Lapsisurmat Suomessa

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Avatar
Juliet Jones
Axel Foley
Viestit: 2415
Liittynyt: La Elo 23, 2008 10:40 pm
Paikkakunta: Little Stempington

Re: Lapsisurmat Suomessa

Viesti Kirjoittaja Juliet Jones »

Kiitos! Seurasin tuota juttua aikoinaan, mutta sattuneesta ja erittäin painavasta syystä en juuri siihen aikaan, kun tiedon Alavan anomuksesta ja siihen annetusta vastauksesta keskuuteemme saatoit. Vaihdan maisemaa.
mamma71
Neuvoja-Jack
Viestit: 568
Liittynyt: Ke Kesä 16, 2010 10:43 pm

Re: Lapsisurmat Suomessa

Viesti Kirjoittaja mamma71 »

Järkky ketju. Tulee p...ka olo, kun lukee juttuja, vaan pakko silti lukea.

Itsellä tulee mieleen pari tapausta.

Olisko ollut 90-luvulla Helsingissä (Malmilla tai lähistöllä) kun äiti työnsi pienen vauvan vaunuissa junaradalle ja meni itse vaunujen taakse kyyryyn. En muista oliko mukana toinenkin lapsi. Vissiin oli yksinhuoltaja, mies kai häipynyt. Lehdissä tästä silloin oli jotain juttua. Jos joku muistaisi paremmin.

Sitten se äiti, joka oli tavannut uuden ihanan miehen ja halusi lähteä tämän kanssa juhlimaan. Hänellä oli pieni poika ja nainen oli yksinhuoltaja. Hän ei saanut pojalle hoitajaa, joten tappoi lapsen. Muistaakseni tämä uusi miesystävä ei edes tiennyt, että naisella on lapsi. Taisi muutaman päivän miehen kanssa viettää, kunnes palasi kotiin. En nyt muista oliko nainen jättänyt kuolleen lapsen kotiin vai miten, mutta ihan muina miehinä kaipaili lasta. Sanoi kai vieneensä hoitoon tms.

Nää on jääneet jotenkin mieleen hämärästi, en muista nyt just enempää. Jos jollakulla tulee muistikuvia, niin tarkentakaa.
Siru83
Adrian Monk
Viestit: 2724
Liittynyt: Su Heinä 12, 2009 9:18 pm

Re: Lapsisurmat Suomessa

Viesti Kirjoittaja Siru83 »

Suomessa v. 1995 alle 15-vuotiaana kuolleista on ollut henkirikoksen uhreja 2% ja n. 70-80%:ssa tapauksista tekijä on ollut perheenjäsen. En tiedä, onko luku oleellisesti muuttunut viime vuosien aikana, mutta joka tapauksessa Suomessa on siis vuosikymmenten aikana surmattu satoja lapsia. Jaana Haapasalon teoksissa käsitellään lapsiin kohdistuvaa väkivaltaa ja sen hyvin vahvaa yhteyttä rikollisuuteen. Haapasalon tutkimuksessa nuorista miesvangeista (16-22-vuotiaita) 98% sanoi, että heitä oli pahoinpidelty lapsena fyysisesti ainakin kerran. 74% oli kokenut vakavaa fyysistä väkivaltaa. Myös lastensuojelun asiakkaana olevista äideistä suurin osa on kokenut väkivaltaa omassa lapsuudessaan.

Tässä otteita Haapasalon kirjan Väkivallan kierre haastateltavien puheenvuoroista (lastensuojelun asiakasperheiden äitejä):

"Meijän äiti oli hirvittävän väkivaltainen silloin, et meillä käytettiin niin kun kotona aina siihen kurinpalautukseen niin remmiä. Ja tota ja sitten potkimista, et meijän äiti oli sellanen että se potki aina sitten lattialla meitä. --- Mut se, se kun tää Kake, tää meijän isäpuoli, niin tota löi meitä, niin se oli aina niin että äiti käski."

"Isää sai pelätä henkensä puolesta. Isäukko on hakannut mut 2-vuotiaasta siniseksi, lyöny päätä välillä seinästä läpi ja roikotellu hiuksista ilmassa. Ihan vauvasta lähtien lyötiin nyrkillä, remmillä ja vitsalla, heitettiin seinään ja suu pestiin saippualla. Vasen käsi sidottiin selän taakse, että olisin oppinu kirjoittamaan oikealla kädellä."

