Taksikulttuurin ja lainsäädännön muutokset, ex-liikenneministeri Anne Berner

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

ed_gein
Sofia Karppi
Viestit: 449
Liittynyt: Ma Touko 30, 2011 2:19 pm

Re: Taksikulttuurin ja lainsäädännön muutokset, liikenneministeri Anne Berner

Viesti Kirjoittaja ed_gein »

Taksin asiakkaat saavat syyttää itseään. Taksien huonosta suomen kielestä, kaahauksista, jopa raiskauksista on puhuttu kauan, mutta ei tällainen varoittelu näy tolpilla mitenkään. Se suomalainen asiakas hyppää somalin tai arabin kyytiin sen kummempia miettimättä. Sitten tulee näitä ylihintaisia kyytejä ja muita ongelmia.

Olen joskus kuuluvasti vaatinut suomalaista kuskia, mutta muut suomalaiset taksiasiakkaat tuossa kohtaa minua mulkoilevat vihaisesti, osa jopa huutelee, että mikäs rasisti siellä on.

Niin kauan kuin suomalaiset pelkäävät enemmän rasistin leimaa kuin vaarallisia kehitysmaiden kuskeja niin tilanne jatkuu.
sikajoakim
Neuvoja-Jack
Viestit: 566
Liittynyt: To Loka 20, 2022 12:54 am

Re: Taksikulttuurin ja lainsäädännön muutokset, liikenneministeri Anne Berner

Viesti Kirjoittaja sikajoakim »

ed_gein kirjoitti: Su Joulu 04, 2022 11:36 pm Olen joskus kuuluvasti vaatinut suomalaista kuskia, mutta muut suomalaiset taksiasiakkaat tuossa kohtaa minua mulkoilevat vihaisesti, osa jopa huutelee, että mikäs rasisti siellä on.

Niin kauan kuin suomalaiset pelkäävät enemmän rasistin leimaa kuin vaarallisia kehitysmaiden kuskeja niin tilanne jatkuu.
Jos olisin taksikuski en ottaisi kyytiin. Rasisti voi kävellä hah-hah.
Kurdian lives matters.
Whicher
Jane Marple
Viestit: 1045
Liittynyt: Ke Loka 28, 2015 2:16 am

Re: Taksikulttuurin ja lainsäädännön muutokset, liikenneministeri Anne Berner

Viesti Kirjoittaja Whicher »

ed_gein kirjoitti: Su Joulu 04, 2022 11:36 pm Taksin asiakkaat saavat syyttää itseään.
Olen joskus kuuluvasti vaatinut suomalaista kuskia,
Mitäs sitä huutelemaan. Minä valitsen aina Taksi Tampereen kumijalan ilman sen kummempaa showta.
Aina on toiminut tosi hyvin, vaikka aina kuski ei ole ole ollutkaan 100 % arjalainen.
inka
Jane Marple
Viestit: 1033
Liittynyt: To Maalis 10, 2011 5:54 pm
Paikkakunta: Santa Catarina

Re: Taksikulttuurin ja lainsäädännön muutokset, liikenneministeri Anne Berner

Viesti Kirjoittaja inka »

Itsellä on todella huonoja kokemuksia näistä ulkomaalaisista kuskeista Tampereella, juuri tämä: Nasta lautaan ja äkkijarrutus ja sama toistuu koko matkan, tekee hyvää selässä kun muutenkin jatkuvat kivut selässä. Yleensä olen ottanut ensimmäisen jonossa olevan taksin, niinkuin aina on kuulunut "hyviin tapoihin", Kyllä nykyään otan ensimmäisen jonossa jopa näyttää oikeasti supisuomalaiselta. Vähän OT..
Pää kiinni painajainen -Klamydia-
Avatar
Villeri
Jessica Fletcher
Viestit: 3026
Liittynyt: Ke Joulu 26, 2018 8:40 am

Re: Taksikulttuurin ja lainsäädännön muutokset, liikenneministeri Anne Berner

Viesti Kirjoittaja Villeri »

Useamman kerran päässyt terassilta seuraamaan miten kehitysmaalaiset ovat onnistuneet kehitysmaalaistamaan Helsingin rautatieaseman taksipalvelut. Vitunmoinen huuto, möykkä ja taistelu - ja sitten sinne menee asiakas ja ottaa kyydin. En sitten tiedä, mikä asiakkaan oletusarvo on palvelun suhteen, mutta eipähän ole sorruttu ennakkoluuloihin!

