Satu Sallisen surma - Helsinki Munkkiniemi 1997

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Avatar
paccasucco
Axel Foley
Viestit: 2110
Liittynyt: Ti Syys 02, 2014 9:28 pm

Re: Satu Sallisen surma - Helsinki Munkkiniemi 1997

Viesti Kirjoittaja paccasucco »

Kiitän edellisiä kirjoittajia.

Armanin ohjelma jäi itseltäni näkemättä.

Alibi- lehti 9/ 1997. Viimeinen sivu puuttuu. Ehkä se ei sisältänyt mitään oleellista.

Kuva
Kuva
Maksalaatikko on helpompi käsittää, kuin rakkaus- Seppo Räty
Avatar
paccasucco
Axel Foley
Viestit: 2110
Liittynyt: Ti Syys 02, 2014 9:28 pm

Re: Satu Sallisen surma -Munkkiniemi, Helsinki 1997

Viesti Kirjoittaja paccasucco »

Ailar kirjoitti: Ti Heinä 08, 2014 11:43 am Nyt löysin itse vähän lisää tästä Satu Sallisen surmasta.

Il 15.9.98 kertoo, että asianajaja Sandström on sanonut:
-Mielentilalausunto ei oikeuta päättelemään, että Niemelä olisi ollut täyttä ymmärrystä vaila. Parin kuukauden runsaalla alkoholinkäytöllä ei voi olla suurtakaan merkitystä syytetyn psyykelle.

IL 22.9.98 kertoi, että syytetty Niemelä oli kertonut palkanneensa tuttavansa tappamaan Sallisen 90 000 markan palkkiota vastaan. Hän kiisti itse olleensa paikalla surman aikaan tai ruumiin kuljetuksessa mukana. Niemelä kuitenkin myönsi, että ruumis kuljetettiin hänen autollaan.
Toinen syytetty, helsinkiläinen vahtimestari, oli sitten kertonut olleensa surmayönä venekerhon rannalla, jossa oli jotain "hässäkkää". Hän oli kertomansa mukaan nostamassa auton takaosaan ilmeisesti ruumista. Myöhemmin hän perui väitteen ja kertoi kovan humalan vieneen muistin.
---
Eli siis vahtimestari (=aluevastaava) ei kait ole missään vaiheessa tunnustanutkaan tehneensä itse surmaa, vaan kantamassa ruumista.
Joissain uutisissa oli mainittu, ettei Sallisen surman tekotapa viittaa palkkamurhaan, koska palkkamurhaajalla ei ole tarvetta niin silmittömään uhrin hakkaamiseen.
Toisaalta olisihan ollut mahdollista, että miehet yhdessä tuumin olisivat suorittaneet teon, mutta mitä järkeä Niemelällä olisi ollut maksaa palkkiota ulkopuoliselle, jos olisi ollut kuitenkin palkkamurhaajan mukana surmaamassa Sallista.
Niin ne vaan vuodet vierivät, ikäänkuin huomaamatta!
Löytyi arkistoistani Ilta-Sanomat 10.2 1998:
Kuva
Maksalaatikko on helpompi käsittää, kuin rakkaus- Seppo Räty
Avatar
Kalle-Ville
Adrian Monk
Viestit: 2500
Liittynyt: To Tammi 17, 2008 5:48 pm

Re: Satu Sallisen surma - Helsinki Munkkiniemi 1997

Viesti Kirjoittaja Kalle-Ville »

IS muistelee vanhoja rikosjuttuja ja nyt on näköjään vuorossa tämä. Alentuneesti syyntakeisena (tuolloin: täyttä ymmärrystä vailla olevana) tehdystä murhasta 10,5 vuodeksi vankeuteen tuomittu Reijo Niemelä mainitaan jutussa vain Repenä ja ex-kihlattuna. Valokuvat selkeitä.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006572119.html

14-vuotias poika pysähtyi metsälammelle ja kauhistui: pohjasta pilkottivat ihmisen jalkaterät – kammottava tarina alkoi paljastua

Kuva

Julkaistu: 7:30
Satu Sallinen katosi Munkan venekerhosta kesken yöllisen vartiovuoron 1997. Vasta paljon myöhemmin alkoi paljastua, mitä yön hämärässä oli tapahtunut.

Kuva

Ilta-Sanomat käsittelee juttusarjassa suomalaisten mustasukkaisuussurmien synkkää historiaa. Tämä on sarjan neljäs osa.