"Minähän olin kaikkeen syntipukki. Jo siitä saakka, kun mä synnyin. Kun mä olen syntyny kolme kuukautta vihkimisen jäkeen, niin minähän olin tietysti syntipukki äitin mielestä. Isän mielestä en ollu. Ja siitä mä sain kyllä tuntee ja kokee niin henkisenä kuin ruumiillisenakin sen, että mä olin se syntipukki, että mä olin pakottanu ne avioliittoon. Et mua on istutettu jääkaapissa, mua on hakattu. --- Ja oli se sit tietysti, oli riitoja vanhempien välillä, en mä sitä kiellä, mutta tota en mä voi sanoa että kun aina syyllistetään, et mies on se joka alottaa. Et meillä oli kyllä toistepäin, et meillä alotti äiti sen."

Kyllä tosiasia vain on, että Suomessa tapahtuu koko ajan lasten henkistä ja fyysistä pahoinpitelyä, ja usein näiden lasten perustarpeistakaan ei huolehdita. Tällaisissa oloissa kasvaneilla henkilöillä ei ole tasavertaisia mahdollisuuksia menestyä elämässä sosiaalisesti tai taloudellisesti, ja usein kierre jatkuu seuraavassa sukupolvessa. Ongelma on, että asiaa pyritään ratkaisemaan väärästä päästä. Ympäristö vaikuttaa lapsen aivojen kehitykseen, ja kun vahinko on tapahtunut, terapioista ym. toimenpiteistä, jotka on tarkoitettu jälkikäteen korjaaviksi, ei usein ole minkäänlaista hyötyä. Myöskään vanhempien tapaa kohdella lasta ei usein pystytä muuttamaan ja vanhempien käytöksen muutokseen tähtäävät toimet huostaanoton sijaan (esim. perheterapiat) yleensä pidentävät lasten kärsimystä. Monet tutkimukset ovat osoittaneet, että huostaanotetuista lapsista ovat parhaiten menestyneet elämässä ne, jotka on huostaanotettu varhain.

Pahoinpitelyn yhteys rikollisuuteen, esim. henkirikoksiin perustuu omasta mielestäni hyvin paljon siihen, että kun lapsi ei ole saanut vanhemmiltaan minkäänlaista reaktiota siihen, että hän ilmaisee henkistä tai fyysistä tuskaa ja kipua esim. pahoinpitelytilanteessa, ei hän opi tuntemaan empatiaa toista ihmistä kohtaan. Siksi kun tällainen ihminen aikuisena pahoinpitelee toista ihmistä, ei uhrin avunpyynnöt, huudot tms. herätä hänessä mitään reaktiota.
Avatar
Blues
Rico Tubbs
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2007 3:11 pm
Paikkakunta: Aurinkoinen Etelä

Re: Lapsisurmat Suomessa

Viesti Kirjoittaja Blues »

Kiitos(?) Siru83 tuosta referaatista. Kuulostaapa todella hurjalta! Täytyy hetken miettiä mitä tuohon olisi sanottavaa :?
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.
Avatar
maija turjukka
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4942
Liittynyt: Ke Heinä 25, 2007 8:58 pm

Re: Lapsisurmat Suomessa

Viesti Kirjoittaja maija turjukka »

Kiitokset Siru83 -lle täältäkin. Ajattelemisen aihetta antava postaus todellakin.

Ehkä järkyttävintä noissa lastensuojelun asiakasäitien toteamuksissa on se, että heidän lapsuuskokemuksissaan nimenomaan äiti on väkivaltaan yhtä syyllinen (tai syyllisempikin) kuin isä.
Mutta toivoa antaa se, että nuo lapsuudessaan väkivaltaa kokeneet äidit ovat kuitenkin hakeneet kierteen katkaisua omille lapsilleen.

Empatiakyvystä sanoisin kuitenkin, että kyllä niitä täysin empatiakyvyttömiä kusipäitä mahtuu ns. hyvienkin perheiden lapsiin.
-Suru on hinta, jonka maksamme rakkaudesta.-
Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17104
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Re: Lapsisurmat Suomessa

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

1970-luku on jäänyt mieleen niin väkevästi, jotta kurkistan sen ajan tapahtumiin, vaikka jo tunnen ihollani halveksunnan, että taas se kääpä/hiiva niitä vanhoja penkoo... Lapsisurma tai lapsi surmaajana oli tuolloinkin todellista.

"13-vuotias poika surmasi isoäitinsä ampumalla tätä haulikolla, koska isoäiti oli moittinut poikaa laiskottelusta viljankorjuussa. Poika oli hakenut isoisänsä kaksipiipuisen haulikon kotoa ja ampunut ensin isoäitiään lonkalta. Kaaduttuaan maahan isoäiti oli vielä nytkähdellyt ja poika oli - ajatellen, ettei tämä jäisi kitumaan - ampunut vielä kerran noin viiden sentin etäisyydeltä korvan yläpuolelle."

