Helsinki, Koskela: 16-vuotias poika murhattiin raa´asti

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
maxi
Rico Tubbs
Viestit: 1275
Liittynyt: La Loka 14, 2017 8:52 am
Paikkakunta: Joulupukin maa

Re: Helsinki, Koskela: 16-vuotias poika murhattu

Viesti Kirjoittaja maxi »

Tuntematta minua voi kuvitella olevani hyväuskoinen. Olen ollut tarpeeksi alalla( sivistysosasto,sosiaaliosasto) siellä ei hyväuskoisuus auta eteenpäin on kyettävä katsomaan todellisuutta.

Koskelan oikeudenkäynti on vanhempien osalta ollut mielestäni kaksijakoinen, siellä on ollut paikalla omasta jälkikasvustaan selkeästi hyväuskoisia ja toisaalta taas niitä jotka pakenee kasvattajana vastuuta.
Elämä on laiffii
Vivienne
Lauri Hanhivaara
Viestit: 144
Liittynyt: Ke Heinä 01, 2020 3:05 pm

Re: Helsinki, Koskela: 16-vuotias poika murhattu

Viesti Kirjoittaja Vivienne »

Ylilaudalle joku oli löytänyt kuvan missä tapahtuman jälkeen atso edelleen tapahtumapaikalla valkoisella lakanalla peiteltynä, otettu kauempaa jostain talosta 😭
DCourtney
Scooby-Doo
Viestit: 29
Liittynyt: Pe Kesä 23, 2017 10:43 am

Re: Helsinki, Koskela: 16-vuotias poika murhattu

Viesti Kirjoittaja DCourtney »

maxi kirjoitti: Pe Helmi 26, 2021 11:13 am Koskelan oikeudenkäynti on vanhempien osalta ollut mielestäni kaksijakoinen, siellä on ollut paikalla omasta jälkikasvustaan selkeästi hyväuskoisia ja toisaalta taas niitä jotka pakenee kasvattajana vastuuta.
Mistä tiedät ketkä vanhemmista ovat olleet oikeudessa paikalla? En ole nähnyt tästä mainintaa missään mediassa.
Avatar
ruusumaa
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Elo 31, 2020 5:47 pm

Re: Helsinki, Koskela: 16-vuotias poika murhattu

Viesti Kirjoittaja ruusumaa »

Miks hitossa ihmiset ottaa tollasia kuvia ja postaavat vielä nettiin!?
Suoraan sanottuna, suurin piirtein, sellaista elämä on.
lukutoukka
Christopher Lorenzo
Viestit: 1558
Liittynyt: Ma Huhti 06, 2009 3:02 pm

Re: Helsinki, Koskela: 16-vuotias poika murhattu

Viesti Kirjoittaja lukutoukka »

maxi kirjoitti: Pe Helmi 26, 2021 11:13 am Tuntematta minua voi kuvitella olevani hyväuskoinen. Olen ollut tarpeeksi alalla( sivistysosasto,sosiaaliosasto) siellä ei hyväuskoisuus auta eteenpäin on kyettävä katsomaan todellisuutta.

Koskelan oikeudenkäynti on vanhempien osalta ollut mielestäni kaksijakoinen, siellä on ollut paikalla omasta jälkikasvustaan selkeästi hyväuskoisia ja toisaalta taas niitä jotka pakenee kasvattajana vastuuta.
No, johan jyrähdit. Koulumaailma on siis tullut tutuksi. Silloinhan sinun luulisi tietävän kaiken.
Sadenainen
Susikoski
Viestit: 48
Liittynyt: Su Helmi 21, 2021 11:30 am

Re: Helsinki, Koskela: 16-vuotias poika murhattu

Viesti Kirjoittaja Sadenainen »

