Rovaniemen ampumavälikohtaus -08

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
anneli1
Olivia Benson
Viestit: 727
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2007 12:30 pm

Viesti Kirjoittaja anneli1 »

Tiina Tinttiläinen, olet ihan oikeassa, ja mulle lupa vain nalli-ja/tai virtuaalipyssyyn, eikös!
BK
Armas Tammelin
Viestit: 76
Liittynyt: La Huhti 05, 2008 4:45 am

Viesti Kirjoittaja BK »

maija turjukka kirjoitti:
No siksi, että eiköhän sinne Kosovoon ole melkoisen tiukat pääsyvaatimukset (hörhöt karsiutuvat kyllä porukasta)
Näin siis PITÄISI olla, mutta kun ei se seula mitenkään 100 % :sesti karsi tuota ainesta, kuten taas huomasimme.

Suomalaisilla on hieman liian suuri luottamus Puolustusvoimien testeihin ja yleiseen erehtymättömyyteen.
X-tine
Jack Bauer
Viestit: 951
Liittynyt: Pe Syys 28, 2007 2:30 pm
Paikkakunta: Länsi-S

Laajennettu itsemurha?

Viesti Kirjoittaja X-tine »

Uutisissa kerrottiin, että uhrit olisivat valikoituneet ihan sattumalta. Portsarit saivat onneksi kadulta ihmiset sisälle, muuten uhreja olisi voinut olla enemmän.
Jotenkin tämä rinnastuu mielessäni Jokelan koulusurmaan. Ampuja haluaa tehdä itsarin, mutta samalla ottaa mukaansa toisia, saada siis jonkinlaista kuuluisuutta. Saada leikkiä muutaman minuutin jumalaa, joka ratkaisee, kuka jää eloon ja kuka kuolee. On siinäkin "elämän tarkoitus"! :roll:
Siis mahtuuko tämä tapaus nyt käsitteeseen laajennettu itsemurha?
Kun puhuu totta, ei tarvitse muistaa niin paljon.
supernova
Martin Beck
Viestit: 762
Liittynyt: Ke Elo 08, 2007 9:15 am

Viesti Kirjoittaja supernova »

En todellakaan usko että keneltäkään evätään kantolupaa siksi että on nainen.

Sen sijaan kantoluvan eväämiseen on peruste se että hakee sitä itsepuolustulkseen. Vielä niin että kertoo ettei sitä kuitenkaan käyttäisi kuin pelotteluun.

Tällaiselta ihmiseltä on helppo ottaa pyssy pois ja sen jälkeen se onkin sitten helvetin iso uhka omistajalleen.

Jos ase myönnetään itsepuolustustarkoituksiin, (kuten esim tiedän eräällä ulosottomiehenä toimivana olevan) sitä pitää myös käyttääja osata tehdä se pysäyttävästi muttei kuollettavasti. paras tähän lienisi pienikokoinen .22 revolveri toimintavarmuutensa takia. jollei sitten sumutin.

Joihinkin sumutteisiin pitäisi mielestäni nykyistä helpommin myöntää lupa. se kun ei tapa vaikka joutuisi se kimppuunkävijän käsiin.

Siinäkin pätee se tosiasia että sitä on osattava ja oltava valmis käyttämään. Semmoisen esilleotto pitää tapahtua vasta jos sitä käyttää välittömästi ja saman tien.

Kännykkäkin on aika tehokas itsepuolustusväline, riippuen vähän missä liikkuu.

Edit: joka hakee ampuma-asetta tarkoituksena itsepuolustus, on jo hakemuksessa kertonut että kantaa sitä ladattuna yleisillä paikoilla ja tarkoituksenaan tarvittaessa ja nimenomaan omasta mielestään tarvittaessa ampumaan ihmistä.
Katjushka
Theo Kojak
Viestit: 1166
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 9:17 pm

Re: Laajennettu itsemurha?

Viesti Kirjoittaja Katjushka »

X-tine kirjoitti:mahtuuko tämä tapaus nyt käsitteeseen laajennettu itsemurha?
Eiköhän tässä siitä ole kyse. Suomi24sella sanottiin, että IRCissä oli sanottu, että Shellin myyjä oli sanonut, että oli kuullut ampujan sanoneen että tekee itsarin ja ettei lähde yksin (luotettava lähdeketju :lol: ). Mutta siis vakavasti puhuen ellei ampuja tosiaan ole tuntenut uhreja niin eihän mitään syytä murhaan ole ollut. Joten eiköhän ampuja halunnut itsensä tappaa ja lähteä "tyylillä" ottamalla mukaan muita. Raukkamaista pelleilyä. Yksi luoti riittää itsemurhaan.
Tiina
Sherlock Holmes
Viestit: 7241
Liittynyt: Ti Touko 01, 2007 6:48 pm
Paikkakunta: Suomessa ollaan.

