Metsästäjä ampui maastopyöräilijän kuoliaaksi Urho Kekkosen kansallispuistossa

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Avatar
Tarkastaja Levisi
Angus MacGyver
Viestit: 6697
Liittynyt: La Heinä 18, 2020 4:44 pm

Re: Metsästäjä ampui maastopyöräilijän kuoliaaksi Urho Kekkosen kansallispuistossa

Viesti Kirjoittaja Tarkastaja Levisi »

Tämä menee pikkuisen aiheen ohi, mutta onko Suomesta vielä tavattu näitä uusnatseilta ja äärivasemmistolta oppinsa ottaneita HSS-tyylisiä metsästyssabotöörejä, jotka muiden muassa käyvät tuhoamassa hirvitorneja sekä uhkailevat metsästäjiä ja käyvät näiden kimppuun.

https://www.facebook.com/watch/?v=430947721112685
– Touhumme eteni yhä pitemmälle, ja kun aloimme suoraan sanoen nussia lauteilla sylikkäin, Kari Tapio räjähti, Frederik muistelee kirjassa.
VastarannanKiiski
Axel Foley
Viestit: 2439
Liittynyt: La Helmi 08, 2020 6:24 pm

Re: Metsästäjä ampui maastopyöräilijän kuoliaaksi Urho Kekkosen kansallispuistossa

Viesti Kirjoittaja VastarannanKiiski »

JohanPomppas kirjoitti: Pe Loka 23, 2020 2:49 pm
Brass kirjoitti: Ke Loka 21, 2020 12:18 pm
URSA kirjoitti: Ke Loka 21, 2020 11:12 am

Vai riittäisikö ihan s
Tapauksesta ei ole vielä tarpeeksi tietoa, mutta kulkiessa tiettömässä kairassa metsästämässä, ei välttämttä tarkaan tiedä omaa asemaansa jonkin melko huomaamattoman reitin suhteen.

Kuten TucoRamirez mainitsi, niin hyvä turvakeino kulkijoille olisi huomiovärinen vaatetus metsästysaikana. Jo pelkkä päähine auttaisi asiaa paljon. Huomiovärisestä vaatetuksesta on etuamyös onnettomustilanteissa erämaassa. Tietysti joku on sitä mieltä, että pyöräilijöiden on voitava valita asusteensa itse. Vähän sama juttu kuin feministien vaatimus, että jokaisella naisella on oikeus kävellä keskiyöllä Kaisaniemenpuistossa ympärikännissä minihameessa ja topissa.
Eikö jokaisella naisella sitten ole oikeutta kulkea keskiyöllä Kaisaniemenpuistossa minihameessa ja topissa ympärikännissä?

En tiedä millaisia kamppeita nää pyöräilijät tapaa käyttää, mutta oma oletus on, että ulkoiluvaatteet on aika värikkäitä. Tuskin nuo missään camo -kuoseissa tai hirvieläimeksi, saati linnuksi naamioituneina on sotkeneet menemään.
Näiden vaatetuksesta ei ole mitään mainittu, mutta omien havaintojeni mukaan musta on aika suosittu väri maastopyöräilijöillä ja monilla muillakin liikkujilla. Ehkä kaikkia erikoiskamppeita on yksinkertaisinta valmistaa mustina tai vain muutamissa väreissä, niin ei jää "sesongin" värejä myymättä.
En tiedä sitten olisiko oman turvallisuutensa takia mahdotonta niin liikenteeseen kuin maastoonkin pukeutua huomioväriseen pipoon edes tai vetää päälle heijastinvaljaat tai edes reppu olla jotenkin helposti huomattavissa..
Joosua
Adrian Monk
Viestit: 2961
Liittynyt: Pe Helmi 15, 2019 11:35 pm

Re: Metsästäjä ampui maastopyöräilijän kuoliaaksi Urho Kekkosen kansallispuistossa

Viesti Kirjoittaja Joosua »

