Helsinki Ullanlinna - psykiatri syytteessä vaimonsa murhasta 12/2022

Otsikon mukaisesti. Myös onnettomuudet pienistä suuriin. Pohjustamattomat keskustelunavaukset.
Paikalla
Talvi24
Jack Bauer
Viestit: 903
Liittynyt: To Helmi 01, 2024 5:03 pm

Re: Helsinki Ullanlinna - psykiatri syytteessä vaimonsa murhasta 12/2022

Viesti Kirjoittaja Talvi24 »

Miss Holmes #1 kirjoitti: Pe Maalis 29, 2024 4:05 pm Ihan loogisella päättelyllä voisi ajatella, että tahallisuudesta on keskusteltu jo tuolloin, jos Victoria on kirjallisesti pian tapahtuman jälkeen valtuuttanut veljensä huolehtimaan lasten asioista, jos hänelle TAPAHTUU jotain.

Vai keksitkö jonkin muun loogisen selityksen tuolle Victorian pyynnölle veljelleen?
Olihan lapsilla isäkin.
Oliko se Victorian tapa viestittää huolensa läheisimmälleen, omalle veljelleen?
Minä epäilen (en tiedä), ettei V tuolloin tai myöhemminkään keskustellut lastensa eikä veljensä kanssa mereenajon tahallisuudeen mahdollisuudesta. Jos olisi keskustellut veljen kanssa, luulen, että hän olisi kertonut siitä todistaessaan oikeudessa. Ystävä mainitsi erikseen oikeudessa, ettei V halunnut keskustella kanssaan siitä. Epäilen, ettei V valitettavasti ehkä keskustellut kenenkään kanssa siitä. Olikohan kriisiavun puitteissa ollut useampi käynti?

Eikös se ole ihan selvä, miksi V pyysi veljensä huolehtimaan lapsistaan, jos hänelle itselleen jotain sattuu. Pyysi, vaikka ei todennäköisesti siis veljelleenkään kertonut epäilevänsä tahallisuutta. Koska, jos olisi epäillyt, olisi veli sen ilman muuta tuonut esille todistaessaan oikeudessa. Veli oli V:lle ilmeisesti läheisempi kuin ex miehensä ja exmiehellä velvollisuuskin huolehtia lapsista.

Jos et malta odottaa sitä, josko ketjuun saataisiin nuo välituomion tekstit mereenajosta, niin googlaten löytyy useita juttuja asiasta.
Valitettavasti Tikkasta ei saada enää syytteeseen mereenajosta.
Avatar
Miss Holmes #1
Christopher Lorenzo
Viestit: 1552
Liittynyt: Ke Tammi 27, 2021 3:23 am

Re: Helsinki Ullanlinna - psykiatri syytteessä vaimonsa murhasta 12/2022

Viesti Kirjoittaja Miss Holmes #1 »

Oliko se Victorian tapa viestittää huolensa läheisimmälleen, omalle veljelleen?
Meni ohi sinulta tuo oleellinen viestissäni.

Pelko estää joskus sanomasta asioita ääneen. Ääneen sanominen tekee niistä todellisempia.
"Kaikkia ihmisiä voi huijata jonkin aikaa,
joitakin ihmisiä voi huijata kaiken aikaa,
mutta kaikkia ihmisiä ei voi huijata kaiken aikaa."
Abraham Lincoln (12.2.1809 – 15.4.1865)
Paikalla
Talvi24
Jack Bauer
Viestit: 903
Liittynyt: To Helmi 01, 2024 5:03 pm

Re: Helsinki Ullanlinna - psykiatri syytteessä vaimonsa murhasta 12/2022

Viesti Kirjoittaja Talvi24 »

Miss Holmes #1 kirjoitti: Pe Maalis 29, 2024 4:35 pm
Oliko se Victorian tapa viestittää huolensa läheisimmälleen, omalle veljelleen?
Meni ohi sinulta tuo oleellinen viestissäni.

Pelko estää joskus sanomasta asioita ääneen. Ääneen sanominen tekee niistä todellisempia.
Ei mennyt ohi, mutta jokaista kohtaa ja itsestään selvyyksiä ei ole tarpeen kommentoida.

