Suomen synkimmät kaupungit: Kotka & Lahti & Tampere & Jyväskylä & Pori

Otsikon mukaisesti. Myös onnettomuudet pienistä suuriin. Pohjustamattomat keskustelunavaukset.
Avatar
H.Moilanen
David Starsky
Viestit: 4528
Liittynyt: Ti Marras 12, 2019 2:30 pm

Re: Suomen synkimmät kaupungit

Viesti Kirjoittaja H.Moilanen »

Asiallinen kirjoitti:
Pe Loka 29, 2021 1:42 am
paccasucco kirjoitti:
Pe Loka 29, 2021 12:33 am
https://yle.fi/uutiset/3-11383347
"Suomen väkivaltaisin kaupunginosa näyttää 2000-luvulla olevan Lahden keskustan alue, jossa on tehty yhteensä 77 henkirikosta tai sellaisen yritystä toukokuun 2020 loppuun mennessä."
Lahti on outo mesta. Kaupunki tunnettiin jo milloin lie 60- ja 70-luvuilla rankasta rikoshistoriastaan. Eipä näytä ajankulu Lahtea parantaneen...
Etsivän Keskuspoliisin mukaan Suomeen jääneet emigrantit olivat poliittisesti epäluotettavia. Lisäksi monet olivat juutalaisia, joita Etsivä Keskuspoliisi luonnehti lausunnoissaan ”epämieluisiksi henkilöiksi”.
Aiheesta lisää täällä.

bob
Poliisikoira Rex
Viestit: 267
Liittynyt: La Touko 09, 2015 3:56 pm

Re: Suomen synkimmät kaupungit

Viesti Kirjoittaja bob »

H.Moilanen kirjoitti:
Su Marras 21, 2021 1:37 pm
Asiallinen kirjoitti:
Pe Loka 29, 2021 1:42 am
paccasucco kirjoitti:
Pe Loka 29, 2021 12:33 am
https://yle.fi/uutiset/3-11383347
"Suomen väkivaltaisin kaupunginosa näyttää 2000-luvulla olevan Lahden keskustan alue, jossa on tehty yhteensä 77 henkirikosta tai sellaisen yritystä toukokuun 2020 loppuun mennessä."
Lahti on outo mesta. Kaupunki tunnettiin jo milloin lie 60- ja 70-luvuilla rankasta rikoshistoriastaan. Eipä näytä ajankulu Lahtea parantaneen...
Mä oon asunut Lahessa 1980-, 90-, 2000-, 2010- ja 2020-luvuilla ja oon aina ihmetellyt koko rikollisen paskan mainetta. Monessa muussakin saman kokoluokan kaupungissa oon välillä käynyt majaa pitämässä ja kyllä niissä kylissä on pelottanut paljon enemmän liikkua yksin ulkosalla. Kaverit on siellä saaneet turpaan satunnaisilta vastaantulijoilta useamminkin. Lahdessa ei ole koskaan mietityttänyt yhtään lähteä kävellen baari-illan jälkeen kotiin. Sen sijaan muutamassa muussa kaupungissa ei olis ikinä tullut mieleenkään. Muualla oon nähnyt katutappeluja ja muita ihan älyttömiä ryöstöjä keskellä katua, mutta Lahdessa en koskaan. No okei, 1980-luvulla pari juoppopainia ehkä. Itse en ole koskaan joutunut tappeluun. En teininä, en nuorena, en aikuisena, en kännissä, en selvin päin, en yksin, en porukassa, en edes nyt keski-ikäisenä turvan soittajana. Lahen maine ja lukemat selittyy noilla motoristijengeillä ja niiden välienselvittelyillä, saavat hyviä murhalukemia aikaan, samoin Liipolan ja vanhan puu-Paavolan juopot nyt sai ponupäissään kovat lukemat aikaan. Nykyään ehkä Asemantaustan piripäät tuo töhöilyjääm keskustankin alueelle. Nää on kuitenkin kaikki sellasia tekijöitä, jotka ei tavalliselle lahtelaiselle näy normaalissa katukuvassa millään tavoin.

