Unimurha - Helsinki, elokuu 1993

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Aizerbaidzan
Angus MacGyver
Viestit: 6659
Liittynyt: Su Touko 13, 2007 12:22 pm

Viesti Kirjoittaja Aizerbaidzan »

Patricia C. Itämaa kirjoitti:Onko kenelläkään tietoa hänen nykyisestä nimestään tai onko hänestä valokuvaa? Ainakin Raatikainenkin näkyy olleen jossain vaiheessa.
Nykyisestä nimestä en tiedä. Hannes Markkulan "Kuusi suomalaista murhaa" kirjassa on entisestä Maija Huhdasta kasvokuva. Hyvin jäätävä katse.

Tämä entinen Maija Huhta on jo yli kuusikymppinen eli taitaa viettää rauhallisia eläkepäiviä uuden henkilöllisyytensä kanssa.
Avatar
ABC
Michael Knight
Viestit: 4320
Liittynyt: To Touko 31, 2007 2:23 am

Viesti Kirjoittaja ABC »

Ymmärtääkseni Maija Huhta ei koskaan tunnustanut murhaa.

M. Lahtosen Kohutuimmat rikokset -kirjassa hän kertoo pelastaneensa vankilassa itsemurhaa yrittäneen vankitoverinsa hengen. Huhta oli sattumalta tullut tuomaan huoneeseen puhelinkorttinsa ennen kuin menisi katsomaan tv:tä, jolloin hän sitten löysi jo henkitoreissaan olevan toisen vangin.
- Olen minä näköjään jotain hyvää saanut tässä elämässä aikaiseksi, toteaa Huhta kirjan haastattelussa.
Every ship must sail a world.
matlockb
Michael Knight
Viestit: 4476
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2010 6:17 am

Re: Unimurha - Helsinki, elokuu 1993

Viesti Kirjoittaja matlockb »

Tästä ei olekaan aikoihin keskusteltu. Sisäpiiritietoa on tästä jutusta, eli juttelin henkilön kanssa joka tunsi Arto Huhdan pojan ja vähän Artoa (tiedot ovat pitkälti häneltä, hänellä ei henkilökohtaisesti ole syytä mustamaalata Artoa tai valehdella joten pidän tietoa luotettavana). Arto Huhta ei todellakaan ollut sellainen mukava, rehti mies kuin itse olen luullut tähän asti. Arton poika oli koulukiusaaja, ei todellakaan mikään mallikansalainen missään vaiheessa.
Arto itse ryyppäsi usein aika raskaasti ja humalassa käytti erittäin paljon henkistä väkivaltaa. Lisäksi Arto Huhdalla oli rikostaustaa (on muistikuva että hän olisi ollut vankilassakin mutta tämä vain muistikuva).
Arto Huhdan ex(?)-vaimo teki itsemurhan ja tästä syytettiin Artoa, siis siitä että oli vaimonsa itse ajanut itsemurhaan henkisen väkivallan vuoksi.

Sitten vielä täyttä faktaa: Murha-Maija muutti sukunimensä ja toisen etunimensä vapauduttuaan ja elää nykyisin Nurmeksessa, etunimensä on edelleen Maija mutta sukunimi ja toinen etunimi on muutettu. Muuta tietoa ei tästä rouvasta ole.

E: Tarkoitukseni ei missään tapauksessa ole häpäistä vainajaa tai hänen muistoaan, vaan tuoda ilmi että ei Arto Huhtakaan mikään pulmunen ollut kuten ainakin itse olen tähän asti ymmärtänyt.
Tosin pahin piru saamani käsityksen perusteella oli tämä Maija Huhta.
Kötti
Remington Steele
Viestit: 221
Liittynyt: La Syys 11, 2010 2:36 am

Re: Unimurha - Helsinki, elokuu 1993

Viesti Kirjoittaja Kötti »

Muistelen, että Unisurman tutkimuksissa hyödynnettiin akustiikkaa, jonka avulla leski puhui itsensä pussiin. Kysymyksessä olivat yläkertaan vievät portaat, joiden avulla poissuljettiin lesken väittämä ulkopuolinen surmaaja (eli akustisilla mittauksilla&tutkimuksilla poissuljettiin ulkopuolisen surmaajan mahdollisuus).
Minä juon viinaa ainoastaan silloin, kun minulla on juhlapäivä. Silloin minulla on juhlapäivä, kun minulla on viinaa!
Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17110
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Re: Unimurha - Helsinki, elokuu 1993

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

matlockb kirjoitti:Sitten vielä täyttä faktaa: Murha-Maija muutti sukunimensä ja toisen etunimensä vapauduttuaan ja elää nykyisin Nurmeksessa, etunimensä on edelleen Maija mutta sukunimi ja toinen etunimi on muutettu. Muuta tietoa ei tästä rouvasta ole.
Erään rikoslehden mukaan kyllä, mutta kuulin "kentältä" sellaista huhua, että asuu Hämeenlinnassa Aulangolla.
matlockb kirjoitti:Tosin pahin piru saamani käsityksen perusteella oli tämä Maija Huhta.
Ainakin julkisuuteen tulleiden tietojen valossa näin oli. En tiedä tunnustiko murhaa edes itselleen? Ihmisethän ovat omituisia - toisinaan he jopa valehtelevat omat motiivinsa.