Tarina rakentuu kyllä vähäisistäkin factatiedoista. Mutta toki vähäinen tieto voi synnyttää hyvin monenlaista speculointia.
Avatar
Miss Holmes #1
Christopher Lorenzo
Viestit: 1552
Liittynyt: Ke Tammi 27, 2021 3:23 am

Re: Helsinki Ullanlinna - psykiatri syytteessä vaimonsa murhasta 12/2022

Viesti Kirjoittaja Miss Holmes #1 »



Ja sinun on se ainoa oikea spekulaatio?
Varmasti sinulle ja niin olkoon.
Sehän täällä ideana on👍

En ymmärrä miksi sinä pystyisit niistä vähäisistä faktoista kokoamaan totuuden, joka on ylitse muiden kokoamien tarinoiden?

Minulle tämä on ollut toistakymmentä vuotta harrastus, josta kaikki läheiseni ja ystävät tietävät. Jos olen intensiivisesti koneella tai puhelimessa, kaikki tietävät, että ”minä murhaan”.

Lainaustorni korvattu nuoliviittauksella
-NILS-
"Kaikkia ihmisiä voi huijata jonkin aikaa,
joitakin ihmisiä voi huijata kaiken aikaa,
mutta kaikkia ihmisiä ei voi huijata kaiken aikaa."
Abraham Lincoln (12.2.1809 – 15.4.1865)
Paikalla
Talvi24
Jack Bauer
Viestit: 903
Liittynyt: To Helmi 01, 2024 5:03 pm

Re: Helsinki Ullanlinna - psykiatri syytteessä vaimonsa murhasta 12/2022

Viesti Kirjoittaja Talvi24 »

Miss Holmes #1 kirjoitti: Pe Maalis 29, 2024 6:16 pm
Talvi24 kirjoitti: Pe Maalis 29, 2024 4:41 pm
Miss Holmes #1 kirjoitti: Pe Maalis 29, 2024 4:35 pm

Meni ohi sinulta tuo oleellinen viestissäni.

Pelko estää joskus sanomasta asioita ääneen. Ääneen sanominen tekee niistä todellisempia.
Ei mennyt ohi, mutta jokaista kohtaa ja itsestään selvyyksiä ei ole tarpeen kommentoida.

Tarina rakentuu kyllä vähäisistäkin factatiedoista. Mutta toki vähäinen tieto voi synnyttää hyvin monenlaista speculointia.
Ja sinun on se ainoa oikea spekulaatio?
Varmasti sinulle ja niin olkoon.
Sehän täällä ideana on👍

En ymmärrä miksi sinä pystyisit niistä vähäisistä faktoista kokoamaan totuuden, joka on ylitse muiden kokoamien tarinoiden?
Jos et ole huomannut, niin minä speculoin ylipäänsä hyvin vähän. Palaan aina niihin tietoihin, joita ollaan julkisuudesta ja nyt jonkin verran virallisesta välituomiosta saatu. Minulla ei ole tarvetta sepittää varsinaista tarinaa, se on rakentunut saatujen tietojen varaan. Joitain pieniä oletuksia teen juurikin niukkojen tietojen vuoksi. Loputtomasti voi halitessaan speculoida, se ei vaan taida johtaa mihinkään. Monet speculoivat enemmän tai vähemmän ja se on ihan ok.

En minä pysty kokoamaan tarinan totuutta näillä tiedoin. Eikä se edes ole minun tehtäväni. Pystyykö joku kokoamaan tarinan totuuden tai luuleeko pystyvänsä. Mikäli ymmärin oikein tänne tuotuja välituomion tietoja, on ihan teon hetkeltäkin (miten se käytännössä meni) useampia mahdollisuuksia, eikä lopullista totuutta siitä saatane. Onneksi se on selvää ja kiistatonta, että T on aiheuttanut Vn kuoleman, jonka on myöntänytkin.
keijo_kaleva
Lauri Hanhivaara
Viestit: 137
Liittynyt: La Helmi 10, 2024 6:47 pm

Re: Helsinki Ullanlinna - psykiatri syytteessä vaimonsa murhasta 12/2022

Viesti Kirjoittaja keijo_kaleva »



Mikä sitten kenellekin on faktaa.

Esimerkiksi lääkärien itselääkintä on iso haaste ja Maailman lääkärijärjestön eettisen ohjeiston mukaan lääkärien itsehoito on yksiselitteisesti epäeettistä. Siihen liittyy lisäksi paljon salailua ja valehtelua etenkin, jos kyseessä on mielenterveyden haasteet ja keskushermostoon vaikuttavat lääkkeet.

Jonkinlainen itselääkintä tässä tapauksessa on ainakin tosiseikka, mutta sen merkitystä on kovasti ammuttu alas, koska väitetyn "common knowledge":n mukaan siinä ei ole mitään ihmeellistä.

