Kouvolan festarisurma vuonna 2000

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Yleisvalvoja
Susikoski
Viestit: 40
Liittynyt: Ke Huhti 02, 2008 4:59 pm
Paikkakunta: Lintukylä

Kouvolan festarisurma vuonna 2000

Viesti Kirjoittaja Yleisvalvoja »

Muistaakseni juhannuksen kouvolassa vuonna 1999 tai 2000 tapettiin joidenkin festareiden yhteydessä kotkasta kouvolaan muuttanut Marko "Asseri" Suomalainen. Hommasta oli paljonkin uutisia iltapäivälehtien lööpeissä.

Tappo oli erityisen raaka ja jopa rituaalimurhaan muistaakseni verrattiin.

Muistaako kukaan mitään tapauksesta, ratkesiko asia yms kaikki tapaukseen liittyvä?

Otsikkoon muutettu oikea vuosiluku, ketju siivottu ja siirretty kotimaan henkirikoksiin uutisten siivittämänä
-NILS-
syytön mä siihen oon...

Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17033
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Juu, Kouvolan festarisurma. Vuosi 2000. Oliko se nyt Midnight Sun Festival. Kuitenkin sellainen missä "musiikki" soi liian kovaa ja häiriökäyttäytymistä katsotaan läpi sormien. Surma tehtiin festarialueen lähistöllä Kouvolan Tykkimäessä. Ruumis löytyi metsästä.

Surma oli kaiketikin tehty perjantaina ja seuraavalla viikolla poliisi pidätti surmasta epäiltynä kaksi nuorta miestä.

Kyllä juttu selvisi, mutta tuomioita enkä tekijöiden nimiä tiedä.

Yleisvalvoja
Susikoski
Viestit: 40
Liittynyt: Ke Huhti 02, 2008 4:59 pm
Paikkakunta: Lintukylä

Viesti Kirjoittaja Yleisvalvoja »

Aa.. viesti olikin vaihtanut paikkaa, no hyvä. Juttuhan painui silloin nopeasti unohduksiin mediassa.

Asia jäi vaan vaivaamaan että mitä siinä oikein lopulta kävi, mutta jos se on selvinnyt niin eipä tästä sen enempää sitten. Tunsin vaan tyypin, siksi tästä kyselin.
syytön mä siihen oon...

Beatrix K.
Alibin satunnaislukija
Viestit: 57
Liittynyt: Ti Marras 13, 2007 5:43 pm
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Beatrix K. »

Midnight Party Planet oli kyseisen festarin nimi. Vuonna 2000 tuo tapahtui, itse en ollut silloin tuolla juhannusta viettämässä. Itsellänikään ei ole tietoa tekijöistä / tuomioista, samalta paikkakunnalta kuitenkin olivat kotosin kun minäkin.

kieves
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 10
Liittynyt: Pe Heinä 24, 2009 4:35 pm

Re: Tappo kouvolassa vuonna 99-00?

Viesti Kirjoittaja kieves »

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2 ... 08310.html

Iltasanomat Julkaistu: 26.6.2016 13:20
Tykkimäen juhannussurman syy jäi hämäräksi

Keskiviikkona 28.6. vuonna 2000 Ilta-Sanomista sai lukea pysäyttävän uutisen: poliisi on vanginnut kaksi kymenlaaksolaista 15-vuotiasta poikaa. Molempia epäillään Kouvolan Tykkimäessä juhannuksena tapahtuneesta surmatyöstä, josta uutisoitiin jo pari päivää aiemmin.

Tapauksen silloinen tutkinnanjohtaja, Timo Kaunismäki Kouvolan poliisilaitokselta muistaa tapauksen edelleen, vaikka siitä on kulunut yli vuosikymmen.

– Kyllähän minä nyt sen muistan. Mielenkiintoinen tapaus sinänsä. Nuoria miehiä he olivat molemmat ja poliisilla oli alusta asti oikeat henkilöt nalkissa, hän sanoo.

