Volkan Ünsalin tapaus - lokakuu 2003

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Avatar
Pieni liekki
Frank Columbo
Viestit: 9155
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2013 10:38 am

Re: Volkan Ünsalin tapaus - lokakuu 2003

Viesti Kirjoittaja Pieni liekki »

Ohessa pätkä Ranisen kuulustelusta 21.1.2004 Ünsalin ensimmäisen murhatutkinnan aikaan:
Sen verran haluan kuitenkin lisätä, että sen jälkeen kun viime vuoden puolella olin
kuulustelussa olen lehdistä lukenut kaksi juttua Volkan Ünsalista, jonka murhasta minua
epäillään. Näissä jutuissa Haningen kunta ja Haningen poliisi on luvannut 50 000 kruunun
vihjepalkkion sille henkilölle, joka uskaltaisi todistaa häntä vastaan murhapoltosta
olevassa asiassa. Samojen juttujen mukaan Volkan Ünsalia epäillään raiskauksesta
törkeästä pahoinpitelystä, kidnappauksesta ja törkeästä ryöstöstä. Sen verran ovat poliisit
julkistaneet lehdissä.

Omien arvailujeni mukaan Volkan makaa tällä hetkellä jossain Turkissa ottamassa
aurinkoa ja juhlimassa.

Volkan tuli luokseni asumaan joskus syyskuun loppupuolella 2003 ja minun luonani hän
asui aina siihen saakka kun hänet viimeisen kerran näin, eli 17.1O.2003, jolloin hänen oli
tarkoitus lähteä Ruotsiin tai ainakin näin hän kertoi minulle. Tällöin hän kertoi minulle
lähtevänsä Ruotsiin Turun kautta. Tämän jälkeen en ole hänestä mitään kuullut.

Kysyttäessä milloin näin viimeksi Volkanin kerron että näin hänet ennen kun lähdin
Ruotsiin 17.10.2003 Esplanadin puistossa, kuten olen kertonut aikaisemmassa
kuulustelussani. Sitä milloin näin hänet ennen tätä tapaamista en muista tarkalleen. Sen
muistan että näimme siihen aikaan päivittäin ja tällöin tapasimme joko asunnossani
Kapteeninkadulla tai sitten kaupungilla. En kuitenkaan muista tätä tarkkaan missä
viimeksi näimme ennen tätä tapaamista puistossa.

Mielestäni olen kertonut aikaisemmassa kuulustelussani kaikki nämä asiat niin tarkkaan
kun pystyn eikä mielestäni ole syytä käydä niitä läpi tässä uudestaan. Uudistan ne täysin
sellaisenaan.

Koska minua nyt epäillään murhasta haluan kuitenkin että minulle hankitaan avustaja
tässä asiassa, jonka kanssa haluan jutella ennen seuraavaa kuulustelua.
Pauli Kuusiranta kirjassaan "Ulvilan murha - Kadonneen tekijän jäljillä" sivulla 23:

"Murhaajan kiinnisaaminen mahdollisimman nopeasti on aina poliisin tärkein tehtävä."
Tovi
Neuvoja-Jack
Viestit: 516
Liittynyt: Su Marras 22, 2015 12:18 pm

Re: Volkan Ünsalin tapaus - lokakuu 2003

Viesti Kirjoittaja Tovi »

vasikka kirjoitti: To Maalis 18, 2021 2:10 pm Katselin eilen rikospaikka ohjelmaa. Siinä kerrottiin Jammu Siltavuoren saaneen kahden pikkutytön murhasta alentuneesti syyntakeellisena 15 vuoden tuomion kahdesta murhasta. Jari Aarnio sai elinkautisen vankeustuomion epävarsinaisesta laiminlyöntirikoksesta murhana, josta oli jo ennestään tuomittu elinkautiseen vankeuteen 4 muuta miestä! Siis mitä vittua?! Menikö nallekarkit tasan? Rikollisen oikeusturva ainakin tässä maassa on hyvä. Onnekseen Volkan Unsal oli rikollinen, niin ainakin hänen oikeusturvansa on hyvä.
Totta toki mitä kirjoitat mutta ei 40 vuoden takaiselle lain tulkinnalle voi vetää yhtäläisyysmerkkiä nykypäivän tulkinnan kanssa.
tutkijax
Agentti Scully
Viestit: 664
Liittynyt: To Heinä 14, 2016 1:47 pm

