Bussikuski ajoi sähköpotkulautailijan päälle Turussa - lautailija kuoli

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Infoaja
Alibin satunnaislukija
Viestit: 51
Liittynyt: Ti Marras 03, 2020 2:36 pm

Re: Sähköpotkulautailija ajoi bussin alle ja kuoli Turussa

Viesti Kirjoittaja Infoaja »

Don MC kirjoitti:
Ti Elo 10, 2021 12:08 pm
https://yle.fi/uutiset/3-12053103
Poliisi edistynyt Turussa kuolemaan johtaneen sähköpotkulautaonnettomuuden tutkinnassa – linja-auton kuljettajaa epäillään rikoksista

Lounais-Suomen poliisi kertoo edistyneensä Turussa viime viikon keskiviikkona tapahtuneen onnettomuuden tutkinnassa, jossa sähköpotkulaudan kuljettaja menehtyi jäätyään linja-auton alle.

Poliisin mukaan linja-auton kuljettajaa epäillään törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja törkeästä kuolemantuottamuksesta.

Linja-auto kulki Uudenmaankatua pitkin Hämeenkadun yli Kupittaan suuntaan. Sähköpotkulautaa kuljettanut nuori nainen ylitti Uudenmaankatua pyörätien jatketta pitkin, jolloin linja-auto törmäsi häneen.

Poliisi on saanut katsottavakseen kameratallenteita tilanteesta. Myös todistajia on kuultu. Poliisi jatkaa rikoksen selvittämistä. Esitutkinnan on arvioitu valmistuvan lähikuukausien aikana.
Eli ilmeisesti siis bussi ajanut päin punaisia. Tossa on voinut käydä se, joka täällä oli aiemmin esillä, eli bussi on jäänyt jumiin oikealle kääntyvien autojen taakse ja päässyt jatkamaan risteyksen yli vasta sen jälkeen kun valot olivat vaihtuneet. Kaikenkaikkiaan paskamainen tilanne.
Tuo onkin erittäin hankala risteys ja siinä jää usein noiden kääntyvien takia (tai itse kääntyessä) jumiin, etenkin ruuhka-aikoina. Eikä vain tuon bussin ajosuunnassa. Siksi yleensä vältän sitä paikkaa.

EDIT: Huomattavaa vielä, että nuo rikosepäilykset ovat törkeinä. Oikeusoppineet voinevat valaista.
Liikenneturvallisuuden vaarantamisesta tulee törkeä, kun se on omiaan aiheuttamaan vakavaa vaaraa toisen hengelle tai terveydelle. Nythän tämä on aika kiistatonta, koska seurauksena oli kuolema.

Kuolemantuottamuksen suhteen taas kyse on siitä, onko bussikuski ollut huolimaton vai törkeästi huolimaton. Esimerkkinä törkeästä huolimattomuudesta olisi, että kuski on havainnut potkulautailijan ylittämässä tietä ja silti ajatellut ehtivänsä ensin alta pois. Tai vaikka posottanut punaisia päin sellaisella nopeudella, ettei ole mitään mahdollisuutta pysäyttää linja-autoa. Toki lähtökohtaisesti jos on epäselvyyttä perusmuotoisen ja törkeän tekotavan välillä, tutkinta aloitetaan yleensä törkeämmästä nimikkeestä. Se lisää mm käytettävissä olevien pakkokeinojen määrää ja sitä on helppo lieventää tarvittaessa. Jos tutkinta aloitetaan lievemmästä nimikkeestä ja myöhemmin todetaan, että heti tutkinnan alussa olisi tarvittu tiettyä pakkokeinoa, on mahdollisuus jo menetetty. Tässä nyt tuskin tarvitaan kotietsintöjä tai televalvontaa, mutta noin niinkun yleisellä tasolla.

VPH
Alibin satunnaislukija
Viestit: 57
Liittynyt: Su Heinä 11, 2021 1:35 pm

Re: Bussikuski ajoi sähköpotkulautailijan päälle Turussa - lautailija kuoli

Viesti Kirjoittaja VPH »

Don MC kirjoitti:
Ti Elo 10, 2021 12:08 pm
https://yle.fi/uutiset/3-12053103
Poliisi edistynyt Turussa kuolemaan johtaneen sähköpotkulautaonnettomuuden tutkinnassa – linja-auton kuljettajaa epäillään rikoksista

Lounais-Suomen poliisi kertoo edistyneensä Turussa viime viikon keskiviikkona tapahtuneen onnettomuuden tutkinnassa, jossa sähköpotkulaudan kuljettaja menehtyi jäätyään linja-auton alle.

