Koronavirus CVD19 - Maailmanlaajuinen pandemia

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Salmari
Olivia Benson
Viestit: 724
Liittynyt: To Marras 22, 2018 3:37 pm

Re: Koronavirus CVD19 - Maailmanlaajuinen pandemia

Viesti Kirjoittaja Salmari »

Likeavirgin kirjoitti: Ti Helmi 23, 2021 2:13 am , että oli täysin välinpitämätön yli 100 muun ihmisen terveyttä ja turvallisuutta kohtaan.
Ehkä hieman naurahdin, ihanko vaaransi 100 terveyden.
Finnairin vaatimien papermaskien teho on lähellä nollaa, varsinkin kuin niitä uutisten mukaan saa siirrellä pois siksi aikaa kun syö ja juo :D

Luoja kun ihmiset ovat sinisilmäisiä ja peloissaan ja uskovat maskien voimaan.

Ei se korona varmaan sitten tartu kun samaa kierrätettyä ilmaa hengittävät ihmiset käyttävät maskia väärin ja poistelevat sitä syömisen ajaksi ? Mutku mulla on maski, mä oon niin turvassa. Vaikka välillä söin ja join, mutku ei korona silloin tartu, kun ihan vähäksi aikaa siirsin maskin ja käpälöin sitä paskaisilla käsillä, toista se on naapurin miikka, joka söi pitemmän aikaa.
hutkivajournalisti
Adrian Monk
Viestit: 2941
Liittynyt: Ke Elo 21, 2019 11:22 am

Re: Koronavirus CVD19 - Maailmanlaajuinen pandemia

Viesti Kirjoittaja hutkivajournalisti »

Salmari kirjoitti: Ti Helmi 23, 2021 2:26 am
Finnairin vaatimien papermaskien teho on lähellä nollaa,
Olisiko sinulla asiasta uskottavaa tieteellistä näyttöä? Kun pelkällä vaatetuskankaasta leikatulla kangaspalalla on teho välillä 20-40.
FFP2- ja FFP3-tason maskeissa on sähkövaraus, joka antaa niille 94–99
prosentin suodatustehon, kun vaatetuskankaan teho vaihtelee 20:n ja 45
prosentin välillä
Olen kivenkova rasisti, sadisti ja fasisti. Siitä minä nautin. Sääli on sairautta.
Likeavirgin
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4632
Liittynyt: Su Huhti 19, 2020 8:18 pm

Re: Koronavirus CVD19 - Maailmanlaajuinen pandemia

Viesti Kirjoittaja Likeavirgin »

Salmari kirjoitti: Ti Helmi 23, 2021 2:26 am
Likeavirgin kirjoitti: Ti Helmi 23, 2021 2:13 am , että oli täysin välinpitämätön yli 100 muun ihmisen terveyttä ja turvallisuutta kohtaan.
Ehkä hieman naurahdin, ihanko vaaransi 100 terveyden.
Finnairin vaatimien papermaskien teho on lähellä nollaa, varsinkin kuin niitä uutisten mukaan saa siirrellä pois siksi aikaa kun syö ja juo :D

Luoja kun ihmiset ovat sinisilmäisiä ja peloissaan ja uskovat maskien voimaan.

Ei se korona varmaan sitten tartu kun samaa kierrätettyä ilmaa hengittävät ihmiset käyttävät maskia väärin ja poistelevat sitä syömisen ajaksi ? Mutku mulla on maski, mä oon niin turvassa. Vaikka välillä söin ja join, mutku ei korona silloin tartu, kun ihan vähäksi aikaa siirsin maskin ja käpälöin sitä paskaisilla käsillä, toista se on naapurin miikka, joka söi pitemmän aikaa.
No en tiedä montako ihmistä lennolla on ollut. Varmaankin 100, tai enemmän.

Paperimaskien teho lähellä nollaa? Eli mielestäsi siis sinun kasvoillasi on yhtä paljon eritteitä, jos joku sylkee sinua päin, kun sinulla on paperinen maski, tai sitä ei ole ollenkaan? Melko kummallinen logiikka.

