Bussikuski ajoi sähköpotkulautailijan päälle Turussa - lautailija kuoli
Re: Sähköpotkulautailija ajoi bussin alle ja kuoli Turussa
Yksi osapuoli on mennyt päin punaisia, luulisi ruuhka-aikaan olleen niin paljon silminnäkijöitä että asia on selvitettävissä. Voihan tuosta risteyksestä ollä myös kameratallennetta.
Se että poliisi on ilmoittanut tutkivansa mm. kuolemantuottamusta, on ihan tavallinen käytäntö jolla suojellaan osapuolten oikeusturvaa. Se voi olla että bussinkuljettajalle paloi vihreä ja hän ei pystynyt estämään onnettomuutta. Tällä hetkellä, kun ei ole vielä tietoa mitä valot näyttivät, se on aivan yhtä todennäköinen tapahtumankulku kuin se, että vihreät olisivat palaneet sähköpotkulautailijalle.
Se että poliisi on ilmoittanut tutkivansa mm. kuolemantuottamusta, on ihan tavallinen käytäntö jolla suojellaan osapuolten oikeusturvaa. Se voi olla että bussinkuljettajalle paloi vihreä ja hän ei pystynyt estämään onnettomuutta. Tällä hetkellä, kun ei ole vielä tietoa mitä valot näyttivät, se on aivan yhtä todennäköinen tapahtumankulku kuin se, että vihreät olisivat palaneet sähköpotkulautailijalle.
Re: Sähköpotkulautailija ajoi bussin alle ja kuoli Turussa
Ja bussi on saattanut mennä vihreillä valojen ohi, mutta risteysalueella on kestänyt syystä tai toisesta niin pitkään, että risteävällä liikenteellä vaihtui valo vihreäksi ennen kuin bussi pääsi tukkimasta risteystä. Tällöin kumpikaan osapuoli ei varsinaisesti aja päin punaisia. No ehkä 4kk päästä ei tartte enää spekuloida.
Re: Sähköpotkulautailija ajoi bussin alle ja kuoli Turussa
Tuokin on mahdollista.terssi kirjoitti: ↑To Elo 05, 2021 11:01 amJa bussi on saattanut mennä vihreillä valojen ohi, mutta risteysalueella on kestänyt syystä tai toisesta niin pitkään, että risteävällä liikenteellä vaihtui valo vihreäksi ennen kuin bussi pääsi tukkimasta risteystä. Tällöin kumpikaan osapuoli ei varsinaisesti aja päin punaisia. No ehkä 4kk päästä ei tartte enää spekuloida.
Kannattaa opetella liikkumaan niin että katsoo mihin on menossa, eikä pelkästään mitä valoja palaa.
Itsellä on ollut onnea jo nuorena jolloin olin vähällä jäädä punaisia päin ajavan auton alle. Toisella kerralla vihreiden vaihduttua en ajanut risteykseen pienellä autollani kun pitkillä punaisilla kovaa ajava maastoauto olisi tullut kylkeen. Oppi katsomaan mitä tapahtuu.
Re: Sähköpotkulautailija ajoi bussin alle ja kuoli Turussa
En usko, että on ollut bussikuskin kämmi. Nykyään on kaiken maailman valopäitä, jotka kuulokkeet korvilla menee vaan minkä kerkii, pahemmin muusta ympäristöstä piittaamatta. Liikenteessä kuuluu olla valpas. Pullamössösukupolvi menee typerillä, noloilla paskalaudoillaan.
Re: Sähköpotkulautailija ajoi bussin alle ja kuoli Turussa
Pullamössösukupolvella on kyllä enimmäkseen käytössään rollaattori tai sähkökäyttöinen kulkuneuvo, jossa pystyy etenemään istuen, eli vähintään kolmipyöräisiä. Nää sähköpotkulaudat on pikemminkin lapsenlapsensa ja vielä useammin lapsenlapsenlapsensa juttu.
