Pietarsaaren putkasurma 1997

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Tikkewtz
Lauri Hanhivaara
Viestit: 148
Liittynyt: Ma Tammi 07, 2008 11:21 am
Paikkakunta: Tampere

Pietarsaaren putkasurma 1997

Viesti Kirjoittaja Tikkewtz »

Muistaako joku tapausta, jossa nuori kaveri murjoi putkakaverinsa hengiltä. Muistan lukeneeni tapauksesta Alibista, jossa oli kuvia teon jälkeen putkatiloista ja tekijästä. tapaus jäi mieleeni, koska tekijä melko nuori ja teko oli tämän päivän mittareillakin mitattuna julma.

Motiivi luultavasti vieläkin hämärän peitossa.

EDIT: Muikattu otsikkoa - RAID
Jack the Ripper
Adrian Monk
Viestit: 2646
Liittynyt: To Heinä 19, 2007 2:31 am
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jack the Ripper »

Vai oliko 2000-luvulla. Kyseinen muistaakseni alle 20-kymppinen oli murjonut vanhemman putkakaverin niin että aivot tulivat pihalle. Putkavahtia oli odottanut elämänsä järkytys luukusta kurkatessaan. Mitään järkevää selitystä ei teolle ollut nuorukaisella esittää. Uhri oli entuudestaan tuntematon. (Alibista luettu, joskus 2005-2006)
"Olen pessimisti. Tiedän kaiken turhaksi, mutta todennäköisesti olen taas tässäkin väärässä"
Tikkewtz
Lauri Hanhivaara
Viestit: 148
Liittynyt: Ma Tammi 07, 2008 11:21 am
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Tikkewtz »

Tuo sen täytyy olla. Loistavaa työtä Jack The ripper, osaan nyt pikkasen paremmin haarukoida noita Alibeja.
Jack the Ripper
Adrian Monk
Viestit: 2646
Liittynyt: To Heinä 19, 2007 2:31 am
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jack the Ripper »

Olen varmaan lukenut muutamaa numeroa myöhäisemmän, ns. "Tuomiolauselma"-jutun koska kuvia putkatiloista ei ollut. Tapahtui muistaakseni Itä-Suomessa ja teko meni tappona läpi. Jotain se tekijä taisi siinäkin lehdessä selitellä, en muista näytettiinkö kasvoja.

Ole hyvä Tikkewtz, kiva että munkin muisti hyödyttää jotakuta... 8)
"Olen pessimisti. Tiedän kaiken turhaksi, mutta todennäköisesti olen taas tässäkin väärässä"
Jack the Ripper
Adrian Monk
Viestit: 2646
Liittynyt: To Heinä 19, 2007 2:31 am
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jack the Ripper »

Taitaa olla kyseessä kaksi eri tapausta. Järkyttäviä kumpainenkin.
Sain yllättävältä taholta tietooni seuraavaa:

"Putkasurma tapahtui Pietarsaaressa 1.1.1997 klo 00:15 - 00:30.
Tapauksesta on juttua ainakin Rikoslehdessä 3/1997. Kyseisessä Rikoslehden numerossa on mainioita autenttisia kuvia niin uhrista kuin tekijästä heti surman jälkeen.
Tekoon syyllistyi tuolloin 19-vuotias Arto Juhani Kytölä. Motiivina oli, että uhri " tuli pyytään tupakkaa ja rupes vittuileen".
Uhri oli vuonna 1933 syntynyt Paavo P. Hänet oli tuotu säilöön 3112.1996 klo 23:35.
Kytölän ei päässyt mielentilaan ja hänet tuomitiin käräjäoikeudessa elinkautiseen vankeuteen. Hovioikeuden päätös ei ole tiedossa."

Elikkäs tämä 2000-luvun aivojentalloja on eri tyyppi kuin tämä Kytölä. Sinällään surullista että tätä tapahtuu/annetaan tapahtua vuodesta toiseen. "Ne on juoppoja vaan"-argumentti ei oikein riitä, vai riittääkö? :x :x :x
Viimeksi muokannut Jack the Ripper, Ke Helmi 13, 2008 11:09 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Olen pessimisti. Tiedän kaiken turhaksi, mutta todennäköisesti olen taas tässäkin väärässä"
Kylli
Perry Mason
Viestit: 3546
Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 10:28 pm
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kylli »

-Riitaa siinä tuli, en kyllä muista mistä. Löin miestä lujaa naamaan. Hän kaatui ja minä menin päälle ja löin niin lujaa kuin pystyin. Siltä aukesi pää aika rumasti. -Verta tuli paljon ja ilmeisesti aivot pihalle. Yritin nostaa sitä pystyyn, mutta heti kun päästin irti, se tipahti lattialle.
Miksi yritit nostaa? Kysyi kuulustelija.
-En tiedä. Yritinpähän kuitenkin nostaa...
Miksi jatkoit lyömistä?
-En tiedä.
Mitä ajattelit, että miten miehelle on käynyt?
- Kuollut. Ei kai se voi elää, kun aivot on pihalla...
Katsotko olevasi syyllinen miehen kuolemaan?
-Kyllä.
-Mies ei ehtinyt lyödä minua kertaakaan. Minä löin ensin ja se putosi lattiaan.
Uhrin rintakehä oli repeytynyt, kaikki kylkiluut olivat poikki ja sydän oli repeytynyt. Miten tällaiset vammat ovat uhrille syntyneet?
-En tiedä.


