Turku, Perno: Kaksoismurha 3.4.2021 - syyntakeeton ampuja pakkohoitoon

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
sarah6719
Roger Murtaugh
Viestit: 851
Liittynyt: Ti Tammi 22, 2019 3:48 pm

Re: Turku, Perno: Kaksi henkilöä surmattu - tutkitaan murhina ja kolmena murhan yrityksenä

Viesti Kirjoittaja sarah6719 »

Onko hätäkeskus aina noin ynseä mit iltapv lehdissä luki? yhdellä sanalla vastaamista ... tuli välinpitämätön olo heistä
Mark
Armas Tammelin
Viestit: 83
Liittynyt: Pe Syys 27, 2013 3:15 pm

Re: Turku, Perno: Kaksi henkilöä surmattu - tutkitaan murhina ja kolmena murhan yrityksenä

Viesti Kirjoittaja Mark »

Tuossa koko häken puhelu:
Puhelu alkaa 3.4.2021 kello 4.01.

Hätäkeskus: Hätäkeskus, Nödcentralen.

Uhri: Tääl on, (uhrin nimi), Mua yritettiin, mua am- ammuttiin.

H: Joo.

Uhri: Tääl on ihminen ketä ampuu kiväärillä.

H: Tällä? Eli mikä on osoite?

Uhri: öö... Paavolan... Paavolankatu (luettelee tarkan osoitteen).

H: (osoite) on se asunto vai?

Uhri: Joo, mua ammuttiin päähän.

H: Mis tää tekijä on nyt?

Uhri: Ööh.. jos, täs, talossa talossa ympärössä.

H: Talossa missä?

Uhri: Öö, tää, siis tää talon sisällä, ulopuolella emmä tiedä.

H: Joo. Millä hän sua ampu?

Uhri: Kiväärillä.

H: Päähän?

Uhri: Jooh.

H: Onk sul joku haava siinä päässä? (Uhri puhuu päälle)

Uhri: Ööh, emmä, tippuu verta joka paikkaan, mun on paha, paha osuma pääs.

H: Millon se on tapahtunut?

Uhri: Ihan kymmenen sekuntia äsken.

H: Joo, mikäs tän tekijän nimi on?

Uhri: Mikä hänen sukunimi oli? (sanoo ampujan etunimen, kysyy joltain)

H: (toistaa etunimen)

Uhri: (sanoo koko nimen)

H: Niin milloin se tapahui?

Uhri: Kuin minuutti sitten. Mua ammuttiin.

H: Juu.

Uhri: Mä tarviin ambulanssin.

H: Juu, sinne on apu jo matkalla, mun täytyy saada vähän näitä tietoja. Mistä sulta sitä verta tulee?

Uhri: Päästä.

H: Mistä kohtaa? (samaan aikaan uhri sanoo: Ohimosta)

Uhri: Ohimosta. (toistaa)

H: Joo. Menikö sen niin kuin läpi, vai hipaisiko se sun ohimoa vai?

Uhri: Emmä, emmä oo ihan varma, mul tippuu...

H: Joo. Koitappa...

Uhri: Ta... Tais hipasta, tai ei mennyt läpi, hipas... Mul on kova niinko tota... semmonen...

H: Mimmonen?

Uhri: Sellanen reikä, reikä päässä. Ei mennyt läpi.

H: Ooksä yksin siellä asunnossa nyt?

Uhri: Öö... Tääl on kolme ihmistä, tääl on mun... partneri ja hänen äiti. Mä en meinaa kuulla mitään. Mul meni kuulo hän ampus kiväärillä mua päähän.

H: Okei.

Uhri: Sattuu niin helvetisti... Tääl on verta joka paikassa... Hän on aseistettu, hänellä on kivääri, a- a- ainakin. Mä en kuule mitään mun oikealla korvalla.

H: Joo, mut. Kuvaile nyt... vielä et missä kohtaa se haava on?

Uhri: Öö... Mun oikeen silmän, kaks senttii mun oikeasta silmäst.

H: Okei ja onk sul jossain toisella puolella haavaa, et onk se niin kuin tullu läpi jostain?

Uhri: Ei oo tullut läpi siis... se hipas, se meni tota, näköjään toi hipas mun päätä.

H: Okei. Ja missä tää tekijä on nyt?

Uhri: Öö... Ulko- Ulkopuolella.

H: Missä ulkopuolella?

Uhri: Öö... Talon ulkopuolella todennäköisesti.

H: Okei. Voiks sä kattoo ikkunasta, että näätkö häntä?

Uhri: Öö... Emmä oo siin kunnos.

