35-vuotias brittinainen murhasi lapsensa Espoon Suurpellossa

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Avatar
poikani
Telkkaridekkareiden asiantuntija
Viestit: 9987
Liittynyt: Ti Heinä 05, 2011 8:50 pm
Paikkakunta: ?? ???????

Re: 35-vuotias brittinainen murhasi lapsensa Espoon Suurpellossa

Viesti Kirjoittaja poikani »

Ilta-Sanomat kirjoitti:Isä pyysi valokuvia pojastaan – 2-vuotiaan kauhea kohtalo Espoossa paljastui, kun poliisi otti yhteyttä

Julkaistu: 15:26

Isä oli aiemmin pelännyt äidin kaappaavan lapsen ulkomaille. Taustalla oli huoltajuusriita.

2-VUOTIAAN poikansa tammikuussa surmannut 35-vuotias äiti soitti videopuhelun omalle äidilleen teon jälkeen ja kertoi: ”Olen tehnyt jotakin kamalaa.” Naisen äiti romahti täysin.

Poliisi tutki tapausta murhana sen erityisen raakuuden ja julmuuden vuoksi, mutta lopetti tutkinnan viime perjantaina. Asia ei koskaan etene syytäjälle, koska äiti kuoli 6. helmikuuta.

Äiti surmasi 2-vuotiaan poikansa tukehduttamalla hänet tyynyllä Espoon Suurpellossa sijaitsevassa kerrostaloasunnossa sunnuntaina aamuyöllä 19. tammikuuta. Poliisin mukaan tekoa edelsi myös jonkinasteinen vakaa harkinta.

KUULUSTELUISSA äiti myönsi tukehduttaneensa poikansa. Sen jälkeen hän kertoi vahingoittaneensa lasta myös teräaseella.

– Kukaan tällä maapallolla ei voi ymmärtää miksi tein sen, äiti itki kuulusteluissa.

– Haluan saada hänet takaisin, äiti itki.

– Enää se ei ole mahdollista, poliisi vastasi.

Tapaus tuli poliisin tietoon, kun hätäkeskus sai ilmoituksen itsetuhoisesta äidistä. Naisen ystävä oli saanut viestin, jossa nainen kertoi tehneensä jotain todella pahaa. Viimeisessä viestissä ystävälleen nainen kertoi, että lapsi on kuollut.

Ystävä yritti päästä asuntoon, mutta äiti ei avannut ovea. Oven läpi nainen sanoi, ettei lapselle ollut enää mitään tehtävissä. Äiti uhkasi hypätä ikkunasta.

Poliisipartion mennessä paikalle äiti oli asunnon ikkunassa itkuisena.

Kun äiti avasi oven, hänellä oli kaulassaan haavoja.

Poliisi löysi makuuhuoneesta peiton alta lapsen. Äiti kertoi partiolle tehneensä lapselle ”jotain tyynyllä”. Äidin mukaan lapsi oli kuollut yöllä noin kello 00.45.

PERHEEN vanhemmat olivat eronneet. He muuttivat erilleen syksyllä 2019. Perhe oli aiemmin asunut mm. Kiinassa ja Englannissa. Isä huolehti lapsesta yksin Suomessa välillä, kun äiti oli ulkomailla.

Eron jälkeen äiti yritti isän mukaan pitää lapsen vain itsellään. Äiti oli isän mukaan ottanut pojan ja pitänyt poikaa itsellään syyskuusta lokakuuhun.

Isä kertoi esitutkinnassa, että tapahtumaa edeltäneenä perjantaina oli ollut käräjäoikeuden istunto, jossa lapsen huoltajuus oli määrätty isälle. Äiti kertoi kuulustelussa, että istunto järkytti hänen mieltään. Äidin mukaan isä sai pitää pojan viisi yötä viikossa ja hän kaksi.

– Olin todella surullinen päätöksestä, äiti kertoi kuulusteluissa.

