Moottoriveneen ja purjeveneen törmäys Airistolla - 2 kuoli

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10651
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Moottoriveneen ja purjeveneen törmäys Airistolla - 2 kuo

Viesti Kirjoittaja damfin »

tötterö kirjoitti:^on sulla erikoinen automaatti ;).
Mun kaikki automaatit kulkevat tasaisella jos laitan D-päälle enkä paina jarrulla vastaan.
Opinpahan taas jotain uusista nettiviisaiden automaateista ;).
Toi vene juttukin täyttä palturia.
Huonostipa osaat käyttää kaasukahvaasi.
Siinä on nappi (ei tietysti vanhoissa vessoissa) jota painamalla saat vaikka koneesta täydet kierrokset ulos ilman että vene liikkuu mihinkään koska potkuri ei pyöri.
Saman voit tehdä tosin ilman nappiakin mutta sittenhän vene etenee kaasun käskemällä tavalla.
Näin alkeellista on perustekniikan tietäminen monella :(.
Menee tosiaan ot:ksi, mutta automaattivaihteisista autoista minullakin on sen verran kokemusta että tiedän niissä olevan eroja, olen ajanut oldsmobilen ja dodgen automaatilla joka pysyi tasaisella paikallaan D päällä tyhjäkäynnillä, sekä omistanut ja ajanut chevyllä jossa sama juttu, D meni päälle jarrua painamatta ja auto pysyi paikallaan tyhjäkäyntikierroksilla, ja sitten taas uudemmassa jenkki Fordissa D (tai mikään muukaan vaihde) ei mene edes päälle ellei samaan aikaan paina jarrua, ja auto lähtee hiljakseen ryömimään liikkeelle kun jalan nostaa kaasulta.

Ilmeisesti uusissa automaateissa on kai turvallisuuden kannalta niin että jarru pitää olla pohjassa että P-asennon saa pois päältä ja auto lähtee liikkeelle jos jalan nostaa jarrulta, ettei kävisi niitä auton karkaamisia kun noustaan ulos autosta auto tyhjäkäynnillä ja vaihde päällä, tai sitten olet pesemässä tuulilasia auto käynnissä P-asento päällä ja vaikkapa koira tai lapsi autossa tönäisee vaihteen päälle :mrgreen:
tötterö
Rico Tubbs
Viestit: 1209
Liittynyt: Pe Elo 30, 2013 9:11 am

Re: Moottoriveneen ja purjeveneen törmäys Airistolla - 2 kuo

Viesti Kirjoittaja tötterö »

Vapaalla tai vaihdepäällä auto käy esim 700rpm/min.
Ehkä sen nimi ei kuuluisi olla tyhjäkäynti vaan matalakäynti. Eihän se kone tyhjää käy. Se pyörittää useimmiten laturia, vesipumppua, ohjaustehostinta ja ties mitä. Vaihteiston akseliakin se pyörittää kytkimen ollessa ylhäällä.
Kaasuläppä on samassa asennossa oli vaihde päällä tai ei jos mekaaninen kaasuläppä ja polkimeen ei kosketa.

Niin tai näin niin jenkkivenelläkin voi ajella liplatteluvauhtia eli aina ei tarvitse ajella "plaanissa".
Mottiveneessä on touhuiltu jotain muuta tai sitten oletettu kovaa tilannenopeutta ylläpitämällä että kyllä se purkkari väistää.
Vähän sama ilmiö kun ajetaan raskaalla autolla ja risteykseen pyrkii pikku kipolla joku.
"Tuu vaan eteen niin täältä pesee ajettelee raskaan kaluston kuljettaja".
Isomman oikeudella ja säännöistä viis.
jaakok
Alibin satunnaislukija
Viestit: 64
Liittynyt: Ti Elo 06, 2019 3:52 pm

Re: Moottoriveneen ja purjeveneen törmäys Airistolla - 2 kuo

Viesti Kirjoittaja jaakok »

CharlesBronson kirjoitti: Idle speed (or idle) is the rotational speed an engine runs at when the engine is idling, that is when the engine is uncoupled from the drivetrain and the throttle pedal is not depressed.
https://en.wikipedia.org/wiki/Idle_speed