Porin tapauksessa pitäisin oleellisena sitä, että kehitysmaamuslimille on nainen mennyt sanomaan jotain arvostelevaa. Jos itse olisi vauvasta asti kasvanut siihen, että naiset pitävät turpansa kiinni ja miehet ovat aina ensin, niin vaikea voisi olla sietää humalaisen Anna-Riitan asiakasvaateita.
ed_gein
Sofia Karppi
Viestit: 449
Liittynyt: Ma Touko 30, 2011 2:19 pm

Re: Taksikulttuurin ja lainsäädännön muutokset, liikenneministeri Anne Berner

Viesti Kirjoittaja ed_gein »

Whicher kirjoitti: Ma Joulu 05, 2022 12:23 am
ed_gein kirjoitti: Su Joulu 04, 2022 11:36 pm Taksin asiakkaat saavat syyttää itseään.
Olen joskus kuuluvasti vaatinut suomalaista kuskia,
Mitäs sitä huutelemaan. Minä valitsen aina Taksi Tampereen kumijalan ilman sen kummempaa showta.
Aina on toiminut tosi hyvin, vaikka aina kuski ei ole ole ollutkaan 100 % arjalainen.
Sinunlaistesi vuoksi tuo meininki jatkuu.
canis lupus
Javier Pena
Viestit: 1884
Liittynyt: Pe Tammi 10, 2020 11:35 pm

Re: Taksikulttuurin ja lainsäädännön muutokset, liikenneministeri Anne Berner

Viesti Kirjoittaja canis lupus »

sikajoakim kirjoitti: Ma Joulu 05, 2022 12:16 am
ed_gein kirjoitti: Su Joulu 04, 2022 11:36 pm Olen joskus kuuluvasti vaatinut suomalaista kuskia, mutta muut suomalaiset taksiasiakkaat tuossa kohtaa minua mulkoilevat vihaisesti, osa jopa huutelee, että mikäs rasisti siellä on.

Niin kauan kuin suomalaiset pelkäävät enemmän rasistin leimaa kuin vaarallisia kehitysmaiden kuskeja niin tilanne jatkuu.
Jos olisin taksikuski en ottaisi kyytiin. Rasisti voi kävellä hah-hah.
Tunne on molemminpuolinen. En minäkään kyytiisi haluaisi. Asenteesi on juuri yhtä rasistinen kuin näillä on, suomalaisia kohtaan.
Mens malus in corpore sano
Whicher
Jane Marple
Viestit: 1045
Liittynyt: Ke Loka 28, 2015 2:16 am

Re: Taksikulttuurin ja lainsäädännön muutokset, liikenneministeri Anne Berner

Viesti Kirjoittaja Whicher »

ed_gein kirjoitti: Ma Joulu 05, 2022 11:54 am
Whicher kirjoitti: Ma Joulu 05, 2022 12:23 am
ed_gein kirjoitti: Su Joulu 04, 2022 11:36 pm Taksin asiakkaat saavat syyttää itseään.
Olen joskus kuuluvasti vaatinut suomalaista kuskia,
Mitäs sitä huutelemaan. Minä valitsen aina Taksi Tampereen kumijalan ilman sen kummempaa showta.
Aina on toiminut tosi hyvin, vaikka aina kuski ei ole ole ollutkaan 100 % arjalainen.
Sinunlaistesi vuoksi tuo meininki jatkuu.
Ilmeisesti et ole perillä siitä, että Taksi Tampere on se firma, joka täällä toimi jo ennen Berneriä. Ja toiminta jatkuu yhtä asiallisena.

