Helsinki Ullanlinna - psykiatri syytteessä vaimonsa murhasta 12/2022

Otsikon mukaisesti. Myös onnettomuudet pienistä suuriin. Pohjustamattomat keskustelunavaukset.
Avatar
Miss Holmes #1
Christopher Lorenzo
Viestit: 1564
Liittynyt: Ke Tammi 27, 2021 3:23 am

Re: Helsinki Ullanlinna - psykiatri syytteessä vaimonsa murhasta 12/2022

Viesti Kirjoittaja Miss Holmes #1 »

Kun Valvira joutuu puuttumaan lääkärin ammattioikeuksiin, pulmat ovat yleensä päässeet jo pitkälle.
https://www.laakarilehti.fi/terveydenhu ... ikeutensa/


Laitan tarkemmin noista rajoitusten ”asteista” hetken kuluttua.
"Kaikkia ihmisiä voi huijata jonkin aikaa,
joitakin ihmisiä voi huijata kaiken aikaa,
mutta kaikkia ihmisiä ei voi huijata kaiken aikaa."
Abraham Lincoln (12.2.1809 – 15.4.1865)
Talvi24
Jack Bauer
Viestit: 928
Liittynyt: To Helmi 01, 2024 5:03 pm

Re: Helsinki Ullanlinna - psykiatri syytteessä vaimonsa murhasta 12/2022

Viesti Kirjoittaja Talvi24 »

Hävisikö nikku Zorron viesti, kun lainaus ei onnsitunutkaan enkä näe viesti nyt. Kirjoitin tämän hänen nostettuaan lhinnä motiivia keskusteluun

Puolustus vetoaa vakavaan psyykkiseen sairauteen (vakava masennus?) ja että olisi ollut teon tehdesään syyntakeeton psykoosin vuoksi. Kumpaakaan noista en usko, koska jos masennus olisi ollut vakavana, vaikea-asteisena, ei T olisi kyennyt surmaamaan vaimoaan.

Itse kertonut 3 vk aiemmin psykiatrille voineensa paremmin, olleensa rauhallisempi ja saanut nukuttua paremmin. Kertomus kuulostaa siltä kuin syksyn aikana vaikea-asteisena ollut masennuksensa olisi lähtenyt lievenemään keskivaikeaksi/lieväksi?

Kyllä T rupesi näyttelemään kiinni otettaessa "Kaikki on ollut viime aikoina sekavaa. Luulen, että olen menossa psykoosiin."

Ei ole T ollut teon hetkellä psykoosissa - sen kannan on tuonut useampi asiantuntija esille oikeudessa (oikeuspsykiatri, oikeuspsykologi, ketä muita?)

Jos mt-tutkimuksessa toteavat olleen teon hetkellä psykoosissa, niin ihmettelen kyllä. Pidätyksen aikana ei T huomannut sanoa olleensa psykoosissa jo pe vasten yöllä. Pidätys la klo 9.30, muthan tehnyt pe vasten aamuyöllä - on tietysti täydentänyt juttuaan kuuluisteluissa.

"Vihdonkin sain nukuttua," oli myös ilmeistä näytelmää, kun ei halunnut mennä avaamaan ovea Vn omaisille näiden tultua pe toisen kerran illemmalla asunnolle. Näytteli heränneensä päiväunilta. Menivät omilla avaimilla sisään. T ei kyennyt katsomaan heitä silmiin.

Minä luulen, että illalla myöhään on tullut riita. Molemmat olleet stressaantuneita (rankka sykay), jostain riita puhkesi. V ottanut esille mereenajonkin - Miksi teit tahallasi niin? V uhannut avioerolla. T ei kestä ajatusta siitä, että elämältään putoaa taas pohja - sinähän et minua jätä! T käy kiinni. Raivo yltyy ja johtaa raakaan surmaan. Nämä ajarukset sitäkin pohjalta, ettei oikeus ole hyväksynyt ennalta suunnitelluksi 2 x 2l Lasolin osta. Ei edes mustasukkaisuutta, vaikka siitä jotain näyttöä ollut, ei kutenkaan motiiviksi riittävää.

Vaikka ei olisi ollut ennalta suunniteltu, käytti T erittäin raakaa väkivaltaa, murhan kriteerit täyttyvät. Ragaistuksena elinkautinen vankeusrangaistus syyntakeisena.
Zorro7
Jack Bauer
Viestit: 989
Liittynyt: La Helmi 05, 2022 7:14 pm

Re: Helsinki Ullanlinna - psykiatri syytteessä vaimonsa murhasta 12/2022

Viesti Kirjoittaja Zorro7 »

Itse poistin kun ajattelin etten juurikaan tuo uutta ketjuun.