H: Kyl sä ilmeisesti vähän pystyt liikkumaan, niin paina sitä haavaa ja käy kurkkaa ikkunasta, et näätkö häntä.

Uhri: Mi... Millä mä painan?

H: Älä poistu sieltä asunnosta. Vaikka ihan kädellä, tai jollain pyyhkeellä, sul on varmaan joku käsipyyhe tai joku suihkupyyhe, minkä voit asettaa siihen haavalle.

Uhri: An- Anna pyyhe, pyyhe, pieni pyyhe... (pyytää jotain) Tosi vaarallinen hän, hän, mä tulin, hän kutsus mut ulos.

H: Tai sillee jos sä et oo yksin siellä sä voit pyytää tätä sun seurassa olijaa katsomaan. Kuka siel on sun kanssa?

Uhri: Öö... mun partnerin (epäselvää) äiti.

H: Puhuuks hän suomea?

Uhri: Puhuks sä... Voiks sä kattoo ikkunasta, et onks hän siin? (pyytää joltain)

H: Puhuuks hän suomea? Ilmeisesti, niin anna hänelle puhelin.

Uhri: Puhuu... öh... siis hän... hän puhuu viroo.

H: No sä puhuit ihan suomea hänelle äsken.

Uhri: Kyl... Kyl mä pystyn, kyl mä pystyn puhumaan, siis se mua hipas. (Häke puhuu päälle)

H: Joo anna vaan hänelle puhelin... Joo mä haluan kysyä häneltä, et miltä sä näytät niin, niin anna hänelle puhelin.

(LAUKAUS Hätäkeskustallenteen kohdassa 03:46)

(naisäänen huudahdus)

Uhri: Tuli, tuli uus lau... Tuli uus laukaus.

H: Mistä tuli?

Uhri: Öö... Mun oven läpi.

Tekijän käyttämä haulikko. Kuva: Poliisin esitutkintamateriaalit

(naisäänen puhetta kuuluu läpi puhelusta)

H: Ann... Anna sil naisel puhelin. Apu on matkalla sinne. Anna naiselle puhelin.

Uhri: Hei! Sulle puhelin. Sulle puhelin. (puhuu toiselle)

Nainen: Mitä?

H: Halo?

Nainen: Halo?

H: Haloo hätäkeskus tässä. Mitä siel nyt tapahtuu?

Nainen: No mun ei tietää ööö...

(LAUKAUS Hätäkeskustallenteen kohdassa 04:12)

H: Tuleeks sielt...

Nainen: (kiljaisee) Mitä... (epäselvää, tai viroa) (uhrin nimi) älä mene... Mitä (voihkintaa) se... ammutaan.

H: Joo.

Nainen: Meidän oveen... läpi.

H: Joo okei! Menkää makaamaan sinne lattialle nyt kaikki.

Nainen: Se... (epäselvää tai viroa)

H: Men... Joo. Menkää, menkää avaamaan molemmat... Makaamaan nyt sinne lattialle molemmat ymmärrättekö? Menkää suojaan nyt sinne. Ymmärrätkö minua?

Nainen: Joo lattialle.

H: Menkää kauas siitä ovesta, menkää kauas siitä ovesta ja makaamaan sinne lattialle.

(samaan aikaan nainen puhuu viroa taustalla)

Nainen: Hän... (kiljaisee)

(LAUKAUS Hätäkeskustallenteen kohdassa 04:55)

Nainen: Hän haluaa (viroa? lohkose ovee) Hän (viroa? lohoo ovea) ja tappaa meiät kaikki.

H: Joo menkää... menkää makaamaan nyt sinne, menkää kauas siitä ovesta ja menkää makaamaan sinne lattialle nyt! Oletteko kahdestaan siellä asunnossa?

Nainen: Me olemme kolmestaan asunnossa.

H: Kolmestaan, joo okei. Teittekö niin kuin neuvoin?

Nainen: Joo... (epäselvää) hän tulee sisällä.

H: Joo älkää avatko... onks hänel avainta sinne asuntoon?

Nainen: Öh... Hän tulee sisällä.

H: Onko? Onks hän jo sisällä siellä asunnossa?

Nainen: No mä en... mä en tiiä sisällä hän ampuuh...

H: Jooh. Ei oo mitään hätää... apu on matkalla sinne, onkohan hänellä avain sinne asuntoon?

Nainen: Ei ooh, hän ampuu...

H: Ei oo? Joo, ootteko maaten siellä nyt? Mitä tapahtuu? Kerro mulle koko ajan mitä tapahtuu?

Nainen: (uhrin nimi) otti myös pystoolin ja ammuuuh... (nimi) ei voih...