VIIMEISET elonmerkit. Ne yövartijana ollut Satu Sallinen taltioi helsinkiläisen Munkan venekerhon päiväkirjaan aamuyöllä toukokuun 19. päivänä 1997. Kello oli 04.20.

Ilma oli tyyni. Mittari näytti neljää astetta. Rusakko loikki venekerhon portille, mutta säikähti, kun halogeenivalo syttyi.

Satu Sallinen kuuli vielä kevään ensimmäisen käen kukkuvan.

Aamulla hän ei enää ilmaantunut työvuoroonsa Helsingin Hietaniemen hautausmaalle. Se oli outoa, sillä hän oli tunnollinen työntekijä.

Kuva
Satu Sallinen katosi vartiovuoron jälkeen.

Kuva: Poliisi


Kuva
Satu Sallinen taltioi viimeiset elonmerkit itsestään vartiokopin päiväkirjaan.

Kuva: Ismo Henttonen

14-VUOTIAS tukkirekan apupoika meni huuhtomaan kasvojaan metsälampeen Kuhmoisissa. Lammen pohjasta pilkottivat ihmisen jalkaterät.

Ruumis oli kääritty jätesäkkiin ja upotettu rautapainoilla. Siinä oli 13 pistohaavaa. Kaksi pistohaavoista oli selässä.


Oikeuslääketieteellisissä tutkimuksissa nielusta löytyi viinirypäle. Selän pistohaavat ja nieluun jäänyt rypäle kertoivat siitä, että Satu Sallinen oli tullut yllätetyksi.

Kuva
Karmiva totuss paljastui metsälammesta kuukausi katoamisen jälkeen.

Kuva: Markku Bärman


Kuva
Ruumis oli upotettu järveen painoilla.

Kuva: Poliisi

Hänen entinen kihlattunsa pidätettiin kuusi päivää ruumiin löytymisen jälkeen. ”Repe” oli Sallista 15 vuotta vanhempi hiljainen helsinkiläismies, työtön sähköasentaja. Hänet oli otettu kiinni jo kerran aiemmin toukokuussa, mutta laskettu vapaaksi.


Repe pärjäsi paremmin kalojen kuin naisten kanssa.

– Olen ollut kova kalamies. Kalastuksen vuoksi minulla ei ole aikaa liiemmin naisille riittänyt. Viimeisin seurustelusuhteeni minulla on ollut Satu Sallisen kanssa. Sitä edellinen vakavampi seurusteluni on ollut noin 10 vuotta sitten. En muista edes tämän naisen nimeä, Repe kertoi poliisille.

Oikeudenkäynnissä seurustelusuhteen todellinen luonne paljastui. Satu Sallisen kannalta Repen ”rakkaus” oli kuristavaa ja lopulta tappavaa.

Kummasta sinun osaltasi Sadun kanssa oli enemmän kysymys – rakkaudesta vai omistamisesta, poliisikin tenttasi miestä.

– Kyllä minä ainakin rakastin häntä paljon aivan loppuun saakka, Repe vastasi.
Kuva
Venekerhon jäsenet järkyttyivät Sallisen murhasta.

Kuva: Seppo Solmela / IS


Kuva
Munkan venekerhon vartiokoppi.

Kuva: Seppo Solmela / IS

PARI OLI TAVANNUT toisensa venekerholla kesäkuussa 1996. He menivät kihloihin puolisen vuotta myöhemmin 24 tunnin risteilyllä.

Pian kihlauksen jälkeen Satu kertoi äidilleen, ettei suhteesta tule mitään Repen mustasukkaisuuden takia. Mies epäili, että Satu kävi vieraissa, jos Satu poikkesi maitokaupassa. Mies ei halunnut päästää hetkeksikään Satua silmistään.

– Ainoat meille yhteiset asiat olivat kalastus ja veneily, kaikki loput asiat, joita teimme ja paikat, jonne menimme, olivat minun ideoitani tai asioita, jotka olivat osa vain minun päivittäistä aikatauluani. Hänellä ei näyttänyt olevan minkäänlaista henkilökohtaista ”sisältöä” omassa elämässään – se kiersi minun elämäni ympärilläni, Satu kirjoitti veljelleen.

Mies ei hyväksynyt eroa, vaan alkoi uhkailla ja häiritä. Hän häiritsi soitoilla päivin ja öin, uhkaili Viron mafialla ja palkkamurhalla.

– Hän on esimerkiksi kertonut minulle maksaneensa suuren summan minun hoitelemiseksi, Satu kirjoitti äidilleen.

– Hän eli minun elämääni ravitsematta meidän elämäämme, Satu kirjoitti.