"Lastentautien klinikalla hoidettavana ollut 7-vuotias poika oli sairaalan käytävällä kamppaamalla kaatanut samoin potilaana olleen 6-vuotiaan pojan, joka oli kaatunut selälleen ja lyönyt päänsä lattiaan alkaen saada kouristuksia, jonka jälkeen hän oli mennyt tajuttomaksi ja seuraavana päivänä kuollut saamaansa päävammaan.
-Poliisi on tilastoinut tapauksen pahoinpitelyksi ja kuolemantuottamukseksi."


Alle 15-vuotiaita tekijöitä oli 70-luvulla neljä.

Kun ihminen saa muutaman vuoden ikää lisää ja lapsesta varttuu nuori, niin lisääntyy osuus henkirikoksien tekoihin: 70-luvulla 15-20 vuotiaita tekijöitä oli peräti 124!! Sis. tapot, murhat ja lapsentapot.

Alle 15-vuotiaita uhreja oli runsaat kuusi prosenttia kaiksita henkirikosten uhreista, joista lapsentappoja 3,5 prosenttia. Lukumääräisesti uhreja oli 64. Vähiten heitä oli ikäryhmässä 10-14 vuotta; vain neljä. Tämä selittynee osaksi sillä, että esimerkiksi perheväkivaltatapauksissa sen ikäiset kykenevät jo puolustautumaan tai pakenemaan ja osaksi sillä, että he eivät vielä välttämättä joudu ankariin väkivaltatilanteisiin omassa elinpiirissään.

"A oli synnyttänyt tyttölapsen vanhempiensa asunnon ulkokäymälässä, minkä jälkeen hän surmasi lapsenheittämällä sen alas läheiseltä kallionjyrkänteeltä. A oli naimaton ja salannut raskautensa. A ei osannut selittää syytä tekoonsa eikä hän ollut alkoholin vaikutuksen alainen."

"Isä oli tuskaantuneena 1,5 kuukautta vanhan poikansa itkuun eri aikoina ja huitaissut tätä päähän ainakin kaksi kertaa seurauksin, että lapsi oli saanut aivovernevuodn ja kuollut."

"Mielenhäiriöön joutunut äiti surmasi 7- ja 9-vuotiaat tyttärensä kodissaan iskemällä toista yhdeksän kertaa kirveellä päähän ja kuristamalla tämän nahkavyöllä sekä iskemällä toista viisi kertaa kirveellä päähän. Tämän jälkeen äiti oli sulkeutunut ullakolle, kirjoittanut itsemurhakirjeen ja hirttänyt itsensä pyykkinaruun."

"A surmasi asunnossaan puukolla lyöden vaimonsa sekä 13- ja 14-vuotiaat poikansa ja sen jälkeen itsensä. Syynä lienee ollut A:n työasioista aiheutunut masennustila eikä alkoholilla ollut osuutta asiaan."


Kursivoitu teksti sellaisenaan kirjasta Henkirikokset Suomessa vuosina 1970 - 1979.

1980-luvun tapauksista tulee mieleen Kotkan Karhulassa tehty pikkupojan murha, mutta siitä jo onkin olemassa oma osionsa http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic.php?f=2&t=10474

Mitä tulee tuohon... isoäiti oli moittinut poikaa laiskottelusta viljankorjuussa. Maailma muuttuu, eikä Suomessa enää vastaavasta syistä tapahdu henkirikoksia. Mikäli tuon teon syyn siirtäisi 2010-luvulle, niin syynä voisi olla, että "isoäiti moitti lapsenlastaan jatkuvasta Xbox3:n pelaamisesta huoneensa siivoamisen sijaan".

OT: tuo syiden ja jopa ammattinimikkeiden muuttuminen muutamassa vuosikymmenessa on ollut toisinaan jopa totaalista. Ennen lävistäjä oli reikäkorttien parissa puuhastellut henkilö ja nyt lävistäjä on ihmisiin reikiä tekevä henkilö - ei kuitenkaan kunnanlääkäri, sairaanhoitajatar tahi apusisar.
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
toshiba
Jack Taylor
Viestit: 17
Liittynyt: To Syys 30, 2010 12:32 pm

Re: Lapsisurmat Suomessa

Viesti Kirjoittaja toshiba »

onko kellään tarkempaa tietoa tuosta rovaniemellä tapahtuneesta murhasta? itse olin silloin hyvin nuori, muistaakseni uhrin ikäinen, kun tuosta kaverilta kuulin. juttu on jäänyt aina vaivaamaan!
Samantha Bones
Jack Taylor
Viestit: 19
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 11:12 am