Vahvaa ihmettelyä tuosta maineesta. Lahtelainen katujätkä on toki oikeasti aika kova. Sellanen suora, mutta ihan helvetin reilu. Ei täällä tuu nyrkistä, jollei itse aloita ja lyö ekana. Jos ei saa mun tarkoittamastani tyylistä vielä kiinni, niin lätkän ystävät ymmärtää Jarnan, Nupen, Vartiaisen Taavin ja Komarovin Leksan päälle jotain. Omista pidetään huoli ja reiluille tyypeille ollaan reiluja, mulkut toki lähetetään nipussa takasin juna-assalle. Kyllä täällä pärjää normaali tyyppi ihan hyvin vaikka olis kuinka ulkopaikkakuntalainen kunhan ei ala riitaa itse haastamaan, ainoastaan Klubin paita päällä ei kannata mennä Iloseen Kulkijaan pelipäivänä.

Saflor
Jack Taylor
Viestit: 16
Liittynyt: La Elo 07, 2021 9:16 pm

Re: Suomen synkimmät kaupungit

Viesti Kirjoittaja Saflor »

En myöskään ymmärrä Lahen mainetta. Tuossa parikymmentä vuotta sitten ajeltiin usein täältä Kouvolan suunnalta ennemmin sinne yöelämään, kun selvästi vähemmän turhia riidan haastajia ja muutenkin leppoisampi meininki.
En ole keittänyt enkä myynyt.

Avatar
murha.infon tiimi
Frank Drebin
Viestit: 398
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2017 6:32 pm

Re: Suomen synkimmät kaupungit

Viesti Kirjoittaja murha.infon tiimi »

Tänään: Poliisi tutkii Kotkassa perjantaina tapahtunutta henkirikosta tappona

Lisätietojen saavuttua karttaan taas yksi kohde lisää
Take one for the team!

aavikkoralli
Harjunpää
Viestit: 307
Liittynyt: Su Maalis 14, 2021 2:07 pm

Re: Suomen synkimmät kaupungit

Viesti Kirjoittaja aavikkoralli »

Nyt puhutaan tietysti ajasta ennen, kun kaupunkeja täytettiin väkisin ulkomaalaisilla rikollisilla, siinä missä ennen kerrottiin tarinoita viinamäen penteistä jotka lähiötaloissaan ryyppäsivät ja remusivat, tai huumealamaailman pirisankareista, niin nykyään samat tarinat voi kertoa vaikkapa bussipysäkkiraiskari-muhammedista tai tush keissi näpistelijöistä. Se vanha kulttuuri tällä saralla on kuollut. Aikaisemmin jokaisesta kaupungista löytyi se yksi prosentti, joka ei koskaan kasvanut ihmisiksi, miehiksi tai naisiksi, ja tuurista riippuen aiheuttivat kaupungeissa ongelmia ja rikoksia. Joskus niitä sattui isommissa määrin jossakin, ja huono maine jäi. Mikään kaupunki ei ole synkkä ollut koskaan, tavallisia kaupunkeja ovat. Ainoa joka on väkivaltarikosten osalta selvästi aikoinaan erottunut, oli Lahti, mutta mistään synkästä kaupungista ei voida tuomitaan, kohtuullisen nätin ja tavallisen kaupungin kohdalla puhua. Se roskasakki on vain tavallista enemmän siellä aktivoitunut ajoittain. Lahti oli myös aikoinaan kovan muuttoliikkeen kohde, kun joka ilmansuunnasta muutettiin ruuhka-Suomeen kaupungistumisen aikoihin, joten monenlaista yrittäjää saapui seuduille sulatusuuniin. Ehkä se juurettomuus on osansa aiheuttanut.
En siis usko että Suomessa on yhtäkään synkkää kaupunkia. Joidenkin lähiöiden vaikutus ympäristöön, mikäli niihin tiputettaisiin joku tsaaripommi, olisi positiivisempi kuin negatiivisempi... Se missä tämä tällainen sakki eniten tuhoa aiheuttaa Suomessa on tuuripeliä, koska roskasakki ei myöskään ole mitenkään paikalleen juurtunut vaan paikkakunta voi vaihtua useinkin.

mistral
Susikoski
Viestit: 36
Liittynyt: Ma Loka 05, 2009 11:20 pm

Re: Suomen synkimmät kaupungit

Viesti Kirjoittaja mistral »

bob kirjoitti:
Pe Marras 26, 2021 12:02 am
H.Moilanen kirjoitti:
Su Marras 21, 2021 1:37 pm
Asiallinen kirjoitti:
Pe Loka 29, 2021 1:42 am


