43-vuotias pörssiyhtiön johtaja surmattiin Helsingin Konalassa 2010

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17111
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

43-vuotias pörssiyhtiön johtaja surmattiin Helsingin Konalassa 2010

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Heti alkuun toteamus, että onpas kummallinen tapaus kun a) sitä ei ole täällä b) nettihaut eivät anna juurikaan mitään c) tai kerrankin en vaan löydä mitään. Hö!

Itse asiaan:
Keski-ikäinen mies vangittiin tuttunsa raa'asta murhasta

Epäilty myös varasti tutultaan auton ja elektroniikkaa asunnosta Helsingin Konalasta.

HELSINGIN käräjäoikeus on vanginnut 41-vuotiaan miehen epäiltynä tuttavansa murhasta tämän kotona sekä törkeästä varkaudesta, koska epäilty vei uhrilta auton ja asunnosta muun muassa kodin elektroniikkaa.

43-vuotias mies murhattiin rivitaloasunnossa Helsingin Konalassa todennäköisesti lauantain ja sunnuntain välisenä yönä.

Uhrin löysi maanantai-iltana hänen entinen puolisonsa.

Poliisi epäili tapauksessa alusta asti henkirikosta, mutta asia varmistui vasta tiistaina tehdyssä kiireellisessä ruumiinavauksessa.

"TEKOTAVASSA on erityistä raakuutta ja julmuutta ilmentäviä piirteitä", kertoo tutkinnanjohtaja, rikosylikomisario Juha Rautaheimo Helsingin poliisin väkivaltarikosyksiköstä.

Tutkintasyistä hän ei kerro teosta enempää. Poliisi sai oman tutkintansa perusteella epäillyn kiinni myöhään tiistai-iltana Vantaalla sijaitsevasta asunnosta.

EPÄILYLLÄ oli tuolloin hallussaan uhrin asunnosta kadonnutta omaisuutta. Kuulusteluissa mies myönsi olleensa uhrin asunnossa lauantain ja sunnuntain välisenä yönä sekä vieneensä uhrin omaisuutta ja lastanneensa ne tämän autoon.

Epäilty kertoi poliisille myös, että hänellä ja uhrilla oli ollut käsikähmää.

POLIISI löysi varastetun auton tiistaina aamuyöllä. Autossa oli mies ja nainen, joita epäillään törkeästä kätkemisrikoksesta. He ovat Rautaheimon mukaan epäillyn tuttuja.

"Omaisuudesta suurin osa oli ehditty välittää eteenpäin. Auto on muutaman kymppitonnin arvoinen värkki, ei mikään ropponen", Rautaheimo kuvailee.

Törkeästä kätkemisrikoksesta epäiltyjen mahdollista vangitsemista käsitellään oikeudessa viimeistään huomenna perjantaina.
Helsingin Sanomat
2.12.2010 2:00

HS kertoo, notta... ...lauantain ja sunnuntain välisenä yönä. Uutinen on julkaistu torstaina 2.12. ja edeltävä la-su yö oli 27.-28.11.
-------------------------------------------------

Oikeuteen saakka edettiin:

IltaSanomat 30.3.2011.
IltaSanomat 30.3.2011.
Marraskuun_2010_murha_IS 30.3.2011.jpg (171.42 KiB) Katsottu 5884 kertaa
IltaSanomat 30.3.2011.
IltaSanomat 30.3.2011.
tapahtui_marraskuussa_2010.jpg (151.48 KiB) Katsottu 5884 kertaa
a) Kuinkas tässä kävi?
b) oliko tästä jo avaus?
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
aga
Adrian Monk
Viestit: 2755
Liittynyt: Pe Elo 01, 2008 11:21 am

Re: 43-vuotias pörssiyhtiön johtaja surmattiin Helsingin Konalassa 2010

Viesti Kirjoittaja aga »

Ristiriitaa siinä noiden kahden jutun välillä, että Hesarin jutussa puhutaan johtajan kumppanista entisenä puolisona ja Iltasanomien jutussa avopuolisona. Tällainen huomio, vaikkei (ehkä) mitenkään oleellinen asia tämän jutun kannalta.
L'amourha
Jessica Fletcher
Viestit: 3073
Liittynyt: To Elo 24, 2017 8:02 pm