ISÄ vei lapsen perjantaina päiväkotiin. Se oli viimeinen kerta, kun hän näki poikansa elossa.

Äiti kertoi hakeneensa sovitusti pojan päiväkodista.

– Kun tulimme kotiin, söimme päivällistä, lauloimme ja leikimme. Kävimme illalla pesulla ja luin hänelle iltasatuja, äiti kertoi.

He menivät nukkumaan yhdentoista aikaan illalla. Lauantaina he kävivät kaupassa ja syöttivät äidin mukaan mm. sorsia, kävivät kirjastossa ja ulkoilivat.

Illalla poika kävi kylvyssä ja meni sitten iltapalan jälkeen nukkumaan. Sen jälkeen äiti alkoi miettiä elämäänsä.

– Minulle tuli päähäni hulluja ajatuksia, olin todella epätoivoinen, äiti kertoi poliisille.

LAUANTAINA isä pyysi valokuvia pojasta, mutta äiti ei vastannut viestiin. Sunnuntaina isä yritti jälleen viestitellä, mutta ei saanut vastausta.

Hieman ennen kello kolmea iltapäivällä nainen viestitti ex-miehelleen: ”Kaikki on hyvin.” Asian todellinen laita selvisi isälle vasta myöhemmin illalla, kun poliisi toi järkyttävän suruviestin.

Isä oli aiemmin pelännyt, että äiti kaappaa lapsen ulkomaille. Äiti oli Iso-Britannian kansalainen, kuten myös lapsi.

Isän mukaan hän yritti eron jälkeen tukea entistä vaimoaan kaikin tavoin ja antoi hänen asua luonaankin. Isän mukaan nainen ei ollut koskaan aikaisemmin ollut väkivaltainen lasta kohtaan.

Isä kuitenkin kertoi, että ”minulla oli siis epäilyjä, että hän voisi kyetä tekemään jotain fyysistä väkivaltaa lapsellemme, mutta ei noin pienenä.” Mihin isä viittasi, se ei osittain salatusta esitutkintapöytäkirjasta selviä. Isän mukaan nainen ei kuitenkaan esittänyt mitään uhkauksia lasta kohtaan, mutta uhkasi vahingoittaa itseään.

Lähde: esitutkintapöytäkirja.

Sari Autio
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006480933.html

Minä, minä, minä, minä, minä, MINÄ, MINÄ! Tässä on lopputulos.
????? ?? ??????.
Night70
Jack Taylor
Viestit: 16
Liittynyt: Ti Tammi 07, 2020 6:13 am

Re: 35-vuotias brittinainen murhasi lapsensa Espoon Suurpellossa

Viesti Kirjoittaja Night70 »

"Kukaan tällä maapallolla ei voi ymmärtää, miksi tein sen", sanoi poliisille kaksivuotiaan lapsensa Espoon Suurpellossa tappanut nainen

Espoon Suurpellossa kaksivuotiaan poikansa tappanutta brittinaista ehdittiin kuulustella poliisissa useita kertoja ennen kun tämä itse kuoli.

Naisen mukaan kaikki alkoi käräjäoikeuden päätettyä, että lapsi on hänen luonaan kahtena yönä viikosta ja loput yöt isänsä luona.

–  Olin toivonut erilaista päätöstä koska olen ollut (lapsen nimi) elämässä enemmän kuin hänen isänsä. Olin todella surullinen päätöksestä, nainen sanoi kuulustelijalle tulkin avustuksella.

Nainen kertoi hakeneensa lapsen päiväkodista tammikuisena perjantaina, jolloin oikeuden päätös tuli.

–  Kun tulimme kotiin, söimme päivällistä ja lauloimme ja leikimme. Kävimme illalla pesulla ja luin hänelle iltasatuja.

"Minulle tuli päähäni hulluja ajatuksia"

Lauantaina nainen sanoi vieneensä lapsen ruokkimaan sorsia ja kirjastoon. Illemmalla nainen puhui puhelimessa äitinsä kanssa ja kirjoitti päiväkirjaansa.

