Nokia: 17-vuotias tyttö pahoinpideltiin 18.2. - kuoli 20.2.

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Avatar
Tuomion Pasuuna
Jessica Fletcher
Viestit: 3484
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 10:43 am

Re: Nokia: 17-vuotias tyttö pahoinpideltiin 18.2. - kuoli 20

Viesti Kirjoittaja Tuomion Pasuuna »

Niin, jälkikäteen on tietysti helppo ennustaa menneitä, kun tiedetään että henkilö on tappaja.
Avatar
Lassie
Jessica Fletcher
Viestit: 3045
Liittynyt: Ma Syys 14, 2015 10:10 pm

Re: Nokia: 17-vuotias tyttö pahoinpideltiin 18.2. - kuoli 20

Viesti Kirjoittaja Lassie »

Muppe kirjoitti: Olen melko kaukana tuosta,mutta jos olisin naapurissa jossa tapellaan ja kenties joku tyttö huutaa niin totta helvetissä mä meen sinne ovelle.Tiedän ettei esimerkiksi sinusta ole siihen eikä monesta muustakaan,nykyään kun on niin paljon ressukoita aikuisissa että teinitkin pompottaa niitä mutta minunlaiset ihmiset voi pelastaa henkiä pelkästään pimpottamalla ovikelloa ja teen sen kyllä jos sillä voin jotain auttaa.

......

Ja kappas,tyttö kuoli,toivottavasti naapurille tai sille joka soitteli vaan,jäi edes trauma tuollaisesta munattomuudesta.Kenties tyttö eläis jos joku olis pimpottanu,tilanne olis voinu rauhoittua.Hävettää tuollaiset saamattomat paskat jotka antaa naista/tyttöä rääkätä ja kuuntelee vaan seinän takana puhelin kädessä.

Miten ihmiset voi olla niin ressukoita,naapurit kuitenkin tiesi että asunnossa asuu melkein lapsia,pieniä luuviulun kokosia ihmisiä niin ei uskalleta sanoa mitään vaan seistään puhelin kädessä kotona "piilossa" ja kuunnellaan ku tyttöä piestään jo ties monettako kertaa?
Olen samaa mieltä pääsanomastasi, vaikka luultavasti kohta tulee viestejä, joissa moni sanoo ettei oman turvallisuuden yms ! takia mitenkään voi mennä pimpottamaan ovikelloa, vaikka tilanne kuulostaisi pahalta. Ymmärrän sanomaasi.

Jos ei pysty oman koon tms takia toimimaan, täytyy käyttää kekseliäisyyttä: mennä useamman ihmisen kanssa oven taakse (joukkovahvuus) taikka jos ei saa ketään mukaan niin esimerkiksi menee oven taakse eikä pimpota vaan huutaa postiluukun kautta sitä raottaen että kytät ovat tulossa ja ukko joutuu linnaan hakkaamisesta, joten paras lopettaa ennen kuin on taposta linnassa. Taikka huutaa postiluukun kautta että tekijän autoa varastetaan/mukiloidaan paraikaa, eiköhän ala ukko siirtää huomiotaan muualle ja juosta ulos lopettaakseen autonsa hakkaamista (hämäys) . :twisted:

Menisin itsekin auttamaan ja olen mennytkin. Ihminen jäi henkiin. Joskus pitää tehdä, mitä pitää tehdä ja sen sanoo sisin eikä säännöt taikka nykyajan yleinen "ei pidä mihinkään mitään" - meininki.

Jos on kyse hakkaamisesta, raiskaamisesta jne niin ilman muuta soittoa poliisiin oman auttamisen lisäksi. Tarvitsee ajatella miten uhria autetaan ja miten tekijä joutuu vastuuseen, miten tulee herätysstoppi suhteeseen, johon sitä ei välttämättä tule jos on "vain" omatoimisesti huomauttamassa asioista.

Tietenkin pitää sanoa, että hyvä sentään kun naapurit edes soittivat apua paikalle, kuin että eivät olisi soittaneet. Mutta jooo.... aivan.

JOS on kyse aivan eri tason jutuista, kuten että stereot paukkaa liian lujalla tms ei-vakavista-rikoksista jos edes rikoksista ollenkaan, silloin toimivampaa ja suorempaa on sanoa asiasta itse eikä tehdä valituksia. Ylipäätään valituksia ja nipottamisia lievistä olosuhteiden asioista (tuoli narisee yläkerrassa, suihkussa käytiin yöllä yms) vältetään, suurpiirteisyys luo sopua.
☀︎☾✧☄︎☙○➣❊
Y-boksista: Vain 100% ystävät. Old school heart on. Ei paskaa, fake ass toimintaa, tietojenkalastamisia, piirien pyörintää, testaamisia, huvipuistokokemuksen hakemista tai vääriä motiiveja.
Elisabeth
Alibin satunnaislukija
Viestit: 61
Liittynyt: Su Marras 08, 2015 3:10 am

Re: Nokia: 17-vuotias tyttö pahoinpideltiin 18.2. - kuoli 20

Viesti Kirjoittaja Elisabeth »

Lassie kirjoitti:
Muppe kirjoitti: Olen melko kaukana tuosta,mutta jos olisin naapurissa jossa tapellaan ja kenties joku tyttö huutaa niin totta helvetissä mä meen sinne ovelle.Tiedän ettei esimerkiksi sinusta ole siihen eikä monesta muustakaan,nykyään kun on niin paljon ressukoita aikuisissa että teinitkin pompottaa niitä mutta minunlaiset ihmiset voi pelastaa henkiä pelkästään pimpottamalla ovikelloa ja teen sen kyllä jos sillä voin jotain auttaa.

......