Pitääkö vielä suomentaakkin?
Näköjään vähän epätäsmällisyyttä ja eri merkityksiä termissä käyttötilanteesta riippuen, mutta kyllä "idle speed" yleisesti käytetään koneen kierroksista, kun kaasu nollilla, vaikka liikuttaisiinkin:

https://www.boatingmag.com/how-to/tips- ... ake-zones/
"The first, with the throttle clicked just forward of neutral, is called “idling in gear” — so that the engine is turning at around 600 rpm."

https://www.boat-ed.com/florida/handboo ... ory-Zones/
""Idle Speed, No Wake" Zone
A designated area where vessels must be operated at a speed no greater than that which is necessary to maintain steerage and headway. The vessel should not produce a wake at this speed."


Teknisesti taas minimikierrosten säätäminen koneeseen ei riipu vaihteesta, ja kaikki huoltomanuaalit puhuvat termillä "idle speed adjustment", ja ovat puhuneet viimeiset vuosikymmenet, mitä niitä olen lukenut.

Sovitaan sitten tässä yhteisesti mainittu matalakäynti joutokäyntiä paremmaksi termiksi, ok? Lupaan käyttää tätä jatkossa aina ja ainoastaan, kautta kiven ja kannon.
Viimeksi muokannut jaakok, Pe Elo 09, 2019 3:05 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10651
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Moottoriveneen ja purjeveneen törmäys Airistolla - 2 kuo

Viesti Kirjoittaja damfin »

CharlesBronson kirjoitti:
jaakok kirjoitti: Googletapa nyt "idle speed" ja kerro mitä löysit vastaukseksi.
Idle speed (or idle) is the rotational speed an engine runs at when the engine is idling, that is when the engine is uncoupled from the drivetrain and the throttle pedal is not depressed.
https://en.wikipedia.org/wiki/Idle_speed

Pitääkö vielä suomentaakkin?
Turhaa sitä tuon enempää suomentaa kun asia ei ole noin yksioikoinen vaikka jokainen normaalijärkinen merkityksen ymmärtääkin.
Asia vaan on niin että termiä Idle käytetään eri merkityksissä kuvaamaan joko moottorin tyhjäkäynnillä olemista tai sitten koko ajoneuvon joutokäyntiä, eli vaikka moottori on tyhjäkäynnillä (idle) voi ajoneuvo silti liikkua jos voimansiirto on kytketty, mutta jos voimansiirto on kytkemättä eli vapaalla (idle/neutral) ei ajoneuvo liiku oli moottori sitten tyhjäkäynnillä tai kaasu täysillä.
Marokonsoturi
Javier Pena
Viestit: 1865
Liittynyt: La Helmi 03, 2018 3:38 pm

Re: Moottoriveneen ja purjeveneen törmäys Airistolla - 2 kuo

Viesti Kirjoittaja Marokonsoturi »

damfin kirjoitti:
CharlesBronson kirjoitti:
jaakok kirjoitti: Googletapa nyt "idle speed" ja kerro mitä löysit vastaukseksi.
Idle speed (or idle) is the rotational speed an engine runs at when the engine is idling, that is when the engine is uncoupled from the drivetrain and the throttle pedal is not depressed.
https://en.wikipedia.org/wiki/Idle_speed

Pitääkö vielä suomentaakkin?
Turhaa sitä tuon enempää suomentaa kun asia ei ole noin yksioikoinen vaikka jokainen normaalijärkinen merkityksen ymmärtääkin.
Asia vaan on niin että termiä Idle käytetään eri merkityksissä kuvaamaan joko moottorin tyhjäkäynnillä olemista tai sitten koko ajoneuvon joutokäyntiä, eli vaikka moottori on tyhjäkäynnillä (idle) voi ajoneuvo silti liikkua jos voimansiirto on kytketty, mutta jos voimansiirto on kytkemättä eli vapaalla (idle/neutral) ei ajoneuvo liiku oli moottori sitten tyhjäkäynnillä tai kaasu täysillä.
Ei se auto kyllä liiku minnekkään idlellä joka vastaa eurooppalaisen auton neutral-vaihdetta. Auto liikkuu vain d:llä. Ja sama se on veneissä. Ei ne vapaalla liiku mihinkään. Jokos "Columbo" on selvittänyt paljonko on 2x430hp? Onko se 400hp?
Talikkomies
Nikke Knakkertton
Viestit: 160
Liittynyt: Ke Elo 27, 2014 10:20 am

