Palkkamurha Oulussa 1986 - Kotia päin

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
rapier
Vic Mackey
Viestit: 1902
Liittynyt: Ma Maalis 10, 2008 6:21 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: Kotia päin

Viesti Kirjoittaja rapier »

Honkasen viimeisestä henkirikoksesta ei ole enempää tietoa, muuta kuin että haulikoi ryyppykaverinsa Lumijoella. Omat selityksensä vahingosta asetan seliselihyllyyn. Lienee Honkanen Niuvassa, ellei ole kuollut jo. Ja joo, ei taida Honkasen viimeisimmästä olla ketjua.
Noista palkkamurhan muista ei ole tietoa.
Panen tähän ketjuun vielä Ramin porinoita, myöhemmin.
Paskanen tukka

rapier
Vic Mackey
Viestit: 1902
Liittynyt: Ma Maalis 10, 2008 6:21 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: Kotia päin

Viesti Kirjoittaja rapier »

Edelleen Rikosposti 5/1990 erillisenä juttuna s. 23
Raimo Honkasen nykykäsitys: "Minulle tehtiin verinen vääryys."

Vuosia myöhemmin Raimo Honkanen palaa tähän asiaan. Hän on miettinyt asioita ja kääntyi epätoivoissaan Rikospostin puoleen.
-Joku selvyys asiaan pitäisi saada, sanoo Honkanen ja luettelee nimiä, joiden hän katsoo syyllistyneen oikeusmurhan järjestämiseen.
Me haastattelimme Honkasta, joka toivoo että jokin instanssi ottaisi asian uudelleen esille. Olisiko tässä valtakunnan johtavilla oikeusviranomaisilla vielä jotain tekemistä, sen asian jätämme viisaitten tutkittavaksi.


Olet väittänyt että jouduit oikeusmurhan kohteeksi. Millä perusteella?
-Ainakin se on väärin että yksi todistaja ei ollut koko huoneessa ja kuitenkin hän on varma että minä sen tein. Minusta piti saaha leivottua väkisin syyllinen.
olitko itse paikalla?
-Olin, mutta jätin pöljyyttäni sanomattaettä minä katoin vierestä, kun sen Kontion päätä pidettiin veden alla... minulle olis kyllä hommattu murhaaja kimppuun, siitä olen varma.
Olet maininnut jotain tuntemattomista todistajista.
-Nii... käräjille tuli todistaan kaksi minulle tuntematonta ihmistä, jotka tojisti että se yksi oli moneen kertaan puhunu tappaneensa miehen ja hakanneensa sitä nuijalla päähän, juuri niinku se tapahtuki. Tämä tojistajanlausunto sivuutettiin pelkällä olankohautuksella, koska se olis vahvistanu minun syyttömyyven niihin tapahtumiin.
-Kyllä se papereista näkyy.
No entäs se nuija, siitä on puhuttu ettei se olisikaan alkuperäinen kapine?
-No sekin pitäis ottaa selvää, mistä se kamala nuija on peräisin... minä kyllä pystyn todistaan että se oikeuvessa näytetty nuija on haettu minun kojin yhestä tyhjäksi jätetystä kamarin nurkasta paljon jälkeen ensimmäisten käräjien.
Missä se alkuperäinen puolukkasurvin sitten on, jolla sinä väität teon tehdyn?
-Se sahattiin seuraavana päivänä kappaleiksi ja saunapuiksi, niinkö minä olen kuulusteluissa sanonut, mutta siihenkään lauseeseen ei myöhemmin kajottu.
-Sekin olis vahvistanu minun syyttömyyttä.
Mikä tarkoitus sillä uudella nuijalla sitten oli oikeudessa?
-Siellähän sanottiin ettei hento ihminen jaksa heiluttaa sellaista nuijaa... niin asia onkin, mutta sillä nuijalla Kontiota ei kyllä lyöty. Sitä lyötiin puolta pienemmällä...
Olet myös kirjoittanut vainajan vammoista ja niiden epäsuhteesta väitettyyn surma-aseeseen. Mitä haluat todistaa sillä?
-Johan sen järkikin sanoo että jos minä, yli satakiloinen metsuri isken sillä kotoani haetullakauhistuksella miestä useita kertoja päähän, niin ei mies selviä pelkässä nahassa olevilla avohaavoilla.
-En minä niin heikko ole etteikö yhdellä iskulla menisi pääkuori kasaan, niinkö kananmuna.
Mitä lääkärinlausunnossa oli?
-Siinä luki että pelkkiä ruhjeita... ei Kontio olisi selvinnyt minun jäljiltä, jos olisi ollut tappamisen halu, mutta sitähän minussa ei ole eikä koskaan tule.
Mutta löithän sinä Kontiota vesurilla?
-Minä iskin sitä vain hamarapuolella ja vain sääriin, kun se hamusi haulikkoa sängyn alta. Eikö sitä haluttu älytä että minä kriittisellä hetkellä varoin sen päätä, että ei tapahtus kamalia. Eikö sitä älytty että minä en voinu vahingoittaa sitä vaarallisessakaan paikassa. Jos se sai sen haulikon käsiinsä, niin en olisi tätä nyt kertomassa. Se olisi ehdottomasti tappanut minut.
Miten sinä sen perustelet?
-Pitää olla paha luonne, kun pystyy puukon kanssa raateleen käsipuoli-invalidin hengiltä, minkä se oli tehny Kemijärvellä. Siittä se lusi vuosia linnassa...
Meitä kyllä nyt vähän ihmetyttää, miksi sinä nyt vasta kerrot tästä. Eikö olisi ollut helpompaa kertoa silloin oikeudessa?
-Minä tyrmistyin silloin asian saamasta käänteestä. Sitten tuli kuvaan tuomarin vakuuttelu että se muuttuu täysin muissa oikeusasteissa, mitä se ei kuitenkaan tehnyt. Lopuksi tuli tavaton väsymys ja rupesin ajattelemaan että on yksi vitun maku, miten menee,kun tunsin asijani täysin toivottomaksi... tiesin että minusta tehdään väkisin syyllinen, mitään en maha.
Miten nyt tästä eteenpäin?
-Ottakaa selvää näistä minun papereistani, mitä siellä on tapahtunut. Miten se hirveä nuija sinne oikeuteen tuotiin. Älkää sivuuttako tätä minun asiaa pelkällä olankohautuksella, sillä minulle annettiin lahjaksi 9 vuotta vankeutta.
-Siellä papereissa lukee että Kontio jäi minun jäljiltä eloon, miten minä siis olen voinut hänet tappaa?
-Minä olen kovasti kiinnostunut, voidaanko Suomessa syytön tuomita ja voidaanko sen jälkeen vielä oikea syyllinen saaha linnaan, vai onko tämä jo täysin mädäntynyt valtio, jossa linnaan laitetaan aina huonompiosanen.
-Tekin olette mainostanu lehteänne että se on oikeuven asialla... näyttäkää nyt, oletteko te sillä.
Paskanen tukka

