15v tytön surma - Seinäjoki 2015

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Annamaria
Susikoski
Viestit: 41
Liittynyt: La Touko 02, 2015 6:43 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Seinäjoki: 15-vuotias tyttö löytyi kuolleena - Henkiriko

Viesti Kirjoittaja Annamaria »

Dr Bergmeister kirjoitti: Epäilty jatkaa koulunkäyntiään nyt tutkintavankeudessa. Koulun kanssa on sovittu järjestelyistä: epäilty saa koulukirjat poliisivankilaan, jossa hän voi tehdä tarvittavat kokeet saadakseen 8. luokan todistuksen.
Ei tässä ihan sitä mun kysymää taideta sanoa? Okei, voihan se olla, että H jo viikonloppuna tarttui koulukirjoihin, mutta jos nyt puhutaan kiitettävästä oppilaasta, niin eiköhän ne kasiluokan kokeet saada kunnialla läpi vaikka parin päivän lukemisella. Tai sitten sen 8. luokan todistuksen voi saada myöhemminkin... (edit: anteeksi saivartelu ja enhän minä toki voi koeaikatauluista tietää)
lammas1
Martin Beck
Viestit: 774
Liittynyt: Pe Loka 31, 2014 11:36 am

Re: Seinäjoki: 15-vuotias tyttö löytyi kuolleena - Henkiriko

Viesti Kirjoittaja lammas1 »

Luetun ymmärtäminen on muutamilta joko tietoisesti hukassa tai ihan muuten vaan tekstini ei miellytä. Itse en ketään trolliksi nimittelisi ilman tietoa. Kun kirjoitin että erityisen raaka ja julma teko täyttää murhan merkit niin johan kohta joku opettavasti kirjoitti saman. Moni myös huomauttaa että heidän mielestään esim kaulaan osuva teräaseen isku on raaka teko. Kyllä, mutta ei yleensä oikeuden mukaan niin raaka että murha tulisi. Ja kyllä ymmärrän että epäilty on vasta epäilty, eikä saa sanoa että hänen syyllityneen tappoon. Kun aluksi kirjoitin kuolemantuottamuksesta, moni ripitti minua, että hänet on vangittu todennäköisin syin taposta.
Onko poliisien paikalle meno pillit huutaen poliisin antama vai lehtimiehen kirjoittama? Vertasin tapahtumaa vain niihin joissa olen sattunut mukana olemaan. Olen taas pahoillani kun rohkenin epäillä tätä asiaa.
Loppujen lopuksi olen ajatellut, olisiko tästä tapauksesta paras ollut kertoa vain muutamalla lauseella lehdissä ilman poliisin epämääräistä kommentointia.
Vielä niistä koulukirjoista ja koulunkäynnistä. Mistä kukaan tietää kuinka ahkerasti hän niitä lukee, tekeekö hän kokeita paneutuen niihin jne mutta hänet on velvoitettu viemään luokka loppuun.
Ehkäpä tekijän kannattaakin nyt olla myös tässä asiassa yhteistyökykyinen.
Avatar
Hovimestari
Martin Beck
Viestit: 754
Liittynyt: To Syys 03, 2009 10:51 pm

Re: Seinäjoki: 15-vuotias tyttö löytyi kuolleena - Henkiriko

Viesti Kirjoittaja Hovimestari »

Ja vielä ykköslampaalle: Tämä saattaa hyvinkin vielä taipua murhaksi, joten sinuna en tanssisi vielä onnentanssia siitä että korkeintaan tappona menee.

Tässä esimerkki, miten voi mennä murhana ilman kovinkaan erityistä raakuutta ja julmuutta. Perustuu sekä täällä esitettyihin spekulaatioihin että oikeuden ennakkotapauksiin:

H vetää kilarit O:lle ja alkaa kuristaa tätä. Kuristaa niin kauan, että O muuttuu aivan siniseksi naamaltaan, hiljenee ja lakkaa liikkumasta. H menee toiseen huoneeseen selailemaan murha.infoa ja kehittelemään tarinaa ulkopuolisesta tappajasta. Viidentoista minuutin päästä O alkaa yskimään ja kouristelemaan eikä olekaan kuollut, kuten H luuli. H hakee keittiöstä fileerausveitsen, potkaisee istumaan noussutta O:ta naamaan ja vetää tämän kaulan auki korvasta korvaan. Pelästyy veren määrää ja juoksee ulos huutaen että joku on tappanut O:n ja soittaa iskälle. O jää makaamaan tuolia vasten pää luonnottomasti taaksepäin roikkuen. Iskä tulee paikalle, toteaa tapahtuneen ja soittaa häkeen toistaen jutun ulkopuolisesta.