Poliisin mukaan linja-auton kuljettajaa epäillään törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja törkeästä kuolemantuottamuksesta.

Linja-auto kulki Uudenmaankatua pitkin Hämeenkadun yli Kupittaan suuntaan. Sähköpotkulautaa kuljettanut nuori nainen ylitti Uudenmaankatua pyörätien jatketta pitkin, jolloin linja-auto törmäsi häneen.

Poliisi on saanut katsottavakseen kameratallenteita tilanteesta. Myös todistajia on kuultu. Poliisi jatkaa rikoksen selvittämistä. Esitutkinnan on arvioitu valmistuvan lähikuukausien aikana.
Eli ilmeisesti siis bussi ajanut päin punaisia. Tossa on voinut käydä se, joka täällä oli aiemmin esillä, eli bussi on jäänyt jumiin oikealle kääntyvien autojen taakse ja päässyt jatkamaan risteyksen yli vasta sen jälkeen kun valot olivat vaihtuneet. Kaikenkaikkiaan paskamainen tilanne.
Tuo onkin erittäin hankala risteys ja siinä jää usein noiden kääntyvien takia (tai itse kääntyessä) jumiin, etenkin ruuhka-aikoina. Eikä vain tuon bussin ajosuunnassa. Siksi yleensä vältän sitä paikkaa.

EDIT: Huomattavaa vielä, että nuo rikosepäilykset ovat törkeinä. Oikeusoppineet voinevat valaista.
Mikäli on jäänyt "jumiin" oikealle kääntyvien takia, on todennäköisesti edelleen ollut pysäytysviivan takana eli punaisten tullen olisi pitänyt vain malttaa pysyä paikoillaan. On todennäköisesti lähtenyt kokeilemaan onneaan vielä kiireessä ja huonosti siinä kävi. Mutta en epäile tapahtumakuluksi tätä, vaan veikkaan, että bussikuskin kaista ollut vapaana ja hän on 50m aikasemmin olevalta pysäkiltä lähtiessään todennut valojen olevan vielä vihreänä ja painanut kaasu pohjassa risteykseen ja ajatellut ehtivänsä ennen punasia yli. Tässä myös tuo kadunkulma, josta skuutti lähti liikkeelle, jää pimeään kulmaan rakennuksen taakse. Arvelen tätä siksi, että tällaista tapahtuu todella paljon Fölin liikenteessä ja toiseksi bussikuski ajoi skuutin yli tappaen skuuttikuskin. Mikäli bussi olisi ollut "jumissa" oikealle kääntyvien takia, hän olisi todennäköisesti pystynyt havainnoimaan koko risteystä jalankulkijoineen ja pyöräilijöineen. Ja bussi olisi tällöin lähtenyt kiihdyttämään risteysalueella pysähdyksistä sen verran hitaasti, että pysäyttäminen olisi mahdollista.

EDIT: Tässä taas havainnollistava kuva, miltä risteysalue näyttää 50m ennen olevalta bussipysäkiltä. Tilanne on voinut siis olla tämäkin, että kohtalaisen vähäinen liikenne aamuruuhkien ulkopuolella. Bussikuskille on paistanut risteyksen vihreä valo ja on painettu kaasupohjaan. Valo on kuitenkin muuttunut keltaiseksi ja ehti jopa punaiseksi ennen kuin bussi saavutti risteysalueen, mutta koska tyypillinen Föli-kuski, niin vanhat, jo punaiseen taittavat vihreätkin ovat vielä mahdollisuus. Skuuttikuski on lähtenyt ylittämään risteystä oikealta eli kohdasta, mikä tässä kuvassa jää rakennuksen taakse piiloon.
Kuva1.jpg
Kuva1.jpg (190.58 KiB) Katsottu 4272 kertaa
Viimeksi muokannut VPH, Ti Elo 10, 2021 1:25 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

peteme
Neuvoja-Jack
Viestit: 569
Liittynyt: Ti Heinä 05, 2011 7:10 pm

Re: Bussikuski ajoi sähköpotkulautailijan päälle Turussa - lautailija kuoli

Viesti Kirjoittaja peteme »

Kyllä tässä varmaa on vedetty punasien puolella jo räikeästi.

Don MC

Re: Bussikuski ajoi sähköpotkulautailijan päälle Turussa - lautailija kuoli

Viesti Kirjoittaja Don MC »

Ihan hyvin on voinut jäädä oikealle kääntyvän (henkilö-)auton taakse jumiin ja silti bussin keula risteysalueella. Silloin on tullut kiire heti kun kääntyvä lähtee edestä pois, koska bussi seisoo silloin myös risteävän suojatien päällä. Peruuttaakaan ei tossa enää voi, koska takaatuleva liikenne painaa päälle (eikä bussista edes näe taakse).
Itselle on joskus käynyt (henkilöautolla) noin, mutta silloin olen vain jäänyt siihen suojatien päälle odottamaan seuraavia vihreitä. Saattaapi olla, että ihan jopa tuossa samassa paikassakin on mulle käynyt näin. Jalankulkijat eivät tietenkään ymmärrä tuollaista tilannetta, vaan antavat vihaisia katseita. Nolo tilanne, mutta minkäs teet.