Re: Lapsisurmat Suomessa

Viesti Kirjoittaja Samantha Bones »

Muistaako kukaan lapsentappoa utajärvellä mahdollisesti joskus 90-luvun puolella?
Tuli tuossa pyörähdettyä paikkakunnalla pitkästä aikaa ja kyseisen talon ohi ajaessa tuli juttu mieleen.
Äiti tappoi pienen tyttölapsensa muistaakseni puukottamalla.
Muistelisin joskus lapsena lukeneeni jutun jostain ppk-kirjasta tai vanhasta alibista.
Kuukkeloimalla en mitään juttua ole kyseisestä tapahtumasta löytänyt, joten olisi mukava jos joku viitsisi aivonystyröitään kaivella :)
angelle
Alokas
Viestit: 9
Liittynyt: Ke Maalis 23, 2011 10:10 pm

Re: Lapsisurmat Suomessa

Viesti Kirjoittaja angelle »

Samantha Bones kirjoitti:Muistaako kukaan lapsentappoa utajärvellä mahdollisesti joskus 90-luvun puolella?
Tuli tuossa pyörähdettyä paikkakunnalla pitkästä aikaa ja kyseisen talon ohi ajaessa tuli juttu mieleen.
Äiti tappoi pienen tyttölapsensa muistaakseni puukottamalla.
Muistelisin joskus lapsena lukeneeni jutun jostain ppk-kirjasta tai vanhasta alibista.
Kuukkeloimalla en mitään juttua ole kyseisestä tapahtumasta löytänyt, joten olisi mukava jos joku viitsisi aivonystyröitään kaivella :)
Sattuipa sopivasti,olin itse juuri tulossa laittamaan samasta asiasta viestiä. Jotain muistan tästä. Teko välineenä tais olla filerausveitsi. Muistelisin,että äiti oli käynyt pyytämässä apua,kun ei jaksa.Oliko peräti,että kyseisenä päivänä terveyskeskuskessa oli käyny..
Samantha Bones
Jack Taylor
Viestit: 19
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 11:12 am

Re: Lapsisurmat Suomessa

Viesti Kirjoittaja Samantha Bones »

angelle kirjoitti:
Samantha Bones kirjoitti:Muistaako kukaan lapsentappoa utajärvellä mahdollisesti joskus 90-luvun puolella?
Tuli tuossa pyörähdettyä paikkakunnalla pitkästä aikaa ja kyseisen talon ohi ajaessa tuli juttu mieleen.
Äiti tappoi pienen tyttölapsensa muistaakseni puukottamalla.
Muistelisin joskus lapsena lukeneeni jutun jostain ppk-kirjasta tai vanhasta alibista.
Kuukkeloimalla en mitään juttua ole kyseisestä tapahtumasta löytänyt, joten olisi mukava jos joku viitsisi aivonystyröitään kaivella :)
Sattuipa sopivasti,olin itse juuri tulossa laittamaan samasta asiasta viestiä. Jotain muistan tästä. Teko välineenä tais olla filerausveitsi. Muistelisin,että äiti oli käynyt pyytämässä apua,kun ei jaksa.Oliko peräti,että kyseisenä päivänä terveyskeskuskessa oli käyny..
Juu itsekkin muistan kuulleeni, että mielenterveys ongelmia kyseisellä naisella oli ja apua olisi pyytänyt hieman ennen tekoa huonoin tuloksin.
Äidillä taisi olla useampikin lapsi, mutta eivät tainneet olla juuri tekohetkellä kotona?
Itseä kiinnostaisi kuulla tosiaan lisää ja saiko nainen minkälaisen tuomion?
angelle
Alokas
Viestit: 9
Liittynyt: Ke Maalis 23, 2011 10:10 pm

Re: Lapsisurmat Suomessa

Viesti Kirjoittaja angelle »