Re: Volkan Ünsalin tapaus - lokakuu 2003

Viesti Kirjoittaja tutkijax »

Unsalin murhan tutkintaan nyt ei olis kannattanut kyllä verorahoja tuhlata yhtään enempää, varas, rotta, naistenhakkaaja, ylimielinen paska, joka ei tehnyt elämässään mitään hyvää kellekään vaan sai muut manipuloimalla tekemään hänelle. Ainoastaan ihmetyttää ettei häntä tapettu jo paljon aiemmin.
Oikeus ennen kaikkea
Sherlock Holmes
Viestit: 7447
Liittynyt: Ti Maalis 30, 2021 2:48 pm

Re: Volkan Ünsalin tapaus - lokakuu 2003

Viesti Kirjoittaja Oikeus ennen kaikkea »

Murhaajan leski todistamaan Vuosaaren palkka­murhasta –kertoo uutuus­kirjassa: palkkio­rahoilla ostettiin turkki Tukholmassa
VUOSAAREN palkkamurhajutun syyttäjät ovat teettäneet uuden lisätutkinnan, jonka aiheena on entisen huumepoliisin Kalevi Puonnin syksyllä ilmestyvä uusi kirja. Puonti on kirjoittanut Vuosaaren murhasta aikoinaan elinkautiseen tuomitun Raimo Anderssonin lesken Satu Anderssonin elämäkerran.
Kirjan johdosta syyttäjät ovat nyt nimenneet Satu Anderssonin hovioikeuteen kuultavaksi murhajutussa. Andersson avautuu Satu – alamaailman rautarouva -kirjassa (Bazar Kustannus) palkkiorahoista ja alamaailman silloisen johtohahmon Keijo Vilhusen roolista.
”Rami kertoi minulle, että Keke eli Keijo Vilhunen oli porukan pomo. Hänelle piti kertoa kaikki asiat. Ünsalin murha ei ollut ainoa väkivaltarikos, jonka Keijo Ramilla teetätti: Rami pomppi päällikön pillin mukaan,” Satu Andersson kertoo kirjassa, josta otteita lainataan lisätutkinnassa.

Lisätutkintapöytäkirja tuli julkiseksi keskiviikkona.

Kuva
Satu Andersson hovioikeudessa helmikuussa 2020, jolloin siellä käsiteltiin hänen miehensä surmaa. KUVA: ANTTI HÄMÄLÄINEN / IS

Iltasanomista: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008313914.html
Oikeus ennen kaikkea
Sherlock Holmes
Viestit: 7447
Liittynyt: Ti Maalis 30, 2021 2:48 pm

Re: Volkan Ünsalin tapaus - lokakuu 2003

Viesti Kirjoittaja Oikeus ennen kaikkea »

Syyttäjä: Jari Aarnio ja Keijo Vilhunen syyllisiä murhaan – Puolustus: Vilhunen oli rikollispomo, joka ei edes hyväksynyt väkivaltaa
Helsingin hovioikeudessa kuultiin keskiviikkona syyttäjien ja Keijo Vilhusen puolustuksen loppulausunnot asiassa, jossa Aarniota ja Vilhusta syytetään Volkan Ünsalin murhasta vuonna 2003.

