Ääspankilla on pieni oppimiskäyrä menossa tässä, eikä nyt oikein meinata päästä käyrällä ylöspäin. Vt. toimari jatkaa vähättelyä päivän Hesarin taloussivuilla.
https://www.hs.fi/talous/art-2000009069206.html
S-pankki sai jo keväällä varkausilmoituksia – nyt pankki kertoo, miksi tarttui asiaan vasta kuukausia myöhemmin
S-pankki kertoi tiistaina poikkeuksellisesta järjestelmähäiriöstä, jota tietoturva-asiantuntija kuvailee vuoden pahimmaksi tietoturvamokaksi. Pankin vt. toimitusjohtaja Hanna Porkka sanoo, että pankki tekee kaikkensa luottamuksen palauttamiseksi.
S-PANKIN kuukausien mittainen järjestelmähäiriö ja siitä koituneet väärinkäytökset ovat Suomessa poikkeuksellisia. Järjestelmähäiriö kiusasi pankin palveluja lähes neljä kuukautta 20. huhtikuuta alkaen.
Häiriön vaikutukset koskevat noin paria sataa pankin asiakasta. S-pankin mukaan häiriötä hyödynnettiin esimerkiksi luvattomiin maksuihin ja kolmansien osapuolten verkkopalveluihin kirjautumiseen.
HS kertoi aiemmin keskiviikkona tapauksesta, jossa S-pankin asiakas oli huomannut tilinsä tyhjentyneen täysin yllättäen toukokuussa. Asiakas kertoi ilmoittaneensa tapauksesta välittömästi sekä S-pankille että poliisille.
S-pankin mukaan järjestelmähäiriö huomattiin 5. elokuuta. Miksi häiriön havaitsemisessa kesti näin kauan, S-pankin vt. toimitusjohtaja Hanna Porkka?
”Jokainen tällainen tapaus on liikaa, mutta yksi selittävä tekijä on se, että häiriö koski niin rajattua joukkoa. Kun häiriö on nyt paikannettu, tapausten selvittäminen on helpompaa. Tänä päivänä rikolliset kohdistavat pankkeihin paljon aktiviteettia esimerkiksi digikanavien kautta. Heti ei nähty sitä kokonaisuutta”, Porkka sanoo HS:lle.
Tämä on aika hieno kommentti. Varmasti on "helpompaa" ryhtyä selvittelemään, kun joku ulkopuolinen ensin vääntää rautalangasta pankille, mistä on kyse. Siihen astihan mitään ei ollut selvittämisrintamalla tapahtunutkaan, vaikka poliisikin sanoo olleensa yhteydessä S-pankkiin näiden outojen tilitapahtumien tutkintojen vuoksi. Asiakkaiden vikoja kaikki.
Porkka kertoo olevansa tietoinen HS:n julkaisemasta jutusta.
”En tunne tapausta enkä pysty yksittäisen asiakkaan tilannetta kommentoimaan. Jokainen reklamaatio tutkitaan meillä asianmukaisesti”, Porkka sanoo.
Porkka ei halua kommentoida yksittäisen asiakkaan tilannetta, mutta kommentoi sitten kumminkin, sanomalla, että
jokainen reklamaatio tutkitaan asianmukaisesti. Mitenkäs asianmukaisesti tämäkin on tutkittu, jos asiakasta painostettiin kuukausitolkulla korvaamaan vahingot omasta pussistaan?
S-PANKKI on käynyt läpi reklamaatioita, jonka lisäksi joitain tapahtumia on pystytty havaitsemaan myös ilman asiakkaiden yhteydenottoa. Porkan mukaan pankki on jo ollut eri välineiden kautta yhteydessä kaikkiin asiakkaisiin, joita häiriö koskee.
”Haluamme tehdä tämän mahdollisimman helpoksi asiakkaille. Asiakkaiden ei tarvitse olla meihin yhteydessä”, Porkka sanoo.
Tooosi luotettavaa ja täsmällistä on kyllä ollut ääspankin toiminta ja tiedotus tässä. Kyllä ei asiakkaalla ole mitään aihetta epäillä, kun pankki sanoo että kaikki tapaukset on löydetty ja uhrit tavoitettu. Ei ole mitään syytä asiakkaalla tarkastaa asiaa itse ja olla yhteydessä pankkiin. [/sarkasmi]