Helsinki Ullanlinna - psykiatri syytteessä vaimonsa murhasta 12/2022

Otsikon mukaisesti. Myös onnettomuudet pienistä suuriin. Pohjustamattomat keskustelunavaukset.
Kitarisa
Rico Tubbs
Viestit: 1298
Liittynyt: La Tammi 09, 2021 7:31 pm

Re: Henkirikos Helsingin Ullanlinnassa - psykiatri vangittiin epäiltynä vaimonsa taposta

Viesti Kirjoittaja Kitarisa »

Miss Holmes #1 kirjoitti:
Ke Helmi 08, 2023 10:20 pm
^ Juuri tuota olen miettinyt minäkin. Omaisilla taloudelliset mahdollisuudet tehdä kaikkensa, jotta syytetty saa maksimirangaistuksen.
Itse en jättäisi syyttäjän varaan.
Itse epäilen, että ensimmäisellä kierroksella jättävät syyttäjän varaan ja esiin tulevien seikkojen ja lopputuleman myötä sitten arvioivat millä resursseilla sitä lähdetään hoviin viemään. RT pohtii nyt sitten että meniskö tämä vahinkona läpi, jos ei, niin jälkikäteen on hankala enää hakea lievennystä sillä, että eli vuosia provokatiivisessa suhteessa, joka sitten laukesi ikävästi.

Oppenheimer
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1360
Liittynyt: To Syys 26, 2013 5:27 pm

Re: Henkirikos Helsingin Ullanlinnassa - psykiatri vangittiin epäiltynä vaimonsa taposta

Viesti Kirjoittaja Oppenheimer »

Kitarisa kirjoitti:
To Helmi 09, 2023 8:11 am
Miss Holmes #1 kirjoitti:
Ke Helmi 08, 2023 10:20 pm
^ Juuri tuota olen miettinyt minäkin. Omaisilla taloudelliset mahdollisuudet tehdä kaikkensa, jotta syytetty saa maksimirangaistuksen.
Itse en jättäisi syyttäjän varaan.
Itse epäilen, että ensimmäisellä kierroksella jättävät syyttäjän varaan ja esiin tulevien seikkojen ja lopputuleman myötä sitten arvioivat millä resursseilla sitä lähdetään hoviin viemään.
Tuo ei ole mahdollista. Jos asianomistaja haluaa ajaa syytettä murhasta ja syyttäjä syyttää taposta, niin asianomistajan vaatimus murhasta on esitettävä jo alioikeudessa. Ja jos tuomitaan taposta, niin silloin voivat edelleen hovissa vaatia murhatuomiota.

Kitarisa
Rico Tubbs
Viestit: 1298
Liittynyt: La Tammi 09, 2021 7:31 pm

Re: Henkirikos Helsingin Ullanlinnassa - psykiatri vangittiin epäiltynä vaimonsa taposta

Viesti Kirjoittaja Kitarisa »

Oppenheimer kirjoitti:
To Helmi 09, 2023 8:49 am
Kitarisa kirjoitti:
To Helmi 09, 2023 8:11 am
Miss Holmes #1 kirjoitti:
Ke Helmi 08, 2023 10:20 pm
^ Juuri tuota olen miettinyt minäkin. Omaisilla taloudelliset mahdollisuudet tehdä kaikkensa, jotta syytetty saa maksimirangaistuksen.
Itse en jättäisi syyttäjän varaan.
Itse epäilen, että ensimmäisellä kierroksella jättävät syyttäjän varaan ja esiin tulevien seikkojen ja lopputuleman myötä sitten arvioivat millä resursseilla sitä lähdetään hoviin viemään.
Tuo ei ole mahdollista. Jos asianomistaja haluaa ajaa syytettä murhasta ja syyttäjä syyttää taposta, niin asianomistajan vaatimus murhasta on esitettävä jo alioikeudessa. Ja jos tuomitaan taposta, niin silloin voivat edelleen hovissa vaatia murhatuomiota.
Kas, en tiennyt. Kiitos oikaisusta.

