Kaskinen: Ratatyökone ja koulubussi kolarissa - 8 sairaalaan

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
sörsse
Rico Tubbs
Viestit: 1258
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2017 1:30 am

Re: Kaskinen: Ratatyökone ja koulubussi kolarissa - 8 sairaalaan

Viesti Kirjoittaja sörsse »

Kaupungilta päin tultaessa tuohon tasoristeykseen on kuvassa STOP merkki ja ratapiha jää oikealle, kuten myös syväsatama kauempana, sekä vasemmalla kiskot vievät Teuvan ja Kauhajoen kautta Seinäjoelle. Suoraan vielä katua jatkettaessa vastaan tulee Ropertinkatu, minkä sivut ovat täynnä 1,5 kertaisia omakotitaloja, mitkä aikanaan rakennettiin sellutehtaan johtajille ja myös muille työntekijöille tehtiin hiukan halvemmat tönöt samalle alueelle, mutta sattuneesta syystä nuo jäivät suurelta osiltaan tyhjiksi ja niitä on sittemmin myyty pilkkahintaan tarvitseville.
Siis kiskoja pitkin tullut ratatyökone on tullut Seinäjoen suunnasta vasemmalta kohti ratapihaa ja linja-auto on tullut kaupungin keskustasta kohti Ropertinkatua, ilmeisesti ottaakseen sieltä lisää matkustajia, jolloin ratatyökone on törmännyt linja-autoon keskelle, mikä oli tullut pakollisen pysähtymismerkin takaa.
Syyllisen pitäisi olla täysin selvä ja ilmeisesti on myös ollutkin? Hommaa tutkitaan siis törkeänä liikenneturvallisuuden vaarantamisena.

damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10563
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Kaskinen: Ratatyökone ja koulubussi kolarissa - 8 sairaalaan

Viesti Kirjoittaja damfin »

Ei tarvitse katsoa kuin tuon ensimmäisen viestin kuvan nähdäkseen että bussi on kyllä tullut siitä suunnasta jossa on se stop-merkki.

Tämä ei välttämättä jää ainoaksi uutisiin päätyväksi koulukyyditysten onnettomuudeksi tämän talven aikana, kun kunnat ovat alkaneet kilpailutusinnossaan kilpailuttamaan myös koulukyydit sillä painotuksella että käytännössä pelkkä halvin hinta ratkaisee, ja tämä on aiheuttanut monin paikoin sen että reitit tuntevien paikallisten kuljettajien sijaan kyyditykset ovat halvimman hinnan perusteella jääneet jollekin ulkopaikkakuntalaiselle yritykselle joka halvalla kalustolla ja matalapalkkaisilla kuljettajilla sitten hoitaa kuljetukset miten hoitaa, reittejä ja kyyditettävien tarpeita tuntematta, ja kiireessä.

Calabash
Martin Beck
Viestit: 808
Liittynyt: To Heinä 09, 2015 2:54 pm

Re: Kaskinen: Ratatyökone ja koulubussi kolarissa - 8 sairaalaan

Viesti Kirjoittaja Calabash »

Solttuetsivä kirjoitti:
Ke Loka 06, 2021 11:06 pm
Ei ole ollut kovin hyvin kuskilla mennyt edellisenä päivänäkään.

Oli jo maanantaina koulukyyti ollut sellaista, että tiistaina onnettomuuspäivänä:
”Me varmaan kuollaan tänään”, oli eräs Kaskisten turmabussissa ollut tyttö huikannut aamulla äidilleen
maksumuurin takana ,utta pieni lainaus:
https://ilkkapohjalainen.fi/tilaajalle/ ... 1.17657327
– Kuljettaja oli maanantaina ensimmäistä päivää ajamassa tätä reittiä.
Lapset laittoivat jo silloin viestiä vanhemmilleen, että nyt pelottaa, sillä bussi oli myöhässä ja kuljettaja kaahaili.
Huolestuneet vanhemmat olivat olleet maanantaina kuljettajasta yhteydessä koulun rehtoriin, mutta asiaan ei ilmeisesti reagoitu mitenkään.

Enteellinen aamutervehdys
Kun Mäkisen tytär tiistaiaamulla Kaskisissa lähti bussille, hän huikkasi äidilleen:
– Me varmaan tänään kuollaan!
Vaikuttaa siltä, että kuljettajaksi palkattu nainen on aivan väärällä alalla. Eikö sitten koulutuksessa ole havaittu kyvyissä olevia puutteita?