H: Hän on ottanut jonkun aseen kans vai?

Nainen: Hänel on se, se ase se mitä se on?

H: Mikä ase?

Nainen: Kiikari... mikä ase se on? Kivääri. Hän tulee ja hän tappaa meitä.

H: Joo ei, ei oo mitään hätää apu on matkalla sinne, mut mitä tää tekee tää (uhrin nimi) nyt?

Nainen: Missä on poliisi? Missä on poliisi?

H: Poliisi on tulossa koko ajan, he on jo siellä. Mitä, mitä (uhrin nimi) tekee nyt?

Nainen: (uhrilla) on se... kivääri.

Uhri: Haloo?

(JOKU PAUKAHDUS Hätäkeskustallenteen kohdassa 06:20)

Uhri: Se on ampunut seits... seitsemän kertaa. Halo? Halo?

H: Onks hän ampu... halo? Ooks sä nyt ampunut siellä myös?

Uhri: Hän, hän on ampunut seitsemän kertaa oven läpi.

H: Joo, ja mä oon kuullut sen kyllä ja poliisi on tulossa sinne. Mitä sä teet nyt? Tää nainen kertoi, että sulla on joku ase myös?

Uhri: Mulla on kivääri... Mulla, mul on ilmakivääri, mul on metsäs... metsästykseen ilmakivääri... ladattu (puhuu hätäkeskuksen kanssa päällekkäin)

H: Joo... Pistä se ase nyt pois ja menkää makaamaan sinne lattialle ymmärrätkö?

Uhri: Makaamaan lattialle. Kaikki. Makaamaan lattialle. Lay down on the floor. Both of you. Makaamaan lattialle. (sanoo muille)

Tekijällä oli mukanaan myös Mora-puukko, jolla hän puukotti naapurin miestä. Kuva: Poliisin esitutkintamateriaalit

Uhri: Kuinka kaukana poliisi on? Haloo?

H: Joo. Mä olen täällä kyllä. Mä kuuntelen samaa aikaa vähän mitä noi poliisit sanoo. Ne on tulossa. Mä pyydän nyt, et sä pistät itse sen aseen pois. Ymmärrätkö?

Uhri: Joo. Ase on pois.

H: Joo. Ja ook sä makaamassa siellä lattialla nyt?

Uhri: Juu olen.

H: Pysykää kaukana nyt siitä ovesta ja olkaa maaten siellä lattialla.

Uhri: Joo kyllä.

H: Joo. Pidetään ihan linja auki sen aikaa, et siel on ekat yksiköt.

Uhri: Kuin kauan poliisil suurin piirtein?

H: Em... En osaa sanoa tarkkaa aikaa kun heijänkin täytyy vähän varustautua, ennen kun he tulee sinne rappuun. Onk se alaovi auki tai on siel jotain koodia?

Uhri: Alaovi on kiinni.

H: Siel ei oo mitään ovikoodi?

Uhri: Ei.

H: Joo-o. Onks teil lapsia siellä?

Uhri: Ei oo.

H: Jooh. Mut kolme henkilöä teitä on nyt asunnossa?

Uhri: Ko... kolme henkilöä joo.

H: Jooh. Kuuluuk sielt rapust jotain ääniä?

Uhri: Kuuluu.

H: Jooh. Okei.

Ampuja: Missä sä oot? (epäselvää)

Uhri: Hän on sisällä!

H: Miten hän pääs sin...

Ampuja: Älä ammu saatana täst tulee paljon enemmän... laske se alas... (epäselvää)

Uhri: Hän on sisällä.

Ampuja: Laske se alas heti! (epäselvää)

Uhri: Hän osottaa mua aseella.

H: Joo. Joo mä ymmärrän.

Ampuja: Mihin sä soitat?

Uhri: Yks yks kakkoseen.

Ampuja: Sulje se puhelin.

H: Joo. Pidetään vaan linja auki, ei tarvii puhua mulle mä kuulen kokoajan mitä siellä tapahtuu.

Uhri: Hän käskee... (samaan aikaan hätäkeskuksen kanssa)

Ampuja: Sulje se puhelin. (samaan aikaan hätäkeskuksen kanssa)

Uhri: Hän käskee sulkee puhelimen. Osoittaa mua aseella.

H: Laske se vaikka johonkin maahan, mut älä sulje linjaa...

Uhri: Okei. Selvä. (epäselvää)

Ampuja: Se oli täs nyt!

(LAUKAUS Hätäkeskustallenteen kohdassa 09:01)

H: Haloo?

