Kouvola: Nainen surmattiin kotonaan - miehelle tuomio murhasta

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Calamity Jane
Rico Tubbs
Viestit: 1224
Liittynyt: To Maalis 23, 2017 2:14 am
Paikkakunta: Villi länsi

Re: Kouvolassa löydettiin nuori nainen kuolleena yksityisasunnosta

Viesti Kirjoittaja Calamity Jane »

Voiko laittaa nimen tänne, jos kerran tieto on varma. Tekijöistä kans tietoa jos huhuja liikkuu.


Onko Miia Väilä?

Avatar
Gruber
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 110
Liittynyt: Pe Loka 25, 2013 4:07 pm

Re: Kouvolassa löydettiin nuori nainen kuolleena yksityisasunnosta

Viesti Kirjoittaja Gruber »

Kyllä on.

draining
Remington Steele
Viestit: 214
Liittynyt: Ke Elo 22, 2018 11:21 am

Re: Kouvolassa löydettiin nuori nainen kuolleena yksityisasunnosta

Viesti Kirjoittaja draining »

Talossa on suht vahvaa huumetaustaa, joten jääköön sitten kunkin ajatuksiin mikä tausta voi uhrilla olla.

Talon sijainti ja muu asukaskunta vaan on tuota narkkihommaa vastaan, joten ei ole mikään lähiöbetonitalo stereotyyppisesti.

Avatar
SYLWAR
Adrian Monk
Viestit: 2785
Liittynyt: La Elo 20, 2011 1:24 am
Paikkakunta: Västernorrland SWE

Re: Kouvolassa löydettiin nuori nainen kuolleena yksityisasunnosta

Viesti Kirjoittaja SYLWAR »

Iltalehdestä löytyy tuolla nimellä melkoisen surkea tarina tästä Miiasta, aika paljon siinä on kaatunut yhden nuoren naisen niskaan. Jos tämä Miia Välilä on tuo uhri, niin täytyy jos sanoa, että ei olisi kyllä tällä tavalla tuon naisen tarvinnut lähteä.
https://www.iltalehti.fi/tosielamaa/a/2 ... 2200626042
Parsan imeskely on portti kohti kovempien huumeiden käyttöä.
Parsakaalia kannabiksena myyneelle kaksikolle ja sitä ostaneelle miehelle tuomiot huumausainerikoksesta Jyväskylässä

Olivia Benson
Poliisikoira Rex
Viestit: 271
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2015 2:37 pm

Re: Kouvolassa löydettiin nuori nainen kuolleena yksityisasunnosta

Viesti Kirjoittaja Olivia Benson »

Facebookissa ”seurustelukumppani” on 1.11. päivittänyt avustavansa pyörätuolissa istuvaa ystäväänsä. Tuossa vaiheessa avustettava on jo ollut pari viikkoa kuolleena asunnossaan.
"If you're looking for sympathy, look it up in the dictionary. It's somewhere between shit and syphilis." - Joe Kenda

delila
Martin Riggs
Viestit: 625
Liittynyt: Su Elo 17, 2008 12:38 pm
Paikkakunta: Kohtalaisen keskellä.

Re: Kouvolassa löydettiin nuori nainen kuolleena yksityisasunnosta

Viesti Kirjoittaja delila »

Olivia Benson kirjoitti:
La Marras 16, 2019 9:38 am
Facebookissa ”seurustelukumppani” on 1.11. päivittänyt avustavansa pyörätuolissa istuvaa ystäväänsä. Tuossa vaiheessa avustettava on jo ollut pari viikkoa kuolleena asunnossaan.
Ei vaan hän on päivittänyt jättäneensä työnsä tämän ystävän avustajana. Työ on alkanut 11.8.2017 kyseisen ilmoituksen mukaan. Marraskuisessa lukee "left job" ja kun sen klikkaa auki, löytyy alkupvm. Eli avustaja on ollut, ja avustajasta on välillä tullut seurustelukumppani?