Eihän sitä koronaa ilmassa ole, ellei lennolla ole sellaista ihmistä, joka räkii, aivastelee tms. ja on saanut tartunnan. Sitä ne maskit ehkäisevät tehokkaasti ja täytyyhän ihmisten kuitenkin syödä lennolla. Ei toki tunnin mittaisella, mutta ei niitä määräyksiä voi varmaankaan laatia lentoajan mukaan. Ja täytyyhän ihmisten juodakkin.
damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10639
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Koronavirus CVD19 - Maailmanlaajuinen pandemia

Viesti Kirjoittaja damfin »

Salmari kirjoitti: Ti Helmi 23, 2021 2:26 am
Likeavirgin kirjoitti: Ti Helmi 23, 2021 2:13 am , että oli täysin välinpitämätön yli 100 muun ihmisen terveyttä ja turvallisuutta kohtaan.
Ehkä hieman naurahdin, ihanko vaaransi 100 terveyden.
Finnairin vaatimien papermaskien teho on lähellä nollaa, varsinkin kuin niitä uutisten mukaan saa siirrellä pois siksi aikaa kun syö ja juo :D

Luoja kun ihmiset ovat sinisilmäisiä ja peloissaan ja uskovat maskien voimaan.

Ei se korona varmaan sitten tartu kun samaa kierrätettyä ilmaa hengittävät ihmiset käyttävät maskia väärin ja poistelevat sitä syömisen ajaksi ? Mutku mulla on maski, mä oon niin turvassa. Vaikka välillä söin ja join, mutku ei korona silloin tartu, kun ihan vähäksi aikaa siirsin maskin ja käpälöin sitä paskaisilla käsillä, toista se on naapurin miikka, joka söi pitemmän aikaa.

*poistettu lautamiestekstiä*t:mode

on parempi selittää viinapullon korkilla, eli syy miksi se korkki pidetään kiinni on se että alkoholi ei pääsisi haihtumaan pullosta tai valumaan maahan pullon kaatuessa, eikä pelkästään se ettei kärpänen pääse sisälle pulloon.
Viinapullon korkinkin voi hetkellisesti avata käytön ajaksi, mutta kokenut käyttäjä yleensä tietää että se korkki kannattaa aina sulkea ettei pääse sattumaan vahinkoja ja ettei haihtumista pääse tapahtumaan.

Eli, maskin tarkoitus on olla kuin se pullon korkki, se ehkäisee maskin käyttäjän sisällä olevia viruksia "haihtumasta" tai roiskumasta maskin käyttäjän ulkopuolelle, eli kun viruksen kantaja käyttää maskia niin huoneilmaan ei leviä niin paljon viruksia.

Toki pähkinä-miikkahan ei tätä ymmärrä, häntä vaan harmittaa kun maski estää pähkinöiden pääsyn suuhun.
Salmari
Olivia Benson
Viestit: 724
Liittynyt: To Marras 22, 2018 3:37 pm

Re: Koronavirus CVD19 - Maailmanlaajuinen pandemia

Viesti Kirjoittaja Salmari »

hutkivajournalisti kirjoitti: Ti Helmi 23, 2021 2:38 am
Salmari kirjoitti: Ti Helmi 23, 2021 2:26 am
Finnairin vaatimien papermaskien teho on lähellä nollaa,
Olisiko sinulla asiasta uskottavaa tieteellistä näyttöä? Kun pelkällä vaatetuskankaasta leikatulla kangaspalalla on teho välillä 20-40.
Niin, JOS pitää naamallaan sitä maskia. Mutta lennoilla saa maskin poistaa syömisen ja juomisen ajaksi. Meinaatko, että korona ei sitten tartu jos ihan vähän syö ja juo?