Kaunismäki ei enää muista tapahtumien kulkua, mutta Tykkimäellä juhlittiin tuona juhannuksena Midnight Party Planet -musiikkifestivaalia. Todennäköisesti tapahtumat etenivät seuraavalla tavalla:

Jossain vaiheessa juhannusaaton yötä 15-vuotias kaksikko kohtasi 30-vuotiaan miehen metsäisellä saarekkeella Tykkimäen huvipuiston ja festivaalien väliaikaisen leirintäalueen tuntumassa lähellä Karjalankatua.

Molemmat pojat olivat nauttineet runsaasti alkoholia ja huumausaineita. Heidän ja tuntemattoman miehen välillä syntyi mahdollisesti sanaharkkaa.

– Motiivi ei oikein koskaan selvinnyt kunnolla, vaikka kaikenlaisia epäilyksiä oli. Taisivat itse laittaa tekonsa alkoholihuurujen piikkiin, Timo Kaunismäki muistelee tapausta.

Kohtaaminen päättyi siihen, että pojista vanhempi – alle kuukauden päästä 16-vuotias – iski miestä mukanaan kantamalla perhosveitsellä. Yksin asuneen kouvolalaismiehen elämä päättyi pienelle metsäsaarekkeelle, josta hänet löydettiin seuraavana aamuna.

Surmatyön jälkeen pojat ottivat surmatun omaisuutta mukaansa.

Poliisi tavoitti pojat muutaman päivän kuluttua. Loppuvuodesta Kouvolan käräjäoikeudessa käydyssä oikeudenkäynnissä molemmat olivat vaitonaisia surmatyöhön liittyvistä tapahtumista. Molemmat olivat tekohetkellä yli 15-vuotiaita, joten he joutuivat vastuuseen.


Motiivi ei oikein koskaan selvinnyt kunnolla, vaikka kaikenlaisia epäilyksiä oli. Taisivat itse laittaa tekonsa alkoholihuurujen piikkiin.
Vanhempi poika tuomittiin nuorena henkilönä tehdystä murhasta 7 vuoden ja 6 kuukauden vankeuteen. Lisäksi hänen syykseen luettiin kaksi näpistystä, alkoholijuoman hallussapitorikos ja huumausainerikos.

Nuoremman, syyskuussa syntyneen pojan käräjäoikeus ei katsonut syyllistyneen veritekoon. Sen sijaan hänet tuomittiin nuorena henkilönä tehdystä rikoksentekijän suojelusta, huumausainerikoksesta ja kahdesta kätkemisrikkomuksesta kolmen kuukauden vankeuteen. Oikeus katsoi, että pojan istuma tutkintavankeus riitti rikoksen sovittamiseen.

NancyDrew
Christopher Lorenzo
Viestit: 1578
Liittynyt: Ti Elo 10, 2010 8:02 am

Re: Kouvolan festarisurma vuonna 2000

Viesti Kirjoittaja NancyDrew »

Iltalehti nosti tämän tapauksen taas juhannuksena otsikoihin.

Kenelläkään ei taida olla tekijöistä tai heidän myöhemmistä vaiheistaan tietoa?

Jonkun verran juttua löytyy myös Alaikäisten tekemiä henkirikoksia Suomessa- ja Kuusankoski-Voikkaa-Kouvola ketju -ketjuista.

Alf
Susikoski
Viestit: 31
Liittynyt: Ma Huhti 21, 2014 8:54 pm

Re: Kouvolan festarisurma vuonna 2000

Viesti Kirjoittaja Alf »

Oltiin v. 2000 k.o. juhannusfestareilla ja tapaus on jäänyt kyllä hyvin mieleen, sillä surmapaikka oli aivan leiripaikkamme läheisyydessä. Hurjia, täysin päättömiä huhuja liikkui seuraavana päivänä festareilla tapahtumista.

Vastaa Viestiin