Tuskinpa tuossa mitään virallista tietä edes on, eikä minnekään ole kulkua vain tuota kautta. En usko osakaskuntapykälien ja muiden tässä pätevän, jos turvealueella on yksi ainoa omistaja. Jos jonkun maatilankaan kautta ei ole kulkua toiseen taloon ja siihen hauettu tieoikeutta, omalla maallaan olevan tien voi ihan hyvin sulkea ja kieltää siellä ajelemisen. Kävelemään sinne voi mennä jokamiehenoikueden nojalla, muttei moottorivoimin.
Oliko turmassa kuolleella käyttö- tai tieoikeus tuonne vai oliko hän sielä omin luvin eli "sosialisoinut" jonkun muun maksaman tien? Sulku olisi pitänyt merkitä paremmin ja näkyvämmin.
Suomessa monelle on muodotunut kumman harhainen käsitys, että joka paikkaan voi tunkea jos haluaa.. Omassa päässä se jokamiehenoikeus on alkanut merkitä käyttöoikeutta kaikkeen maahan ja kaikin tavoin. Paitsi tietysti se oma tontti ja piha on yksityisalue. Tien tekeminen ja kunnossapito maksaa ja ne vertautuu sitä kautta rakennuksiin. Julkisin varoin ylläpidetään vaikkapa kirjastoja, joissa voi oleilla, kun taas tunkeminen ja oleilu jonkun toisen ihmisen asunnossa ei tule kyseeseen ilman lupaa.
https://www.inarilainen.fi/puheenaiheet ... ddf505ffb3
Mikä on yksityistie ja ketkä sitä saavat käyttää?
Yksityistie on kulkuväylä tien varrella oleville kiinteistöille ja muille tieoikeuden omaaville. Sitä saavat käyttää ne, joille tie- tai käyttöoikeus on myönnetty. Ulkopuoliset tarvitsevat luvan tien käyttämiseen, jos kyseessä on kuljetus (raskas ajoneuvo), säännöllinen kulkeminen (esimerkiksi työmatkaliikenne) tai kunnossapitoa selvästi lisäävä toiminta (toiminta, jonka takia tarvitaan esimerkiksi tie lanata). Jokamiehen oikeudella saa liikkua (kävely, ratsastus, hiihto, pyöräily), jos se ei lisää tien kunnossapidon kustannuksia.
Kuinka leveä on tiealue?
Tiealueen leveys määrätään viranomaisen tekemässä toimituksessa. Sitä ei yleensä, lähinnä kustannussyistä, merkitä maastoon. Epäselvissä tapauksissa voi kääntyä Maanmittauslaitoksen puoleen, jonka arkistoista voi löytyä toimituspöytäkirja ja sieltä vastaus. Ellei löydy, tulee tarvittaessa hakea uutta yksityistietoimitusta tiealueen määrittämiseksi. Tiealueeseen pitää saada mahtumaan kaikki se, mitä tie tarvitsee eli esimerkiksi sivuojat mahdollisia niskaojia myöten.
Jos yksityistie sai aikoinaan valtion avustusta tien rakentamiseen, eikä valtio tai kunta ole sen jälkeen osallistunut tien kunnon ylläpitoon, saavatko paikalliset asukkaat käyttää tietä autolla, mönkijällä tai muulla ”jokamiehenoikeudella” marjastaessaan, kalastaessaan tai jonkin muun syyn takia?
Tienkäyttöoikeuksiin viitattiin yleisellä tasolla jo edellä. Siihen nyt lisätään, että jos tie saa vuosittaista avustusta valtiolta tai kunnalta tien kunnossapitoon tai on saanut avustusta tien tekemiseen (rakentaminen ja perusparantaminen) viimeisen 10 vuoden aikana, ei ulkopuolisen liikennettä saa kieltää. Näissäkin tapauksissa voi tiekunta periä käyttömaksua. Jos tiekunta ei saa vuosittaista kunnossapidon avustusta ja tien rakentamisavustuksesta on jo kulunut yli 10 vuotta, ei tämä kielto ole voimassa.
On syytä korostaa, että jokamiesoikeus ei tarkoita oikeutta liikkua moottori- tai hevosajoneuvolla. Marjastaminen sinänsä on jokamiesoikeutta, mutta jokamiesoikeus ei tarkoita oikeutta siirtyä autolla harjoittamaan sitä. Eli jokamiesoikeudella ei tietä saa käyttää. Mutta kuten edellä on mainittu, satunnainen tienkäyttämien ei tarvitse lupaa. Tulkitsen siis niin, että satunnaiseen marjastamiseen saa mennä autolla.
Saako yksityistien sulkea esimerkiksi lukittavalla portilla tai puomilla?
Kyllä, jos tie ei saa julkiselta taholta avustusta edellä mainitulla tavalla. Kyse on liikenteen ohjauslaitteesta, johon tieliikennelain mukaan tarvitaan vielä kunnan suostumus. Kunta ei tätä suostumusta voi kuitenkaan evätä ilman painavaa syytä. Puomi tai muu sellainen tulee osoittaa liikennemerkillä.