Onko sinulla tieteellistä näyttöä siitä, että koronaa sairastava lentomatkustaja ei levitä tautia, jos siirtelee maskia leualle juomisen ajaksi? Jos sitä tekee vain vähän.
Salmari
Olivia Benson
Viestit: 724
Liittynyt: To Marras 22, 2018 3:37 pm

Re: Koronavirus CVD19 - Maailmanlaajuinen pandemia

Viesti Kirjoittaja Salmari »

*poistettu lautamiestekstiä*t:mode

Miksi korostetaan, että maskia ei saa näpelöidä kun se on naamalla? Eikä siirtää otsalle tai leualle?
:– Puhdistamattomat kädet voivat tuoda epäpuhtauksia maskille. Maskista taas voi irrota käsille mikrobeja, jotka siirtyvät sitten muualle, ellei käsiä puhdista, kun maskiin on koskenut. Nämä opit yritetään siirtää terveydenhuollosta kansalaisille, sillä terveydenhuollossahan suu-nenäsuojaimia pidetään suojaavina. Sen sijaan kansalaiskäytössä maskien hyöty ei ole varmaa ja oletetaan, että se johtuu lähinnä hygieniasyistä

Jos maskia käyttää väärin, se voi jopa lisätä koronatartunnan riskiä


Mutku mä oon vastuullinen, mä käytän maskia, vaikka riisunkin sen tunnin aikana pari kertaa pois :)
Likeavirgin
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4632
Liittynyt: Su Huhti 19, 2020 8:18 pm

Re: Koronavirus CVD19 - Maailmanlaajuinen pandemia

Viesti Kirjoittaja Likeavirgin »

Salmari kirjoitti: Ti Helmi 23, 2021 8:11 am
hutkivajournalisti kirjoitti: Ti Helmi 23, 2021 2:38 am
Salmari kirjoitti: Ti Helmi 23, 2021 2:26 am
Finnairin vaatimien papermaskien teho on lähellä nollaa,
Olisiko sinulla asiasta uskottavaa tieteellistä näyttöä? Kun pelkällä vaatetuskankaasta leikatulla kangaspalalla on teho välillä 20-40.
Niin, JOS pitää naamallaan sitä maskia. Mutta lennoilla saa maskin poistaa syömisen ja juomisen ajaksi. Meinaatko, että korona ei sitten tartu jos ihan vähän syö ja juo?

Onko sinulla tieteellistä näyttöä siitä, että koronaa sairastava lentomatkustaja ei levitä tautia, jos siirtelee maskia leualle juomisen ajaksi? Jos sitä tekee vain vähän.
Tuossa ylempänä damfin on selittänyt hyvin asian niin, että jokaisen voisi kuvitella sen ymmärtävän. Kannattaa lukaista ajatuksen kanssa.
damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10639
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Koronavirus CVD19 - Maailmanlaajuinen pandemia

Viesti Kirjoittaja damfin »

Salmari kirjoitti: Ti Helmi 23, 2021 8:20 am

Miksi korostetaan, että maskia ei saa näpelöidä kun se on naamalla? Eikä siirtää otsalle tai leualle?
:– Puhdistamattomat kädet voivat tuoda epäpuhtauksia maskille. Maskista taas voi irrota käsille mikrobeja, jotka siirtyvät sitten muualle, ellei käsiä puhdista, kun maskiin on koskenut. Nämä opit yritetään siirtää terveydenhuollosta kansalaisille, sillä terveydenhuollossahan suu-nenäsuojaimia pidetään suojaavina. Sen sijaan kansalaiskäytössä maskien hyöty ei ole varmaa ja oletetaan, että se johtuu lähinnä hygieniasyistä

Jos maskia käyttää väärin, se voi jopa lisätä koronatartunnan riskiä


Mutku mä oon vastuullinen, mä käytän maskia, vaikka riisunkin sen tunnin aikana pari kertaa pois :)
Eli olet tutustunut niihin vuosi sitten julkaistuihin selityksiin maskeista, niihin joita julkaistiin silloin kun pelättiin että maskeja ei riittäisi kaikille, hienoa että olet silloin ollut aktiivinen seuraamaan asioita... nyt voisitkin herätä uudelleen ja ottaa selvää mitä uudet tiedot maskeista kertovat.

