3.11.2022 Varusmies sai rynnäkkökivääristä laukauksen päähänsä Kainuun prikaatissa

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

canis lupus
Javier Pena
Viestit: 1880
Liittynyt: Pe Tammi 10, 2020 11:35 pm

Re: 3.11.2022 Varusmies sai rynnäkkökivääristä laukauksen päähänsä Kainuun prikaatissa

Viesti Kirjoittaja canis lupus »

Te GettoMasat. Ettektse tiiä kuka mää oon?



Juuh ette mua tunnista. No ette tekään mua.

Ja te kutsuntoihin joutuneet. No teillä on mulkut ja sattunut tällainen arvonta. Kuulkaas, tällaista se elo on.

Gettomasa tuntee mut, mä oon tehnyt sille jotain juttuja. No tein jo aikanaan Tiktokillekin.

Jaa, että miten tää liittyy aiheeseen? No ehkäpä siihen että kehoitus piippu suuhun jos siltä tuntuu voisi jotenkin liittyä aiheeseen.
Mens malus in corpore sano

mikko1979
Hetty Wainthropp
Viestit: 462
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2011 5:09 pm

Re: 3.11.2022 Varusmies sai rynnäkkökivääristä laukauksen päähänsä Kainuun prikaatissa

Viesti Kirjoittaja mikko1979 »

Murheli kirjoitti:
Ti Marras 15, 2022 9:55 pm
Tiukkameno kirjoitti:
Ti Marras 15, 2022 8:06 pm
JEP! Ihan niikuin taipalsaari 1991! Kyllä siellä kapiaiset oli paniikissa ja yhteydenpito estettiin, lomat peruttiin jne. Satun tuntemaan porukoita mitkä oli sillä leirillä. Oli sotaoikeutta sun muuta ilmassa.
Ai, ne teki sillä pasilla itsemurhan?
Ei ollut Pasi kyseessä, vaan Petteri, Eli BTR-60

mikko1979
Hetty Wainthropp
Viestit: 462
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2011 5:09 pm

Re: 3.11.2022 Varusmies sai rynnäkkökivääristä laukauksen päähänsä Kainuun prikaatissa

Viesti Kirjoittaja mikko1979 »

L'amourha kirjoitti:
To Marras 17, 2022 7:26 pm
Ampuma­onnettomuudessa kuolleen varus­miehen ase tutkitaan
Poliisi on lähettänyt rynnäkkökiväärin tutkittavaksi laboratorioon. Tutkinnassa on vielä paljon kesken.

Pihla Loula HS
16.11. 16:48
MARRASKUUN alussa Kainuun prikaatissa Kajaanissa ampumavamman päähän saaneen varusmiehen kuoleman tutkinta etenee hitaasti.

”Paljon on vielä kesken. Jää nähtäväksi, saadaanko [onnettomuuden syylle] lopullista selvyyttä”, sanoo rikoskomisario Kimmo Tuulenkari Kajaanin poliisista.

Onnettomuus tapahtui aamupäivällä ampumaradalla. Ampumaradalla oli 27 varusmiestä harjoittelemassa henkilökuntaan kuuluvan kouluttajan johdolla.

Kohdistuslaukaukset oli ammuttu ja varsinainen harjoitus alkamassa, kun yhden varusmiehen rynnäkkökivääri laukesi ennen ampumaluvan antamista ja luoti osui hänen päähänsä. Noin 20-vuotias mies kuoli myöhemmin sairaalassa.


ASEEN laukeamisen syytä tutkitaan. Tuulenkari kertoo, että rynnäkkökivääri on lähetetty kiireellisenä tutkittavaksi laboratorioon.

Ase tutkitaan muun muassa sen vuoksi, jotta saataisiin selvyyttä sen mahdollisesta viallisuudesta. Tulosten valmistumisessa voi kestää ainakin viikko.

Poliisi on puhutellut osan ampumaradalla olleista varusmiehistä. Osa puhutteluista on vielä tekemättä.