Kuva
Arto Huhta nukkuu ikiuntaan Honkanummen hautausmaalla. Tämän korttelin haudoilla on 25 vuoden "sopimus", joten runsaan 7 vuoden kuluttua tähän haudataan joku toinen.

Unimurhaa muistellessa tulee mieleen Karkkilassa saman vuoden (1993) toukokuussa tehty pienviljelijän murha. Miksikö? Yhdistäviä tekijöitä olivat tekijän sukupuoli (nainen), ammatti (raitiovaununkuljettaja), väite omasta syyttömyydestä (omasta mielestään naiset eivät normaali perheoloissakaan ole koskaan tehneet mitään väärää, joten ei kait sitä tunnustusta tule vaikka murhaisi jonkun), halu kertoa tarinaansa julkisuudessa vankilassa ollessaan.
matlockb
Michael Knight
Viestit: 4476
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2010 6:17 am

Re: Unimurha - Helsinki, elokuu 1993

Viesti Kirjoittaja matlockb »

Doctor Lecter kirjoitti:
matlockb kirjoitti:Sitten vielä täyttä faktaa: Murha-Maija muutti sukunimensä ja toisen etunimensä vapauduttuaan ja elää nykyisin Nurmeksessa, etunimensä on edelleen Maija mutta sukunimi ja toinen etunimi on muutettu. Muuta tietoa ei tästä rouvasta ole.
Erään rikoslehden mukaan kyllä, mutta kuulin "kentältä" sellaista huhua, että asuu Hämeenlinnassa Aulangolla.
On sitten täytynyt myöhemmin muuttaa, linnasta oli suorin tie kyllä Nurmekseen, ei Hämeenlinnaan.
Faktaksi tiedän että Nurmekseen linnasta muutti mutta kun en ole kahvilla käynyt enkä marhaajatarta tunne niin mistäs sen voin tietää vaikka on juuri muuttanut esimerkiksi Helsinkiin.
Enemmän uskoisin kyllä siihen että edelleen Nurmeksessa asuu, kannattaa tarkistaa vrk:sta jos ei ole salaiset tiedot.
Kun juuri katsoin enirosta niin nykyisellä sukunimellä P******a Maija asuu kyllä Nurmeksessa, ei ole ainakaan salainen puhelinnumero.
Mistään rikoslehdestä en ole lukenut että Nurmeksessa asuisi, mutta jos näin on kirjoitettu niin näyttäisi se pitävän paikkansa.
Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17110
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Re: Unimurha - Helsinki, elokuu 1993

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

matlockb kirjoitti:On sitten täytynyt myöhemmin muuttaa, linnasta oli suorin tie kyllä Nurmekseen, ei Hämeenlinnaan.
Faktaksi tiedän että Nurmekseen linnasta muutti mutta kun en ole kahvilla käynyt enkä murhaajatarta tunne niin mistäs sen voin tietää vaikka on juuri muuttanut esimerkiksi Helsinkiin.
Eipä noista tiedä, mutta joku tiesi että asuu H:linnassa, mutta tuo on varmasti totta, että muutti Nurmekseen vapauduttuaan. En sitä epäile.
matlockb kirjoitti:Mistään rikoslehdestä en ole lukenut että Nurmeksessa asuisi, mutta jos näin on kirjoitettu niin näyttäisi se pitävän paikkansa.
Ei asumisesta, mutta muutosta sinne oli puhetta edellisellä sivulla:
Doctor Lecter kirjoitti:Maija Hakkarainen oli jo anonut lomaa, mutta ei ollut sitä vielä saanut, vaan hänelle oli sanottu, että aikaisintaan maaliskuussa 1998 on asiaa siviilin puolelle. ”Minulla on jo tulevaisuuden suunnitelmiakin. Ensinnäkään en usko, että joudun oikeusvaltioksi itseään nimittävässä Suomessa kärsimään tuomion rikoksesta, jota en ole tehnyt. Kun vapaudun, muutan lapsuudenkotitalooni Nurmekseen. Hankin lammaskatraan ja elän loppuelämäni rauhassa”.