Motiivi asia oikeastaan ainut mikä tässä tapauksessa enää jaksaa kiinnostaa.
Oliko Tikkanen sunnitellut tekoa edeltä vai tapahtuiko hetken mielijohteesta esimerkiksi riidan seurauksena?
Avatar
Miss Holmes #1
Christopher Lorenzo
Viestit: 1564
Liittynyt: Ke Tammi 27, 2021 3:23 am

Re: Helsinki Ullanlinna - psykiatri syytteessä vaimonsa murhasta 12/2022

Viesti Kirjoittaja Miss Holmes #1 »

Nuo rajoitukset toimii sillä tavalla, että ns ”lievä” rajoitus on se, ettet saa määrätä jonkin tietyn lääkeryhmän lääkkeitä.
Tuo rajoitus voi koskea yhtä tai useampaa lääkeryhmää.

Tikkasen kohdalla rajoitus oli laajempi.
Käytännössä laajin. Seuraava on oikeuksien poisto kokonaan.

Alla selkeästi ilman minun sepustuksia.

Etenkin punaiseen kannattaa kiinnittää huomiota.
Liitteet
IMG_2945.jpeg
IMG_2945.jpeg (385.79 KiB) Katsottu 359 kertaa
"Kaikkia ihmisiä voi huijata jonkin aikaa,
joitakin ihmisiä voi huijata kaiken aikaa,
mutta kaikkia ihmisiä ei voi huijata kaiken aikaa."
Abraham Lincoln (12.2.1809 – 15.4.1865)
QwertyKeyboard
Martin Riggs
Viestit: 636
Liittynyt: To Huhti 25, 2019 4:05 pm

Re: Helsinki Ullanlinna - psykiatri syytteessä vaimonsa murhasta 12/2022

Viesti Kirjoittaja QwertyKeyboard »

Sissi kirjoitti: Pe Maalis 01, 2024 6:54 pm On kuitenkin ihan Vaasan vanhan vankilan sivuilla sanottu virallisesti, että potilailla saa olla käytössään älylaitteita ja internet yhteys. Tikkanen ei ole enää tutkintavanki vaan sairaalan potilas. On epäselvää tämä Tikkasen status tällä hetkellä, on täysin mahdollista mitä sanoin: voi kirjoittaa täälläkin.
Näytät olevan kyllä oikeassa tarkistin asian. Mielentilatutkimuksessa näköjään ei päde tutkintavankeuslaki vaan siellä pätee mielenterveyslaki. Joten on mahdollista, että mielentilatutkimuksessa olevalla on hallussaan ainakin puhelin, jolla olla yhteydessä verkkoon. Johtuen siitä, että mielenterveyslaki sen sallii. Tikkasen mielentilatutkimus on alkanut 4.1.2024, joten tämä on ensimmäinen päivä kun Tikkanen on teoriassa voinut päästä tänne keskustelemaan rikoksestaan. Mielenkiintoista kyllä nähdä loppuuko näiden tiettyjen nimimerkkien kommentointi heti sen jälkeen kun mielentilatutkimuksen tulos valmistuu.

Yleltä löytyy uutinenkin asiasta:

Mielentilatutkimuksessa vangilla voi olla kännykkä – epäilty sarjahukuttaja kaupittelee mielisairaalassa maatilaansa
https://yle.fi/a/3-9989705

Täytyy kyllä sanoa, että laki on tässä suhteessa todella huvittava jos syyllistyy törkeisiin rikoksiin missä joku menettää henkensä saa oikeuden käyttää kännykkää mielentilatutkimuksen ajan, koska mielentilatutkimus määrätään lähes aina. Jos taas syyllistyy rikokseen mistä tulee vankeutta, mutta kukaan ei menetä henkeään mielentilatutkimusta ei yleensä määrätä jolloin ei pääse käyttämään kännykkää pitkään aikaa vasta vankeuden loppupuolella pääsee verkkoon ja silloinkin hyvin rajoitetusti jos johonkin opiskeluun liittyville sivuille.