Sepittää voi ympäröivästä maailmastakin toki omista havainnoista käsin. Ne eivät kuitenkaan tee asioista faktoja.
Paikalla
Talvi24
Jack Bauer
Viestit: 903
Liittynyt: To Helmi 01, 2024 5:03 pm

Re: Helsinki Ullanlinna - psykiatri syytteessä vaimonsa murhasta 12/2022

Viesti Kirjoittaja Talvi24 »

keijo_kaleva kirjoitti: Pe Maalis 29, 2024 7:04 pm
Talvi24 kirjoitti: Pe Maalis 29, 2024 6:43 pm
Miss Holmes #1 kirjoitti: Pe Maalis 29, 2024 6:16 pm
Jos et ole huomannut, niin minä speculoin ylipäänsä hyvin vähän. Palaan aina niihin tietoihin, joita ollaan julkisuudesta ja nyt jonkin verran virallisesta välituomiosta saatu. Minulla ei ole tarvetta sepittää varsinaista tarinaa, se on rakentunut saatujen tietojen varaan. Joitain pieniä oletuksia teen juurikin niukkojen tietojen vuoksi. Loputtomasti voi halitessaan speculoida, se ei vaan taida johtaa mihinkään. Monet speculoivat enemmän tai vähemmän ja se on ihan ok.

En minä pysty kokoamaan tarinan totuutta näillä tiedoin. Eikä se edes ole minun tehtäväni. Pystyykö joku kokoamaan tarinan totuuden tai luuleeko pystyvänsä. Mikäli ymmärin oikein tänne tuotuja välituomion tietoja, on ihan teon hetkeltäkin (miten se käytännössä meni) useampia mahdollisuuksia, eikä lopullista totuutta siitä saatane. Onneksi se on selvää ja kiistatonta, että T on aiheuttanut Vn kuoleman, jonka on myöntänytkin.
Mikä sitten kenellekin on faktaa.

Esimerkiksi lääkärien itselääkintä on iso haaste ja Maailman lääkärijärjestön eettisen ohjeiston mukaan lääkärien itsehoito on yksiselitteisesti epäeettistä. Siihen liittyy lisäksi paljon salailua ja valehtelua etenkin, jos kyseessä on mielenterveyden haasteet ja keskushermostoon vaikuttavat lääkkeet.

Jonkinlainen itselääkintä tässä tapauksessa on ainakin tosiseikka, mutta sen merkitystä on kovasti ammuttu alas, koska väitetyn "common knowledge":n mukaan siinä ei ole mitään ihmeellistä.

Sepittää voi ympäröivästä maailmastakin toki omista havainnoista käsin. Ne eivät kuitenkaan tee asioista faktoja.
Kyllä T on harrastanut itsehoitoa ja - itselääkintää. Hän on diagnosoinut itsellään ADHDn ja aloittanut siihen lääkityksen. Hoitava psykiatri ei ainakaan teilannut diagnoosia. Minusta olisi ollut prempi, että olisi mennyt kollegansa vo:lle diagnoosin varmistamiseksi.

Lisäksi on tieto, että hän on ainakin 2013 käyttänyt ylisuuria unilääkennoksia itsensä vai jonkun kollegansa kirjoittamilla resepteillä (nuo reseptit on Valvira tuolloin käynyt läpi).

Hän on myös hoitosuhteen 8/2021 - 11/2022 aikana omatoimisesti (ohi hoitavan psykiatrin) aloittanut ilmeisesti useammankin masennuslääkkeen ja vaihtanut toiseen. Oli myös lopettanut jonkun psykiatrin aloittaman lääkkeen, mutta keskustelun jälkeen luvannut ottaa sen uudelleen käyttöön.

Edellä mainitut tiedot on tuotu oikeuden välituomiosta esille mediankin kautta. Ne ovat oikeudesta saatuja factatietoja.
En ole huomannut, että noita olisi yritetty ampua alas.

Minulla ei ole mitään muita tietoja Tn käyttämistä lääkkeistä. Hänestä on otettu pidätyksen yhteydessä alko, huume ja lääkeseuloja. Niistä ei ole tuotu tietoja julkisuuteen. Olettaisin, että olisi tuotu, jos löydöksiä, joilla olisi voitu epäillä olevan yhteyttä henkirikokseen. En tiedä, miten oikeus toimii, mutta luulisin, että välituomiossa olisi tuotu esille, jos löydöksiä olisi ollut. Löydöksillä olisiyhteiskunnallistakin merkitystä.