QwertyKeyboard kirjoitti: Pe Helmi 26, 2021 2:31 am
Sadenainen kirjoitti: Ti Helmi 23, 2021 11:47 am Tämä tapaus ei kyllä jätä mieltäni rauhaan. On niin surullinen olo Atson puolesta ja oksettaa niin paljon nuo sadistiset nulikat. Heikki ja Veeti eivät jälkikäteisten tekstiviestien mukaan vieläkään olleet huolissaan/pahoillaan uhrin puolesta vaan itsensä puolesta, ja jopa tsemppasivat toisiaan että "älä murehdi, ei tää tuu pilaamaan meidän elämää". Mitä vittua, eikö omatunto kolkuttanut senkään vertaa, että olisivat ymmärtäneet että on täysin oikein jos tämä pilaa heidän elämänsä. Asia on nostanut omat traumani myös pintaan, koska olin enemmän tai vähemmän koulukiusattu aikoinaan, pelokas olemukseni keräsi kiusaajien huomion, ja kaiken taustasyynä oli se, että isäni pahoinpiteli minua kotona. Kerran solvaaminen, töniminen ja hiuksista repiminen eteni siihen pisteeseen, että isäni potkaisi minua kasvoihin (istuin silloin kyyryssä lattialla iskua peläten), mistä seurasi huulen halkeaminen kunnolla. Äiti soitti kiireesti koululle ja selitti, että huuli halkesi pallopeleissä pihalla, ja itse asiassa isäni on lääkäri ja paikkasi huuleni (haava oli niin paha, että vaati tikit) salaa itse töistä ottamiensa välineiden avulla. Olen koittanut aikuisena purkaa tilannetta äitini kanssa ja viestinvaihtomme näyttää tältä: Minä: "-- on nostanut omat pahoinpitelymuistot mieleen. Kun viimeksi yritin puhua asiasta kanssasi tuntui, että vaan naureskellen sanoit, että itsepähän hankkiuduin näihin (pahoinpitely)tilanteisiin. Se oli mielestäni osoitus täydestä empatiakyvyn puutteesta." Äitini: "Mua auttaa selviytymään se, että tiedän etten ole yksin katkeroituneen lapsen vanhempana. Meitä vanhempia on paljon. Mun täytyy ajatella nyt itseäni." ja: "En sinun isällesi kovin paljon ole mahtanut. Elämä on." Näiden kommenttien jälkeen olen ihmetellyt jälleen äitini asennoitumista, mutta tiedän jo nyt, ettei tule viestejäni lukemaan. Vanhempani ovat rikkaita, ja olen heihin yhteydessä pääasiassa siitä syystä, että saan aikanaan perinnöstä saman osuuden kuin sisarukseni. Tekisi mieli katkaista välit kokonaan, ovat paskoja ihmisiä; toinen hakkasi ja toinen hyväksyi sen, ei kyllä mitään empatiaa omaa lasta kohtaan. Olen siis nainen itse, ja aina olen ollut hoikka ja pienikokoinen, isäni taas on pitkä. *Tiedän, ettei ole reilua verrata kokemaani Atson kokemaan, koska Atso on kokenut niin hirveitä hirveyksiä. Koitan vaan löytää syytä sille miksi olen niin henkilökohtaisesti koukussa tähän tapaukseen, niin että se pyörii päässäni päivin ja öin. Atson tapaus ei saa koskaan toistua eikä unohtua.
Ehkä äitisi oli / on taloudellisesti tai henkisesti riippuvainen isästäsi ja siten pakotettu myötäilemään häntä, koska ei pärjää elämässä ilman isääsi. Osa ihmisistä on luonteeltaan sellaisia, että luovuttaa helpolla ja alistuu kohtaloonsa, koska mitään parempaakaan ei ole tiedossa ja siinä huonossakin suhteessa on ne tutut ja turvalliset rutiinit, jota helpottaa vielä se jos taloudelliset asiat ovat kunnossa.

Atson ja näiden muiden poikien suhde on voinut olla vähän tällainen. Atso ei henkisesti pärjää ilman muutamaa "kaveriaan" ja hakkaamisesta huolimatta suhteessa on ne tutut ja turvalliset rutiinit, sekä porukka mihin voi kuulua. Atso on hiljainen introvertti ja epävarma sosiaalisissa tilanteissa. Atsolta on todennäköisesti puuttunut sosiaaliset taidot ja kyvyt muodostaa muita kaverisuhteita, josta syystä hän on jäänyt riippuvaiseksi näistä muutamasta pojasta, jotka käyttävät häntä nyrkkeilysäkkinä. Riippuvuuksia on monenlaisia taloudellisia, henkisiä, sosiaalisia, joka sitten altistaa tietynlaisille jutuille elämässä. Köyhän on pakko alistua tekemään kaikki vaarallisimmat duunit, johon rikas ei ikinä suostuisi. Herkän, joka ei pärjää maailmassa, on pakko alistua olemaan röyhkeämmän nyrkkeilysäkkinä. Vähän suosiota omaavan on pakko valita kaverinsa muutamista mätämunista, joiden seurassa suositummat eivät suostuisi olemaan sekuntiakaan.