Itse luulin aikaisemmin, että tutkintavankeuslaki pätee suomessa tutkintavankiin aina myös mielentila tutkimuksenaikana, mutta näin ei ilmeisesti ole. Mielestäni tälläinen tulkita saattaa muuten olla jopa laiton, jossa oikeuden päätöksellä vangitulle tutkintavangille syntyy oikeus käyttää kännykkää tällä tavalla. Jonkun pitäisi tehdä tästä kantelu oikeusasiamiehelle. Koska tämä tulkinta mahdollistaa täysin syyntakeisille yhteydenpidon ulkomaailmaan tutkintavankeuden aikana jos on syyllistynyt hyvin törkeisiin rikoksiin. Missä suoritetaan mielentilatutkimus lähes aina.
Avatar
Miss Holmes #1
Christopher Lorenzo
Viestit: 1564
Liittynyt: Ke Tammi 27, 2021 3:23 am

Re: Helsinki Ullanlinna - psykiatri syytteessä vaimonsa murhasta 12/2022

Viesti Kirjoittaja Miss Holmes #1 »

Sisäpiiritietoa ja mieletöntä kieltämistä Tikkasen rajoituksista suorastaan harhaanjohtavasti.

Mutta annetaan tuon olla. Oma moka, ettei ymmärrä kuinka tarkkaan täällä luetaan ja pohditaan.

*******
Rajoituksista kävi varmasti selväksi, että Tikkasen rajoitus oli ”sitä rankimpaa luokkaa”, hetki ennen täyttä työttömyyttä.

Välillä tuntuu, että hakkaa päätä täällä kiviseinään.

Tiedän, etten itsekään ole siedettävin, selkein ja ’asiassa täysin pysyvä’ kirjoittaja, mutta pyrin mielikuvitusjuttujeni lisäksi selittämään tosiasiat niinkuin ne faktisesti ovat.
Ja minua saa korjata. Kuka tässä täydellinen olisi?😂
"Kaikkia ihmisiä voi huijata jonkin aikaa,
joitakin ihmisiä voi huijata kaiken aikaa,
mutta kaikkia ihmisiä ei voi huijata kaiken aikaa."
Abraham Lincoln (12.2.1809 – 15.4.1865)
Avatar
Sissi
Sofia Karppi
Viestit: 420
Liittynyt: Ti Tammi 05, 2010 12:08 pm

Re: Helsinki Ullanlinna - psykiatri syytteessä vaimonsa murhasta 12/2022

Viesti Kirjoittaja Sissi »

Miss Holmes #1 kirjoitti: Pe Maalis 01, 2024 8:05 pm Onko potilas vai vanki?
Erittäin relevantti kysymys ja oikeuksiensa kannalta tärkeä jos osaa ammattiosaamista hyödyntäen navikoida roolista toiseen siten kuin kulloinkin on edullista kuitenkin niin ettei ristiinkriminasoi eli puhu itseään pussiin.
Viimeksi muokannut Sissi, Pe Maalis 01, 2024 10:50 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mitä mielentilatutkimuksessa tapahtuu: https://www.youtube.com/watch?v=hg_C6Oyy1c0
Talvi24
Jack Bauer
Viestit: 928
Liittynyt: To Helmi 01, 2024 5:03 pm

Re: Helsinki Ullanlinna - psykiatri syytteessä vaimonsa murhasta 12/2022

Viesti Kirjoittaja Talvi24 »

Miss Holmes #1 kirjoitti: Pe Maalis 01, 2024 10:03 pm Sisäpiiritietoa ja mieletöntä kieltämistä Tikkasen rajoituksista suorastaan harhaanjohtavasti.

Mutta annetaan tuon olla. Oma moka, ettei ymmärrä kuinka tarkkaan täällä luetaan ja pohditaan.

*******
Rajoituksista kävi varmasti selväksi, että Tikkasen rajoitus oli ”sitä rankimpaa luokkaa”, hetki ennen täyttä työttömyyttä.

Välillä tuntuu, että hakkaa päätä täällä kiviseinään.

Tiedän, etten itsekään ole siedettävin, selkein ja ’asiassa täysin pysyvä’ kirjoittaja, mutta pyrin mielikuvitusjuttujeni lisäksi selittämään tosiasiat niinkuin ne faktisesti ovat.
Ja minua saa korjata. Kuka tässä täydellinen olisi?😂
Mitä sisäpiiritietoa sinä väität minun tänne tuoneen? Ulrican väitteet oikaisin vastauksessa hänelle. Ei ole minulla todellakaan mitään sisäpiiritietoa.