Re: Moottoriveneen ja purjeveneen törmäys Airistolla - 2 kuo

Viesti Kirjoittaja Talikkomies »

CharlesBronson kirjoitti:
Postman kirjoitti: Kokeileppa laittaa autossa vaihde ykköselle, jalka pois kaasulta ja sitten nostat hitaasti jalan kytkimeltä. Jos ei autosi moottori ole ihan mopoluokkaa lähtee se liikkeelle, moottori tyhjäkäynnillä hyrräten. Vastaava on mahdollista myös veneessä, siinä ei tosin tarvitse muuta kuin vetäistä kaasuvipu minimi asentoon, sitä kutsutaan "tyhjäkäynniksi".

http://www.autowiki.fi/index.php/Tyhj%C3%A4k%C3%A4ynti
Ei perkele! :D
No mutta eihän se ole silloin "tyhjäkäyntiä", jos vaihde on silmässä.
Se lukee tuossa linkissäkin. :mrgreen:
Pistän nyt minäkin lusikkani tähän off-topic -soppaan:

Oikea termi tähän lienee tyhjäkäyntikierroksilla ajo. Useimmat veneet ja osa autoista voivat aivan hyvin liikkua vaihde päällä tyhjäkäyntikierroksilla eli nollakaasulla. Varsinkin manuaalivaihteinen auto alkaa kuitenkin monesti tällä tavalla körötellessä nykiä. Vene ei.
jaakok
Alibin satunnaislukija
Viestit: 64
Liittynyt: Ti Elo 06, 2019 3:52 pm

Re: Moottoriveneen ja purjeveneen törmäys Airistolla - 2 kuo

Viesti Kirjoittaja jaakok »

Talikkomies kirjoitti:Oikea termi tähän lienee tyhjäkäyntikierroksilla ajo. Useimmat veneet ja osa autoista voivat aivan hyvin liikkua vaihde päällä tyhjäkäyntikierroksilla eli nollakaasulla. Varsinkin manuaalivaihteinen auto alkaa kuitenkin monesti tällä tavalla körötellessä nykiä. Vene ei.
Näin juuri, hyvin tiivistetty. Toki melkein auto kuin auto liikkuu nykimättä tasaisella liikkeelle päästyään, ellei ole aivan pienin pannu keulalla. Kaikki dieselit nyt ainakin.

Varsinaiseen aiheeseen liittyen tosiaan sellaista venettä ei olekaan, jolla ei voisi ajaa kierrokset pois otettuna turvallista vauhtia kapeikoissa - ajetaanhan niillä rantaan laituriinkin. Merivoimilla oli aikanaan neuvostovalmisteisia ohjusveneitä, jotka kulkivat minimissään niin kovaa että rantautumiset olivat melko urheilullisia, ja ehkä samaa tekevät jotkin kilpaveneet, mutta huvipuolella ei tällainen ikinä saisi hyväksyntää.
damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10651
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Moottoriveneen ja purjeveneen törmäys Airistolla - 2 kuo

Viesti Kirjoittaja damfin »

Marokonsoturi kirjoitti:Ei se auto kyllä liiku minnekkään idlellä joka vastaa eurooppalaisen auton neutral-vaihdetta. Auto liikkuu vain d:llä. Ja sama se on veneissä. Ei ne vapaalla liiku mihinkään. Jokos "Columbo" on selvittänyt paljonko on 2x430hp? Onko se 400hp?
Tiedätkö Sherlock millä merkitään sitä automaattivaihteisen auton vapaa-asentoa?
Se on muutes N - niin kuin neutral ihan niissä amerikkalaisissakin, ei I - niin kuin idle, ja sieltä löytyy myös R ja usein vielä erikseen 1 ja 2 ja sitten joistain pikku D ja iso D, ja auto liikkuu myös R, 1 ja 2 asennoilla joista R on tietenkin pakki, 1 pakottaa pysymään ykkösellä eli ei vaihda sitä suuremmalle, ja 2 pakottaa pysymään kakkosella eli ei vaihda sen suuremmalle...
Veneissä sitten taas onkin hieman erilaiset vaihteistot, usein pelkästään eteen tai taakse tai vapaalle valinta, niistä varmaan osaa päteä joku asiasta paremmin perillä oleva, minulla ei ole rahat riittäneet kuin pelkkään ulkolaitamoottoriin.
mutta jokos nyt voitaisiin palata itse ketjun aiheeseen.