Samantha Bones kirjoitti:
angelle kirjoitti:
Samantha Bones kirjoitti:Muistaako kukaan lapsentappoa utajärvellä mahdollisesti joskus 90-luvun puolella?
Tuli tuossa pyörähdettyä paikkakunnalla pitkästä aikaa ja kyseisen talon ohi ajaessa tuli juttu mieleen.
Äiti tappoi pienen tyttölapsensa muistaakseni puukottamalla.
Muistelisin joskus lapsena lukeneeni jutun jostain ppk-kirjasta tai vanhasta alibista.
Kuukkeloimalla en mitään juttua ole kyseisestä tapahtumasta löytänyt, joten olisi mukava jos joku viitsisi aivonystyröitään kaivella :)
Sattuipa sopivasti,olin itse juuri tulossa laittamaan samasta asiasta viestiä. Jotain muistan tästä. Teko välineenä tais olla filerausveitsi. Muistelisin,että äiti oli käynyt pyytämässä apua,kun ei jaksa.Oliko peräti,että kyseisenä päivänä terveyskeskuskessa oli käyny..
Juu itsekkin muistan kuulleeni, että mielenterveys ongelmia kyseisellä naisella oli ja apua olisi pyytänyt hieman ennen tekoa huonoin tuloksin.
Äidillä taisi olla useampikin lapsi, mutta eivät tainneet olla juuri tekohetkellä kotona?
Itseä kiinnostaisi kuulla tosiaan lisää ja saiko nainen minkälaisen tuomion?
Oli useampi lapsi.Oiskohan 2 tämän uhrin lisäksi.. Muistini mukaan ei tainnut olla muut lapset kotona. Hämärästi muistan kuulleni,että joku lasten kaveri oli useamman kerran käyny oven takana kysymässä kaveriaan ja äiti sanonut,ettei ole kotona.Viimesen kerran kun oli menny kysymään,olikin ollut poliisit pihassa..

Tuomiosta en muista kyllä yhtään,että minkä sai ja paljonko..
Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17104
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Re: Lapsisurmat Suomessa

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Samantha Bones kirjoitti:Muistaako kukaan lapsentappoa utajärvellä mahdollisesti joskus 90-luvun puolella?
Olisiko kenties tämä tapaus:
Nainen surmasi viisivuotiaan tyttärensä Utajärvellä
Utajärveläinen nainen surmasi viisivuotiaan tyttärensä Utajärvellä myöhään maanantai-iltana. Poliisi ei kerro surman tekotapaa. Teon syyksi epäillään mielenhäiriötä.

Surmatyö tapahtui perheen kotona. Samassa huoneessa oli nukkumassa myös naisen toinen, noin kymmenvuotias tytär. Teosta ilmoitti Oulun aluehälytyskeskukseen perheen 15-vuotias tytär. Paikalle menneen ambulanssin henkilökunta totesi surman.

Nainen oli myös vahingoittanut itseään jonkin verran, ja hänet vietiin sairaalaan. Hän on edelleen sairaalahoidossa.
HS 25.10.1995
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
Samantha Bones
Jack Taylor
Viestit: 19
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 11:12 am

Re: Lapsisurmat Suomessa

Viesti Kirjoittaja Samantha Bones »

^ Kyllä juurikin tätä tapausta hain. Kiitoksia :)
Itse en muistanut tuota, että tekopaikalla oli toinenkin lapsi. Olikohan näitä nyt sitten yhteensä neljä näitä lasta, koska perheessä oli myös teini-ikäinen poika? Vai onkohan tuohon lehtijuttuun tullut vaan virhe...
angelle
Alokas
Viestit: 9
Liittynyt: Ke Maalis 23, 2011 10:10 pm

Re: Lapsisurmat Suomessa

Viesti Kirjoittaja angelle »

Enpä itsekkään tosiaan muistanu,että yks lapsi oli paikalla.Ja nyt kun rupesin muistelemaan,niin kyseisellä äidillä tän uhrin lisäksi oli 3 lasta.
maep
Alokas
Viestit: 1
Liittynyt: Ma Syys 05, 2011 1:26 pm

Re: Lapsisurmat Suomessa

Viesti Kirjoittaja maep »

Doctor Lecter kirjoitti:
Samantha Bones kirjoitti:Muistaako kukaan lapsentappoa utajärvellä mahdollisesti joskus 90-luvun puolella?
Olisiko kenties tämä tapaus:
Nainen surmasi viisivuotiaan tyttärensä Utajärvellä
Utajärveläinen nainen surmasi viisivuotiaan tyttärensä Utajärvellä myöhään maanantai-iltana. Poliisi ei kerro surman tekotapaa. Teon syyksi epäillään mielenhäiriötä.

Surmatyö tapahtui perheen kotona. Samassa huoneessa oli nukkumassa myös naisen toinen, noin kymmenvuotias tytär. Teosta ilmoitti Oulun aluehälytyskeskukseen perheen 15-vuotias tytär. Paikalle menneen ambulanssin henkilökunta totesi surman.

Nainen oli myös vahingoittanut itseään jonkin verran, ja hänet vietiin sairaalaan. Hän on edelleen sairaalahoidossa.
HS 25.10.1995

Olin uhrin ystävä lapsena, mielestäni äiti on ollut mielisairaalassa siitä lähtien ja minun muistin mukaan sisarukset olivat kotona ja hälyttivät apua..
Vastaa Viestiin