Maybrick
Perry Mason
Viestit: 3828
Liittynyt: Ti Loka 23, 2007 4:44 pm

Re: Kotia päin

Viesti Kirjoittaja Maybrick »

Miten tämä on päässyt silmiltäni ohi, oma ukkonikin oli tekemässä tätä elokuvaa sekä näyttelijänä että "Matalan" ulkopuolella. Ei kuitenkaan kuulu näihin kunnianarvoisiin venkuloihin. Siinä sitä on tunnelmaa... :wink:

Kiitos rapierille oululaistunnelmien välittämisestä menneiltä ajoilta
Nothing is quite what it seems

696
Armas Tammelin
Viestit: 85
Liittynyt: Ti Syys 23, 2008 5:02 pm

Re: Kotia päin

Viesti Kirjoittaja 696 »

Ehkä vähän OT, mutta taitaa eräs kotimainen surmacorea soittava laulu-ja soitinyhtye saanut tästä jutusta vaikutteita biisiinsä "Pirun kova tapettava", ainakin ensimmäinen säe ja kertosäe siihen viittais.

"TUMMAT VIIKSET VIPATTAEN
MIES HAKKAA VAIMOAAN
KUNNES METSURI PARTAINEN
KUTSUTAAN ROUVAA TURVAAMAAN

SORBUSTA KRAPULAAN
JA VESURIA OSTAMAAN

ENNEN RYHTYMISTÄ TAPPAMISEEN
VARSINAISEEN
POIKKEAA SANKARIMME
MYÖS PITKÄRIPAISEEN

SORBUSTA KRAPULAAN
JA SURVIMELLA SURMAAMAAN

OTSASSA HAAVA
SILEÄREUNAINEN
TAKARAIVOSSA REPALEINEN
TYÖNSÄ JÄLKIÄ SILMÄILLEN METSURI
JOI HÄMMÄSTYKSEEN LOPUN SORBUKSEN

"VAIK' PASKAHOUSU OLITKIN
NAURETTAVAT VIIKSETKIN
ON SILTI TUNNUSTETTAVA
ETTÄ OLIT PIRUN KOVA TAPETTAVA"


No, on vähän taiteilijan vapauttakin taidettu käyttää.

rapier
Vic Mackey
Viestit: 1902
Liittynyt: Ma Maalis 10, 2008 6:21 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: Kotia päin