–  Kun lapsi nukkui, aloin miettimään elämääni tämän päätöksen jälkeen. Aloin kirjoittamaan päiväkirjaani koska se on auttanut minua aiemmin. Minulle tuli päähäni hulluja ajatuksia, olin todella epätoivoinen.

Lapsi nukkui naisen mukaan hänen sängyssään. Hän kertoi ottaneensa tyynyn ja painaneensa sen lapsen kasvoille.

–  Lapsi kamppaili vastaan, ja kesti todella kauan ennen kuin hän ei rimpuillut. Pelkäsin, että hän ei ole kuollut, vaan että hän on aivokuollut ja hänellä on kipuja, joten otin veitsen ja viilsin hänen molemmat ranteensa auki.

Kello oli naisen mukaan tällöin varttia vaille yksi yöllä.

Kertoi puhelimessa ystävälleen ja äidilleen teostaan

Kuulustelussa nainen sanoi yrittäneensä yöllä ja seuraavana aamuna tappaa itsensä eri tavoilla. Hän kävi suihkussa ja puhui taas äitinsä ja ystävänsä kanssa puhelimessa. Naisen mukaan hän kertoi ensin ystävälleen ja sitten äidilleen, mitä oli tehnyt.

–  Äitini romahti täysin. Tämän puhelun jälkeen tulivat poliisit.

Yksi kuulusteluista jouduttiin lopettamaan, koska nainen oli niin tolaltaan. Hän muun muassa kertoi kuulustelijalle haluavansa kuolemantuomion.

Viimeinen kuulustelu oli reilua viikkoa ennen kun nainen kuoli tutkintavankeudessa.

–  Kukaan tällä maapallolla ei voi ymmärtää sitä, miksi tein sen. Lapsi oli minun ainut syy elää, hän oli minulle kaikki kaikessa. Sen takia, koska (entisen puolison nimi) halusi viedä hänet minulta pois, nainen sanoi viimeisen kuulustelunsa päätteeksi.

STT

https://ilkkapohjalainen.fi/uutiset/kot ... -1.4822176
tokkaukko
Christopher Lorenzo
Viestit: 1694
Liittynyt: Su Syys 15, 2019 1:12 pm

Re: 35-vuotias brittinainen murhasi lapsensa Espoon Suurpellossa

Viesti Kirjoittaja tokkaukko »

poikani kirjoitti: Ma Huhti 20, 2020 3:44 pmMinä, minä, minä, minä, minä, MINÄ, MINÄ! Tässä on lopputulos
En tiedä mitä tarkoitat tuolla vinkumisella mutta sinuako täällä pitäs auttaa,tukea ja olla aina sun kans samaa mieltä? Sinä,sinä sinä ja aina sinun kans olla samalla linjalla tai muuten tulee sulle pahamieli.

Ei ole tämä maailma kuule niin kommunistinen että sulla olis paskankaan virkaa missään rivissä jos kyseessä on muut vs sinä ja sinun hinttikuvat.
Jos peli on epäreilu,älä pelaa.
Calamity Jane
Rico Tubbs
Viestit: 1224
Liittynyt: To Maalis 23, 2017 2:14 am
Paikkakunta: Villi länsi

Re: 35-vuotias brittinainen murhasi lapsensa Espoon Suurpellossa

Viesti Kirjoittaja Calamity Jane »

tokkaukko kirjoitti: Ma Huhti 20, 2020 4:49 pm
poikani kirjoitti: Ma Huhti 20, 2020 3:44 pmMinä, minä, minä, minä, minä, MINÄ, MINÄ! Tässä on lopputulos
En tiedä mitä tarkoitat tuolla vinkumisella mutta sinuako täällä pitäs auttaa,tukea ja olla aina sun kans samaa mieltä? Sinä,sinä sinä ja aina sinun kans olla samalla linjalla tai muuten tulee sulle pahamieli.