Lisää YLE:n sivuilla: https://yle.fi/uutiset/3-12171770?origin=rss
Gentle
Theo Kojak
Viestit: 1152
Liittynyt: To Maalis 12, 2020 3:19 pm

Re: Volkan Ünsalin tapaus - lokakuu 2003

Viesti Kirjoittaja Gentle »

En kyllä edes ymmärrä miten Aarnio voitais tuomita tapauksesta mikä ei tapahtuma aikaan ollut edes rikosoikeudellisesti tuomittavaa. Muutenkin tuntuu vähän kaukaa haetulta jutulta.
Avatar
Kalle-Ville
Adrian Monk
Viestit: 2500
Liittynyt: To Tammi 17, 2008 5:48 pm

Re: Volkan Ünsalin tapaus - lokakuu 2003

Viesti Kirjoittaja Kalle-Ville »

Gentle kirjoitti: Ke Marras 03, 2021 9:42 pm En kyllä edes ymmärrä miten Aarnio voitais tuomita tapauksesta mikä ei tapahtuma aikaan ollut edes rikosoikeudellisesti tuomittavaa. Muutenkin tuntuu vähän kaukaa haetulta jutulta.
Epävarsinainen laiminlyöntirikos on ollut jo ties kuinka kauan rikos - siis paljon ennen ko. rikoksen tapahtumahetkeä - joskin asiaa koskevat säädökset ovat olleet useissa eri laeissa ennen rikoslain uudistamista. Tosin tyhjäpää-asianajajat yrittivät muuta väittää ja monet tälläkin keskustelufoorumilla menevät lankaan.

PS. Kannattaisi edes lukea näitä Jari Aarniota koskevia ketjuja ihan vaikka Aarnio-osiosta, kuten tätäkin ketjua edeltä niin ehkä asiat tulisivat ymmärretyiksi, jos on käsityskykyä ymmärtää tällaista asiaa.
Suomen kansalaiset ovat muka tasa-arvoisia ja yhdenvertaisia lain edessä, mutta toisilla meistä tätä tasa-arvoisuutta ja yhdenvertaisuutta on jostakin syystä kuitenkin enemmän kuin muilla.
Gentle
Theo Kojak
Viestit: 1152
Liittynyt: To Maalis 12, 2020 3:19 pm

Re: Volkan Ünsalin tapaus - lokakuu 2003

Viesti Kirjoittaja Gentle »

Kalle-Ville kirjoitti: Pe Marras 05, 2021 10:02 pm
Gentle kirjoitti: Ke Marras 03, 2021 9:42 pm En kyllä edes ymmärrä miten Aarnio voitais tuomita tapauksesta mikä ei tapahtuma aikaan ollut edes rikosoikeudellisesti tuomittavaa. Muutenkin tuntuu vähän kaukaa haetulta jutulta.
Epävarsinainen laiminlyöntirikos on ollut jo ties kuinka kauan rikos - siis paljon ennen ko. rikoksen tapahtumahetkeä - joskin asiaa koskevat säädökset ovat olleet useissa eri laeissa ennen rikoslain uudistamista. Tosin tyhjäpää-asianajajat yrittivät muuta väittää ja monet tälläkin keskustelufoorumilla menevät lankaan.

PS. Kannattaisi edes lukea näitä Jari Aarniota koskevia ketjuja ihan vaikka Aarnio-osiosta, kuten tätäkin ketjua edeltä niin ehkä asiat tulisivat ymmärretyiksi, jos on käsityskykyä ymmärtää tällaista asiaa.
Pitäiskö myös itse toimia niin kuin opettaa ja ottaa asioista oikeasti selvää ettei tulis höpöteltyä ihan mitä tahansa? Siihen lakiin on tullut lisäyksi 2004 nimenomaan vastuuasemien osalta.
Muutenkin poliisit olisi jatkuvasti syytteessä mikäli tästä, näillä todisteilla, tuomittaisiin elinkautiseen.
Avatar
Kalle-Ville
Adrian Monk
Viestit: 2500
Liittynyt: To Tammi 17, 2008 5:48 pm

Re: Volkan Ünsalin tapaus - lokakuu 2003

Viesti Kirjoittaja Kalle-Ville »