(LAUKAUS Hätäkeskustallenteen kohdassa 09:26)

Ampuja: Saatanan saatana (ajassa 10:33)

(LAUKAUS hätäkeskustallenteen kohdassa 10:44)

(hiljaisuus)
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008492421.html

Voisi olla aiheellista häkelle kouluttaa että eivät mölyä siihen puhelimeen enää mitään siinä vaiheessa kun on selvää että tekijä on päässyt asuntoon sisälle, saati sitten kun alkaa laukauksia kuulumaan. Nyt oli "onnea" matkassa että puhelin oli sattumoisin juurikin sen ampujalle esillä olevan uhrin kädessä. Se olisikin puuttunut että esim piilossa oleva nainen olisi sitä vielä käsissään pitänyt ja häken "haloo" laukauksen jälkeen olisi paljastanut ampujalle että missä asunnon toinen potentiaalinen uhri oli piilossa. Kyllähän se tuon ensimmäisen tappavan laukauksen jälkeen kuitenkin 1½ minuuttia asunnossa viihtyi että olisi se muutkin ampuneet jos vaan olisi löytänyt. Raaka meininki joka tapauksessa että kolme kertaa ammutaan haulikolla päähän vierestä tai ammutaan pällistelemään tullutta päähän tuosta vaan.
aumari
Vic Mackey
Viestit: 1995
Liittynyt: Ke Touko 22, 2013 1:46 pm

Re: Turku, Perno: Kaksi henkilöä surmattu - tutkitaan murhina ja kolmena murhan yrityksenä

Viesti Kirjoittaja aumari »

Ei juma, että tuokin häken päivystäjä vaikuttaa pösilöltä, ihme jahkaamista. Ja tietää näkemättä, että "kyllä sä sen verran pystyt liikkumaan", shit. Kai se yritti varmstaa, että soittaja pysyy tajuissaan, vai mikälie syy. Eikö saanut selvää puheesta vai oliko ihan utami, ettei ollut paljon kokemusta. V...ttaa vaan tommonen.
erämaaetsivä
Rico Tubbs
Viestit: 1279
Liittynyt: Ke Huhti 21, 2010 5:55 pm

Re: Turku, Perno: Kaksi henkilöä surmattu - tutkitaan murhina ja kolmena murhan yrityksenä

Viesti Kirjoittaja erämaaetsivä »

Ei vit.. Häkestä käsketään "Laita se ilmakivääri pois". Haava päässä ja häkeen kuullaan ampuminen ei saatana. Vastuuseen pitäs laittaa häkevirkailija. Tuosta olis voinu vielä selvitä, olis ampunu ilmakiväärillä silmään hullua. Häken olis pitäny antaa itsepuolustus neuvoja nyt tuossa ! Suomen laki on kyllä perseestä, ohjeistettu varmaan näin...
Kyllä kodinturva pitäs kuulua kaikille, nythän saa tappotuomion jos ammut tunkeutujan...
sarah6719
Roger Murtaugh
Viestit: 851
Liittynyt: Ti Tammi 22, 2019 3:48 pm

Re: Turku, Perno: Kaksi henkilöä surmattu - tutkitaan murhina ja kolmena murhan yrityksenä

Viesti Kirjoittaja sarah6719 »

hyvin epäammattimainen tuntuu olevan... pääseekö sinne töihin siis "kuka vaan"
Rysty
Susikoski
Viestit: 33
Liittynyt: To Heinä 09, 2015 3:27 pm

Re: Turku, Perno: Kaksi henkilöä surmattu - tutkitaan murhina ja kolmena murhan yrityksenä

Viesti Kirjoittaja Rysty »

hho kirjoitti: Ti Joulu 21, 2021 7:41 pm
Rysty kirjoitti: Ti Joulu 21, 2021 6:37 pm Tästä keissistä voisi oppia ainakin seuraavan: mikäli kuulet rappukäytävässäsi laukauksen äänen, älä lähde ulos asunnosta katsomaan mitä siellä tapahtuu, vaan soita välittömästi hätäkeskukseen.
Toisaalta mitä ny voi oottaa huumeiden pehnittämältä päältä,
Onko jossain mainittu tämän ensimmäisen ja sivullisen uhrin olleen huumeiden vaikutuksen alaisena?
URSA
James Bond (David Niven)
Viestit: 11388
Liittynyt: Pe Loka 25, 2013 6:57 pm

Re: Turku, Perno: Kaksi henkilöä surmattu - tutkitaan murhina ja kolmena murhan yrityksenä

Viesti Kirjoittaja URSA »

Kuinka monta kertaa hätäkeskusvirkailija kysyi uhrilta onko luoti mennyt tämän päästä läpi? Kuvitteliko virkailija puhelua aluksi pilailuksi? Ehkä viimeinen laukaus sai muuttamaan mieltä.