Ei ole tämä maailma kuule niin kommunistinen että sulla olis paskankaan virkaa missään rivissä jos kyseessä on muut vs sinä ja sinun hinttikuvat.

Niin.. poikani, varmaan tarkoittaa tuossa sitä, että tämä nainen oli tässä kuvailtu, minä, minä,,.. Niinhän hän onkin, tämä nainen. Lapsen edut nyt ei ainakaan olleet etusijalla, ei koskapa tappoi lapsen. Ei siihen kuka tahansa äiti pysty. Näitä tälläisiä eroperhe-juttuja on Suomessakin tuhansia vuodessa, eikä heille tule mieleen lapsen tappo vaikka , huoltajuus ei menisikään HEIDÄN näkemyksen mukaisesti.
Tukulti-Ninurta I
Hetty Wainthropp
Viestit: 488
Liittynyt: Pe Touko 23, 2008 12:26 pm

Re: 35-vuotias brittinainen murhasi lapsensa Espoon Suurpellossa

Viesti Kirjoittaja Tukulti-Ninurta I »

janita kirjoitti: Pe Helmi 07, 2020 1:39 am
Tukulti-Ninurta I kirjoitti: To Helmi 06, 2020 3:08 pm Veikkaampa motiiviksi avioero -> mielenterveysongelmia -> lapsen huoltajuuskiista -> lopullinen flippaamisesta johtuva lapsen murha -> itsemurha.
Komppaan täysin.

En ollut pystynyt tätä ketjua oikeastaan lukemaan aiemmin kuin silmäillen. Mulla on taapetoikäinen lapsi ja meneillään huoltoriita. Jos tässä olisi vielä tuore avioerokin pohjalla, olisin taatusti flipannut.

Tää pelkkä taaperoarki ja huoltoriita on koetelleet ihan sairaasti. Mä oon joutunut hakemaan ja myös saanut apua. Voin vaan kuvitella mitrn vaikeaa on hakea ja saada apua vieraassa maassa. Ja kun omat tukiverkostotkin on olemattomat...

Silloin kun on henkisesti oikein kuormittunit, ei pysty ajattelemaan selkeästi. Mielessä leijuu joka asiasta vain ne kaikkein pahimmat mahdolliset ja jopa mahdottomatkin skenaariot, voi tulla paikoin jopa vainoharhainen olo ja tulevaisuus näyttää synkältä, suunnilleen helvetiltä. Jos päätä ei saa välillä nollattua jotenkin ja stressitila jatkuu ja jatkuu, ei pääse ikäänkuin ottamaan paria peruutusaskelta siitä oman tilanteen ringistä, jotta näkisi asiat selkeämmin. En osaa paremmin selittää.
Hyvin asiallisesti kerrottu Janita tuntemuksesi ja se et vaikka olisi kuinka vahva ihmisenä, niin silloinkun traumaa trauman tai kriisiä kriisin perään puskee päälle, niin ei sitä toimi järjellä, siksi en lähtis syyttelemäänkään näissä tapauksissa kivittelemällä ketään, mitä näilläkin palstoilla tapahtuu. Jos alkaa flippailemaan ja ajatukset käy liian synkiksi ja enää ei muu auta, niin soitto 112 vaan, sillä se on parempi vaihtoehto kuin tehdä jollekkin tai itselle pahaa ja peruttamatonta.

Toivon henkisiä voimia sinulle Janita!💖
" Silmä silmästä, Hammaskeiju hampaasta! "
Jenku
Remington Steele
Viestit: 207
Liittynyt: Su Syys 01, 2019 3:03 pm

Re: 35-vuotias brittinainen murhasi lapsensa Espoon Suurpellossa

Viesti Kirjoittaja Jenku »

Tuolla fb oli ainakin naisen sukulainen kertonut, että mies ollut väkivaltainen tekijää kohtaan. Lie sitten ajatellut suojelevansa lasta mieheltä tappamalla. Ei saada koskaan tietää.
Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17110
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Re: 35-vuotias brittinainen murhasi lapsensa Espoon Suurpellossa

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Vantaan vankilan henkilökuntaa epäillään virkavelvollisuuden rikkomisesta – lapsensa tappanut nainen kuoli tutkintavankeudessa

Poliisi epäilee Vantaan vankilan henkilökuntaa virkavelvollisuuden rikkomisesta tapauksessa, jossa tutkintavankina ollut nainen kuoli vankilassa helmikuussa. 35-vuotias nainen vangittiin, kun hän tukehdutti kaksivuotiaan lapsena tyynyllä kuoliaaksi Espoossa ja poliisi epäili häntä murhasta.

