Nimenomaan. Voidaan myös ehkä kohta todeta, että rekkamies on nopeilla refleiksellä mahdollisesti pelastanut ainakin kuskin hengen, peräänajo kun on ymmärrettyä vaarallisempi ihmiselle.Moona kirjoitti:...mutta en nyt kyllä rekkakuskia ensin lähtis mottaamaan pataan, eiköhän hän oo kaikkensa yrittäny välttääkseen.
Luumäki; 2 kuoli erikoisessa onnettomuudessa vt6:lla
Re: Luumäki; 2 kuoli erikoisessa onnettomuudessa vt6:lla
-
- Adrian Monk
- Viestit: 2651
- Liittynyt: To Heinä 19, 2007 2:31 am
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Luumäki; 2 kuoli erikoisessa onnettomuudessa vt6:lla
Varsinkin tollasessa vanhassa koslassa jossa ei ole niskatukea istuimessa. Siinä käy sellainen piiskaniskuefekti ja niskat voi helposti sanoa niks-naks varsinkin jos perään tööttää lähes satasen vauhdilla useampi kymmenen tonnia massaa.sendas kirjoitti:Voidaan myös ehkä kohta todeta, että rekkamies on nopeilla refleiksellä mahdollisesti pelastanut ainakin kuskin hengen, peräänajo kun on ymmärrettyä vaarallisempi ihmiselle.
"Olen pessimisti. Tiedän kaiken turhaksi, mutta todennäköisesti olen taas tässäkin väärässä"
Re: Luumäki; 2 kuoli erikoisessa onnettomuudessa vt6:lla
Mutta nythän kysymys onkin, oliko rekkakuskin edes mahdollista nähdä tuota osittain ajoradalle parkkeerattua, ilmeisesti pimeänä ollutta autoa ajoissa. Ja ennen kaikkea oliko mahdollista nähdä ajoradalla auton vieressä olleita ihmisiä. Tuskinpa niillä heijastimiakaan oli. Autonhan tuo oli loppujen lopuksi onnistunut aika hyvin väistämään kuten näkyy kuvista, vähän nirhaissut sivua vaan ja autossa ollut kuski säilyi täysin vahingoitta, kuten olisivat säilyneet muutkin jos olisivat olleet autossa.Hawthorne kirjoitti: Varmaan siinä kortissa on enemmän aakkosia kuin sinä osaat luetella.
Ja edelleen, ajoneuvo on voitava pysäyttää tien näkyvällä osalla. Jos sä kolaroit missä tahansa väärin pysäköityyn autoon niin se on sun vika.
Kyllä aika yli-inhimillisiä kykyjä vaaditaan jos päädytään siihen, että olisi pitänyt pimeällä tiellä satasen alueella osata ne ajokaistalla olleet ihmisetkin ennakoida. Kun miettii miten näkymättömiä ne ilman heijastinta liikkuvat tummiin pukeutuneet ihmiset osaa joskus kaupunkialueellakin olla, ja kaupunkialueella on kuitenkin koko ajan virittäytynyt tarkkailemaan kevyttä liikennettä, sekä paljon pienemmässä vauhdissa. Tietysti sitä motarillakin täytyy tietä tarkkailla jatkuvasti, mutta ei kyllä voi sanoa että ne ihmiset siellä keskellä ajokaistaa olisivat jotain ennalta-arvattavaa. Ilman varoituskolmioita, valoja tai mitään. Jos hyppää talon katolta alas niin ei voi syyttää asfalttia kun sattuu. Jos menee satasen tielle keskelle ajokaistaa pimeällä hillumaan, niin mitä muuta voi odottaa kuin joutuvansa auton alle?? Kohtuuttomalta tuntuisi rangaista rekkakuskia muiden typeryydestä.
Vaikka tätähän nyt vasta tutkitaan ja toki tällaiset pitää ihan periaatteestakin tutkia, että eipä siinä. Mielenkiintoista nähdä millaiseen tulokseen tässä tullaan.
Re: Luumäki; 2 kuoli erikoisessa onnettomuudessa vt6:lla
kuva
Onko tuo Lidlin kassi tuossa auton vieressä täynnä oluttölkkejä vai katselenko omiani? Sellaiset matkaeväät ja jos tapahtumassa vielä lisää nautittu niin sehän varmaan selittää osaltaan miksi on tuntunut hyvältä idealta mennä ajokaistalle tappelemaan eikä rekkaakaan ole ajoissa huomattu.