Ja kappas,tyttö kuoli,toivottavasti naapurille tai sille joka soitteli vaan,jäi edes trauma tuollaisesta munattomuudesta.Kenties tyttö eläis jos joku olis pimpottanu,tilanne olis voinu rauhoittua.Hävettää tuollaiset saamattomat paskat jotka antaa naista/tyttöä rääkätä ja kuuntelee vaan seinän takana puhelin kädessä.

Miten ihmiset voi olla niin ressukoita,naapurit kuitenkin tiesi että asunnossa asuu melkein lapsia,pieniä luuviulun kokosia ihmisiä niin ei uskalleta sanoa mitään vaan seistään puhelin kädessä kotona "piilossa" ja kuunnellaan ku tyttöä piestään jo ties monettako kertaa?
Olen samaa mieltä pääsanomastasi, vaikka luultavasti kohta tulee viestejä, joissa moni sanoo ettei oman turvallisuuden yms ! takia mitenkään voi mennä pimpottamaan ovikelloa, vaikka tilanne kuulostaisi pahalta. Ymmärrän sanomaasi.

Jos ei pysty oman koon tms takia toimimaan, täytyy käyttää kekseliäisyyttä: mennä useamman ihmisen kanssa oven taakse (joukkovahvuus) taikka jos ei saa ketään mukaan niin esimerkiksi menee oven taakse eikä pimpota vaan huutaa postiluukun kautta sitä raottaen että kytät ovat tulossa ja ukko joutuu linnaan hakkaamisesta, joten paras lopettaa ennen kuin on taposta linnassa. Taikka huutaa postiluukun kautta että tekijän autoa varastetaan/mukiloidaan paraikaa, eiköhän ala ukko siirtää huomiotaan muualle ja juosta ulos lopettaakseen autonsa hakkaamista (hämäys) . :twisted:

Menisin itsekin auttamaan ja olen mennytkin. Ihminen jäi henkiin. Joskus pitää tehdä, mitä pitää tehdä ja sen sanoo sisin eikä säännöt taikka nykyajan yleinen "ei pidä mihinkään mitään" - meininki.

Jos on kyse hakkaamisesta, raiskaamisesta jne niin ilman muuta soittoa poliisiin oman auttamisen lisäksi. Tarvitsee ajatella miten uhria autetaan ja miten tekijä joutuu vastuuseen, miten tulee herätysstoppi suhteeseen, johon sitä ei välttämättä tule jos on "vain" omatoimisesti huomauttamassa asioista.

Tietenkin pitää sanoa, että hyvä sentään kun naapurit edes soittivat apua paikalle, kuin että eivät olisi soittaneet. Mutta jooo.... aivan.

JOS on kyse aivan eri tason jutuista, kuten että stereot paukkaa liian lujalla tms ei-vakavista-rikoksista jos edes rikoksista ollenkaan, silloin toimivampaa ja suorempaa on sanoa asiasta itse eikä tehdä valituksia. Ylipäätään valituksia ja nipottamisia lievistä olosuhteiden asioista (tuoli narisee yläkerrassa, suihkussa käytiin yöllä yms) vältetään, suurpiirteisyys luo sopua.
Kaikin puolin kannatan ja arvostan sitä, että naapurit suhtautuvat vakavasti naapurista kuuluviin tappelun ja/tai epämääräisiin ääniin. Mutta jos vaikka tässä tapauksessa naapuri olisikin mennyt oven taakse, poika avannut ja sanonut että "ei tässä mitään", niin mitä siinä sitten voi tehdä? Väkivalloin pakottaa ovella olevan jäbän syrjään ja mennä asuntoon? Luultavasti muutenkaan ovi ei aukeaisi kellekkään naapurille kesken riidan, saati sitten kun tyttö on jo elottomana sängyn alla.
Muppe
Rico Tubbs
Viestit: 1230
Liittynyt: Ma Elo 24, 2015 9:35 pm

Re: Nokia: 17-vuotias tyttö pahoinpideltiin 18.2. - kuoli 20

Viesti Kirjoittaja Muppe »

Elisabeth kirjoitti:. Mutta jos vaikka tässä tapauksessa naapuri olisikin mennyt oven taakse, poika avannut ja sanonut että "ei tässä mitään", niin mitä siinä sitten voi tehdä? Väkivalloin pakottaa ovella olevan jäbän syrjään ja mennä asuntoon? Luultavasti muutenkaan ovi ei aukeaisi kellekkään naapurille kesken riidan, saati sitten kun tyttö on jo elottomana sängyn alla.
Kuten sanoin "tilanne voi mennä ohi pelkällä pimpottamisella"- kun vajakki tietää että joku kuuntelee.

Mutta eihän sitä mitään voi yrittää jos ei ole supervarma,antaa hakata vaan saatana niin oppii tyttöki että naapuri kyllä kuunteli muttei auttanu kun ei ollut varma auttaako jos käy siellä ja ei se varmaan myönnä"

Helvetti miten ihmiset ajattelee nykyään!

Useimmiten tällaiset tilanteet rauhoittuu/menee ohi kun tekijä tietää että joku ulkopuolinen seuraa/kuuntelee tms. tulee ns. järki päähän.