Tulos:

-Poliisi tulee paikalle raskaalla setillä, näkee heti että elvytysyritykset ovat turhia. Toteaa: Ei murto- tai kamppailujälkiä, verilammikossa ja siitä poispäin vain H:n kengänjälkiä.
-Murhatapa sinänsä ei osoita erityistä raakuutta ja julmuutta, ainakaan verrattuna paloitteluihin ja kidutuksiin. Taju on mennyt kuristamisesta nopeasti ja kuolema on viillon jälkeen myös ollut nopea.
-Ei todisteita ennalta suunnittelusta
-Syyte murhasta; kumpikin teko jo yksinään johti arvattavasti kuolemaan, ja tekoa ei keskeytetty noiden 15 minuutin aikana jolloin siihen olisi ollut mahdollisuus, vaan sitä päinvastoin jatkettiin vielä varmemmin kuolemaan johtavalla tavalla.
You can choose a ready guide in some celestial voice. If you choose not to decide, you still have made a choice! You can choose from phantom fears and kindness that can kill. I will choose a path that's clear; I will choose freewill. -Rush
Dr Bergmeister
Adrian Monk
Viestit: 2803
Liittynyt: La Maalis 13, 2010 10:37 pm
Paikkakunta: Pohjanmaan rannikkoseutu

Re: Seinäjoki: 15-vuotias tyttö löytyi kuolleena - Henkiriko

Viesti Kirjoittaja Dr Bergmeister »

Annamaria kirjoitti:
Dr Bergmeister kirjoitti: Epäilty jatkaa koulunkäyntiään nyt tutkintavankeudessa. Koulun kanssa on sovittu järjestelyistä: epäilty saa koulukirjat poliisivankilaan, jossa hän voi tehdä tarvittavat kokeet saadakseen 8. luokan todistuksen.
Ei tässä ihan sitä mun kysymää taideta sanoa? Okei, voihan se olla, että H jo viikonloppuna tarttui koulukirjoihin, mutta jos nyt puhutaan kiitettävästä oppilaasta, niin eiköhän ne kasiluokan kokeet saada kunnialla läpi vaikka parin päivän lukemisella. Tai sitten sen 8. luokan todistuksen voi saada myöhemminkin... (edit: anteeksi saivartelu ja enhän minä toki voi koeaikatauluista tietää)
Mutta että ainakin kirjat on toimitettu, eri juttu sitten toki huvittaako tyttöä lukeminen. Jos on hyvä oppilas ollut niin ei ne kasiluokan kokeet aivan mahdottomia selvitä ole. Tiedän yhdenkin joka lintsasi koulusta kasin ja ysin mutta silti sai ysejä ja kymppejä kokeista sekä hyvän päästötodistuksen.
Gods made heavy metal.
Annamaria
Susikoski
Viestit: 41
Liittynyt: La Touko 02, 2015 6:43 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Seinäjoki: 15-vuotias tyttö löytyi kuolleena - Henkiriko

Viesti Kirjoittaja Annamaria »

Lammas1, en olekaan sinua kutsunut trolliksi, mutta en sellaiseksi epäilekään. Luulen vaan, että et osaa käyttää lainaustoimintoa ja kenties et oikein oikolue tekstejäsi :) Käytät sen vuoksi vahingossa sanaa tappo murhan sijaan tai päinvastoin jne. Tämä tekee trollivaikutelman. Eli huolellisuutta peliin!
Maniokki
Susikoski
Viestit: 32
Liittynyt: Pe Touko 11, 2012 10:33 am

Re: Seinäjoki: 15-vuotias tyttö löytyi kuolleena - Henkiriko

Viesti Kirjoittaja Maniokki »

Numb_L kirjoitti:Mahatari tuossa jo tiivistikin kaiken oleellisen tästä ketjusta mutta yritetäänpä vielä kerran tehdä korjausliikettä.

