähikauppa

Re: 15v tytön surma, Seinäjoki 2015

Viesti Kirjoittaja kaljaloota »

Miksi ei kukaan keskusteluun osallistuneista nuorista ilmoittanut, esimerkiksi lastensuojeluun, koska lastensuojelu asia tämä olisi ollut, toisten henkeen ja terveyteen liittynyt pitkäkestoinen, some- keskustelu ja hyökkäys kuuluisi myös lastensuojelupiiriin.
Koti, koulun henkilökunta, poliisi ja lastensuojelu, nämä ovat niitä paikkoja joihin voipi ilmoitella sitten vastaavissa tapauksissa.
della
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 10
Liittynyt: Pe Loka 30, 2015 7:47 pm

Re: 15v tytön surma, Seinäjoki 2015

Viesti Kirjoittaja della »

Tytöltä oli vaadittu kotona paljon. Kuulin tämän tuttavalta. Ei ollut sellaista vaihtoehtoa etteikö tyttö olisi ollut paras. sotkua ei kuulemma saanut syntyä minkäänlaista. Aivan sama oliko tiet kuinka kuraiset niin likaa ei vain saanut tulla.

Tuntuu uskomattomalta. Voiko joku oikeasti sparrata lapsensa tuollaiseen täydellisyyteen? Miten sitä voi edes kakalla käydä. Ei se isäkään kuvista päätellen ole mitään täydellistä elämää viettänyt..
murjaani
Martin Beck
Viestit: 796
Liittynyt: Ma Elo 15, 2011 5:09 pm

Re: 15v tytön surma, Seinäjoki 2015

Viesti Kirjoittaja murjaani »

En usko että korkea rima kasvatuksessa aiheuttaisi tuollaista käytöstä. Perseet olalle ja kaulan syöttämisen jollakin kriminaalinalulla, joo. Tai ABC:ltä juoksupurilainen. Mutta suunnitelmallinen henkirikos, ei tunnu minusta kovin todennäköiseltä.

Voi myös olla niin, että tyttö on oikeasti ollut henkisesti sairas jo pitkään, mutta tätä ei ole tajuttu. Silloin voi muotoutua perheeseen sairauden edellyttämät tavat, jotka ovat tukeneet tyttöä ulkoisesti, mutta on samalla syventynyt se itse sairaus.

Melko läheisen perheen lapsi (ollessaan noin 15-19 v) oli vanhempiensa ja meidän muidenkin mielestä vähän "holtiton", myöhästeli, lintsaili, kaikenlaista. Perhe kehitti aikamoisen koneiston ja tällä "kellopelillä" poika ehti kouluun, muisti vähän kerrata kokeisiin, sai valkolakin.

Armeijassa meni sitten aivan reisille ja eipä aikaakaan niin aloittivat tutkimukset. Kaverilla on aika paljonkin kuupassa kunnostettavaa ja neurologistakin diagnoosia pukkasi. Ei ollut suinkaan sairastunut kodin "kellokorttisysteemistä", vaan perhe oli intuitiivisesti käyttänyt keinoja, jotka nyt ovat osa pojan terapiaa.

Ehkä tämä seinäjokinen on tarvinnutkin vähän eri asioita kuin joku tavallinen lapsi?
oudie
Alokas
Viestit: 6
Liittynyt: Su Elo 21, 2011 6:49 pm

Re: 15v tytön surma, Seinäjoki 2015

Viesti Kirjoittaja oudie »

Joku tuossa aiemmin kirjoittelikin syytettyyn liittyvästä hyväksikäyttöepäilystä. Samaa kuulin itsekin. Huhun mukaan epäily olisi tällä hetkellä poliisin tutkittavana.

Kuulin myös, että H nukkui yönsä samassa huoneessa isänsä kanssa ja äiti eri huoneessa.

Todenperäisyyteen en ota kantaa, lähde kuitenkin kohtalaisen luotettava.
erica
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 94
Liittynyt: Ti Heinä 28, 2015 10:14 pm

Re: 15v tytön surma, Seinäjoki 2015

Viesti Kirjoittaja erica »

oudie kirjoitti:Joku tuossa aiemmin kirjoittelikin syytettyyn liittyvästä hyväksikäyttöepäilystä. Samaa kuulin itsekin. Huhun mukaan epäily olisi tällä hetkellä poliisin tutkittavana.