VPH
Alibin satunnaislukija
Viestit: 57
Liittynyt: Su Heinä 11, 2021 1:35 pm

Re: Bussikuski ajoi sähköpotkulautailijan päälle Turussa - lautailija kuoli

Viesti Kirjoittaja VPH »

Don MC kirjoitti:
Ti Elo 10, 2021 1:24 pm
Ihan hyvin on voinut jäädä oikealle kääntyvän (henkilö-)auton taakse jumiin ja silti bussin keula risteysalueella. Silloin on tullut kiire heti kun kääntyvä lähtee edestä pois, koska bussi seisoo silloin myös risteävän suojatien päällä. Peruuttaakaan ei tossa enää voi, koska takaatuleva liikenne painaa päälle (eikä bussista edes näe taakse).
Itselle on joskus käynyt (henkilöautolla) noin, mutta silloin olen vain jäänyt siihen suojatien päälle odottamaan seuraavia vihreitä. Saattaapi olla, että ihan jopa tuossa samassa paikassakin on mulle käynyt näin. Jalankulkijat eivät tietenkään ymmärrä tuollaista tilannetta, vaan antavat vihaisia katseita. Nolo tilanne, mutta minkäs teet.
Mutta mikäli bussin keula olisi jo risteysalueella, niin tuossa tilanteessa bussi ei ehtisi kiihdyttää sellaiseen nopeuteen, mitä ei saisi myös pysähtymään enne suojatietä/pyörätienjatketta. Tai ainakin olisi ehtinyt tekemään äkkinäisempiä väistöliikkeitä esimerkiksi viereisille kaistoille.

Don MC

Re: Bussikuski ajoi sähköpotkulautailijan päälle Turussa - lautailija kuoli

Viesti Kirjoittaja Don MC »

VPH kirjoitti:
Ti Elo 10, 2021 1:30 pm
Don MC kirjoitti:
Ti Elo 10, 2021 1:24 pm
Ihan hyvin on voinut jäädä oikealle kääntyvän (henkilö-)auton taakse jumiin ja silti bussin keula risteysalueella. Silloin on tullut kiire heti kun kääntyvä lähtee edestä pois, koska bussi seisoo silloin myös risteävän suojatien päällä. Peruuttaakaan ei tossa enää voi, koska takaatuleva liikenne painaa päälle (eikä bussista edes näe taakse).
Itselle on joskus käynyt (henkilöautolla) noin, mutta silloin olen vain jäänyt siihen suojatien päälle odottamaan seuraavia vihreitä. Saattaapi olla, että ihan jopa tuossa samassa paikassakin on mulle käynyt näin. Jalankulkijat eivät tietenkään ymmärrä tuollaista tilannetta, vaan antavat vihaisia katseita. Nolo tilanne, mutta minkäs teet.
Mutta mikäli bussin keula olisi jo risteysalueella, niin tuossa tilanteessa bussi ei ehtisi kiihdyttää sellaiseen nopeuteen, mitä ei saisi myös pysähtymään enne suojatietä/pyörätienjatketta. Tai ainakin olisi ehtinyt tekemään äkkinäisempiä väistöliikkeitä esimerkiksi viereisille kaistoille.
No ehkä se kuski sieltä kaasuttaessaan on ajanut silmät kiinni tai ei muuten nähnyt tuota lautailijaa. Kyllä sitä hiljaisemmissakin nopeuksissa on törmäyksiä sattunut. Kyllä se parinkympinkin nopeus riittää töytäisemään lautailijan kunnolla kumoon ja lyömään pään asfalttiin.