Sinun kannattaa lukea Tikkaen lääkärinoikeuksien rajoitusteksti sivulta 556, siinä on sisältö yksiselitteisesti.

Vanhavakanssin otettua päätöksen esille, tuli siitä aiheellisesti keskustelua.
Minustaa näyttää, että pikemminkin sinulla on ollut tarvetta tulkita Valviran rajoituspäätöksen tekstiä siten, että se sisältäisi muuta kuin sisältää. En minä ole johtanut ketään harhaan tässä asiassa, mutta mieti oletko sinä. Hyvä oli, että päätös tuotiin tänne uudestaan vaikka onkin 10 vuoden takainen eikä Tn tekemään murhaan vaikuta suoranaisesti.

Minulla ei ole mitään tarvetta hakata päätä seinään. Toivottavasti ei sinullakaan. Ehkä tämä homma ottaa joillakin koville.
MLV
Remington Steele
Viestit: 218
Liittynyt: Su Tammi 08, 2023 10:47 am

Re: Helsinki Ullanlinna - psykiatri syytteessä vaimonsa murhasta 12/2022

Viesti Kirjoittaja MLV »

Muistan kerran, että eräässä toisessa ketjussa murhaaja itse osallistui pitkän ajan keskusteluun. Kertoi itse, kuka oli ja halusi tuoda oman kantansa näkyviin.

Tässä keississä usein savustetaan pois ne kirjoittajat, jotka näyttäisivät minun tulkinnan mukaan todella tietävän asioista enemmän. Ei kukaan RT:n läheinen voi aivan vapaasti avautua ja kertoa henkilöllisyyttään. Silloin tällöin on mielessäni käynyt, että kirjoittaja saattaa tuntea tapauksen paremmin. Niin tai näin, kenenkään henkilöllisyyttä täällä ei saisi tai pitäisi arvailla.
Primum non nocere
Talvi24
Jack Bauer
Viestit: 928
Liittynyt: To Helmi 01, 2024 5:03 pm

Re: Helsinki Ullanlinna - psykiatri syytteessä vaimonsa murhasta 12/2022

Viesti Kirjoittaja Talvi24 »

*poistettu Lautamiehiin kuuluvaa pohdiskelua*tm

*Jatketaan otsikon aiheessa. Putkaa ja bannia tiedossa niille jotka eivät siihen pysty*tm
Avatar
Miss Holmes #1
Christopher Lorenzo
Viestit: 1564
Liittynyt: Ke Tammi 27, 2021 3:23 am

Re: Helsinki Ullanlinna - psykiatri syytteessä vaimonsa murhasta 12/2022

Viesti Kirjoittaja Miss Holmes #1 »

Talvi24 kirjoitti: Pe Maalis 01, 2024 10:36 pm
Miss Holmes #1 kirjoitti: Pe Maalis 01, 2024 10:03 pm Sisäpiiritietoa ja mieletöntä kieltämistä Tikkasen rajoituksista suorastaan harhaanjohtavasti.

Mutta annetaan tuon olla. Oma moka, ettei ymmärrä kuinka tarkkaan täällä luetaan ja pohditaan.

*******
Rajoituksista kävi varmasti selväksi, että Tikkasen rajoitus oli ”sitä rankimpaa luokkaa”, hetki ennen täyttä työttömyyttä.

Välillä tuntuu, että hakkaa päätä täällä kiviseinään.

Tiedän, etten itsekään ole siedettävin, selkein ja ’asiassa täysin pysyvä’ kirjoittaja, mutta pyrin mielikuvitusjuttujeni lisäksi selittämään tosiasiat niinkuin ne faktisesti ovat.
Ja minua saa korjata. Kuka tässä täydellinen olisi?😂
Mitä sisäpiiritietoa sinä väität minun tänne tuoneen? Ulrican väitteet oikaisin vastauksessa hänelle. Ei ole minulla todellakaan mitään sisäpiiritietoa.

Sinun kannattaa lukea Tikkaen lääkärinoikeuksien rajoitusteksti sivulta 556, siinä on sisältö yksiselitteisesti.

Vanhavakanssin otettua päätöksen esille, tuli siitä aiheellisesti keskustelua.
Minustaa näyttää, että pikemminkin sinulla on ollut tarvetta tulkita Valviran rajoituspäätöksen tekstiä siten, että se sisältäisi muuta kuin sisältää. En minä ole johtanut ketään harhaan tässä asiassa, mutta mieti oletko sinä. Hyvä oli, että päätös tuotiin tänne uudestaan vaikka onkin 10 vuoden takainen eikä Tn tekemään murhaan vaikuta suoranaisesti.