Ote Pietarsaaren putkasurmaajan kuulustelusta. Kohutuimmat rikokset/toim. M. Lahtonen 2001.

Tämä neropatti siis tuomittiin elinkautiseen murhasta. Tekijä valitti tuomiosta. Eikö tosiaan ole tietoa jatkosta?
Yö ja aamu jokainen, jollekin on viimeinen. Joka ilta, joka yö, jonkun sydän riemuin lyö. Jonkun sydän riemuin lyö, jonkun osa ikiyö...
Jack the Ripper
Adrian Monk
Viestit: 2646
Liittynyt: To Heinä 19, 2007 2:31 am
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jack the Ripper »

Jee Kyllillä on taas wanha kunnon Gallen-Kallela avatarena. :D

Asiaan. Eipä tainnut olla 2000-luvulla uutta putkassa aivot esiin ottanutta vaan olen lukenut tuon "Kohutuimmat rikokset"-vihkosen yhtäaikaa 2005-2006 vuosilta olevien Alibien kanssa, ja näin on syntynyt valhemuisto. Olisi kiintoisaa nähdä nuo Rikoslehden kuvat, ei Alibissa tällaista materiaalia enää esitetä. Tuskin Rikoslehdessäkään esitettäisiin tänä päivänä ellei se olisi jo edesmennyt.

Jos joku voisi skannata kuvat niin olisi mukava. Onko näissä jokin tekijänoikeuskysymys kun näitä harvinaisten juttujen skannauksia ei juuri näy? No, onhan noita kun tarkemmin miettii. Esimerkiksi Pikku-Katjan tapauksesta oli Apu-lehden artikkeli skannattuna.

Oliko putkatapon erityinen raakuus syynä elinkautiseen? Harkintaa tuossa tuskin oli murhan tunnusmerkistöön asti. Toisaalta jos uhrin kaikki kylkiluut ovat murtuneet ja kehkot ja sydän repeytyneet ynnä aivokudosta näkyvillä niin voimaa ja poikkeuksellista raakuutta ei ole puuttunut.

Tosiaan, pysyttikö hovioikeus elinkautisen? Näistä vanhoista (hovin)tuomioista on usein vaikea saada tietoa.
"Olen pessimisti. Tiedän kaiken turhaksi, mutta todennäköisesti olen taas tässäkin väärässä"
Kylli
Perry Mason
Viestit: 3546
Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 10:28 pm
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kylli »

HS 1.10.1997

Pietarsaarelaisen miehen tuomio aleni hovissa elinkautisesta

Pietarsaarelaisen Arto Kytölän elinkautistuomio aleni Vaasan hovioikeudessa kahdeksitoista vuotta vankeutta. Mies sai tuomionsa kolmesta pahoinpitelystä ja murhasta. Hovioikeus katsoi päätöksessään miehen olleen rikokset tehdessään täyttä ymmärrystä vailla, kuten lausunnossa miehen mielentilasta oli todettu.


Kiitoksia sille yllättävälle tietolähteelle 8)

...Ja Ripperille avatar-palautteesta. Mukava olla taas oma itsensä :D
Yö ja aamu jokainen, jollekin on viimeinen. Joka ilta, joka yö, jonkun sydän riemuin lyö. Jonkun sydän riemuin lyö, jonkun osa ikiyö...
Eppu74
Hetty Wainthropp
Viestit: 492
Liittynyt: Ke Elo 29, 2007 2:41 am
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Eppu74 »

Jack the Ripper kirjoitti:Onko näissä jokin tekijänoikeuskysymys kun näitä harvinaisten juttujen skannauksia ei juuri näy?
Taitaa kaikki copypastet olla kiellettyjä, linkit on luvallisia.

http://www.hs.fi/kayttoehdot/
Palvelun sisällön tai sisällön osan saattaminen yleisön saataviin levittämällä, esittämällä tai näyttämällä julkisesti tai varastointi tai kappaleiden valmistaminen sisällöstä tai sen osasta ilman Helsingin Sanomien etukäteen antamaa kirjallista suostumusta on kielletty.
Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17102
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Putkasurma_1.jpg
Putkasurma_1.jpg (82.83 KiB) Katsottu 19534 kertaa
Putkasurma_2.jpg
Putkasurma_2.jpg (76.05 KiB) Katsottu 19534 kertaa
Kuvat Rikoslehti 3/1997.

Jutun otsikko oli "Kun löin niin aivot tuli pihalle".

Paljain käsin suoritettuna moinen teko on vaatinut melkoista määrätietoisuutta.