Osa ihmisistä vain on liian heikkoja tähän maailmaan. Ihmisillä on paljon ymmärtäjiä ja kavereita sen jälkeen kun he ovat jo kuolleet. Nythän Atso on tunnetumpi kuin koskaan eläessään se vain vaati uhrin. Filosofisesti voisi kysyä kärsittyään tuskansa ja maksettuaan uhrinsa kokonaisuudessaan tuliko Atsosta nyt se mies, joka hänestä kuuluikin tulla? Artistin musiikki myy aina parhaiten sen jälkeen kun hän kuolee. Atson tarina kerää eniten seuraajia sen jälkeen kun Atso kuoli.
Kiitos vastauksestasi. Asia risteilee nyt Atsosta itseeni, mutta onnistuit kyllä kuvailemaan myös vanhempieni välistä suhdetta tuossa hyvin. "Vähän suosiota omaavan on pakko valita kaverinsa muutamista mätämunista, joiden seurassa suositummat eivät suostuisi olemaan sekuntiakaan." Äidilläni on todella huono itseluottamus ollut jo nuoruudessaan (oli sosiaalisesti taitamaton, pullea ja silmälasipäinen "nörttityttö"), ja vanhempieni välisessä suhteessa isäni on onnistunut painamaan äitini itseluottamuksen vielä aiempaakin alemmas (ja samalla tehnyt äidin henkisesti riippuvaiseksi itsestään), enkä usko että äitini enää uskoisi pärjäävän/pystyvän elämään ilman isääni, vaikka isäni alistaakin äitiä henkisesti ja äiti varmasti voi suhteessa pahoin. Kaikkeen kietoutuu oudosti myös se, että koska isäni yhteiskunnallinen/taloudellinen status on korkea, niin äitiä koukuttaa suhteeseen todennäköisesti myös se, että ulospäin suhde isäni kanssa nostaa äidin statusta (kun hänellä on kouluttautunut ja rikas mies; sivumainintana tosin äitini omakaan tutkinto ei ole huono). Tosiaan Atson ja Veetin suhteessa voi nähdä paljon samaa. Kaverisuhde Veetin kanssa on ollut omiaan laskemaan Atson itsetuntoa entisestään, mutta ei ole ollut muitakaan kaveriehdokkaita, koska Atson sosiaalinen asema on ollut niin matala. Toisaalta Veeti on ollut häirikkö/pahis, joilla on yleensä tietynlaista sosiaalista valtaa; pahiksia ei ainakaan usein kiusata, muiden jonkinasteisesti pelätessä heitä. Ehkä Atso on ajatellut saavansa Veetin seurassa jonkinlaista suojelua itselleen kiusaamiselta. Tämä ajatus on tietysti haitallinen. Tällainen itseä vahvempi mätämuna puoliso/kaveri, jonka ajattelisi suojelevan itseä ulkoisilta vaaroilta, näyttäisi usein (varsinkin mies-nais-suhteissa) kääntyvän niin, että kohta suojelua tarvittaisiin nimenomaan tältä puolisolta/kaverilta, eikä niiltä ulkoisilta vaaroilta. Tulipahan taas kirjoitettua ja tosiaan asia kietoutuu omaan asiaani. Olisi täysin mahdollista, että olisin alistamisen (jota isäni kohdisti minuun paljon) seurauksena käpertynyt ja ajatellut, että ansaitsen kaiken. Tietyssä mielessä olinkin lapsena epäitsevarma, mutta en missään vaiheessa itse ajatellut, että ansaitsisin yhtään mitään paskaa. Olen aina ajatellut, että kilteille pitää olla kiltti (ja tiesin itse olevani kiltti), ja vain kusipäät ansaitsevat huonoa kohtelua. Olen nyt hyvässä työssä (kesken etätyöpäivän tässä kirjoittelen) ja minulla on tasavertainen ja terve parisuhde ja ihanat lapset. Ahdistelen vanhempiani vanhoilla asioilla (pahoinpitelyt yms), lähinnä siitä syystä, että en saata ymmärtää, miksi isäni suhtautui minuun aina niin vihamielisesti, että se toisinaan yltyi pahoinpitelyihin asti. Millainen ihminen vihaa omaa lastaan ja miksi? -- Vielä kokemuksiini peilaten, on todella satuttavaa tietää, että on todennäköistä, että jos Atso olisi saanut kasvaa aikuiseksi, olisi hän todennäköisesti ennenpitkää ottanut etäisyyttä kusipää-Veetiin ja saanut oikeita ystäviä. Atso kuulosti tunnolliselta, joten hän varmaan olisi opiskellut itselleen hyvän ammatin ja saanut työn ja perheen ja kaikki olisi järjestynyt paskasta lapsuudesta huolimatta, aivan kuten minullakin. Mutta ei... Ihan hirveä vääryys kaikki Atson kokema ja erityisesti tämä järjetön kidutusmurha, jonka uhriksi joutui.
Viimeksi muokannut Sadenainen, Pe Helmi 26, 2021 11:39 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
d0uppiih
Scooby-Doo
Viestit: 21
Liittynyt: Ti Elo 23, 2011 2:14 pm

Re: Helsinki, Koskela: 16-vuotias poika murhattu

Viesti Kirjoittaja d0uppiih »

