Vantaan vankilan matkasellimurha tammikuussa 2022 - elinkautistuomiot kahdelle

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
napalanko
Rico Tubbs
Viestit: 1298
Liittynyt: La Marras 05, 2016 6:52 pm

Re: Vanki surmattiin Vantaan vankilan matkasellissä

Viesti Kirjoittaja napalanko »

Onko noissa ns matkaselleissä erillistä käymälää tai jonkinlaista pesuallasta?
Ehkä uhri vaan liukastui ja löi päänsä ja kallo halki🤷
Ei me mitään nähty :lol:
Neuvostoliitto 💯 1922-2022
Papa Legba
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1311
Liittynyt: Ke Elo 22, 2018 8:43 pm

Re: Vanki surmattiin Vantaan vankilan matkasellissä

Viesti Kirjoittaja Papa Legba »

napalanko kirjoitti: Ti Helmi 01, 2022 1:08 pm Onko noissa ns matkaselleissä erillistä käymälää tai jonkinlaista pesuallasta?
Ehkä uhri vaan liukastui ja löi päänsä ja kallo halki🤷
Ei me mitään nähty :lol:
Liukastuminen olisi lähes kaikkia osapuolia tyydyttävä ratkaisu.
edestak
Alokas
Viestit: 8
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2022 11:41 am

Re: Vanki surmattiin Vantaan vankilan matkasellissä

Viesti Kirjoittaja edestak »

poikani kirjoitti: Ti Helmi 01, 2022 12:31 pm Kuten jo kirjoitinkin, olen pahoillani.

Tunnetko jonkinlaista helpotusta, surua, jotakin muuta? Tietysti tapahtunut asia on vielä kovin tuore.
Oon pitkän ajan kokenut pelkoa et jos tää kyseinen ihminen tekee sen ennen kuin saa tuomion tai kun on suorittanut tuomionsa niin nyt se ei ainakaan toteudu mutta silti oon aina vähä varuillani

En olin toivonu kenenkään kuolevan mutta oon jotenkin silti helpottunut, en tiiä onko se sallittua mutta en voi fiiliksilleni mitään
Knobster
Theo Kojak
Viestit: 1126
Liittynyt: To Loka 08, 2020 10:19 pm

Re: Vanki surmattiin Vantaan vankilan matkasellissä

Viesti Kirjoittaja Knobster »

edestak kirjoitti: Ti Helmi 01, 2022 1:30 pm
poikani kirjoitti: Ti Helmi 01, 2022 12:31 pm Kuten jo kirjoitinkin, olen pahoillani.

Tunnetko jonkinlaista helpotusta, surua, jotakin muuta? Tietysti tapahtunut asia on vielä kovin tuore.
Oon pitkän ajan kokenut pelkoa et jos tää kyseinen ihminen tekee sen ennen kuin saa tuomion tai kun on suorittanut tuomionsa niin nyt se ei ainakaan toteudu mutta silti oon aina vähä varuillani

En olin toivonu kenenkään kuolevan mutta oon jotenkin silti helpottunut, en tiiä onko se sallittua mutta en voi fiiliksilleni mitään
On sallittua. Älä huoli. Älä tuomitse itseäsi mistään tässä tapauksessa. Uhrihan sinä olet.
Murheli
Axel Foley
Viestit: 2010
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2016 12:34 pm

Re: Vanki surmattiin Vantaan vankilan matkasellissä

Viesti Kirjoittaja Murheli »

Edellä olevasta voisi varmaan jo päätellä, että oikea mies istui linnassa. Kuinkahan monta muuta uhria hänellä sitten onkaan, kun seksuaalirikoksista käsittääkseni iso osa jää pimentoon?
Voi voi, kun päättyi elämän koi
Calamity Jane
Rico Tubbs
Viestit: 1224
Liittynyt: To Maalis 23, 2017 2:14 am
Paikkakunta: Villi länsi

Re: Vanki surmattiin Vantaan vankilan matkasellissä

Viesti Kirjoittaja Calamity Jane »

Svimba kirjoitti: Ti Helmi 01, 2022 2:18 am Jos toi tapettu on sama kundi jonka kuva on täällä näytetty, niin ei kyllä ikinä uskois raiskaajaxi.
Sehän on niin hyvän näköinen että varmasti saisi pesää helposti!
On varmaan sitten ollut latvasta laho eikä kukaan ole halunnut antaa sille.
Varmaan joku täys idiootti.
Ei hyvänen aika !!
Miten tämä voi edelleenkin olla niin vaikeaa? :shock: Vieläpä nykyäänkin.