VPH
Alibin satunnaislukija
Viestit: 57
Liittynyt: Su Heinä 11, 2021 1:35 pm

Re: Bussikuski ajoi sähköpotkulautailijan päälle Turussa - lautailija kuoli

Viesti Kirjoittaja VPH »

Don MC kirjoitti:
Ti Elo 10, 2021 1:49 pm
VPH kirjoitti:
Ti Elo 10, 2021 1:30 pm
Don MC kirjoitti:
Ti Elo 10, 2021 1:24 pm
Ihan hyvin on voinut jäädä oikealle kääntyvän (henkilö-)auton taakse jumiin ja silti bussin keula risteysalueella. Silloin on tullut kiire heti kun kääntyvä lähtee edestä pois, koska bussi seisoo silloin myös risteävän suojatien päällä. Peruuttaakaan ei tossa enää voi, koska takaatuleva liikenne painaa päälle (eikä bussista edes näe taakse).
Itselle on joskus käynyt (henkilöautolla) noin, mutta silloin olen vain jäänyt siihen suojatien päälle odottamaan seuraavia vihreitä. Saattaapi olla, että ihan jopa tuossa samassa paikassakin on mulle käynyt näin. Jalankulkijat eivät tietenkään ymmärrä tuollaista tilannetta, vaan antavat vihaisia katseita. Nolo tilanne, mutta minkäs teet.
Mutta mikäli bussin keula olisi jo risteysalueella, niin tuossa tilanteessa bussi ei ehtisi kiihdyttää sellaiseen nopeuteen, mitä ei saisi myös pysähtymään enne suojatietä/pyörätienjatketta. Tai ainakin olisi ehtinyt tekemään äkkinäisempiä väistöliikkeitä esimerkiksi viereisille kaistoille.
No ehkä se kuski sieltä kaasuttaessaan on ajanut silmät kiinni tai ei muuten nähnyt tuota lautailijaa. Kyllä sitä hiljaisemmissakin nopeuksissa on törmäyksiä sattunut. Kyllä se parinkympinkin nopeus riittää töytäisemään lautailijan kunnolla kumoon ja lyömään pään asfalttiin.
Kuulostaa vähintäänkin yhtä huolestuttavalta, jollei pysty havainnoimaan ympäröivää liikennettä ja alle parin kymmenen metrin päässä kevyen liikenteen väylällä olevaa skuuttia. Varsinkin tuossa tilanteessa luulisi havainnoinnin olevan erityisen herkässä, kun itse tietoisesti on tekemässä ratkaisun ylittää risteys punaisten valojen aikaan.

EDIT: Turun potkulautaturma ei ollut kuolleen naisen syy – poliisi epäilee bussikuskia törkeistä rikoksista
Iltalehden jutussa: "Paaerin mukaan linja-auton tilannenopeus on vielä selvittämättä, mutta silminnäkijöiden mukaan bussin nopeus on ollut ”hyvinkin lähellä” kyseisen alueen rajoitusta, joka on 40 km/h". Tämä tukisi tuota minun teoriaa.

terssi
Poliisikoira Rex
Viestit: 269
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 3:23 pm

Re: Bussikuski ajoi sähköpotkulautailijan päälle Turussa - lautailija kuoli

Viesti Kirjoittaja terssi »

Törkeä voi tulla myös siitä, jos on töötännyt jarruttamisen sijaan.

uruzu
Alibin satunnaislukija
Viestit: 59
Liittynyt: Ma Loka 05, 2015 12:35 pm

Re: Bussikuski ajoi sähköpotkulautailijan päälle Turussa - lautailija kuoli

Viesti Kirjoittaja uruzu »

ruudinkeksiä kirjoitti:
Pe Elo 06, 2021 5:31 am
Smirre kirjoitti:
To Elo 05, 2021 12:32 pm
Jos busseilla on kiire ottaa aikataulua kiinni, tai edes yrittää pysytellä aikataulussa, ei se ole kuljettajan vika. He ovat töissä, ja työnantaja määrittelee tehtävät ja aikataulut. Kansalaiset taas marisevat, jos busseja kulkee "liian harvoin". Jos vaadittaisi hieman vähemmän, ei ole pakko päästä paikasta toiseen just heti ja välittömästi. Harvemmalla elämässä niin kiire. Kuitenkin sitten on aikaa töllötintä katsella ja netissä roikkua ja somettaa.
Ainoa järkevä kirjoitus tässä ketjussa. Kyseessä kuitenkin onnettomuus. Aikanaan selviää syyllinen ja saa siitä mitä saa, Jokainen voi omalta kohdalta miettiä aiheuttaa omalla liikenne käyttäytymiselään lisää kiirettä/painetta paikallisbusseille. Nämä kuitenkin tekevät työtään ja aika tärkeetä sellaista.

Ehkä päättäjien olisi syytä herätä selkeyttämään lainsäädäntöä sähkö potkulaudoista ja muista härpäkeistä. Eikä nuo polkupyörien väistämissäännöt taida ihan selkeimmestä päästä olla. Olisiko poliisinkin syytä keskittyä enemmän liikennevalvonnassa kaupunkien risteys alueisiin ja suojateihin, kun olla vakio sakkopaikoilla kyttäämässä yhden kilometrin ylinopeuksia?
Ei ole järkevä kirjotus. Olen itse ammattiautoilija, ja sellaista kuin kiire ei voi ratin takana olla.