Nyt poliisi epäilee, että vankilan henkilökunta ei olisi valvonut naista tarpeeksi hyvin. Poliisi selvittää, miten on mahdollista, että kuolemantapaus on päässyt tapahtumaan, kertoo tutkinnanjohtaja, rikoskomisario Timo Luoto Itä-Uudenmaan poliisista STT:lle.
–  Tutkitaan, ovatko vankilan henkilökuntaan kuuluvat mahdollisesti toimineet jollakin lailla väärin, Luoto kertoo.

Luoto ei kommentoinut sitä, onko epäiltyjä yksi vai useampi.

Luodon mukaan poliisi kirjaa rikosilmoituksia tutkintavankeudessa tapahtuneista kuolemantapauksista matalalla kynnyksellä.
–  Se, johtaako rikosilmoitus syytteeseen, on taas eri asia, Luoto sanoo.

Luodon mukaan vankilasta on saatu selvitykset ja materiaali on muutoinkin kasassa, eikä tutkinta vie enää kauaa. Mitään aika-arviota tutkinnan valmistumiselle hän ei vielä anna.

Kuulustelussa nainen kertoi yrittäneensä tappaa itsensä lapsen tappamisen jälkeen

Tutkintavankeudessa ollutta brittinaista ehdittiin kuulustella poliisilaitoksella useita kertoja ennen kuin hän kuoli. Naisen mukaan kaikki alkoi käräjäoikeuden päätettyä, että lapsi on hänen luonaan kahtena yönä viikosta ja loput yöt isänsä luona.

Nainen kertoi hakeneensa lapsen päiväkodista tammikuisena perjantaina, jolloin oikeuden päätös tuli. Hän sanoi ottaneensa yöllä tyynyn ja painaneensa sen lapsen kasvoille sekä käyttäneensä tukahduttamisen jälkeen vielä veistä. Kuulustelussa nainen kertoi yrittäneensä tämän jälkeen tappaa itsensä eri tavoilla.

Iltalehti kertoi hieman ennen naisen kuolemaa, että tämä oli tutkintavankeuden aikana ollut sairaalahoidossa itsemurhayrityksen takia. Poliisi ei ole kertonut naisen kuoleman olosuhteista tai kuolinsyystä, koska kyseessä on kuolemansyyntutkinta eli naisen ei epäillä kuolleen rikoksen seurauksena.
Savon Sanomat
19.05.2020 11:06
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
Pizzaman
Sofia Karppi
Viestit: 433
Liittynyt: Ke Heinä 06, 2016 8:49 am

Re: 35-vuotias brittinainen murhasi lapsensa Espoon Suurpellossa

Viesti Kirjoittaja Pizzaman »

Tukulti-Ninurta I kirjoitti: Ke Touko 13, 2020 4:49 pm Hyvin asiallisesti kerrottu Janita tuntemuksesi ja se et vaikka olisi kuinka vahva ihmisenä, niin silloinkun traumaa trauman tai kriisiä kriisin perään puskee päälle, niin ei sitä toimi järjellä, siksi en lähtis syyttelemäänkään näissä tapauksissa kivittelemällä ketään, mitä näilläkin palstoilla tapahtuu. Jos alkaa flippailemaan ja ajatukset käy liian synkiksi ja enää ei muu auta, niin soitto 112 vaan, sillä se on parempi vaihtoehto kuin tehdä jollekkin tai itselle pahaa ja peruttamatonta.