Kouluun oli ilmoitettu asiasta, mutta kukaan ei ilmeisesti tehnyt mitään.

Nainen ei myöskään auttanut ketään, vaan seisoksi ihmettelemässä bussin vieressä, kun toiset lapset ja sivulliset ryntäsivät jeesaamaan kaikkia. Se nyt voi mennä tietysti shokin piikkiin mutta voi myös kertoa siitä, että kyseessä on ns. kädetön ihminen.

Otkes tutkii jutun.

napalanko
Rico Tubbs
Viestit: 1281
Liittynyt: La Marras 05, 2016 6:52 pm

Re: Kaskinen: Ratatyökone ja koulubussi kolarissa - 8 sairaalaan

Viesti Kirjoittaja napalanko »

Voi se olla matukin vielä kaiken lisäksi, selittää senkin miksei haluttu asiaan puuttua...
Neuvostoliitto 💯 1922-2022

multsi
Sabrina Duncan
Viestit: 368
Liittynyt: Ti Touko 08, 2012 5:11 pm

Re: Kaskinen: Ratatyökone ja koulubussi kolarissa - 8 sairaalaan

Viesti Kirjoittaja multsi »

Mä en ymmärrä mihin tällaisessä tarvitaan Otkesia, jonka tutkinta kestää varmaan kuukausia.. Kuski ei välittänyt stop-merkistä ja sen pituinen se. Yhtä surkea tilanne johtuipa pysähtymättömyys piittaamattomuudesta tai sokeudesta. Jos se johtui sokeudesta, niin oletettavasti se näki kuitenkin, että edessä on tasoristeys, eikä kukaan täysipäinen aja niistä ikinä läpi katsomatta tai pysähtymättä, vaikka merkkiä ei olisikaan. Jos se näki stop-merkin, niin yliajoa voi pitää vielä asteen tyhmempänä.

En myöskään ymmärrä puheita "hurjan vaarallisesta" risteyksestä, kun ei tasoristeys ole vaarallinen, jos katsoo tuleeko juna ja vaikka pysähtyy. Näin minä ainakin aina teen joka ikikisessä tasoristeyksessä, oli niissä puomeja, liikennemerkkejä tai ei. En ylittäisi edes puomillista risteystä sokkona.

Solttuetsivä
Axel Foley
Viestit: 2406
Liittynyt: La Maalis 19, 2016 1:22 pm

Re: Kaskinen: Ratatyökone ja koulubussi kolarissa - 8 sairaalaan

Viesti Kirjoittaja Solttuetsivä »

multsi kirjoitti:
To Loka 07, 2021 9:41 pm
Mä en ymmärrä mihin tällaisessä tarvitaan Otkesia, jonka tutkinta kestää varmaan kuukausia.. Kuski ei välittänyt stop-merkistä ja sen pituinen se. Yhtä surkea tilanne johtuipa pysähtymättömyys piittaamattomuudesta tai sokeudesta. Jos se johtui sokeudesta, niin oletettavasti se näki kuitenkin, että edessä on tasoristeys, eikä kukaan täysipäinen aja niistä ikinä läpi katsomatta tai pysähtymättä, vaikka merkkiä ei olisikaan. Jos se näki stop-merkin, niin yliajoa voi pitää vielä asteen tyhmempänä.

En myöskään ymmärrä puheita "hurjan vaarallisesta" risteyksestä, kun ei tasoristeys ole vaarallinen, jos katsoo tuleeko juna ja vaikka pysähtyy. Näin minä ainakin aina teen joka ikikisessä tasoristeyksessä, oli niissä puomeja, liikennemerkkejä tai ei. En ylittäisi edes puomillista risteystä sokkona.
Onhan tuo selkeä kuskin vika.

Mutta jos tuo ei ole tuttu tie niin varmaan lähes jokainen ajaisi vaarallisesti tuossa.
Jostain 50-60km/h nopeudesta aika hankala edes huomata tuota tasoristeystä.

Itse ainakin ajaisin varmaankin junan alle jos vähänkin kiire ja kaasujalka painaa, oli sitten henkilöauto tai koulubussi.
Kannatta katsoa miltä tasoristeys näyttää:
https://www.google.com/maps/@62.3862639 ... 312!8i6656
Toisesta suunnasta kun tulee ei ole STOP-merkkiä:
https://www.google.com/maps/@62.3861408 ... 312!8i6656

Solttuetsivä
Axel Foley
Viestit: 2406
Liittynyt: La Maalis 19, 2016 1:22 pm

Re: Kaskinen: Ratatyökone ja koulubussi kolarissa - 8 sairaalaan

Viesti Kirjoittaja Solttuetsivä »

Haiskahtaa kyllä tosi pahasti siltä, että
täysin kokematon uusi bussikuski on ilman että taitoja tarkistettu ja annettu edes minkäänlaista perehdytystä työhönsä.