Viimeisissä viesteissä on nostettu esille tuo BMW:n mysteeri, jonka nostin aiemmin esille. BMW näkyy siis esimerkiksi näissä kuvissa (Ensimmäinen A, toinen B ja kolmas C):
Kuva
Kuva
Kuva

Kuvat A ja B löysin uutisista, jotka ovat julkaistu 28.4. tiistai iltana (A klo 20:06, B klo 22:21). Kuva C löytyy uutisesta, joka on julkaistu 29.4. keskiviikkona. Kuva C on kuitenkin mitä ilmeisimmin otettu samaan aikaan kuin A. Huomatkaa myös, että toimittajia ei ole päästetty kovin lähelle tapahtuma-aluetta.

Seuraavaksi kuvia, jotka olen löytänyt 29.4. keskiviikkona julkaistuista uutisista (ensimmäinen D, toinen E ja kolmas F).

Kuva
Kuva
Kuva

BMW on poissa ja päivä on pilvinen toisin kuin tiistai oli. Lisäksi toimittaja on päästetty kuvaamaan myös lähemmäs kuvassa D eikä kuvissa E ja F näyttäisi olevan estettä mennä myös lähemmäksi toisin kuin kuvissa A, B ja C (nauha edessä). Lopuksi kuva H:n mopoautosta surmapaikalla (kuva G).

Kuva

Kuva G löytyy uutisesta, joka on julkaistu 28.4. tiistaina mutta päivitetty 30.4. torstaina. Olen melko varma, että kuva on lisätty uutiseen myöhemmin. Kyseisessä kuvassa ilma on pilvinen kuten 29.4. keskiviikkona julkaistuissa kuvissa.

Faktat:
- Valkoinen mopoauto näkyy kuvassa C, kun katsoo tarkasti. Myös kuvasta A näkee, että BMW:n takana on jotain.
Paikkakuntalaiselta tietoa:
- Kuvien A, B ja C BMW on H:n isä käytössä
Spekulaatiota:
- Itse näen tilanteen kuvassa C siten, että Poliisi tutkii BMW:tä eikä suinkaan ota (mahdollisesti poliisin) autosta jotain.
- Kuvien perusteella uskoisin, että BMW on tullut paikalle ennen Poliisia tai ollut siinä koko ajan.
- Uskoakseni BMW on ollut pihassa siihen asti, kunnes Poliisi on tutkinut sen. Tämän jälkeen BMW on luovutettu sen haltian käyttöön
- Kun H:n otettu kiinni ja viety epäiltynä Poliisitalolle, isä on varmaankin mennyt myös Poliisin mukana (eri autossa tietenkin). Tuskin siinä mielentilassa ketään päästetä rattiin muutenkaan. BMW on sitten haettu myöhemmin pois.

Lopputulos: Tämän vuoksi uskon, että isä on tullut paikalle ennen Poliiseja.
Olen samaa mieltä. Mopoauto ei näy ensimmäisissä kuvissa BMW:n takaa. Mopoauto yksinään pihassa -kuva on taas otettu vasta seuraavana päivänä - siinä on mielestäni jopa ulkovalot jääneet päälle, poliiseilta?
Se valkoinen auto taas joka näkyy BMW:n takana kauempana (kuva C), on mielestäni tosiaan jo naapurin auto, eikös tonttikin lopu kohta tuon ajoluiskan jälkeen ja mopoauton katto näyttää olevan musta eikä valkoinen.

Mutta loppupäätelmä näistä kuvista näyttää siltä, että isän auto tosiaan on ollut paikalla ennen poliiseja, ja pidän uskottavana sitä että tyttö olisi ollut autossa istumassa kuten jossain viestissä mainittiin (vaaleahiuksisen nousseen autosta poliisien mukaan). Joten, mikäli tiedot isän työpaikasta pitävät paikkansa (vaikka emmehän tiedä missä hän on ko ajankohtana ollut - töissä, jo matkalla kotiin, kaupassa, kaupungilla...) uskon tytön soittaneen ensin hänelle ja mahdollisesti isä tullut ensin kotiin toteamaan tilanteen tai soittanut jo matkalta häkeen. Joka tapauksessa hän ei olisi ehtinyt ennen poliiseja paikalle, mikäli häkeen olisi soitettu ensin. Tuohon aikaan kuitenkin on jo teollisuusalueella ja kaupungilla "ruuhkaakin", eli ei ihan sukkana pääse ajamaan läpi kaupungin teollisuusalueelta Jouppiin. Viimeksi tänään suurin piirtein samoihin kellonaikoihin nimittäin tein niin itse, omien asioiden vuoksi!

