Humalainen ajoi poliisin yli Kälviällä

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Spider
Olivia Benson
Viestit: 723
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 5:31 pm

Viesti Kirjoittaja Spider »

Nojaa. Olen vähän kääntänyt kelkkaani tämän jutun suhteen. Mitä yhteiskunta kostuu siitä että aiemmin nuhteettomasti elänyt, opiskeleva nuori laitetaan vuosikausiksi lusimaan yhden surullisesti päättyneen hölmöilyn takia?
Katumus ja rikkeetön tausta, mikäli osoittautuvat paikkansa pitäviksi, kertovat jotain teon tahallisuudesta - tottakai niillä on merkitystä. Se, että nuori näki poliisit, ei välttämättä tarkoita että hän näki tiellä kyyristelevän Gudmund Lindströmin.
Tottakai rangaistus pitää tulla: törkeä kuolemantuottamus, törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen, törkeä rattijuopumus ym... eiköhän noista jo sopiva tuomio summaudu. Mutta minun mielestäni on väärin jos tämä kaveri joutuu istumaan kauemmin kuin vaikkapa Otto Martikainen.
Helvetti on toiset ihmiset. (Jean-Paul Sartre)
Aizerbaidzan
Angus MacGyver
Viestit: 6659
Liittynyt: Su Touko 13, 2007 12:22 pm

Viesti Kirjoittaja Aizerbaidzan »

Spider kirjoitti:Nojaa. Olen vähän kääntänyt kelkkaani tämän jutun suhteen. Mitä yhteiskunta kostuu siitä että aiemmin nuhteettomasti elänyt, opiskeleva nuori laitetaan vuosikausiksi lusimaan yhden surullisesti päättyneen hölmöilyn takia?
Nojaa. Tiedä sitten miten pienestä hölmöilystä on kyse, kun lähdetään jurrissa ajelemaan viritetyllä autolla eikä välitetä yhtään tippaa muista ihmisistä ja poliisin käskytyksistä.
Spider kirjoitti:Katumus ja rikkeetön tausta, mikäli osoittautuvat paikkansa pitäviksi, kertovat jotain teon tahallisuudesta - tottakai niillä on merkitystä. Se, että nuori näki poliisit, ei välttämättä tarkoita että hän näki tiellä kyyristelevän Gudmund Lindströmin.
Yliajaja näki poliisit pitkän matkan päästä. Aikaa oli siis pysähtyä. Silti hän päätti kaahata läpi.

Se että tämä yliajaja omaa rikkeettömän taustan ei poista teon vakavuutta.
Spider kirjoitti:Tottakai rangaistus pitää tulla: törkeä kuolemantuottamus, törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen, törkeä rattijuopumus ym... eiköhän noista jo sopiva tuomio summaudu. Mutta minun mielestäni on väärin jos tämä kaveri joutuu istumaan kauemmin kuin vaikkapa Otto Martikainen.
Agreed. Martikainen olisi ansainnut saman verran istumista kuin mitä tämä kaahari mahdollisesti saa.
Katjushka
Theo Kojak
Viestit: 1166
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 9:17 pm

Viesti Kirjoittaja Katjushka »

Spider kirjoitti: Mutta minun mielestäni on väärin jos tämä kaveri joutuu istumaan kauemmin kuin vaikkapa Otto Martikainen.
Joo, samoin mun mielestä. Toisaalta Martikainen istui mielestäni aivan liian vähän.
Kyllä tossa suht kovaa piittamattomuutta on ollut tämän pojan kohdalla. Yli kolmen promillen lukemat, ja sellainen vauhti, että poliisi lensi yli 100 metriä törmäyksen seurauksena. Teonkuvausta lukiessa on myös mahdollista tulkita, että tekijä on päättänyt ajaa poliisin päälle, koska käänsi viime hetkellä auton tuolle kiihdytyskaistalle, jossa poliisi seisoi. En tosin usko, että tuossa vauhdissa ja noilla promilleilla näki niin selvästi saati sitten että olisi hallinnut autoa siten että tällainen suunnitelmallisuus olisi mahdollista. Niin tai näin, kyllä tämän tasoisesta ensimmäisestä hudista saa mielestäni häkki heilahtaa kunnolla.
I wonder sometimes about the outcome of a still verdictless life.
Am I living it right?
John Mayer
Aizerbaidzan
Angus MacGyver
Viestit: 6659
Liittynyt: Su Touko 13, 2007 12:22 pm