Re: Laajennettu itsemurha?

Viesti Kirjoittaja Tiina »

Katjushka kirjoitti:Shellin myyjä oli sanonut, että oli kuullut ampujan sanoneen että tekee itsarin ja ettei lähde yksin (luotettava lähdeketju :lol: )
Mitämitä?
Shellin myyjäthän on kautta aikojen olleet yksi luotettavimmiksi luetuista lähteistä. 8)
Howler
Axel Foley
Viestit: 2291
Liittynyt: Ti Syys 04, 2007 10:42 am

Viesti Kirjoittaja Howler »

BK kirjoitti:
maija turjukka kirjoitti:
No siksi, että eiköhän sinne Kosovoon ole melkoisen tiukat pääsyvaatimukset (hörhöt karsiutuvat kyllä porukasta)
Näin siis PITÄISI olla, mutta kun ei se seula mitenkään 100 % :sesti karsi tuota ainesta, kuten taas huomasimme.
Onkos BK:lla tai kellään muullakaan käynyt mielessä, että ehkä tämä ihminen EI ole hörhö, vaan työ vaati veronsa? Helppoa se on puhua, että alunperinkin oli hörhö/hullu/jne., mutta voisi vähän miettiä myös miten työ vaikuttaa. Itse henk. koht. olen nähnyt mitä tuollainen työ voi ihmiselle tehdä, se kuluttaa älyttömästi ja sitä on vaikea pitää tietyllä etäisyydellä. Itse olen aika varma, että tässäkin tapauksessa on käynyt niin, että työ oli liian rankkaa ja raskasta ja sen takia tekonsa tehnyt.

Ps. Edelleenkään en hyväksy tälläisiä ammuskeluja tai mitään muitakaan murhia/murhanyrityksiä/muita rikollisia toimia, mutta toivoisin että ihmiset miettisi asiaa vähän pidemmälle ja katsoisivat pariltakin eri kannalta asiaa.
joey
Angus MacGyver
Viestit: 6783
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Viesti Kirjoittaja joey »

BK kirjoitti: Suomalaisilla on hieman liian suuri luottamus Puolustusvoimien testeihin ja yleiseen erehtymättömyyteen.
Minun mielestäni suomalaisilla taas on hieman kummallinen käsitys marginaalitapauksista. Suomalaiset kuvittelevat, että jokainen tappaja on superhirviö, jonkinnäköinen eri lajiin kuuluva yksilö, joka huomataan psykologisissa testeissä. Kun sitten ei huomatakaan, syytetään psykologisia testejä.

Kellekään ei esimerkiksi tule mieleen, että tämäkin tapaus on voinut päätyä kärjistyneeseen ratkaisuunsa esimerkiksi viimeisen viikon sisällä. Ei hän välttämättä ole erottunut millään tavalla Puolustusvoimien testeissä, eikä syy ole Puolustusvoimien testeissä vaan siinä, ettei hän vain kerta kaikkiaan ole ollut mitenkään massasta erottuva. Väitän, että nurkkaan ajettuna yllättävän moni saattaisi tappaa. Mutta kuitenkin vain harva seuloutuu testeissä massasta jotenkin poikkeavana häiriökäyttäytyjähirviönä.
anneli1
Olivia Benson
Viestit: 727
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2007 12:30 pm

Viesti Kirjoittaja anneli1 »

Hyvin kirjoitit, Joey!

Aina ei tarvita kuin pieni ärsyke, niin sitten henkinen ja moraalinen kynnys on tiessään ja tekee, ja ehkä haluaakin tehdä, jotain lopullista ja satuttavaa.

En syyllistäisi mitään instituutiota tai edes tätä meidän järjestelmää, mutta vaaditaankohan nykyään nuorilta ihan liikaa?