Siirretty tämä ja kymmenisen muuta viestiä Taksi kaahasi Porissa -ketjusta. Niiden viestien otsikot vaihdettu tämän ketjun otsikon mukaiseksi.
-NILS-
Avatar
Fire
Rico Tubbs
Viestit: 1207
Liittynyt: Ti Maalis 19, 2019 10:20 pm

Re: Taksikulttuurin ja lainsäädännön muutokset, liikenneministeri Anne Berner

Viesti Kirjoittaja Fire »

Whicher kirjoitti: Ma Joulu 05, 2022 12:23 am Aina on toiminut tosi hyvin, vaikka aina kuski ei ole ole ollutkaan 100 % arjalainen.
Kuskisi eivät siis ole olleet 100% iranilaisia tai intialaisia mutta silti on toiminut?
Whicher
Jane Marple
Viestit: 1045
Liittynyt: Ke Loka 28, 2015 2:16 am

Re: Taksikulttuurin ja lainsäädännön muutokset, liikenneministeri Anne Berner

Viesti Kirjoittaja Whicher »

Fire kirjoitti: Ti Joulu 06, 2022 12:21 am
Whicher kirjoitti: Ma Joulu 05, 2022 12:23 am Aina on toiminut tosi hyvin, vaikka aina kuski ei ole ole ollutkaan 100 % arjalainen.
Kuskisi eivät siis ole olleet 100% iranilaisia tai intialaisia mutta silti on toiminut?
No kerran oli hieman tataarilta tai itäisestä Euroopasta olevalta vaikuttanut.
Suosittelen vanhoja hyväksi koettuja yhtiöitä, niillä hinta pitää ja kuskit tietää minne ajavat.
Avatar
Säde-Sisko
Axel Foley
Viestit: 2235
Liittynyt: Ke Kesä 03, 2020 4:50 pm

Re: Taksikulttuurin ja lainsäädännön muutokset, liikenneministeri Anne Berner

Viesti Kirjoittaja Säde-Sisko »

Havaittuja taksareiden kikkoja yöaikaan tolpan jonossa. Pidetään tarkoituksella sisävaloa päällä jotta orvaskesi näkyy. Kuulemma toimii vaikka eivät hekään kunnolla suomea puhu.
”En ole puolesta, enkä vastaan, pikemminkin päinvastoin”
Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17095
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Re: Taksikulttuurin ja lainsäädännön muutokset, liikenneministeri Anne Berner

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Kolme epäiltyä harvinaisessa tapauksessa: taksikuskien tappelu sulki Tampereella suositun taksitolpan viikonloppuna

Poliisi tutkii tappeluun liittyen pahoinpitelyä. Asiakkaita tai sivullisia ei ollut osallisena.

Taksikuskien tappelu jonotusvuoroista johti lauantai-iltana Tampereen rautatieaseman taksitolpan sulkemiseen.

Poliisilla on nyt tapaukseen liittyen kolme epäiltyä, kertoo tutkinnanjohtaja, rikoskomisario Ona Autere Ylelle.

Poliisi sai lauantaina illalla useita ilmoituksia järjestyshäiriöistä aseman taksipaikalla.

Epäillyn pahoinpitelyn jälkeen rautatieaseman edustalla oli edelleen kuljettajien välisiä järjestyshäiriöitä ja liikennehaittaa, kun paikalle kerääntyneet ajoneuvot tukkivat pelastustiet. Poliisi antoi ohjeita ja käskyjä tilanteen rauhoittamiseksi. Tämä ei auttanut, joten poliisi joutui sulkemaan koko taksiaseman noin kello 21.30.

Rautatieaseman taksitolppa on etenkin pikkujoulukautena todella suosittu.

Autere sanoo, että esitutkinnassa asiaan liittyen ei ole muita nimikkeitä kuin perusmuotoinen pahoinpitely. Hän ei voi ottaa kantaa pahoinpitelyn aiheuttamiin vammoihin.