Tutkintaa hieman hankaloittaa se, että onnettomuushetkellä kaikki varusmiehet ovat keskittyneet omaan suoritukseensa ja havahtuneet vasta siihen, kun laukaus on kajahtanut. Poliisi on kertonut aiemmin, että kouluttaja oli ampujien takana, eikä hänkään huomannut tilanteessa mitään poikkeavaa.

Varusmiesten lisäksi poliisi on puhutellut armeijan henkilökuntaa kuten ammunnanjohtajan. Osa on puhutettu useamman kerran. Tuulenkarin mukaan tähän mennessä läpi käydyistä puhutteluista ei ole noussut esiin selitystä sille, mitä kentällä on tapahtunut.

Poliisi on aiemmin kertonut, ettei tapauksessa ole syytä epäillä itsetuhoisuutta vaan suurella todennäköisyydellä kyse on vahingosta. Itsetuhoisuuden mahdollisuutta ei ole kuitenkaan voitu tutkinnassa vielä täysin poissulkea.
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009180860.html
Silloin kun meille jaettiin henkilökohtaiset rynkyt armeijassa, niin omassa rynkyssäni oli jokin vika, en tiedä, että mikä vika siinä oli, mutta luutnantti sen havaitsi. Sain sitten uuden "aviosiipan" tilanne ja muistan sen sarjanumeronkin vielä, vaikka varusmiespalveluksesta tuleekin ensi vuonna 25 vuotta.

MrAhab
Poliisikoira Rex
Viestit: 260
Liittynyt: Ti Syys 01, 2020 10:13 am

Re: 3.11.2022 Varusmies sai rynnäkkökivääristä laukauksen päähänsä Kainuun prikaatissa

Viesti Kirjoittaja MrAhab »

Virallinen omainen kirjoitti:
Pe Marras 18, 2022 6:29 pm
MrAhab kirjoitti:
To Marras 17, 2022 10:24 pm
Whicher kirjoitti:
Ke Marras 16, 2022 2:35 pm


Viittasi varmaan vain tuohon sotaoikeuteen. Kyllähän tapahtuma on yleisessä tiedossa.

Jep. Ei nykyään ainakaan rauhanaikana ole mahdollista sotaoikeuteen joutua, koska sellaista ei maassamme istuta.
En ole varma nykypäivästä, mutta vielä 10 vuotta sitten on käyty sotaoikeutta perseilleen varusmieheen Helsingin oikeudessa, eli paikka normaali oikeussali ja tuomarina intin hyväksymä henkilö.

Ps. Siitäkin jää jälki historiaan, mutta ei välttämättä näy tuomiosta riippuen normaalissa siviilin turvaselvityksessä. Laajassa turvaselvityksessä näkyy....
Eiköhän liene ollut Sotilasoikeudenkäynti?

Sotaoikeus on terminä JA käytäntönä vähän vanha ja katosi vähän "kenttäoikeuden" ja "pikaoikeuden" jäljessä.

Edellämainittuja (etenkin viimeinen) "oikeuksia" oli todella suomessakin varsinkin aseveli Saksan käytäntöjen johdosta hetken käytössä.

Mutta käsittääkseni Sotaoikeutta ei ole istuttu enää rauhan aikana ja jos on, niin ei ainakaan enää 60-vuoden sisällä 😘

Sapster
Scooby-Doo
Viestit: 24
Liittynyt: Ke Tammi 13, 2021 8:21 pm

Re: 3.11.2022 Varusmies sai rynnäkkökivääristä laukauksen päähänsä Kainuun prikaatissa

Viesti Kirjoittaja Sapster »