Viesti Kirjoittaja rapier »

No totta tuo piisi on siitä.
Youtubesta en löytänyt vaikka orkesterin muita piisejä siellä on. Pankaa nyt se sinne.
Paskanen tukka

Roku
Scooby-Doo
Viestit: 26
Liittynyt: Su Elo 02, 2009 11:01 pm
Paikkakunta: suur-Eura

Re: Kotia päin

Viesti Kirjoittaja Roku »

Tätä murhaa käsiteltiin aikoinaan luonnollisesti myös Alibissa, ennen kuin Rami alkoi porisemaan lehdessä muistojaan Oulun alamaailmasta ja muustakin nuoruudestaan. Harmi kun en noita 80- ja 90-luvun Alibeja ole säästänyt, sen enempää kuin näitä uudempiakaan, mutta sen muistan että suhteestaan Kauko Kontioon Rami totesi: "Vähiten mulla oli syytä sitä perkelettä vihata!"
Onnellisen miehen vatsa on täynnä olutta.

Aizerbaidzan
Angus MacGyver
Viestit: 6653
Liittynyt: Su Touko 13, 2007 12:22 pm

Re: Kotia päin

Viesti Kirjoittaja Aizerbaidzan »

rapier kirjoitti:Lienee Honkanen Niuvassa, ellei ole kuollut jo.
Uusimmassa Alibissa on Honkasen haastattelu. Ei ole enää Niuvassa vaan on siirretty toiseen sairaalaan. Epäilee itse että ei tule koskaan vapautumaan. Honkanen on rustannut sairaalassa elämästään kirjan nimeltä Viinapirun kelkassa, jota aikoo tyrkyttää jollekin kustantajalle.

Iso-Jorma
Susikoski
Viestit: 48
Liittynyt: Pe Syys 21, 2007 10:37 pm

Re: Kotia päin

Viesti Kirjoittaja Iso-Jorma »

Aizerbaidzan kirjoitti:
rapier kirjoitti:Lienee Honkanen Niuvassa, ellei ole kuollut jo.
Uusimmassa Alibissa on Honkasen haastattelu. Ei ole enää Niuvassa vaan on siirretty toiseen sairaalaan. Epäilee itse että ei tule koskaan vapautumaan. Honkanen on rustannut sairaalassa elämästään kirjan nimeltä Viinapirun kelkassa, jota aikoo tyrkyttää jollekin kustantajalle.
Olisipa mielenkiintoista lukia, mutta onkohan Raimo enää tarpeeksi tikissä että saisi kirjan tehtyä ihan.

Oikeita huhuja muuten olin kuullut pari vuotta sitten, vaan hyvä oli lähdekin. Yleensä kun ei oikein juttuja näistä sairaalahommista kuulu.
Iso-Jorma kirjoitti: Kuulin muuten kesällä huhun, että tämä Raimo olisi päässyt Niuvasta pois johonkin vähemmän tiukkaan paikkaan, en tiedä minne.
Ilman kovaa ei ole elämää.

CrissAngel
Martin Beck
Viestit: 839
Liittynyt: Pe Heinä 20, 2007 9:12 am
Paikkakunta: Tajukankaalla, Pannuhuoneessa, Iisakin Kirkossa!

Re: Kotia päin

Viesti Kirjoittaja CrissAngel »

696 kirjoitti:Ehkä vähän OT, mutta taitaa eräs kotimainen surmacorea soittava laulu-ja soitinyhtye saanut tästä jutusta vaikutteita biisiinsä "Pirun kova tapettava", ainakin ensimmäinen säe ja kertosäe siihen viittais.

"TUMMAT VIIKSET VIPATTAEN
MIES HAKKAA VAIMOAAN
KUNNES METSURI PARTAINEN
KUTSUTAAN ROUVAA TURVAAMAAN

SORBUSTA KRAPULAAN
JA VESURIA OSTAMAAN

ENNEN RYHTYMISTÄ TAPPAMISEEN
VARSINAISEEN
POIKKEAA SANKARIMME
MYÖS PITKÄRIPAISEEN

SORBUSTA KRAPULAAN
JA SURVIMELLA SURMAAMAAN

OTSASSA HAAVA
SILEÄREUNAINEN
TAKARAIVOSSA REPALEINEN
TYÖNSÄ JÄLKIÄ SILMÄILLEN METSURI
JOI HÄMMÄSTYKSEEN LOPUN SORBUKSEN

"VAIK' PASKAHOUSU OLITKIN
NAURETTAVAT VIIKSETKIN
ON SILTI TUNNUSTETTAVA
ETTÄ OLIT PIRUN KOVA TAPETTAVA"


No, on vähän taiteilijan vapauttakin taidettu käyttää.
Onko toi bändi Oululainen KGB?!
Child Of Scythe

James Thompson
Jack Taylor
Viestit: 16
Liittynyt: Pe Maalis 13, 2009 9:35 pm

Re: Kotia päin

Viesti Kirjoittaja James Thompson »

CrissAngel kirjoitti: Onko toi bändi Oululainen KGB?!
Ei vaan laulu ja soitinyhtye Rytmihäiriö kyseessä.