Kuulin myös, että H nukkui yönsä samassa huoneessa isänsä kanssa ja äiti eri huoneessa.

Todenperäisyyteen en ota kantaa, lähde kuitenkin kohtalaisen luotettava.
jos H sanoo että hyväksikäyttöä on ollut, mutta vanhemmat sanovat ettei ole ollut niin miten hyväksikäytön voi todistaa? taitavat olla hankalia tapauksia nämä hyväksikäyttötutkinnat.
Puukko-Mack
Remington Steele
Viestit: 209
Liittynyt: Ma Heinä 11, 2011 12:04 am

Re: 15v tytön surma, Seinäjoki 2015

Viesti Kirjoittaja Puukko-Mack »

oudie kirjoitti:Joku tuossa aiemmin kirjoittelikin syytettyyn liittyvästä hyväksikäyttöepäilystä. Samaa kuulin itsekin. Huhun mukaan epäily olisi tällä hetkellä poliisin tutkittavana.

Kuulin myös, että H nukkui yönsä samassa huoneessa isänsä kanssa ja äiti eri huoneessa.

Todenperäisyyteen en ota kantaa, lähde kuitenkin kohtalaisen luotettava.

Juuri saman olen kuullut. Ja lähde on luotettavasta päästä..
Jeromiina
Susikoski
Viestit: 31
Liittynyt: Su Touko 06, 2012 3:12 pm

Re: 15v tytön surma, Seinäjoki 2015

Viesti Kirjoittaja Jeromiina »

Seinäjoella surmatun tytön äiti kuuli suru-uutisen mieheltään: ”En uskonut asiaa ollenkaan”


Julkaistu: 20.11. 20:59

Seinäjoella surmatun teinitytön äiti kertoo poliisikuulusteluissa sokistaan.
Seinäjoen teinisurmatapauksen poliisikuulustelut tulivat perjantaina julkisiksi. Surmansa saaneen tytön äiti ei ollut aluksi uskoa, että hänen tyttärensä oli surmattu.

Äiti kertoi poliisikuulusteluissa, että tapahtumapäivän aamu lähti normaalisti käyntiin.

– A tuli mun kyydissä, kun menin töihin. Meillä oli kiireinen aamu, kuten aina, äiti kertoi poliisikuulusteluissa.

Äiti kysyi myös tyttärensä suunnitelmia päivälle. Niitä ei kuitenkaan ollut. Äidillä oli kiireinen työpäivä, joka päättyi viideltä. Äidin autonrengas oli hajalla. Äiti odotti, että hänen miehensä tulisi korjaamaan sen.

– Kello oli yli viisi ja odottelin, että (mies) tulee korjaamaan rengasta. Odotin kadun varressa ja kysyin, missä hän oli. (Mies) vastasi, että oli tulossa. Kuulin hänen äänestä, että jokin oli hätänä, (mies) itki, äiti kertoi.

Mies saapui paikan päälle poliisin ja sosiaalityöntekijän kanssa. Äiti kuuli mieheltään, että hänen tyttärensä oli kuollut.

– En uskonut asiaa ollenkaan, äiti kertoi poliisikuulusteluissa.

– Olin aivan sokissa. Soitin toiselle ystävälleni, etten päässyt sovitusti lenkille. Minä varmaan neljä tuntia hoin, että minä olen seonnut ja että kuvittelen tällaisen asian, äiti sanoi poliisikuulusteluissa.

Äiti ei voinut uskoa sitä, että henkirikoksen tekijä olisi samanikäinen tyttö.

– Minä vain ajattelin, että se on B:n isä tai tekijä on joku ulkopuolinen, mutta ei B. Ajattelin, että tekijä ei voi olla saman ikäinen tyttö, kaveri, äiti totesi.


Murhasta syytetty oli käynyt uhrin kotona
Äiti kertoi poliisikuulusteluissa, että hänen tyttärensä ja murhasta syytetty tyttö olivat tavanneet koulun ulkopuolella ehkä viidesti. Äiti kertoi, että murhasta syytetty tyttö oli käynyt aiemmin tyttärensä syntymäpäiväjuhlissa.

Uhri oli ihmetellyt äidilleen sitä, minkä takia murhasta syytetty tyttö oli puhunut koko ajan koulusta.