Re: 43-vuotias pörssiyhtiön johtaja surmattiin Helsingin Konalassa 2010

Viesti Kirjoittaja L'amourha »

Tää on se Lacrimosa-nimisen kirjan kirjoittanut, Riku Rujo taiteilijanimi.
Surfin' USA - Parasta waterboarding-musaa ikinä
Avatar
Villeri
Jessica Fletcher
Viestit: 3031
Liittynyt: Ke Joulu 26, 2018 8:40 am

Re: 43-vuotias pörssiyhtiön johtaja surmattiin Helsingin Konalassa 2010

Viesti Kirjoittaja Villeri »

Nimetön.jpg
Nimetön.jpg (41.16 KiB) Katsottu 5337 kertaa
Riku Rujo kirjoitti esikoisromaaninsa istuessaan vankilassa taposta. Taiteellisesti monilahjakkaan miehen elämän tuhosi vuosikausiksi viina ja huumeet.

Mitäs taiteilija, Riku Rujo saattaa kuulla kadulla kävellessään, kun hän kohtaa vankilassa tutuiksi tulleita kasvoja.

Rujo vapautui vankilasta 5. kesäkuuta kahden kuukauden koevapauden jälkeen. Tuomion hän sai henkirikoksesta. Vankila-aika kesti 5,5 vuotta.

– Piirsin vangeille muotokuvia, erityisesti heidän lapsistaan ja tyttöystävistään, Rujo kertoo syyksi, miksi vankilatutut kutsuvat häntä taiteilijaksi.

Vankilavuosinaan Rujo löysi uudelleen palon kuvataiteeseen ja musiikkiin. Sitä hän ei osannut aavistaa, että kirjoittaisi romaanin vankilassa.

Lacrimosa (Minerva) on nyt kansien välissä. Kirja on tarina henkirikoksen tehneestä Taiteilijasta, joka ottaa hatkat avovankilasta. Romaani perustuu osittain Rujon omiin kokemuksiin.

– Otin itse Vilppulan avovankilasta ”omaa lomaa”, lähdin mökille. Sen jälkeen jouduin takaisin Riihimäen vankilaan, Rujo kertoo.

Rujo muistuttaa varsin paljon kirjan levotonta Taiteilijaa. Nuorena hän ehti touhuta teatterin, musiikin ja kuvataiteen saralla. Monilahjakkuus, hänestä sanottiin.

MONILAHJAKKAASTA tuli henkirikoksen tekijä. Eikä syynä ole ankea lapsuus.

– Lapsuuteni oli mukava ja suojattu Rajamäellä, Alkon tehtaan varjossa. Edelleen olen väleissä vanhempieni kanssa.

Vanhemmat ovat tosin kokeneet kovia pettymyksiä 1968 joululapsena syntyneen poikansa takia.

– Taistelin parikymmentä vuotta alkoholin kanssa. Kun lopetin juomisen, tulin nistiksi, amfetamiinin käyttäjäksi. Yksi piikki, eikä viinaa tehnyt enää mieli.

– Niissä piireissä voi joutua tahtomattaan tilanteeseen, johon ei olisi koskaan voinut uskoa joutuvansa. Eivät sitä uskoneet tututkaan, olin ollut se sovitteleva tyyppi, Rujo kertaa muistojaan siitä marraskuisesta hetkestä 2010, jolloin hän teki henkirikoksen.

Rujo ei halua puhua tarkemmin henkilöstä, joka ei ole enää itse kertomassa elämäntarinaansa. He olivat jopa kavereita.

– Olin tilanteessa, jossa olisin voinut itse kuolla. Kun on päihteistä kyse, kauheuksia tapahtuu. Siitä haluan kirjassanikin kertoa.

Rujo vangittiin pari päivää myöhemmin. Vasta silloin hän sai tietää riistäneensä kaverinsa hengen.

– Se tuntui... järkyttävältä. En ajatellut, mitä itselleni tapahtuu, vaan ainoastaan toisen kuolemaa.

Marraskuussa 2010 Rujon elämä oli ollut menossa parempaan suuntaan. Hän oli saamassa uuden kodin asunnottoman vaiheen jälkeen.

– Olin varmaan ainoa asunnoton hörhö, joka pelasi golfia, Rujo arvaa.