Jos olet myöhässä, olet silloin myöhässä. Kiire ei saa vaikuttaa ajamiseesi 0 % suurempaa määrää. Jos pomo alkaa ulista ettet pysynyt aikataulussa, anna hänelle dashcamin muistikortti, jossa ajat suurinta sallittua nopeutta ja pyydä kirjalliset ohjeet missä kohtaa olisi pitänyt ajaa toisin.

Calabash
Martin Beck
Viestit: 808
Liittynyt: To Heinä 09, 2015 2:54 pm

Re: Bussikuski ajoi sähköpotkulautailijan päälle Turussa - lautailija kuoli

Viesti Kirjoittaja Calabash »

uruzu kirjoitti:
Ti Elo 10, 2021 3:04 pm
ruudinkeksiä kirjoitti:
Pe Elo 06, 2021 5:31 am
Smirre kirjoitti:
To Elo 05, 2021 12:32 pm
Jos busseilla on kiire ottaa aikataulua kiinni, tai edes yrittää pysytellä aikataulussa, ei se ole kuljettajan vika. He ovat töissä, ja työnantaja määrittelee tehtävät ja aikataulut. Kansalaiset taas marisevat, jos busseja kulkee "liian harvoin". Jos vaadittaisi hieman vähemmän, ei ole pakko päästä paikasta toiseen just heti ja välittömästi. Harvemmalla elämässä niin kiire. Kuitenkin sitten on aikaa töllötintä katsella ja netissä roikkua ja somettaa.
Ainoa järkevä kirjoitus tässä ketjussa. Kyseessä kuitenkin onnettomuus. Aikanaan selviää syyllinen ja saa siitä mitä saa, Jokainen voi omalta kohdalta miettiä aiheuttaa omalla liikenne käyttäytymiselään lisää kiirettä/painetta paikallisbusseille. Nämä kuitenkin tekevät työtään ja aika tärkeetä sellaista.

Ehkä päättäjien olisi syytä herätä selkeyttämään lainsäädäntöä sähkö potkulaudoista ja muista härpäkeistä. Eikä nuo polkupyörien väistämissäännöt taida ihan selkeimmestä päästä olla. Olisiko poliisinkin syytä keskittyä enemmän liikennevalvonnassa kaupunkien risteys alueisiin ja suojateihin, kun olla vakio sakkopaikoilla kyttäämässä yhden kilometrin ylinopeuksia?
Ei ole järkevä kirjotus. Olen itse ammattiautoilija, ja sellaista kuin kiire ei voi ratin takana olla.

Jos olet myöhässä, olet silloin myöhässä. Kiire ei saa vaikuttaa ajamiseesi 0 % suurempaa määrää. Jos pomo alkaa ulista ettet pysynyt aikataulussa, anna hänelle dashcamin muistikortti, jossa ajat suurinta sallittua nopeutta ja pyydä kirjalliset ohjeet missä kohtaa olisi pitänyt ajaa toisin.
Tällä palstalla näkyy välillä Tukholman syndrooma tunaroijia kohtaan. Viime syksynä Ylästössä kuljettaja peruutti sen skootteritytön päälle. Kun keskusteluketju jatkui aikansa, se alkoi ihan asiallisesti, mutta kunhan aika kului, se päättyi siihen, miten kauheita mopoilijat ovat, ajelevat miten sattuu ja joku toi lisäpanostusta siitä, miten turvavälejä pitää pitää ja muuta höpinää.

Olen varma siitä, että juuri tällaisella ajatusmaailmalla varustetut latvabeekakkoset aiheuttavat ammattiliikenteen kontolle tulevat onnettomuudet.

Tätä Turun hommaa tutkitaan törkeänä liikenteen vaarantamisena ja törkeänä kuolemantuottamuksena.

joepoika
Armas Tammelin
Viestit: 87
Liittynyt: La Syys 17, 2011 3:06 pm

Re: Bussikuski ajoi sähköpotkulautailijan päälle Turussa - lautailija kuoli

Viesti Kirjoittaja joepoika »