Olisiko niitä paljon kaivattuja työvoimapulan paikkajia ?

Maanantaina aloittanut.
Ei ole reittiä perehdetetty.

Vai Olisiko työkkäristä käsketty hakea paikka kun on paikka auki ja hakijalla bussikortti ?
Ilman minkäänlaista taitojen tarkastusta otettu töihin suoraan koulukyytejä ajamaan.

Heitetään "suoraan syvään päätyyn" aamuhämärässä ajamaan koulujyytejä ilman reittiperehdytystä.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/dd70 ... d0b221e094
- bussista ulos päässyt kuljettaja ei yrittänyt auttaa loukkaantuneita oppilaita tai edes tarkistanut heidän vointiaan.

Vaaratilanteita maanantaina
Kahdeksatta luokkaa Kristiinankaupungissa sijaitsevassa yläkoulussa käyvä kertoo, että koulubussia kuljettanut nainen oli uusi kuljettaja.
Hän oli ollut ajamassa koulukuljetusta ensimmäisen kerran edellisenä päivänä, eli maanantaiaamuna.
Tällöin kuljetus ei sujunut kyydissä olleiden oppilaiden mielestä lainkaan hyvin ja kertoo itse olleensa kauhuissaan päästessään lopulta koululle.

Bussia pysäkillä odotellessa hän oli saanut jo kyydissä olleilta kavereiltaan tiedon, että kuljetus on myöhässä.
Lisäksi hänen ystävänsä oli joutunut opastamaan kuljettajaa matkalla.

– Se oli 25 minuuttia myöhässä.
Ennen minua oli kaksi kertaa tehty äkkijarrutus.
Minua hakiessa oli lähdetty ensin väärään suuntaan ja sitten käännytty ympäri.

Bussin kyydissä kertoo pelänneensä kuljettajan ajamisen takia.
Kuljettaja oli myös puhunut paljon puhelimessa ja kertonut puhelussaan, ettei hän osaa reittiä.
Teresa sanoo lähettäneensä bussista äidilleen viestin, jossa kertoi, että kyyti pelottaa.

– Sitten Kristiinankaupungin urheiluhallilla kyytiin tuli meidän vanha kuski, joka neuvoi uuden kuskin perille.

Teresa kertoo, että hänen luokaltaan koulubussikuljetuksessa on mukana neljä oppilasta.
– Tästä ovat muutkin vanhemmat kertoneet, että oppilaiden mukaan kaksi vaaratilannetta on ollut ja paljon on puhuttu puhelimessa, ilmeisesti koska reittiä ei ole osattu.
Oppilaat ovat pelänneet kyydissä,

JammuSetä

Re: Kaskinen: Ratatyökone ja koulubussi kolarissa - 8 sairaalaan

Viesti Kirjoittaja JammuSetä »

Herää kysymys kuljettajan etnisyydestä?

Tuolla alueella on paljon mamuja. Olisiko neekeri saanut ajokortin ja työn. Ajotyyli täsmää kehitysmaalaiseen.

Toki kyseessä voi olla heikkolahjainen kantis.

Joosua
Adrian Monk
Viestit: 2910
Liittynyt: Pe Helmi 15, 2019 11:35 pm

Re: Kaskinen: Ratatyökone ja koulubussi kolarissa - 8 sairaalaan

Viesti Kirjoittaja Joosua »

Rautatietä lähestyttäessä on joitain kymmeniä metrejä ennen risteystä junasta varoittava liikennemerkki molemmissa suunnissa joten ei tule yllätyksenä tuo tasoristeys. Ja risteyksessä vielä ihan normi tasoristeyksen merkki ja hyvin näkyvä STOP-merkki. Ei pitäisi olla vaikeuksia.

Ihan välinpitämätön on täytynyt olla. Ei ole kyllä ollut sellaista varovaisuutta mitä lapsia kuljettaessa pitäisi olla. Kuinkahan on saanut bussikortin?. Ainakin aikaisemmin vaadittiin kahden vuoden raskaan ajoneuvon ajokokemus ennenkuin D-korttia sai.

Kiinnostavaa olisi tietää kuskin tausta.