Olivia Benson
Poliisikoira Rex
Viestit: 271
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2015 2:37 pm

Re: Kouvolassa löydettiin nuori nainen kuolleena yksityisasunnosta

Viesti Kirjoittaja Olivia Benson »

delila kirjoitti:
La Marras 16, 2019 11:03 am
Olivia Benson kirjoitti:
La Marras 16, 2019 9:38 am
Facebookissa ”seurustelukumppani” on 1.11. päivittänyt avustavansa pyörätuolissa istuvaa ystäväänsä. Tuossa vaiheessa avustettava on jo ollut pari viikkoa kuolleena asunnossaan.
Ei vaan hän on päivittänyt jättäneensä työnsä tämän ystävän avustajana. Työ on alkanut 11.8.2017 kyseisen ilmoituksen mukaan. Marraskuisessa lukee "left job" ja kun sen klikkaa auki, löytyy alkupvm. Eli avustaja on ollut, ja avustajasta on välillä tullut seurustelukumppani?
Olet oikeassa, katsoin huolimattomasti. Kyllähän siinä työsuhde katkeaa ja hetihän se on somessa ilmoitettava. Tuo aikajana vaan on erikoinen. Onko avustaja tiennyt kuolemasta 1.11. ja äidille tieto mennyt vasta viikko sen jälkeen. Äidin postausten perusteella, kun ennen sitä ovat kadonnutta mopoa ja remppatarviketta.
"If you're looking for sympathy, look it up in the dictionary. It's somewhere between shit and syphilis." - Joe Kenda

Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17032
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Re: Kouvolassa löydettiin nuori nainen kuolleena yksityisasunnosta

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

SYLWAR kirjoitti:
La Marras 16, 2019 1:59 am
Iltalehdestä löytyy tuolla nimellä melkoisen surkea tarina tästä Miiasta, aika paljon siinä on kaatunut yhden nuoren naisen niskaan. Jos tämä Miia Välilä on tuo uhri, niin täytyy jos sanoa, että ei olisi kyllä tällä tavalla tuon naisen tarvinnut lähteä.
https://www.iltalehti.fi/tosielamaa/a/2 ... 2200626042
Otetaan talteen kuvineen päivineen:
Miia, 31, selvisi vammautumisesta ja miehensä kuolemasta: ”Vahvin tunne on kiitollisuus yhdessäolosta”

Miia Väilä, 31, löysi tosirakkauden, jonka tiesi jatkuvan ainiaan. Yhteinen matka katkesi kuitenkin äkillisesti.

Kuva uhrin Facebook-sivuilta.
Kuva uhrin Facebook-sivuilta.
Väilä_Miia.jpg (69.54 KiB) Katsottu 12440 kertaa
Minulla on puurasia, jonka Ville oli saanut ollessaan lapsi. Olen säilönyt sinne kaikkea hänestä muistuttavaa.

Siellä on muun muassa karkkeja, jotka jäivät häneltä syömättä. Meillä oli tapana jakaa karkkipussin sisältö ihan kuten lapsena: yksi mulle, yksi sulle... Muuten Ville olisi hotkinut koko pussin itse.

Ennen polttohautausta laitoin Villen mukaan arkkuun kaikkea, mitä hän eri uskontojen mukaan saattaisi tarvita tuonpuoleisessa. Esimerkiksi kolikoita, jos hän joutuisikin maksamaan lautturille, joka kuljettaisi hänet tuonenvirran yli.

Laitoin mukaan roppakaupalla vanhoja markkoja, ihan vain varmuuden vuoksi.

Jos rannalla odottaisi vainajia, jotka eivät voisi maksaa matkastaan, Ville tahtoisi varmasti tarjota heille matkan omista varoistaan. Hän oli aina todella empaattinen ihminen.

Se oli heti siinä

Kuva kotialbumista.
Kuva kotialbumista.
Väilä.jpg (132.96 KiB) Katsottu 12440 kertaa
Tapasin Villen syksyllä 2009, kun olin viettämässä tyttöjen iltaa. Meillä oli yhteisiä ystäviä, ja törmäsimme Kouvolan kävelykadulla, kun Ville oli saattamassa kaveriaan. Se oli oikeastaan heti siinä.

Vaikkei siihen ollut varsinaista syytä, jäimme muun porukan jälkeen juttelemaan keskenämme. Villelle oli niin helppo puhua, ja kyllähän sekin vaikutti, että hän oli todella hyvännäköinen.