Esimerkiksi huomioliivien käyttö on aika vaivatonta. Ja luulen että kypärän sadesuojiakin voisi löytyä kirkkailla väreillä. Tai joku kankaanpala teipillä kypärään kiinni. Ei metsässä muotipoliisit kovin usein iske.
JohanPomppas
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1375
Liittynyt: Su Loka 20, 2019 12:44 am

Re: Metsästäjä ampui maastopyöräilijän kuoliaaksi Urho Kekkosen kansallispuistossa

Viesti Kirjoittaja JohanPomppas »

VastarannanKiiski kirjoitti: La Loka 24, 2020 10:33 am
JohanPomppas kirjoitti: Pe Loka 23, 2020 2:49 pm
Brass kirjoitti: Ke Loka 21, 2020 12:18 pm
Tapauksesta ei ole vielä tarpeeksi tietoa, mutta kulkiessa tiettömässä kairassa metsästämässä, ei välttämttä tarkaan tiedä omaa asemaansa jonkin melko huomaamattoman reitin suhteen.

Kuten TucoRamirez mainitsi, niin hyvä turvakeino kulkijoille olisi huomiovärinen vaatetus metsästysaikana. Jo pelkkä päähine auttaisi asiaa paljon. Huomiovärisestä vaatetuksesta on etuamyös onnettomustilanteissa erämaassa. Tietysti joku on sitä mieltä, että pyöräilijöiden on voitava valita asusteensa itse. Vähän sama juttu kuin feministien vaatimus, että jokaisella naisella on oikeus kävellä keskiyöllä Kaisaniemenpuistossa ympärikännissä minihameessa ja topissa.
Eikö jokaisella
Näiden vaatetuksesta ei ole mitään mainittu, mutta omien havaintojeni mukaan musta on aika suosittu väri maastopyöräilijöillä ja monilla muillakin liikkujilla. Ehkä kaikkia erikoiskamppeita on yksinkertaisinta valmistaa mustina tai vain muutamissa väreissä, niin ei jää "sesongin" värejä myymättä.
En tiedä sitten olisiko oman turvallisuutensa takia mahdotonta niin liikenteeseen kuin maastoonkin pukeutua huomioväriseen pipoon edes tai vetää päälle heijastinvaljaat tai edes reppu olla jotenkin helposti huomattavissa..
No aika harva ihmisen kokoluokkaa oleva elikko, joita tuolla meidän luonnossa viipottaa, on väritykseltään kokonaan musta. Ei semmoista ole yhtäkään... Eikös myös se saksanpaimenkoira, joka muistaakseni vuosi sitten ammuttiin (luultavasti sutena, vaikka metsästäjä väitti kuvitelleensa peuraksi tai jotain sen suuntasta...), ollut puettu huomioliiviin? Oma veikkaus edelleen on, että tää on taas kerran näitä, kun lajintunnistus mennyt pieleen, eli ammuttu vaan sinne missä risahtaa ja vasta sen jälkeen lähdetty tarkastaan mitä saatiin saaliiksi, vai saatiinko mitään. Tarkoituksella metsästäjä ei varmastikaan ihmistä halunnut hengiltä ottaa, mutta eipä vaan vaivautunut varmistamaan mikä siellä pusikossa rymistelee.
aumari
Vic Mackey
Viestit: 1997
Liittynyt: Ke Touko 22, 2013 1:46 pm

Re: Metsästäjä ampui maastopyöräilijän kuoliaaksi Urho Kekkosen kansallispuistossa

Viesti Kirjoittaja aumari »

Minä ymmärrän metsästyksen ruuantarpeeseen, sitähän se on ollut jo aikojen alussa. Ja tietysti kantojen pienennyskin on ok. Joukossa on myös niitä, jotka vain tykkäävät metsästää. Jos ampumisesta tykkää niin voisi ampua maalitauluun tai kiekkoon, mutta kai siinä on joku jännitys jahdata elävää otusta. Vaikka mitäpä se minulle kuuluu.
Avatar
poikani
Telkkaridekkareiden asiantuntija
Viestit: 9987
Liittynyt: Ti Heinä 05, 2011 8:50 pm
Paikkakunta: ?? ???????