"Suomen väkivaltaisin kaupunginosa näyttää 2000-luvulla olevan Lahden keskustan alue, jossa on tehty yhteensä 77 henkirikosta tai sellaisen yritystä toukokuun 2020 loppuun mennessä."
Lahti on outo mesta. Kaupunki tunnettiin jo milloin lie 60- ja 70-luvuilla rankasta rikoshistoriastaan. Eipä näytä ajankulu Lahtea parantaneen...
Mä oon asunut Lahessa 1980-, 90-, 2000-, 2010- ja 2020-luvuilla ja oon aina ihmetellyt koko rikollisen paskan mainetta. Monessa muussakin saman kokoluokan kaupungissa oon välillä käynyt majaa pitämässä ja kyllä niissä kylissä on pelottanut paljon enemmän liikkua yksin ulkosalla. Kaverit on siellä saaneet turpaan satunnaisilta vastaantulijoilta useamminkin. Lahdessa ei ole koskaan mietityttänyt yhtään lähteä kävellen baari-illan jälkeen kotiin. Sen sijaan muutamassa muussa kaupungissa ei olis ikinä tullut mieleenkään. Muualla oon nähnyt katutappeluja ja muita ihan älyttömiä ryöstöjä keskellä katua, mutta Lahdessa en koskaan. No okei, 1980-luvulla pari juoppopainia ehkä. Itse en ole koskaan joutunut tappeluun. En teininä, en nuorena, en aikuisena, en kännissä, en selvin päin, en yksin, en porukassa, en edes nyt keski-ikäisenä turvan soittajana. Lahen maine ja lukemat selittyy noilla motoristijengeillä ja niiden välienselvittelyillä, saavat hyviä murhalukemia aikaan, samoin Liipolan ja vanhan puu-Paavolan juopot nyt sai ponupäissään kovat lukemat aikaan. Nykyään ehkä Asemantaustan piripäät tuo töhöilyjääm keskustankin alueelle. Nää on kuitenkin kaikki sellasia tekijöitä, jotka ei tavalliselle lahtelaiselle näy normaalissa katukuvassa millään tavoin.

Vahvaa ihmettelyä tuosta maineesta. Lahtelainen katujätkä on toki oikeasti aika kova. Sellanen suora, mutta ihan helvetin reilu. Ei täällä tuu nyrkistä, jollei itse aloita ja lyö ekana. Jos ei saa mun tarkoittamastani tyylistä vielä kiinni, niin lätkän ystävät ymmärtää Jarnan, Nupen, Vartiaisen Taavin ja Komarovin Leksan päälle jotain. Omista pidetään huoli ja reiluille tyypeille ollaan reiluja, mulkut toki lähetetään nipussa takasin juna-assalle. Kyllä täällä pärjää normaali tyyppi ihan hyvin vaikka olis kuinka ulkopaikkakuntalainen kunhan ei ala riitaa itse haastamaan, ainoastaan Klubin paita päällä ei kannata mennä Iloseen Kulkijaan pelipäivänä.
En kyllä itse ihmettele tuota mainetta yhtään. Mä oon itse ollut mukana kuskaamassa joulupyhinä Lahtelaista porukkaa pieksämään Nastolalaisia joskus ysärin vaihteessa. Mentiin useammalla autolla eli joku ehkä lähemmäs 20 tyyppiä oli messissä. Siellä oli piikkipallojakin ketjun päässä ja pesäpallomailat yms. puuhavälineet mukana ja saman tien kun autot ajettiin parkkiin, tyypit meni siihen grillille ja alkoi mättämään tyyppejä niin nyrkeillä kuin noilla tarkoitusta varten tehdyillä välineillä. Kun homma oli ohi, lähdettiin takas Lahteen. Eikä tää ollu mikään yksittäinen kerta vaan kyllä tää oli ihan arkipäivää silloin paikkakuntien välillä.

Jengin nimi ei oo jääny mieleen kun en itse ollut Lahdesta mutta kyllä se varmaan tulisi mieleen kun joku vähän muistuttais mitä porukkaa siihen aikaan Lahdessa hengaili ja sääti.

Avatar
murha.infon tiimi
Frank Drebin
Viestit: 398
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2017 6:32 pm

Re: Suomen synkimmät kaupungit: Kotka. Lahti lisätty 21.12.21

Viesti Kirjoittaja murha.infon tiimi »

Lahti. Se on nyt kartoitettu ja löytyy täältä.

Lisätiedot tapauksista tiimille ja keskustelut edelleen ketjuihin jos tapauksesta sellainen on. Yleisesti Lahden (ja Kotkankin) henkirikoksista ja tilanteesta voi keskustella tässä ketjussa.