Gentle kirjoitti: La Marras 06, 2021 10:05 am
Kalle-Ville kirjoitti: Pe Marras 05, 2021 10:02 pm
Gentle kirjoitti: Ke Marras 03, 2021 9:42 pm En kyllä edes ymmärrä miten Aarnio voitais tuomita tapauksesta mikä ei tapahtuma aikaan ollut edes rikosoikeudellisesti tuomittavaa. Muutenkin tuntuu vähän kaukaa haetulta jutulta.
Epävarsinainen laiminlyöntirikos on ollut jo ties kuinka kauan rikos - siis paljon ennen ko. rikoksen tapahtumahetkeä - joskin asiaa koskevat säädökset ovat olleet useissa eri laeissa ennen rikoslain uudistamista. Tosin tyhjäpää-asianajajat yrittivät muuta väittää ja monet tälläkin keskustelufoorumilla menevät lankaan.

PS. Kannattaisi edes lukea näitä Jari Aarniota koskevia ketjuja ihan vaikka Aarnio-osiosta, kuten tätäkin ketjua edeltä niin ehkä asiat tulisivat ymmärretyiksi, jos on käsityskykyä ymmärtää tällaista asiaa.
Pitäiskö myös itse toimia niin kuin opettaa ja ottaa asioista oikeasti selvää ettei tulis höpöteltyä ihan mitä tahansa? Siihen lakiin on tullut lisäyksi 2004 nimenomaan vastuuasemien osalta.
Muutenkin poliisit olisi jatkuvasti syytteessä mikäli tästä, näillä todisteilla, tuomittaisiin elinkautiseen.
Virka, toimi tai asema on johtanut rangaistusseuraamukseen jo mm. prejudikaattituomiossa KKO 1977 II 11 eli hyvin kauan sitten. Mainintoja kyseisestä tapauksesta, joka liittyy nimenomaan ko. rikokseen syyllistyneen ammattiin, ja muuta epävarsinaista laiminlyöntirikosta koskevaa löytyy linkistä:


https://oikeus.fi/hovioikeudet/helsingi ... mimaki.pdf
Suomen kansalaiset ovat muka tasa-arvoisia ja yhdenvertaisia lain edessä, mutta toisilla meistä tätä tasa-arvoisuutta ja yhdenvertaisuutta on jostakin syystä kuitenkin enemmän kuin muilla.
Gentle
Theo Kojak
Viestit: 1152
Liittynyt: To Maalis 12, 2020 3:19 pm

Re: Volkan Ünsalin tapaus - lokakuu 2003

Viesti Kirjoittaja Gentle »

Eli otit esimerkiksi opettajan jonka valvonnassa tai valvomatta jättämisessä oli kuollut lapsia uimassa.
Ei toi ainakaan yksiselitteinen juttu oli. Jos luet tuon kohdan 3. Missä luetaan näistä varsinaisista ja epävarsinaisista laiminlyöntirikosten vastuista mihi tuli muutoksia 1.1.2004
Avatar
Kalle-Ville
Adrian Monk
Viestit: 2500
Liittynyt: To Tammi 17, 2008 5:48 pm

Re: Volkan Ünsalin tapaus - lokakuu 2003

Viesti Kirjoittaja Kalle-Ville »

Gentle kirjoitti: Su Marras 07, 2021 6:29 pm Eli otit esimerkiksi opettajan jonka valvonnassa tai valvomatta jättämisessä oli kuollut lapsia uimassa.
Ei toi ainakaan yksiselitteinen juttu oli. Jos luet tuon kohdan 3. Missä luetaan näistä varsinaisista ja epävarsinaisista laiminlyöntirikosten vastuista mihi tuli muutoksia 1.1.2004

Tuolta löytyy ja ihan tätä tapausta koskien. Yhtenä jutun oheen linkitettynä verrokkituomiona on juuri viittaamani tuomio. Toki myös lainvalmisteluaineistoa voi lukea, jos haluaa saada selville sen, miten useista eri laeista koottiin säädökset yhteen rikoslain kokonaisuudistuksen yhteydessä.