En tiedä onko tällä mitään merkitystä, mutta itseä ainakin kiinnostaa myös tuo tapahtumien kulku noilta osin.
Viimeksi muokannut Maniokki, Ti Touko 05, 2015 9:51 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
lammas1
Martin Beck
Viestit: 774
Liittynyt: Pe Loka 31, 2014 11:36 am

Re: Seinäjoki: 15-vuotias tyttö löytyi kuolleena - Henkiriko

Viesti Kirjoittaja lammas1 »

Tuosta olen Beckin naapurin kanssa samaa mieltä. Murhan tunnusmerkeihin kuuluu muitakin merkkejä kuin erityinen raakuus ja julmuus.
WalkingDisaster
Javier Pena
Viestit: 1785
Liittynyt: Pe Huhti 19, 2013 8:43 pm

Re: Seinäjoki: 15-vuotias tyttö löytyi kuolleena - Henkiriko

Viesti Kirjoittaja WalkingDisaster »

Dr Bergmeister kirjoitti:
Annamaria kirjoitti:
Dr Bergmeister kirjoitti: Epäilty jatkaa koulunkäyntiään nyt tutkintavankeudessa. Koulun kanssa on sovittu järjestelyistä: epäilty saa koulukirjat poliisivankilaan, jossa hän voi tehdä tarvittavat kokeet saadakseen 8. luokan todistuksen.
Ei tässä ihan sitä mun kysymää taideta sanoa? Okei, voihan se olla, että H jo viikonloppuna tarttui koulukirjoihin, mutta jos nyt puhutaan kiitettävästä oppilaasta, niin eiköhän ne kasiluokan kokeet saada kunnialla läpi vaikka parin päivän lukemisella. Tai sitten sen 8. luokan todistuksen voi saada myöhemminkin... (edit: anteeksi saivartelu ja enhän minä toki voi koeaikatauluista tietää)
Mutta että ainakin kirjat on toimitettu, eri juttu sitten toki huvittaako tyttöä lukeminen. Jos on hyvä oppilas ollut niin ei ne kasiluokan kokeet aivan mahdottomia selvitä ole. Tiedän yhdenkin joka lintsasi koulusta kasin ja ysin mutta silti sai ysejä ja kymppejä kokeista sekä hyvän päästötodistuksen.
Tämä menee jo hiusten halkomiseen, mutta ei tuossa todellakaan sanota, että kirjat on jo toimitettu.
En jaksaisi tästä muuten vääntää, mutta kun se "Heather" väitti mun kirjoittaneen muuta, kuin kirjoitin, niin pakko. Toki nyt on mennyt sentään jo viikko, etten ihmettelisi, mikäli kirjat on nyt toimitettu. Parista päivästä oli aiemmin puhetta ja siihen en usko.

Lammas1:lle sanoisin, että useaan kertaan täällä on jo mainittu, että nyt taposta syytetty saattaa vielä saada sen murhatuomionkin. Mikäli pitää paikkansa, että puukolla mätkitty useita kertoja, niin ei ihan vähällä tappotuomioon tule jäämään.

Ja vielä muutamalle muullekin, kuin Lammas1:lle palstan säännöistä.

*4 §* Kirjoitetuilta viesteiltä odotetaan jotain uutta sisältöä
keskusteltavana olevaan aiheeseen. Miettikää hetki ennen kuin painatte
.lähetä.-nappulaa: onko viestissänne todellakin annettavaa ketjuun.
Sisällöttömiin viesteihin puututaan erityisesti silloin, kun ne
häiritsevät ketjun alkuperäistä keskustelua.