Jack the Ripper kirjoitti:
Ti Marras 15, 2022 7:40 pm
Miksi näitä itsemurhia piilotellaan. Puolustusvoimien edustaja sanoi ettei aseella tehtyjä itsemurhia ole tapahtunut 90-luvulla eikä kuluneilla 2000- luvun parilla vuosikymmenellä. Miksi opiskelutoverini kertoi että Mikkelissä 2000-luvun ihan alussa oli tapahtunut makuuammunnoissa niin että kaveri nousi polvilleen ja otti piipun suuhun. Tämä todistaja oli yhden ampujan päässä itsemurhavarusmiehestä. Lääkintäkopteri Ilmari oli tullut paikalle ja kun lentäjällä ei ole ensisijaista hoitotehtävää hän oli vain ihmetellyt rynkkyjen lippaita: "Ai-jaa nää on muovia nykyisin. Minun aikoina ne oli vielä metallista tehty." Kahden metrin päässä on päähänsä lisäreiän tehnyt ja 5 litraa verta vuodattanut vainaja.

Tarinan opetus on kai että lentäjät ovat kylmähermoisia ja ei pidä kaikkea uskoa mitä "ylempää" kerrotaan. Voin kai avautua että olen c-mies mutta kouluttautunut ensihoitajaksi ihan jos pilliin vihelletään niin musta on edes jotain apua. Nuorena olin idealisti ja patriootti, nyt kun ikää on kertynyt otan hommat hitaammin ja harkitummin vastaan.
Itse olin vekaralla II/10 ja joku toisen komppanian tyyppi oli kadonnut jossain suunnistus/ammunta-harjoituksessa tjsp. missä ammuttiin ihan kovilla. Löytyi sitten päivän parin päästä itseään päähän losauttaneena. Muistan tuon hyvin kun oltiin itse leirillä suht lähellä varuskuntaa ja helikopterit pörräsi etsimässä.

siiantaika
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1357
Liittynyt: Su Loka 18, 2020 6:58 pm

Re: 3.11.2022 Varusmies sai rynnäkkökivääristä laukauksen päähänsä Kainuun prikaatissa

Viesti Kirjoittaja siiantaika »

mikko1979 kirjoitti:
La Marras 19, 2022 12:37 am
Silloin kun meille jaettiin henkilökohtaiset rynkyt armeijassa, niin omassa rynkyssäni oli jokin vika, en tiedä, että mikä vika siinä oli, mutta luutnantti sen havaitsi. Sain sitten uuden "aviosiipan" tilanne ja muistan sen sarjanumeronkin vielä, vaikka varusmiespalveluksesta tuleekin ensi vuonna 25 vuotta.
Meidän piti ensimmäisissä ampumaharjoituksissa kai purkaa ase 20 asteen pakkasilla ja onnistuin asentamaan sen rynkyn "kannen" – mikä lie onkaan – huonosti. Seuraavaa kutia ampuessa se sitten pomppasi pois paikaltaan. Ehkä jokin tällainenkin kämmi voinut käydä. Enpä silti ymmärrä, kuinka luoti voisi lentää minnekään muualle kuin piipusta ulos ja eteenpäin.

Jos ammuntaharjoituksessa on ollut kyse pystyammunnoista, niin silloinhan kerkeää ampua itseään hyvinkin nopeasti. Ei sitä mikään skapparikaan välttämättä silmäkulmasta huomaa.

Sarjanumeroa en muista eikä kiinnostakaan.

Kuolemannaakka
James Bond (David Niven)
Viestit: 10813
Liittynyt: Ma Touko 31, 2010 10:43 pm

Re: 3.11.2022 Varusmies sai rynnäkkökivääristä laukauksen päähänsä Kainuun prikaatissa

Viesti Kirjoittaja Kuolemannaakka »

Netistä löytyy tällainen lista, mutta onkohan itsemurhat jätetty tästä pois? Itselläkin sellainen tuntuma, että itsemurhia jonkin verran kuitenkin olisi.