ps. jos maskin käyttäjä itse on se viruksen kantaja, ei hänelle eikä kenellekään sivulliselle ole juuri kärpäsen paskan verran haittaa siitä että hän näpelöi sitä omaa maskiaan, mutta jos hän kuitenkin käyttää sitä maskia suurimman osan ajasta samassa tilassa muiden kanssa ollessaan, maski vähentää huomattavasti hänestä huoneilmaan leviävää viruskuormaa, eli se on edelleen sama kuin sen viinapullon korkin kanssa, mitä suuremman ajan se korkki on suljettuna, sitä vähemmän alkoholia pullosta haihtuu, vaikka se korkki silloin tällöin aukaistaisiinkin.
Gurney
Adrian Monk
Viestit: 2505
Liittynyt: Ti Huhti 02, 2013 9:37 am

Re: Koronavirus CVD19 - Maailmanlaajuinen pandemia

Viesti Kirjoittaja Gurney »

*poistettu lautamiestekstiä*t:mode


Poraat vesiputkeen ja vesi lentää ja kastelee kaikki 10 metrin säteellä. Saat putken tukkoon nopesti mutta ihmiset ehtivät kastua. Jos putkea ei tukita heti niin ihmiset kastuvat laajemmalta alueelta. Eli pienikin putkivuoto kastelee lähinpänä olevat ihmiset.

Heijastinvaate ihmiset ovat joskus aika yksinkertaisia :D

Tämä uutinen on 29.12 .2020 ei ole vanha, vaikka haluatkin niin uskotella:

Uusi koronavirus tarttuu ensisijaisesti pisaratartuntana, kun sairastunut henkilö yskii, aivastaa, puhuu tai laulaa.

Maskia käyttämällä pisaroilta voi saada suojaa, mutta suojaava vaikutus perustuu siihen, että maskia käytetään oikein.

Se tarkoittaa, että maskin on istuttava kasvoilla hyvin, sanoo VTT:n tutkimusprofessori Ali Harlin.

– Pois paikaltaan oleva maski ei suojaa käyttäjää ja suoja muillekin on rajallinen

https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset ... 062cab5f3f
Jos tosiasiat näyttävät olevan keskenään ristiriidassa, se tarkoittaa sitä, että joku niistä ei ole tosiasia
damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10639
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Koronavirus CVD19 - Maailmanlaajuinen pandemia

Viesti Kirjoittaja damfin »

Gurney kirjoitti: Ti Helmi 23, 2021 8:45 am Danfin vaikuttaa ihmiseltä jolle maskin toiminta on parempi selittää ihan työesimerkillä, tieteelliset kirjoitukset ovat hepreaa.

Poraat vesiputkeen ja vesi lentää ja kastelee kaikki 10 metrin säteellä. Saat putken tukkoon nopesti mutta ihmiset ehtivät kastua. Jos putkea ei tukita heti niin ihmiset kastuvat laajemmalta alueelta. Eli pienikin putkivuoto kastelee lähinpänä olevat ihmiset.

Heijastinvaate ihmiset ovat joskus aika yksinkertaisia :D

Tämä uutinen on 29.12 .2020 ei ole vanha, vaikka haluatkin niin uskotella:

Uusi koronavirus tarttuu ensisijaisesti pisaratartuntana, kun sairastunut henkilö yskii, aivastaa, puhuu tai laulaa.

Maskia käyttämällä pisaroilta voi saada suojaa, mutta suojaava vaikutus perustuu siihen, että maskia käytetään oikein.

Se tarkoittaa, että maskin on istuttava kasvoilla hyvin, sanoo VTT:n tutkimusprofessori Ali Harlin.

– Pois paikaltaan oleva maski ei suojaa käyttäjää ja suoja muillekin on rajallinen

https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset ... 062cab5f3f
Eli sen putkeen syntyneen reiän tukkiminen vähentää ihmisten kastumista, aivan oikein ymmärretty einstein.
Putken vuotaessa siinä lähistöllä olevat ihmiset toki kastuvat, siihen perustuu myöskin viruksen leviämisen torjunnassa suositus turvavälien pitämisestä, eli hetkellinen vuoto altistaa ainoastaan liian lähellä olevat, pitempiaikainen vuoto taas ehtii levitä laajemmalle alueelle.