Avatar
Miss Holmes #1
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1442
Liittynyt: Ke Tammi 27, 2021 3:23 am

Re: Henkirikos Helsingin Ullanlinnassa - psykiatri vangittiin epäiltynä vaimonsa taposta

Viesti Kirjoittaja Miss Holmes #1 »

Mä olen miettinyt myös paljon sitä, jos tämä olisi tapahtunut omassa lähipiissä.
Kävisikö sitä läpi jokaisen kohtaamisen Tikkasen kanssa ja miettisi kaikki omituiset ja korvaan särähtäneet asiat uudestaan ja saisi niille merkityksen. Miettisikö VWn käytöstä ennen suhdetta ja suhteen aikana; tapahtuiko siinä muutosta.
Muuttiko sukellusvolvo uhria jotenkin? Tapahtuiko uhrissa muita muutoksia suhteen aikana? Ulkonäkö, käytös, sosiaaliset suhteet, elämänasenne?

Miten uhrin lapset suhtautuivat uuteen suhteeseen? Vaikuttiko sukellusvolvo -case heidän käytökseen, suhtautumiseen Tikkaseen, vierailuihin? Vaikuttiko sukellusvolvo Tikkasen omien lasten vierailuihin?

Ja miten tuota kaikkea sitten kehtaisi käsitellä muuta kuin omassa päässään ja ehkä oman puolison kanssa? Kehtaisiko omista ajatuksista jutella muiden kanssa? Kehtaisiko soittaa uhrin ex-puolisolle ja kertoa, että outoutta oli ilmassa jo viimeistään sukellusvolvon jälkeen.
Ja ennen kaikkea; tuntisiko suunnatonta syyllisyyttä, jos olisi tajunnut suhteen olevan 'sairas' tai omituinen?

edit: muutama typo
"Kaikkia ihmisiä voi huijata jonkin aikaa,
joitakin ihmisiä voi huijata kaiken aikaa,
mutta kaikkia ihmisiä ei voi huijata kaiken aikaa."
Abraham Lincoln (12.2.1809 – 15.4.1865)

MLV
Remington Steele
Viestit: 208
Liittynyt: Su Tammi 08, 2023 10:47 am

Re: Henkirikos Helsingin Ullanlinnassa - psykiatri vangittiin epäiltynä vaimonsa taposta

Viesti Kirjoittaja MLV »

Usein kai mitään yksiselitteisiä vastauksia ei koskaan saada näissä ihmissuhdedraamoissa. Monet asiat vaikuttavat kaikkeen ja kaikki katsovat asiaa omasta ainutlaatuisesta vinkkelistään. Syyllisyyttä on mielestäni turha tuntea kenenkään ulkopuolisen epäilijän: "jos olisin tehnyt noin tai niin, niin sitten ei ..." Vastuussa omasta elämästään kun ovat asianomaiset itse, elleivät ole alaikäisiä tai muista syistä oikeustoimikelvottomia.

Itseäni kiehtoo juuri se, voiko tällaisesta nähdä varomerkkejä ennen kuin tragedia tapahtuu, miten voisi estää, mitä tehdä toisin, jos itse olisin osallisena tilanteessa. Toisten elämään on aika turha ja vaikea puuttua. Rakkauskin tekee sokeaksi, eikä rakastuneelle hyvää tarkoittavat neuvot kelpaa.

Avatar
Miss Holmes #1
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1442
Liittynyt: Ke Tammi 27, 2021 3:23 am

Re: Henkirikos Helsingin Ullanlinnassa - psykiatri vangittiin epäiltynä vaimonsa taposta

Viesti Kirjoittaja Miss Holmes #1 »

Sitäpä.

Ja siksi mietinkin, että varmasti on ollut nyt jälkikäteen pohdintaa.
Ja ei tietenkään pidä syyllistää itseään, vaikka olisikin tajunnut.
Mietin lähinnä sitä miten itse reagoisin. Ja tällaisena murhainfon suurkuluttajana miettisin kyllä kaiken🤦🏻‍♀️

Toivottavasti ovat kuitenkin aukaiseet tutkinnalle suunsa, jos jotain oleellista on aikaisemmin tullut esille. Jotain joka siis voisi tukea tuota murhasyytettä.
"Kaikkia ihmisiä voi huijata jonkin aikaa,
joitakin ihmisiä voi huijata kaiken aikaa,
mutta kaikkia ihmisiä ei voi huijata kaiken aikaa."
Abraham Lincoln (12.2.1809 – 15.4.1865)