Todella paljon on ketjussa speculoitu hyvinkin monien lääkkeiden väärinkäytön mahdollisuutta. Nyt ei tule mieleen, miten noita on perusteltu.
Tikkasella voi olla ollut lääkkeiden väärinkäyttöä tai sitten ei.

Hoitava psykiatri on hänen lääkkeidensä käytön nähnyt sähköisistä resepteistä. Ehkä jo poliisien tekemän esitutkinnan aikana on tutkittu Tn kirjoittamat ja käyttämät reseptilääkkeet - tai viimeistään mt-tutkimuksen yhteydessä. Olisihan noistakin voinut olla jo tietoja välituomiossa, mutta ei em. enempää ollut.
Avatar
Miss Holmes #1
Christopher Lorenzo
Viestit: 1552
Liittynyt: Ke Tammi 27, 2021 3:23 am

Re: Helsinki Ullanlinna - psykiatri syytteessä vaimonsa murhasta 12/2022

Viesti Kirjoittaja Miss Holmes #1 »

Elämänkokemuksella on paljon vaikutusta siihen miten asiat näkee ja kokee.
Mä olen elämäni aikana nähnyt aika paljon muutakin kuin ”ruusutarhoja” ja tehnyt asioita, joista täällä monilla nousisi hiukset pystyyn ja lähtisi taju.
Näen asiat siksi ehkä hieman pimeämmältä puolelta raadollisempana. Se tuntuu kovin ärsyttävän välillä.
Onneksi olen jo liian aikuinen suuremmin ärsyyntymään arvostelusta.
Toisaalta olen äärimmäisen onnellinen siitä, että olen saanut kokea paljon niin hyvää kuin pahaa, nähnyt pahan liian läheltä, ylittänyt rajoja muita suojellessa. Elänyt. Omaa elämääni.
"Kaikkia ihmisiä voi huijata jonkin aikaa,
joitakin ihmisiä voi huijata kaiken aikaa,
mutta kaikkia ihmisiä ei voi huijata kaiken aikaa."
Abraham Lincoln (12.2.1809 – 15.4.1865)
Avatar
Miss Holmes #1
Christopher Lorenzo
Viestit: 1552
Liittynyt: Ke Tammi 27, 2021 3:23 am

Re: Helsinki Ullanlinna - psykiatri syytteessä vaimonsa murhasta 12/2022

Viesti Kirjoittaja Miss Holmes #1 »

Tästä sainkin taas kopisevan puisen aasinsillan faktapohjaiseen spekulaatioon :oops: :D

Tikkasen on todistettu eri elämän vaiheissa käyttäneen lääkkeitä, jotka tavalla tai toisella ovat vaikuttaneet aivoihin.

Viimeisinä aikoina ennen surmaa Tikkanen on syönyt masennuslääkkeitä, joista ei ole ollut huomattavaa apua.
Esim bipoon masennuslääkkeet voivat olla todella väärät: maniajaksot nousevat huippuunsa, mutta myös aallotpohjat voivat olla todella rankkoja.

ADHD lääkitys ilman AHDHta toimii ”terveelle” tavallaan samalla tavalla; lisää keskittymiskykyä, jaksamista.
(Testeissä pystytään kuitenkin erottamaan onno kysy lääkkeestä vai amfetamiinista, joten huumeiden käyttöä sillä ei voi peittää.)

Meillä ei ole tietoa siitä, mitä lääkitystä Tikkasella oli entisen, eläköityneen psykiatrin aikaan, mutta usein masentuneilla ihmisillä on ahdistuksen lisäksi paniikkituntemuksia.

Niihin kirjoitetaan erittäin herkästi vahvoja rauhoittavia. Etenkin aikuisille, joilla ei ole päihdehostoriaa ja joiden toimintakykyyn paniikit vaikuttavat radikaalisti.