Sovimme näkevämme seuraavalla viikolla. Asuin tuolloin Lahdessa, missä opiskelin, mutta olin maalla mummoni luona neljän päivän ajan kutomassa mattoa. Soittelimme Villen kanssa toisillemme joka ilta, juttua riitti niin paljon.

Meidän vuosipäiväksemme tuli 20. lokakuuta.

Kävin Lahdessa kouluni loppuun. Vaikka Villen opiskelupaikka oli Kouvolassa, hän oli oikeastaan koko ajan luonani, kun tein näytetyötäni tekstiiliartesaaniksi. Valmistuttuani sisustustekstiiliartesaaniksi muutimme Villen opiskelupaikan perässä Kouvolan kautta Karhulaan, kun hän pääsi opiskelemaan Kotkan ammattikorkeakouluun logistiikkainsinööriksi.

Ne olivat todella hyviä vuosia.

Meillä oli mahtava asunto ja teimme kaikkea yhdessä. Yhtenä kesänä esimerkiksi pyöräilimme Kotkasta Joensuuhun Ilosaarirockiin. Tykkäsimme molemmat olla myös kotona, sillä viihdyimme hyvin kaksistamme. Minä ja Ville versus muu maailma, siltä se välillä tuntui.

Selkävamma vei pyörätuoliin
Vammauduin vuonna 2012, joulukuun 16. päivä, kun selkäytimeni vaurioitui osittain.

Olimme tekemässä muuttoa ja satutin jotenkin selkäni. Ajattelin ensin, että kyseessä olisi ihan normaali venähdys, mutta se pahenikin todella nopeasti. Soitimme ambulanssin, joka vei minut sairaalaan.

Siellä heräsin keskellä yötä siihen, etten voinut kääntää kylkeäni. Kello oli silloin puoli yksi. Yhdeltä olinkin jo Kymenlaakson keskussairaalassa, puoli seitsemältä Töölössä. Neljältä päivällä minut oli leikattu.

Ensimmäinen viikko meni sumussa. Nukuin koko ajan ja heräsin välillä vain syömään. Olen aina lukenut paljon ja minulla oli kirjoja mukanani sairaalassakin. En kuitenkaan saanut tuon viikon aikana luettua kahtakymmentäkään sivua.

Kun olin ollut sairaalassa reilun viikon, soitin Villelle ja sanoin jättäväni hänet. En halunnut, että hän parin vuoden päästä tuntisi olevansa jumissa suhteessa, kun ei säälistä kehtaisi jättää minua.
- Vitut jätä, hän sanoi. Asia oli sillä selvä.

Vammautuminen ei vaikuttanut mitenkään suhteeseemme. Tai jos vaikutti, niin vain positiivisesti. Jo ennen vammautumistani Ville kohteli minua kuin kuningatarta.

Toisaalta hän ei koskaan kohdellut minua eri tavalla vammautumiseni jälkeen. Jos olin tekemässä jotain, monet kaverini saattoivat sanoa, että älä, et sie pysty. Ville ei koskaan ollut sellainen, vaan hän auttoi ja tuki tekemisiäni.

Vammautumiseni jälkeen vietin kaksi kuukautta sairaalassa, ensin kolme viikkoa Töölössä, sitten loput ajasta Kotkassa. Tämän jälkeen alkoi kolmen kuukauden pituinen peruskuntoutusjakso Helsingin Validiassa. Siinä oli paljon opittavaa, ihan pyörätuolin käsittelystä alkaen.

Kotkassa minulla oli oma huone ja sairaanhoitajat antoivat Villen jäädä luokseni katsomaan illan elokuvaa. Kyllä sen viisi kuukautta kesti, kun oli pakko, mutta heti kun oli ensimmäinen mahdollisuus päästä käymään kotona, niin olin jo aamusta lähtövalmis.

Kuva kotialbumista.
Kuva kotialbumista.
Väilä_pyörätuolissa.jpg (110.96 KiB) Katsottu 12440 kertaa
Suhteessamme kumpikin pystyi olemaan ensimmäistä kertaa elämässään oikeasti alasti toisen edessä, niin henkisesti kuin fyysisesti.