KOTI VAIHTUI vankilaan. Pasilan poliisivankilan jälkeen Rujo oli Vantaalla tutkintavankeudessa, Riihimäen vankilassa, Vilppulan avovankilassa, uudelleen Riihimäellä, Keravan vankilassa ja lopuksi Suomenlinnan avovankilassa.

Henkirikostaan Rujo ei laita oman päihteiden käyttönsä piikkiin.

– Mutta ne vaikuttavat niin, että joudut piireihin, joissa voi tapahtua kauheuksia. Kirjassani Taiteilija yrittää saada niihin piireihin inhimillisyyttä.

Romaanissaan Rujo halusi kuvata, että narkomaanikin voi toimia empaattisesti ja ajatella ihan tavallisia asioita.

– Eivät kaikki narkomaanit mieti, mitä varastetaan seuraavaksi. Itse olen varastanut vain kerran lapsena karkkia.

Päihteitä Rujo ei enää käytä, mutta hän on tappiin asti narkomaani – ja myös alkoholisti.

– Olen analysoinut, miksi niin on tapahtunut, mutta sitä en halua julkisesti availla, Rujo hymähtää.

Rujo meni hoitoon alkoholisminsa takia jo 23-vuotiaana. Hän tiedosti ongelmansa, mutta korkki ei silti sulkeutunut.

Virtaa Rujolla riitti nuorempana taiteellekin. Hän teki 6:57-lyhytelokuvan, jonka videokuvaajien liitto palkitsi vuoden hauskimmaksi elokuvaksi. Hyvinkään teatterissa hän esiintyi mm. West Side Storyssa.

– Pyrin teatterikouluun ja pääsin viimeiseen vaiheeseen. Syytän putoamisestani Sielun Veljiä, Rujo naurahtaa.

Sielun Veljien keikka oli illalla ennen toisen päivän koetilaisuutta. Rujo retkahti siellä juomaan. Seuraavana päivänä hän ei muistanut repliikkejään.

Pyritkö uudelleen?

– Pyrin, mutta oltiin tehty kavereiden kanssa turkkamaista fyysistä teatteria, se ei vedonnut enää seuraavana vuonna.

NÄYTTELIJÄHAAVEET Rujo hylkäsi hoksatessaan, että näyttelijäporukat saattavat lähteä esitysten jälkeen kaljalle.

– Minähän olisin ollut pilkkuun asti, mikä olisi tarkoittanut, ettei seuraavan päivän harjoitukset olisi onnistuneet.

Rujo perusti myös nimeään kantavan bändin. Kahden viikon päästä hänellä oli levytyssopimus, kun hän oli käynyt räppäämässä levy-yhtiön pomolle.

– Ehdin tehdä 7 biisiä sinkkuina. Sitten tuli lama, levy-yhtiö lopetti levyjen tekemisen. Lähdin piruuttani silti levynjulkistamisrundille, jossa minibaarit tuli juotua tyhjiksi.

Keikat jäivät, mutta juominen kiihtyi. Rujon elämässä oli silti hyviäkin asioita: tyttöystäviä ja perhe-elämääkin. Nyt Rujo asuu yksin Kriminaalihuoltosäätiön tukiasunnossa.

Iso käänne Rujolle tapahtui Keravan vankilassa, jossa oli yksi tietokone, johon sai varata ajan. Hän ajatteli jatkaa tutkintavankeudessa aloittamaansa runojen kirjoittamista.

– Lähtikin tulemaan romaani.

Koska Rujo ei voinut omia tietokonetta, hän kirjoitti romaaninsa ensin lyijykynällä paperille.

– Heräsin aamuisin viideltä kirjoittamaan. Vankila on kirjailijan taivas: ei mitään häiriöitä. Oikein odotin aina iltaa, kun suljettiin koppiin omiin oloihin.

– Kirjoitin ilman tarkkaa suunnitelmaa. Tiesin kirjoittaessani vain alun ja lopun. En lähtenyt tekemään viihdettä, enkä myöskään kosiskelemaan ketään.

Parikin kustantamoa innostui romaanista – ja vieläpä nopeasti.

– Päätin, että leikkaan partani kun kirja on kaupassa, Rujo kertoo.

RUJON PARTA lähtee siis lähipäivinä. Seuraavaa romaaniaan hän on kirjoittanut jo 40 sivua.