Minulla ei ole mitään tarvetta hakata päätä seinään. Toivottavasti ei sinullakaan. Ehkä tämä homma ottaa joillakin koville.
Oih! Kuka sanoi, että puhutaan sinusta?🤦🏻‍♀️
Ehkä täällä ei pidä kuvitella, että jokainen viesti on henkilökohtainen.

Ja hups puhuin oman pääni tiiliseinäänpaiskomisesta 🤣….kuvainnollisesti.

Ja minä en tulkitse mitään Valviran päätöksistä. Ne menee tietyllä tavalla, ei siinä ole mitään eri versioita eri lääkäreille. Aina sama.
Eli:
Lääkäriä voidaan rajoittaa kirjoittamasta jotain lääkettä/lääkeryhmää.
Tai hänet voidaan asettaa täysin tarkkailun alaiseksi.
Tai häneltä voidaan evätä luvat tyystin.

Ja juurikin tuossa tuossa järjestyksessä.
"Kaikkia ihmisiä voi huijata jonkin aikaa,
joitakin ihmisiä voi huijata kaiken aikaa,
mutta kaikkia ihmisiä ei voi huijata kaiken aikaa."
Abraham Lincoln (12.2.1809 – 15.4.1865)
Ulrica

Re: Helsinki Ullanlinna - psykiatri syytteessä vaimonsa murhasta 12/2022

Viesti Kirjoittaja Ulrica »

Zorro7 kirjoitti: Ma Helmi 12, 2024 8:49 pm Taloudellinen motiivi ja mustasukkaisuus todellako poissuljettua?

Itse olen tätä tapausta edelleen spekuloinut niiden päihde asioiden ympäriltä.
Oliko Vici päättänyt erota? Tiesikö jotain Roopen asioita mitä Roope tai joku muu pelännyt paljastuvan?

Koko ketjua en ole läpi lukenut en tiedä onko täällä ollut vielä pohdintaa että olisiko Roope voinut mahdollisesti kertoa aikeistaan jollekin ulkopuoliselle, tai jopa saada ohjeita tai neuvoja muualta miten vaimosta hankkiudutaan eroon?
Suunnitelmallisesti on ainakin toiminut asian kanssa.
Täyttä spekua yläpuolella
Olet nostanut motiivia esille myös toisessa viestissäsi. Pohdit mahdollisuutta olisiko sekaantunut johonkin alamaailman kuvioon.

Kaikkihan on mahdollista. Minäkin pohdin sitä jossakin vaiheessa, mutta ajattelin poliisin esitutkinnassa käyneen tarkkaan laitteitaan läpi. Olisihan se mahdollista pitää yhteyttä joihinkin kontakteihin, jos olivat asiakkaita, joissa ehkä tuollainen yhteydenpito olisi mahdollista. Olen myös ajatellut sellaistakin, että oliko hänellä ennen sairauslomaa liian haastavia asiakkuuksia, joutuiko heidän toimestaan ongelmiin lääkemääräyksissä. Tämänkaltaista pohdintaa oli jo ketjussa aiemmin toisten tuomana.
Avatar
Sissi
Sofia Karppi
Viestit: 420
Liittynyt: Ti Tammi 05, 2010 12:08 pm

Re: Helsinki Ullanlinna - psykiatri syytteessä vaimonsa murhasta 12/2022

Viesti Kirjoittaja Sissi »

Sissi kirjoitti: Pe Maalis 01, 2024 10:59 pm *poistettu palstan säännöissä kiellettyä henkilöspekulaatiota*tm
Seisoo korjattuna. Vaikka tietääkin, että syytetyn ex-vaimo on ammatiltaan neurologi.
Mitä mielentilatutkimuksessa tapahtuu: https://www.youtube.com/watch?v=hg_C6Oyy1c0
Murhasta Tuli Totta
Poliisikoira Rex
Viestit: 276
Liittynyt: Ke Loka 17, 2018 2:33 am

Re: Helsinki Ullanlinna - psykiatri syytteessä vaimonsa murhasta 12/2022

Viesti Kirjoittaja Murhasta Tuli Totta »

Täällä muutamaan otteeseen oletettu, että psykoosissa ei voisi olla esim yksinään reissussa ilman että joku ulkopuolinen taho puuttuisi. Harhaa. Keskuudessamme on lukuisia eri tasoisesti psykoottisia ihmisiä, jotka saavat ihan rauhassa kuljeksia missä tykkäävät. Ei psykoottisuus läheskään aina ole leffakamaa, vaan voi olla esim epä- ja harhaluuloisuutta ihmisiä/tilanteita kohtaan, salaliittoteorisointia, epäloogista pelokkuutta jne jne jne.