Pullamössösukupolvi aiheuttaa enemmän vaaratilanteita autolla, esimerkiksi lähtemällä motaria väärään suuntaan.
Työtön hullu ja eläkeläinen - Takkunatsi
Re: Sähköpotkulautailija ajoi bussin alle ja kuoli Turussa
Jos busseilla on kiire ottaa aikataulua kiinni, tai edes yrittää pysytellä aikataulussa, ei se ole kuljettajan vika. He ovat töissä, ja työnantaja määrittelee tehtävät ja aikataulut. Kansalaiset taas marisevat, jos busseja kulkee "liian harvoin". Jos vaadittaisi hieman vähemmän, ei ole pakko päästä paikasta toiseen just heti ja välittömästi. Harvemmalla elämässä niin kiire. Kuitenkin sitten on aikaa töllötintä katsella ja netissä roikkua ja somettaa.
Tässä tapauksessa, jos uhrilla on ollut kuulokkeet korvilla, on se erittäin suuresti riskitekijä. Näitä näkee, kun on keskitytty keskusteluun tai jonkun muun kuunteluun. Tavan vuoksi vilkaistaan risteyksessä, mutta ei reagoida kuitenkaan. Juuri hetki sitten meni noin 30v jalankulkija päin punaisia katse kännykässä ja luurit korvilla. Eipä paljon ympäristöä huomioinut. Oli hiljaisempi hetki risteyksessä kyllä, mutta silti.
Ja nykyään tuntuu porukka kulkevan jalkakäytävillä ym kevyen liikenteen väylillä muutenkin kuin mokadishussa, sikin sokin siellä täällä. Se oli kaikkein typerin sääntömuutos, että kevyen liikenteen väylillä voi kulkea kumpaa puolta haluaa. Kun aiemmin kuljettiin oikeaa puolta. Eikä nuo liikennemerkein jalankulkijan ja pyöräilijän paikkaa väylällä osoittavat läpyskät paljon huomiota saa, ainakaan täällä. Selkeä asia laitettiin vituralleen.
Oikein käytettynä sähköpotkulauta on kätevä. Mutta todellakin sillä liikutaan usein liian suurella nopeudella. Ja äkkinäisessä ja yllättävässä tilanteessa se on aika heppoinen kalu.Tasapainotaito pitää olla tosi hyvä yllätyksissäkin, ja silti joku tilanne voi laittaa pasmat sekaisin.
Hiljennetään vähän, keskitytään siihen hetkeen enemmän, ja otetaan ne aivot sieltä narikasta kun lähdetään liikenteeseen. Jäisi monta itkua vanhemmiltakin pois. Paljon nuoria kuollut tänä kesänä.
Jaksamista tämänkin menehtyneen läheisille.
Tässä tapauksessa, jos uhrilla on ollut kuulokkeet korvilla, on se erittäin suuresti riskitekijä. Näitä näkee, kun on keskitytty keskusteluun tai jonkun muun kuunteluun. Tavan vuoksi vilkaistaan risteyksessä, mutta ei reagoida kuitenkaan. Juuri hetki sitten meni noin 30v jalankulkija päin punaisia katse kännykässä ja luurit korvilla. Eipä paljon ympäristöä huomioinut. Oli hiljaisempi hetki risteyksessä kyllä, mutta silti.
Ja nykyään tuntuu porukka kulkevan jalkakäytävillä ym kevyen liikenteen väylillä muutenkin kuin mokadishussa, sikin sokin siellä täällä. Se oli kaikkein typerin sääntömuutos, että kevyen liikenteen väylillä voi kulkea kumpaa puolta haluaa. Kun aiemmin kuljettiin oikeaa puolta. Eikä nuo liikennemerkein jalankulkijan ja pyöräilijän paikkaa väylällä osoittavat läpyskät paljon huomiota saa, ainakaan täällä. Selkeä asia laitettiin vituralleen.