696
Armas Tammelin
Viestit: 85
Liittynyt: Ti Syys 23, 2008 5:02 pm

Re: Kotia päin

Viesti Kirjoittaja 696 »

James Thompson kirjoitti:
CrissAngel kirjoitti: Onko toi bändi Oululainen KGB?!
Ei vaan laulu ja soitinyhtye Rytmihäiriö kyseessä.
Joo, sehän se.
http://www.surmacore.com

wirness
Scooby-Doo
Viestit: 27
Liittynyt: Ma Helmi 02, 2009 12:12 am

Re: Kotia päin

Viesti Kirjoittaja wirness »

Opin tuntemaan Honkasen Ramin Sukevalla istuessani.Rami taisteli syyttömyttään vastaan koko ajan lähetteli kirjeitä useille tahoille.
Selvinpäin tosi asiallinen tyyppi iso korsto paino varmaan 150kg outoja tapoja tosin oli laitto kahviin reilusti suolaa poltti piippua ja laitto perät polton jälkeen suuhunsa ja oli jo aika voimakas lääkitys jo silloin taisi olla joskus 1992.Oli monet hyvät juttu hetket silloin.

jalmari68
Armas Tammelin
Viestit: 80
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2009 6:49 pm

Re: Kotia päin

Viesti Kirjoittaja jalmari68 »

Ketju tuli esille erästä henkilöä hakiessa ja kommentoidaan jotain, kun aika paljon mukana olleita henkilöitä on matkan varrella tullut tutuiksi tai muuten ollut tekemisissä heidän kanssaan.
Lihava kirjoitti:En muista, tuomittiinko miehen vaimo palkkamurhan tilauksesta, mutta vaimohan oli varsin tunnettu hahmo Oulussa, pitäen nyt jo edesmennyttä tunnettua räkälää torin rannassa. Muistaako kukaan naisen tuomiota? Hevosmiesten tietotoimisto tietää kertoa, että ainakin vielä pari vuotta sitten ko. nainen olisi toiminut Oulussa yrittäjänä, huhun todenperäisyyttä en tiedä.
Toimi yrittäjänä ainakin vielä vuosituhannen vaihteessa, jolloin muutin Oulusta pois. Sen jälkeisistä vaiheista ei kummempaa tietoa, kuin näyttäisi olleen ehdokkaana 2008 kunnallisvaaleissa. Aika paljon tuli asioitua hänen yrityksessään, jota pyöritti poikansa ja erään leffassa mukana olleen äijän kanssa. Mukava emäntä, eikä hänen taustojaan tuolloin 90-luvulla monikaan asiakas tainnut tarkemmin tuntea.

Aika vahva edustus tuon ajan vapaana olevista venkuloista oli leffassa mukana. Kuinkahan moni noista enää hengissä on? Sumenin Antti, Koskelaisen Hemppa ja Pyykön Keijo ainakin ovat manan majoilla. Mitenkähän lie Lämsän Leko, Hiltu-Ana, Myrkkymara ym. kumppanit? Ovat ainakin suhteellisen iäkkäitä kavereita, jos Tervakaupungin katuja vielä tallaavat.

Lihava
Lauri Hanhivaara
Viestit: 147
Liittynyt: Ti Heinä 03, 2007 11:58 pm
Paikkakunta: Paska Kaupunni

Re: Kotia päin

Viesti Kirjoittaja Lihava »

Joo, itsellekin selvisi myöhemmin tuo rouvan firma. Muutaman kerran tuli itsekin asioitua ko. paikassa.

Viimeksi muuten kun Poliisit -sarjassa esiintyivät oululaiset poliisit, maijan perään ähräytyvä rannanreiska mutisi jotain esiintyneensä Kotia päin -leffassa. Poliisit eivät vain tunteneet kyseistä leffaa.

Mennyt itseltä ohi tuo Pyykön Keijon poismeno. Milloin?
Whatever it was, I'm sure it was better than my plan to get out of this by pretending to be mad. I mean, who would have noticed another madman round here?

HP OG
Alibin satunnaislukija
Viestit: 62
Liittynyt: La Loka 08, 2011 8:31 pm

Re: Kotia päin

Viesti Kirjoittaja HP OG »


Vastaa Viestiin