– Hänen pitää olla aina koulussa hyvä ja paras. B ei voi viedä huonoja numeroita koulusta kotiin. A on sanonut, että onneksi te ette ole sellaisia, että teille pitää olla aina hyvä numero. A on ihmetellyt sitä, miksi B:n pitää olla aina paras, äiti selvitti poliisikuulusteluissa.


Äidin mukaan hänen tyttärellään ei ollut myöskään kenenkään kanssa ristiriitoja.

– Minun tiedossani ei ole sellaista, että A:lla olisi ollut jotain ristiriitoja tai erimielisyyksiä kenenkään kanssa. A oli sellainen sovittelijatyyppi. Hän ei ollut mikään porukan pomo eikä päällepäsmäri. Hän piti kyllä puolensa. Hän ei mielistellyt saadakseen hyväksyntää eikä alistunut.

– Hän uskalsi olla oma itsensä, mutta ei mitenkään määräilevä porukassa tai sellainen, että vaatisi, että hänen toiveitten mukaan aina mentäisi. Hän oli sopuisa ja yritti ottaa kaikki huomioon, äiti kertoi.


”On ollut tosi onnellinen”
Äiti oli kuullut tyttäreltään myös pojasta, josta kummatkin tytöt olivat kiinnostuneita. Äidin mukaan hänen tyttärensä puhui kyseisestä pojasta enemmän kuin muista luokan pojista.

– A ei ole sanonut mitään heidän välisestä seurustelusuhteesta. (Pikkuveli) on sitä mieltä, että A on ollut kiinnostunut C:stä. Olen itsekin aistinut sen, että C on ollut A:lle jotenkin erityinen. Eivät ole seukanneet mun tiedon mukaan, mutta C on ollut A:lle tärkeämpi kuin muut luokan pojat, äiti sanoi.

Äidin mukaan hänen tyttärensä oli äärettömän onnellinen.

– Viimeisen kuukauden aikana A on ollut tosi onnellinen ja hän on leijunut jalat ilmassa ja huoneesta on kuulunut paljon naurua ja iloista musiikkia. Olen ajatellut, että A:lla on ollut nyt jotain sutinaa C:n tai jonkun pojan kanssa. Tämä on minun omaa ajatusta, äiti sanoi toukokuussa pidetyssä poliisikuulustelussa.


Vaaditaan tuomiota murhasta
Henkirikos tapahtui murhasta syytetyn tytön kotona Seinäjoen Joupissa 28. huhtikuuta. Syyttäjä vaatii murhasta syytetylle tytölle vähintään 10 vuoden vankeutta. Henkirikos tapahtui keittiöveitsellä. Tyttö todettiin mielentilatutkimuksessa alentuneesti syyntakeiseksi. Tyttöä ärsytti se, että uhri oli kiinnostunut samasta pojasta.

IS:n tietojen mukaan tytöllä todettiin vakava mielenterveyden häiriö, minkä takia hän ei täysin ymmärtänyt tekoaan. Hän on myöntänyt aiheuttaneensa henkirikoksen, mutta tyttö katsoo, että kyseessä oli murhan sijaan tappo.

Etelä-Pohjanmaan käräjäoikeus antaa asiassa tuomion 11. joulukuuta.

Uhrista käytetty jutussa nimeä A, syytetystä B ja kiinnostuksen kohteena olleesta pojasta C.

Niko Ranta

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1 ... 78441.html


Menestystä on siis vaadittu koulussa tuonkin ylläolevan jutun mukaan. Liikaako?
erica
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 94
Liittynyt: Ti Heinä 28, 2015 10:14 pm

Re: 15v tytön surma, Seinäjoki 2015

Viesti Kirjoittaja erica »

kuuluuko H:n perhe johonkin ankaraan uskontoon?
Annamaria
Susikoski
Viestit: 41
Liittynyt: La Touko 02, 2015 6:43 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: 15v tytön surma, Seinäjoki 2015

Viesti Kirjoittaja Annamaria »

Puukko-Mack kirjoitti:
oudie kirjoitti:Joku tuossa aiemmin kirjoittelikin syytettyyn liittyvästä hyväksikäyttöepäilystä. Samaa kuulin itsekin. Huhun mukaan epäily olisi tällä hetkellä poliisin tutkittavana.

Kuulin myös, että H nukkui yönsä samassa huoneessa isänsä kanssa ja äiti eri huoneessa.

Todenperäisyyteen en ota kantaa, lähde kuitenkin kohtalaisen luotettava.