Oikein käytettynä sähköpotkulauta on kätevä. Mutta todellakin sillä liikutaan usein liian suurella nopeudella. Ja äkkinäisessä ja yllättävässä tilanteessa se on aika heppoinen kalu.Tasapainotaito pitää olla tosi hyvä yllätyksissäkin, ja silti joku tilanne voi laittaa pasmat sekaisin.
Hiljennetään vähän, keskitytään siihen hetkeen enemmän, ja otetaan ne aivot sieltä narikasta kun lähdetään liikenteeseen. Jäisi monta itkua vanhemmiltakin pois. Paljon nuoria kuollut tänä kesänä.
Jaksamista tämänkin menehtyneen läheisille.
-
- Horatio Caine
- Viestit: 6415
- Liittynyt: Ke Elo 16, 2017 3:16 pm
- Paikkakunta: aarniometsä
Re: Sähköpotkulautailija ajoi bussin alle ja kuoli Turussa
Turussa on juurikin näin, senhän näkee kuskien ajotyylistä, kun olet pysäkillä asiakasta palvelemassa niin pitäisi olla singahtamassa jo seuraavalle pysäkille.
Päätepysäkille päin menossa niin otetaan aikataulua kiinni.
Niin kuin Tampere on kuuluisa kaahaavista kuskeistaan.
Päätepysäkille päin menossa niin otetaan aikataulua kiinni.
Niin kuin Tampere on kuuluisa kaahaavista kuskeistaan.
Re: Sähköpotkulautailija ajoi bussin alle ja kuoli Turussa
Eli liikennesääntöjen vastaisesti jalkakäytävälläVPH kirjoitti: ↑Ke Elo 04, 2021 9:27 pmBussi tuli Tuomiokirkon sillan suunnalta ajaen Uudenmaankatua suoraan risteyksestä eli ylämäen suuntaan kohti Kupittaata. Skuuttikuski taas ajoi risteävästi Hämeenkadun suuntaan ylittäen Uudenmaankadun tuota mäen puoleista suojatietä pitkin.Hermione kirjoitti: ↑Ke Elo 04, 2021 9:18 pmMulla meni hetki ennen kuin onnistuin hahmottamaan miten tämä onnettomuus on tapahtunut.
Ymmärsinkö oikein että bussi ajoi Hämeenkatua SUORAAN Uudenmaankadun yli, jota sähköpotkulautailija oli ylittämässä ja jäi suojatiellä bussin alle.
Jos tosiaan on näin, on jompi kumpi mennyt päin punaisia sillä vihreät eivät voi palaa kummallekin yhtä aikaa.
Karmea ja surullinen onnettomuus, oli syy kummassa tahansa.
-
- Axel Foley
- Viestit: 2438
- Liittynyt: La Helmi 08, 2020 6:24 pm
Re: Sähköpotkulautailija ajoi bussin alle ja kuoli Turussa
Siis jos TYKSin suunnasta tullaan Hämeenkatua, niin kadun vasenta puolta ja kohti keskustaa? Eikö sillä puolella ole kevyen liikenteen väylä ainakin lähempänä TYKSiä, mutta muuttuuko se ennen tuota kyseistä risteystä pelkäksi jalkakäytäväksi. Toisella puolella katuahan on risteyksessä se metallikaidekin ja jalkakäytävä sen ja liki kadussa kiinni olevan rakennuksen välissä todella kapea.Armchair kirjoitti: ↑To Elo 05, 2021 2:31 pmEli liikennesääntöjen vastaisesti jalkakäytävälläVPH kirjoitti: ↑Ke Elo 04, 2021 9:27 pmBussi tuli Tuomiokirkon sillan suunnalta ajaen Uudenmaankatua suoraan risteyksestä eli ylämäen suuntaan kohti Kupittaata. Skuuttikuski taas ajoi risteävästi Hämeenkadun suuntaan ylittäen Uudenmaankadun tuota mäen puoleista suojatietä pitkin.Hermione kirjoitti: ↑Ke Elo 04, 2021 9:18 pmMulla meni hetki ennen kuin onnistuin hahmottamaan miten tämä onnettomuus on tapahtunut.