Että sitä tässä vaan mietin, että löytyykö sieltä Tikkasen lääkehistoriasta oikeastaan mitään kummaa?
Tuskin, koska lääkitys on varmasti täysin oireiden mukainen.
"Kaikkia ihmisiä voi huijata jonkin aikaa,
joitakin ihmisiä voi huijata kaiken aikaa,
mutta kaikkia ihmisiä ei voi huijata kaiken aikaa."
Abraham Lincoln (12.2.1809 – 15.4.1865)
Avatar
Sissi
Sofia Karppi
Viestit: 412
Liittynyt: Ti Tammi 05, 2010 12:08 pm

Re: Helsinki Ullanlinna - psykiatri syytteessä vaimonsa murhasta 12/2022

Viesti Kirjoittaja Sissi »

Miss Holmes #1 kirjoitti: Pe Maalis 29, 2024 7:53 pm Elämänkokemuksella on paljon vaikutusta siihen miten asiat näkee ja kokee.
Mä olen elämäni aikana nähnyt aika paljon muutakin kuin ”ruusutarhoja” ja tehnyt asioita, joista täällä monilla nousisi hiukset pystyyn ja lähtisi taju.
Näen asiat siksi ehkä hieman pimeämmältä puolelta raadollisempana. Se tuntuu kovin ärsyttävän välillä.
Onneksi olen jo liian aikuinen suuremmin ärsyyntymään arvostelusta.
Toisaalta olen äärimmäisen onnellinen siitä, että olen saanut kokea paljon niin hyvää kuin pahaa, nähnyt pahan liian läheltä, ylittänyt rajoja muita suojellessa. Elänyt. Omaa elämääni.
Jos kuitenkin rajattaisiin keskustelu Ullanlinnan surmaan, alkaa mennä jo sun kirjoitukset henkilökohtaisen blogin suuntaan. :|
Mitä mielentilatutkimuksessa tapahtuu: https://www.youtube.com/watch?v=hg_C6Oyy1c0
Avatar
Miss Holmes #1
Christopher Lorenzo
Viestit: 1552
Liittynyt: Ke Tammi 27, 2021 3:23 am

Re: Helsinki Ullanlinna - psykiatri syytteessä vaimonsa murhasta 12/2022

Viesti Kirjoittaja Miss Holmes #1 »



Sori.
Tarkoitus oli ainoastaan avartaa asennoitumistani, selventää miksi näen asiat välillä ’negatiivisessa valossa’, enkä pysty tuntemaan sääliä tai ymmärrystä esim Tikkasta kohtaan.

Jatketaan otsikon aiheella
-NILS-
"Kaikkia ihmisiä voi huijata jonkin aikaa,
joitakin ihmisiä voi huijata kaiken aikaa,
mutta kaikkia ihmisiä ei voi huijata kaiken aikaa."
Abraham Lincoln (12.2.1809 – 15.4.1865)
Deta
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 93
Liittynyt: Ke Loka 04, 2017 9:50 pm

Re: Helsinki Ullanlinna - psykiatri syytteessä vaimonsa murhasta 12/2022

Viesti Kirjoittaja Deta »

Miss Holmes #1 kirjoitti: Pe Maalis 29, 2024 4:05 pm
Pikemminkin voi kysyä, missä maininta, että lapsi olisi tuonut esille epäilynsä mereenajon tahallisuudesta ennen kun poliisi käynnisti siitä uuden esitutkinnan?
Ihan loogisella päättelyllä voisi ajatella, että tahallisuudesta on keskusteltu jo tuolloin, jos Victoria on kirjallisesti pian tapahtuman jälkeen valtuuttanut veljensä huolehtimaan lasten asioista, jos hänelle TAPAHTUU jotain.

Vai keksitkö jonkin muun loogisen selityksen tuolle Victorian pyynnölle veljelleen?
Olihan lapsilla isäkin.
Oliko se Victorian tapa viestittää huolensa läheisimmälleen, omalle veljelleen?
Ihan loogista käydä moinen keskustelu minkä hyvänsä "läheltä piti" tilanteen tai sairastumisen myötä, oli se jonkun muun aiheuttamaa tai ei. Jos joutuu kuolemanvaaraan, tai selviää vakavasta sairaudesta, ihminen usein ymmärtää miten heikoilla kantimilla elämä on, ja voi tehdä sen vuoksi järjestelyitä, kun on todella ymmärtänyt, että elo on joskus vain hiuskarvan varassa. Jokainen tietää joskus kuolevansa, mutta harvoilla nuorilla aikuisilla on testamentit ja suunnitelmat tehtynä.

Minua on kohdannut raju onnettomuus, missä olisi voinut henkilulta mennä (ilman että ketään oli syyttäminen tahallisuudesta). Ensitöikseni sen jälkeen otin vakuutuksen kuolemani varalle (siskoni edunsaaja), sekä sovin hänen kanssaan tämän huolehtivan lapsistani jos minulle kävisi jotain. En minäkään kääntynyt silloisen puolisoni puoleen asiassa, koska seurustelua oli ollut muutama vuosi, enkä olettanut että hän olisi jäänyt hoitamaan minun lapseni asioita loputtomiin. Siskoni on perhettäni ja rakastanut ehdoitta lapsiani vauvasta asti. Nyt toki aikuisia jo.

