Eveliina Lappalaisen surma. Imatra 14.11.2000

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Tiina
Sherlock Holmes
Viestit: 7241
Liittynyt: Ti Touko 01, 2007 6:48 pm
Paikkakunta: Suomessa ollaan.

Viesti Kirjoittaja Tiina »

Mä taas uskon että jää tähän.
Kouluttautuu ja yrittää elämässä eteenpäin kuitenkin.
On jo ollut niin kauan vapaana et jos olisi taipumusta niin olisi jo kuulunut jotain.Luulisin... :?
Irvikissa
Remington Steele
Viestit: 241
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 9:42 pm

Viesti Kirjoittaja Irvikissa »

Minäkin uskon, että tämä oli murrosikäisen tekemä tappo, joka ei uusiudu tulevaisuudessa.
Urho

Viesti Kirjoittaja Urho »

kuhtaja kirjoitti:
En ihan suoralta kädeltä uskoisi nettikirjoittelijoiden analyyseihin Eveliinan luonteesta.
Veikkaisin, että totuudenmukaisempi kuva niistä saadaan kuin Iltapäivälehdistä, Seiskasta tai Hymystä, kun jätetään hävyttömimmät huutelut puoleen ja toiseen noteeraamatta.
Yhden lauseen tai kirjoituksen analyysit ihmisen luonteesta pitäisi kai jättää omaan arvoonsa. Tässä tapauksessa on kuitenkin hyvä muistaa, ettei Eveliina missään tapauksessa ansainnut kohtaloaan.

Noista nopeista luonnekuvauksista tulee mieleen Tuomisen toteamus tekijästä: "sehän oli mitä kiltein poika". Aika monelta taholta on tullut tietoa, että kyse oli jonkinlaisesta ärhentelevästä kovanaamasta, "pahiksesta".
Irvikissa
Remington Steele
Viestit: 241
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 9:42 pm

Viesti Kirjoittaja Irvikissa »

Minä taas olen kuullut, että tekijää pidettiin "kilttinä nallena", josta ei olisi koskaan uskonut. Tiedä sitten, tuossa iässä tietysti luonnekin muuttuu nopeasti.
skoone
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4648
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 9:59 pm

Viesti Kirjoittaja skoone »

Irvikissa kirjoitti:Minä taas olen kuullut, että tekijää pidettiin "kilttinä nallena", josta ei olisi koskaan uskonut. Tiedä sitten, tuossa iässä tietysti luonnekin muuttuu nopeasti.
Juttelin tässä hiljattain erään imatralaisen tuttavani kanssa ja hän kertoi, että Imatralla oli puhuttu, että OM olisi käyttänyt jotain kehonrakennuskamaa , joka voi saada aikaan agressivisuutta. - Ja että uhrin isää oli kovasti paneteltu ja epäilty kaikin tavoin. Ja että uhri olisi kyllä ollut ns koulukiusaaja jne. Ja että koulutytöille oli järjestetty "turvasaattajat" ja OMkin olisi ollut yksi näistä. Jotenkin oli poika kanssa käyttäytynyt niin, että ei itsekään olisi tiennyt mitä oli tehnyt. Mutta minulle tuli mieleen, että onko aivan 100-prosenttisen varma, että OM sen teki? Oliko DNA-näytteet ja niin?
Urho

Viesti Kirjoittaja Urho »

skoone kirjoitti: Ja että uhrin isää oli kovasti paneteltu ja epäilty kaikin tavoin.
Joo, tämä oli sellainen järjetön huhumylly, jolle ei tullut loppua, vaikka oli kuinka selvää, ettei isän dna ole sama kuin tekijän dna. Toinen syyttä epäilty oli Eveliinan venäläinen poikaystävä, joka muuten oli voittanut tekijän kädenväännössä.
kahvitar
Jane Marple
Viestit: 1002
Liittynyt: Ke Huhti 11, 2007 12:14 pm