Kuskihan ei ollut mitään juonut kyllä.
Onko tuo Lidlin kassi tuossa auton vieressä täynnä oluttölkkejä vai katselenko omiani? Sellaiset matkaeväät ja jos tapahtumassa vielä lisää nautittu niin sehän varmaan selittää osaltaan miksi on tuntunut hyvältä idealta mennä ajokaistalle tappelemaan eikä rekkaakaan ole ajoissa huomattu.
Kuskihan ei ollut mitään juonut kyllä.
Re: Luumäki; 2 kuoli erikoisessa onnettomuudessa vt6:lla
Ainakin Lidlin olut on juuri tuollaista punaista.fangs kirjoitti:kuva
Onko tuo Lidlin kassi tuossa auton vieressä täynnä oluttölkkejä vai katselenko omiani? Sellaiset matkaeväät ja jos tapahtumassa vielä lisää nautittu niin sehän varmaan selittää osaltaan miksi on tuntunut hyvältä idealta mennä ajokaistalle tappelemaan eikä rekkaakaan ole ajoissa huomattu.
Kuskihan ei ollut mitään juonut kyllä.
- Hello Piggy
- Agentti Scully
- Viestit: 667
- Liittynyt: Su Heinä 21, 2019 1:19 pm
Re: Luumäki; 2 kuoli erikoisessa onnettomuudessa vt6:lla
Joku siellä näkyis olevanThirteen kirjoitti:Venäjällä kojelautakamerat ovat varsin yleisiä, mahtoiko Scaniassa olla sellainen? Se antaisi puolueettoman kuvan siitä mitä pimeällä tiellä tapahtui.
https://i.ylilauta.org/b0/1154f39b/20190721_143145.jpg
Re: Luumäki; 2 kuoli erikoisessa onnettomuudessa vt6:lla
Tätä ei näköjään oltu vielä linkattu.
Miten venäläinen kuljettaja muistaa yön tapahtumat? Miksi henkilöauto pysähtyi tien reunaan?
Kaksi ihmistä kuoli ja yksi loukkaantui sunnuntaina Luumäellä, kun takaa tullut venäläinen rekka törmäsi pysähtyneestä henkilöautosta poistuneisiin ihmisiin. Onnettomuus tapahtui yöllä kahden aikaan kuutostiellä, Jurvalan kohdalla.
Henkilöauto oli vanha Chrysler Newport -merkkinen jenkkirauta. Autossa ollut seurue oli tulossa Luumäellä järjestetystä vanhojen autojen ja moottoripyörien tapahtumajoista. Auto oli matkalla Kouvolan suuntaan.
Tutkinnanjohtaja on kertonut, että autossa olijoille oli syntynyt erimielisyyttä, minkä johdosta kuljettaja oli pysäyttänyt auton tien reunaan. Auto jäi osittain ajoradalle.
Kolme matkustajaa nousi autosta ja jäi seisomaan tien viereen. Yksi matkustajista ehti väistää takaa tullutta rekkaa. Hän sai vammoja jalkaansa.
Henkilöauton kuljettaja oli jäänyt autoon kuljettajan paikalle. Hän ei loukkaantunut.
Rekkaa kuljetti vuonna 1983 syntynyt venäläinen mies.
Tutkinnanjohtaja, rikoskomisario Saku Tielinen kertoo, että poliisi on kuulustellut kahteen kertaan venäläistä kuljettajaa.
Mitä venäläinen kuljettaja on kertonut tapahtumista?
– Hän kertoi, että hän ajoi omasta mielestään normaalisti, kun hän yht´äkkiä huomasi, että ihan rekan edessä on auto ja nämä ihmiset.
– Kuljettaja kertoi, että vasta viime hetkellä, kun oli kohdalla, hän huomasi auton ja ihmiset. Hän ei ehtinyt jarruttaa eikä tehdä mikään. Myös ajopiirturin tiedoista on voitu havaita, ettei hän ehtinyt jarruttaa.
Oliko moottoritielle pysähtyneessä henkilöautossa valoja tai vilkkuja?
– Sitä selvitetään esitutkinnassa, miten tilanne on ollut. Rekkakuskin mukaan auto oli ollut pimeänä.