Nämä nyt vain huomiona, että en usko V:n keskustelleen välttämättä tahallisuudesta kenenkään kanssa, vaan tilanteen jälkeen havahtunut siihen, että kuolema voi kolkutella koska tahansa. Jotenkin kuvittelisi, että niin fiksu nainen ei olisi jättänyt perhettään vaaraan, jos olisi epäillyt perhesurman yrityksestä.

Itse henkilökohtaisesti kyllä uskon, että mereenajo on voinut olla tahallista. Jos T on impulsiivinen ja hermostunut jostain, on voinut kaasuttaa mereen ja samanlaisessa impulssissa surmata vaimonsa.

Miss Holmesia korjaan sen verran, että adhd lääkkeet ei kyllä normaaleilla aivoilla toimi samalla tavalla. Piristää, grandioottisuus, yli-itsevarmuus, ja isommilla annoksilla kyllä semmoista "pirihöryämistä." Seulassa metyylifenidaatti näkyy metyylifenidaattina, deks ja lisdeksamfetamiini amfetamiininä ja vasta erittelyssä näkee onko kyse apteekkitavarasta vai kadulta, jos erittelyn tekee.

Sitten tuolla mietittiin myös, että eikö seulatulosta olisi julkaistu jos siinä olisi jotain; no jos ne on reseptillä, niin seulan katsotaan olevan puhdas. Myöskään tuomoinen seula ei kerro, onko annostelut kohdillaan.

T on voinut respata itselleen vaikka gabapentiniä ahdistukseen, bentsoja tarvittavaksi ja deksamferamiiniä adhd:een. Ilman reseptiä tuomoinen seula tulkittaisiin ihan sekakäytöksi. Että päihdeongelma voi olla myös "puhtaalla" seulalla ja reseptoiduilla valmisteilla, etenkin jos niitä itse rustailee tehdä. Tuohon rimpsuun sais vielä tietysti opiaatit vaikka tilapäisiin selkävaivoihin jne jne.

En väitä näin olleen, mutta mahdollista sekin.

Jos ihminen on taipuvainen psykoosiin, ja käyttää itselääkittynä metyylifenidaattia tai (lis)deksamfetamiiniä (erityisesti jos ei ole adhd vieläpä) niin siinä kyllä vähemmästäkin menee yöunet ihan pieleen ja valvominen ja nuo lääkkeet voi hyvin laukaista "amfetamiinipsykoosin" mistä usein toipuu runsaalla määrällä nukkumista lopulta. Tämä ihan legit skenaario surmayönäkin, että ukko valvonut/nukkunut pintaunta pitkään ja sitten vaan napsahtanut päässä. Eikä mikään puolustus teolle tämä, vaan selittäisi miksi "rauhalliseksi" kuvailtu tyyppi yhtäkkiä voi pistää vaimon kylmäksi. Toki toiminta surman jälkeen on kyllä niin laskelmiitua ja kylmää, että ei tule muuta kuin pers.häiriö mieleen.

Pershäiriöstäkään ei välttämättä saada koskaan tietää, koska se ei ole sairaus, eikä peruste syyntakeettomuudelle, niin jos tuo herra kävelee sairaalasta ulos, ei tuo tieto ole julkista.

Loppukanettina vielä, että nämä tiedot perustuu pitkään uraan oikeuspsykiatrisessa sairaalassa (ammattia tarkentamatta) ja muuhun vastaavaan kokemukseen päihdepuolella ja vakavien mielenterveyshäiriöiden parissa.
Avatar
Miss Holmes #1
Christopher Lorenzo
Viestit: 1552
Liittynyt: Ke Tammi 27, 2021 3:23 am

Re: Helsinki Ullanlinna - psykiatri syytteessä vaimonsa murhasta 12/2022

Viesti Kirjoittaja Miss Holmes #1 »

Ilmaisin itseäni selkeästi taas väärin, mutta tarkoitin, että ADHD-ei-sairaalla toimii buustina.

Oletuksenani oli, että Auroorassa on tehty syvemmät seulat. Tosin en tiedä yhtään mitään käytännöistä.

Eli koko pointtini oli se, että jopa reseptilääkkeillä voi ’huumata’ itseään, jos tietää mikä toimii.
Ja se ei välttämättä avaudu missään tutkinnassa, jos apuna ei käytetä ammattilaista arvioimassa lääkkeiden käyttötarkoitusta.