Toivon henkisiä voimia sinulle Janita!💖
Hyvin sanottu.

Liekö naisen kuolema ollut ns. avustettu itsemurha?

Kaiken kaikkiaan hyvin surullinen tapaus.
Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17110
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Re: 35-vuotias brittinainen murhasi lapsensa Espoon Suurpellossa

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Vantaan vankilan vartijan rikosepäily ei etene syyteharkintaan – lapsensa tappanut nainen kuoli tutkintavankeudessa

"Vartija on toiminut oman tilannearvionsa mukaan," sanoo rikoskomisario Timo Luoto Itä-Uudenmaan poliisista.

Vantaan vankilan työntekijää koskeva esitutkinta epäillystä virkavelvollisuuden rikkomisesta on valmistunut. Asia ei etene syyteharkintaan, kertoo tutkinnanjohtaja, rikoskomisario Timo Luoto Itä-Uudenmaan poliisista STT:lle.

Tutkintavankina ollut nainen kuoli vankilassa helmikuussa. 35-vuotias nainen vangittiin, kun hän tukehdutti kaksivuotiaan lapsena tyynyllä kuoliaaksi Espoossa ja poliisi epäili häntä murhasta.

Esitutkinnassa epäiltiin, että vankilan henkilökunta ei olisi valvonut naista tarpeeksi hyvin. Poliisi selvitti, miten oli mahdollista, että kuolemantapaus pääsi tapahtumaan.

Luoto kertoo, että virkavelvollisuuden rikkomisesta epäiltynä oli yksi vartija Vantaan vankilasta.

Tiedonkulusta ei saatu ulkopuolista näyttöä
Esitutkinnassa selvitettiin etenkin tiedonkulkua poliisin ja vankilan välillä. Kyse oli siitä, oliko poliisipartio saattanut vangitun naisen säilytysturvallisuuteen liittyvän asian tietoon vartijalle, kun poliisi luovutti vangitun vankilaan.

Luodon mukaan poliiseilla ja vartijalla oli erilaiset näkemykset asiasta, eikä kuulusteluilla tai muilla keinoilla saatu asiaan ulkopuolista näyttöä.
– Ei ole ketään ulkopuolista, joka pystyisi sanomaan, onko siinä kerrottu tähän henkilöön (vangittuun) liittyvä tieto vai ei. Ei myöskään ole sellaista valvontakameran tallennetta, johon olisi tallentunut henkilöiden käymä keskustelu.

Luodon mukaan vartija on tehnyt oman tilannearvionsa ja toiminut sen mukaisesti.
– Hän ei ole toiminut siinä väärin, vaan on toiminut oman tilannearvionsa mukaan niin kauan, kun asia on ollut hänen vastuullaan, Luoto sanoo.

Asian esitutkinta valmistui viime viikkojen aikana. Luodon mukaan esitutkinnassa ei tullut ilmi asioita, joiden vuoksi asia olisi pitänyt viedä käräjäoikeuteen.
– Esitutkinnan aikana ei ole saatu näyttöä rikoksesta. Tästä syystä jutun tutkinta on päätetty yhteistyössä syyttäjän kanssa.

Kuulustelussa nainen kertoi yrittäneensä tappaa itsensä
Tutkintavankeudessa ollutta brittinaista ehdittiin kuulustella poliisilaitoksella useita kertoja ennen kuin hän kuoli. Naisen mukaan kaikki alkoi käräjäoikeuden päätettyä, että lapsi on hänen luonaan kahtena yönä viikosta ja loput yöt isänsä luona.

Nainen kertoi hakeneensa lapsen päiväkodista tammikuisena perjantaina, jolloin oikeuden päätös tuli. Hän sanoi ottaneensa yöllä tyynyn ja painaneensa sen lapsen kasvoille sekä käyttäneensä tukahduttamisen jälkeen vielä veistä. Kuulustelussa nainen kertoi yrittäneensä tämän jälkeen tappaa itsensä eri tavoilla.