Vivienne kirjoitti: Pe Helmi 26, 2021 11:19 am Ylilaudalle joku oli löytänyt kuvan missä tapahtuman jälkeen atso edelleen tapahtumapaikalla valkoisella lakanalla peiteltynä, otettu kauempaa jostain talosta 😭
Kyllä se sama kuva on täällä ollut jo ihan ekoilla sivuilla..
-älä usko mitä mä uskon, vaan mitä mä puhun.
DCourtney
Scooby-Doo
Viestit: 29
Liittynyt: Pe Kesä 23, 2017 10:43 am

Re: Helsinki, Koskela: 16-vuotias poika murhattu

Viesti Kirjoittaja DCourtney »

Sadenainen kirjoitti: Pe Helmi 26, 2021 11:25 am Atso kuulosti tunnolliselta, joten hän varmaan olisi opiskellut itselleen hyvän ammatin ja saanut työn ja perheen ja kaikki olisi järjestynyt paskasta lapsuudesta huolimatta, aivan kuten minullakin.
Ei sitä uhriakaan nyt kannata glorifioida enkä ymmärrä miten häntä voi pitää tunnollisena. Huono koulussa, mielenterveyshäiriöitä, alkoholinkäyttöä ja huumekokeiluja todella nuorena. Hänen IG-tilinsä oli surullista luettavaa, selvästi ei kaikki palaset todellakaan kohdallaan. Hesarin jutun mukaan "Hän istui vaan tunneilla pää pulpetissa huppu päässä, eikä yleensä puhunut mitään". Mitään uhrin kärsimyksistä pois ottamatta, niin ei, uhri ei varmasti olisi opiskellut itselleen hyvää ammattia kun peruskoulunkin läpikäyminen oli vaikeaa (kävi 9-luokkaa toistamiseen).
Sadenainen
Susikoski
Viestit: 48
Liittynyt: Su Helmi 21, 2021 11:30 am

Re: Helsinki, Koskela: 16-vuotias poika murhattu

Viesti Kirjoittaja Sadenainen »

DCourtney kirjoitti: Pe Helmi 26, 2021 11:35 am
Sadenainen kirjoitti: Pe Helmi 26, 2021 11:25 am Atso kuulosti tunnolliselta, joten hän varmaan olisi opiskellut itselleen hyvän ammatin ja saanut työn ja perheen ja kaikki olisi järjestynyt paskasta lapsuudesta huolimatta, aivan kuten minullakin.
Ei sitä uhriakaan nyt kannata glorifioida enkä ymmärrä miten häntä voi pitää tunnollisena. Huono koulussa, mielenterveyshäiriöitä, alkoholinkäyttöä ja huumekokeiluja todella nuorena. Hänen IG-tilinsä oli surullista luettavaa, selvästi ei kaikki palaset todellakaan kohdallaan. Hesarin jutun mukaan "Hän istui vaan tunneilla pää pulpetissa huppu päässä, eikä yleensä puhunut mitään". Mitään uhrin kärsimyksistä pois ottamatta, niin ei, uhri ei varmasti olisi opiskellut itselleen hyvää ammattia kun peruskoulunkin läpikäyminen oli vaikeaa (kävi 9-luokkaa toistamiseen).
Ylilaudalla monet kirjoittelee, että Atso oli todennäköisesti superälykäs, koska usein älykkäitä kiusataan. En itse usko (tietojen ja esim hänen sometilien perusteella) Atson olleen yliälykäs. Mutta esimerkiksi englannissa hän oli taitava (tämänkin tiedän IG-stalkkauksen pohjalta). Ja varmaan istui pää pulpetissa eikä menestynyt kokeissa, koska oli masentunut ja kiusattu. Tällaisille ei valitettavasti usein ainakaan nopeasti aukea tie korkeakouluihin, mutta en nää miksei Atso olisi voinut opiskella itselleen mukavan ammatin (esim ammattikoulussa on nykyään järkevän/nykyaikaisen oloinen IT-linja) vaikka ammattikoulutasolla, kunhan vain olisi päässyt kiusaajista ja sitä myötä pahimmista masennuksista eroon.
Vieras888
Alokas
Viestit: 2
Liittynyt: Pe Helmi 26, 2021 8:19 am

Re: Helsinki, Koskela: 16-vuotias poika murhattu

Viesti Kirjoittaja Vieras888 »