Gurney kun vaikuttaa ihmiseltä joilla on putkinäkö niin hän näki linkkaamastaan uutisesta vain sen kohdan jota hän tuijotti, mutta ei koko uutista, ihan siitä sen alusta löytyy jo tällainen kohta:
Kasvomaskien käytöllä pyritään vähentämään koronavirustartuntoja, sillä niiden käyttö estää taudinaiheuttajia sisältävien pisaroiden leviämistä ympäristöön. Näin maskin käyttö voi vähentää myös oireettomien viruksen kantajien aiheuttamia tartuntoja.
Lisäksi uutisen pääasiallinen aihe liittyi maskin oikeaan käyttöön siltä kannalta että monet käyttävät maskia niin että nenä jää paljaaksi, ja se on todellakin väärä tapa.

Mitä taas tulee siihen maskin näpelöimiseen, niin toki sillä näpelöimisen välttämisellä suojaa paremmin itseään ja se on sitten jokaisen oma asia kuinka siihen suhtautuu, minä toin esille sitä että jos itse jo on saanut tartunnan eli on viruksen kantaja, niin silloin et voi enää saada uutta tartuntaa vaikka kuinka näpelöisit sitä maskiasi, mutta maskia käyttämällä ehkäiset sen viruksen leviämistä itsestäsi huoneilmaan.

Minun puolestani toki olisi ihan suotavaa että jollain tunnin kestävällä lennolla sitä maskia tulisi pitää koko aika eikä sallia sen pois ottamista ruokailun ajaksi, tuskin siinä ajassa kukaan nälkään nääntyy, mutta toisaalta ymmärrän sen että kun se ruokailu tavallaan kuuluu osana siihen lentomatkustamiseen niin se kuitenkin sallitaan mutta suositellaan että se tehtäisiin kohtuullisessa ajassa ettei pidettäisi sitä maskia pois naamalta ihan vaan siksi että voitaisiin popsia pähkinöitä.
Likeavirgin
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4632
Liittynyt: Su Huhti 19, 2020 8:18 pm

Re: Koronavirus CVD19 - Maailmanlaajuinen pandemia

Viesti Kirjoittaja Likeavirgin »

Gurney kirjoitti: Ti Helmi 23, 2021 8:45 am Danfin vaikuttaa ihmiseltä jolle maskin toiminta on parempi selittää ihan työesimerkillä, tieteelliset kirjoitukset ovat hepreaa.

Poraat vesiputkeen ja vesi lentää ja kastelee kaikki 10 metrin säteellä. Saat putken tukkoon nopesti mutta ihmiset ehtivät kastua. Jos putkea ei tukita heti niin ihmiset kastuvat laajemmalta alueelta. Eli pienikin putkivuoto kastelee lähinpänä olevat ihmiset.

Heijastinvaate ihmiset ovat joskus aika yksinkertaisia :D

Tämä uutinen on 29.12 .2020 ei ole vanha, vaikka haluatkin niin uskotella:

Uusi koronavirus tarttuu ensisijaisesti pisaratartuntana, kun sairastunut henkilö yskii, aivastaa, puhuu tai laulaa.

Maskia käyttämällä pisaroilta voi saada suojaa, mutta suojaava vaikutus perustuu siihen, että maskia käytetään oikein.

Se tarkoittaa, että maskin on istuttava kasvoilla hyvin, sanoo VTT:n tutkimusprofessori Ali Harlin.