Minua oli kiusattu yläasteella, haukuttu lihavaksi, vaikka olin silloin laihempi kuin nyt. Kukaan ei ollut aikaisemmin saanut koskea mahaani. Ville sai.

Se oli alusta asti jotain sellaista, jota kumpikaan ei ollut aikaisemmin kokenut. Kun tapasimme, olin 23 ja Ville 28. Vaikka olin ollut aiemminkin rakastunut, ei se tuntunut koskaan samalta. Yhteys, joka meillä oli, kesti ihan loppuun asti.

Olimme molemmat hirveän analyyttisiä. Puhuimme riidat aina läpi, ja monta kertaa huomasi sen, että miehet ovat Marsista ja naiset Venuksesta. Jompikumpi saattoi käsittää toisen sanoman väärin, mistä sitten syntyi riita. Kun myöhemmin puhuimme asiasta, usein selvisikin, että olimme vain käsittäneet toisen sanomiset väärin.

Muutimme takaisin Kouvolaan vuonna 2015, Villen äidin omistamaan asuntoon. Ensin meidän piti vain laittaa asuntoa kuntoon. Sitten huomasimme, että täällä oli Villelle hyviä koulutusmahdollisuuksia, joten päätimme jäädä. Ville alkoi opiskella aikuiskoulutuksessa pelisuunnittelua, mutta ei koskaan ehtinyt valmistua.

Villen kuolema
Ville menehtyi 12. tammikuuta. Koska olimme puhuneet paljon, tiesin, että Ville oli itsemurhaa vastaan. Sinä päivänä hän kuitenkin toimi niin äkkipikaistuksissaan, ettei hän ehtinyt ajatella asiaa tarkemmin.

Saimme tietää Villen kuolemasta vasta seuraavana päivänä. Poliisit tulivat kotiimme ja kertoivat uutiset suoraan. Soitin heti Ailalle, Villen äidille. Itkin ja huusin puhelimeen. Sitten annoin poliisille puhelimen: halusin, että he saavat kuulla myös äidin surun.

Se päivä, 13.1. oli vielä perjantai. En enää ikinä epäile, ettei perjantai 13. olisi epäonnen päivä.

Villen kuoleman jälkeen oli hirveän tyhjä olo, kuin pala itseä olisi puuttunut.

Yhdeksänvuotias koiramme Sanni alkoi nukkua sängyssämme sillä puolella, missä Ville aina nukkui. Ensimmäiset pari viikkoa jouduin huijaamaan Sannia syömään, koska ruoka ei maittanut.

Kuukausi Villen kuoleman jälkeen Sanni sairastui kohtutulehdukseen. Ville oli haudattu vain hetkeä aikaisemmin, ja sinä iltana mietin, että jos Sannille vielä tapahtuisi jotain, niin en kestäisi enää. Sanni oli syy jaksaa.

Onneksi Sanni saatiin leikkaukseen ja on nyt parantunut täysin.

Häiden sijaan hautajaiset
Minä ja Ville muodostimme pienen kahden hengen perheen. Olimme kihloissa, mutta meille ei ollut mikään kiire naimisiin. Olimme niin varmoja, että tulemme olemaan yhdessä.

Vuosipäivämme oli 20. lokakuuta, ja ajattelimme, että 20.10.2020 olisi hieno päivä häille. Silloin olisimme olleet yhdessä 11 vuotta.

Haaveilin irlantilaistyyppisistä häistä, joissa olisi ollut paljon luonnonkukkia ja kukkaseppeleitä. Mahdollisimman vähän jäykkää kaavamaisuutta. Hyvää ruokaa ja juomaa, tanssia läpi yön aamunkoittoon asti. Tiesin jo, millaiset sormukset olisin halunnut.

En päässyt koskaan viettämään häitämme.

Villen äiti Aila oli siitä ihana, että antoi minun tehdä kaikki päätökset hautajaisten suhteen. Olen kiitollinen tästä. Heittäydyin järjestämään hautajaisia yhtä tarkasti kuin olisin järjestänyt häitämme.