DCourtney kirjoitti: Pe Helmi 26, 2021 11:35 am
Sadenainen kirjoitti: Pe Helmi 26, 2021 11:25 am Atso kuulosti tunnolliselta, joten hän varmaan olisi opiskellut itselleen hyvän ammatin ja saanut työn ja perheen ja kaikki olisi järjestynyt paskasta lapsuudesta huolimatta, aivan kuten minullakin.
Ei sitä uhriakaan nyt kannata glorifioida enkä ymmärrä miten häntä voi pitää tunnollisena. Huono koulussa, mielenterveyshäiriöitä, alkoholinkäyttöä ja huumekokeiluja todella nuorena. Hänen IG-tilinsä oli surullista luettavaa, selvästi ei kaikki palaset todellakaan kohdallaan. Hesarin jutun mukaan "Hän istui vaan tunneilla pää pulpetissa huppu päässä, eikä yleensä puhunut mitään". Mitään uhrin kärsimyksistä pois ottamatta, niin ei, uhri ei varmasti olisi opiskellut itselleen hyvää ammattia kun peruskoulunkin läpikäyminen oli vaikeaa (kävi 9-luokkaa toistamiseen).
Ei kannata tehdä uhrista mitään omia päätelmiä. Ollut ongelmia ja masentunut, mutta niiden syy ja seuraus meille ulkopuolisille täysi arvoitus.

Tää on niin klassista ihmisten käyttäytymistä. Ensin osa nostaa uhrin lähes pyhimykseksi ja sitten alkaa vikojen etsiminen ja lopulta osa porukasta alkaa tavallaan syyttymään uhria, vähintäänkin osasyyliseksi.

Pitää kuitenkin muistaa, että uhri oli ihminen ja murha on aina äärimmäinen rikos.
lukutoukka
Christopher Lorenzo
Viestit: 1558
Liittynyt: Ma Huhti 06, 2009 3:02 pm

Re: Helsinki, Koskela: 16-vuotias poika murhattu

Viesti Kirjoittaja lukutoukka »

Atso oli nuori ihminen, joka tutki ja koki maailmaa, kuten ihmisillä on tapana. Se kaikki päättyi joulukuun alussa 2020.
Alkonost
Susikoski
Viestit: 40
Liittynyt: Ke Helmi 24, 2021 1:35 pm

Re: Helsinki, Koskela: 16-vuotias poika murhattu

Viesti Kirjoittaja Alkonost »

Kaketus kirjoitti: Pe Helmi 26, 2021 10:40 am Muutoin 3 murhatuomiota todennäköinen, on tämä niin järkyttävä teko, ennalta suunniteltu, pitkäkestoinen ja julma jossa kaikki ovat olleet yhteistuumin mukana, yhdessä estäneen uhrin avun saannin(lenkkeilijänainen), ja yhdessä jättäneet uhrin kuolemaan talviyöhön, kukaan ei tunnu edes harkitsevan avun hankkimista uhrille. Älkää edes viitsikö lässyttää mistään pahoinpitelytuomiosta.,murhatuomio ainoa looginen..
Vilja-Erikan jutustakin saivat tekijät 2 x elinkautisen vaikka ei se näin suunnitelmallinen ja pitkäkestoinen ollut.,vaikks toki karmaiseva teko.
Itse toivon mieluummin pakkohoitoon (Niuvaan) passitusta näille kavereille. Sieltä ei noin vain poistuta kun "tuomio" on lusittu, vaan vasta kun ammattilaiset arvioivat vapaaksi pääsemisen turvalliseksi. En tosin tiedä miten alaikäisellä tämä homma menee, mutta ainakin Alexis ja Heikki taitavat vuoden päästä olla jo 18-vuotiaita tammikuussa. Selvästi ovat myös ihan oikeasti hoidon tarpeessa, ei tällaisia tekoja kukaan täysjärkinen tee hetken mielijohteesta "kännissä ja läpällä". Ihan sama mitä päihteitä käytetty, en todellakaan usko että mikään tunnettu päihde saa tällaista tekemään ilman että pää on pipi jo valmiiksi. Jos vankilaan joutuvat, niin eipä taida sieltä apua saada näin massiivisiin mielenterveysongelmiin ja löytävät sieltä vain sopivaa seuraa jatkaa valitsemallaan tiellä.

Ylilaudan ketjusta Koskelan murha vol. 16 tai googlettamalla Alexis Koskivaaran löytyy jonkun perheenjäsenen Instaan lisäämä kuva Alexiksen syntymäpäiviltä. Kuvassa perheen yhteinen mukava syntymäpäiväjuhla ja kuvatekstinä: "On edessäsi avoin tie, minne se sinua vie?" Minne tosiaan, niin.
Alkonost
Susikoski
Viestit: 40
Liittynyt: Ke Helmi 24, 2021 1:35 pm

Re: Helsinki, Koskela: 16-vuotias poika murhattu

Viesti Kirjoittaja Alkonost »