Raiskauksessa ei ole kyse seksistä vaan väkivallasta, kivun ja pelon tuottamisesta uhrille. Siitä raiskari saa sairasta nautintoa.
Calamity Jane
Rico Tubbs
Viestit: 1224
Liittynyt: To Maalis 23, 2017 2:14 am
Paikkakunta: Villi länsi

Re: Vanki surmattiin Vantaan vankilan matkasellissä

Viesti Kirjoittaja Calamity Jane »

EricBlair kirjoitti: Pe Tammi 28, 2022 10:25 pm
Calamity Jane kirjoitti: Pe Tammi 28, 2022 10:20 pm
EricBlair kirjoitti: Pe Tammi 28, 2022 9:17 pm Elämä on erilaista muurien toisella puolella. Astuessasi taloon, voit kuvitella tietäväsi rangaistuksesi. Todellisuudessa sen määräävät vangit sekä pamput yhteistyössä, sen mukaan mitä olet mennyt tekemään.

Mutta kun minä satun tietämään, paikan päällä on oltu.
Siinä tapauksessa, olet ummistanut silmäsi tai valehtelet tällä hetkellä.
Tai sinä höpiset omiasi. Niinhän linnanvinkulat tekee.
Cornucopia
Armas Tammelin
Viestit: 85
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2022 11:35 am

Re: Vanki surmattiin Vantaan vankilan matkasellissä

Viesti Kirjoittaja Cornucopia »

ILTALEHTI
Vantaan vankilasurma: viisi vangittiin ilman vahvaa näyttöä – tämä kaikki epäillyistä tiedetään
Teosta epäillään viittä miestä.


- lainaukseen alleviivasin epäilyjen ansiot ja iät

Tänään klo 10:52
Vantaan vankilasurmasta epäiltyinä vangittiin viikonlopun aikana yhteensä viisi miestä.

Kaikki miehet on vangittu alemmalla syytä epäillä -perusteella. Tästä voi päätellä, ettei poliisilla ole ollut ainakaan vielä vangitsemisten aikaan tarkkaa käsitystä siitä, kuka tai ketkä heistä ovat henkirikoksen tehneet. Rikosnimikkeenä on tappo.

Jos epäilty on vangittu syytä epäillä -perusteella, on häntä koskeva vangitsemisasia käsiteltävä uudelleen viikon kuluessa ensimmäisestä käsittelystä. Tähän mennessä poliisin on hankittava lisänäyttöä syyllisyydestä.

Tapaus voi olla poliisille hankala selvitettävä, jos kukaan epäillyistä ei puhu kuulusteluissa, sillä matkasellissä ei ollut valvontakameroita eikä teolla ainakaan tiettävästi ollut muita silminnäkijöitä kuin sellissä olleet vangit.

Tutkinnanjohtaja, rikoskomisario Tero Tyynelä kuitenkin vakuuttaa, että tutkinnassa on edetty.

– Jonkinasteista selvyyttä tässä on, ja sen mukaan edetään. Esitutkintatoimenpiteitä on tehty, ja asiassa on edistytty.

Tämä epäillyistä tiedetään
Tyynelän mukaan epäiltyjä on jo kuulusteltu. Kuulustelut jatkuvat kuluvalla viikolla.

Vangituista yksi on 19-vuotias, toinen 23-vuotias ja kolmas 33-vuotias.

Vanhimmat vangitut ovat 41- ja 42-vuotiaita.


Nelikymppisistä epäillyistä toinen on ollut tapahtuma-aikaan tutkintavankina epäiltynä törkeästä kiskonnasta. 23-vuotias vangittu on ollut tutkintavankina tapon yrityksestä epäiltynä.

Toisella nelikymppisellä vangitulla on taustallaan ainakin omaisuusrikoksia, mutta vankilassa olon syy ei ole Iltalehden tiedossa.


Tästä kyse
Vanki löytyi menehtyneenä Vantaan vankilan matkasellistä varhain torstaiaamuna. Kyseessä on kuuden henkilön selli.

Rikoskomisario Tero Tyynelä on aiemmin kertonut, että henkirikosepäily perustuu siihen, että uhrissa oli ulkoisia merkkejä väkivallasta.

Iltalehden tietojen mukaan uhri oli tuomittu seksuaalirikoksista.

Hovioikeus vahvisti käräjäoikeuden tuomion ja tuomitsi parikymppisen miehen viime syksynä 2 vuodeksi ja 6 kuukaudeksi vankeuteen. Miehen syyksi luettiin kaksi törkeää lapsen seksuaalista hyväksikäyttöä ja yksi raiskaus. Rikosten uhreina olivat 14- ja 15-vuotiaat tytöt.

Vankilan turvallisuudesta vastaava apulaisjohtaja Jaakko Jokinen kertoi aiemmin, että laki kieltää valvontakameroiden sijoittamisen matkaselleihin.