Ja jos ruutineihin ei esim Auroorassa kuulu erotteleva seula, on Tikkanen todennäköisesti ollut siitäkin tietoinen.

Kovin paljon oli energiaa hoitaa hommaa loppuun asti, muttei kuitenkaan tarpeeksi suurta focusta suoriutua ’hyvän’ suunnitelmansa mukaan.

*******

Itse olen sitä mieltä, että mt-ongelmiin on jokin taustatekijä, joka on ajanut Tikkasen käyttämään lääkkeitä väärin.
Ja tuo pitkään jatkunut mahdollinen väärinkäyttö syö väkisin aivot. Siitä ei varmaan kukaan ole erimieltä?

20 vuotta ’päänsäätöä’ omin voimin johtaa väkisin tilanteeseen, jossa homma ei enää ole ns hanskassa.
Eikä siellä pääkopassa mitkään välittäjäaineet enää kulje oikeaa reittiään.
"Kaikkia ihmisiä voi huijata jonkin aikaa,
joitakin ihmisiä voi huijata kaiken aikaa,
mutta kaikkia ihmisiä ei voi huijata kaiken aikaa."
Abraham Lincoln (12.2.1809 – 15.4.1865)
Avatar
Miss Holmes #1
Christopher Lorenzo
Viestit: 1552
Liittynyt: Ke Tammi 27, 2021 3:23 am

Re: Helsinki Ullanlinna - psykiatri syytteessä vaimonsa murhasta 12/2022

Viesti Kirjoittaja Miss Holmes #1 »

Täällä on minusta pelottavinta se, että tappajia, muissakin kuin tässä ketjussa, pyritään ymmärtämään.
Minä, kuten varmasti moni on huomannut, en ymmärrä.

Kenenkään hengenriisto, missään olosuhteissa ei minusta ole hyväksyttävää.

(Ok -> poikkeuksena väkivallan uhrina olleen puolustautuminen.)

Meillä on varmasti yksi maailman ’kevyimmistä’ rangaistusjärjestelmistä.

Mikä on kauhistuttavaa siksi, että esim joku Valjakkala tai Penttilä pystyi jatkamaan rikoksiaan ja meillä Suomessa ei pystytä pysäyttämään näitä ’päästään-todella-vioittuneita’, eikä ole halua ja tapaa tuomita niin, etteivät koskaan enää ikinä pääsi uusimaan tekojaan.

Minusta Tikkasen toimintatapa menee tuonne ”hullujen”-osastolle. Eikä siihen löydy minulta ymmärrystä.

Ihan ensisijainen syy on se, ettei minusta ketään (huonointa ja väkivaltaisintakaan ihmistä) saa tappaa. Enkä todellakaan usko, että Victoria olisi ollut ilkeä, väkivaltainen ja ’hullu’.

Huonot ja toisille pahaa haluavat ihmiset pitää siirtää pois omasta elämästä. Mutta kuten tiedetään, se ei ole helppoa.
Edes ymmärtäminen ja näkeminen ei ole helppoa.
Kaiken tuon voi vielä sokaista kuviteltu rakkaus ihmiseen, joka hurmaa ja huolehtii. Ensin.

Ja lopulta on itse niin sekaisin kaikista valheista ja järkyttävästä manipuloinnista, ettei itsekään tiedä mikä on oikein ja mikä väärin hyväksyä ja sietää.

Ulkopuoliset erittäin usein näkevät tilanteen todella hyvin, mutta itselleen sen tosiasian myöntäminen voi olla todella vaikeaa.

Olet tehnyt valinnan avioitua juuri tämän henkilön kanssa.
Siitä huolimatta, että olet itsekin epäröinyt suhdetta.

Pian tapahtuu jotain ymmärtämätöntä, josta on vaikea puhua ulkopuolisille, koska sitä on vaikea ymmärtää edes itse.

Mitä teet? Sulkeudut asiasta täysin.
Haluat unohtaa ja vaikeuksista huolimatta toivot parasta; olethan itse tehnyt valintasi, etkä taas halua epäonnistua.

Vai haluatko?
Oletko tajunnut asiat ja sanot ne ääneen?