Kuvat olivat kadonneet. Palautettu.
-NILS-
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
Tampereen Tyttö
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5185
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 8:18 pm

Viesti Kirjoittaja Tampereen Tyttö »

Laitanpa tähän vähän päivittelyä...
Miten helvetissä putkassa voi viisitoista minuuttia tappaa/pahoinpidellä toista ihmistä, kyseisin seurauksin... :shock:
-Takuulla, sano Tampereenlikka!
Porin

Viesti Kirjoittaja Porin »

Usealla laitoksella juoppoputkassa voi vaikka kolme tuntia pahoinpidellä toista ilman että kukaan huomaa koska ei ole kameroita ja vaksit eivät jaksa kierrellä yöaikaan kurkkimassa luukuista nukkuvia juoppoja. Samoin esimerkiksi Pasilan matkasellissä, jossa ei ole kameravalvontaa ja vaksi käy pari kertaa vuorokaudessa kurkkaamassa luukusta. Siellä majoitetaan kaksi vankia samaan selliin. Mikä on kyllä helvetinmoinen turvariski. Kun matkasellissä saa tupakkiakin poltella, ainoastaan sytkäri otetaan pois ja talo tarjoaa tulitikkuaskit. Ettei pysty niin helposti sytyttämään toisen punkkaa tuleen tai hiuksia tai muuten kiduttaa tulella.

Itse tosin joudun nykyään aina kameralliseen putkaan yksin, joten minulla ei sellaista mahdollisuutta suoda.
Kratanghar
Susikoski
Viestit: 39
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 11:02 am
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kratanghar »

Mistä tää uhri istu kakkua?
Jos ois vähän amerikan malliin, tappaja kuullut vartijalta jotain epämiellyttävää?
Olisinko tehnyt toisin?
synkempi hautajaisvieras
Martin Beck
Viestit: 798
Liittynyt: Su Tammi 13, 2008 4:08 am

Viesti Kirjoittaja synkempi hautajaisvieras »

^Veikkaan että tässä tapauksessa uhri ei ollut tehnyt saatika sanonut yhtään mitään provosoivaa. Kyllä noita sekopäitä riittää, jotka saavat kiksejä vallan tunteesta jonka toisen hakkaaminen heille aiheuttaa. Eikö tuo uhri ollut tapahtumahetkellä yli 60-vuotias. Tuskin moinen papparainen mikään hirveä uhka on jollekin 23-vuotiaalle karpaasille ollut. Eikö tuossa ylempänä sanottu että tekijä oli pillereiden ja alkoholin vaikutuksen alaisena, ehkä sekin on vaikuttanut tapahtumiin, joskaan ei mielestäni lievennä tekoa millään tavalla.


Kyllä soisi tuollaisten turhien putkakuolemien loppuvan. Olisiko sitten kameravalvonta ratkaisu tuohon? Henki saattaa lähteä ihmisestä nopeastikin. Ruuhka-aikoina kuten esim. juuri uuden vuoden öinä tuskin putkia on riittävästi että kaikkia asiakkaita pystyttäisiin laittamaan yksityismajoitukseen... Tulipa vilkaistua tuota tapahtuma-aikaa ja muistan hyvin missä ja kenen seurassa olin silloin kun tuo tapahtui. "Se oli sitä surutonta nuoruus aikaa..." Yksi parhaita vuodenvaihteita minulle, mutta ei sitten näköjään kaikille.
.

kaukana poissa


.
Porin

Viesti Kirjoittaja Porin »

Kameroiden asentaminen kaikkiin selleihin on hemmetin kallista hommaa. Eikä aina ole sellaista mahdollisuutta että sellit ja käytävät olisivat kameroiden asentajien käytössä. Luulenpa että käytännössä se tarkoittaisi muutaman päivän intensiivistä urakkaa jolloin sellit ja käytävät pitäisi olla tyhjiä. Silloin pitäisi majoittaa poliisivankila-asukit esimerkiksi läänille (Porissa näin tehdään kun tila loppuu kesken tai jos tiedossa on varma EK esimerkiksi) ja juoppoputkan asukit naapurikuntaan. Pasilan talossa sitten sitä väkeä vasta onkin. Käytännön toteutus olisi mahdotonta. Uusien laitosten rakentaminen sekä vanhojen saneeraus toteutetaan käsittääkseni siten että kamerat laitetaan tarpeellisiksi nähtyyn määriin sellejä. Porissakin tehtiin remontti miekkahotelliin mutta siltikään ei juoppopuolelle kamerasellejä tehty kuin pari. Niihin majoitetaan aggressiiviset tai lääkityksellä olevat juopumuspidätetyt. Poliisivankilan puolella en ole kameraselliä nähnyt mutta kokemusta on vain parista sellistä ja kokonaismäärä taitaa olla 16+matkaselli.

Putkakuolemat ovat pääsääntöisesti turhia ja ne voitaisiin välttää sekä pienellä pelisilmällä (ei pillerihuuruisia muiden joukkoon) että konsultoimalla lääkäriä sydänvaivaisten ym. kohdalla. Lääkäristä en tosin tiedä miten se toimii muualla. Pasilassa on 24h sairaanhoitaja ja Porissa on paloasema samassa rakennuksessa, jossa on myös lääkäriauton päivystys sekä tietenkin ensihoitajat.
Vastaa Viestiin