Mutta mitä sitä,toivottavasti minä en saa sinunlaisia naapuriksi koskaan,jos olen pulassa niin tiedän että sinä et ainakaan tule auttamaan koskaan. Ja mulla "vituttais" auttaa sinua kun tietäisin että sinä et koskaan auttaisi minua vastaavassa tilanteessa..Silti minä auttaisin sinuakin enkä jättäisi naapuriani pulaan ja kenties tapettavaksi.
Lopetti tietojen kirjoittelun kokonaan foorumille 13.3.2019.
Jäseninä suuri määrä idiootteja joilla ei ole foorumille mitään järkevää kirjoitettavaa tai tietoa asioista vaan ovat paikalla vain todistamassa ja vannomassa omaa tyhmyyttään.
Elisabeth
Alibin satunnaislukija
Viestit: 61
Liittynyt: Su Marras 08, 2015 3:10 am

Re: Nokia: 17-vuotias tyttö pahoinpideltiin 18.2. - kuoli 20

Viesti Kirjoittaja Elisabeth »

Muppe kirjoitti:
Elisabeth kirjoitti:. Mutta jos vaikka tässä tapauksessa naapuri olisikin mennyt oven taakse, poika avannut ja sanonut että "ei tässä mitään", niin mitä siinä sitten voi tehdä? Väkivalloin pakottaa ovella olevan jäbän syrjään ja mennä asuntoon? Luultavasti muutenkaan ovi ei aukeaisi kellekkään naapurille kesken riidan, saati sitten kun tyttö on jo elottomana sängyn alla.
Kuten sanoin "tilanne voi mennä ohi pelkällä pimpottamisella"- kun vajakki tietää että joku kuuntelee.

Mutta eihän sitä mitään voi yrittää jos ei ole supervarma,antaa hakata vaan saatana niin oppii tyttöki että naapuri kyllä kuunteli muttei auttanu kun ei ollut varma auttaako jos käy siellä ja ei se varmaan myönnä"

Helvetti miten ihmiset ajattelee nykyään!

Useimmiten tällaiset tilanteet rauhoittuu/menee ohi kun tekijä tietää että joku ulkopuolinen seuraa/kuuntelee tms. tulee ns. järki päähän.

Mutta mitä sitä,toivottavasti minä en saa sinunlaisia naapuriksi koskaan,jos olen pulassa niin tiedän että sinä et ainakaan tule auttamaan koskaan. Ja mulla "vituttais" auttaa sinua kun tietäisin että sinä et koskaan auttaisi minua vastaavassa tilanteessa..Silti minä auttaisin sinuakin enkä jättäisi naapuriani pulaan ja kenties tapettavaksi.
Sanoin, että tuskin ovi avautuisi, vaikka siellä naapuri pimpottaisikin. Se on totta että minä en vastaavanlaisessa tapauksessa uskaltaisi oven taakse mennä näin pienenä, nuorena ja kaikin puolin ei-uhkaavana naisena, mutta tottakai minä soitan poliisit jos naapurista kuuluu jotain selviä tappelun ääniä. Siitä ei ollut kyse missään vaiheessa. Niinkuin tässäkin tapauksessa naapuri soitti poliisin, kun havaitsi että nyt on naapurissa tosi kyseessä. Jos olisin mies ja fyysisesti voimakkaampi, niin totta kai menisin ovelle pimpottelemaan ja koputtelemaan ikkunoita jos mahdollista. Mutta kirjoitinkin tuon viestin nyt lähinnä omasta näkökulmasta. Tosiaan ei tiedä mitä siellä oven takana on vastassa, niin kyllä se pelkkä ovikellon soittaminenkin vaatii fyysisesti huomattavasti heikommalta aika paljon rohkeutta.

Lisättäköön vielä, että toivon että mulla olisi sinunlainen naapuri, olisi pelastanut paljolta tähänastisessa elämässä.
lech
Martin Riggs
Viestit: 633
Liittynyt: La Joulu 01, 2012 9:55 am

Re: Nokia: 17-vuotias tyttö pahoinpideltiin 18.2. - kuoli 20

Viesti Kirjoittaja lech »

Muppe kirjoitti:
Elisabeth kirjoitti:. Mutta jos vaikka tässä tapauksessa naapuri olisikin mennyt oven taakse, poika avannut ja sanonut että "ei tässä mitään", niin mitä siinä sitten voi tehdä? Väkivalloin pakottaa ovella olevan jäbän syrjään ja mennä asuntoon? Luultavasti muutenkaan ovi ei aukeaisi kellekkään naapurille kesken riidan, saati sitten kun tyttö on jo elottomana sängyn alla.
Kuten sanoin "tilanne voi mennä ohi pelkällä pimpottamisella"- kun vajakki tietää että joku kuuntelee.

Mutta eihän sitä mitään voi yrittää jos ei ole supervarma,antaa hakata vaan saatana niin oppii tyttöki että naapuri kyllä kuunteli muttei auttanu kun ei ollut varma auttaako jos käy siellä ja ei se varmaan myönnä"

Helvetti miten ihmiset ajattelee nykyään!

Useimmiten tällaiset tilanteet rauhoittuu/menee ohi kun tekijä tietää että joku ulkopuolinen seuraa/kuuntelee tms. tulee ns. järki päähän.

Mutta mitä sitä,toivottavasti minä en saa sinunlaisia naapuriksi koskaan,jos olen pulassa niin tiedän että sinä et ainakaan tule auttamaan koskaan. Ja mulla "vituttais" auttaa sinua kun tietäisin että sinä et koskaan auttaisi minua vastaavassa tilanteessa..Silti minä auttaisin sinuakin enkä jättäisi naapuriani pulaan ja kenties tapettavaksi.
Mitä sä nyt oikein lässytät? Aika kaukaa haettua, että "toivottavasti en saa sinunlaisia koskaan naapuriksi, koska et kuitenkaan auttaisi." Palaa maan pinnalle.
Avatar
irmuska
Rico Tubbs
Viestit: 1295
Liittynyt: Ti Tammi 03, 2012 7:16 pm

Re: Nokia: 17-vuotias tyttö pahoinpideltiin 18.2. - kuoli 20

Viesti Kirjoittaja irmuska »

Pari kuukautta myöhemmin puskaradio on kertonut lisätietoina sen verran, että oletusarvoisesti tyttö on ollut jättämässä poikaa sillä sekä fyysistä että psyykkistä väkivaltaa oli kuulunut suhteeseen liki alusta asti.