Luodaan paineita ja vaaditaan suorituksia, tutkintoja, osaamista, paremmuutta jne, niin että varsinkin nuori mies ei enää koe hallitsevansa mitään vaan purkaa epäonnistumisen tunteensa joko pelkästään itseensä tai siten kuin esim Jokelassa tai Rovaniemellä kävi.
BK
Armas Tammelin
Viestit: 76
Liittynyt: La Huhti 05, 2008 4:45 am

Viesti Kirjoittaja BK »

Howler kirjoitti:
BK kirjoitti:
maija turjukka kirjoitti:
No siksi, että eiköhän sinne Kosovoon ole melkoisen tiukat pääsyvaatimukset (hörhöt karsiutuvat kyllä porukasta)
Näin siis PITÄISI olla, mutta kun ei se seula mitenkään 100 % :sesti karsi tuota ainesta, kuten taas huomasimme.
Onkos BK:lla tai kellään muullakaan käynyt mielessä, että ehkä tämä ihminen EI ole hörhö, vaan työ vaati veronsa? Helppoa se on puhua, että alunperinkin oli hörhö/hullu/jne., mutta voisi vähän miettiä myös miten työ vaikuttaa. Itse henk. koht. olen nähnyt mitä tuollainen työ voi ihmiselle tehdä, se kuluttaa älyttömästi ja sitä on vaikea pitää tietyllä etäisyydellä. Itse olen aika varma, että tässäkin tapauksessa on käynyt niin, että työ oli liian rankkaa ja raskasta ja sen takia tekonsa tehnyt.

Ps. Edelleenkään en hyväksy tälläisiä ammuskeluja tai mitään muitakaan murhia/murhanyrityksiä/muita rikollisia toimia, mutta toivoisin että ihmiset miettisi asiaa vähän pidemmälle ja katsoisivat pariltakin eri kannalta asiaa.

Hommahan toki on niin, että jos on kirjoissa ja kansissa tietoa hörhöilyistä, niin noihin hommiin ei pääse.

Testien tarkoitus on estää, ettei sinne pääsisi edes ne, joilta työ sitten vaatii tuollaisen veron, mutta totuus on tämä:

"Rauhanturvaajaksi hakevan elämänkaarta ei Pontevan mukaan käydä kovin yksityiskohtaisesti läpi ennen palvelusta. Psykologi arvioi tulevaa rauhanturvaajaa lähinnä varusmiesaikaisten B-kokeiden pohjalta."

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2008051 ... 1_uu.shtml

Toisaalta Porin Prikaatin edustaja sanoi haastattelussa, että Kosovossa palveleville ei (toisin kuin Tsadissa ja Afganistanissa palveville) järjestetä erityisiä jälkibriefingejä, koska ko. paikkaa ei pidetä erityisen henkisesti kuluttavana.

Eli siis tuskin Kosovo itsessään on muuttanut henkisesti tasapainoista ihmistä tappajaksi.
Arthur Nebe
Nikke Knakkertton
Viestit: 197
Liittynyt: La Loka 13, 2007 9:05 pm

Viesti Kirjoittaja Arthur Nebe »

Tässä tullaan jälleen niihin aikamme peruskysymyksiin jotka määrittävät miten tarkan turvaverkon haluamme luoda pitääksemme yhteiskunnan turvallisena "hörhöiltä". 2000-luvun zeitgeistin kovan ytimen luo nimenomaan individualismi, yksilön oikeuksien ja vapauden ylikorostaminen jossa on kauan sitten ohitettu Ranskan vallankumouksen ihanteet. Tähän yhdistetyy sitten itsekkyyttä ja kyynärpäätaktiikkaa ylistävä hedonistinen ihmiskuva jonka elämää säätelee ulkonäön merkitys, elintasonoususta seurannut kulutushysteria ja tähän kytkeytyvä kaiken viihteellistyminen. Voisikin sanoa että koko länsimaisen yhteiskunnan todellisuudentaju heittelee nyt pahemmin kuin vuosikymmeniin.

En silti menisi väittämään että nuorilta vaaditaan liikaa. Päinvastoin, nykynuorilta vaaditaan suhteellisesti vähemmän kuin aiemmin. Siinä missä vielä muutama vuosikymmen sitten kouluyhteisössä kotitehtävien laiminlyöntiä seurasi jälki-istunto, nykyisin koetetaan minimoida kaikkia mahdollisia sanktioita (ja siinä sivussa koulun kasvattajaroolia). Ihanneaikuinen on nykyisin nuorelle keskusteleva kumppani jonka kanssa voi puhua mistä vain, vai miten se satu nyt menikään. Rajat eivät ole enää aikoihin olleet rakkautta ja niin on syntynyt se kummallinen käsitys jonka mukaan se mitä on vuosikaudet pidetty tavanomaisena vaatimustasona, onkin yhtäkkiä jotain poikkeuksellista ja traumatisoivaa.

--

Ja sitten Rovaniemen tapaukseen, pahoittelen äskeistä off-topic-vyörytystä :). Mikäli ampujalla on ollut esimerkiksi piilevä psykoositason sairaus, on tästä luultavasti jotain merkkejä ilmaantunut jo aiemmin. Eri asia, onko näitä tunnistettu ja osattu reagoida oikein? Kuten joku aiemmin jo totesi, skitsofrenia puhkeaa nuorille miehille tyypillisimmin juuri armeijaiässä.