Viesti Kirjoittaja Aizerbaidzan »

http://www.keskipohjanmaa.net/gen/501901.asp

Kaiken kaikkiaan syytteet tulivat näistä rikoksista:

Liikennerikkomus, törkeä rattijuopumus, liikenneturvallisuuden vaarantaminen tai liikennerikkomus, törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen, murha tai törkeä kuolemantuottamus.
Make_
Lauri Hanhivaara
Viestit: 120
Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 1:26 am

Viesti Kirjoittaja Make_ »

Ei poliisia kohtaan paljoa tartte mitään tehdä ku saa istua kuulusteluissa, mitä mielikuvituksellisimmista syytteistä. En ny tarkota ko tapausta, tätä jossa tuli raato. Tuossakaan ei tuu murha menemään läpi ikinä, törk ratti, törk kuoleman tuot. Siinä se, kattokaa vaan. Mutta on sekin jo 3-4v.

Mutta näin muuten "arkielämässä" , ni oon viime aikoina saanu kuunnella mm. epäilyä törkeän pahoinpitelyn yrityksestä, kun yritin lyödä pidättämään tullutta poliisia. En osunut, ei käynyt lähelläkään ku poliisilla oli hiukan normaalia enemmän vauhtia ( ja mua puolet pidempi ja painavampi ) alasviennissä...
Näytti todellakin amerikkalaisen jalkapallon taklaukselta. En siis osunut ja hippulat vaan vilahti ni oli raudat lihassa asti kiinni. Sitte maijasta oli taas vitutuksen jäävuoren huippu könytä pois kyttiksellä, ni sieltä noustessa olin sylkäyssyt samaa poliisia rinnuksille. Aamulla multa otettiin aamulla tarttuvien tautien testit, että onko mulla jotain tarttuvaa tautia joka tarttuu syljestä ( mikä helvetti edes voi tarttua syljestä joka lentää paidalle ).
Kiistin ehdottomasti minkään törkeän pahoinpitelyn yrittämisen, jos mul olis ollu kirve kädessä kiinniotossa tai olisin harrastanut seksiä komisarion kanssa ja mulla olis HIV yms ni sitten asia oliskin eri. Mutta poliisia ei tarvi paljo edes nykyään tölvästä ni aina tulee syytteitä kovalla kädellä.

Mietimpä vaan mitä syyttäjä mahtaa ajatella ku näkee nuo "todisteet".
Jos alkaa syyttämään ni mä en voi uskoa enää tätä todeksi.
Viimeksi muokannut Make_, Ma Touko 26, 2008 7:08 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
teppo
Perry Mason
Viestit: 3959
Liittynyt: La Heinä 21, 2007 5:38 pm

Viesti Kirjoittaja teppo »

Spider kirjoitti:Nojaa. Olen vähän kääntänyt kelkkaani tämän jutun suhteen. Mitä yhteiskunta kostuu siitä että aiemmin nuhteettomasti elänyt, opiskeleva nuori laitetaan vuosikausiksi lusimaan yhden surullisesti päättyneen hölmöilyn takia?
Rankaisemisen idea on siinä, että tehdään niin kuin oikeus on. Ei muissakaan rikoksissa jatkuvasti mietitä, mikä on yhteiskunnalle hyödyllistä tai hyödytöntä. Lähdetään siitä, että järjestelmä kokonaisuutena ja tietoisuus siitä että laittomuuksista rangaistaan ovat hyödyllistä sinänsä.
Spider kirjoitti:Katumus ja rikkeetön tausta, mikäli osoittautuvat paikkansa pitäviksi, kertovat jotain teon tahallisuudesta - tottakai niillä on merkitystä.
Nyt varmaan kaduttaa, kun teko on tehty ja rangaistus on tulossa. Jos kaveri oikeasti katuisi, niin hän ottaisi tuomion kunnialla vastaan ja maksaisi velkansa yhteiskunnalle. Tämmöinen asianajan kautta esitetty vinkuminen tarkoittaa, että kadutaan vankilaan joutumista eikä itse tekoa.