Ilmeisesti tytön päätös siitä että ei tahdo enää jatkaa pojan kanssa yhdessä on ollut syynä tälle teolle. Surullista.
"Sinä olet aivan liian tyhmä analysoimaan mitään, joten jätä se suosiolla älykkäämmille ihmisille."
JackSparrow
Hetty Wainthropp
Viestit: 479
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2012 11:47 am
Paikkakunta: Pori

Re: Nokia: 17-vuotias tyttö pahoinpideltiin 18.2. - kuoli 20

Viesti Kirjoittaja JackSparrow »

"Typistetty elinkautinen"... :?: En ole ennen kuullutkaan. No, tässä Iltalehdestä:

"17-vuotias tyttö löydettiin suu teipattuna sängyn alta - surmasta epäilty ei ole pyytänyt mielentilatutkimusta

17-vuotias nainen löydettiin 18. helmikuuta puolen yön jälkeen poikaystävänsä asunnosta sängyn alta, sinne piilotettuna. Nainen oli eloton.

Poliisi ja ambulanssihenkilökunta saivat elvytettyä naisen, mutta hän kuoli sairaalassa kaksi päivää myöhemmin.

Sisä-Suomen poliisi on tutkinut tekoa henkirikoksena ja nimenomaan murhana teon ilmeisen raakuuden ja julmuuden vuoksi.

Poliisin esitutkinta on miltei valmis.

- Syytteen noston määräpäivä on 23. toukokuuta. Saamme kyllä sitä ennen oman tutkintamme valmiiksi, toteaa rikoskomisario Pasi Nieminen.

- Lähinnä odottelemme enää oikeuslääkärin lausuntoa sekä eräitä laboratoriotuloksia.

Hälytys liian myöhään

Rikos sattui nuoren miehen asunnossa Nokian Kaarikadulla. Naapurit olivat soittaneet hätäkeskukseen asunnosta kuuluvan melun vuoksi.

Poliisipartio saapui ovelle. 18-vuotias väittänyt, ettei hänen tyttöystävänsä ole asunnossa. Konstaapelit kuitenkin löysivät sängyn alta naisen, jonka kasvot oli teipattu umpeen ilmastointiteipillä.

Rikoskomisario Nieminen ei paljasta, oliko naiselle tehty teippaamisen ohelle muuta väkivaltaa.

Puhunut asioistaan

Poliisi on tutkinut tekoa alusta saakka henkirikoksena, ja nimenomaan murhana teon julmuuden vuoksi.

Niemisen mukaan epäilty on kertonut asioista omalta osaltaan kuulusteluissa. Nieminen ei ota kantaa, kiistääkö vai myöntääkö nuori mies teon.

Tämä asia toki selviää alkukesällä käräjäoikeudessa.

Tekoa edelsi riita. Riidan luonne selvinnee myös oikeudessa.

Ei silminnäkijöitä

Tapahtuneeseen ei suoraan liity muita henkilöitä kuin vainaja ja 18-vuotias. Silminnäkijätodistajia ei ole. Lähinaapurit kuulivat melua, mutta eivät välttämättä tiedä tapahtuneen yksityiskohtia.

- Olemme luonnollisesti kuulleet todistajia asianomaisten aiemmista tekemisistä, toteaa rikoskomisario Nieminen.

18-vuotias on ollut viime kuukaudet tutkintavankina. Hän ei ole ollut sairaalahoidossa esimerkiksi mielenterveysongelmien vuoksi.

- Voin todeta, ettei ainakaan esitutkinnassa ole esitetty vaatimusta mielentilatutkimuksesta.

"Typistetty" elinkautinen mahdollinen

Epäilty oli rikoshetkellä ja edelleen 18-vuotias. Kahdeksantoista mutta ei 21 täyttäneenä hän olisi nuori rikoksentekijä.

Iän puolesta elinkautisen tuomitseminen on mahdollista.

Käytännössä nuoren rikoksentekijän elinkautinen voi kuitenkin olla kaksi vuotta lyhyempi kuin muilla elinkautisvangeilla.

Kahtakymmentäyhtä vuotta nuorempana tehdystä rikoksesta elinkautiseen vankeuteen tuomittu vanki voidaan hakemuksesta päästää ehdonalaiseen vapauteen aikaisintaan, kun vankilassaoloaikaa on kertynyt kymmenen vuotta. Vanhemmalla elinkautisvangilla rajahetki on 12 vuotta.

Vapauttaminen ei ole automaattinen vaan hakemus tulee käsitellä Helsingin hovioikeudessa.

Ennen kuin elinkautiseen vankeuteen tuomittu päästetään ehdonalaiseen vapauteen, hänet voidaan määrätä valvottuun koevapauteen.

http://www.iltalehti.fi/kotimaa/2017050 ... 6_u0.shtml
Syntyminen on vain kuoleman odotusta
kakkosurpo
Sherlock John Holmes
Viestit: 8247
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2010 11:53 pm
Paikkakunta: Jupiter

Re: Nokia: 17-vuotias tyttö pahoinpideltiin 18.2. - kuoli 20

Viesti Kirjoittaja kakkosurpo »

Vain Iltalehden toimittajan päässä on typistetty elinkautinen, johtuen hänen typistetyistä aivoistaan.