Kuitenkin omaltakin palvelusajaltani muistan vain kaksi hyvin pintapuolista lääkärintarkastusta. Erikoisjoukkoihin koulutettavien terveydentilaa toki selvitellään tarkemmin mutta varsinaiseen psykiatriseen screenaukseen päätymiseen vaaditaan jo jotain muutakin kuin mutu-tason epäily. Tietysti voisi harkita sellaistakin mallia jossa esim. tiettyihin erityistehtäviin (lentäjäkoulutettavat, taistelusukeltajat, laskuvarjo/erikoisjääkärit, räjäyttäjät ym) valikoitavia arvioisi lääkäriryhmä, johon kuuluisi sitten tavanomaisten sotilaslääkärien lisäksi psykiatrian, neurologian, kardiologian, kliinisen fysiologian jne. spesialisteja ja kaikille tehtäisiin perinpohjainen fyysinen ja psyykkinen kartoitus. Tämä lienee kuitenkin viime kädessä kustannuskysymys: on vedettävä raja sellaiseen tutkimukseen, jolla saadaan karsittua suurin osa riskitapauksista pois. Eikä tällainenkaan malli estäisi tavallista tykkimiestä äkillisessä mielenhäiriössä suuntaamasta rynnäkkökivääriään varusmiestovereihin ampumaradalla.

Kuten Jokelankin kohdalla, ainoa mihin jälleen voi vedota on ihmisten keskinäinen valppaus. Oirehtiiko joku jollakin tavoin? Herättääkö jonkun käyttäytyminen pelkoa ja epäilystä? Tällaisia tuntemuksia on taatusti ollut niin Auvisen kuin vaikkapa Terhi Tervashongan tai Rovaniemen ampujankin kaveripiireissä. Yhteiskunnassamme ei kuitenkaan ole "ilmiantojärjestelmää" tällaiselle. Hätänumeroonkin soitetaan vasta kun jotain konkreettista on jo tapahtumassa tai tapahtunut.

Käytännössä olemme aseettomia (pun intended) tällaisia henkilöitä vastaan.
buster
Susikoski
Viestit: 46
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 5:09 pm

Viesti Kirjoittaja buster »

BK kirjoitti: Toisaalta Porin Prikaatin edustaja sanoi haastattelussa, että Kosovossa palveleville ei (toisin kuin Tsadissa ja Afganistanissa palveville) järjestetä erityisiä jälkibriefingejä, koska ko. paikkaa ei pidetä erityisen henkisesti kuluttavana.

Eli siis tuskin Kosovo itsessään on muuttanut henkisesti tasapainoista ihmistä tappajaksi.
Aika outoa, jos ei mitään jälkibriiffausta järjestetä. Itse olen ollut "vain" opiskelemassa ulkomailla, mutta senkin jälkeen oli kotiinpaluu hyvin ahdistavaa. Täällä ei kukaan ymmärtänyt, mitä itse oli kokenut maailmalla. Samoja kokemuksia olen kuullut myös muilta. Kun noinkin erikoisista olosuhteista tulee suurin odotuksin takaisin Suomeen, ei sopeutuminen ehkä heti olekaan niin helppoa. En ihmettele yhtään että jollain mielenterveys pettää tuossa vaiheessa.
BK
Armas Tammelin
Viestit: 76
Liittynyt: La Huhti 05, 2008 4:45 am

Viesti Kirjoittaja BK »

buster kirjoitti:
Aika outoa, jos ei mitään jälkibriiffausta järjestetä. Itse olen ollut "vain" opiskelemassa ulkomailla, mutta senkin jälkeen oli kotiinpaluu hyvin ahdistavaa. Täällä ei kukaan ymmärtänyt, mitä itse oli kokenut maailmalla. Samoja kokemuksia olen kuullut myös muilta. Kun noinkin erikoisista olosuhteista tulee suurin odotuksin takaisin Suomeen, ei sopeutuminen ehkä heti olekaan niin helppoa. En ihmettele yhtään että jollain mielenterveys pettää tuossa vaiheessa.
Näin sanoi esikuntapäällikkö Sakari Wallinmaa
- Vaikeuksien syntyminen on hyvin harvinaista. Keskiverto suomalainen rauhanturvaaja sopeutuu hyvin niin rauhanturvamaahan kuin takaisin Suomeen. Mutta jos on terveydellisiä ongelmia tai kotiongelmia taustalla, niin ne saattavat pullahtaa herkissä lähtö- ja paluuvaiheissa esiin.