Juuri saman olen kuullut. Ja lähde on luotettavasta päästä..
Tämä on hurja asia, jos pitää paikkaansa. Hyväksikäyttö ei tietenkään selitä henkirikosta, mutta faktaa on, että lapsi ei kasva tyhjiössä ja perheellä on suuri merkitys kehitykseen. Todella suuri. Mutta voin myös kuvitella, millainen määrä mitä monenlaisempia huhuja Seinäjoella kiertääkään tämän teon ja osallisten tiimoilta. Tänne tästä hyväksikäyttöepäilystä kertoneet tietenkin tiedätte sen, mitä kautta ja keneltä olette siitä kuulleet, mutta meidän muiden kannattaa silti pitää pää kylmänä. Pakko vaan todeta, että tässä on yksi rikosasia, jonka kaikki asiakirjat todella haluaisin saada käsiini. Siis jos olisivat julkista ja eiväthän ne ole, mutta hyvä ihme, kun olen utelias! Rikosoikeudellisesti ja psykologisesti tämä tapaus on ainutlaatuinen Suomessa.
Nemesia
Neuvoja-Jack
Viestit: 574
Liittynyt: Su Loka 12, 2008 5:54 pm

Re: 15v tytön surma, Seinäjoki 2015

Viesti Kirjoittaja Nemesia »

Tuo epäily seksuaalisesta hyväksikäytöstä on pyörinyt netissä jo pari päivää, lähde niinkin luotettava kuin suomi24. Siellä on myös mainittu että H:n isä vaati alaisiaan tsemppaamaan heitä (en kyllä ihan ymmärtänyt miksi ja missä asiassa), H istui AINA isänsä sylissä riippumatta siitä missä oleskelivat ja että hän on aina saanut kaiken mitä haluaa.
Jinx
Harjunpää
Viestit: 312
Liittynyt: Ti Touko 12, 2015 5:47 pm

Re: 15v tytön surma, Seinäjoki 2015

Viesti Kirjoittaja Jinx »

Nemesia kirjoitti:Tuo epäily seksuaalisesta hyväksikäytöstä on pyörinyt netissä jo pari päivää, lähde niinkin luotettava kuin suomi24. Siellä on myös mainittu että H:n isä vaati alaisiaan tsemppaamaan heitä (en kyllä ihan ymmärtänyt miksi ja missä asiassa), H istui AINA isänsä sylissä riippumatta siitä missä oleskelivat ja että hän on aina saanut kaiken mitä haluaa.
Tuo suoli24 onkin kaikkein luotettavin lähde tässä jutussa? Sitä ovat alusta lähtien terrorisoineet pari hullua ja perverssiä, jotka ovat suoltaneet sinne suolen täydeltä silkkaa p....a ja omia sukupuolisia himojaan "H. h....a pitää panna p.......n" ym. Yleisöllä on valtava tarve selittää tätä ylen harvinaista ja osin myös hyvin käsittämätöntä veritekoa jollain tavalla ja on siis luonnollista, että huhuja syntyy helposti. Erilaisia huhuja on syntynyt tästä tapauksesta kymmeniä, joista suurin osa on ollut täysin perättömiä, kuten tätäkin ketjua taaksepäin lukemalla huomaa. Hyväksikäyttöhuhut on jo aika raskaita syytöksiä ja niiden perustana pitäisi olla jo jotain konkreettista? Tuntuu, että kun tekijästä ei saada mitään uutta "reposteltavaa", kohteeksi otetaan seuraavaksi isä, jota tunnutaan kovasti kritisoitavan ja jopa lähes syytettävän tyttärensä teosta (väärä kasvatus, tyttären "lahjonta" ja nyt myös tämä hyväksikäyttö teoria).

P.S Tämäkin ketju alkaa taas sortumaan lähes offtopikkiin esimerkkinä vaikka uhrin kodin "siivous". Parissa viestissä imhmeteltiin kuka siivosi kovin verijäljet ym. Minun oma äitini kuoli kotonaan äkilliseen sairaskohtaukseen (vanhan kansa kielellä "verensyöksyyn") ja minä siivosin itse kuolinhuoneessa olleet verijäljet, jotka lienevät lähes samankaltaiset kuin monessa henkirikoksessa. Tämä siivous oli raskas operaatio, mutta mieleeni ei tullut palkata tähän työhön ketään ulkopuolista ja en ole tätä päätöstäni myöhemmin katunut.
Vastaa Viestiin