Tässä on vähän samaa kuin Vilja Eerika Tarkin murhassa, ja siinä voi olla pohjat että tuomitaan murhasta.
Jos näin käy niin mielentilatutkimuksen suhteen epäillyn suhtautuminen omaan tutkimukseen tulee muuttumaan hoviin mennessä, eli tahtoo ehdottomasti mielariin.
Odota vain, sinäkin kuolet. Ajankohta on vielä hiukan auki, mutta kuolet kuitenkin. :mrgreen:
Morgan Kane
Lauri Hanhivaara
Viestit: 143
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2008 8:33 pm

Re: Nokia: 17-vuotias tyttö pahoinpideltiin 18.2. - kuoli 20

Viesti Kirjoittaja Morgan Kane »

https://www.aamulehti.fi/kotimaa/juuri- ... -200143316

Poikaystävälle syyte murhasta – 17-vuotias tyttö kuoli Nokialla ilmastointiteipillä tukehduttamiseen
Kotimaa18.05. 11.52 Päivitetty 12.54
Tuomas Rimpiläinen
Poikaystävälle syyte murhasta – 17-vuotias tyttö kuoli Nokialla ilmastointiteipillä tukehduttamiseen

Kuva rikospaikan ovesta. Asunnossa ollut 18-vuotias mies väitti olevansa paikalla yksin, mutta poliisipartio ei uskonut.

Anu Leena KoskinenAamulehti

18-vuotiasta miestä syytetään 17-vuotiaan tytön murhasta Nokialla. Teosta syytetään asunnossa ollutta uhrin poikaystävää. Syyttäjän syytehakemus tuli Pirkanmaan käräjäoikeuteen torstaina.

17-vuotias tyttö kuoli väkivaltaisesti Nokialla viime helmikuussa.

Video: Näin epäilty saapui vangitsemisoikeudenkäyntiinsä helmikuussa, näytti kuvaajalle keskisormea

Oikeuslääketieteellisen tutkimuksen mukaan tyttö kuoli tukahduttamisen seurauksena. Poliisin mukaan tukehtumisen aiheutti ilmastointiteippi. Sitä oli kiedottu tytön pään ympärille.

Poliisi löysi Nokian Kaarikadulla sijaitsevasta asunnosta 17-vuotiaan naisen kotihälytyksen yhteydessä. Asunnossa ollut 18-vuotias mies väitti olevansa paikalla yksin, mutta poliisipartio ei uskonut.

Poliisit löysivät tajuttoman uhrin sängyn alta kasvot ilmastointiteipillä teipattuna. Uhri kuoli sairaalassa kaksi päivää myöhemmin.
Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17110
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Re: Nokia: 17-vuotias tyttö pahoinpideltiin 18.2. - kuoli 20

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Miestä syytetään tyttöystävänsä murhasta Nokialla – käräjäkäsittely alkaa

Pirkanmaan käräjäoikeus alkaa käsitellä tänään juttua, jossa 18-vuotiasta miestä syytetään tyttöystävänsä murhaamisesta.

Poliisin mukaan mies esti 17-vuotiaan tyttöystävänsä hengityksen kietomalla ilmastointiteippiä tämän pään ympärille. Poliisi löysi tytön miehen asunnosta sängyn alle piilotettuna. Uhri oli tuolloin vielä elossa, mutta kuoli vammoihinsa sairaalassa paria päivää myöhemmin.

Epäilty rikos tapahtui helmikuussa Nokialla.


Savon Sanomat
01.06.2017 02:04
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
Avatar
Tackleberry
Adrian Monk
Viestit: 2734
Liittynyt: La Touko 02, 2015 1:53 am

Re: Nokia: 17-vuotias tyttö pahoinpideltiin 18.2. - kuoli 20

Viesti Kirjoittaja Tackleberry »

Vuonna 1998 syntyneelle nokialaismiehelle luettiin Pirkanmaan käräjäoikeudessa syyte poikkeuksellisen raa'asta ja julmasta murhasta torstaiaamuna.

Tämä on päivittyvä uutisjuttu, johon lisätään tietoa oikeudenkäynnin edetessä.

Kihlakunnansyytttäjä Kati Ruohon mukaan pariskunta oli viettänyt normaalia iltaa vastaajan asunnossa Nokialla 17. helmikuuta 2017 ja juonut alkoholia. Paikalla oli myös tytön kaveri, joka poistui illalla ennen kuin asunnossa oli mitään riitaa.

Jossakin vaiheessa pariskunnan välille tuli riitaa. Vastaaja kertoi esitutkinnassa, että tyttö olisi ottanut häneltä tupakkaa ilman lupaa.


Syyttäjän mukaan puolenyön aikaan mies alkoi pahoinpidellä 17-vuotiasta tyttöä paiskomalla tätä ympäri asuntoa. Pahoinpitelyn äänet kantautuivat kerrostaloyhtiön muihin asuntoihin.

Pahoinpitely jatkui, vaikka tyttö makasi lattialla. Tässä vaiheessa mies haki syyttäjän mukaan kaapista ilmastointiteippirullan ja yritti teipata tyttöä. Teippaaminen ei onnistunut, koska tytöllä oli takki yllään. Mies riisui takin ja jatkoi teippausyritystään.

Syyttäjän mukaan tyttö aneli miestä lopettamaan ja itki.

–Hän on ollut tajuissaan ja tietoinen siitä että tulee kuolemaan, Ruoho sanoo.

Tyttö rimpuili ja löi miestä kasvoihin, mutta tämä jatkoi teippaamista. Mies teippasi tytön kädet ja sen jälkeen kiersi 10–20 kierrosta teippiä tytön pään ympäri.

Naapurit hälyttivät poliisin, kun asunnosta oli kuulunut naisen itkua ja vastaajan ääni, joka sanoi: "Älä ragee."

Jossain vaiheessa hätäpuhelun loppumisen jälkeen itku muuttui muminaksi ja korinaksi. Poliisi oli paikalla hieman puolen yön jälkeen kuusi minuuttia hätäpuhelun loppumisen jälkeen.