Iltalehti kertoi hieman ennen naisen kuolemaa, että tämä oli tutkintavankeuden aikana ollut sairaalahoidossa itsemurhayrityksen takia. Poliisi ei ole kertonut naisen kuoleman olosuhteista tai kuolinsyystä, koska kyseessä on kuolemansyyntutkinta eli naisen kuoleman ei epäillä johtuneen rikoksesta.
YLE
15.7.2020 klo 17.02
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
Hermione
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5042
Liittynyt: Ma Kesä 22, 2020 6:38 pm

Re: 35-vuotias brittinainen murhasi lapsensa Espoon Suurpellossa

Viesti Kirjoittaja Hermione »

Mitenköhän minusta tuntuu että nämä viranomaisiin kohdistuneet esitutkinnat tehdään vasemmalla kädellä. Vähän tutkitaan koko ketjun vähäpätöisintä linkkiä eli vartijaa joka vain on töissä vankilassa.

Ylipäänsä tuon lapsensa murhanneen äidin kohdalla ei MUIDEN hoksottimet ole toimineet. Äiti, joka murhaa lapsensa, on lähtökohtaisesti mieleltään vakavasti sairas. Naisen olisi kuulunut olla sairaalassa, ei vankilassa.

Minä kääntäisin katseeni vielä naisen tilanteen tutkineisiin terveydenhoitohenkilöstöön sekä murhan tutkinnanjohtajaan.

Kyllä, tiedän että suurin osa ihmisistä pitää tämän naisen kuolemaa positiivisena asiana koska tämä oli syyllistynyt niin kammottavaan tekoon. Noin kammottavaan tekoon syyllistynyt on kuitenkin vaaraksi myös itselleen ja viranomaisten tehtävä ei ole toimia kuoleman enkelinä joka mahdollistaa oman hengen viemisen silloin, kun henkilö on viranomaisten huostassa ja valvonnassa.
Avatar
On Anoi Kaa
James Bond (George Lazenby)
Viestit: 11798
Liittynyt: To Kesä 23, 2011 8:04 pm
Paikkakunta: Syvä joki

Re: 35-vuotias brittinainen murhasi lapsensa Espoon Suurpellossa

Viesti Kirjoittaja On Anoi Kaa »

Oikein! Vaikka vartijaan olisi hakattu ja tatuoitu tieto naisen murhaherkkyydestä, niin en vartijaa syyttäisi jonkun itsemurhasta.
Tilanne olisi silloin eri, jos itsemurhahimo liittyisi vartijaan, jos tämä esimerkiksi sallisi vangin painostamisen/ toistuvan pahoinpitelyn ja siksi itsetuhoinen.
Hermione kirjoitti: To Heinä 16, 2020 2:20 pm Minä kääntäisin katseeni vielä naisen tilanteen tutkineisiin terveydenhoitohenkilöstöön sekä murhan tutkinnanjohtajaan.
STT:n mukaan nämä tahot ovat kyllä tienneet ja luokitelleet naisen itsetuhoiseksi, oletan, koska saattava partiokin on ollut tietoinen.
stt kirjoitti:Esitutkinnassa selvitettiin etenkin tiedonkulkua poliisin ja vankilan välillä. Kyse oli siitä, oliko poliisipartio saattanut vangitun naisen säilytysturvallisuuteen liittyvän asian tietoon vartijalle, kun poliisi luovutti vangitun vankilaan.

Luodon mukaan poliiseilla ja vartijalla oli erilaiset näkemykset asiasta, eikä kuulusteluilla tai muilla keinoilla saatu asiaan ulkopuolista näyttöä.
Tutkinnanjohtajan päävastuu naisesta päättynee siinä vaiheessa, kun on luovutettu vankilaan. Tällöin vankilanjohtaja vastaa viime kädessä tutkintavangin terveydestä.