Asiakkaita ei ollut osallisena, eikä sivullisia. Tiedossa ei ole vastaavia tapauksia Tampereella.
YLE
8.12.2022 10:21
Poliisi antoi ohjeita ja käskyjä tilanteen rauhoittamiseksi. Tämä ei auttanut...
Tämä olisi auttanut:
...Suomeen tarvitaan lisää maahanmuuttajataustaisia poliiseja, jotta kaikki suomalaiset voivat kokea poliisin omakseen.
mtvuutiset.fi
26.10.2018
Jos käskyn olisi antanut esim. afgaanitaustainen- tai eritrealaistaustainen poliisi, niin taksitolpalla olleet suharit olisivat rauhoittuneet.
- Nyt he eivät kokeneet poliisia "omakseen", joten he reagoivat uhmaamalla esivaltaa ja/tai koska kuskit eivät olleet suomalaisia, niin he eivät kokeneet poliisia omakseen, koska poliisit olivat jotain vitun suomalaisia.

Johtuiko poliisin harjoittama käskytys kuljettajien uskonnosta ja/tai ihonväristä? Tuskin he olisivat sulkeneet tolppaa jos siellä olisi ollut vain suomalaisia kuljettajia.
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
Saflor
Jack Taylor
Viestit: 16
Liittynyt: La Elo 07, 2021 9:16 pm

Re: Taksikulttuurin ja lainsäädännön muutokset, liikenneministeri Anne Berner

Viesti Kirjoittaja Saflor »

ed_gein kirjoitti: Su Joulu 04, 2022 11:36 pm Taksin asiakkaat saavat syyttää itseään. Taksien huonosta suomen kielestä, kaahauksista, jopa raiskauksista on puhuttu kauan, mutta ei tällainen varoittelu näy tolpilla mitenkään. Se suomalainen asiakas hyppää somalin tai arabin kyytiin sen kummempia miettimättä. Sitten tulee näitä ylihintaisia kyytejä ja muita ongelmia.

Olen joskus kuuluvasti vaatinut suomalaista kuskia, mutta muut suomalaiset taksiasiakkaat tuossa kohtaa minua mulkoilevat vihaisesti, osa jopa huutelee, että mikäs rasisti siellä on.

Niin kauan kuin suomalaiset pelkäävät enemmän rasistin leimaa kuin vaarallisia kehitysmaiden kuskeja niin tilanne jatkuu.
Ei vaan aina taida perustua asiakkaan vapaaseen valintaan, että minkälaisen kyyditsijän saa. Tuossa kesällä jouduin käymään Helsingissä ja junan lähtöä odotellessa kulutin aikaa aseman nurkilla katsellen hetken pääkaupungin vilinää. Olin kuullut ja lukenut taksitouhujen olevan tuolla villiä, mutta todellisuus oli kyllä vielä pahempaa! Ehkä mieleenpainuvin tapahtuma oli seuraava: Vanha rouva hissukseen kävelee laukkunsa kanssa melko kaukana "kyytibasaarista" ja yksi kuski huomaa tilaisuuden koittaneen. Juosten käy nopeasti nappaamassa mummelilta laukun ja tuossa ajassa ei varmasti ehtinyt kysyä edes tarviiko kyytiä. Käy viskaamassa laukun nopeasti paksiin, juoksujalkaa hakemaan potentiaalista asiakasta ja kyllä siinä tietysti mahdollisuudet keikan saamiselle on hyvät, kun asiakkaan omaisuus on jo tavallaan panttina. Kuvottavaa touhua!
En ole keittänyt enkä myynyt.
ed_gein
Sofia Karppi
Viestit: 449
Liittynyt: Ma Touko 30, 2011 2:19 pm

Re: Taksikulttuurin ja lainsäädännön muutokset, liikenneministeri Anne Berner

Viesti Kirjoittaja ed_gein »

Saflor kirjoitti: To Joulu 22, 2022 3:19 pm
ed_gein kirjoitti: Su Joulu 04, 2022 11:36 pm Taksin asiakkaat saavat syyttää itseään. Taksien huonosta suomen kielestä, kaahauksista, jopa raiskauksista on puhuttu kauan, mutta ei tällainen varoittelu näy tolpilla mitenkään. Se suomalainen asiakas hyppää somalin tai arabin kyytiin sen kummempia miettimättä. Sitten tulee näitä ylihintaisia kyytejä ja muita ongelmia.