– Jos on viisi vankia sellissä ja siellä ei voi lain mukaan olla kameravalvontaa niin silloin emme voi valvoa yöaikaan, mitä siellä tapahtuu, hän sanoi.

Matkasellit ovat tilapäismajoituksia. Matkaselleihin sijoitetaan vankeja, jotka ovat matkalla toiseen vankilaan tai ovat esimerkiksi matkalla oikeudenkäsittelyihin.

----
Nyt pääsee jatkamaan vääntämistä aiheesta.
Hermione
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5042
Liittynyt: Ma Kesä 22, 2020 6:38 pm

Re: Vanki surmattiin Vantaan vankilan matkasellissä

Viesti Kirjoittaja Hermione »

edestak kirjoitti: Ti Helmi 01, 2022 12:10 pm Mun tapaus oli 2019, 2021 kesällä tein vihdoin iloituksen joten juttussa ei ollut vielä käyty oikeudenkäyntiä, seuraavana teksti poliisin minulle lähettämästä sähköpostista:

Hei ****!

Soitin äsken äidillesi *****lle ja kerroin, että Nico on menehtynyt. En voi tarkemmin kertoa missä tai milloin tämä on tapahtunut. Jutelkaa asiasta perheen kesken, ja minulle saa myös soittaa, jos tulee jotain kysymyksiä mieleen.

Terveisin

***** ********

Ja kysyin siis perjantaina että liittyykö tää tapaus Vantaalla tähän mun raiskauksen tekijään
Olen todella pahoillani :cry:

Kiitos selvennyksestä, että oikeudenkäyntiin asti ei sinun asiassasi oltu päästy.

Uhreja siis on ollut useampi eikä kaikkien osalta edes ehtinyt vastaamaan teoistaan. Toivon, että itse pääset tapahtuneista pahoista asioista yli aikanaan. Pois niitä ei saa, mutta toivottavasti muistot haalistuvat ja niiden kanssa oppii elämään. Kaikkea hyvää sinulle.
Hermione
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5042
Liittynyt: Ma Kesä 22, 2020 6:38 pm

Re: Vanki surmattiin Vantaan vankilan matkasellissä

Viesti Kirjoittaja Hermione »

Calamity Jane kirjoitti: Ti Helmi 01, 2022 1:59 pm
Svimba kirjoitti: Ti Helmi 01, 2022 2:18 am Jos toi tapettu on sama kundi jonka kuva on täällä näytetty, niin ei kyllä ikinä uskois raiskaajaxi.
Sehän on niin hyvän näköinen että varmasti saisi pesää helposti!
On varmaan sitten ollut latvasta laho eikä kukaan ole halunnut antaa sille.
Varmaan joku täys idiootti.
Ei hyvänen aika !!
Miten tämä voi edelleenkin olla niin vaikeaa? :shock: Vieläpä nykyäänkin.

Raiskauksessa ei ole kyse seksistä vaan väkivallasta, kivun ja pelon tuottamisesta uhrille. Siitä raiskari saa sairasta nautintoa.
Nimenomaan. Raiskauksessa on kyse myös alistamisesta ja uhrin itsemääräämisoikeuden ja fyysisen koskemattomuuden mitätöinnistä. Yhdyntä on ainoistaan tekomuoto tai -väline. Tyhjäpäisten nimimerkkien kommentit kannattaa vain ignoorata.

Mitä tulee tähän uhriin, niin ilmeisesti nuorimmat tämän uhrit ovat olleet vain 13-vuotiaita. Hyi helvetti :evil: Alan kallistua sille kannalle, että ainakaan ei saa aikaan enää uusia uhreja. Vaikka nuori olikin, niin voiko liian vinoon kasvanutta enää oikaista.
edestak
Alokas
Viestit: 8
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2022 11:41 am

Re: Vanki surmattiin Vantaan vankilan matkasellissä

Viesti Kirjoittaja edestak »

Hermione kirjoitti: Ti Helmi 01, 2022 2:44 pm Uhreja siis on ollut useampi eikä kaikkien osalta edes ehtinyt vastaamaan teoistaan. Toivon, että itse pääset tapahtuneista pahoista asioista yli aikanaan. Pois niitä ei saa, mutta toivottavasti muistot haalistuvat ja niiden kanssa oppii elämään. Kaikkea hyvää sinulle.
Joo, omalta osalta kuulemiseni kuvattiin koska en tekijää halunnut oikeudessa nähdä. Oikeuteen asti ei keretty kun tämä nyt sattui eikä tämän takia kor auksiakaan tule kun oikeuteen ei päästy ja tekijä kuoli
Hermione
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5042
Liittynyt: Ma Kesä 22, 2020 6:38 pm

Re: Vanki surmattiin Vantaan vankilan matkasellissä

Viesti Kirjoittaja Hermione »

Minfossa keskustellaan raskaista aiheista ja kuten netissä yleensäkin, kaikki ei kykene ymmärtämään että anonyymien nimimerkkien takana on oikeat ihmiset.