Poliisi löysi tytön sängyn alta


Vastaaja väitti tytön lähteneen asunnosta sukkasillaan pois, mutta poliisi löysi tytön sängyn alta. Tyttö oli sängyn alla kädet selän taakse sidottuna ja teippiä pään ympärillä.

Kun poliisi yritti elvyttää tyttöä, vastaaja sanoi syyttäjän mukaan: "Älkää pelleilkö, herättäkää se."

Tytön sydän ja hengitys olivat pysähtyneet, mutta partio sai hänet elvytettyä. Tyttö kuitenkin kuoli vaikeaan aivovaurioon 20. helmikuuta sairaalassa.

Syyttäjän mukaan tekotapa täyttää murhan tunnusmerkistön muun muassa siksi, että hän kylmäverisesti jatkoi tekoa, vaikka tyttö pyysi häntä lopettamaan. Hän myös jatkoi tekoa ensimmäisen teippausyrityksen jälkeen.

Teko on syyttäjän mukaan myös kokonaisuutena arvostellen törkeä.

Vastaaja kiistää murhan


Vastaaja kiistää syytteen murhasta, mutta myöntää tapon. Puolustuksen mukaan vastaajan tarkoitus ei ollut tappaa.

Puolustuksen mukaan mies ei hakenut varta vasten ilmastointiteippirullaa vaan se oli käden ulottuvilla sohvan käsinojalla. Puolustuksen mukaan vastaaja halusi estää tyttöä huutamasta, koska hän oli saanut häädön aikaisemmasta asunnostaan.
https://www.aamulehti.fi/kotimaa/syytta ... 200165550/

Mielenkiintoista, että myöntää tapon, mutta väittää ettei ollut tarkoitus tappaa.
Onko puolustuksen juristi nyt ihan hereillä?
Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17110
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Re: Nokia: 17-vuotias tyttö pahoinpideltiin 18.2. - kuoli 20

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Tackleberry kirjoitti:Mielenkiintoista, että myöntää tapon, mutta väittää ettei ollut tarkoitus tappaa. Onko puolustuksen juristi nyt ihan hereillä?
Joo, aikas lailla normimenoa oikeudessa. Myöntää, että tappoi, mutta tarkoitus ei ollut = halusi hiljentää, mutta uhri kuoli toimenpiteidensä johdosta = tarkoituksensa ei ollut tappaa.
- Missä määrin epäilty sitten ymmärsi, että toimintansa on vahingollista ja voi johtaa aivovaurioihin tai jopa kuolemaan. Puolustus väheksyy ja syyttäjä painostaa.

"Hän arveli poliiseille vielä samana yönä, että kun kyse oli ilmastointiteipistä, ”eikö sen läpi silti ilma kulje”. Tämän mukaan ei ymmärtänyt.

Oikeuskäsittelyä oli seuraamassa jonkin verran uhrin ikätovereita, joukossa myös alle 15-vuotiaita, joita tuomari pyysi poistumaan. Uhri äiti olisi halunnut pitää heidät salissa.
Syytetty 18-vuotias nokialaismies saapui oikeudenkäyntiin torstaina. (KUVA: JUKKA HARJU / HS)
Syytetty 18-vuotias nokialaismies saapui oikeudenkäyntiin torstaina. (KUVA: JUKKA HARJU / HS)
Nokia.jpg (34.02 KiB) Katsottu 4062 kertaa
Nuori mies teippasi 17-vuotiaan tytön pään ilmastointiteipillä ja piilotti sängyn alle – sai syytteen murhasta

Syytteen mukaan mies ensin pahoinpiteli tyttöä monin tavoin ja lopulta kietoi tämän pään ympärille yli kymmenen kierrosta ilmastointiteippiä.

PIRKANMAAN käräjäoikeudessa alkoi torstaina 17-vuotiaan tytön raa’an henkirikoksen käsittely, jossa 18-vuotias nokialaismies sai syytteen ilmastointiteipillä tehdystä murhasta.

Rikos tapahtui helmikuussa Nokialla. Syytteen mukaan mies ensin pahoinpiteli tyttöä monin tavoin ja lopulta kietoi tämän pään ympärille yli kymmenen kierrosta ilmastointiteippiä niin, että vain silmät jäivät näkyviin.

Poliisi tuli pian paikalle, koska tappelun äänet olivat kantautuneet kerrostalossa muihinkin asuntoihin, joista oli soitettu hätänumeroon. Noin kymmenen minuutin kuluttua paikalle ehtinyt partio löysi tytön sängyn alta tajuttomana ja sai elvytettyä hänet, mutta tyttö kuoli pari päivää myöhemmin sairaalassa.

TILANNE ALKOI pahoinpitelyllä, joka jatkui niin, että mies kietoi tytön kädet teipillä yhteen, joten tyttö ei voinut puolustautua.

Myöhään illalla naapurit havahtuivat huutoon, koviin mätkähdyksiin, kolinaan ja itkuun. Kun naapurit kävivät ovella, he kuulivat miehen sanovan tytölle: ”Älä ragee”, eli älä raivoa.

Myöhemmin asunnosta kuului myös lisää huutoa ja lyönnin ääniä. Kun partio pääsi paikalle, asunnossa oli hiljaista. Poliisi kyseli mieheltä, missä tyttö on. Tämä vastasi, että tyttö lähti sukkasillaan pois. Naapuri sen sijaan kertoi poliisille, ettei kukaan ole lähtenyt asunnosta.

Poliisi tarkasti asunnon ja valaisi lampulla sängyn alta, jolloin sieltä löytyi tajuton tyttö vatsallaan kädet ja pää teipattuna. Tytöltä ei löytynyt pulssia, vaan sydän oli jo pysähtynyt.