Ymmärsinkö oikein että bussi ajoi Hämeenkatua SUORAAN Uudenmaankadun yli, jota sähköpotkulautailija oli ylittämässä ja jäi suojatiellä bussin alle.
Jos tosiaan on näin, on jompi kumpi mennyt päin punaisia sillä vihreät eivät voi palaa kummallekin yhtä aikaa.
Karmea ja surullinen onnettomuus, oli syy kummassa tahansa.
Joka tapauksessa niin pyöräilyn kuin sähköpotkulautailun suhteen ohjeet ja käytännöt ovat varsin sekavat. Monessa kohtaa pitäisi vaihtaa kadun toiselle puolelle tai ajoradalle kun kevyenliikenteenväylä loppuu. Sujuvia ja selkeitä läpiajoväyliä ei likikään aina ole.
Niinkuin muutaman muukin on kommentoinut, en minäkään kyllä varsinkaan ruuhkassa blokkaisi kuulokkeilla yhtä aistia pois pelistä..
Tööttäys muuten ei käsittääkseni ole aina vittuilua, vaan myös ilmoitus vaarasta. Jos bussikuski tai joku muu näki, että nyt käy huonosti ja tööttäsi, skuuttikuski olisi sen kuullessaan ehkä ehtinyt reagoida jotenkin, vaikka muuttaa ajolinjaa sen verran, ettei olisi jäänyt alle.
-
- Nikke Knakkertton
- Viestit: 199
- Liittynyt: La Joulu 12, 2020 8:05 pm
Re: Sähköpotkulautailija ajoi bussin alle ja kuoli Turussa
Kyllä siellä pyörätie jatkuu. Puolillakaan viestiketjun kirjoittajista ei ole mitään käsitystä onnettomuuspaikan liikennejärjestelyistä, mutta tarinaa tulee silti kuin tykinsuusta.
Re: Sähköpotkulautailija ajoi bussin alle ja kuoli Turussa
Tämä on tässä tapauksessa kuitenkin epäoleellinen asia, sillä skuuttikuski ja bussikuski ajoivat risteäviä katuja toisiinsa nähden. Toisen on täytynyt ajaa punaisia päin liikennesääntöjen vastaisesti, ja se on oleellinen asia.Armchair kirjoitti: ↑To Elo 05, 2021 2:31 pmEli liikennesääntöjen vastaisesti jalkakäytävälläVPH kirjoitti: ↑Ke Elo 04, 2021 9:27 pmBussi tuli Tuomiokirkon sillan suunnalta ajaen Uudenmaankatua suoraan risteyksestä eli ylämäen suuntaan kohti Kupittaata. Skuuttikuski taas ajoi risteävästi Hämeenkadun suuntaan ylittäen Uudenmaankadun tuota mäen puoleista suojatietä pitkin.Hermione kirjoitti: ↑Ke Elo 04, 2021 9:18 pmMulla meni hetki ennen kuin onnistuin hahmottamaan miten tämä onnettomuus on tapahtunut.
Ymmärsinkö oikein että bussi ajoi Hämeenkatua SUORAAN Uudenmaankadun yli, jota sähköpotkulautailija oli ylittämässä ja jäi suojatiellä bussin alle.
Jos tosiaan on näin, on jompi kumpi mennyt päin punaisia sillä vihreät eivät voi palaa kummallekin yhtä aikaa.
Karmea ja surullinen onnettomuus, oli syy kummassa tahansa.
EDIT: Tässä vielä selventävät kuvat risteyksestä heille, joille kyseinen paikka ei ole tuttu. Eli paksulla nuolella bussin tulosuunta ja esimerkinomaisesti joku sattumanvarainen skuuttikuski ylittämässä risteystä. Skuuttikuskin menosuunnasta onnettomuustilanteessa ei ole tietoa. Ja toinen kuva risteyksen toiselta puolen.