Ilmeisesti hätäkeskus halusi puhua naisen kanssa nähdäkseen onko hätätilanne aito. Mitään muuta hyötyä vaarassa olleen vieraskielisen puhuttamisesta ei ollut.

Tietysti puhelu oli sellainen joita harvoin tulee siinäkään työssä vastaan mutta toivottavasti virkailija on edes harkinnut alan vaihtoa. Oli pyykkitelineen ansiota ettei hätäkeskus tapattanut kahta muuta asunnossa.
hho
Alokas
Viestit: 8
Liittynyt: Ti Marras 23, 2021 8:45 am

Re: Turku, Perno: Kaksi henkilöä surmattu - tutkitaan murhina ja kolmena murhan yrityksenä

Viesti Kirjoittaja hho »

Rysty kirjoitti: Ke Joulu 22, 2021 12:39 am
hho kirjoitti: Ti Joulu 21, 2021 7:41 pm
Rysty kirjoitti: Ti Joulu 21, 2021 6:37 pm Tästä keissistä voisi oppia ainakin seuraavan: mikäli kuulet rappukäytävässäsi laukauksen äänen, älä lähde ulos asunnosta katsomaan mitä siellä tapahtuu, vaan soita välittömästi hätäkeskukseen.
Toisaalta mitä ny voi oottaa huumeiden pehnittämältä päältä,
Onko jossain mainittu tämän ensimmäisen ja sivullisen uhrin olleen huumeiden vaikutuksen alaisena?
Ei, mutta kun tietää ton naisen historian niin ei kovin kauaksi mennä
Tukulti-Ninurta I
Hetty Wainthropp
Viestit: 488
Liittynyt: Pe Touko 23, 2008 12:26 pm

Re: Turku, Perno: Kaksi henkilöä surmattu - tutkitaan murhina ja kolmena murhan yrityksenä

Viesti Kirjoittaja Tukulti-Ninurta I »

Scum kirjoitti: Ti Joulu 21, 2021 2:28 pm
Neo7 kirjoitti: Ti Joulu 21, 2021 2:07 pm https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/3643 ... 0ca752d56a

Taitaa enteillä tuo mielentilatutkimustulos ja useat terveydentilaan vetoamiset oikeudenkäynnissä (ei halua puhua, puolustus hoitaa) että tuomiota ei tule, vaan elo Niuvassa jatkuu.
Jep. Tyypillinen selkärangaton vellihousu. Maaginen parantuminen tapahtuu vuoden sisään. "Yhyy vedin huumeita ja olin sekasin". Saisi olla rangaistusta koventava seikka tuon kortin pelaaminen.
En kyllä käyttäisi sanaa "selkärangaton vellihousu", sillä itselleni tulee tämän ketjun kokonaisuudessaan lukiessa ja nettissä tutkiessa, että tekijä taitaa olla itse myös uhri, vähän samanlainen "reppana" kuin tämä Hyvinkään ampuja Eero Hiltunen (saman näköisiäkin ulkomuodoltaan, ettei olis fasd taustaa?).

Lapsuudesta saakka taitaa olla kiusattu ja mitä ymmärtäisin vähänkään tätä turre-kulttuuria, niin se kerää mukaan myös herkkiä ja ehkä massasta poikkeavia ihmisiä ja vaikuttaa se olis jokseenkin turvallinen ympäristö sosialisoitua. Tosin sielläkin valitettavasti seksuaalistshäirintää ja kiusaamistakin ehkä ollut uhrin ja tekijän turre-hahmojen ja omien persoonien välillä. Oliskos nämä olleet pariskunta ja sutinaa ennen, kuin virolaisen puolison uhri löysi itselleen.

No mitä tulee sitten kiusaamisen ja sanallisesti päähänpotkitun ihmisen psyykkeeseen, niin usein yhdistää mielenterveydenhäiriöt ja sen hoitaminen laillisilla ja laittomilla substansseilla. Ja jos vedät pcp:tä eli enkelinpölyä muutamanpäivän kuurin ja psykoosit alkaa hyökkäämään tulille, niin kyllä se ihan tämänlaiselta näyttää kuin tämä Pernon turrekeissi näyttäytyy.

Ja tämänpäivän psykoosilääkkeillä on mahdollista parantua psykoosista ja jos vaikka skitsofreniakin olisi vielä puhjennut, niin hyvällä lääkevasteella voi olla vuoden jälkeenkin jo poissa Niuvasta, mutta luultavasti jonkinlaisen valvonnan alaisena avopuolella. Ior Bockin tappajallehan kävi näin ja muistaakseni karkoitettiin Intiaan kunnoli vuoden ollut Niuvassa ja kuntoutunut huumepsykoosista.