Mies sanoi poliisin elvyttäessä, että ”älkää pelleilkö, herättäkää se”. Hän arveli poliiseille vielä samana yönä, että kun kyse oli ilmastointiteipistä, ”eikö sen läpi silti ilma kulje”.

Kuolinsyy oli hapenpuutevaurio.

SYYTE MURHASTA tuli siksi, että teko kesti pitkään ja uhrin kuolema oli todennäköinen, kun hänen päänsä oli teipattu eikä hän pystynyt hengittämään. Syyttäjän mukaan tilannetta edelsi jonkinlainen riita. Syytetyllä miehellä ei ollut vammoja.

Syyttäjä perusteli murhasyytettä myös sillä, että uhri koki tuskaa, kipua ja pakokauhua sekä pyysi, että tekijä lopettaisi. Siitä huolimatta mies jatkoi kylmäveristä tekoaan ja hänellä oli koko ajan mahdollisuus myös lopettaa teippaaminen. Syyttäjän mukaan on täysin varmaa, että kun hengitystiet teipataan tukkoon, seuraus on kuolema.

Syytetyn miehen avustaja kiistää murhan, mutta myöntää tapon. Hänen mukaansa kyse oli humalaisesta tilanteesta, jossa mies oli mieltänyt, että hengitys teippauksesta huolimatta kulkisi. Miehen promillemäärä oli 1,8.

Oikeussaliin mies asteli pää pystyssä, aurinkolasit silmillä, skeittihupparissa ja huppu sekä lippis päässä.

SYYTETTYÄ MIESTÄ kuulusteltiin salissa kymmenillä kysymyksillä. Hän ei pystynyt kertomaan tarkkaa syytä sille, miksi hän alkoi teipata tyttöä, mutta monenlaista huutoa ja haukkumista tilanteessa hänen mukaansa oli.

”Me ryypättiin ja tuli riitaa. Jostain se suuttui ja alkoi töniä mua, mulla meni hermo nopeasti. Mä teippasin sen kädet ja suun”, mies aloitti.

Mies kertoi teipanneensa ensin kädet ja sitten suun, kun tyttö makasi, huusi ja rimpuili lattialla. Hän sanoi, ettei nähnyt mihin kaikkialle teippiä meni, kun tyttö pisti vastaan niin kovasti.

”Se huusi mulle ja mä en jaksanut kuunnella sitä.”

Huuto lakkasi miehen mukaan vähän ennen kuin poliisit tulivat ovelle. Mies työnsi tytön sängyn alle ja meni hetkeä myöhemmin avaamaan oven.

Mies kertoi, että varmaan tajusi, että nenän ja suun päältä teipattua tyttöä pitäisi auttaa, mutta ei voinut, koska poliisi oli asunnossa. Muuten ”joutuisi kuseen”, hän sanoi. Hän sanoi myös, ettei ollut tarkoitus surmata ja että nyt kaduttaa.


Helsingin Sanomat
1.6. 10:05 , Päivitetty: 1.6. 15:35

"Mies kertoi, että varmaan tajusi, että nenän ja suun päältä teipattua tyttöä pitäisi auttaa, mutta ei voinut, koska poliisi oli asunnossa".

Mutta entä ennen poliisien saapumista? Vai eikö asia silloin käynyt mielessä olleskan?

Väkivallan edetessä mies oli hakenut rullan ilmastointiteippiä ja sitonut naisen kädet. Nainen oli anellut miestä itkien lopettamaan. Yhden epäonnistuneen yrityksen jälkeen mies oli teipannut naisen pään reilulla kymmenellä kierroksella niin, että tämän hengitystiet olivat menneet tukkoon.
Iltalehti
1.6.2017 klo 10.13

"Puolustus väittää, että rulla osui käteen hetken mielijohteesta, syyttäjän mukaan mies haki sen erikseen kaapista".

Entä jos ko. teippiä ei olisi ollut, niin olisiko tuo pakkomielle hiljentämisestä hoidettu jollain muulla tavoin, esim. tyynyllä?
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17110
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Re: Nokia: 17-vuotias tyttö pahoinpideltiin 18.2. - kuoli 20

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Teippisurmaa tutkinut poliisi ajatteli, ettei sängyn alle voi mahtua kukaan - taskulampun valo paljasti piilotetun tytön

Surmaajan asuntoon hälytetyt poliisit tekivät jo lähtöä, kunnes he huomasivat eteisessä tytön kengät ja käsilaukun.

Sängyn päällä oli pala ilmastointiteippiä. Sängyn runkopatjan ja lattian välinen etäisyys oli 20 senttiä. Sängyn alla oli tilaa 25 senttiä. (POLIISIN ESITUTKINTAMATERIAALI)
Sängyn päällä oli pala ilmastointiteippiä. Sängyn runkopatjan ja lattian välinen etäisyys oli 20 senttiä. Sängyn alla oli tilaa 25 senttiä. (POLIISIN ESITUTKINTAMATERIAALI)
sänky1.jpg (22.92 KiB) Katsottu 3941 kertaa
Uhrin tilan vakavuus kävi ilmi, kun poliisit nostivat sängyn ja käänsivät hänet selälleen. (POLIISIN ESITUTKINTAMATERIAALI)
Uhrin tilan vakavuus kävi ilmi, kun poliisit nostivat sängyn ja käänsivät hänet selälleen. (POLIISIN ESITUTKINTAMATERIAALI)
sänky.jpg (25.38 KiB) Katsottu 3941 kertaa
*Nokian teippisurman esitutkintamateriaaleista selviää, miten poliisin kotihälytykestä tuli uhrin pelastustehtävä ja henkirikostutkinta.
*Naispoliisi päätti tutkia valon kanssa sängyn alta huomattuaan eteisessä pienet tennarit ja naisten käsilaukun.
*Epäilty valehteli, että hänen tyttöystävänsä olisi poistunut asunnosta.