Ehkpä siinä juuri se.
"Kaikkia ihmisiä voi huijata jonkin aikaa,
joitakin ihmisiä voi huijata kaiken aikaa,
mutta kaikkia ihmisiä ei voi huijata kaiken aikaa."
Abraham Lincoln (12.2.1809 – 15.4.1865)
Paikalla
Talvi24
Jack Bauer
Viestit: 903
Liittynyt: To Helmi 01, 2024 5:03 pm

Re: Helsinki Ullanlinna - psykiatri syytteessä vaimonsa murhasta 12/2022

Viesti Kirjoittaja Talvi24 »

Kiitos niki Delta eilisestä viestistäsi. Pari kysymystä viestiisi liittyen (Deltan tekstit "vinottain" alla:

"Itse henkilökohtaisesti kyllä uskon, että mereenajo on voinut olla tahallista. Jos T on impulsiivinen ja hermostunut jostain, on voinut kaasuttaa mereen ja samanlaisessa impulssissa surmata vaimonsa."

****** Minäkin uskon mereenajon tahallisuuteen. Se edestäpäin kuvattu video on yksiselitteinen. Lisäksi on silminnäkijänä olleen taksikuskin kuvaus tapahtumasta.
Tarkoitatko tuolla "Jos T on impulsiivinen ja hermostunut jostain,…" sitä, ettei olisi ollut suunniteltu, mutta kuitenkin tahallinen?


"Sitten tuolla mietittiin myös, että eikö seulatulosta olisi julkaistu jos siinä olisi jotain; no jos ne on reseptillä, niin seulan katsotaan olevan puhdas. Myöskään tuomoinen seula ei kerro, onko annostelut kohdillaan."

***** Alla olevasta jutusta saan käsityksen, että immunologinen paikan päällä tehtävä seulontatesti näyttää sen, onko ainetta tai ei, onko näin?

Laboratoriossa tehtävä testi, joka tunnistaa mm. ominaispainon perusteella aineet - onko se sitten ns. kvantitatiivinenkin testi osoittamassa aineen määrän näytteessä pitoisuutena? Jos pitoisuus olisi yli ns. hoidollisen pitoisuuden, olisi se merkityksellinen? Vaikka olisikin kyseessä jatkuvasti käytössä oleva reseptilääke? Onko näin?


"A-Klinikka Oy:n toimitusjohtaja ja lääketieteellinen johtaja Kaarlo Simojoki kommentoi huumetestejä / IL 20.8.22

– Mitä pienemmästä pitoisuudesta on kyse, sitä suurempi se virhemahdollisuus on. Tulokseen vaikuttaa se, kuinka paljon ja kuinka pitkään olet käyttänyt ainetta, Simojoki kertoo.

Lisäksi virtsatestissä tulokseen vaikuttaa elimistön nestetila. Jos testattava on kuiva, virstassa on aineita enemmän suhteessa nesteeseen.

Myös itse huumeella on merkitystä. Simojoki kertoo, että verestä tulos näkyy lyhyimmän ajan, virstasta hieman pidempi aika ja hiuksista pisimpään.

– Esimerkiksi amfetamiini näkyy verestä keskimäärin 1–3 päivän ajan. Ekstaasi näkyy verestä 1–2 päivää ja virtsasta 1–3 päivää. Kokaiini näkyy verestä alle vuorokauden ja virtsassa 1–4 päivää. Eli erot ovat suuria, Simojoki kertoo.

Immunologista menetelmää käytetään pääosin paikan päällä pikatestillä. Ne ovat lähtökohtaisesti virtsa- tai sylkitestejä. Kyseessä on Simojoen mukaan kohtuullisen luotettava testi.

Toinen menetelmä on laboratoriopohjainen, eli aine tunnistetaan muun muassa ominaispainon perusteella, kertoo Simojoki.

Kyseisessä menetelmässä näyte lähetetään laboratorioon, ja tuloksen saamisessa voi kestää muutamasta päivästä jopa kahteen viikkoon jos joudutaan laajasti testaamaan.
– Laboratoriotutkimukset ovat hyvinkin luotettavia, niissä pystytään erottelemaan aineet ominaispainonsa perusteella. Oikein käytettynä ja toteutettuna testimenetelmät ovat luotettavia. – Tämän tulos on yleensä sen tyyppinen, että se hyväksytään oikeudellisesti.

Yleisesti immunologista menetelmää käytetään huumeseulonnassa, ja laboratoriosta haetaan varmistus.

– Hiuksista otettava näyte on pitkäaikainen tulos, sillä voidaan tutkia kuukausien takaista päihdekäyttöä, kertoo Simojoki.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/a601 ... 080aaf6379
Vastaa Viestiin