*9 §* Trollaaminen on kiellettyä. Tällä tarkoitetaan viestejä, joilla
pyritään tietoisesti saamaan lukijoiden ja kanssakirjoittajien tunteet
kuohumaan. Provokatiivisetkin viestit ovat sallittuja elleivät ne riko
palstan muita sääntökohtia. Kiinnitä kuitenkin huomiota mihin ketjuun ja
mille palstalle tekstisi kirjoitat.

Oli pakko nuo laittaa, koska tämä ketju on mennyt niin käsittämättömäksi, että pahaa tekee. Jos joku haluaisi, niin vasikoimalla palstalta saisi kaikkoamaan vaikka kuinka paljon porukkaa. Saatan itsekin lukeutua niihin, en tiedä.
030366
Susikoski
Viestit: 38
Liittynyt: Pe Loka 10, 2008 10:30 pm

Re: Seinäjoki: 15-vuotias tyttö löytyi kuolleena - Henkiriko

Viesti Kirjoittaja 030366 »

Kirjauduin sisään pitkästä aikaa minäkin... Joku oli aikaisemmin kritisoinut Lyseon rehtorin toimintaa, kun hän on yhteydessä uhrin vanhempiin jne. Kaisa Isotalo on todella sympaattinen ihminen ja voin täysin kuvitella, että hän haluaa ottaa osaa lapsensa menettäneiden vanhempien suureen suruun. Ei se tarkoita, että lyseon oppilaat jäisi jollain tavalla kriisiavusta tms paitsi ja etteikö hän tekisi parhaansa koulutyön jatkumiseksi mahdollisimman normaalisti.

Tiedän (en siis varsinaisesti tunne) uhrin perheen, sekä joitakin heidän lähisukulaisiaan ja tuli mieleen, että voisiko poliisin niukkaan tiedotuslinjaan vaikuttaa myös se, että uhrin setä on poliisi.
surusuuri
Scooby-Doo
Viestit: 29
Liittynyt: Pe Marras 29, 2013 6:09 am

Re: Seinäjoki: 15-vuotias tyttö löytyi kuolleena - Henkiriko

Viesti Kirjoittaja surusuuri »

mua oksettaa!! Ei lisättävää!!
Agatha C.
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 100
Liittynyt: Pe Maalis 20, 2015 9:40 pm

Re: Seinäjoki: 15-vuotias tyttö löytyi kuolleena - Henkiriko

Viesti Kirjoittaja Agatha C. »

Täällä jotkut puolustelevat tekijää " ihminen hänkin vain on". Ei ole. Lähinnä narsisti/psykopaatti, ihmisen irvikuva.
Kikkara
Nikke Knakkertton
Viestit: 196
Liittynyt: To Loka 23, 2014 11:13 pm

Re: Seinäjoki: 15-vuotias tyttö löytyi kuolleena - Henkiriko

Viesti Kirjoittaja Kikkara »

^ Juu minä mietin rehtoria...ja ajattelin itseäni tapetun lapsen vanhemman asemaan. Että itse en kaipaisi tyttäreni rehtoria jos näin hirvittävä suru minut kohtaisi. Lähinnä varmaan huutaisin ja oksentaisin enkä haluaisi tavata sympaattisiakaan ihmisiä. Mutta se siitä.Ihmisillä on tietysti myös erilaisia tapoja surra.
Avatar
Pieni liekki
Frank Columbo
Viestit: 9171
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2013 10:38 am

Re: Seinäjoki: 15-vuotias tyttö löytyi kuolleena - Henkiriko

Viesti Kirjoittaja Pieni liekki »

Minusta jokaisessa ihmisessä on kaksi puolta. Kun tarpeeksi ärsytetään, niin kyllä se pimeä puoli saadaan itsekustakin ennemmin tai myöhemmin esille. Toivon, että tämä tapaus saadaan pian selvitettyä, ja kuka ikinä sitten syyllinen onkaan, niin vastuuseen teostaan. Suuressa surussa ei löydy sanoja, voimia asianosaisille!
lakeus
Alokas
Viestit: 2
Liittynyt: Ti Touko 05, 2015 8:22 pm

Re: Seinäjoki: 15-vuotias tyttö löytyi kuolleena - Henkiriko

Viesti Kirjoittaja lakeus »

No niin,pakko oli tänne kirjautua ja kommentoida. Kaikki 90 sivua läpi sellanneena vain muutama sivu asiaa...En nyt väitä että itse yhtään viisaampi olisin.