Vieras888 kirjoitti: Pe Helmi 26, 2021 12:05 pm
DCourtney kirjoitti: Pe Helmi 26, 2021 11:35 am
Sadenainen kirjoitti: Pe Helmi 26, 2021 11:25 am Atso kuulosti tunnolliselta, joten hän varmaan olisi opiskellut itselleen hyvän ammatin ja saanut työn ja perheen ja kaikki olisi järjestynyt paskasta lapsuudesta huolimatta, aivan kuten minullakin.
Ei sitä uhriakaan nyt kannata glorifioida enkä ymmärrä miten häntä voi pitää tunnollisena. Huono koulussa, mielenterveyshäiriöitä, alkoholinkäyttöä ja huumekokeiluja todella nuorena. Hänen IG-tilinsä oli surullista luettavaa, selvästi ei kaikki palaset todellakaan kohdallaan. Hesarin jutun mukaan "Hän istui vaan tunneilla pää pulpetissa huppu päässä, eikä yleensä puhunut mitään". Mitään uhrin kärsimyksistä pois ottamatta, niin ei, uhri ei varmasti olisi opiskellut itselleen hyvää ammattia kun peruskoulunkin läpikäyminen oli vaikeaa (kävi 9-luokkaa toistamiseen).
Ei kannata tehdä uhrista mitään omia päätelmiä. Ollut ongelmia ja masentunut, mutta niiden syy ja seuraus meille ulkopuolisille täysi arvoitus.

Tää on niin klassista ihmisten käyttäytymistä. Ensin osa nostaa uhrin lähes pyhimykseksi ja sitten alkaa vikojen etsiminen ja lopulta osa porukasta alkaa tavallaan syyttymään uhria, vähintäänkin osasyyliseksi.

Pitää kuitenkin muistaa, että uhri oli ihminen ja murha on aina äärimmäinen rikos.
Jep, samaa mieltä päätelmien tekemisestä. Yleensä henkistä ja/tai fyysistä väkivaltaa kohdanneisiin ihmisiin ja näiden mielenterveyteen vaikuttaa aika monimutkaiset kuviot, joita on mun mielestä yksinkertaistavaa lähteä selittämään uhrin heikkoudella tai sillä, että uhri oli niin kiltti tms. Annetaan Atsolle hänen ansaitsemansa arvo ihmisenä.
Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17110
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Re: Helsinki, Koskela: 16-vuotias poika murhattu

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Todistavatko nämä viestit Koskelan murhasta syytettyjen juonittelun teon jälkeen? ”Me kaks ollaan nyt tärkeempii”

Tekijät pohtivat jälkien peittelyä ja ruumiin hävittämistä.

Koskelan surmasta syytetyn poikakolmikon toiminta henkirikoksen jälkeen paljastaa, että suunnitelmiin jälkien peittelystä sekoittui kasvavaa huolta itselle koituvista seuraamuksista. Murhaajaksi heistä ei ole tunnustautunut vielä kukaan.

Surma tapahtui Helsingissä Koskelan sairaala-alueella perjantai-iltana 4. joulukuuta. Tunteja kestäneen pahoinpitelyn jälkeen pojat jättivät 16-vuotiaan uhrin makaamaan maahan henkitoreissaan ja lähtivät itse kotiinsa.

Tässä jutussa syytetyt esiintyvät nimillä poika A, B ja C. Poika A on heistä vanhin. Hän oli tuntenut muut vasta vähän aikaa, uhri mukaan lukien.

Pojat B ja C sekä uhri puolestaan olivat lapsuudenystäviä. Poika C on kolmikosta nuorin.

SURMAYÖN jälkeen pojat heräilivät kodeissaan. Poika A kertoi kuulusteluissa, että hänellä oli hirveä krapula ja päätä särki.

Myöhemmin illalla hän huomasi, että muut pojat olivat jättäneet viestejä. Uhri oli kuollut.
– Säikähdin ja heitin puhelimeni pois, minulle tuli semmonen äkillinen sokki, poika A kertoi.

Perheelleen hän esitti, että kaikki on hyvin. Keskenään poikakolmikko otti ryhmäpuhelun.

Ylempi kuva: Ote uhrin lapsuudenystävien keskustelusta 5. joulukuuta.­ Alempi kuva: Uhrin lapsuudenystävien viestejä itsenäisyyspäivänä 2020.­
Ylempi kuva: Ote uhrin lapsuudenystävien keskustelusta 5. joulukuuta.­ Alempi kuva: Uhrin lapsuudenystävien viestejä itsenäisyyspäivänä 2020.­
jep_me_kaks.jpg (85.37 KiB) Katsottu 9194 kertaa
Poika C oli käynyt katsomassa uhria jo yöllä ennen kotiin menoaan. Jo yöllä hän oli lähettänyt poika B:lle ääniviestin, jossa totesi uhrin kuolleen tai olleen kuolemassa, samalla naurahtaen.

Sen jälkeen pojat B ja C olivat käyneet iltakuudelta tapahtumapaikalla katsomassa ruumista ja siivoamassa paikkoja.