Vain kaksi kuukautta ennen katoamistaan Satu kirjoitti äidilleen: ”toivon, että elän ensi kesään”.

Se toive ei toteutunut. Satu Sallinen eli vain kesän kynnykselle.


Ainoat meille yhteiset asiat olivat kalastus ja veneily, kaikki loput asiat, joita teimme ja paikat, jonne menimme, olivat minun ideoitani tai asioita, jotka olivat osa vain minun päivittäistä aikatauluani. Hänellä ei näyttänyt olevan minkäänlaista henkilökohtaista ”sisältöä” omassa elämässään – se kiersi minun elämäni ympärilläni.
ENTINEN KIHLATTU kiisti ensin jyrkästi surmanneensa Satua. Todisteet puhuivat häntä vastaan.

Ruumiskoira oli merkannut miehen auton Toyota Camryn takaluukun. Takaluukusta löytyi ihmisverta, jonka DNA sopi Sallisen DNA-profiiliin erittäin suurella todennäköisyydellä.

Kuulustelut saivat yllätyskäänteen, kun Repe yhtäkkiä väittikin palkanneensa kaverinsa tekemään palkkamurhan 90 000 markalla. Tapporaha oli Repen mukaan tarkoitus maksaa 20 000 markan kuukausierissä.

Kaveri oli sama, jonka kanssa Repe oli viettänyt ennen surmaa aikaa ravintola Ukko-Munkissa sinappipossua syöden.

Repen puheet järkyttivät kaveria, jonka muistikuvat illasta olivat huonot. Poliisi käytti harvinaista keinoa, hypnoosia, apuna tutkinnassa.

– Venerannassa tapahtui jonkinlainen hässäkkä ja tämän seurauksena olen tullut paikalle ja havainnut ihmisen kokoisen mytyn maassa, joka sitten on yritetty peitellä jollakin. Olen ollut nostamassa tätä myttyä johonkin tummaan tilaan, missä on ollut sanomalehtiä ja jotakin muuta materiaalia. Mytyn nostaminen tuotti vaikeuksia ja luiskahti, koska pinta oli liukas. Ilmeisesti olen mennyt jonkinlaiseen shokkiin, kun olen havainnut, että maassa oleva mytty on Satu Sallinen. Nyt kun olen saanut kerrottua nämä asiat niin kuin ne todellisuudessa ovat, minulla on paljon parempi olo, kaveri kertoikin hypnoosin jälkeen.

Myöhemmin hän perui puheensa ja sanoi niiden olleen unta.


Kuva
Viimeinen vartiovuoro Munkan venekerholla. Aamulla Satu Sallinen ei enää ilmaantunut työpaikalleen.

Kuva: Seppo Solmela / IS


Kuva
14-vuotias poika löysi Satu Sallisen ruumiin Katajajärvestä, kun poika meni huuhtomaan kasvojaan rantaan levähdyspaikalla.

Kuva: Markku Bärman

Entistä kihlattua ja hänen kaveriaan syytettiin oikeudessa murhasta. Kaverin vaihtoehtoinen syyte oli avunanto murhaan.

Ex-kihlatun asianajaja kertoi oikeudessa, kuinka mies oli yksinäinen susi, jolle seurustelusuhteen päättyminen merkitsi putoamista korkealta ja kovaa. Mies lopetti merellä käymisen ja kalastamisen ja alkoi käyttää runsaasti alkoholia. Alkoholi provosoi asianajajan mukaan niitä ”hulluja ajatuksia, joita hyljättyjen miesten päässä liikkuu”.

Helsingin käräjäoikeus tuomitsi ex-kihlatun 10,5 vuoden vankeusrangaistukseen täyttä ymmärrystä vailla tehdystä murhasta. Käräjäoikeuden mielestä veritekoon johtaneet syyt kuuluivat inhimillisen tragedian piiriin. Kaverin syyte hylättiin kokonaan.

Hovioikeus korotti ex-kihlatun murhatuomiota vuodella. Hovioikeus ei uskonut ex-kihlatun puheita palkkamurhasta, vaan katsoi miehen itse surmanneen entisen naisystävänsä vakaasti harkiten ja suunnitelmallisesti. Hovioikeuskin hylkäsi kaverin syytteet.

Ex-kihlattu kuoli 2004. Hän ei koskaan tunnustanut murhaa.