No jokainen joka vähänkään tietää tai on nähnyt millainen ihminen on psykoottinen ihminen, niin ymmärtää aivan varmaan, että tekijä ei ole ollut tässä maailmassa läsnä, vaan epätodellisessa harhaisessa maailmassa.

No viestittelyn sisältö uhrin kanssa vaikuttais juurikin tältä edellämainitsemalta kuvaukselta. Puhui Jumalasta yms., joten huumausaineet ja lapsuuden traumat ovat vain saaneet jonkin naksahtamaan ja silloin 20€ bensakorvaus vaikuttaisi todelliselta uhrin kertomalta motiivilta. Kun on realimaailmassa taas joskus läsnä, niin voi tulla aika moisena pommina tämä tarina, minkä kuulee tapahtuneen ja itse tehneen toisille ihmisille.

Joku rohkeni tuoda naisuhrin elämän ja sen puhtoisuuden, niin samanlaista olen saanut kuulla, että ei elämä olisi kovin helkin käsin neitokaista nuorena kohdelleen, mutta kaiketi oli pikkuhiljaa saanut elämänsyrjästä kiinni, mutta nyt kävi näin ikävästi.

Meitä on monenlaisia ihmisiä, osa olisi jäänyt kotiin suojaan ja piiloon valmistautuen kohtaamaan ampujan tavalla tai toisella. Toinen puoli tekisi juuri näin, kuin nämä "pariskunta" uhrit eli meni katsomaan mitä oikein talossa tai pihalla oikein tapahtuu ja kohtasivat tekijän ja lopputulos kaamea.

Ja lopuksi voimia asian käsittelyyn toivotan tälle tekijä ja paikalla olleille sivullisille eli puukotetulle uhrille ja "pääuhrin" virolaiselle aviopuolisolle ja hänen äidilleen. Tuon kokeminen vaatii todella hyvää purkua ja hoitoa, että selviää siitä psyykkisesti vakaana ja tasapainoisena ihmisenä.

Ja mitä tulee Laurmaa ja muita asiantuntijoita tutkiessank vastaan, että ihminen (ei edes psykopaatti) pysty näyttelemään psykoottista koko tuota aikaa, minkä mielentilatutkimuksessa vietetään psykiatrisessa vankimielisairaalassa. Joten kyllä sieltä aika varma diagnoosi saadaan niistä, ketkä eivät kuulu vankilaan, vaan psykiatriseen hoitoon, joten ei tarvi pelätä, että kukaan sieltä luimisi näyttelmällä lyhyellä tuomiolla takaisin siviiliin.
" Silmä silmästä, Hammaskeiju hampaasta! "
Tukulti-Ninurta I
Hetty Wainthropp
Viestit: 488
Liittynyt: Pe Touko 23, 2008 12:26 pm

Re: Turku, Perno: Kaksi henkilöä surmattu - tutkitaan murhina ja kolmena murhan yrityksenä

Viesti Kirjoittaja Tukulti-Ninurta I »

URSA kirjoitti: Ke Joulu 22, 2021 12:39 am Kuinka monta kertaa hätäkeskusvirkailija kysyi uhrilta onko luoti mennyt tämän päästä läpi? Kuvitteliko virkailija puhelua aluksi pilailuksi? Ehkä viimeinen laukaus sai muuttamaan mieltä.

Ilmeisesti hätäkeskus halusi puhua naisen kanssa nähdäkseen onko hätätilanne aito. Mitään muuta hyötyä vaarassa olleen vieraskielisen puhuttamisesta ei ollut.

Tietysti puhelu oli sellainen joita harvoin tulee siinäkään työssä vastaan mutta toivottavasti virkailija on edes harkinnut alan vaihtoa. Oli pyykkitelineen ansiota ettei hätäkeskus tapattanut kahta muuta asunnossa.

Älkää nyt jumankauta alkako leipomaan hätäkeskuksen työntekijästä vaan mitään syyllistä tms. hyvänen aika, nyt sit valoja päälle.

Voitte vaan kuvitella kuinka paljon tulee näitä pilapuheluita ja muuten vaan harhaisilta ihmisiltä tämän kaltaisia perättömiä puheluita häkeen ja mikä prosentti kaikesta kokonaismäärästä onkaan näitä, jossa onkin tosi kyseessä ja tappamisen meininki.

Koitakaapa asettua vaikkapa tämän HäKen virkailijan rooliin ja "pelaat livenä puhelimessa korttisi" toisten hengenpuolesta oman ammattitaidon kanssa parhaansa mukaan, silloin kun on tosi kyseessä.