Palveluksessa sattuneet, varusmiehen kuolemaan johtaneet onnettomuudet
Puolustusvoimissa 1991 -
Vuonna 2018 yksi varusmies kuoli maastomönkijäonnettomuudessa Rovajärvellä.
Vuonna 2017 kolme Uudenmaan prikaatin varusmiestä kuoli ja neljä loukkaantui maastokuorma-auton
ja junan tasoristeysonnettomuudessa Raaseporissa.
Vuonna 2015 yksi varusmies kuoli ampumaharjoituksessa Syndalenissa.
Vuonna 2008 yksi varusmies kuoli Santahaminassa 12 minuutin juoksutestissä sairaskohtaukseen.
Vuonna 2006 yksi varusmies kuoli Kirkonmaalla traktorin pudottua laiturilta veteen lumen aurauksen
yhteydessä.
Vuonna 2005 yksi varusmies kuoli ja viisi loukkaantui vakavasti raskaan kranaatinheittimen ammunnassa
tapahtuneessa onnettomuudessa Rovajärvellä.
Vuonna 1999 yksi varusmies kuoli taisteluammunnassa Niinisalossa saatuaan luodin takaraivoonsa.
Vuonna 1999 yksi varusmies kuoli Valkealassa, kun henkilöauto törmäsi varusmiehen ohjaamaan
moottoripyörään pimeässä. Varusmies osallistui moottoripyöräkurssin suunnistusajoon.
Vuonna 1994 yksi varusmies kuoli Nurmeksessa harhauduttuaan konekivääriammuntojen vaara-alueelle.
Vuonna 1991 seitsemän Karjalan prikaatin varusmiestä hukkui miehistönkuljetusvaunun upotessa
vesistöä ylitettäessä Saimaalla Taipalsaarella.

Iltalehden jutussa on näitä vähän lisääkin:
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/ec4b ... d5fd69ccc7
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS


”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi

canis lupus
Javier Pena
Viestit: 1880
Liittynyt: Pe Tammi 10, 2020 11:35 pm

Re: 3.11.2022 Varusmies sai rynnäkkökivääristä laukauksen päähänsä Kainuun prikaatissa

Viesti Kirjoittaja canis lupus »

Netistä löytyy tällainen lista, mutta onkohan itsemurhat jätetty tästä pois? Itselläkin sellainen tuntuma, että itsemurhia jonkin verran kuitenkin olisi.
Technically, suicide ei ole vahinko tai onnettomuus vaan ihan tahallinen teko.

Ehkäpä tällaisella sanateknisellä kikkailulla siivotaan tilastoista ikävähköt yksityiskohdat? Mammat ei muuten päästäis herkkiä lapsukaisia kurkkupikkelsipukuun ollenskaan enää?
Mens malus in corpore sano

ammattiamatööri
Jack Bauer
Viestit: 902
Liittynyt: Ma Syys 14, 2020 5:03 pm

Re: 3.11.2022 Varusmies sai rynnäkkökivääristä laukauksen päähänsä Kainuun prikaatissa

Viesti Kirjoittaja ammattiamatööri »

Kuolemannaakka kirjoitti:
Ke Marras 23, 2022 2:56 pm
Netistä löytyy tällainen lista, mutta onkohan itsemurhat jätetty tästä pois? Itselläkin sellainen tuntuma, että itsemurhia jonkin verran kuitenkin olisi.
Ei niitä ole listattu. Lienevät huomattavasti yleisempiä mitä puhtaat onnettomuuksien kautta tapahtuneet kuolemat.
Itse olen 2000-luvulla ollut Santahaminassa palveluksessa ja tuolloin oman joukkueen vartiovuoron aikana eräs toisen komppanian ukkeli päätti päivänsä hyppäämällä lomilta palattuaan paikallisesta radiomastosta.