Hautajaispäivä on yksi elämäni hirveimpiä päiviä. Siellä ja myöhemmin uurnanlaskutilaisuudessa lausuin minun ja Villen yhdessä kirjoittaman runon, jonka nimi on Rakkauden Singulariteetti:

"Minä olen rakastanut Sinua kauemmin,
kuin alkuräjähdyksestä on aikaa.
Minä rakastan Sinua enemmän,
kuin maa aurinkoa kaipaa.
Minä tulen rakastamaan Sinua vieläkin,
kun vain enää avaruudessa,
yksinäiset alkuhiukkaset atomeiltaan karkaa."


Runon nimi oli Villen keksimä. Singulariteetti tarkoittaa jotain niin suurta, ettei sitä voi kuvaillakaan. Ville oli todella fiksu ja kiinnostunut muun muassa kvanttifysiikasta. Hän tilasi kolmea lehteä: Tiedettä, Tieteen kuvalehteä sekä Tähdet ja avaruutta. Se kertoo paljon Villestä.

Mitään ei jäänyt sanomatta
Viime vuoden elokuussa aloin pitää Arca Fabulorum - Tarina-arkku -nimistä kirjallisuus- ja populaarikulttuuriblogia. Nimi tulee Kaari Utrion kirjasta Yksisarvinen. Haaveilin blogista salaa vuoden verran ja mietin, olisinko tarpeeksi hyvä. Sitten aloin tuumasta toimeen.

Nyt viime aikoina blogia on tullut kirjoiteltua vähän harvemmin, mutta saisin Villeltä varmasti satikutia, jos lopettaisin täysin. Hän oli todella ylpeä minusta ja tuki aina kaikessa, mitä tein.

Tänä vuonna osallistuin Helsingin Kirjamessuille. Meillä oli yhtenä aamuna bloggaaja-aamiainen, jonne oli kutsuttu myös Tuomas Kyrö ja A.W. Yrjänä. Olen aina ollut CMX-fani, joten olin into pinkeänä siellä. Kirjojakin ostin niin paljon, että ne lähetettiin minulle postitse. Ovelleni tuli banaanilaatikollinen luettavaa.

Olin suorittanut jo joitain iltalukiokursseja silloin, kun asuimme vielä Kotkassa. Olen aina halunnut kehittää itseäni, mutta Villen kuoleman jälkeen opiskelu oli hyvä keino saada ajatukset pois siitä. Silloin uppouduin sataprosenttisesti opintoihin: kun toivottiin kuusisivuista esseetä, kirjoitin 12 sivua.

Nyt haluan tehdä Villen, anoppini Ailan, omat vanhempani ja tietenkin itsenikin ylpeäksi ja suorittaa valkolakin.

Pystyn puhumaan kaikesta näin iloisena siksi, että tiedän, että mitään ei jäänyt sanomatta välillämme. Koska olimme niin analysoivia, puhuimme kaikesta. Osoitimme joka päivä rakkautta jollain tavalla. Diili oli se, että vaikka mitä tapahtuisi, niin tulisimme olemaan aina yhdessä.

Vaikka se katkesikin, niin Villen kuoleman jälkeen suurin ja vahvin tunne on ollut kiitollisuus ja onnellisuus siitä, että sain olla hänen kanssaan ja kokea sen kaiken.
25.12.2017 klo 10:00

Salossa surmattiin pyörätuolissa ollut nainen ja nyt Kouvolassa. Jos Salossa surmanneet eivät olisi jääneet kiinni, niin voisi olettaa, että jossain on vammautuneita naisia vihaava sarjamurhaaja.
- Tapauksilla on eroa paria viikkoa vaille vuosi.
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!

phonyjoker
Harjunpää
Viestit: 345
Liittynyt: Pe Joulu 14, 2018 9:21 pm

Re: Kouvolassa löydettiin nuori nainen kuolleena yksityisasunnosta

Viesti Kirjoittaja phonyjoker »

Onko henkilökohtasen avustajan nimi tiedossa? Yksärinä voi pistää tulemaan myös.