Mitä tulee tuohon 2x430 vänkkäämiseen, niin kyllä minä siinä myönnän virheeni, kun luin tiedoista että veneessä on kaksi moottoria, ja seuraavalla rivillä mainittiin teho 430hp niin oletin sen tarkoittavan että kokonaisteho on 430hp, my bad, so what?
takka
Frank Drebin
Viestit: 385
Liittynyt: Ma Elo 01, 2016 8:54 pm

Re: Moottoriveneen ja purjeveneen törmäys Airistolla - 2 kuo

Viesti Kirjoittaja takka »

Oheisesta videosta voi saada käsitystä siitä, miltä Airistonkin tilanne on pienemmässä veneessä ehkä näyttänyt. Iso plaanaava vene lähestyy kovalla vauhdilla eikä reagoi pienemmän veneen merkinantoihin. Kovin vähän tuossa olisi ollut tehtävissä, vaikka pienemmällä veneellä olisi jonkun verran vauhtia ollutkin.

https://youtu.be/LRpeOuBk5yQ
damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10651
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Moottoriveneen ja purjeveneen törmäys Airistolla - 2 kuo

Viesti Kirjoittaja damfin »

jaakok kirjoitti:Varsinaiseen aiheeseen liittyen tosiaan sellaista venettä ei olekaan, jolla ei voisi ajaa kierrokset pois otettuna turvallista vauhtia kapeikoissa - ajetaanhan niillä rantaan laituriinkin. Merivoimilla oli aikanaan neuvostovalmisteisia ohjusveneitä, jotka kulkivat minimissään niin kovaa että rantautumiset olivat melko urheilullisia, ja ehkä samaa tekevät jotkin kilpaveneet, mutta huvipuolella ei tällainen ikinä saisi hyväksyntää.
Tiedä tuosta, en tiedä onko tyhjäkäyntikierrokset itselläni miten pieleen säädetty, ei ne ainakaan kuulosta siltä, mutta silti en omaa venettäni 50hp Yamahalla kyllä tyhjäkäynnillä veto päällä rantaan ajaisi, menee sen kuitenkin sen verran kovaa vauhtia että pakilla käyttämällä pitää vauhti ottaa pois tai sitten höllätä vaihde vapaalle tarpeeksi kaukana rannasta.
Itse en uistelua harrasta, mutta olen käsittänyt että juuri siksi uistelussa usein käytetään erillistä pientä moottoria koska veneen varsinaisella ajomoottorilla pelkillä tyhjäkäyntikierroksillakin vauhtia on liikaa uisteluun.

Mutta tähän ketjun aiheena olevaan onnettomuuteen en usko nopeuden olleen varsinaisesti syynä, eiköhän tuo nyt ollut sellainen väylä missä tuollaisella veneellä ihan hyvin voi ajella sen minkä tuollainen vene kulkee jos vaan muistaa tähystää ja väistää muita veneitä, ja tietenkin hiljentää tarvittaessa, eli eiköhän se onnettomuuden aiheuttanut syy ole kuitenkin lopulta ollut se huono tai puuttuva tähystys eikä niinkään ajonopeus.
jepulis82
Perry Mason
Viestit: 3918
Liittynyt: Ma Kesä 19, 2017 5:28 am

Re: Moottoriveneen ja purjeveneen törmäys Airistolla - 2 kuo

Viesti Kirjoittaja jepulis82 »

takka kirjoitti:Oheisesta videosta voi saada käsitystä siitä, miltä Airistonkin tilanne on pienemmässä veneessä ehkä näyttänyt. Iso plaanaava vene lähestyy kovalla vauhdilla eikä reagoi pienemmän veneen merkinantoihin. Kovin vähän tuossa olisi ollut tehtävissä, vaikka pienemmällä veneellä olisi jonkun verran vauhtia ollutkin.

https://youtu.be/LRpeOuBk5yQ
Juu, tämä video on klassikko. Siinäpähän tähyilet taaksesi vaan kun tollainen tulee päälle (niin kuin täällä jotkut ovat väittäneet, että pitäisi tehdä).