Viesti Kirjoittaja kahvitar »

skoone kirjoitti:
Irvikissa kirjoitti:Minä taas olen kuullut, että tekijää pidettiin "kilttinä nallena", josta ei olisi koskaan uskonut. Tiedä sitten, tuossa iässä tietysti luonnekin muuttuu nopeasti.
Juttelin tässä hiljattain erään imatralaisen tuttavani kanssa ja hän kertoi, että Imatralla oli puhuttu, että OM olisi käyttänyt jotain kehonrakennuskamaa , joka voi saada aikaan agressivisuutta. - Ja että uhrin isää oli kovasti paneteltu ja epäilty kaikin tavoin. Ja että uhri olisi kyllä ollut ns koulukiusaaja jne. Ja että koulutytöille oli järjestetty "turvasaattajat" ja OMkin olisi ollut yksi näistä. Jotenkin oli poika kanssa käyttäytynyt niin, että ei itsekään olisi tiennyt mitä oli tehnyt. Mutta minulle tuli mieleen, että onko aivan 100-prosenttisen varma, että OM sen teki? Oliko DNA-näytteet ja niin?
Eveliinasta löydettiin vieraan DNA:ta, joka myöhemmin varmistui oton DNA:ksi.
kuhtaja
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 11
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 2:07 pm

Viesti Kirjoittaja kuhtaja »

Puolustin uhria, koska mielestäni on väärin että uhria syyllistetään. Kukaan ei ansaitse joutua toisen tumppaamaksi ojaan niin että hukkuu tajuttomana.
-Tuon syyllistämisen sinä kehittelet omassa päässäsi. En minä ole syyllistänyt uhria. Sanoin ainoastaan, että koulukiusaajia on ennenkin tässä maassa viety saunan taakse ja aina on se mahdollisuus, että _ihan oikeasti_ sattuu vahinko.

Minäkin uskon, että tämä oli murrosikäisen tekemä tappo, joka ei uusiudu tulevaisuudessa
-Samoin uskon minäkin huomioon ottaen kuinka alhainen uusimisprosentti tällaisissa rikoksissa on.

EDIT: Keskustelu jaettu. Keskustelu rikollisten uusimisesta (Yleisella tasolla) siirretty osastoon "Muut rikokset" Eli tanne voi jatkaa keskustelua tasta kirkoksesta ja sen tekijan uusimis herkyysesta. - RAID
Aizerbaidzan
Angus MacGyver
Viestit: 6659
Liittynyt: Su Touko 13, 2007 12:22 pm

Viesti Kirjoittaja Aizerbaidzan »

Ilta-Sanomat 8.6.2005 ([url]http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1003788[/url]) kirjoitti:Eveliina Lappalaisen taposta tuomittu Otto Martikainen vapautuu Iltalehden mukaan heinäkuun alussa. Martikainen istui seitsemän vuoden tuomiosta puolet.

Otto Martikainen surmasi Eveliina Lappalaisen marraskuussa 2000. Martikainen jäi kiinni tammikuussa 2002.

Eveliinan tappanut Martikainen oli lomalla kotonaan viimeksi viikonvaihteessa. Hän pääsee vapauteen 7. heinäkuuta.
Tämä on aivan käsittämätöntä. Ei riittänyt, että Otto Martikainen istui tuomiostaan vain 3,5 vuotta vankilassa. Hän pääsi tämän vaivaisen 3,5 vuoden aikana jopa lomille.
Avatar
Zodiac
Agentti Scully
Viestit: 674
Liittynyt: To Heinä 26, 2007 7:58 pm

Viesti Kirjoittaja Zodiac »

Suomessahan tunnetusti saa tappaa ja hakata. Kaikki hyvin ellet sitten mene ja tee jotain rahaan liittyvää rikosta.