– Kirjoitan vielä monta kirjaa – ja saan Finlandia-palkinnonkin, Rujo heittää.

Lähiaikoina hän saanee viralliseksi nimekseen Rujon, jota hän on käyttänyt epävirallisesti jo vuosikymmeniä.

Lacrimosa on tarina myös rakkaudesta ja vapaudenkaipuusta. Päähenkilöllä on Jade, jota kohtaan hän tuntee aitoa ja puhdasta rakkautta.

– Ehkä löydän vielä oman Jadeni, Rujo miettii.

Vankilavuosien jälkeen Rujosta tuntuu tosin hyvältä pelkästään kadulla käveleminen. Viiden vuoden aikana maailma on ehtinyt myös muuttua.

– Sporat ovat alkaneet kulkea outoja reittejä. Ja ilmapiiri on muuttunut kylmemmäksi, välittäminen on vähentynyt. Mutta monet asiat tuntuvat itsestäni juhlalta – tämä kahvikin, Rujo toteaa.

Eeva-Kaarina Kolsi
Julkaistu: 25.8.2016 13:27
https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000001247403.html
Terävä
Poliisikoira Rex
Viestit: 278
Liittynyt: To Loka 11, 2018 8:47 pm
Paikkakunta: Bay City

Re: 43-vuotias pörssiyhtiön johtaja surmattiin Helsingin Konalassa 2010

Viesti Kirjoittaja Terävä »

Riku Rujo Rikospaikassa, Jarkko Sipilän haastateltavana parin vuoden takaa.
https://www.mtv.fi/sarja/rikospaikka-33 ... ujo-714351

Onko jollain tietoa Tämän Rujon alkuperäisestä nimestä?
Uskon, että Suomen malli on paras ja läheisin malli sille, miten Islam kehottaa ihmisiä elämään. Näin ollen koen, että Suomi on maailman islamilaisin valtio.
Abdirahim "Husu" Hussein
Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17111
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Re: 43-vuotias pörssiyhtiön johtaja surmattiin Helsingin Konalassa 2010

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Jaa että tämä oli siis tämä juttu. Tappona sitten tuomittiin. Harmi! Mutta kenen määräyksestä tästä tuli tavallaan "kuoliaaksi vaiettu" tapaus? Olen aistivinani jonkinlaista ymmärrystä tekijälle, koska "taiteilija", "suuri lahjakkuus", "nero", monilahjakkuus" ym hymistelyä.
Taiteellisesti monilahjakkaan miehen elämän tuhosi vuosikausiksi viina ja huumeet
Itse hän oman elämänsä tuhosi käyttämällä viinaa ja huumeita. Syytä vieritetään aineille, vaikka tämä "taiteilija" käytti niitä omaehtoisesti ja lienee nauttinutkin päihtymyksen aiheuttamasta tunteesta.

Parempi olisi kirjoittaa tuo lainattu lause näin:

Moneen suuntaan räpiköinyt päihdeongelmainen kulttuurihörhö tuhosi itse oman elämänsä

Jotenkin hänestä siis tehtiinn mediassa monilahjakkuus! Kuten Touko Tarkki oli median mukaan suosittu iskelmälaulaja.
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
L'amourha
Jessica Fletcher
Viestit: 3073
Liittynyt: To Elo 24, 2017 8:02 pm

Re: 43-vuotias pörssiyhtiön johtaja surmattiin Helsingin Konalassa 2010

Viesti Kirjoittaja L'amourha »

Vaikuttaisi siltä että taustalla on ollut rahaa melkoisesti, ainakin uhrilla. Saattanut olla myös tekijän perheellä, kertoo mukavasta ja suojatusta lapsuudesta, joka tietty ei välttämättä rikkauksia vaadi, mutta kertoo myös ettei ole joutunut kamankäyttöään rötöksillä rahoittamaan.
Yhdessä jutussa luin myös että tekijän mukaan uhrikin olisi napostellut jotain pillereitä ennen yhteenottoa.