Väkivaltaa paennut

Re: Henkirikos Helsingin Ullanlinnassa - psykiatri vangittiin epäiltynä vaimonsa taposta

Viesti Kirjoittaja Väkivaltaa paennut »

MLV kirjoitti:
To Helmi 09, 2023 6:47 pm
Usein kai mitään yksiselitteisiä vastauksia ei koskaan saada näissä ihmissuhdedraamoissa. Monet asiat vaikuttavat kaikkeen ja kaikki katsovat asiaa omasta ainutlaatuisesta vinkkelistään. Syyllisyyttä on mielestäni turha tuntea kenenkään ulkopuolisen epäilijän: "jos olisin tehnyt noin tai niin, niin sitten ei ..." Vastuussa omasta elämästään kun ovat asianomaiset itse, elleivät ole alaikäisiä tai muista syistä oikeustoimikelvottomia.

Itseäni kiehtoo juuri se, voiko tällaisesta nähdä varomerkkejä ennen kuin tragedia tapahtuu, miten voisi estää, mitä tehdä toisin, jos itse olisin osallisena tilanteessa. Toisten elämään on aika turha ja vaikea puuttua. Rakkauskin tekee sokeaksi, eikä rakastuneelle hyvää tarkoittavat neuvot kelpaa.

Perheeni liikaa liian varhain kokemaan joutunut jälkikasvu on ehdottomasti sitä mieltä, että vaarallisista, patologisista persoonallisuus- ja luonnehäiriöistä tulisi opettaa jo peruskoulussa. Heidän mielestään se olisi ensiarvoisen tärkeää itsepuolustusoppia, voisi säästää paljolta kärsimykseltä ja jopa pelastaa henkiä.

Esimerkiksi lähimmäisiä vahingoittavasti narsistisia on väestössä eri arvioiden mukaan 1-15% ja individualismia korostavan yhteiskunnan asenneilmapiirin uskotaan lisäävän määriä entisestään. Jokainen onkin riskissä joutua tunteettoman hyväksikäyttäjän / vähintään henkisen pahoinpitelijän uhriksi, eikä varsinaisesti mitään suojaavia tekijöitä ole juuri tunnistettu.
Tietoisuus tuleekin aivan liian usein vasta kokemusasiantuntijuuden aktivoiman oman opiskelun kautta eikä apua yhteiskunnan toimijoilta saa käytännössä koskaan. Vaikka diagnostiikkaa pidetään yleisesti vaikeana, on kuitenkin olemassa lukuisia hälytysmerkkejä, jotka voi periaatteessa oppia tunnistamaan mikäli on persoonallisuus- ja luonnehäiriöistä tietoinen. Kyky epäterveen käytöksen arviointiin ja omien rajojen asettamiseen olisivat ensiarvoisen tärkeitä kansalaistaitoja kaikille varsinkin, kun viranomaisten tietoisuus, tiedostavuus ja sensitiivisyys on luokattomalla tasolla, eikä kahdessakaan vuosikymmenessä ole tapahtunut mitään muutosta turkimustiedon lisääntymisestä huolimatta.

Kitarisa
Rico Tubbs
Viestit: 1298
Liittynyt: La Tammi 09, 2021 7:31 pm

Re: Henkirikos Helsingin Ullanlinnassa - psykiatri vangittiin epäiltynä vaimonsa taposta

Viesti Kirjoittaja Kitarisa »

Väkivaltaa paennut kirjoitti:
To Helmi 09, 2023 10:19 pm
Perheeni liikaa liian varhain kokemaan joutunut jälkikasvu on ehdottomasti sitä mieltä, että vaarallisista, patologisista persoonallisuus- ja luonnehäiriöistä tulisi opettaa jo peruskoulussa. Heidän mielestään se olisi ensiarvoisen tärkeää itsepuolustusoppia, voisi säästää paljolta kärsimykseltä ja jopa pelastaa henkiä.
Toki siellä opetettaisiin samalla myös näitä persoonallisuus- ja luonnehäiriöisiä ja sitten kun joku oivaltaisi, että oppilaita opetetaan karttamaan toisiaan, niin yhteiskunta joka vierastaa eriarvoisuutta ja syrjäytymistä, ei sellaista lasten taholta tehtyjä luonneanalyysejä kyllä nielisi. Ja hyvä niin. Eikä asia muutenkaan niin yksinkertainen ole. On ihmisiä, jotka eivät koko elämän mittaisella matkallakaan tunnu oppivan kyseisiä asioita. Ja usein he, jotka näitä tunnevammaisia ympärillään eniten näkevät, potevat kyseistä vammaa itse.
Perheiden kesken tulisi enemmän olla yhteisöllisyyttä ja kykyä selvitä omista lapsuuden traumoista ja sitä kautta toivoa, että oma jälkikasvu saisi tervettä kasvupohjaa kohdata itseään ja muita.