Hyvää joulua!

t: tiimiläiset

Lahtikuva.jpg
Lahtikuva.jpg (198.09 KiB) Katsottu 10078 kertaa
Take one for the team!

tosiReiska
Armas Tammelin
Viestit: 73
Liittynyt: To Syys 17, 2020 5:07 pm

Re: Suomen synkimmät kaupungit

Viesti Kirjoittaja tosiReiska »

mistral kirjoitti:
Su Joulu 19, 2021 1:18 pm
En kyllä itse ihmettele tuota mainetta yhtään. Mä oon itse ollut mukana kuskaamassa joulupyhinä Lahtelaista porukkaa pieksämään Nastolalaisia joskus ysärin vaihteessa. Mentiin useammalla autolla eli joku ehkä lähemmäs 20 tyyppiä oli messissä. Siellä oli piikkipallojakin ketjun päässä ja pesäpallomailat yms. puuhavälineet mukana ja saman tien kun autot ajettiin parkkiin, tyypit meni siihen grillille ja alkoi mättämään tyyppejä niin nyrkeillä kuin noilla tarkoitusta varten tehdyillä välineillä. Kun homma oli ohi, lähdettiin takas Lahteen. Eikä tää ollu mikään yksittäinen kerta vaan kyllä tää oli ihan arkipäivää silloin paikkakuntien välillä.
Voin vahvistaa tämän. Nimittäin ollessani 70-luvun puolivälissä ysiluokalla, niin samalla luokalla oli sellainen iso korsto, joka kävi jonkun jengin kanssa usealla autolla tappelemassa Nastolassa harva se viikonloppu. Piikkipalloista en koskaan kyllä kuullut, mutta pesismailoja, pamppuja ja omatekoisia nyrkkirautoja kuulemma oli. Tälläkin tyypillä oli usein maanantaisin naama mustelmilla tai ruhjeilla ja kerran oli oikein käsi kipsissä.

Tuosta kartalla olevasta Hukan tapauksesta; -87 en enää asunut Lahdessa, mutta kuulin että se olisi tapahtunut Saimaankadun ja Kirkkokadun kulmassa olevassa talossa. Eli HS:n juttu pitäisi myös paikkansa. En tiedä muuttuuko tuo talojen numerointi kun tontteja yhdistetään. Aikanaan tuossa Saimaankadulla oli pieniä puutaloja ja nyt missä on virastotalo, sittari ja mikälie marketti oli aikanaan varmaan lähemmäs 10 puutaloa.

Knoppitieto vaikkei ketään kiinnostakkaan. Noista Hukan veljeksistä toinen pelasi potkupalloa ihan maajoukkuetasolla, toinen taas keskittyi enemmän viinanjuontiin, mikä sitten kohtuikin hänen kohtalokseen.

Avatar
poikani
Telkkaridekkareiden asiantuntija
Viestit: 9987
Liittynyt: Ti Heinä 05, 2011 8:50 pm
Paikkakunta: ?? ???????

Re: Suomen synkimmät kaupungit: Kotka. Lahti lisätty 21.12.21

Viesti Kirjoittaja poikani »

Laheeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeen nimitys "Suomen Chicagona" juontaa tietääkseni juurensa siitä, että L & C olivat molemmat teurastamokaupunkeja.
????? ?? ??????.

ylälauteiden mies
Remington Steele
Viestit: 211
Liittynyt: Su Heinä 29, 2007 11:39 pm

Re: Suomen synkimmät kaupungit: Kotka. Lahti lisätty 21.12.21

Viesti Kirjoittaja ylälauteiden mies »

poikani kirjoitti:
To Joulu 23, 2021 1:14 am
Laheeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeen nimitys "Suomen Chicagona" juontaa tietääkseni juurensa siitä, että L & C olivat molemmat teurastamokaupunkeja.
Juurikin näin, tässäpä mainio ja varsin värikäs radiojuttu aiheeseen liittyen, kertojina sekä oppaina kiertoajelulla olivat Mato Valtonen & Riku Routo.

Kuuntele Yle Areenassa: https://areena.yle.fi/1-4188401

Hauska tarina etenkin tuo Mallasjuoman hieman epäkuranttien export-oluttölkkien mittava pelastusoperaatio kaatopaikalta, minne ne oltiin tehtaan toimesta jouduttu kuljettamaan.