Sari Autio
Suomen kansalaiset ovat muka tasa-arvoisia ja yhdenvertaisia lain edessä, mutta toisilla meistä tätä tasa-arvoisuutta ja yhdenvertaisuutta on jostakin syystä kuitenkin enemmän kuin muilla.
Avatar
Kalle-Ville
Adrian Monk
Viestit: 2500
Liittynyt: To Tammi 17, 2008 5:48 pm

Re: Satu Sallisen surma - Helsinki Munkkiniemi 1997

Viesti Kirjoittaja Kalle-Ville »

^
Ei saanut enää muokattua ylempään viestiin tuota hovioikeuden vuoden korotusta, joten laitan tähän, ettei kukaan ala turhaan räkyttää siitä.

"Helsingin käräjäoikeus tuomitsi ex-kihlatun 10,5 vuoden vankeusrangaistukseen täyttä ymmärrystä vailla tehdystä murhasta. Käräjäoikeuden mielestä veritekoon johtaneet syyt kuuluivat inhimillisen tragedian piiriin. Kaverin syyte hylättiin kokonaan.

Hovioikeus korotti ex-kihlatun murhatuomiota vuodella. Hovioikeus ei uskonut ex-kihlatun puheita palkkamurhasta, vaan katsoi miehen itse surmanneen entisen naisystävänsä vakaasti harkiten ja suunnitelmallisesti. Hovioikeuskin hylkäsi kaverin syytteet."
Suomen kansalaiset ovat muka tasa-arvoisia ja yhdenvertaisia lain edessä, mutta toisilla meistä tätä tasa-arvoisuutta ja yhdenvertaisuutta on jostakin syystä kuitenkin enemmän kuin muilla.
L'amourha
Jessica Fletcher
Viestit: 3073
Liittynyt: To Elo 24, 2017 8:02 pm

Re: Satu Sallisen surma - Helsinki Munkkiniemi 1997

Viesti Kirjoittaja L'amourha »

Uutta tietoa tuossa oli tekijän kuolema, ketjussa oli aiemmin kerrottu tämän olevan elossa ja elelevän kunnollista elämää.
Mahtoiko viina viedä vai päätyikö henkilökohtaiseen ratkaisuun, kauaahan tuo ei vapaudessa ehtinyt elää.
Surfin' USA - Parasta waterboarding-musaa ikinä
Thesjoart
Hetty Wainthropp
Viestit: 482
Liittynyt: Pe Helmi 14, 2020 12:06 pm

Re: Satu Sallisen surma - Helsinki Munkkiniemi 1997

Viesti Kirjoittaja Thesjoart »

Tämä on mielestäni sillä lailla harvinainen tapaus, että murhaaja vei tekonsa ja uhkauksensa loppuun asti. Normaalistihan kai tuollaiset palkkamurhaajilla uhkailut ja puheet pikaisesta kuolemasta jäävät vain uhoamisasteelle jos kyse on niinkin "pienestä" asiasta kuin parisuhteen päättyminen, suomalaiseen kulttuuriinhan eivät varsinaisesti kuulu myöskään kunniamurhat. Todella ikävää että lopulta kävi niin kuin kävi, olisi Satukin saanut säästyä sairaalloisen mustasukkaisuuden seurauksilta.

Miksei poliisi muuten suojellut Sallista Niemelältä vaikka oli saanut tiedon hengenvaarasta, ajattelivatko hekin että kunhan vaan uhoaa?
matamimimmi
Neuvoja-Jack
Viestit: 539
Liittynyt: To Elo 16, 2018 10:32 am
Paikkakunta: Costa del Crime

Re: Satu Sallisen surma - Helsinki Munkkiniemi 1997

Viesti Kirjoittaja matamimimmi »

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/9494 ... c7ab80ae9a

linkin takaa löytyy juttua, mutta on maksumuurin takana jos joku on ostanut tuon lehden voisi laittaa koko jutun tänne vaikka tuskin tuossa mitään uutta ole.
Murhainfolainen 8) 8)
Thesjoart
Hetty Wainthropp
Viestit: 482
Liittynyt: Pe Helmi 14, 2020 12:06 pm

Re: Satu Sallisen surma - Helsinki Munkkiniemi 1997

Viesti Kirjoittaja Thesjoart »

matamimimmi kirjoitti: La Heinä 02, 2022 6:46 pm https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/9494 ... c7ab80ae9a

linkin takaa löytyy juttua, mutta on maksumuurin takana jos joku on ostanut tuon lehden voisi laittaa koko jutun tänne vaikka tuskin tuossa mitään uutta ole.
Tekisikö joku tiivistelmän tuosta jutusta?
Vastaa Viestiin