Kyllä siitä kuolemasta niukasti koko varuskuntaa tiedotettiin oli suruliputukset sun muuta mutta ei nämä koskaan lehtien lööppeihin päätyneet.

taukki
Harjunpää
Viestit: 309
Liittynyt: Ti Huhti 30, 2013 2:32 pm

Re: 3.11.2022 Varusmies sai rynnäkkökivääristä laukauksen päähänsä Kainuun prikaatissa

Viesti Kirjoittaja taukki »

Kuolemannaakka kirjoitti:
Ke Marras 23, 2022 2:56 pm
Netistä löytyy tällainen lista, mutta onkohan itsemurhat jätetty tästä pois? Itselläkin sellainen tuntuma, että itsemurhia jonkin verran kuitenkin olisi.
No nuohan on vain onnettomuuksia. Tiendän ainakin 2002 ja 2006 vuodelta varusmiehiä jotka tehneet itsemurhan lomillaan, varmasti monia muitakin mutta ei ruotuväki näistä kerro.

Cunnianlouccu
Scooby-Doo
Viestit: 26
Liittynyt: Pe Syys 20, 2019 4:51 pm

Re: 3.11.2022 Varusmies sai rynnäkkökivääristä laukauksen päähänsä Kainuun prikaatissa

Viesti Kirjoittaja Cunnianlouccu »

Sodankylässä myös vuonna 98 joku losautti rynkyllä päähänsä. Tapahtui sisätiloissa. Olin itse silloin Kainuun prikaatissa, ja oli se iso puheenaihe ainakin meidän komppaniassa.

Tiukkameno
Hetty Wainthropp
Viestit: 484
Liittynyt: Ti Maalis 05, 2019 3:39 pm

Re: 3.11.2022 Varusmies sai rynnäkkökivääristä laukauksen päähänsä Kainuun prikaatissa

Viesti Kirjoittaja Tiukkameno »

Eiköhän Reservin KAPTEENI saavu laittamaan asiat järjestykseen. Kunhan kerkiää sieltä äitinsä kukkakaupasta jossa on niitä ruusuja valkkailemassa.

Avatar
Steeffan
Alibin satunnaislukija
Viestit: 52
Liittynyt: La Loka 24, 2015 8:06 pm

Re: 3.11.2022 Varusmies sai rynnäkkökivääristä laukauksen päähänsä Kainuun prikaatissa

Viesti Kirjoittaja Steeffan »

Cunnianlouccu kirjoitti:
To Marras 24, 2022 9:36 am
Sodankylässä myös vuonna 98 joku losautti rynkyllä päähänsä. Tapahtui sisätiloissa. Olin itse silloin Kainuun prikaatissa, ja oli se iso puheenaihe ainakin meidän komppaniassa.
Se reikä on vieläkin siellä katossa.

Avatar
Pmäki37
Remington Steele
Viestit: 221
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2020 12:03 pm

Re: 3.11.2022 Varusmies sai rynnäkkökivääristä laukauksen päähänsä Kainuun prikaatissa

Viesti Kirjoittaja Pmäki37 »

https://funker530.com/video/nsfw-wagner ... rom-drone/

Tässä on video siitä kun joku yrittämällä yrittää itseään rynkyllä ampua. Toki ei ihan sama tilanne mutta vähän osviittaa antava.
Those who don't know history are destined to repeat it.

Anom
Jane Marple
Viestit: 1049
Liittynyt: Ti Kesä 30, 2015 9:07 am

Re: 3.11.2022 Varusmies sai rynnäkkökivääristä laukauksen päähänsä Kainuun prikaatissa

Viesti Kirjoittaja Anom »

Sapster kirjoitti:
Ti Marras 22, 2022 11:03 pm
Itse olin vekaralla II/10 ja joku toisen komppanian tyyppi oli kadonnut jossain suunnistus/ammunta-harjoituksessa tjsp. missä ammuttiin ihan kovilla. Löytyi sitten päivän parin päästä itseään päähän losauttaneena. Muistan tuon hyvin kun oltiin itse leirillä suht lähellä varuskuntaa ja helikopterit pörräsi etsimässä.
Taisi sittenkin olla tornari, kun ei näkynyt tuolla Kuolemannaakan listalla.
Netissä idioottien kanssa väittely on mahdotonta; joutuu alentumaan niiden tasolle ja lopulta ne voittaa sut kokemuksella.

Vastaa Viestiin