Solttuetsivä
Axel Foley
Viestit: 2406
Liittynyt: La Maalis 19, 2016 1:22 pm

Re: Kaskinen: Ratatyökone ja koulubussi kolarissa - 8 sairaalaan

Viesti Kirjoittaja Solttuetsivä »

60 ”mahdottomaksi” luokiteltua tasoristeystä, joissa niiden ylittäjän törmäys junan kanssa on kiinni ennen kaikkea tuurista
Jos lähtee ylittämään ja juna tulee, niin alle jää


Näin sanoo Onnettomuustutkintakeskuksen (OTKES) johtaja:
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1aa7 ... 8505ccebaf
Suomessa on noin 60 ”mahdottomaksi” luokiteltua tasoristeystä, joissa niiden ylittäjän törmäys junan kanssa on kiinni ennen kaikkea tuurista, kertoo Onnettomuustutkintakeskuksen (Otkes) johtaja Veli-Pekka Nurmi.

– Jos lähtee ylittämään ja juna tulee, niin alle jää, Nurmi toteaa tiukasti Iltalehdelle.

Nurmi kertoo, että kyseisissä tasoristeyksissä ylittäjän näkemä alue on niin pieni, että radan tarkistus katsomalla ennen ylittämistä ei yleensä riitä. Jos juna sattuu tulemaan kesken ylityksen, niin ylittäjä on suuressa riskissä jäädä sen alle, koska reaktioaika on liian lyhyt.

Nurmen mukaan vaarallisimmat tasoristeykset on tarkkaan kartoitettu ja ne ovat ”erittäin hyvin” Suomen rataverkkoa hallinnoivan Väyläviraston tiedossa.

Joosua
Adrian Monk
Viestit: 2910
Liittynyt: Pe Helmi 15, 2019 11:35 pm

Re: Kaskinen: Ratatyökone ja koulubussi kolarissa - 8 sairaalaan

Viesti Kirjoittaja Joosua »

En oikein usko tuota että jos juna tulee niin melkein aina jää alle. Tai että on tuurista kiinni. Tarvittaessa täytyy pysähtyä, niinkuin tässä tapauksessa oli liikennemerkillä osoitettu. Ja siitä kun katselee ja toteaa reitin selväksi ja sitten vauhdilla yli niin ei varmasti jää junan alle. Eli ei siis luota tuuriin.

Olen aikoinaan ajellut monien vartioimattomien tasoristeyksien yli, eikä se ollut vaikeaa. Ihan autokoulun opeilla kun toimi niin meni hyvin. Tietenkin huolellinen on oltava eikä silloin oikein voi tehdä muuta, kuten vaikka puhua kännykkään.

JammuSetä

Re: Kaskinen: Ratatyökone ja koulubussi kolarissa - 8 sairaalaan

Viesti Kirjoittaja JammuSetä »

Nämä vartoiomattomat risteykset ovat enää sähköttömillä teollisuusradoilla. Tai muutenvaan vähäliikenteisillä joissa nopein kiskokulkine on ~100kmh liikkuva. Eli jos kuski on tolpillaan, se huomaa kyllä.

IC/Pendolinojen liikennöimillä radoilla ylikulut ei enää onnistu, koska junan nopeus on 200-220kmh.

Tuo työkone on muuten tuskin kulkenut kuin 60-80kmh

Kyrsi
Harjunpää
Viestit: 297
Liittynyt: To Elo 13, 2020 8:36 pm

Re: Kaskinen: Ratatyökone ja koulubussi kolarissa - 8 sairaalaan

Viesti Kirjoittaja Kyrsi »

JammuSetä kirjoitti:
Pe Loka 08, 2021 9:43 am
Nämä vartoiomattomat risteykset ovat enää sähköttömillä teollisuusradoilla. Tai muutenvaan vähäliikenteisillä joissa nopein kiskokulkine on ~100kmh liikkuva. Eli jos kuski on tolpillaan, se huomaa kyllä.

IC/Pendolinojen liikennöimillä radoilla ylikulut ei enää onnistu, koska junan nopeus on 200-220kmh.