Olen joskus kuuluvasti vaatinut suomalaista kuskia, mutta muut suomalaiset taksiasiakkaat tuossa kohtaa minua mulkoilevat vihaisesti, osa jopa huutelee, että mikäs rasisti siellä on.

Niin kauan kuin suomalaiset pelkäävät enemmän rasistin leimaa kuin vaarallisia kehitysmaiden kuskeja niin tilanne jatkuu.
Ei vaan aina taida perustua asiakkaan vapaaseen valintaan, että minkälaisen kyyditsijän saa. Tuossa kesällä jouduin käymään Helsingissä ja junan lähtöä odotellessa kulutin aikaa aseman nurkilla katsellen hetken pääkaupungin vilinää. Olin kuullut ja lukenut taksitouhujen olevan tuolla villiä, mutta todellisuus oli kyllä vielä pahempaa! Ehkä mieleenpainuvin tapahtuma oli seuraava: Vanha rouva hissukseen kävelee laukkunsa kanssa melko kaukana "kyytibasaarista" ja yksi kuski huomaa tilaisuuden koittaneen. Juosten käy nopeasti nappaamassa mummelilta laukun ja tuossa ajassa ei varmasti ehtinyt kysyä edes tarviiko kyytiä. Käy viskaamassa laukun nopeasti paksiin, juoksujalkaa hakemaan potentiaalista asiakasta ja kyllä siinä tietysti mahdollisuudet keikan saamiselle on hyvät, kun asiakkaan omaisuus on jo tavallaan panttina. Kuvottavaa touhua!
Meidän lepsu asenteemme on tämän syy. Kukaan ei puutu.

Kokeilehan vaikka Turun tai Tampereen keskustassa alkaa sanaharkkaan pitserian myyjän kanssa. Jos tilanne hiukankaan eskaloituu, niin kohta muista karvarannepaikoista tulee kavereita apuun.
Avatar
Fire
Rico Tubbs
Viestit: 1207
Liittynyt: Ti Maalis 19, 2019 10:20 pm

Re: Taksikulttuurin ja lainsäädännön muutokset, liikenneministeri Anne Berner

Viesti Kirjoittaja Fire »

ed_gein kirjoitti: Su Joulu 04, 2022 11:36 pm Taksin asiakkaat saavat syyttää itseään. Taksien huonosta suomen kielestä, kaahauksista, jopa raiskauksista on puhuttu kauan, mutta ei tällainen varoittelu näy tolpilla mitenkään. Se suomalainen asiakas hyppää somalin tai arabin kyytiin sen kummempia miettimättä. Sitten tulee näitä ylihintaisia kyytejä ja muita ongelmia.

Olen joskus kuuluvasti vaatinut suomalaista kuskia, mutta muut suomalaiset taksiasiakkaat tuossa kohtaa minua mulkoilevat vihaisesti, osa jopa huutelee, että mikäs rasisti siellä on.

Niin kauan kuin suomalaiset pelkäävät enemmän rasistin leimaa kuin vaarallisia kehitysmaiden kuskeja niin tilanne jatkuu.
Läheskään kaikki eivät hae taksiaan tolpilta vaan joutuvat soittamaan sen taksinvälityksen puhelinpalvelusta. Kuskin valikoiminen ei onnistu puhelimessa. Ennen tätä uudistustakin taksitolpilla ensimmäinen taksi otti asiakkaan aina ensin kyytiin jonon mukaisesti eikä valikointia ollut silloinkaan, mutta ennen lakiuudistusta kuka tahansa ei päässyt taksikuskiksi ja homma pelitti kun oli ammattitaitoisia taksikuskeja. Turha tästä on taksien asiakkaita syyttää. Koko soppa on keskustan Bernerin syytä, ja sitä kautta Sipilän hallituksen.
Vastaa Viestiin