https://www.edilex.fi/artikkelit/22302
Suomen kansalaiset ovat muka tasa-arvoisia ja yhdenvertaisia lain edessä, mutta toisilla meistä tätä tasa-arvoisuutta ja yhdenvertaisuutta on jostakin syystä kuitenkin enemmän kuin muilla.
Gentle
Theo Kojak
Viestit: 1152
Liittynyt: To Maalis 12, 2020 3:19 pm

Re: Volkan Ünsalin tapaus - lokakuu 2003

Viesti Kirjoittaja Gentle »

Hyvin epämääräinen laki, etenkin todistusten osalta. Vaikea uskoa, että näillä näytöillä, tällä syytenimikkeellä hovi tuomitsee murhalla. Muuten alkaa olla kusisukassa yhdellä jos toisella virkamiehellä
Aukusti
Susikoski
Viestit: 32
Liittynyt: To Kesä 03, 2021 2:07 pm

Re: Volkan Ünsalin tapaus - lokakuu 2003

Viesti Kirjoittaja Aukusti »

Kuuluiko Raninen johonkin Suomalaiseen orkesteriin Volkanin murhan aikaan? Jostain (mahdollisesti kultainen vasikka- kirjasta) olin lukevinani jonkinasteisista M.O.R.E- kytköksistä. Ja varmasti niitä olikin, ottaen huomioon ketä muita Vuosaaren asunnossa tapahtumahetkellä oli. Mutta kuuluiko Raninen itse mihinkään bändiin?
Dope Boy
Axel Foley
Viestit: 2021
Liittynyt: To Marras 17, 2016 10:52 pm

Re: Volkan Ünsalin tapaus - lokakuu 2003

Viesti Kirjoittaja Dope Boy »

Aukusti kirjoitti: Pe Tammi 14, 2022 3:33 am Kuuluiko Raninen johonkin Suomalaiseen orkesteriin Volkanin murhan aikaan? Jostain (mahdollisesti kultainen vasikka- kirjasta) olin lukevinani jonkinasteisista M.O.R.E- kytköksistä. Ja varmasti niitä olikin, ottaen huomioon ketä muita Vuosaaren asunnossa tapahtumahetkellä oli. Mutta kuuluiko Raninen itse mihinkään bändiin?
ei kuulunut vaikka alibi lehti niin väittikin että Raninen kuuluu NBK:hon, Ranisella on omat joukkonsa tukholmassa. näin hän on itse sanonut.tämä on fakta.
"If you aim for a king, you better not miss"
Aukusti
Susikoski
Viestit: 32
Liittynyt: To Kesä 03, 2021 2:07 pm

Re: Volkan Ünsalin tapaus - lokakuu 2003

Viesti Kirjoittaja Aukusti »

Dope Boy kirjoitti: Pe Tammi 14, 2022 8:45 am
Aukusti kirjoitti: Pe Tammi 14, 2022 3:33 am Kuuluiko Raninen johonkin Suomalaiseen orkesteriin Volkanin murhan aikaan? Jostain (mahdollisesti kultainen vasikka- kirjasta) olin lukevinani jonkinasteisista M.O.R.E- kytköksistä. Ja varmasti niitä olikin, ottaen huomioon ketä muita Vuosaaren asunnossa tapahtumahetkellä oli. Mutta kuuluiko Raninen itse mihinkään bändiin?
ei kuulunut vaikka alibi lehti niin väittikin että Raninen kuuluu NBK:hon, Ranisella on omat joukkonsa tukholmassa. näin hän on itse sanonut.tämä on fakta.
Näin muistelin itsekin että Ranisen crew oli Tukholmassa, mutta jostain muistin lukeneeni tuosta M.O.R.E-kytkennästä.
Vastaa Viestiin