He olivat keränneet oluttölkit pois. Yhden tölkin he unohtivat tapahtumapaikalla olleen lavan alle, mistä poliisi löysi sen myöhemmin. Uhri oli jätetty makaamaan lavan viereen.
– Emme vaan tienneet, mitä pitäisi tehdä. Ajattelin, että sitten kun joku löytää uhrin, ilmiannan itseni poliisille, A sanoi.

NÄIN ei käynyt. Sen sijaan pojat ryhtyivät pohtimaan jälkien peittämistä ja ruumiin hävittämistä.

He viestivät keskenään enimmäkseen Snapchat-sovelluksella. Pojat A ja C pohtivat, että olisi käyty kaatamassa valkaisuainetta ruumiin päälle DNA-jälkien tuhoamiseksi. Sitten mietittiin autokuljetuksen hankkimista ruumiin pois viemiseksi.
– Ajatus oli viedä Hyvinkäälle ja viety se johonkin metsään, poika C kertoi poliisille.

Esillä oli myös idea Pikkukoskelle viemisestä ja veteen heittämisestä. Olisi väitetty uhrin hukkuneen kännissä. Poika A etsi netistä tietoja sadevesitynnyreiden koosta, että mahtuisiko ruumis sellaiseen.
– Sit (poika A) puhu, et haettais tynnyri K-raudasta ja laitettu (uhri) sinne. Ja sit laitettu se tynnyri vaa sinne auton takakonttiin eikä kerrottu sille kuskille, et mitä siellä on ja et se veis sen tynnyrin vaa jonnekki, poika C jatkoi kuulustelukertomustaan.

Pojat etsivät netistä tietoja myös DNA:n säilymisestä eritteissä – he olivat virtsanneet ja sylkeneet uhrin päälle – sekä Snapchat-viestien tuhoutumisesta.

Syytetyistä nuorimman ja vanhimman keskustelua 6.12.2020.­
Syytetyistä nuorimman ja vanhimman keskustelua 6.12.2020.­
millonkoha_joku_löytää_sen.jpg (46.09 KiB) Katsottu 9194 kertaa
Snapchatissa pojat B ja C viestittelivät, kuinka poika A oli hakannut uhrin kuoliaaksi ja kuinka he olivat seuranneet sivusta. Tätä samaa versiota he tuputtivat myös poika A:lle, jonka omat muistikuvat tapahtumien yksityiskohdista olivat hatarat.

Poliisi epäili, että pojat B ja C tallensivat tarkoituksella tietyt viestiketjut, jotta ne jälkikäteen tukisivat heidän syyttömyyttään. Tavallisesti Snapchat-viestit poistuvat itsestään tietyssä ajassa.

Viestien perusteella pojat B ja C sopivat, että he puhuisivat kiinni jäädessään samalla tavalla siitä, kuinka poika A ”teki nii vitusti enemmä ku kumpikaa meistä”. Poliisi kysyi poika C:ltä, mitä tämä tarkoitti.
– Ehk sitä, et me öö me eik hyväksyttäis sitä, et (poika A) sais saman tuomion ku me, ku se on tehny niin paljon enemmän ku me.

7. joulukuuta toinen uhrin lapsuudenystävistä viestitti toiselle kertoneensa tapahtuneesta äidilleen.­
7. joulukuuta toinen uhrin lapsuudenystävistä viestitti toiselle kertoneensa tapahtuneesta äidilleen.­
mutsi_vaa_alko.jpg (36.98 KiB) Katsottu 9194 kertaa
KAIKKI kolme ovat kuitenkin nyt syytteessä murhasta. Syyttäjien mukaan poikien kuvaamat videot todistavat, että jokainen osallistui väkivaltaan ilakoiden.

Kukaan heistä ei myönnä syyllistyneensä henkirikokseen. Poika B yritti päästä tutkintavankeudesta vapaaksi sillä perusteella, että hän myöntää vain pahoinpitelyn eikä murhasta ole konkreettista näyttöä.