Tämä on sitä sosialistista realismia.
Merivuokko
Jane Marple
Viestit: 1004
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 7:26 pm

Viesti Kirjoittaja Merivuokko »

[quote="Urho"]Waldemarin palstalla oli joskus hyvä Tuomisen haastattelu, joka tehtiin joskus tammikuussa 2004. Siinä Tuominen valittelee sitä, että Imatran tapauksen motiivi jäi vähän ohkaiseksi. Treenit meni huonosti, ketutti ja satoi, ei oikein riitä motiiviksi.[/quote

Tutkijat yleensä tietävät, motiivi on olemassa, ja Eveliinan tapauksessa sitä ei saatu esiin...
Loki
Scooby-Doo
Viestit: 27
Liittynyt: Su Elo 05, 2007 4:33 pm

Viesti Kirjoittaja Loki »

Merivuokko kirjoitti:
Urho kirjoitti:Waldemarin palstalla oli joskus hyvä Tuomisen haastattelu, joka tehtiin joskus tammikuussa 2004. Siinä Tuominen valittelee sitä, että Imatran tapauksen motiivi jäi vähän ohkaiseksi. Treenit meni huonosti, ketutti ja satoi, ei oikein riitä motiiviksi.[/quote

Tutkijat yleensä tietävät, motiivi on olemassa, ja Eveliinan tapauksessa sitä ei saatu esiin...
Itse epäilen ihan puhdasta "naksahdusta" motiiviksi.
Voihan taustalla olla tietenkin jotain pientä, mutta ei käsittääkseni mitään varsinaisesti motiiviksi luokiteltavaa.

Kiinnostaisi tietää OM:n nykyisistä tekemisistä ja olisi hienoa jos joku tietävä kirjottelisi tänne niistä.

Voin muuten sanoa tuosta huhumyllystä että se oli aivan käsittämättömän hurjaa OM:n tunnustukseen asti. Hyvä että tunnusti.
Entinen kotikyläni kuohui ja kovasti.

Tiesin ulkonäöltä molemmat tämän tragedian osapuolista.
Avatar
ABC
Michael Knight
Viestit: 4320
Liittynyt: To Touko 31, 2007 2:23 am

Viesti Kirjoittaja ABC »

^ Kukapa nuori mies haluaisi nöyryyttää itseään kertomalla, miksi häntä kiusattiin... Yksi mahdollisuus lienee, että tekijä oli tunnustanut ihastuksensa uhrille, joka sitten melko suorasanaisesti ilmoitti mitä siitä ajatteli, jolloin tekijä tajusi, että seuraavana päivänä juttu olisi koko koulun tiedossa.
Avatar
Zodiac
Agentti Scully
Viestit: 674
Liittynyt: To Heinä 26, 2007 7:58 pm

Viesti Kirjoittaja Zodiac »

ABC kirjoitti:^ Kukapa nuori mies haluaisi nöyryyttää itseään kertomalla, miksi häntä kiusattiin... Yksi mahdollisuus lienee, että tekijä oli tunnustanut ihastuksensa uhrille, joka sitten melko suorasanaisesti ilmoitti mitä siitä ajatteli, jolloin tekijä tajusi, että seuraavana päivänä juttu olisi koko koulun tiedossa.
Hyvä teoria! enpä ole ajatellutkaan että voisi olla tuommoisesta kyse.
Merivuokko
Jane Marple
Viestit: 1004
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 7:26 pm

Viesti Kirjoittaja Merivuokko »

:evil:
Kyllä Martikainen kantaa tekonsa seurauksia lopun ikäänsä, tulee aina
jossain käänteessä vastaan.

Kaveri on täynnä vain itseään, niinkuin oli Heinon pariskunnankin tapauksessa.
Vanhemmat on jotain, mutta itse ei käsitetä, ettei ole omia eväitä, vaan pärjäillään vanhempien eväillä.
Bunkkerisurma, Eveliina, Heinon pariskunta, jossain kasvatuksessa
pirusti pielessä.
Vastaa Viestiin