Jos otsikoihin ja minfoon keskusteltavaksi päätyy tapaus joka koskettaa itseä jollain tapaa, niin silloin olisi paras pidättyä lukemasta, ihan oman hyvinvoinnin vuoksi.

Mutta sen vain sanon että on on erittäin alhaista syyllistää 13-vuotiaana raiskattua, tai uhreja ylipäänsä.
Avatar
Westi84
Nikke Knakkertton
Viestit: 171
Liittynyt: Su Heinä 12, 2009 4:01 am
Paikkakunta: Oopperakaupunki

Re: Vanki surmattiin Vantaan vankilan matkasellissä

Viesti Kirjoittaja Westi84 »

https://yle.fi/uutiset/3-12297191

Päivitetty 1.2. 15:58
Vantaan vankilan kuolemaa tutkitaan nyt murhana – poliisin mukaan uhriin on kohdistettu raakaa ja julmaa väkivaltaa

Henkirikoksesta epäiltynä on vangittu viisi henkilöä, joiden osuutta tekoon selvitetään edelleen. Epäillyt olivat samassa sellissä uhrin kanssa.

Vantaan vankilassa viime viikolla tapahtunutta epäiltyä henkirikosta tutkitaan nyt murhana. Vankilan matkasellistä löytyi torstaina 27. tammikuuta aamulla kuollut parikymppinen mies.

Samassa sellissä vainajan kanssa oli viisi henkilöä. Heidät otettiin kiinni heti torstaiaamuna ja vangittiin viikonlopun aikana syytä epäillä -perusteella. Aluksi poliisi tutki epäiltyä henkirikosta tappona, mutta tutkinnan edettyä rikosnimike koventui.

– Tehtyjen kuulusteluiden ja teknisten tutkimusten perusteella rikosnimike on muutettu murhaksi, koska uhriin oli kohdistettu erittäin raakaa ja julmaa väkivaltaa, kertoo rikoskomisario Tero Tyynelä poliisin tiedotteessa.

Poliisi tutkii tällä hetkellä, miten sellissä olleet miehet liittyvät tutkittavana olevaan rikosepäilyyn. Syytä epäillä -perusteella vangittujen henkilöiden vangitseminen on käsiteltävä uudelleen viikon kuluessa vangitsemispäätöksestä.

– Esitutkinnassa selviävien seikkojen perusteella tulemme arvioimaan jokaisen yksittäisen epäillyn osuutta rikosepäilyyn, Tyynelä sanoo.

Tällä hetkellä henkirikoksesta epäiltynä vangittuina on kaksi vuonna 1980 syntynyttä henkilöä. Loput vangituista ovat syntyneet vuosina 1988, 1998 ja 2003.
Engineer: “Kimi , you are on pole”.
Kimi: Thank You
JasseHames
Christopher Lorenzo
Viestit: 1572
Liittynyt: Ke Tammi 06, 2021 5:54 pm

Re: Vanki surmattiin Vantaan vankilan matkasellissä

Viesti Kirjoittaja JasseHames »

aivoriihi kirjoitti: Ti Helmi 01, 2022 8:28 am Taman ketjun sivulla 8 on Iltalehden artikkeli, jossa Vantaan vankilan turvallisuudesta vastaava apulaisjohtaja Jaakko Jokinen kertoo, etta laki kieltaa valvontakameroiden sijoittamisen matkaselleihin.

Ketjua on tullut seurattua.
Voi olla, että muistan väärin mutta ollessani poliisivankilassa ja yksin kopissa, niin jokin kameran näköinen siellä näytti olevan. Olisi mielenkiintoista tietää, mitä laki oikeasti sallii ja kieltää sellien kameroista ja kuvaamisesta.
URSA
James Bond (David Niven)
Viestit: 11410
Liittynyt: Pe Loka 25, 2013 6:57 pm

Re: Vanki surmattiin Vantaan vankilan matkasellissä

Viesti Kirjoittaja URSA »

Voimia raiskaajan uhreille ja ikävää jos tältä jäi vielä joku tuomio saamatta. Suojaikäraja on koska lapset eivät voi tietää mitä kaikkea tuntematon aikuinen saattaa tehdä.

Aikamoinen saavutus jopa lastenraiskaajalta suututtaa noin nopeasti viisi tuntematonta(?) miestä niin, että kaikki ovat nyt murhaepäiltyjä. Taitaa olla maailmassa nyt kuitenkin yksi parantumaton kusipää vähemmän.
Vastaa Viestiin