Re: Metsästäjä ampui maastopyöräilijän kuoliaaksi Urho Kekkosen kansallispuistossa

Viesti Kirjoittaja poikani »

JohanPomppas kirjoitti: La Loka 24, 2020 2:44 pmTarkoituksella metsästäjä ei varmastikaan ihmistä halunnut hengiltä ottaa - -
Ei siitä Lapin väestä tiedä. Kyllä minä epäilen henkirikosta.
????? ?? ??????.
Hermione
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5042
Liittynyt: Ma Kesä 22, 2020 6:38 pm

Re: Metsästäjä ampui maastopyöräilijän kuoliaaksi Urho Kekkosen kansallispuistossa

Viesti Kirjoittaja Hermione »

Mitä Lapissa olen liikkunut, niin olen kiinnittänyt huomiota miten esimerkiksi opastekylteissä on ollut luodinreikiä sekä haulien aiheuttamia vaurioita. Paikalliselta kysyin, miksi, niin kuulemma on paikallisten tapa.

En nyt edes viitsi tähän avata, minkälaisia tunteita ja ajatuksia tämä herätti silloin, tai miten raivo ja inho kuohahti nyt kun asia palasi mieleeni.

Eli tuo nimimerkki Poikani kommentti ei välttämättä ole niin kaukaa haettu. Lappi on upea paikka luonnon puolesta, mutta paikallisten mielenlaatu on minulle, etelä-Suomen ihmiselle täysin vieras, ja tämä asenne aseilla räiskimiseen kaikenlaatuisiin "maalitauluihin" tavallaan kulminoi minulle sen mielenmaiseman, johon en halua tutustua tarkemmin. Paikalliset pitäkööt Lappinsa, viihdyn paremmin napariirin eteläpuolella.
rahima
Hetty Wainthropp
Viestit: 475
Liittynyt: Ti Marras 08, 2011 7:37 pm

Re: Metsästäjä ampui maastopyöräilijän kuoliaaksi Urho Kekkosen kansallispuistossa

Viesti Kirjoittaja rahima »

Lapissa on vaarallista kulkea metsissä ajalla 20.8.-31.12. En ole varma päivämääristä. Itse en uskalla olla metsissä kuin keväällä ja alkukesästä. Ampujia joutuu pelkäämään. Henkirikoshan tämä on. Ollaanpa nyt tarkkana, että saadaan tämän tappajan nimi selville. Ja kunnon tuomio, jotta oppivat ampumaan. Nyt pitää saada kunnollinen ennakkotapaus, jotta ihmisten ampuminen "vahingon päähän" loppuu. Ja aseet pois loppuiäksi.
JohanPomppas
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1375
Liittynyt: Su Loka 20, 2019 12:44 am

Re: Metsästäjä ampui maastopyöräilijän kuoliaaksi Urho Kekkosen kansallispuistossa

Viesti Kirjoittaja JohanPomppas »

poikani kirjoitti: La Loka 24, 2020 3:32 pm
JohanPomppas kirjoitti: La Loka 24, 2020 2:44 pmTarkoituksella metsästäjä ei varmastikaan ihmistä halunnut hengiltä ottaa - -
Ei siitä Lapin väestä tiedä. Kyllä minä epäilen henkirikosta.
Kieltämättä pimeää porukkaahan siellä on, mutta silti en usko että halusi ihmisen saaliikseen. Ei vaan viittinyt varmistaa mihin räiskii.
Tessu
Christopher Lorenzo
Viestit: 1588
Liittynyt: La Tammi 05, 2013 2:51 am

Re: Metsästäjä ampui maastopyöräilijän kuoliaaksi Urho Kekkosen kansallispuistossa

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Luulempa että yhtä viisasta porukaa on asui sitten missä asui tai liikkui,itse pyrin pysymään pois niistä paikoista joissa ei tykätä.
Eräs tuttava lähti lappiin kun oli korona aika hellittäny,hieman pelkäsin että mitä käy? no eipä hänelle mitään käyny,jotenkin vaan huomasin että saattaa välit kirityäkkin kun on tämmöset ajat...no tämä ei liittyny tapahtuneeseen
VastarannanKiiski
Axel Foley
Viestit: 2439
Liittynyt: La Helmi 08, 2020 6:24 pm