Jäivätkö turmassa menehtyneet ihmiset rekan ja henkilöauton väliin vai miten he jäivät rekan alle?
– En kommentoi sen tarkemmin, millä tavalla he jäivät rekan alle. Tämänhetkisen käsityksen mukaan rekan oikea sivu ja itse auton vasen kylki osuivat yhteen. Rekan alle jääneet henkilöt ovat mahdollisesti olleet jossain henkilöauton vasemmalla puolella sivulla tai takaviistossa vasemmalla puolella, ajoradan puolella kuitenkin.
Olivatko he juuri poistuneet autosta moottoritielle?
– Tässä vaiheessa ei ole tarkempaa tietoa, miten pitkään auto on ollut pysähdyksissä ja ihmiset ajoradalla. He olivat olleet siinä jo ennen rekan tuloa.
– Ei ole ollut sellaista tilannetta, että ovi on juuri avattu, on noustu autosta, sitten on rekka osunut.
Mitä autossa olevien erimielisyys on koskenut?
– Ei ole kuulusteltu sen tarkemmin. On vasta puhuteltu osallistuvia alustavasti. Olen pyrkinyt välttämään riita-sanaa ja käyttänyt erimielisyys -käsitettä, kun ei ole tarkempaa tietoa, mistä on ollut erimielisyyttä.
– Kuten on tiedotettu, jonkinlainen erimielisyys on ollut pysähtymisen syy, vaikka siihen ei olisi saanut edes pysähtyä. Se on moottoriliikennetie.
Minkälainen nopeus rekalla oli?
– En ole tarkkoja nopeuksia lähtenyt kommentoinut. Alueella on satasen nopeusrajoitus, mutta ei siinä rekalla edes pääse niin lujaa ajamaan.
Minkälainen valaistus tiellä on?
– Ei ollut valaistusta. Onnettomuuskohdassa on pimeä tieosuus. Tapahtuma-aikana oli muutenkin pimeää.
-
- Remington Steele
- Viestit: 210
- Liittynyt: Su Heinä 07, 2019 7:30 pm
- Paikkakunta: Lounaisrannikko
Re: Luumäki; 2 kuoli erikoisessa onnettomuudessa vt6:lla
Noniin, jotain järkeä suomalaisessa oikeusjärjestelmässäkin sentään.HENKILÖAUTOSSA olleiden rikosepäilyt perustuvat siihen, että henkilöauto oli pysäytetty pimeällä osittain ajoradalle. Lisäksi auton matkustajat olivat nousseet kyydistä ajoradalle.
Rekka törmäsi henkilöauton ulkopuolella olleisiin matkustajiin.
Rikosepäilyjen laajentumisesta huolimatta esitutkinnan pääkysymys on rikoskomisario Saku Tielisen mukaan edelleen se, olisiko rekka-auton kuljettaja voinut estää törmäyksen ajoradalla olleisiin ihmisiin.
Rekka-autoa kuljetti vuonna 1983 syntynyt venäläismies. Poliisi tutkii hänen toimiaan epäiltynä liikenneturvallisuuden vaarantamisena, kahtena kuolemantuottamuksena ja vammantuottamuksena.
Poliisi on päättänyt olla vaatimatta kuljettajaa vangittavaksi käräjillä. Hän on siten voinut jo halutessaan palata kotimaahansa Venäjälle.
1) Koko onnettomuutta ei olisi tapahtunut, mikäli autoa ei olisi pysäytetty MOOTTORILIIKENNETIELLE jolle sen pysäyttäminen on ihan yhtä laitonta kuin MOOTTORITIELLEKIN.
2) Kukaan ei olisi todennäköisesti kuollut, jos riita olisi ratkottu autossa, eikä sen ulkopuolella KOSKA myös autosta poistuminen on kielletty MOOTTORILIIKENNETIELLÄ, mikäli auto hajoaa.
3) Olkoonkin, että söpöltä nuorelta naiskuljettajalta kuoli mies ja lapsen isä, mutta omista teoista tässä maassa on otettava vastuu rangaistuksen muodossa.
4) Todennäköinen lopputulos edelleen syyttämättäjättämispäätös.