Hyvin tyypillistä psykoottiselle ihmiselle on, että hän jättäytyy hiukan syrjään, tarkkailee tilanteita omien psykoosisilmälasiensa läpi. Luulee, että tavan ohikulkija on häntä vainoavat agentti, tarjoilija on myrkyttänyt ruuan, ilmastointikanavasta tulee huoneistoon myrkkykaasua, televisiosta lähetetään hänelle salaisia viestejä ja tällaista. Toki on myös huomiota herättäviä tyyppejä, jotka käyttäytyvät selkeän irrationaalisesti vaikkapa huutaen, käyden vastarintaan esim lentokentällä turvatarkastuksessa tai hotellin respassa, julistaa olevansa Jumalan poika tai miljardööri (ja uskoo itse tähän), paskantaa yhtäkkiä Eiffel-tornissa kaiken kansan nähden ja nämä tyypit herkästi joudutetaankin hoidon piiriin. Sen sijaan nämä epäluuloiset psykoottiset saattavat elellä vuosia, jopa vuosikymmeniä ilman että päätyvät hoitoon, koska eivät antaudu alttiiksi läheisille ihmissuhteille tai sopivat "boheemin ihmisen muottiin".

Toinen seikka on ohimenevät reaktiiviset psykoosit, jotka voivat johtua liian vähäisestä unen määrästä useiden päivien ajanjaksolla, tapahtuneesta akuutista traumasta, alkoholideliriumit jne. Psykoosi saattaa puhjeta ja laueta sitten itsekseen esim hlön saatua nukuttua, lopetettuaan päihteet, toivuttuaan akuutin trauman shokista...Silti hänelle saattaa jäädä itselleen episodista säikähtänyt, hermostunut ja pelästynyt olo, josta ehkä puhuu läheiselleen tai hakeutuu vaikkapa itsenäisesti avun piiriin.
QWERTY
Susikoski
Viestit: 43
Liittynyt: La Loka 14, 2023 11:32 am

Re: Helsinki Ullanlinna - psykiatri syytteessä vaimonsa murhasta 12/2022

Viesti Kirjoittaja QWERTY »

Talvi24 kirjoitti: Ke Helmi 28, 2024 10:33 am
MLV kirjoitti: Ke Helmi 28, 2024 6:58 am
Miss Holmes #1 kirjoitti: Ti Helmi 27, 2024 11:57 pm
Hoitava totesi, ettei manioita ollut. Ei silloin aikanaa, eikä ymmärtääkseni 21-22 hoidon aikana.

Tämä on kaikkineen minusta aika vaikeaa laittaa 2-suuntaisen alle.
Maniajaksoa ei tarvita 2-tyypin bipon diagnoosiin; hypomaniajakso riittää tai sekamuotoinen jakso. Paljonkin minun mielestä RT:n toiminnassa ja käytöksessä voisi liittyä kaksisuuntaiseen ja persoonallisuushäiriöön, päihteet sopisivat kuvioon myös.
On kait melko tavallista, että 2-suuntaisen mielilahäiriön diagnoosi viivästyy olikohan se keskimäärin 8 vuotta. Näin siksi, että ihmiset hakeutuvt hoitoon masennusjakson aikana. Ei ole kokenut mania- tai hypomaniajaksoja sairaudeksi, ehkä päinvastoin, kun energia ja vauhtia riittää. Ei tule omasta "normaalista" kerrottua psykiatrille. Suuri ero olemisessa masennuksen ja maninan- tai hypomanian aikana. Ehkä nykyaikana psykiatrit ovat herkemmällä korvalla toteamaan tai poissulkemaan 2-suuntaisen mielialahäiriön. Netistä löytyy oirekyselykaavakkeita.
Kyllä, just 8 vuotta keskimäärin viivästyy. Jännän tarkasti osasit tietää tämän, vaikket alalla olekaan… Muutenkin kirjoitat kuin psyk -alan ammattilainen.
Vastaa Viestiin