Surmahetkellä muuten nuorukaisen tausta ei ollut mitenkään rikkeetön. Siihen mennessä hän oli ennättänyt jo osoittamaan piittaamattomuutta laista ja toisten ihmisten turvallisuudesta ajamalla ylinopeutta kännissä poliiseja karkuun.
esmes-
Javier Pena
Viestit: 1817
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2008 10:28 am

Viesti Kirjoittaja esmes- »

pikkuveljellä kans keltainen bemari, sanoi et kiinnittää poliisien ja muiden huomion vaikka ihan lakien ja säädösten mukaan ajelee. jäänyt ihmisille kovasti mieleen tämä tapaus.
pitäis veljelle vihjata et maalauttaisi vaikka toisen väriseksi sen autonsa..
"Jos jokaisen päivän kadoksissa olleen teinin perään laitettaisiin etsintäpartio, niin sillä saataisiin kyllä koko Suomi harrastamaan ulkoiluliikuntaa ympäri vuorokautisesti". -Sergei
Aizerbaidzan
Angus MacGyver
Viestit: 6659
Liittynyt: Su Touko 13, 2007 12:22 pm

Viesti Kirjoittaja Aizerbaidzan »

teppo kirjoitti:Surmahetkellä muuten nuorukaisen tausta ei ollut mitenkään rikkeetön. Siihen mennessä hän oli ennättänyt jo osoittamaan piittaamattomuutta laista ja toisten ihmisten turvallisuudesta ajamalla ylinopeutta kännissä poliiseja karkuun.
Uutisissa mainittiin viime kesänä, että tältä tyypiltä oli lähtenyt kortti ainakin kerran hyllylle ennen tätä tragediaa. Vauhti on siis pojulla veressä.

Syytetty eli ^kuju^, kuten hänen nickinsä IRC:ssä kuului, ei sitten saanut mitään syytteitä siitä, että hän vaaransi ne kaksi tyyppiä, jotka istuivat hänen kyydissään kaahailun aikana. Miksiköhän ei?

Oikeudessa riideltiin tänään myös siitä, että mikä oli kuljettajan todellinen humalatila. Kuljettaja puhalsi kolme promillea, mutta tämän jälkeen häntä jouduttiin onnettomuuden vuoksi nesteyttämään, joka laimensi alkoholin näkyvyyttä veressä. Syyttäjän mukaan kuljettaja siis ryypiskeli ajon aikana, vaikka kuljettaja itse väittää muuta.

Toista kyydissä ollutta kuultiin oikeudessa tänään. Tässä IS:n juttu:
Ilta-Sanomat kirjoitti:http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotim ... id=1536534

Poliisin yliajo: "Aja sivuun, pääset vähemmällä"
26.05.2008 17:11

Turma-auton kyydissä ollut 21-vuotias ylihärmäläismies kertoi tänään oikeudessa pyytäneensä ystäväänsä pysäyttämään jopa 195 kilometriä tunnissa kiitäneen auton.

- Sanoin kahteen kertaan: "aja sivuun, pääset vähemmällä". Hän (syytetty) ei ilmeisesti kuullut. Taustapeilistä näin naaman, hän oli pelästyneen näköinen, 21-vuotias muisteli viime kesäkuun tapahtumia.

Hänen mukaansa takaa-ajo sai alkunsa, kun poikajoukko lähti noin kymmenen aikaan illalla hakemaan huoltoasemalta tupakkaa.

- Ajeltiin siinä sitten muutama rinki. Tumma Skoda lähti perään ja hän (syytetty) katsoi, että se on siviilipoliisiauto. Lähdimme kasitielle, auto tuli perässä ja laittoi vilkut päälle.21-vuotias kertoi säikähtäneensä hurjaa takaa-ajoa. Hän siirtyi takapenkillä apukuskin taakse ja laittoi turvavyön kiinni. Jalkatilasta löytyi Suomi-viinapullo.

- Rupesin siinä sitten litkimään sitä keittoa, kun rupesi niin pelottamaan, hän totesi.

- Muistan nähneeni henkilön tiellä. Hän heitti jotakin.

21-vuotiaan mukaan syytetty väisti ensin hieman vasemmalle puolelle ja sitten oikealle, samaan aikaan kuin poliisimies yritti väistää.

21-vuotiaalla ja toisella kyydissä olleella ei ole syytetylle vaatimuksia.

Minna Laukka/Kokkola
Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17112
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Make_ kirjoitti:mikä helvetti edes voi tarttua syljestä joka lentää paidalle
Ehkä tarttua voi se, mikä aiheuttaa kusipäisyytesi... Kertomuksestasi päätellen et ole mikään ruudinkeksijä.
teppo kirjoitti: Nyt varmaan kaduttaa, kun teko on tehty ja rangaistus on tulossa. Jos kaveri oikeasti katuisi, niin hän ottaisi tuomion kunnialla vastaan ja maksaisi velkansa yhteiskunnalle. Tämmöinen asianajan kautta esitetty vinkuminen tarkoittaa, että kadutaan vankilaan joutumista eikä itse tekoa.
"teppo" sanoo asian kuten se on. Katuvaista on helppo esittää. Tuskin kukaan olisi niin höyrypäinen, että lähtisi tuossa tilanteessa muuta kuin katuvaista esittämään. Vankilaan lähtö siinä vituttaa. Ja korvaukset. Ja se romuksi ajettu BMW.