Sisä-Suomen poliisin partio sai kotihälytyksen Nokialla sijaitsevaan kerrostaloasuntoon helmikuussa 2017. Kello oli pari minuuttia yli puolen yön, perjantai juuri vaihtunut lauantaiksi.

Naapurit olivat kuulleet asunnosta meteliä, naisen itkua ja "lopeta"-huutoja. Poliisien saapuessa ovelle asunnosta ei enää kuulunut ääniä vessan vetämistä lukuun ottamatta.
- Oven tuli avaamaan nuori mies, joka ihmetteli, mistä oli ollut kyse, hän oli ollut kuulemma nukkumassa, partion naispoliisi kertoi esitutkinnassa.

Hiuslisäke, kengät ja laukku

Tosiasiassa mies ei ollut ollut nukkumassa, vaan teippaamassa tyttöystävänsä päätä, piilottamassa tätä sängyn alle ja hävittämässä huumeitaan vessanpönttöön.

Poliisit menivät sisälle asuntoon. Heti eteisessä heidän huomionsa kiinnittyi naisen hiuslisäkkeeseen. Poliisit tutkivat yksiön kaappeja ja parveketta myöten ja palasivat eteiseen.
- Meillä oli varmaan silloin ajatus, että asunnossa ei ole enää meteliä ja me lähdemme pois, naispoliisi kertoi.

Silloin hänen silmiinsä osui kuitenkin hiuslisäkkeen lisäksi pienet tennarit ja naisten käsilaukku.
- Sanoin miehelle "missä se muija on, tuossa on kengät ja laukku".

Mies valehteli tyttöystävänsä lähteneen riidan päätteeksi sukkasiltaan ulos.

"Missä se voi olla?"

Naispoliisi ei tätä uskonut, vaan palasi vielä olohuoneeseen.
- Seisoin olohuoneen puolella ajatukselle, jos nainen on täällä missä se voi olla, sohvan sisällä ei voi olla, sitten huomasin sängyn, sen alapuoli oli tosi matala, ja ajattelin ensin, että ei sinne kukaan ole voinut mennä, mutta päätin valaista sen alaosan kuitenkin.

Sängyn alla makasi liikkumaton hahmo. Tule pois sieltä, poliisi kehotti. Mitään ei tapahtunut.

Miespoliisi nosti sängyn laidasta pystyyn. Sen alta löytyi mahallaan makaava nuori nainen, jonka kädet ja pää oli sidottu hopeisella ilmastointiteipillä. Miespoliisi käänsi tytön selälleen, jolloin poliisit huomasivat, että tämän kasvot oli teipattu tiiviisti silmien alapuolelta leukaan asti.

Miespoliisi kaivoi taskustaan monitoimityökalun ja leikkasi paksun teippikerroksen poikki. Tyttö ei hengittänyt, eikä pulssia tuntunut.

"Nyt kyllä hiljensit"

Poliisit elvyttivät tyttöä vuorotellen ja soittivat paikalle ambulanssin.
- Poika sanoi, että "älkää pelleilkö, herättäkää se", jatkoimme edelleen elvytystä, poika sanoi vielä, että hänellä "ei ollut tarkoitus tappaa, vaan vain hiljentää se". Sanoin, että nyt kyllä hiljensit, miespoliisi kertoi.

Naispoliisi laittoi epäillylle käsiraudat ja käski tämän istumaan sohvalle.

Ambulanssi saapui, ja sen henkilöstö jatkoi elvytystä.
- Mies oli saanut jostain tupakan ja oli polttamassa sitä, vaikka hänen kätensä olivat raudoissa selän takana. Näin, että mies itki hieman, se ei ollut hysteeristä itkua, pikemminkin paniikinomaista, naispoliisi kuvaili epäillyn käytöstä.[/i]
Surma-asunnon olohuone. Epäillyn mukaan hän oli juonut noin 10 olutta ja uhri suunnilleen saman verran. (POLIISIN ESITUTKINTAMATERIAALI)
Surma-asunnon olohuone. Epäillyn mukaan hän oli juonut noin 10 olutta ja uhri suunnilleen saman verran. (POLIISIN ESITUTKINTAMATERIAALI)
olohuone.jpg (26.01 KiB) Katsottu 3941 kertaa
Iltalehti
1.6.2017 klo 17.49
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
Avatar
Tackleberry
Adrian Monk
Viestit: 2734
Liittynyt: La Touko 02, 2015 1:53 am

Re: Nokia: 17-vuotias tyttö pahoinpideltiin 18.2. - kuoli 20

Viesti Kirjoittaja Tackleberry »

Doctor Lecter kirjoitti:
Tackleberry kirjoitti:Mielenkiintoista, että myöntää tapon, mutta väittää ettei ollut tarkoitus tappaa. Onko puolustuksen juristi nyt ihan hereillä?
Joo, aikas lailla normimenoa oikeudessa. Myöntää, että tappoi, mutta tarkoitus ei ollut = halusi hiljentää, mutta uhri kuoli toimenpiteidensä johdosta = tarkoituksensa ei ollut tappaa.
- Missä määrin epäilty sitten ymmärsi, että toimintansa on vahingollista ja voi johtaa aivovaurioihin tai jopa kuolemaan. Puolustus väheksyy ja syyttäjä painostaa.
Niin. Sen takia tuota ihmettelin, että tappohan edellyttää tahallisuutta. Eli jos väittää ettei ollut tarkoitus tappaa, niin luulisi silloin myöntävän korkeintaan (törkeän) kuolemantuottamuksen.
Vastaa Viestiin