Lähdeaineisto Rikoslehti 1/97
Uskomuksessaan siitä, ettei joudu sovittamaan tekoaan "jota ei ole tehnyt" hän erehtyi. En tiedä anoiko hän armoa myös itse vai evankelista hänen puolestaan, mutta kuten presidentti J.K.Paasikivi sanoi eräälle elinkautiseen tuomitulle naiselle, joka ei myöntänyt syyllisyyttään, että "en voi armahtaa sinua, sillä jos et ole tehnyt mielestäsi mitään, niin kuinka sinut voidaan siitä armahtaa".
matlockb
Michael Knight
Viestit: 4476
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2010 6:17 am

Re: Unimurha - Helsinki, elokuu 1993

Viesti Kirjoittaja matlockb »

Selvittelin asiaa ja sain kyllä sellaista tietoa väestörekisterikeskuksesta ja maistraatista että asuu ja elää Nurmeksessa nykyään eikä ole missään vaiheessa muuttanut sieltä mihinkään, kuten esimerkiksi Hämeenlinnaan vaan on koko ajan asunut Nurmeksessa.
Kuten Doctor sanoitkin, tietosi oli huhua ja näköjään ei pitänyt paikkaansa. Ainakin virallisten tahojen perusteella Maija Huhta (ent. Raatikainen, ent. Hakkarainen, nyk. P******a) elää Nurmeksessa.
Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17110
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Re: Unimurha - Helsinki, elokuu 1993

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Uusimmassa Suomi+ lehdessä (4/11) on kolmen sivun juttu unimurhasta: "Unisurmaaja kärsi elinkautisen".
http://www.karprint.fi/suomi-plus/image ... isalto.pdf

Ao. lehdessä ja sen edeltäjässä Lue! - lehdessä on ollut lähes joka numerossa artikkeleita henkirikoksista, ts. siinä on yksi oivallinen syy hankkia ao. lehtiä omistukseensa.
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
apuri
Alibin satunnaislukija
Viestit: 60
Liittynyt: La Elo 27, 2011 6:03 pm

Re: Unimurha - Helsinki, elokuu 1993

Viesti Kirjoittaja apuri »

Törmäsin toisessa ketjussa tähän ja mielenkiinto heräsi kun samalla kylällä näyttää asuvan. Vanha ketju, mutta oisko kellään tietoa tän sukunimestä?
matlockb
Michael Knight
Viestit: 4476
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2010 6:17 am

Re: Unimurha - Helsinki, elokuu 1993

Viesti Kirjoittaja matlockb »

^Sukunimi on kyllä tiedossa mutta uteliaisuutta kysyn, mihin sitä tarvitset, uteliaisuutta vai mikä on syynä?

Nimittäin Maija ent. Huhta ei anna haastatteluja vaan on vetäytynyt julkisuudesta.
kiinnostunut68
Harjunpää
Viestit: 308
Liittynyt: Pe Elo 23, 2013 5:58 pm

Re: Unimurha - Helsinki, elokuu 1993

Viesti Kirjoittaja kiinnostunut68 »

Kuulostaa vaan vähän oudolle, et Maijan ex-mies kuoli taksista noustuaan ja Maija oli pelastanut jonkun toisen vangin Hämeenlinnassa itsarilta. Onkohan Maija sitten isokin nainen?
Ettei nyt Maija vaan olisi yrittänyt tappaa tätä toista vankia, mutta onkin viime hetkellä ymmärtänyt, et kiinni jääminen on varma???
apuri
Alibin satunnaislukija
Viestit: 60
Liittynyt: La Elo 27, 2011 6:03 pm

Re: Unimurha - Helsinki, elokuu 1993

Viesti Kirjoittaja apuri »

Ihan vaan uteliaisuus syynä josko nimi ois tuttu vaikka epäilen ettei. Ei ole tarvetta mennä utelemaan siltä mitään vaikka sattuskin naapurissa asumaan.
matlockb
Michael Knight
Viestit: 4476
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2010 6:17 am

Re: Unimurha - Helsinki, elokuu 1993

Viesti Kirjoittaja matlockb »

^Maija on muuttanut kaikki osoite -ja nimitietonsa salaiseksi, mutta nykyinen sukunimi on Puolakka.
Ei myöskään asu pk-seudulla vaan useamman tunnin ajomatkan päässä Helsingistä rauhallisessa, suhteellisen pienessä maalaispitäjässä.
johnny rebel

Re: Unimurha - Helsinki, elokuu 1993

Viesti Kirjoittaja johnny rebel »

Kuva
Vastaa Viestiin