VPH kirjoitti:
Ti Elo 10, 2021 1:14 pm
Mikäli on jäänyt "jumiin" oikealle kääntyvien takia, on todennäköisesti edelleen ollut pysäytysviivan takana eli punaisten tullen olisi pitänyt vain malttaa pysyä paikoillaan. On todennäköisesti lähtenyt kokeilemaan onneaan vielä kiireessä ja huonosti siinä kävi. Mutta en epäile tapahtumakuluksi tätä, vaan veikkaan, että bussikuskin kaista ollut vapaana ja hän on 50m aikasemmin olevalta pysäkiltä lähtiessään todennut valojen olevan vielä vihreänä ja painanut kaasu pohjassa risteykseen ja ajatellut ehtivänsä ennen punasia yli. Tässä myös tuo kadunkulma, josta skuutti lähti liikkeelle, jää pimeään kulmaan rakennuksen taakse. Arvelen tätä siksi, että tällaista tapahtuu todella paljon Fölin liikenteessä ja toiseksi bussikuski ajoi skuutin yli tappaen skuuttikuskin. Mikäli bussi olisi ollut "jumissa" oikealle kääntyvien takia, hän olisi todennäköisesti pystynyt havainnoimaan koko risteystä jalankulkijoineen ja pyöräilijöineen. Ja bussi olisi tällöin lähtenyt kiihdyttämään risteysalueella pysähdyksistä sen verran hitaasti, että pysäyttäminen olisi mahdollista.
Pinellan kohdalla on pysäkki, ei tuossa suurtorin aukolla mistä kuvasi on. Tulee varmaankin sata metriä risteykseen. Bussin nopeus ja toisaalta myös punaisiin ajo olisi ehkä helpompi ymmärtää, jos ei olisi pysähtynyt siihenkään. Olisi siis pitänyt jarrutella keltaisiin suuremmasta vauhdista kuin mitä 100 metrin aikana ehtii saamaan jos tie oli tyhjä.

En tiedä oliko lautakuskin kulkusuuntaa vahvistettu missään, mutta pitäisin myös todennäköisenä, että on ollut kurssi Tyksin suuntaan ja jäänyt siis alle heti suojatielle päästyään. Juseliuksen talo ("ravintola Teini") tulee nurkkansa kanssa tosiaan niin kiinni risteykseen, että nurkan yli ei autosta suojatielle tulijoita kovin aikaisin näe, eikä suojatielle kävelevä/pyöräilevä/lautaileva vasemmalta ja vasemmanpuoleisinta kaistaa kulkevaa liikennettä myöskään.

Bussikuskin vika, mutta jotenkin tuntuu siltä, että onnettomuus oli todennäköinen juuri lautailijalle. Ihan vain omien havaintojen perusteella pyöräilijät lautailijoita useammin ymmärtävät kääntää päätään ja seurata liikennettä myös muualla kuin suoraan edessään ja jalankulkija taas ei yllätä autoilijaa nopeudellaan ja pystyy myös peruuttamaan "lennosta", jos itse huomaa vaaratilanteen.

VPH
Alibin satunnaislukija
Viestit: 57
Liittynyt: Su Heinä 11, 2021 1:35 pm

Re: Bussikuski ajoi sähköpotkulautailijan päälle Turussa - lautailija kuoli

Viesti Kirjoittaja VPH »

joepoika kirjoitti:
Ti Elo 10, 2021 4:52 pm
VPH kirjoitti:
Ti Elo 10, 2021 1:14 pm
Mikäli on jäänyt "jumiin" oikealle kääntyvien takia, on todennäköisesti edelleen ollut pysäytysviivan takana eli punaisten tullen olisi pitänyt vain malttaa pysyä paikoillaan. On todennäköisesti lähtenyt kokeilemaan onneaan vielä kiireessä ja huonosti siinä kävi. Mutta en epäile tapahtumakuluksi tätä, vaan veikkaan, että bussikuskin kaista ollut vapaana ja hän on 50m aikasemmin olevalta pysäkiltä lähtiessään todennut valojen olevan vielä vihreänä ja painanut kaasu pohjassa risteykseen ja ajatellut ehtivänsä ennen punasia yli. Tässä myös tuo kadunkulma, josta skuutti lähti liikkeelle, jää pimeään kulmaan rakennuksen taakse. Arvelen tätä siksi, että tällaista tapahtuu todella paljon Fölin liikenteessä ja toiseksi bussikuski ajoi skuutin yli tappaen skuuttikuskin. Mikäli bussi olisi ollut "jumissa" oikealle kääntyvien takia, hän olisi todennäköisesti pystynyt havainnoimaan koko risteystä jalankulkijoineen ja pyöräilijöineen. Ja bussi olisi tällöin lähtenyt kiihdyttämään risteysalueella pysähdyksistä sen verran hitaasti, että pysäyttäminen olisi mahdollista.