Avatar
Miss Holmes #1
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1442
Liittynyt: Ke Tammi 27, 2021 3:23 am

Re: Henkirikos Helsingin Ullanlinnassa - psykiatri vangittiin epäiltynä vaimonsa taposta

Viesti Kirjoittaja Miss Holmes #1 »

^ Totta.

Eteen tulleen tiedon perusteella Tikkasesta ei esim kukaan olisi pystynyt sanomaan lapsena, nuorena, teininä, aikuisenakaan, että istuu nyt vangittuna ja epäiltynä vaimonsa taposta/murhasta.

Toki löytyy niitä yksilöitä, joista voi todeta viimeistään teini-ikäisenä ettei toivoa paljon ole.
Ja kuitenkin siitäkin populaatiosta löytyy myöhemmin järkensä löytäneitä yksilöitä.

Omituinen on ihmismieli, eikä kafkamainen ajattelu helpottaisi meidän kanssa käymistä keskenämme.

Useissa tätä vastaavissa tapauksissa paras ’apu’ olisi varmasti se, että itse aika ajoin puntaroisi peiliin katsoen omaa elämän tilannetta. Varsinkin, jos hetkeäkään epäilyttää. Saattaisi olla hyvä kuunnella myös lapsia. Heillä kun on välillä paljon notkeammat tuntosarvet ympäristölleen.
"Kaikkia ihmisiä voi huijata jonkin aikaa,
joitakin ihmisiä voi huijata kaiken aikaa,
mutta kaikkia ihmisiä ei voi huijata kaiken aikaa."
Abraham Lincoln (12.2.1809 – 15.4.1865)

Lumileopardi
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 93
Liittynyt: To Joulu 15, 2022 9:41 pm

Re: Henkirikos Helsingin Ullanlinnassa - psykiatri vangittiin epäiltynä vaimonsa taposta

Viesti Kirjoittaja Lumileopardi »

Usein kai mitään yksiselitteisiä vastauksia ei koskaan saada näissä ihmissuhdedraamoissa. Monet asiat vaikuttavat kaikkeen ja kaikki katsovat asiaa omasta ainutlaatuisesta vinkkelistään.
.
Tässä ei oo välttämättä mikään ihmissuhdedraama kyseessä. -- Tietyntyyppinen värikäs ihminen elää ja sählää. - Itse putosin raitsikasta kuukausi sitten.

Aina on mahdollista et epäilty on kylmäverinen psykopaatti mut kyl mä vähän sille vaihtoehdolle nauran
.
Mun edesmennyt isäni, ku se kiivaastu auton ratissa, sano : Nyt mennään!! - Mut ei meil mitään sattunut.
.
Olettamukset että RT on VARMAAN tehny kaikenmaailman tekoja läpi vuosikymmenten, on röyhkeitä ja vailla evidenssiä. - Persoonallisuusprofiili, tai oletettu sellainen, ei riitä.
Katsotaan nyt mihin rikostutkijat päätyy. Voi tulla murhatuomio.. Sitten on aikaa tehdä lisää tutkimuksia vankilassa; niillähän on huomattavasti paremmat ruuat niissä ku esim vanhainkodeissa. Ja RT tulee tapaamaan mielenkiintosia tyyppejä, toisenlaisia ku Eira/Ullanlinnan autioilla kaduilla. Ois muuttanu edes Kallioon

Lainaus korjattu
-NILS-

Avatar
da-n7007
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 99
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2022 5:51 pm

Re: Henkirikos Helsingin Ullanlinnassa - psykiatri vangittiin epäiltynä vaimonsa taposta

Viesti Kirjoittaja da-n7007 »