Jos HäKe virkailija olisi kehoittanut uhria ampumaan ilmakolla (tietämättään onko kyseinen henkilö tosissaan murhakinkereiden suhteen vai onko hän mahdollisesti soittaessaan harhainen päihteistä taikka psykoosista) ja kehoittaa ampumaan ovesta sisään tulevaa. Ei Häke-virkailija ole tietoinen, onko sisääntulija turremurhaaja vaiko psykoottisen ihmisen läheinen? "Ammu vaan, tähtää kuule silmään, tähtää siihen silmään mikä on auki, ei kiinniolevaan". Joko nyt aukeaa?😆

Sen jälkeen kun HäKe antaa luvan ampua, niin se on paikka lunastettu helvetistä, sillä kyllähän sen tyhmempikin tietää, mitä siitä seuraa loppuelämäksi virkailijalle.

Mutta siis tottakai tai niin no, olisiko kannattanut ampua ilmakolla vai laskea ilmakko ja puhelin maahan ja yrittää rauhoitella murhaturrea ja luvata toteuttaa kaikki pyynnöt ja vähän hieman enemmänkin siihen saakka, että poliisit ovat tulleet paikalle. Toki tilaisuuden tullen olis isokokoinen uhri voinut päästä kamppailuun murhaturren kanssa, mutta nyt kävi näin. Elämä ja sen valinnat ovat joskus pienestä kiinni ja silloinkin monasti tuurin ja sattuman kauppaa. Nyt kävi puolisolle ja tämän äidille huigee tuuri, että murhaturre ei jostain kumman syystä tutkknut tuon tarkemmin asuntoa ja ei löytänyt HäKen virkailijan ohjeistamana maassa makaavia ihmisiä pyykkitelineen takaa.

Ja mitä tuli jollakin mieleen turreasuun pukeutuneesta tekijästä, niin ei se välttämättä kovin kaukainen ajatus olisi ollut, harhaiselta ihmiseltä tämän tyyppisessä tilanteessa.

Mutta eikös hänen pidätystilanne pyörinyt täälöä taikka ylilaudalla, missä poliisi käskyttää ajoradalla kävelevää turremurhaajaa tämän oman punaisen auton läheisyydessä?
ammattiamatööri
Jack Bauer
Viestit: 902
Liittynyt: Ma Syys 14, 2020 5:03 pm

Re: Turku, Perno: Kaksi henkilöä surmattu - tutkitaan murhina ja kolmena murhan yrityksenä

Viesti Kirjoittaja ammattiamatööri »

Tukulti-Ninurta I kirjoitti: Ke Joulu 22, 2021 3:07 am Sen jälkeen kun HäKe antaa luvan ampua, niin se on paikka lunastettu helvetistä, sillä kyllähän sen tyhmempikin tietää, mitä siitä seuraa loppuelämäksi virkailijalle.
Ottaen huomioon että kyseessä on ollut puhdas hätävarjeluun oikeuttava tilanne niin mun mielestäni häken ohje on ollut väärä. Ei tietenkään voi oikeusvaltiossa antaa ohjeita että ammu päähän niin tipahtaa tunkeutuja mutta en tiedä onko tuollainen ase pois-käskytys tuossa tilanteessa se paras vaihtoehto. Pitääkö häken edes ottaa tuohon mitään kantaa vaan ennemminkin jättää koko asian lähinnä uhrin vastuulle ja olla puuttumatta näihin ratkaisuihin.

Kun tilanne on ollut myös häken tiedossa, että tunkeutuja tulossa haulikon kanssa ovesta sisään ja käytännössä kyseessä on ollut puhdas tapa tai tule itse tapetuksi-tilanne. Siinä vaiheessa voi jo hieman kyseenalaistaa häken ammattitaidon siinä, että riisuu uhrin aseista ja täten takaa tälle varman kuoleman. No uhrihan ei kaiketi täysin häken ohjeita noudattanut mutta jossain toisessa tilanteessa näillä käskyillä voidaan jopa aiheuttaa väärän ihmisen kuolema.