Murhasyyte ei mene läpi, kyllä nämä törkeänä kuolemantuottamuksena tuomitaan.
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
murhavaari
Harjunpää
Viestit: 305
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 8:54 pm
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja murhavaari »

Make_ kirjoitti:Mutta näin muuten "arkielämässä" , ni oon viime aikoina saanu kuunnella mm. epäilyä törkeän pahoinpitelyn yrityksestä, kun yritin lyödä pidättämään tullutta poliisia. En osunut, ei käynyt lähelläkään ku poliisilla oli hiukan normaalia enemmän vauhtia ( ja mua puolet pidempi ja painavampi ) alasviennissä...
Saakos näin offtopikkina kysyä että miksi yritit poliisia lyödä?
vanha ja väsynyt
Katjushka
Theo Kojak
Viestit: 1166
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 9:17 pm

Viesti Kirjoittaja Katjushka »

Doctor Lecter kirjoitti:Murhasyyte ei mene läpi, kyllä nämä törkeänä kuolemantuottamuksena tuomitaan.
Uskon myös näin, mutta toivon, että tuomio hujautetaan tuolta asteikon yläpäästä.
Voiko olla mahdollista, että pojan väittämä puoli pulloa (=kaksi lasia) kirkasta viinaa ja yksi kalja aiheuttaa tuon yli kolmen promillen lukeman? Kuulostaa oudolta mielestäni. Otettiinkohan Leijonapullosta DNA - epäilen ettei vaan olisi Leijona solahtanut kokonaan kuskin kurkusta alas. Nythän kaveri väitti juoneensa pelkoon loput pullosta.
I wonder sometimes about the outcome of a still verdictless life.
Am I living it right?
John Mayer
Make_
Lauri Hanhivaara
Viestit: 120
Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 1:26 am

Viesti Kirjoittaja Make_ »

Doctor Lecter kirjoitti:
Make_ kirjoitti:mikä helvetti edes voi tarttua syljestä joka lentää paidalle
Ehkä tarttua voi se, mikä aiheuttaa kusipäisyytesi... Kertomuksestasi päätellen et ole mikään ruudinkeksijä.

.
Voi kiitos. Pointti oli kertoa tälläinen typerä esimerkki miten helposti saa vakavia syytteitä typeristä mutta harmittomista teoista. Esimerkin joka oli tyhmä ( vaikka totta ) tarkotus oli tuoda esille miten herkästi poliisi VOI nostaa vakavia syytteitä. Jos syyttäjä minun tapauksessa syyttää törk. pahoinpitelyn yrityksestä kun on yrittäny lyödä poliisia ni kyllä se on aivan käsittämätöntä. Eikö sinusta? Virkavaltaan kohdistuvasta teosta, olipa se mitä luokkaa vaan, rangaistaan yleensä kohtuuttomasti suhteessa muihin vastaaviin tapauksiin.
joey
Angus MacGyver
Viestit: 6783
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Viesti Kirjoittaja joey »

Make_ kirjoitti:Jos syyttäjä minun tapauksessa syyttää törk. pahoinpitelyn yrityksestä kun on yrittäny lyödä poliisia ni kyllä se on aivan käsittämätöntä. Eikö sinusta?
Vaikket kysymystä esittänytkään suoraan minulle, vastaan kuitenkin: Ei. Jos yrität vahingoittaa tai vahingoitat virantoimituksessa olevaa poliisia, syyte rapsahtaa herkästi ja usein kovemman käden kautta. Tämä on suurimmalla osalla ihmisistä tiedossa, joten oletan että niin oli sinullakin ennen tuota tapausta. Lisäksi, minusta ei voi huutaa omien oikeuksiensa perään sen jälkeen kun on yrittänyt pahoinpidellä toista ihmistä.
Ilta-Sanomat kirjoitti:- Sanoin kahteen kertaan: "aja sivuun, pääset vähemmällä". Hän (syytetty) ei ilmeisesti kuullut.
Villi veikkaukseni on, että kaveri valehtelee. Hän on joutunut harkitsemaan tarkkaan, mitä oikeudessa sanoo siten, että:
a) vaikuttaisi positiivisesti kaverinsa tuomioon
b) kuitenkin valehtelisi mahdollisimman vähän.
Näin ollen kaveri on päättänyt myöntää pyytäneensä kuskia pysäyttämään, mutta jättää mahdollisesti kertomatta esimerkiksi sen, että kuski on kieltäytynyt pysäyttämästä. Minä nimittäin uskon, että tuo kuski on toiminut tilanteessa paljon, paljon kylmäverisemmin kuin mitä näin jälkeenpäin on esitetty.
Katjushka
Theo Kojak
Viestit: 1166
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 9:17 pm