Ihmissuhteiden ja varsinkin perheen dynamiikkaa on vaikea muuttaa yksipuolisesti tai vain yhden kautta. Kombossa mennään, näin usein on.
Olen perheestä, jossa isä oli voimakastahtoinen johtaja, jopa psykopaattisin piirtein, ja me muut olimme hänen tahdon alaisia pelinappuloita. Kun kasvaa sellaiseen todella kafkamaiseen mielenmaisemaan, alkaa uskoa että se on normaalia. Ja kun kaikki muutkin perheessä ja suvussa niin päättävät, ei yksilö saati lapsi nouse vastustamaan despoottia. Ei edes osaa sellaista. Ns. vanhaan (ei hyvään) aikaan perhe oli yksikkö, joka hoiti omat ongelmansa ja sen sisäistä likapyykkiä ei pesty julkisesti. Oli kaikille helpompaa sulkea ovet ja ikkunat vierailta katseilta ja mielipiteiltä, koska resessiivinen osa (äiti ja lapset) ei osannut edes kuvitella mitä syntyisi, jos pahan päästäisi irti. Pelko ohjaa toimintaa ja väkivallan pelko varsinkin.

Siksi mietin tässäkin surullisessa tapauksessa niin tekijän kuin uhrinkin kykenemättömyyttä puuttua koettuihin käytöshäiriöihin. Tekijä itse ei ole ikään kuin läsnä siinä pahassa (näin ainakin oma isäni koki), asiat "vain" tapahtuvat ja syyllistä ei nähdä, ei ainakaan omissa toimissa. Uhri on ehkä täysin tietämätön mitä tehdä, jos oma läheinen alkaa oudoksi ja pelottavaksi, ja varsinkin jos ei ole sellaista tyyppiä ennen tuntenut. Ihminen selittää ja värittää, valkaisee ja ymmärtää, koska kyseessä on liian vakava asia ääneen sanotuksi. Siksi näitä tappoja syntyy.
Onneksi nykyisin saa kriisi- ja psykoterapiaa. Ja saa puida pahojakin asioita. Voimia perheelle toivon.
- Miä en purematta niele.

Juridianom
Lauri Hanhivaara
Viestit: 135
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2022 3:48 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: Henkirikos Helsingin Ullanlinnassa - psykiatri vangittiin epäiltynä vaimonsa taposta

Viesti Kirjoittaja Juridianom »

da-n7007 kirjoitti:
Pe Helmi 10, 2023 10:38 am
Ihmissuhteiden ja varsinkin perheen dynamiikkaa on vaikea muuttaa yksipuolisesti tai vain yhden kautta. Kombossa mennään, näin usein on.
Olen perheestä, jossa isä oli voimakastahtoinen johtaja, jopa psykopaattisin piirtein, ja me muut olimme hänen tahdon alaisia pelinappuloita. Kun kasvaa sellaiseen todella kafkamaiseen mielenmaisemaan, alkaa uskoa että se on normaalia. Ja kun kaikki muutkin perheessä ja suvussa niin päättävät, ei yksilö saati lapsi nouse vastustamaan despoottia. Ei edes osaa sellaista. Ns. vanhaan (ei hyvään) aikaan perhe oli yksikkö, joka hoiti omat ongelmansa ja sen sisäistä likapyykkiä ei pesty julkisesti. Oli kaikille helpompaa sulkea ovet ja ikkunat vierailta katseilta ja mielipiteiltä, koska resessiivinen osa (äiti ja lapset) ei osannut edes kuvitella mitä syntyisi, jos pahan päästäisi irti. Pelko ohjaa toimintaa ja väkivallan pelko varsinkin.