Kuva1.jpg
Kuva1.jpg (190.58 KiB) Katsottu 2582 kertaa
Pinellan kohdalla on pysäkki, ei tuossa suurtorin aukolla mistä kuvasi on. Tulee varmaankin sata metriä risteykseen. Bussin nopeus ja toisaalta myös punaisiin ajo olisi ehkä helpompi ymmärtää, jos ei olisi pysähtynyt siihenkään. Olisi siis pitänyt jarrutella keltaisiin suuremmasta vauhdista kuin mitä 100 metrin aikana ehtii saamaan jos tie oli tyhjä.

En tiedä oliko lautakuskin kulkusuuntaa vahvistettu missään, mutta pitäisin myös todennäköisenä, että on ollut kurssi Tyksin suuntaan ja jäänyt siis alle heti suojatielle päästyään. Juseliuksen talo ("ravintola Teini") tulee nurkkansa kanssa tosiaan niin kiinni risteykseen, että nurkan yli ei autosta suojatielle tulijoita kovin aikaisin näe, eikä suojatielle kävelevä/pyöräilevä/lautaileva vasemmalta ja vasemmanpuoleisinta kaistaa kulkevaa liikennettä myöskään.

Bussikuskin vika, mutta jotenkin tuntuu siltä, että onnettomuus oli todennäköinen juuri lautailijalle. Ihan vain omien havaintojen perusteella pyöräilijät lautailijoita useammin ymmärtävät kääntää päätään ja seurata liikennettä myös muualla kuin suoraan edessään ja jalankulkija taas ei yllätä autoilijaa nopeudellaan ja pystyy myös peruuttamaan "lennosta", jos itse huomaa vaaratilanteen.
Se bussipysäkkialue loppuu tuohon suurtorin aukolle juuri ennen sitä suojatietä, minkä kohdalla tuo edellinen kuva on otettu. Ja silminnäkijähavaintojen mukaan bussi oli ajanut n.40km/h risteykseen eli viittaisi juurikin siihen, että bussikuski on päättänyt ajaa ronskisti vanhoilla vihreillä yli. Skuutin kulkusuunta oli joo sieltä Kårenilta Tyksiin päin eli tuli oikealta Juseliuksen talon takaa. Mutta ei mielestäni mitenkään "todennäköinen juuri lautailijalle", vaan olisi voinut ihan hyvin käydä myös mahdolliselle jalankulkijalle, mikäli olisi ottanut yhdenkin askeleen suojatielle kun kerta vihreä valo paloi tuossa. Siinä kohtaa kun tuossa on kävelijälle ja kevyelle liikenteelle vihreä valo, on autoilijalle palanut jo hyvän tovin punainen. Ei tuossa kohtaa pitäisi joutua enää miettiä, että paahtaako joku sieltä täyttä vauhtia päin.

VastarannanKiiski
Axel Foley
Viestit: 2438
Liittynyt: La Helmi 08, 2020 6:24 pm

Re: Bussikuski ajoi sähköpotkulautailijan päälle Turussa - lautailija kuoli

Viesti Kirjoittaja VastarannanKiiski »

Varmaan valvontakameroista ja silminnnäkijähavainnoista on selvinnyt sekin, oliko bussikuskilla kännykkä kourassa. Välillä näkee ammattikuskeillakin aika piittaamatonta käytöstä sen suhteen. Fölikuskeissa on joitakin jotka puhuvat ptkiä puheluja handsfreen kanssa, mikä sekään ei minusta vilkkaassa kaupunkiliikenteessä ole hyvä asia, kun haittaa keskittymistä.
Joku seikka aiheutti punaisia päin ajamisen; joko piitaamattomuus tai kuski keskittyi johonkin muuhun ja valojen vaihtuminen jäi havaitsematta ajoissa.

Joosua
Adrian Monk
Viestit: 2910
Liittynyt: Pe Helmi 15, 2019 11:35 pm

Re: Bussikuski ajoi sähköpotkulautailijan päälle Turussa - lautailija kuoli

Viesti Kirjoittaja Joosua »

VastarannanKiiski kirjoitti:
Ti Elo 10, 2021 7:59 pm
Varmaan valvontakameroista ja silminnnäkijähavainnoista on selvinnyt sekin, oliko bussikuskilla kännykkä kourassa. Välillä näkee ammattikuskeillakin aika piittaamatonta käytöstä sen suhteen. Fölikuskeissa on joitakin jotka puhuvat ptkiä puheluja handsfreen kanssa, mikä sekään ei minusta vilkkaassa kaupunkiliikenteessä ole hyvä asia, kun haittaa keskittymistä.
Joku seikka aiheutti punaisia päin ajamisen; joko piitaamattomuus tai kuski keskittyi johonkin muuhun ja valojen vaihtuminen jäi havaitsematta ajoissa.
En usko että sokkona ajetaan, mutta se ettei ole näkynyt autoa olevan tulossa, on ehkä motivoinut ajoon vanhoilla vihreillä ja sähköpotkulauta on sitten päässyt tulemaan yllätyksenä. Jos sopivasti on kulman takaa potkis tullut ja päässyt vauhdilla omilla vihreillä jatkaamaan matkaa, siis 25km/h , niin todella äkkiä se on edessä. Nopeushan on jotain n. 6m/s joten alle sekunnissahan se voi kulman takaa olla bussin nokan edessä. Ehkä vielä ollut ihmisiä edessä niin ettei ole nähnyt potkulaudan tulevan vauhdilla, tai bussikuski katsonut pienen hetken muualle. Ja vaikka ehtisi kuski reagoida niin bussin hidastamiseen ei enää jää aikaa. Siihen tarvii useita sekunteja.