Tuo työkone on muuten tuskin kulkenut kuin 60-80kmh
On vartioimattomia tasoja vielä pääradoillakin. Ei tosin montaa mutta silti liian monta.
Niitä voi olla radalla missä saa ajaa maksimissaan 140km/h

Silloin kun nuo tasot on tehty ja turvallisiksi todettu, rekoissa oli painoa 30 tonnia niissä oli viisi akselia ja ne oli 18 metriä pitkiä. Ja suurin osa ajoi ilman perävaunua. Nyt samaa risteystä voi olla ylittämässä rekka jossa on kaksi perävaunua, eli pituutta 30 metriä ja painoa se 76tonnia. Liikkeelle lähtö ja ylittäminenen kestää yli tuplat siihen mihin se risteys on suunniteltu. Lisäksi kiinnijäämis tilanteessa esim.tuommoinen kahden perävaunun yhdistelmä on täysin mahdoton peruuttaa.

Edellä mainittu ei tietenkään liity tähän tapaukseen millään lailla.

Aiemmin tosiaan bussikortin sai kun oli vuosi vai kaksi? Yhtäjaksoista ajokokemusta kuorma-autolla. Nyt alalle pääsee ainoastaan koulun kautta. Siinä on ajatus tietysti ollut kaunis, mutta kun niitä kursseja täytetään myös alalle soveltumattomilla oppilailla niin ei hyvä.

Vaikka linja-auton tai minkään muunkaan auton ajaminen ei ole sen kummempaa kuin Nissan micran. Ainakaan päättäjien tai työnantajien, saati kaikkien kommentoijien mielestä. Niin esim.koko ei ole se mikä tekee lajista vaikeaa. Paitsi tietty äärimittaiset, mutta niitä on onneksi aika vähän.
Vaan se stressi tulee linja-autossa siinä, että sinulla on esim. Koulukyydissä a.muiden penskat kyydissä, b.olet siinä omalla naamallasi muiden arviotavana joka hetki. C.sinulla on jonkun kellokallen ihan itse ja omalla autolla kesällä ajaen laatima aikataulu, d.tosiaan saatat olla koulun jälkeen ekaa kertaa oikeasti vastuullisessa työssä kyseisellä laitteella. Eikä kukaan ole vaivautunut perehdyttämään sinua millään tavalla sen enempää reittiin kun mihinkään muuhunkaan. Se ei ole ollut autohommissa tapana. Ite pitää tajuta. Riittääkö se? Se joko luetaan lehdistä tai sitten ei.

Mitä noihin otkesin tutkintoihin tulee, niin ne on aika karua luettavaa. Niissä selviää aika monta asiaa, alkaen ihan vaikka kuljettajan parisuhteen tilasta, päättyen esim.vaikka ovivalon sammumiseen tms.

Yhden tasoristeysmällin raportissa oli mm. Auton moottori purettu atomeiksi kun selvisi kuiteissa että sitä oli huollettu toistuvasti. Siinä oli ollut kaasuläpän asentotunnistin sökö, joka aiheutti sen että auto totteli kaasua viiveellä koska oli lievässä vikatilassa. Lisäksi kyseinen koiranäyttelyyn matkalla ollut nainen oli eksynyt, ja myöhässä. Tähän soppaan vielä räksyttävä piski takakontissa, niin se sekuntti mikä olisi tarvittu selviämiseen, jäi vajaaksi. Ja tietty eksymisen takia ko.ihminen oli myöhässä ja ylipäätään siinä tasolla.

Eli kandee tutkia. Ja myös lukea niitä koska ovat julkisia.

Kyrsi
Harjunpää
Viestit: 297
Liittynyt: To Elo 13, 2020 8:36 pm

Re: Kaskinen: Ratatyökone ja koulubussi kolarissa - 8 sairaalaan

Viesti Kirjoittaja Kyrsi »

Työkoneen nopeudesta että tuossa se on ollut tulossa ratapihalle niin maksimit luultavasti n.30 kmh. Onneksi.

ed_gein
Sofia Karppi
Viestit: 448
Liittynyt: Ma Touko 30, 2011 2:19 pm

Re: Kaskinen: Ratatyökone ja koulubussi kolarissa - 8 sairaalaan

Viesti Kirjoittaja ed_gein »

JammuSetä kirjoitti:
Pe Loka 08, 2021 8:28 am
Herää kysymys kuljettajan etnisyydestä?

Tuolla alueella on paljon mamuja. Olisiko neekeri saanut ajokortin ja työn. Ajotyyli täsmää kehitysmaalaiseen.

Toki kyseessä voi olla heikkolahjainen kantis.
Minä veikkaan, että kuski on ollut afrikkalaisperäinen nainen. Tyyli ja käytös sopivat. Tai sitten kiinalainen tjsp. Ei heikkolahjainen kantis saa linja-autokorttia. Ei ainakaan pitäisi saada.

Vastaa Viestiin