Suomessa Porin prikaatin kriisinhallintakeskus vastaa rauhanturvajoukkojen perustamisesta ja kouluttamisesta sekä joukkojen rekrytoinnista ja kotiuttamisesta.

Wallinmaan mukaan palaaville joukoille on parin viime vuoden ajan järjestetty sopeutumisvalmennusta, mutta ainakaan toistaiseksi sitä ei ole suunnattu Kosovosta palaaville.

- Valmennus on aloitettu meidän arviomme mukaan Kosovoa vaikeammista paikoista kuten Afganistanista palaaville. Lisäksi sopeutumisvalmennukseen tulevat ainakin Tshadista palaavat joukot..
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotim ... id=1533314
msMarple
Susikoski
Viestit: 40
Liittynyt: To Helmi 21, 2008 3:58 pm

Viesti Kirjoittaja msMarple »

Aika kovalta tuntuu mennä sanomaan rauhanturvaajaa hörhöksi.
Todennäköisesti motiivina on tyhjyys normaaliin elämään palautumisesta.

Itse en ole armeijan palveluksessa ollut, mutta monta nähnyt jotka menneet ja tulleet pois. Herkät ihmiset saattavat oikeasti ahdistua tälläisistä tilanteista niin paljon, että itsemurha tuntuu ainoalta oikelta vaihtoehdolta.
Ja ei sitä kovin paljon tarvitse kiikkulautaa heilauttaa, kun jo ollaan aseen kanssa haaskalla. Ehkä tyyppi halusi itselleen huomiota ja sen vuoksi päätyi laajennettuun itsemurhaan.

Tyttöystävä ei sitten odottanutkaan sovitusti tai työpaikka mennyt alta, eikä oikein tiedä että mistä seuraava. Ehkä rauhanturvaajuus on ollut elämän ainoa kiintopiste, ja nyt kun se on loppunut, niin ihminen on ihan ? Mikä maa mikä valuutta ja mitäs sitten?

Keväällä masentuvat ovat muuten suuremmassa itsemurhariskissä kuin syksyllä. Kevään masennusta ei voi selittää lähestyvällä pimeydellä.
Lisäksi vakavaan masennukseen sairastuvat useimmin ne, jotka luulevat ettei niille koskaan mitään käy, ovat ns. taudin yläpuolella.

Osanotot molempien uhrien omaisille ja muutoin asiaa koskettaneille.
Mites sen haavoittuneen kanssa? Tietääkö kukaan selvisikö?
Everything below you, nothing above
joey
Angus MacGyver
Viestit: 6783
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Viesti Kirjoittaja joey »

^ Mitä sitten, jos kevään masennusta ei voi selittää lähestyvällä pimeydellä? Haetko tässä sitä, että on olemassa jokin luonnosta riippumaton universaali sattuma, joka saa ihmiset murhaamaan itsensä nimenomaan keväisin? Tuo kevään itsemurhasuma johtuu tiettävästi siitä (ja tämänhän kaikki kyllä jo tietävätkin, kunhan nyt toistan kun ilmeisesti voi olettaa että tuo kevään itsemurhapiikkikin on jollekin uusi asia), että luonto herää, ympärillä on kaunista ja henkisesti terveet motivoituvat. Sellaista on tuskallista katsoa vierestä, jos itsellä on paha olla eikä siihen pahaan oloon tulekaan muutosta vaikka luonto kuinka olisi kukkeimmillaan ja muilla olisi kevättä rinnassa.

Tähän tapaukseen ei tämä normaali itsemurhajakauma liity kyllä millään tavalla. Kuten sanottua, kaverin kotiutumisesta rauhanturvaajatehtävistä oli vasta hyvin vähän aikaa (viikkoko se oli?). Mieluummin liittäisin tapahtumat siihen kotiutumiseen enkä kevääseen.

Mietin vain, että mistä kukaan voi vetää sellaista johtopäätöstä ettei rauhanturvaajatehtävistä palaaminen "yleensä" aiheuttaisi mitään mielenliikkeitä? Mitä minä suomalaisia ja suomalaisten asennetta mielenterveyshoitoon tunnen, uskaltaisin veikata että itsenäinen hoitoonhakeutuminen on näillä turvaajillakin - miehisillä miehillä - todella korkean kynnyksen takana. Minä tunnen muutamia entisiä rauhanturvaajia, ja vaikka aihe kiinnostaakin hirveästi, en ole kertaakaan päässyt heidän kanssaan puheisiin aiheeseen liittyen. He eivät halua kokemuksistaan puhua. Tästä olen vetänyt sen johtopäätöksen, että jotenkin tuollaiset kokemukset mieltä järkyttävät.
Vastaa Viestiin