-
- Susikoski
- Viestit: 49
- Liittynyt: La Heinä 20, 2019 6:08 pm
Re: Luumäki; 2 kuoli erikoisessa onnettomuudessa vt6:lla
No ei olisi. Jos olisi ollut mahdollisuus hän olisi ihan varmasti väistänyt, tai pysäyttänyt autonsa. Ei venäläisellä rekkakuskilla ole mitään motiivia ajaa ihmisiä hengiltä tiellä. Tämä on tätä suomalaisten verorahojen väärinkäyttöä.Rikosepäilyjen laajentumisesta huolimatta esitutkinnan pääkysymys on rikoskomisario Saku Tielisen mukaan edelleen se, olisiko rekka-auton kuljettaja voinut estää törmäyksen ajoradalla olleisiin ihmisiin.
Tietysti voidaan spekuloida, että jos venäläinen rekkakuski olisi nukkunut tunnin pidempään niin koko onnettomuutta ei olisi tapahtunut. Tai, jos naiskuljettaja olisi ajanut eri reittiä niin onnettomuutta ei olisi tapahtunut.
Mutta on ihan turhaa spekuloida olisiko onnettomuus voitu ehkäistä. Ei olisi, koska rekan kuljettaja ei ole edes ehtinyt jarruttaa, kun tilanne on tullut niin nopeasti mutkan takaa pimeällä tiellä eteen.
Re: Luumäki; 2 kuoli erikoisessa onnettomuudessa vt6:lla
Noniin, kävin viime yönä yhden aikaan ajamassa ko. kohdan autolla läpi ja muutama havainto.
Pitkät päällä ei pitäisi olla juuri vaikeutta erottaa pientareella olevaa autoa riittävän ajoissa. Tilanne tulisi sekin nopeasti, mutta ei millään väistötilanne voisi jäädä noin täpärälle. Ihmisien havainnoinnista en viitsi ottaa kantaa.
Mitä taas tulee lyhkäisillä ajamiseen, niin aivan herran haltuussa havannointi ja nopeus noilta nopeuksilta.
Miksi sitten rekkakuski on ajanut lyhkäisillä jos oletetaan näin tapahtuneen.
1. Maan tapa=venäjällä ajetaan paljon lyhkäisillä, varsinkin jos vältetään sillä valorumppa pitkien ja lyhkäisien välillä.
2. Samansuuntainen tai vastakkaissuuntainen autoliikenne. Myös vastakkainen junaliikenne pakottaa käyttämään lyhyitä.
3. Valoautomatiikka ja automaattiset pitkät valot eivät toimi ko. osuudella junaopasteiden takia=lämpsäyttävät mahdollisesti kriittisellä hetkellä lyhyet päälle kun havaitsevat punavaloisen opasteen.
Kuski huomannut selvästi pelkän pimeän auton, väistänyt sen miltein onnistuneesti, ihmiset jääneet huomaamatta täysin tai ehkä huomannut aivan parin metrin lähikeilassa, että nyt rysähtää ja mennään elämää kohti. Muuten kuski kyllä valitsee peltilehmän ihmisen sijasta jos maalitaulun joutuu valitsemaan.
Pitkät päällä ei pitäisi olla juuri vaikeutta erottaa pientareella olevaa autoa riittävän ajoissa. Tilanne tulisi sekin nopeasti, mutta ei millään väistötilanne voisi jäädä noin täpärälle. Ihmisien havainnoinnista en viitsi ottaa kantaa.
Mitä taas tulee lyhkäisillä ajamiseen, niin aivan herran haltuussa havannointi ja nopeus noilta nopeuksilta.
Miksi sitten rekkakuski on ajanut lyhkäisillä jos oletetaan näin tapahtuneen.
1. Maan tapa=venäjällä ajetaan paljon lyhkäisillä, varsinkin jos vältetään sillä valorumppa pitkien ja lyhkäisien välillä.
2. Samansuuntainen tai vastakkaissuuntainen autoliikenne. Myös vastakkainen junaliikenne pakottaa käyttämään lyhyitä.
3. Valoautomatiikka ja automaattiset pitkät valot eivät toimi ko. osuudella junaopasteiden takia=lämpsäyttävät mahdollisesti kriittisellä hetkellä lyhyet päälle kun havaitsevat punavaloisen opasteen.