Siksi mietin tässäkin surullisessa tapauksessa niin tekijän kuin uhrinkin kykenemättömyyttä puuttua koettuihin käytöshäiriöihin. Tekijä itse ei ole ikään kuin läsnä siinä pahassa (näin ainakin oma isäni koki), asiat "vain" tapahtuvat ja syyllistä ei nähdä, ei ainakaan omissa toimissa. Uhri on ehkä täysin tietämätön mitä tehdä, jos oma läheinen alkaa oudoksi ja pelottavaksi, ja varsinkin jos ei ole sellaista tyyppiä ennen tuntenut. Ihminen selittää ja värittää, valkaisee ja ymmärtää, koska kyseessä on liian vakava asia ääneen sanotuksi. Siksi näitä tappoja syntyy.
Onneksi nykyisin saa kriisi- ja psykoterapiaa. Ja saa puida pahojakin asioita. Voimia perheelle toivon.
Hieno kirjoitus ja yhdyn asiallisesti esittämääsi.
Tuon perhedynamiikan todellisuuden ja kierouden havsitseekin usein niin myöhään tai riippuvuussuhteet estää pakenemasta vahongollisesta vaikutuspiiristä, jolloin vain jälkikäteisistä terapioista on laihaa lohtua, ehkä aidosti apuakin. Onneksi selvisit ja näit ettei syyt olleet omassa toiminnassasi. Yleensä kun on tapana että uhrit niin rikosten kuin henkistä väkivaltaa kokeneet syyllistävät vuosikausia itseään ja avautuessaan joutuvat kohdatuksi tulemisen sijaan syyllistetyiksi.
Inter caecos regnat strabus

Väkivaltaa paennut

Re: Henkirikos Helsingin Ullanlinnassa - psykiatri vangittiin epäiltynä vaimonsa taposta

Viesti Kirjoittaja Väkivaltaa paennut »

Kitarisa kirjoitti:
To Helmi 09, 2023 11:15 pm
Väkivaltaa paennut kirjoitti:
To Helmi 09, 2023 10:19 pm
Perheeni liikaa liian varhain kokemaan joutunut jälkikasvu on ehdottomasti sitä mieltä, että vaarallisista, patologisista persoonallisuus- ja luonnehäiriöistä tulisi opettaa jo peruskoulussa. Heidän mielestään se olisi ensiarvoisen tärkeää itsepuolustusoppia, voisi säästää paljolta kärsimykseltä ja jopa pelastaa henkiä.
Toki siellä opetettaisiin samalla myös näitä persoonallisuus- ja luonnehäiriöisiä ja sitten kun joku oivaltaisi, että oppilaita opetetaan karttamaan toisiaan, niin yhteiskunta joka vierastaa eriarvoisuutta ja syrjäytymistä, ei sellaista lasten taholta tehtyjä luonneanalyysejä kyllä nielisi. Ja hyvä niin. Eikä asia muutenkaan niin yksinkertainen ole. On ihmisiä, jotka eivät koko elämän mittaisella matkallakaan tunnu oppivan kyseisiä asioita. Ja usein he, jotka näitä tunnevammaisia ympärillään eniten näkevät, potevat kyseistä vammaa itse.
Perheiden kesken tulisi enemmän olla yhteisöllisyyttä ja kykyä selvitä omista lapsuuden traumoista ja sitä kautta toivoa, että oma jälkikasvu saisi tervettä kasvupohjaa kohdata itseään ja muita.
Tämä lienee OT, joten tarvittaessa poistettakoon, mutta eihän henkisten itsepuolustustaitojen opetuksen ydin tietenkään olisi luokittelu ja karttaminen, vaan terveen, muita ihmisiä ja ympäristöä kunnioittavan käytöksen tukeminen. Luonnollisesti siihen kuuluu myös päinvastaisen tunnistaminen ja sen ymmärtäminen, että jokaisella on ihmisoikeus ja myös itseä kohtaan velvollisuus asettaa omat rajansa.

Nobelisti Goldingin Kärpästen herraa luettaneen edelleen. Teoksen voisi sisällyttää opsiin ja analysoinnin voisi laventaa koskemaan ihmismieltä laajemminkin. Tuloksena olisi ilmiöoppimista parhaimmillaan ja hyödyllisiä työkaluja tosielämään. Olisi suojannut meitä ja väitän jälkikasvuni komppaamana suojaisi monia muitakin.