Tämä tietysti vai teoria, mutta minusta hyvin mahdollinen.

Itse olen jo kauan sitten tajunnut punaisia päin ajamisen olevan kaupungissa vaarallista juuri jalankulkijoiden vuoksi. Ja nyt on tullut vielä huomattavasti nopeammin kulkevat "jalankulkijat" mukaan. Joten varmasti tulee lisää onnettomuuksia.

Mielenkiintoista katsoa mikä on bussikuskin tuomio. Pääseekö pikku ehdollisella kuten yleensä liikennejutuissa?

tumpeelo
Harjunpää
Viestit: 315
Liittynyt: Pe Tammi 22, 2021 11:00 pm

Re: Bussikuski ajoi sähköpotkulautailijan päälle Turussa - lautailija kuoli

Viesti Kirjoittaja tumpeelo »

Joosua kirjoitti:
Ke Elo 11, 2021 11:22 am
VastarannanKiiski kirjoitti:
Ti Elo 10, 2021 7:59 pm
Varmaan valvontakameroista ja silminnnäkijähavainnoista on selvinnyt sekin, oliko bussikuskilla kännykkä kourassa. Välillä näkee ammattikuskeillakin aika piittaamatonta käytöstä sen suhteen. Fölikuskeissa on joitakin jotka puhuvat ptkiä puheluja handsfreen kanssa, mikä sekään ei minusta vilkkaassa kaupunkiliikenteessä ole hyvä asia, kun haittaa keskittymistä.
Joku seikka aiheutti punaisia päin ajamisen; joko piitaamattomuus tai kuski keskittyi johonkin muuhun ja valojen vaihtuminen jäi havaitsematta ajoissa.
En usko että sokkona ajetaan, mutta se ettei ole näkynyt autoa olevan tulossa, on ehkä motivoinut ajoon vanhoilla vihreillä ja sähköpotkulauta on sitten päässyt tulemaan yllätyksenä. Jos sopivasti on kulman takaa potkis tullut ja päässyt vauhdilla omilla vihreillä jatkaamaan matkaa, siis 25km/h , niin todella äkkiä se on edessä. Nopeushan on jotain n. 6m/s joten alle sekunnissahan se voi kulman takaa olla bussin nokan edessä. Ehkä vielä ollut ihmisiä edessä niin ettei ole nähnyt potkulaudan tulevan vauhdilla, tai bussikuski katsonut pienen hetken muualle. Ja vaikka ehtisi kuski reagoida niin bussin hidastamiseen ei enää jää aikaa. Siihen tarvii useita sekunteja.

Tämä tietysti vai teoria, mutta minusta hyvin mahdollinen.

Itse olen jo kauan sitten tajunnut punaisia päin ajamisen olevan kaupungissa vaarallista juuri jalankulkijoiden vuoksi. Ja nyt on tullut vielä huomattavasti nopeammin kulkevat "jalankulkijat" mukaan. Joten varmasti tulee lisää onnettomuuksia.

Mielenkiintoista katsoa mikä on bussikuskin tuomio. Pääseekö pikku ehdollisella kuten yleensä liikennejutuissa?
Tuosta ihan talon nurkan takaa lauta ei ole tullut, vaan risteyksen toiselta puolelta. Toki jos bussi on lähtenyt pysäkiltä ja kiihdyttänyt valoihin, niin ei siinä hirveästi jää reagointiaikaa siinäkään tapauksessa, kun se lauta tulee sieltä kårenin suunnalta suojatielle. Tuossa talon kulmalla on sitäpaitsi vain laatoitettu jalankulkukäytävä (näkyy kuvassa tuossa talon sivulla), eikä skuutit yleensä mielellään sillä puolella aja, kun taas siellä toisella puolella on myös polkupyörätie, joka on asfaltoitu. Siinä toisen puolen suojatiellä uhri makasikin, kun näin tilanteen "jälkimainingin".

Vastaa Viestiin