Oikeudessa puolustus myöntää teot pahoinpitelyinä, törkeinä pahoinpitelyinä tai kuolemantuottamuksina. Oikeudenkäynti Helsingin käräjäoikeudessa jatkuu ensi viikolla.
Koko uutinen täällä: IltaSanomat
26.2.2021 6:35
Sit (poika A) puhu, et haettais tynnyri K-raudasta ja laitettu (uhri) sinne. Ja sit laitettu se tynnyri vaa sinne auton takakonttiin eikä kerrottu sille kuskille, et mitä siellä on ja et se veis sen tynnyrin vaa jonnekki...
Huikea idea. Joku veisi sen jonnekin kysymättä mitään.
- Sivulla 151 Valoviikate jo mainitseekin tästä tynnyrikeskustelusta.
Ajatus oli viedä Hyvinkäälle...
Että viedään sille seudulle mikä jollain tapaa tiedetään. Siinä suhteessa toimivat kuten aikuisetkin ruumiin piilottajat; viedään se itselle tuttuun paikkaan, niin jäädään helpommin kiinni: Venevartijan tappo 1997, Riihimäellä naisen tappo 2017, kolmekymppisen miehen tappo Lohjalla 2020, Mika Varpan tappo 2006...
Poliisi epäili, että pojat B ja C tallensivat tarkoituksella tietyt viestiketjut, jotta ne jälkikäteen tukisivat heidän syyttömyyttään.
Ainoa mikä poikia vituttaa on se, että jäivät kiinni - eikä päässeet edes jouluksi kotiin; "kato ku pukki tai mikä se nyt onkaan tois kaikkee niiku kivaa..."

Ylemmän kuva alemmassa viestissä on teksti; mikä meis on menny vikaa...
Myös teissä, mutta juurisyy on siinä, että teitä tehdessä on isältä lirahtanut kusta sekaan*

*Väinö Linna Täällä Pohjantähden alla, osa 1, sivu 38 (vuoden 1960 painoksessa) talkoissa käyty keskustelu Laurilan Anttoon pojan vajaaälyisyydestä.
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
URSA
James Bond (David Niven)
Viestit: 11396
Liittynyt: Pe Loka 25, 2013 6:57 pm

Re: Helsinki, Koskela: 16-vuotias poika murhattu

Viesti Kirjoittaja URSA »

DCourtney kirjoitti: Pe Helmi 26, 2021 11:35 am
Sadenainen kirjoitti: Pe Helmi 26, 2021 11:25 am Atso kuulosti tunnolliselta, joten hän varmaan olisi opiskellut itselleen hyvän ammatin ja saanut työn ja perheen ja kaikki olisi järjestynyt paskasta lapsuudesta huolimatta, aivan kuten minullakin.
Ei sitä uhriakaan nyt kannata glorifioida enkä ymmärrä miten häntä voi pitää tunnollisena. Huono koulussa, mielenterveyshäiriöitä, alkoholinkäyttöä ja huumekokeiluja todella nuorena. Hänen IG-tilinsä oli surullista luettavaa, selvästi ei kaikki palaset todellakaan kohdallaan. Hesarin jutun mukaan "Hän istui vaan tunneilla pää pulpetissa huppu päässä, eikä yleensä puhunut mitään". Mitään uhrin kärsimyksistä pois ottamatta, niin ei, uhri ei varmasti olisi opiskellut itselleen hyvää ammattia kun peruskoulunkin läpikäyminen oli vaikeaa (kävi 9-luokkaa toistamiseen).
Olisiko koulunkäynti kenties kärsinyt kiusaamisesta. En hämmästyisi vaikka osa IG-tilin sisällöstä olisi kiusaajien keksimää ja he olisivat pakottaneet uhrin laittamaan ne sinne ja kieltäneet poistamasta. Sen verran vakavaa tuo koko kouluajan kestänyt kiusaaminen on selvästi ollut. Masennus on epäilemättä johtunut kiusaamisesta ja muiden kavereiden puute siitä, että kiusaajat on arvatenkin ilmoittaneet muille, ettei uhrin kaverina voi olla ilman seurauksia. Kiusaajat on todennäköisesti pelotelleet muut karttamaan uhria tai se on ollut muuten helppo arvata.

Kukaan ei voi nyt koskaan tietää millaiseksi uhrin elämä olisi muodostunut, kun hän olisi lopultakin joskus päässyt kiusaajista eroon. Hän olisi saattanut toipua nopeasti ja menestyä elämässä tai pysynyt masentuneena ja päätynyt työkyvyttömäksi tai jotain siltä väliltä. Eikö se kerro uhrin masennuksesta ja lamaantumisesta, että hän meni "kavereiden" pahoinpideltäväksi viikonloppu toisensa jälkeen mieluummin kuin oli yksin ja pelkäsi kostoa tottelemattomuudesta.

Se syksyllä tapahtunut ryöstö on varmasti vain jäävuoren huippu siitä kaikesta, mitä kiusaajat ovat keksineet uhrin kiusaksi. Kuvitelkaa millä kierolla tavalla kiusaajat ovat suunnitelleet sen ryöstön! Vastaavaa on varmasti tapahtunut ennenkin kiusaamisen aikana. Millä tavalla sellaiset uhrin kokemukset vaikuttaisivat kenen tahansa perusturvallisuuden tunteeseen ja itseluottamukseen? Kun kaikki oudot sattumukset (ryöstö) ja onnettomuudet ("kaatuminen") ovatkin olleet lapsuudenystävien juonittelemia ja järjestämiä.
Vastaa Viestiin