– Pois paikaltaan oleva maski ei suojaa käyttäjää ja suoja muillekin on rajallinen

https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset ... 062cab5f3f
Gurney ei siis ymmärtänyt lukemaansa. Juttu kyllä pitää ihan paikkansa.
hutkivajournalisti
Adrian Monk
Viestit: 2941
Liittynyt: Ke Elo 21, 2019 11:22 am

Re: Koronavirus CVD19 - Maailmanlaajuinen pandemia

Viesti Kirjoittaja hutkivajournalisti »

Miten vitun tyhmä on ihminen, joka ei osaa käyttää edes kasvomaskia oikein? :mrgreen:
Olen kivenkova rasisti, sadisti ja fasisti. Siitä minä nautin. Sääli on sairautta.
Gurney
Adrian Monk
Viestit: 2505
Liittynyt: Ti Huhti 02, 2013 9:37 am

Re: Koronavirus CVD19 - Maailmanlaajuinen pandemia

Viesti Kirjoittaja Gurney »

Mamujahan maskisäännöt eivät koske ja heidän taudin levittmiseen ja maskittomuuteen EI SAA puuttua. Hups

https://yle.fi/uutiset/3-11699775

Korona leviää vieraskielisissä perheissä Varsinais-Suomessa, eikä se johdu tiedon puutteesta – taustalla yhteisöllisyys ja isot perheet

Vieraskielisissä perheissä lisääntyneet koronatartunnat eivät ainakaan enää johdu siitä, ettei tietoa olisi tarjolla omalla kielellä.

Näin arvioivat maahanmuuttajien parissa työskentelevät.

Varsinais-Suomessa on viime päivien aikana todettu runsaasti tartuntoja vieraskielisissä perhepiireissä. Asiasta kirjoittaa muun muassa Turun Sanomat.

Turun kaupungin tartuntataudeista vastaava lääkäri Jutta Peltoniemi kertoo Ylelle, että vieraskielisillä on Turussa edelleen todettu jonkin verran enemmän koronatartuntoja.

Suurimpana syynä tartuntojen kasvuun on yhteisöllisyys ja suuret perheet, uskoo Maahanmuuttajien Osaamiskeskuksessa työskentelevä kokoomuksen kaupunginvaltuutettu ja Turun monikulttuurisuusneuvoston puheenjohtaja Muhis Azizi.

– On hyvin outoa sanoa, että nyt ei saa käydä vaikka omien ikääntyneiden vanhempien luona. Myös olosuhteet asunnoissa ovat hyvin erilaiset. On isot perheet, joissa tartuntoja tulee, Azizi sanoo.

Yhteisöllisyyden ja läheisyyden merkitystä korostaa myös maahanmuuttajanaisten asioita ajavan Daisy Ladiesin toiminnanjohtaja Hülya “Hissu” Kytö.

– Me maahanmuuttajat haluamme halata ja olla kavereiden kanssa. Minäkin olen yksi syyllinen siihen, sanoo Kytö
Jos tosiasiat näyttävät olevan keskenään ristiriidassa, se tarkoittaa sitä, että joku niistä ei ole tosiasia
Gurney
Adrian Monk
Viestit: 2505
Liittynyt: Ti Huhti 02, 2013 9:37 am

Re: Koronavirus CVD19 - Maailmanlaajuinen pandemia

Viesti Kirjoittaja Gurney »

hutkivajournalisti kirjoitti: Ti Helmi 23, 2021 9:34 am Miten vitun tyhmä on ihminen, joka ei osaa käyttää edes kasvomaskia oikein? :mrgreen:
Öö. Suurin osa tuulipukukansasta heijastinvaatteineen.
Jos tosiasiat näyttävät olevan keskenään ristiriidassa, se tarkoittaa sitä, että joku niistä ei ole tosiasia
hutkivajournalisti
Adrian Monk
Viestit: 2941
Liittynyt: Ke Elo 21, 2019 11:22 am

Re: Koronavirus CVD19 - Maailmanlaajuinen pandemia

Viesti Kirjoittaja hutkivajournalisti »

Gurney kirjoitti: Ti Helmi 23, 2021 11:11 am
hutkivajournalisti kirjoitti: Ti Helmi 23, 2021 9:34 am Miten vitun tyhmä on ihminen, joka ei osaa käyttää edes kasvomaskia oikein? :mrgreen:
Öö. Suurin osa tuulipukukansasta heijastinvaatteineen.
*poistettu ketjuun kuulumatonta kamaa*t:mode
Olen kivenkova rasisti, sadisti ja fasisti. Siitä minä nautin. Sääli on sairautta.
Vastaa Viestiin