Eiköhän joku tästäkin väännä kalastajien viaksi.
"Those who want respect, give respect."
jaakok
Alibin satunnaislukija
Viestit: 64
Liittynyt: Ti Elo 06, 2019 3:52 pm

Re: Moottoriveneen ja purjeveneen törmäys Airistolla - 2 kuo

Viesti Kirjoittaja jaakok »

jepulis82 kirjoitti:Juu, tämä video on klassikko. Siinäpähän tähyilet taaksesi vaan kun tollainen tulee päälle (niin kuin täällä jotkut ovat väittäneet, että pitäisi tehdä).

Eiköhän joku tästäkin väännä kalastajien viaksi.
Toinen klassikko, jossa ajettiin niin kovaa, ei kukaan ehtinyt alle:

https://www.youtube.com/watch?v=ZvEE3_mBzi8

Kalastajien vika oli tämäkin.

Jotta video olisi relevantti tähän onnettomuuteen, täytyy huomata että kyseessä oli suhteellisen kapea paikka ja muita veneitä lähellä, liian lähellä. Tuo kun olisi tuosta lentänyt toista päin niin olisi molemmissa veneissä voinut sattua leukaan.
Viimeksi muokannut jaakok, Pe Elo 09, 2019 4:21 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
jaakok
Alibin satunnaislukija
Viestit: 64
Liittynyt: Ti Elo 06, 2019 3:52 pm

Re: Moottoriveneen ja purjeveneen törmäys Airistolla - 2 kuo

Viesti Kirjoittaja jaakok »

sendas kirjoitti:Joten kyllä, jos esimerkiksi kapeikossa ei ole muuta ilmoitettu, on ko. veneellä turvallisinta ajaa marssinopeutta plaanauspisteen yläpuolella, koska a) kohtaan ei ole järkevä jäädä maleksimaan b) "kyntämällä" ei saa ajaa c) lipluttamalla olet sekä tukkeena pidemmän aikaa, että siitä liukuun pääseminen esimerkiksi väistämisen takia kestää tolkuttoman pitkään
sendas kirjoitti:Kyllä ne liukuvat veneet pysähtyvät kaikki suhteellisen liukkaasti kun voimalinja lakkaa tuottamasta työntövoimaa, että ei siinä ole mitään vaaratilannetta ajaa liukkaasti haastavampien kohtien ohi.

Tällä takkalla on ilmeisen tarve hidastella autollakin jokaisen risteävän kinttupolun kohdalla ja ihan turvallisuussyistä. Hyvä ettet vesille toivonmukaan ikinä tulekaan.
Kun kerran videoihin päästiin:

https://www.youtube.com/watch?v=6w6wo89pr5w

https://www.youtube.com/watch?v=zq-ChYy-0vM

"kyllä, jos esimerkiksi kapeikossa ei ole muuta ilmoitettu, on turvallisinta ajaa marssinopeutta plaanauspisteen yläpuolella, koska kohtaan ei ole järkevä jäädä maleksimaan"

"Kyllä ne liukuvat veneet pysähtyvät kaikki suhteellisen liukkaasti kun voimalinja lakkaa tuottamasta työntövoimaa, että ei siinä ole mitään vaaratilannetta ajaa liukkaasti haastavampien kohtien ohi"
jaakok
Alibin satunnaislukija
Viestit: 64
Liittynyt: Ti Elo 06, 2019 3:52 pm

Re: Moottoriveneen ja purjeveneen törmäys Airistolla - 2 kuo

Viesti Kirjoittaja jaakok »

Golden oldie:

https://www.youtube.com/watch?v=zwBuaEPRuz4

Olisi voinut käydä pahasti.
Jaappaaja
Alokas
Viestit: 1
Liittynyt: To Elo 08, 2019 3:49 pm

Re: Moottoriveneen ja purjeveneen törmäys Airistolla - 2 kuo

Viesti Kirjoittaja Jaappaaja »

Näyttää täälläkin tämä keskusteluketju menevän suoli 24 tyyppiseksi, eli ohi topicin. Varmaan jokin tekniikkaosio olisi oltava erikseen.
Vastaa Viestiin