" Se oli hyvin sekava tilanne. Molemmat olimme päihtyneitä ja minä olin amfetamiineissa ja kaveri pyysi minua tuomaan viinaa sinne. En tiennyt, että hän oli syönyt Tenoxia kourallisen. Hän meni psykoosiin ja halusi tappaa minut."
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mar ... ne/6303020

Luulen että tuossa on asianajajat tehneet hartiavoimin töitä jotta homma pysyy piilossa mahdollisimman hyvin. Ja harvinaisen hyvin siinä on onnistuttu.
Surfin' USA - Parasta waterboarding-musaa ikinä
L'amourha
Jessica Fletcher
Viestit: 3073
Liittynyt: To Elo 24, 2017 8:02 pm

Re: 43-vuotias pörssiyhtiön johtaja surmattiin Helsingin Konalassa 2010

Viesti Kirjoittaja L'amourha »

Rujo perusti myös nimeään kantavan bändin. Kahden viikon päästä hänellä oli levytyssopimus, kun hän oli käynyt räppäämässä levy-yhtiön pomolle.

– Ehdin tehdä 7 biisiä sinkkuina. Sitten tuli lama, levy-yhtiö lopetti levyjen tekemisen. Lähdin piruuttani silti levynjulkistamisrundille, jossa minibaarit tuli juotua tyhjiksi.
Rujo-niminen bändi on ollut, sen miehistössä on yksi Riku. Naamakin saattaisi sopia tuohon tyyppiin.
Surfin' USA - Parasta waterboarding-musaa ikinä
Blondie
Armas Tammelin
Viestit: 87
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2018 12:40 am

Re: 43-vuotias pörssiyhtiön johtaja surmattiin Helsingin Konalassa 2010

Viesti Kirjoittaja Blondie »

Kas vain mihin elämä on Rikua kuljettanut. Rujo-yhtyeen toinen jäsen on tosiaan sama herra, Hauskoja riimejä muuten, suosittelen kuuntelemaan :roll: Taidan itse osata ulkoa nuo biisit. On siis tuttu kaveri, nuoruuden ihastus jonka kans paljon reissattiin. On kyllä ollu jo nuorena ammatti Lokki, aina käsi toisen lompakolla jos vaan antoi siihen mahdollisuuden. Itse selvisin onneksi pienin taloudellisin vahingoin ku en ollu kusetettavissa. Mut moni nainen on tätä kyllä elättäänny ja Riku vannonnu rahasta ja kaljasta rakkautta. Ja kun kaljahanat sulkeutu (joko naisen rahat juotuaan tai naisen viimein tajuttua tulleensa hyväksikäytetyksi, eikä roomeolla ollut aikomustakaan maksaa "lainojaan" takaisin). Oli Rikulla jo uusi elättäjä kierroksessa.
Mut ikinä en olis uskonu että jonkun tappais, ryöstäminen taas ei tullu yllätyksenä. On kyllä lahjakas kaveri, ja hyvä sekä hauska seuramies. Osasi kyllä puhua paljon ilmaisia päihteitä itselleen. Hyvän ja varakkaan perheen vesa, jolla ei ole koskaan ollut aikomustakaan elättää itseään oikealla työllä ja taiteellaan ei taas itselleen elatusta onnistunut saamaan. Ja koska itselläni on kuitenkin paljon ihania ja hauskoja muistoja Rikun kans koheltamisesta (ja "rakkauden" kesästä nuorina ja kauniina) ja selvisin ilman kolhuja riittävän älykkäänä realistina. En halua oikeaa nimeä paljastaa, tunnen vieläkin jonkunlaista lojaalisuutta. vaikka aina jikin mun kaljat jääkaapista ku olin töissä. joku muu nainen voi olla huomattavasti katkerampi, kun makseli isojakin lainoja yksin kun oli Rikuun luottanut. Niin ja tuskin on raitistunut, niin vahva oli jo nuorena riippuvuus kaikkeen millä sai pään sekaiksin.
Ilmeisesti sit vanhempana joutunu tappamaan et sais ittensä sekasin kun ei pärstä ja puheet enää elättänny auervaaraa....
aga
Adrian Monk
Viestit: 2755
Liittynyt: Pe Elo 01, 2008 11:21 am

Re: 43-vuotias pörssiyhtiön johtaja surmattiin Helsingin Konalassa 2010

Viesti Kirjoittaja aga »

Rujo oli suomalainen elektronista musiikkia esittävä yhtye. Yhtyeen jäsenet olivat Timo Laru, Riku Peltomaa ja Sami Rannila.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Rujo
Vastaa Viestiin