Re: Metsästäjä ampui maastopyöräilijän kuoliaaksi Urho Kekkosen kansallispuistossa

Viesti Kirjoittaja VastarannanKiiski »

Hermione kirjoitti: La Loka 24, 2020 4:15 pm Mitä Lapissa olen liikkunut, niin olen kiinnittänyt huomiota miten esimerkiksi opastekylteissä on ollut luodinreikiä sekä haulien aiheuttamia vaurioita. Paikalliselta kysyin, miksi, niin kuulemma on paikallisten tapa.

En nyt edes viitsi tähän avata, minkälaisia tunteita ja ajatuksia tämä herätti silloin, tai miten raivo ja inho kuohahti nyt kun asia palasi mieleeni.

Eli tuo nimimerkki Poikani kommentti ei välttämättä ole niin kaukaa haettu. Lappi on upea paikka luonnon puolesta, mutta paikallisten mielenlaatu on minulle, etelä-Suomen ihmiselle täysin vieras, ja tämä asenne aseilla räiskimiseen kaikenlaatuisiin "maalitauluihin" tavallaan kulminoi minulle sen mielenmaiseman, johon en halua tutustua tarkemmin. Paikalliset pitäkööt Lappinsa, viihdyn paremmin napariirin eteläpuolella.
Onhan eri seuduilla hyvinkin erilainen ilmapiiri tai tavat, siis isoja kulttuurieroja ihan Suomen sisällä. Lieneekö Lapissa jotain samaa kuin Pohjanmaalla, sellainen oma "Härmän laki" ja muualta annettuja määräyksiä ei niin oteta hyvällä ja asiat halutaa ratkoa ja hoitaa itse. Liikennevalvontakameroitakin on ammuttu ja Kittilän kunnanjohdon kähinöinti on malliesimerkki, ettei lait välttämättä paljon paina. Salametsästystäkin varmaan esiintyy paljonkin.
JohanPomppas kirjoitti: La Loka 24, 2020 2:44 pm

No aika harva ihmisen kokoluokkaa oleva elikko, joita tuolla meidän luonnossa viipottaa, on väritykseltään kokonaan musta. Ei semmoista ole yhtäkään... Eikös myös se saksanpaimenkoira, joka muistaakseni vuosi sitten ammuttiin (luultavasti sutena, vaikka metsästäjä väitti kuvitelleensa peuraksi tai jotain sen suuntasta...), ollut puettu huomioliiviin? Oma veikkaus edelleen on, että tää on taas kerran näitä, kun lajintunnistus mennyt pieleen, eli ammuttu vaan sinne missä risahtaa ja vasta sen jälkeen lähdetty tarkastaan mitä saatiin saaliiksi, vai saatiinko mitään. Tarkoituksella metsästäjä ei varmastikaan ihmistä halunnut hengiltä ottaa, mutta eipä vaan vaivautunut varmistamaan mikä siellä pusikossa rymistelee.
Ehkäpä pyöräilijää ei olisikaan ammuttu, jos hän olisi näkynyt kokonaan? Ihmishahmo on silloin helpommin erotettavissa. Jos kasvillisuus ja varvikkoa ja puustoa, oksat rikkovat ääriviivat kauempaa katsottuna ja ihmisen tunnistaminen on vaikeaa. Epäilen, että metsästäjä näki pelkän pään, joka vähän liikehti. Silloin hosuja voi ampua mustapipoisen koirasteerenä tai jonkun kirjavapipoisen (valk.rusk, ym) riekkona. KIväärimetsästyksessä saalista ammutaan kauempaa kuin haulikolla. Jos seudulla ei juuri ketään liiku, metsästyskäytännöt on voinut muotoutua varomattomiksi. Samaan tyyliin kuin tasoristeyksen kohdalla, jossa junia kulkee hyvin harvoin; posotetaan menemään, kun eihän sieltä junaa ole aiemminkaan tullut.