Seinäjoen lyseon rehtori,kuten aikaisemminkin mainittiin,on lämminhenkinen ihminen ja tuskin pelkkiä koulukirjoja vain toimittaa.Toimii kuitenkin koulun puolesta edustajana tässä tapauksessa,eikä ole ensimmäinen kerta (toivottavasti kuitenkin viimeinen) kun oppilaan perheelle joutuu suruvalittelut esittämään.

Seuraava on työkaverilta kuultua (faktaa tai ei) :
Työkaverin mies oli kyseisenä iltapäivänä,ilmeisesti 14-15 välillä?, ollut Itikan risteyksessä ja ihmetellyt,miksi henkilöauto (BMW) oli painanut yhtäkkiä kaasun pohjaan ja laittanut hätävilkut päälle. Eikä ollut siis mikään siviilipoliisi vaan normaali hlöauto,josta hätävilkut löytyy niinkuin jokaisesta autosta. Myöhemmin kun tämä tapaus tuli ilmi,oli tajunnut,että kyseinen auto näkyy tapahtumapaikalta otetuissa kuvissa. Kyseistä risteyksestä vain muutama kilometri Jouppiin. Tämä tukisi sitä,kuinka H:n isä mahdollisesti on kerennyt paikalle ennen poliiseja,koska olisi lähistöllä jo valmiiksi liikkunut.

Korostaisin kuitenkin,että kyliltä kuultua eli en voi faktaksi väittää.
hedelmälaatikko
Poliisikoira Rex
Viestit: 261
Liittynyt: Ke Tammi 26, 2011 2:50 pm

Re: Seinäjoki: 15-vuotias tyttö löytyi kuolleena - Henkiriko

Viesti Kirjoittaja hedelmälaatikko »

Mielestäni vielä ei ole todistettu, että isä on tullut bmw:llä paikalle tai että isä yleensäkään on ollut paikan päällä. Ensimmäisistä viesteistä asti on puhuttu että h soitti isällensä, isä tuli paikalle ennen poliiseita, isä sitä, isä tätä.

En muista silti mistään nähneeni että joku olisi sen isän siellä nähnyt. Tää isä-juttu taisi lähteä niistä kavereiden ask-viesteistä?

Eli samoja viestejä, joissa kuvailtiin kuinka tapon jälkeen h juoksi nurmikolle itkemään ja h:n kavereita oli pihassa jne. Mutta ainakin se on täällä suht hyvin "todistettu" että pihalla ei itketty, eikä pihalla ollut kavereita tai väkeä muutenkaan (naapurien jutut + tämän charyen (?) koiranulkoiluttajatuttavan jutut). Jos niitä kavereita olisi ollut paikalla niin eiköhän olisi kännykkäkamerat kuvannut jotain? Ja varmasti jollain olisi ollut pokkaa julkaista kuvia netissä tai askissa tai jossain, sillähän olisi saanut paljon "mainetta" nuorten piireissä?

Eli siis, kukaan ei ole isää nähnyt? Ainoastaan päätelty niin, että koska bmw näkyy lehtikuvissa poliisinauhan sisällä, niin h:n isän on ollut pakko ehtiä paikalle ennen poliiseita.

En väitä että bmw ei ole voinut tulla ennen poliiseita, sillä onhan se voinut tulla. Yhtä lailla kuin että h onkin voinut soittaa äidillensä ja äiti on tullut bmw:llä kotiin ennen poliiseita. Tai sitten bmw on seissyt pihassa koko ajan. Tai se on vaikka poliisisedän auto joka on ollut siviilissä?

Paljon jossittelua ja epäilyä, mutta minua vaivaa ja ärsyttää se seikka että se on täällä fakta että h soitti isällensä ennen häkeä ja että h oli paikalla ennen poliiseita.

Olen tätä isä-asiaa huudellut täällä monta päivää mutta kukaan ei ole tainnut viitata kintaallakaan näitä viestejäni jossa epäilen sen olevan pelkkä huhu lähtöisin jonkun teinin ask-viestistä tms.

Todistakaa että olen väärässä jos pystytte.
Vastaa Viestiin