Väkivaltaa paennut

Re: Henkirikos Helsingin Ullanlinnassa - psykiatri vangittiin epäiltynä vaimonsa taposta

Viesti Kirjoittaja Väkivaltaa paennut »

Juridianom kirjoitti:
Pe Helmi 10, 2023 11:52 am
Hieno kirjoitus ja yhdyn asiallisesti esittämääsi.
Tuon perhedynamiikan todellisuuden ja kierouden havsitseekin usein niin myöhään tai riippuvuussuhteet estää pakenemasta vahongollisesta vaikutuspiiristä, jolloin vain jälkikäteisistä terapioista on laihaa lohtua, ehkä aidosti apuakin. Onneksi selvisit ja näit ettei syyt olleet omassa toiminnassasi. Yleensä kun on tapana että uhrit niin rikosten kuin henkistä väkivaltaa kokeneet syyllistävät vuosikausia itseään ja avautuessaan joutuvat kohdatuksi tulemisen sijaan syyllistetyiksi.
Uhri ei edes ymmärrä elämänsä olevan sairaan epänormaalia helv***iä, koska tekijän käytös muuttuu vähitellen ja salakavalasti. Tyypillisesti sosiaalinen vallankäyttö on rajoittanut muun elämän niin minimiin, etteivät ulkopuolisetkaan pääse avamaan uhrin silmiä todellisuudelle. Toki varmasti jokainen uhri havahtuu aika ajoin, mutta tekijä vaientaa hänet nopeasti syyllistämällä ja sekoittamalla mieltä #gaslighting saaden uhrin kyseenalaistamaan oman järkensä: "Kun SINÄ vain alat käyttäytyä, saamme takaisin sen kaiken ainutlaatuisen upean, joka meillä alussa oli, muistathan."

Väkivaltaisen vanhemman/isovanhemman lapsi puolestaan ei koskaan opi mitään muuta edes tuntemaan, vaan epäterveestä käytöksestä muodostuu hänelle normaali. Ympärillään satunnaisesti ja usein etäältä muita vanhempia ja isovanhempia tarkkaillessaan lapsi on lähinnä epäuskoinen. Joskus sitten myöhemmin asioiden todellisen laidan ymmärrettyään voi terapioista huolimatta käydä niin, että suru läikähtää sydämessä aina aidosti välittäviä, väkivallattomia, turvallisia perhesuhteita havainnoidessaan.

Avatar
da-n7007
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 99
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2022 5:51 pm

Re: Henkirikos Helsingin Ullanlinnassa - psykiatri vangittiin epäiltynä vaimonsa taposta

Viesti Kirjoittaja da-n7007 »

Juridianom kirjoitti:
Pe Helmi 10, 2023 11:52 am
Hieno kirjoitus ja yhdyn asiallisesti esittämääsi.
Tuon perhedynamiikan todellisuuden ja kierouden havsitseekin usein niin myöhään tai riippuvuussuhteet estää pakenemasta vahongollisesta vaikutuspiiristä, jolloin vain jälkikäteisistä terapioista on laihaa lohtua, ehkä aidosti apuakin. Onneksi selvisit ja näit ettei syyt olleet omassa toiminnassasi. Yleensä kun on tapana että uhrit niin rikosten kuin henkistä väkivaltaa kokeneet syyllistävät vuosikausia itseään ja avautuessaan joutuvat kohdatuksi tulemisen sijaan syyllistetyiksi.
Kiitos ja juuri näin on asia. Vain aika ja oma aikuistuminen auttoi minua, otin etäisyyttä heti kun se oli mahdollista. Piirsin omat rajani ja niitä ei ylitetä. Psykopatiapiirteitä olen edelleen havaitsevani muissa helpommin kuin ehkä ihan perusperheen kasvatti. Toivon, etten ole ihan samaa sakkia, tosin perimässä on niitä erityispiirteitä meillä kaikilla sisaruksilla, jokaisella omat käytöskuvionsa ja ongelman ratkaisunsa (hyökkäävyys, impulssiivisuus, vetäytyminen, teflonpintainen ja itsekeskeinen elämänasenne...yms.) Tämänkin RT-tapauksen tiimoilta olen vellonut monissa tuntemuksissa, jopa myötätunnon aalloilla R:n lapsuuden kokemusten kautta. Kun ei näytä hänelläkään olleen mikään helppo kasvuympäristö, henkisiä vaurioita saa vaikkei niitä haluakaan.
Väkivaltaa en puolustele koskaan, siitä pidän kiinni. Paitsi jos tekijä on uhri. Siinäpä probleemaa funtsittavaksi. Kuka ja mitä, ja häh :D
- Miä en purematta niele.

Vastaa Viestiin