Kuski huomannut selvästi pelkän pimeän auton, väistänyt sen miltein onnistuneesti, ihmiset jääneet huomaamatta täysin tai ehkä huomannut aivan parin metrin lähikeilassa, että nyt rysähtää ja mennään elämää kohti. Muuten kuski kyllä valitsee peltilehmän ihmisen sijasta jos maalitaulun joutuu valitsemaan.
- myrskylyhty
- Harjunpää
- Viestit: 320
- Liittynyt: To Kesä 28, 2018 4:01 pm
Re: Luumäki; 2 kuoli erikoisessa onnettomuudessa vt6:lla
Mahtaisko suom.rekkakuski Venäjällä päästä heti roadkillin jälkeen takaisin Suomeen?
"Olin sitä mieltä, että ketään ei tapeta, asiat pitää selvittää muuten." -Metsuri
Re: Luumäki; 2 kuoli erikoisessa onnettomuudessa vt6:lla
Edesmennyt tuttuni, baltian reissaaja ei tuosta noin vaan päässytkään takaisin Venäjältä Suomeen kun itsemurhahyppääjä hyppäsi perävaunun taka-akselin eteen.myrskylyhty kirjoitti:Mahtaisko suom.rekkakuski Venäjällä päästä heti roadkillin jälkeen takaisin Suomeen?
Alkoi kolmen viikon karanteeni kun miliisi tai mikälie tutki tapausta. Todistajiakin tilanteessa oli, mutta viimeistään itsemurhaviesti vapautti tuttuni ja muutaman muun rekkakuskin pinteestä. Toki tämä oli tapahtunut 2000 -luvun alussa ja maailma tuolloinkin oli vähän toinen.
Länsimaalaistuneet venäläiset eivät välttämättä pidä suomessa tuulilasikameroitaan edes päällä. Kyllä ne on oman maan ongelmia varten, Suomessahan ulkomaalainenkin saa suhteessa puolueetonta kohtelua tai sanoisinko, että jopa ylkomaalaishelpotusta.
Viimeksi muokannut sendas, Ke Heinä 24, 2019 12:28 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Luumäki; 2 kuoli erikoisessa onnettomuudessa vt6:lla
Kyllä tollasella tiellä pidetään yölläkin yleensä lyhkäisiä päällä jos km välein tulee autoja vastaan.
Joku yksittäinen henkilöauto voi ajella pitkät päällä koko ajan.
Joku yksittäinen henkilöauto voi ajella pitkät päällä koko ajan.
Re: Luumäki; 2 kuoli erikoisessa onnettomuudessa vt6:lla
Paljon sinulla on kilometrejä maanteillä takana? Kyllä sanoisin, että 95% käyttää yöllä pilkkopimeässä pitkiä, vaikka niitä pystyisi käyttämäänkin ihan hetken verran kerrallaan muun liikenteen takia.peteme kirjoitti:Kyllä tollasella tiellä pidetään yölläkin yleensä lyhkäisiä päällä jos km välein tulee autoja vastaan.
Joku yksittäinen henkilöauto voi ajella pitkät päällä koko ajan.
Eihän satasen alueella yksinkertaisesti näe lyhyillä riittävästi, eikä kyseinen väylä nyt pääsääntöisesti niin vilkas ole milloinkaan, että kahdelta yöllä pitkiä ei kannattaisi käyttää.
Valoja päälle hoi.
-
- Alokas
- Viestit: 1
- Liittynyt: Ma Heinä 22, 2019 2:36 pm
Re: Luumäki; 2 kuoli erikoisessa onnettomuudessa vt6:lla
Näitä viestejä lueskellessa ihmettelen miten ihmiset luulee että tuollainen ppv-yhdistelmä tottelee liikettä kuin pieni henkilöauto.
Ja muistin oikein, ettei tuossa välillä ole ollenkaan katuvaloja päällä omista ajoista, joten tollanenkin auto kun siinä reunassa on niin sitä ei välttämättä havaitse kuin juuri liian myöhään.
Mutta enpä muista, että tuossa välillä pahemmin muutkaan ajaa vastaan pitkät valot päällä.
Ja muistin oikein, ettei tuossa välillä ole ollenkaan katuvaloja päällä omista ajoista, joten tollanenkin auto kun siinä reunassa on niin sitä ei välttämättä havaitse kuin juuri liian myöhään.
Mutta enpä muista, että tuossa välillä pahemmin muutkaan ajaa vastaan pitkät valot päällä.