Mutta paikalliset raggarit olivat kovin persoja oluen perään, uhrauksia kaihtamatta...
- Itsemurhalentäjää ei ruusuin palkita -

Avatar
murha.infon tiimi
Frank Drebin
Viestit: 398
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2017 6:32 pm

Re: Suomen synkimmät kaupungit: Kotka. Lahti lisätty 21.12.21

Viesti Kirjoittaja murha.infon tiimi »

poikani kirjoitti:
To Joulu 23, 2021 1:14 am
Laheeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeen nimitys "Suomen Chicagona" juontaa tietääkseni juurensa siitä, että L & C olivat molemmat teurastamokaupunkeja.
Aivan, kuten kartan sivulla olevasta tekstistä sen huomasitkin:
Nimi Suomen Chicago sen sijaan tulee jo 1910-luvulta ja alunperin suuresta määrästä teurastamoita – aivan kuten Chicagossa aikoinaan.
t: tiimiläiset
Take one for the team!

Avatar
poikani
Telkkaridekkareiden asiantuntija
Viestit: 9987
Liittynyt: Ti Heinä 05, 2011 8:50 pm
Paikkakunta: ?? ???????

Re: Suomen synkimmät kaupungit: Kotka. Lahti lisätty 21.12.21

Viesti Kirjoittaja poikani »

murha.infon tiimi kirjoitti:
To Joulu 23, 2021 9:35 am
poikani kirjoitti:
To Joulu 23, 2021 1:14 am
Laheeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeen nimitys "Suomen Chicagona" juontaa tietääkseni juurensa siitä, että L & C olivat molemmat teurastamokaupunkeja.
Aivan, kuten kartan sivulla olevasta tekstistä sen huomasitkin:
Nimi Suomen Chicago sen sijaan tulee jo 1910-luvulta ja alunperin suuresta määrästä teurastamoita – aivan kuten Chicagossa aikoinaan.
t: tiimiläiset
Anteeksi. Olen missannut asian. No, kertaus on opintojen äiti.
????? ?? ??????.

Ori Jorhonen
Lauri Hanhivaara
Viestit: 127
Liittynyt: To Maalis 27, 2008 10:56 pm
Paikkakunta: itäpuoli

Re: Suomen synkimmät kaupungit: Kotka. Lahti lisätty 21.12.21

Viesti Kirjoittaja Ori Jorhonen »

murha.infon tiimi kirjoitti:
Ti Joulu 21, 2021 8:28 pm
Lahti. Se on nyt kartoitettu ja löytyy täältä.
Avaisiko ylläpito matematiikkaa tämän takana: "Kuriositeettina voidaan mainita, että 2000-luvun alun tilastojen mukaan joka seitsemästuhannes lahtelainen joutui henkirikoksen uhriksi."?


Lahdessa oli tuolloin aika tarkkaan 100000 asukasta ja itse mainitsette henkirikoksia tapahtuneen 5,54/100000 asukasta, oma vajavainen matematiikkani ei tähän taivu.
just just.

ämk
Alibin satunnaislukija
Viestit: 64
Liittynyt: Ma Tammi 18, 2021 9:39 pm

Re: Suomen synkimmät kaupungit

Viesti Kirjoittaja ämk »

Hermione kirjoitti:
Ti Marras 02, 2021 2:23 am
paccasucco kirjoitti:
Pe Loka 29, 2021 12:33 am
https://yle.fi/uutiset/3-11383347
Olipas mielenkiintoista tilastotietoa. Kiitos!

toisaalta tuollainen tilastointitapa voi olla harhaanjohtavaakin. Pelkosenniemi noussut omaan kastiinsa koska yksi henkilö ampui useita poliisimiehiä kohti. Kukaan ei loukkaantunut, mutta silti Pelkosenniemi nousi ehdottomaksi tilastokuninkaaksi. Murhan/tapon yritys on luokiteltu ylen tilastossa henkirikokseksi.

13-3-11391634.png

Yllättävää on sellaisten kuntien kuin Varkaus, Pori, Kotka ja Kouvola kohtuullisen alhainen sijoitus.
Harjavalta (aivan porin vieressä) "voitti" eniten kotihälytyksiä/asukasluku sarjan 2021.

Calabash
Martin Beck
Viestit: 808
Liittynyt: To Heinä 09, 2015 2:54 pm

Re: Suomen synkimmät kaupungit: Kotka & Lahti

Viesti Kirjoittaja Calabash »

Lahdessa henkirkollisuus ei näy tavalllselle ihmlselle katukuvassa. Lahti kuitenkin on huumekeskus. Sen vaikutus taas tuntuu sitten muualle Päijät-Hämeeseen poliisittomiin pikkukuntiin asti.

Päihteet ja henkirikollisuus korreloivat.

Vastaa Viestiin