Suomalaisviranomaiset tekivät ihan riittävästi tämän kanssa. Olisivat auttaneet varmasti myös lapsenhoidossa, jos arvon rouva olisi vaan apua pyytänyt? Ei olisi välttämättä tarvinnut murhata omaa pienokaistakaan silloin.

En myöskään kutsuisi sellaista viranomaistahoa kuoleman enkeliksi, joka tarjoaa tällaiseen tekoon syyllistyneelle edes jonkinlaista ymmärrystä, hyvän ruoan (suurin osa maailmasta syö paskemmin), siistit ja puhtaat vaatteet sekä paremman ja takuuvarmasti turvallisemman majoituksen kuin suurimmalla osalla maailman ihmisistä. Myönnän kyllä, etten tunne kuin suurta halveksuntaa lapsensa murhanneet kohtaan ja en yhtään kadehdi vartijoita, jotka joutuvat näitä katselemaan.

Voi kyllä hyvinkin olla, että naisen osoite olisi ollut Niuvanniemi melko piankin, kun mielentilasta olisi tarvittu tietoa, mutta tätä emme saa tietää. Mahtoiko nainen puhua mitään tuntemuksistaan vankilassa? No, hyvä kuitenkin, että kuoli, ehkä myös murhaajan itsensä kannalta. Kyllä sitä monesti itse tietää, mikä on parasta. Toki voisihan näitä pitää lepositeissä ja nenäsuuletkulla sapuskaa kuin Obaman aikana Guantanamossa. Voisi olla pitkiä vuosia.
Ironiainjektio: Mitä enemmän injektiot, sitä enemmän infektoit (tuore tutkimus). Tästä syystä virustaudit ja syövät saavat usein vallan boostaamisen jälkeen. Olkaa viisaita ja pysähtykää hetkeksi.
Hermione
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5042
Liittynyt: Ma Kesä 22, 2020 6:38 pm

Re: 35-vuotias brittinainen murhasi lapsensa Espoon Suurpellossa

Viesti Kirjoittaja Hermione »

Tiedonkulusta ei saatu ulkopuolista näyttöä
Esitutkinnassa selvitettiin etenkin tiedonkulkua poliisin ja vankilan välillä. Kyse oli siitä, oliko poliisipartio saattanut vangitun naisen säilytysturvallisuuteen liittyvän asian tietoon vartijalle, kun poliisi luovutti vangitun vankilaan.

Luodon mukaan poliiseilla ja vartijalla oli erilaiset näkemykset asiasta, eikä kuulusteluilla tai muilla keinoilla saatu asiaan ulkopuolista näyttöä.
– Ei ole ketään ulkopuolista, joka pystyisi sanomaan, onko siinä kerrottu tähän henkilöön (vangittuun) liittyvä tieto vai ei. Ei myöskään ole sellaista valvontakameran tallennetta, johon olisi tallentunut henkilöiden käymä keskustelu.

Poliisipartio on vastuussa siitä, että tarvittavat terveystiedot saatetaan vankilan tietoon. Tässä on siis tullut esiin "erilaiset näkemykset", minkä vuoksi on jokseenkin erikoista että jutun on annettu olla. Poliisin olisi pitänyt saattaa tapaus syyttäjän tutkittavaksi poliisin toiminnan osalta. Jos partio ei ole tuonut vankilan tietoon riittävän selkeästi itsetuhoisuutta, on kyseessä virkavelvollisuuden rikkominen, ja tässä tapauksessa sen seuraus oli kuolema.

Ja kyllä, edelleen ymmärrän että yleinen mielipide on että naisen joutikin kuolla. Mutta kun lapsen murhaamisen syynä on mahdollisesti ollut naisen psykoosi jolloin tämä olisi pitänyt alunperinkin saattaa heti tahdonvastaiseen hoitoon eikä poliisin pahnoille. Jonkun lapsenmurhan motiivia on psykoottiselta ihmiseltä on turha yrittää saada selville koska psykoosissa ihminen on täysin pimpelipom.
Vastaa Viestiin