Viesti Kirjoittaja Katjushka »

Komppaan nyt Otnä Make_a sen verran, että poliisin pahoinpitelyyn riittää todellakin tos, tosi pieni kontakti, ja helposti sieltä nousee niitä syytteitä vakavamman mukaan. Yksi puolituttu sai syytteen muistaakseni taponyrityksestä, kun käsi osui poliisin kanssa tapellessa poliisiin aseelle (tämä perustuu osittain pöytäkirjoihin, osittain hänen kertomaansa. Pöytäkirjan mukaan oli kovasti yrittänyt tavoitella poliisin asetta, ja melkein onnistunutkin). Että kyllä sieltä tärähtää tosiaan kovimman mahdollisen mukaan. Mutta tämähän on kaikkien osapuolien tiedossa. Jos olisin kyttä ja joutuisin roudaamaan yhdeksästä viiteen rikollisia putkaan, toivoisin, että oikeus pelottelisi mahd paljon näitä tyyppejä etukäteen, jotta eivät sitten mua vahingoittaisi. Mutta tämä ei nyt tähän ketjuun kuulu, jossa kuitenkin kiistatta henkirikos tapahtunut.

Onkohan kuinka tavallista, että murhasyytteeseen vastataan Suomessa vapaalta?
Aivan samaa mieltä Joeyin kanssa tuosta kaverin roolista ja siitä, että kuski on toiminut ihan verenmaku suussa, eikä suinkaan pelokas ilme nassulla ja hätätilanteessa.
I wonder sometimes about the outcome of a still verdictless life.
Am I living it right?
John Mayer
Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17112
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Make_ kirjoitti:Virkavaltaan kohdistuvasta teosta, olipa se mitä luokkaa vaan, rangaistaan yleensä kohtuuttomasti suhteessa muihin vastaaviin tapauksiin.
Virkamiehen, erityisesti poliisin erityisasema pitäisi olla tiedossa jo puhtaasti yleissivystyksenkin kannalta, mutta silti "äitinsä murhayrityksestä tuomittu potki poliisia" ja sinä teit typerästi koska syljit polisiin päälle. Hyvä sentään, että tunnustat tehneesi typerästi. Sanotaan, niin muihin kuin poliiseihin kohdistuvista teoista rangaistaan kohtuuttoman heikosti...

Jostain syystä viha - millaisena se kullakin on - kohdistuu usein poliisiin. Ei pelkästään sinulla, vaan monella muullakin. Poliisi joka estää väkijoukkoja rettelöimästä ja tunkeutumasta vaikkapa johonkin poliittiseen tilaisuuteen on aina fasistinen.

Toki poliisin toiminnassa esiintyy ylilyöntejä ja heitä pitääkin arvostella, mutta Suomessahan on jo ajauduttu siihen, että kaikenlaiseen rettelöintiin on syyllinen poliisi eivätkä rettelöivät mielenosoittajat. Joissakin sivistyneemmissä maissa - siis sellaisissa, joissa nämä talon- ja kadunvaltaajat, polttopullon heittäjät ynnä muut elämäntyökseen vahinkoa aiheuttavat eivät automaattisesti ole oikeassa - on poliisilla oikeus käyttää mm. vesitykkejä tilanteen rauhoittamiseen.

Jos pitäisi vihata ja sitä vihaa johonkin kohdistaa niin sitten poliitikkoja, jotka mm. säätävät lakeja, joiden mukaan poliisi toimii.

Katjushka kyseli promillemääristä. Eiköhän tuossa tapauksessa ole ollut useamman päivän ryyppyputki päällä. Siitä nuo kovat promillet. Ehkä ei tuona päivänä muuta juonut, mutta pari päivää sitä ennen meni ryypätessä, koska kaikki kaveritkin niin teki.
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
Vastaa Viestiin