Re: Sähköpotkulautailija ajoi bussin alle ja kuoli Turussa
Risteyksen molemmin puolin on nykyään pyörätie.
Bussilla tuskin on ollut mikään kiire, koska risteyksen yli ei toriparkkityömaan erityisjärjestelyjen vuoksi kai tällä hetkellä aja kuin kolmonen. Kolmonen on palvelulinjan tapainen linja, jolla on melko rauhallinen ja lyhyt reitti. Korjatkaa jos olen väärässä ja jos tuolla osuudella risteyksen yli kulkee muitakin.
Jos bussi oli siirtoajossa, niin liian kireät bussiaikataulut eivät silloinkaan ole tässä osatekijänä.
Ei aavistustakaan mitä on todellisuudessa tapahtunut, enkä ota kantaa mihinkään suuntaan, mutta nämä vain lisähuomioina.
Bussilla tuskin on ollut mikään kiire, koska risteyksen yli ei toriparkkityömaan erityisjärjestelyjen vuoksi kai tällä hetkellä aja kuin kolmonen. Kolmonen on palvelulinjan tapainen linja, jolla on melko rauhallinen ja lyhyt reitti. Korjatkaa jos olen väärässä ja jos tuolla osuudella risteyksen yli kulkee muitakin.
Jos bussi oli siirtoajossa, niin liian kireät bussiaikataulut eivät silloinkaan ole tässä osatekijänä.
Ei aavistustakaan mitä on todellisuudessa tapahtunut, enkä ota kantaa mihinkään suuntaan, mutta nämä vain lisähuomioina.
-
- Sofia Karppi
- Viestit: 442
- Liittynyt: Pe Syys 04, 2020 7:59 pm
Re: Sähköpotkulautailija ajoi bussin alle ja kuoli Turussa
No perkules! Vieläköhän suojatiellä ehti sanoa "Olimpas oikeassa"Kalapaliikki kirjoitti: ↑To Elo 05, 2021 6:26 pmKyllä siellä pyörätie jatkuu. Puolillakaan viestiketjun kirjoittajista ei ole mitään käsitystä onnettomuuspaikan liikennejärjestelyistä, mutta tarinaa tulee silti kuin tykinsuusta.
-
- Sofia Karppi
- Viestit: 442
- Liittynyt: Pe Syys 04, 2020 7:59 pm
Re: Sähköpotkulautailija ajoi bussin alle ja kuoli Turussa
Sakkojahan tässä tapauksessa ei jäänyt maksamaan kuin toinen osapuoli. Se kevyemmällä kulkuvälineellä liikkunut pääsi siinä mielessä vähemmällä. Taitaa iikennesääntöjen mukaan mennä vielä niin, että vihreiden valojen palessa/vaihduttua saa ajaa mikäli tie on vapaa?
Re: Sähköpotkulautailija ajoi bussin alle ja kuoli Turussa
Kaarinaan menevä 801 ajaa Tuomiokirkkosillan kautta ja kulkee tuon risteyksen yli. Mutta muita ei taida olla, kolmosen lisäksi.Bonafides kirjoitti: ↑To Elo 05, 2021 8:35 pmRisteyksen molemmin puolin on nykyään pyörätie.
Bussilla tuskin on ollut mikään kiire, koska risteyksen yli ei toriparkkityömaan erityisjärjestelyjen vuoksi kai tällä hetkellä aja kuin kolmonen. Kolmonen on palvelulinjan tapainen linja, jolla on melko rauhallinen ja lyhyt reitti. Korjatkaa jos olen väärässä ja jos tuolla osuudella risteyksen yli kulkee muitakin.
Jos bussi oli siirtoajossa, niin liian kireät bussiaikataulut eivät silloinkaan ole tässä osatekijänä.