edit. löysin jo hänet. Tunteeko kukaan tapausta tarkemmin?
Viimeksi muokannut phonyjoker, La Marras 16, 2019 5:32 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

phonyjoker
Harjunpää
Viestit: 345
Liittynyt: Pe Joulu 14, 2018 9:21 pm

Re: Kouvolassa löydettiin nuori nainen kuolleena yksityisasunnosta

Viesti Kirjoittaja phonyjoker »

Huomasitteko muuten, että naisen kaverilistalla on myös kadonnut Riina Mäkinen

phonyjoker
Harjunpää
Viestit: 345
Liittynyt: Pe Joulu 14, 2018 9:21 pm

Re: Kouvolassa löydettiin nuori nainen kuolleena yksityisasunnosta

Viesti Kirjoittaja phonyjoker »

Vielä sellainen huomio, et sen avustajanhan olisi nainen kaiken järjen mukaan pitänyt ilmoittaa kadonneeksi, mikäli ei saanut yhteyttä tai vähintää ilmoittaa omaisille. Juttu haiskahtaa.. Kai poliiseillakin jo epäilys tekijästä, mut KRP hoitaa näytön talteen varmemmin. Näin toivon.

Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17032
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Re: Kouvolassa löydettiin nuori nainen kuolleena yksityisasunnosta

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

phonyjoker kirjoitti:
La Marras 16, 2019 5:25 pm
Huomasitteko muuten, että naisen kaverilistalla on myös kadonnut Riina Mäkinen
Hmmm... Mistä Riina on tullut hänelle tutuksi? Virtuaalikaveriksi. Ehkä Kouvolassa sukulaisia/tuttavia omanneen Jarvan myötä. Myös Riinan sisko näkyy olevan kaverina. Sekä tämä Jani Jarva. Miia tiesi Riinan kohtalon, siksi hänet piti vaientaa?
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!

just_one
Poliisikoira Rex
Viestit: 274
Liittynyt: To Syys 01, 2011 9:09 pm

Re: Kouvolassa löydettiin nuori nainen kuolleena yksityisasunnosta

Viesti Kirjoittaja just_one »

phonyjoker kirjoitti:
La Marras 16, 2019 5:25 pm
Huomasitteko muuten, että naisen kaverilistalla on myös kadonnut Riina Mäkinen
No nyt on salaliittoteoreetikoille kunnon matskua tarjolla

Avatar
H.Moilanen
David Starsky
Viestit: 4528
Liittynyt: Ti Marras 12, 2019 2:30 pm

Re: Kouvolassa löydettiin nuori nainen kuolleena yksityisasunnosta

Viesti Kirjoittaja H.Moilanen »

just_one kirjoitti:
La Marras 16, 2019 10:47 pm
phonyjoker kirjoitti:
La Marras 16, 2019 5:25 pm
Huomasitteko muuten, että naisen kaverilistalla on myös kadonnut Riina Mäkinen
No nyt on salaliittoteoreetikoille kunnon matskua tarjolla
Juoruakoille ja -ukoille pikemminkii.
Etsivän Keskuspoliisin mukaan Suomeen jääneet emigrantit olivat poliittisesti epäluotettavia. Lisäksi monet olivat juutalaisia, joita Etsivä Keskuspoliisi luonnehti lausunnoissaan ”epämieluisiksi henkilöiksi”.
Aiheesta lisää täällä.

Calamity Jane
Rico Tubbs
Viestit: 1224
Liittynyt: To Maalis 23, 2017 2:14 am
Paikkakunta: Villi länsi

Re: Kouvolassa löydettiin nuori nainen kuolleena yksityisasunnosta

Viesti Kirjoittaja Calamity Jane »

just_one kirjoitti:
La Marras 16, 2019 10:47 pm
phonyjoker kirjoitti:
La Marras 16, 2019 5:25 pm
Huomasitteko muuten, että naisen kaverilistalla on myös kadonnut Riina Mäkinen
No nyt on salaliittoteoreetikoille kunnon matskua tarjolla

Kyllä ne kaikki taitaa noissa huume piireissä tuntevan toisensa. Ei tuo muuten taida liittyä Riinaan , ei mitenkään.

Vastaa Viestiin