Ei pidä häkeä tosiaan tästä tuomita ihmisiä nuokin on ja tälläinen tilanne varmasti jopa tuossa ammatissa missä kuulee kaikenlaista on ollut erittäin raastava ja henkisesti stressaava. Mutta jotenkin tulee tuosta litteroinnista kuva että ei pysynyt häkellä se kylmän viileä analyyttinen koulutuksessa hankittu toimintakaava ihan hallussa vaan jopa pientä paniikkia iski päälle mikä on toisaalta täysin ymmärrettävää. Kello kävi ja tällä kertaa ikävä kyllä liian nopeasti
sikapäivät2020
Hetty Wainthropp
Viestit: 463
Liittynyt: To Loka 08, 2020 12:02 pm

Re: Turku, Perno: Kaksi henkilöä surmattu - tutkitaan murhina ja kolmena murhan yrityksenä

Viesti Kirjoittaja sikapäivät2020 »

Toisaalta ei taida olla mitään tietoa siitä, minkälaisia ohjelta/merkintöjä on viranomaisilla/häke.Varmasti pelkkä osoite josta tämä puhelu tullut, aiheuttaa henkilölle mielikuvan mitä porukkaa tuolla oleskelee.Eli varmasti on merkitä aikaisemilta hälyytyksiltä että nistejä tmv.Kyseisesessä osoitteessa oleilee
Leisure Suit
Sabrina Duncan
Viestit: 358
Liittynyt: Ti Tammi 29, 2013 4:18 pm
Paikkakunta: Hki FiN

Re: Turku, Perno: Kaksi henkilöä surmattu - tutkitaan murhina ja kolmena murhan yrityksenä

Viesti Kirjoittaja Leisure Suit »

Siis mikä ohjeistus tollanen on että tyyppi ampumassa tietään sisälle ja häke sanoo että menkää makamaan lattialle? Tossa oli tyypillä kuitenkin ilmakiväärikin jolla voi koittaa ampua toisen silmän paskaksi tai uhata toista ilman että se edes tietää että se on ilkkari. Tossa ajassa olisi voinu ees yrittää laittaa jotain sohvaa, pöytää tai mitä vaan oven eteen jolla sais aikaa pelattua.

Pro tip että jos joku tulee ovea rikkomaan niin pistäkää vedenkeitin päälle ja heittäkää ne naamalle. Ja muista että sitä tuntee itse asuntonsa ja toinen ei. Sitä voi napata virrat poikkipäätaulusta ja toinen joutuu etenemään pimeässä tietämättä mitä kulman takan on.

Run a knife, charge a gun.

Kivääri on ehkä huonoin ase mennä ammuskelemaan pieneen kerrostalokämppää. Tossa ois ollu muitakin vaihtoehtoja kuin mennä lattialle makaamaan ja juttelemaan häkelle.
Oppenheimer
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1360
Liittynyt: To Syys 26, 2013 5:27 pm

Re: Turku, Perno: Kaksi henkilöä surmattu - tutkitaan murhina ja kolmena murhan yrityksenä

Viesti Kirjoittaja Oppenheimer »

sarah6719 kirjoitti: Ti Joulu 21, 2021 9:47 pm Onko hätäkeskus aina noin ynseä mit iltapv lehdissä luki? yhdellä sanalla vastaamista ... tuli välinpitämätön olo heistä
Häkepuhelu ei ole terapiaistunto. Häkepäivystäjä pyrkii saamaan tietyt faktat selville, jotta paikalle osataan lähettää oikea combo hälytysajoneuvoja ja henkilökuntaa. Häkepuhelussa saatavat tiedot auttavat myös sairaaloita valmistautumaan oikeisiin toimenpiteisiin mahdollisten uhrien auttamiseksi. On pelkästään etu, että häkepäivystäjä pitää päänsä kylmänä ja noudattaa sapluunaa, joka hänelle on koulutuksessa opetettu.
Neo7
Christopher Lorenzo
Viestit: 1513
Liittynyt: La Kesä 27, 2020 8:28 pm

Re: Turku, Perno: Kaksi henkilöä surmattu - tutkitaan murhina ja kolmena murhan yrityksenä

Viesti Kirjoittaja Neo7 »

Leisure Suit kirjoitti: Ke Joulu 22, 2021 10:20 am Kivääri on ehkä huonoin ase mennä ammuskelemaan pieneen kerrostalokämppää. Tossa ois ollu muitakin vaihtoehtoja kuin mennä lattialle makaamaan ja juttelemaan häkelle.
Niin ja syytetyllähän ei ollut kivääriä, vaan uhri sanoi niin häkeen. Syytetyllä oli haulikko. Voi olla, että siksikin häkepäivystäjä yritti selvittää mikä luoti siihen päähän osui, koska kiväärin luoti päästä ei ainakaan olisi voinut läpi mennä, kun ei olisi ollut enää päätä jäljellä. Ehkä olisi voinut hipaista ohimoa? Yritti siis ehkä muiden asioiden ohella selvittää mikä ase siellä on vastassa (poliisejakin).
Vastaa Viestiin