Tässä ahneus voitti, jos ampuja itsekään ei ihan varma ollut mitä ampuu..
kusiainen
Harjunpää
Viestit: 311
Liittynyt: Ke Syys 27, 2017 6:58 pm

Re: Metsästäjä ampui maastopyöräilijän kuoliaaksi Urho Kekkosen kansallispuistossa

Viesti Kirjoittaja kusiainen »

Tessu kirjoitti: Su Loka 25, 2020 4:25 am Luulempa että yhtä viisasta porukaa on asui sitten missä asui tai liikkui,itse pyrin pysymään pois niistä paikoista joissa ei tykätä.
Eräs tuttava lähti lappiin kun oli korona aika hellittäny,hieman pelkäsin että mitä käy? no eipä hänelle mitään käyny,jotenkin vaan huomasin että saattaa välit kirityäkkin kun on tämmöset ajat...no tämä ei liittyny tapahtuneeseen
Saattaa hyvinkin liittyä. Facebookista voi lukea mitä lappalaiset ovat mieltä muualta tulleista turisteista näin korona-aikaan.
lammas1
Martin Beck
Viestit: 776
Liittynyt: Pe Loka 31, 2014 11:36 am

Re: Metsästäjä ampui maastopyöräilijän kuoliaaksi Urho Kekkosen kansallispuistossa

Viesti Kirjoittaja lammas1 »

Lapissa ei ole sen turvattomampaa liikkua kuin etelässä. Itseasiassa etelä on turvatonta väestömäärän ja väestö laadun takia.
Lappalaiset ei ole mikään yhtenevä porukka tavoiltaan, eikä kannata perustaa mielikuvaa heistä jonkun nunnuka vitsin takia.
Metsästys on hyvä harrastus, hirvenmetsästys varsinkin, mutta myös linnustus. Tässä tapauksessa henkilö ampui ihmisen. Hän näki varmaan vain henkilön yläosan, ehkä jonkin pipon hatun tms ja luuli sitä linnuksi. Hän on voinut ampua myös hetkeä aiemmin oikeasti oikeaa lintua, mutta kuvitellut että lintu ei saanut osumaa ja lähti lentoon, ampui uudestaan.
Hän siis ei nähnyt pyöräilijästä kuin osan ja sekin liikkeessä. Osuma on varmasti tullut päähän, koska uhri kuoli paikalle nopeasti. Millanenhan sää silloin oli?
Kummisetä
Jessica Fletcher
Viestit: 3249
Liittynyt: Ma Joulu 16, 2019 4:52 pm

Re: Metsästäjä ampui maastopyöräilijän kuoliaaksi Urho Kekkosen kansallispuistossa

Viesti Kirjoittaja Kummisetä »

Kyllä aina kannattaa ampua jos vähänkin näyttää sille että joku siellä metsässä liikkuu.
Sehän voi ihan hyvin olla vaikka hirvi.
qurqo kirjoitti: To Loka 26, 2023 9:01 pm Ei renkaat mustaa piirrä, kuin lukkiutuneena.
:mrgreen:
JanitaSlim
Jessica Fletcher
Viestit: 3010
Liittynyt: Pe Syys 18, 2020 5:51 pm

Re: Metsästäjä ampui maastopyöräilijän kuoliaaksi Urho Kekkosen kansallispuistossa

Viesti Kirjoittaja JanitaSlim »

Kummisetä kirjoitti: Su Loka 25, 2020 8:58 pm Kyllä aina kannattaa ampua jos vähänkin näyttää sille että joku siellä metsässä liikkuu.
Sehän voi ihan hyvin olla vaikka hirvi.
Näinhän nuo lappalaiset toimivat ja aina pitää olla vähintään litra pontikkaa lämmikkeenä. Peralta hankittua, Alkon juomat ei kelpaa, kun niissä on veroa. Ja tässä lopputulos.
Vastaa Viestiin